Ik heb me er weinig concreet in verdiept. Van een aantal mensen heb ik begrepen dat er strafpunten zijn voor extra benodigde koeling, maar gezien de hoeveelheid nieuwbouw waar het vanaf maart al niet meer te harden is binnen zet dat blijkbaar geen zoden aan de dijk.
Er zijn wel allerlei clubs te vinden die voorrekenen dat zonwering in de winter het warmteverlies naar buiten reduceert en slechts een enkele club, zoals deze;
https://zonex.nl/professi...ersing/epc-herberekening/ die reclame maakt met een reductie in elektrische koelbehoefte bij toepassing van zonwering.
Ik heb mijn eigen HR++ ramen op het (ongeveer) zuiden beplakt met
82% zonwerende folie. Bij mij is er echter nog een kleine overstek waardoor dit eigenlijk vooral voor de onderste 2/3 nodig is. Mijn overburen hebben een veel grotere raampartij op het zuiden, zonder overstek, en daar telen de mobiele airco's welig, alsmede open deuren met blowers er in tm. 2 uur 's nachts... bouw uit 2007
Schoonouders van m'n broer zijn verhuist naar een in 2018 opgeleverd gebouw. Hun bovenburen hebben direct het huurcontract ontbonden, want het is gewoon een kas. Van vloer tot plafond HR++ glas zonder overstek. Totaal idioot. Het was daar in april, voordat er ook maar 1 apparaat of mens in het gebouw aanstond of rond liep al 26 graden binnen.
Milieucentraal heeft ook boter op het hoofd, want die zijn tegen zonwerende folie omdat je dan in winter ook meer gaat stoken. Voor bepaalde nieuwbouw is dat totaal van de pot gerukt, aangezien het stookseizoen 2 weken is en het koelseizoen 10 maanden. Schijnbaar reageert het hele ambtelijke apparaat veel te traag en wordt er alsmaar ingezoomed op besparing op verwarming, terwijl de alsmaar groeiende vraag naar koeling buiten beeld valt.
Die folie staat hoog in de lijst van "beste 50-euro uitgave". Sinds ik dat spul er op geplakt heb is de ruit 's avonds in de winter warmer, in de zomer veel koeler en worden m'n gordijnen niet meer geroosterd. Tevens klemt de deur niet meer in de zomer.
Idem met mechanische ventilatie; het kwartje is nog steeds niet gevallen. Hoe moeilijk is het nou om gewoon te regelen dat er 's zomers overdag, als er niemand in huis is, de afzuiging gewoon volledig _uit_ te zetten? Daarmee voorkom je massaal veel warmte toetreding. Maar nee, dat is natuurlijk te moeilijk bedacht... dus dat eisen we nergens.
Idem met het "indien luchtalarm > afzuiging uit". Nou, ik ben benieuwd hoeveel tijd de gemiddelde Nederlander er voor nodig heeft de MV uit te krijgen... Veelal staat dat ding (MV) geeneens vermeld op de groepenindeling. Volgens bepaalde veiligheidsregio's zit de stekker van de MV in de meterkast... nou, dat is iets wat ik _zelden_ zie. Zeker niet bij huizen. Soms wel bij appartementen.
Een jaar geleden heb ik, enige tijd voor ik alsnog een split airco heb gekocht, mijn daksproei-installatie geautomatiseerd, komende tijd gaat de mv ook achter de vrije poorten op het relais achter dezelfde Arduino...
Zojuist ben ik thuis gekomen na een lange dag. Het is hier 18 graden binnen, de verwarming (en ook de airco) staan al de hele dag uit. De MV staat wel op 1. Zal me niks verbazen als het 19,5 was geweest zonder afzuiging aan. Het is nu ik hier een twee uurtjes zit al 18,5. Energielabel B. Ik vraag me wel vaker af hoe warm de buren het stoken
[
Voor 13% gewijzigd door
kabeltjekabel op 13-02-2019 23:33
]