Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Hoe krijg ik een net en stabiel thuis netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• janbos
  • Registratie: juli 2005
  • Laatst online: 17-02 20:17
Graag jullie advies over de Wifi in mijn woning.

Eerst mijn situatie:
. Ik woon in een appartement.
. Ziggo is de internetprovider. Daarvan maak ik gebruik van de een connectbox.
. De kabel komt binnen in de uiterste hoek van de woonkamer. Deze kabel is verbonden met een contactdoos en deze doos is vervolgens verbonden met de Connectbox voor WiFi en telefoon en met de Mediabox XL.
. Aan het modem zijn rechtstreeks verbonden een Nas Seagate Central en de ICS Control station van KlikaanKlikuit.
.Het gevolg is dat het warboel aan kabels is in de hoek van de kamer waar de kabel binnen komt.
.Verder staat in één van de slaapkamers een printer die niet erg stabiel werkt omdat de WiFi niet altijd even stabiel is. En in een hok ernaast is het regelblokje van Anna (slimme thermostaat) die ook niet altijd even betrouwbaar werkt.

Nu dan mijn vraag:
Ik zou deze twee zaken in één keer willen oplossen: de Nas en ICS naar een andere plek en in de genoemde ruimten meer stabiele WiFi.

Wie kan me van advies dienen? Repeater, Booster of multiroom wifi. Het zijn wel zaken waar ik ooit een keer van heb gehoord maar geen idee wat ik daarvan heb te verwachten.

Jan Bos

Jannus

Beste antwoord (via janbos op 12-02-2019 09:12)

• lier
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 21:41
janbos schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:40:
1. is mijn bedachte oplossing er één die kan werken?
Ja
2. Hoe stel ik mijn Tp-link in?
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point of HowTo van TP-Link

lier wijzigde deze reactie 12-02-2019 08:31 (11%)

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

Alle reacties

• lier
Lees de vele topics op GoT goed door, hierin staat precies alle informatie die je nodig hebt. Beter WiFi dekking betekent meerdere toegangspunten. Vergeet Mesh en boosters/repeaters.

"Verplicht leesvoer":

Wifi uitbreiden met Access Point
[Ervaringen] KPN Experia Wifi versterker (nieuw model)
Ziggo "Extra wifi-punt" - TP-Link Archer C7

lier wijzigde deze reactie 08-02-2019 21:35 (6%)

"If a man is considered guilty for what goes on in his mind. Then give me the electric chair for all my future crimes" - Prince
ShareValue E-miel

• Cpt.Morgan
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 20:40
In a nutshell:
- Trek een kabel naar de plek waar je de NAS, ICS en wellicht ook je router wilt plaatsen (meterkast?)
- Trek vandaar kabels naar een aantal geschikte plekken in huis voor Access Points, zodat je een goede dekking voor WiFi creeert (2 a 3 APs, of 1 per verdieping is voor de meeste eengezinswoningen gemiddeld gezien ok, maar veel hangt af van hoe je huis er uit ziet, en van wat voor materialen het gemaakt is)

• janbos
Het grote probleem is dat ik:
1 niet zou weten hoe ik netjes een kabel van de ene kant van het appartement naar de andere krijg (ca 12,5 meter ) en;
2 niet zo heel erg technisch ben.
Is er dan geen eenvoudige, (misschien wel iets duurdere) oplossing?

Jannus

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 22:29

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

janbos schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:21:
Zeker, een advertentie in https://tweakers.net/aanbod/ zetten dat je iemand zoekt die een UTP-kabeltje voor je trekt of een lokale installateur bellen? ;)

Zonder gekheid, 98% van alle appartementen heeft ergens nog wel iets van loze ruimte. Vaak langs een plint of in een tussenmuur, etc. Maar ook daarvoor moet je "iets technischer" zijn om, desnoods met een ijzerdraadje, even links en rechts ergens onder/langs/in te durven prikken of er ruimte bestaat die je niet ziet.

Vraag me uberhaupt af hoe groot je appartement is en van welke materiaal; je hebt het over een "hok" wat niet stabiel is op de WiFi, je slaapkamer niet stabiel op de WiFi; of je hebt een bizar groot appartement of alle tussenmuren zijn van gewapend beton met extra gips. Mijn oude appartement (grofweg 90 vierkante meter, gips/wol tussenmuren), kon ik met 1 Asus 68U overal voorzien van goede WiFi.

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• Cpt.Morgan
Anders dan wat @MAX3400 hierboven zei, is het antwoord eigenlijk nee. Zeker een NAS wil je echt bedraad op je netwerk aansluiten, en WiFi dekking van een huis verbeteren door middel van repeaters/mesh zal nooit zo'n goed resultaat opleveren als met bedrade APs.

Wees creatief en kijk eens wat er mogelijk is qua kabels. Wellicht liggen er loze leidingen vanuit je meterkast om naar diverse kamers om kabel te kunnen trekken, zijn er loze ruimtes of holle muren, kun je kabels achter plinten wegwerken? Zelfs een nette kabelgoot op een plint kan afdoende zijn, als een superstrakke afwerking van je huis niet je hoogste prioriteit is.

• MAX3400
  • Registratie: mei 2003

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@Cpt.Morgan budget-technische oplossing is inderdaad iets als https://www.cando.eu/nl-n...c-1980-wit-met-kabelgoot/

Kost geen klap bij de Praxis en je kan er 6 UTP in kwijt of zelfs 3 UTP en 1 220V want gescheiden compartimenten (dus ook geen interferentie bij inferieure kabels).

Add and message me on XBL for FM7 or FH4: OctagonQontrol

• janbos
Mijn appartement is ca. 90 m2. Begane grond (Maar in dit geval helaas met vloerisolatie) met betonconstructie.
Maar zoals gezegd in de logeerkamer (ca. 12,5 meter van het modem/router) staat een printer met wisselend wifi-ontvangst en Anna heb ik eruit gedaan omdat het regelblokje in het hok bij de verwarming geen stabiele ontvangst had.
Maar eigenlijk is het allergrootste probleem de warboel aan kabels in de hoek van onze woonkamer.

Jannus

• Cpt.Morgan
janbos schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 10:46:
Maar eigenlijk is het allergrootste probleem de warboel aan kabels in de hoek van onze woonkamer.
Nog een andere gedachte, als nieuwe kabels trekken geen optie voor is (maar wat echt, echt echt het beste zal werken): loopt er wellicht een coax kabel naar de logeerkamer? Zo ja, dan zou je MoCa (ethernet over coax) kunnen proberen. Dat kan, mits de kabels van afdoende kwaliteit zijn, ook prima werken.

• Frogmen
  • Niet online
ALs het wel geld mag kosten huur een goede installateur in en laat hem kabel trekken. Dit is echt de meest stabiele betrouwbare en future proof oplossing die er is. Iedere andere keuze is een lapmiddel wat kan. Bedenk ook dat zeker in de toekomst een huis met een bekabeld netwerk meerwaarde heeft, zeker bij appartementen waar wifi moeilijk is en blijft.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• rickerd01
  • Registratie: augustus 2009
  • Laatst online: 17:10
Geef eerst eens wat info over je woning. Hoe is de indeling, maak eens wat foto's van de warboel, tekening van je appartement, waar zit je mk, hoogstwaarschijnlijk heb je loze leidingen van en naar je mk. Anders waarschijnlijk nog telefoonaansluitingen in je appartement welke je kan vervangen voor utp....

• janbos
Beste mensen,
Bedankt voor jullie reacties. Het is me duidelijk dat kabels trekken de enige echte oplossing is.
Ik ga nu nog intensiever zoeken naar de mogelijkheden om toch een kabel te trekken (bijv. met een goot).

Jan.

Jannus

• pickboy
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 21-02 16:38
Kijk ook vooral naar de mogelijkheid om upt kabels te trekken door leidingen van de telefoon of tv.

In mijn eigen appartement heb ik mijn telefoon eruit gehaald en vervangen door utp, zo kon ik eenvoudig een netwerkkabel naar de andere kant van mijn appartement realiseren.

• Eraser127
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 19:33

Eraser127

Dordrecht

Je kan ook gewon een plakgootje tegen de muur plakken en daar je kabel in leggen. Heb ik hier ook langs de trap omhoog omdat een leiding halverwege verstopt zat.

My Discogs

• frankieknip
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 17:20
Ik zou ook voor de optie gaan die @pickboy en @rickerd01 voorstellen. Als accesspoint kun je compact werken door bijv. de Asus rpn12 te gebruiken. Die gebruik ik meerdere en werken super

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 22:32
Het ligt natuurlijk ook aan zijn type muren, de buren, indeling, etc. Maar zijn een aantal hier nu niet te moeilijk aan het doen? Ik heb een appartement met vergelijkbaar formaat, en mijn AP staat ook nog eens behoorlijk in een hoek. Omdat Ziggo WiFi niet voldeed heb ik een pricewatch: Netgear Nighthawk R7000 - AC1900 Smart WiFi Router overgenomen van een andere Tweaker. Net even getest, en nu heb ik het verst weg, in de uiterste hoek van mijn badkamer, 130mbps wireless.

Vaak zijn meerdere APs de oplossing, en natuurlijk wat bedraad kan hen ik ook bedraad aangesloten. Maar met een fatsoenlijk AP denk ik ook dat je een heel eind komt bij de meeste appartementen.

• laurens0619
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 21:59
@janbos
Het is verboden advies hier op tweakers maar ik zou een “mesh” optie overwegen, kost wat meer maar geeft wel antwoord op je vraag denk ik.pak je bv de deco m9 plus 2 pack, die bestaat uit 2 apparaten of een netgear orbi (zelfde maar iets duurder maar ook betere kwaliteit/meer switch poorten)

Apparaat 1 zet je bij de connectbox en wordt de router + wifi ap (connectbox wifi uitzetten)

Apparaat 2 zet je ergens anders in je woonruimte (hangt van bereik af waar het nodig is) en vlakbij een kastje waar je de spullen kunt wegwerken. In het aparaat zit een ethernet poort die het wifi signaal weer omzet naar ethernet, of direct op de poorten of kleine switch ertussen om de nas en home klik aan klik uit op aan te sluiten (laatste misschien zelfs niet nodig, de deco kan nl ook een aantal home automation protocollen aan).

Hieronder volgt waarsch een hele discussie dat mesh marketing is en het overpriced is, aso is qua radio ruimte en kabel altijd beter. Dat klopt allemaal maar het is toch vaak ongegrond. Ik zou het toch overwegen want het geeft voor de meeste mensen een prima ervaring maar relatief voor een hoge prijs (269). Alhoewel 2x unifi ac lite ook al 160 euro is, en dan moeten de kabels/gootjes nog getrokken worden.

https://www.coolblue.nl/p...tiroom-wifi-duo-pack.html

Lees ook de review van tweakers review koning foritain, gaat over 3 pack maar 2pack is voor jouw ruimte waarsch genoeg: productreview: TP-Link Deco M9 Plus (3-pack) review door Foritain

https://www.coolblue.nl/p...rbk50-multiroom-wifi.html

laurens0619 wijzigde deze reactie 09-02-2019 20:51 (32%)

CISSP! Drop your encryption keys!

• dion_b
  • Registratie: september 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:17:
@janbos
Het is verboden advies hier op tweakers maar ik zou een “mesh” optie overwegen, kost wat meer maar geeft wel antwoord op je vraag denk ik.pak je bv de deco m9 plus 2 pack, die bestaat uit 2 apparaten of een netgear orbi (zelfde maar iets duurder maar ook betere kwaliteit/meer switch poorten)
Betere kwaliteit? Het is exact dezelfde reference design van Qualcomm met een ander kastje eromheen.

Enige in die categorie die uitblinkt is de Linksys Velop Triband, omdat zij itt de rest wel DFS ondersteunen en dus met volle 80MHz kanaalbreedte in de 5GHz kunnen werken op niet-storende kanalen.
[...]

Hieronder volgt waarsch een hele discussie dat mesh marketing is en het overpriced is, aso is qua radio ruimte en kabel altijd beter. Dat klopt allemaal maar het is toch vaak ongegrond. Ik zou het toch overwegen want het geeft voor de meeste mensen een prima ervaring maar relatief voor een hoge prijs (269). Alhoewel 2x unifi ac lite ook al 160 euro is, en dan moeten de kabels/gootjes nog getrokken worden.
Ongegrond?

De vervuiling is een feit, ieder pakket gaat minstens twee keer door de lucht. Het is als op een feestje dubbel praten: je komt duidelijker over totdat iedereen het gaat doen, dan is iedereen slechter uit.

Maar goed, al ben je een hork die zich daar niet interesseert, zoals je zelf al aangeeft is het EUR 100 duurder en ben je niet eens zeker of het gaat werken (alles dekken) en zo ja met welke performance.

Mijn ervaring met de M9+ is dat het *veel* betere performance geeft dan de M5, maar dat het nog steeds niet kan tippen aan een bedrade AP zodra je niet in de buurt van de router bent. Ik had met drie van die dingen in een maisonette van 136m^2 nog dode plekken waar de verbinding zo traag was dat het merkbaar was.

Komt bij: omdat je niet eenmalig infra aanlegt ga je zodra deze dingen verouderd zijn weer de volle mep moeten betalen. Als je naar TCO kijkt, zijn systemen als dit gewoon een slechte deal.
Lees ook de review van tweakers review koning foritain, gaat over 3 pack maar 2pack is voor jouw ruimte waarsch genoeg: productreview: TP-Link Deco M9 Plus (3-pack) review door Foritain
Eh ja. Lees ook een willekeurige andere review van hem - altijd even positief... :')

In plaats daarvan zou ik een vergelijkende review door een onafhankelijke reviewer aanraden. Iets als dit:
https://www.smallnetbuild...i-system-reviewed?start=3
In the end, the TP-Link Deco M9 Plus delivers more value than most other Wi-Fi systems with its smart home Bluetooth/Wi-Fi/Zigbee hub and automation, IFTTT and Alexa compatibility, web content filtering and all-device antivirus features bundled in at no additional cost. The question is whether buyers value those features enough to accept somewhat lower performance than competing products, priced the same or lower, without all those features.
Let wel dat dit een US site is, dus dat het ontbreken van DFS niet zo zwaar weegt als hier in EU, aangezien je in US twee 80MHz kanalen hebt zonder, waar je het in EU met een enkele moet doen.

dion_b wijzigde deze reactie 09-02-2019 22:06 (10%)

Soittakaa Paranoid!

• laurens0619
dion_b schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 22:06:
[...]

Betere kwaliteit? Het is exact dezelfde reference design van Qualcomm met een ander kastje eromheen.

[...]
Het ontloopt elkaar niet veel maar de netgear orbi heeft wat mij betreft een betere reputatie dan deco, alhoewel de laatste versies stukken beter zijn. (De netgear orbi rankt ook hoger volgens smallnetbuilder ;)
Ongegrond?

De vervuiling is een feit, ieder pakket gaat minstens twee keer door de lucht. Het is als op een feestje dubbel praten: je komt duidelijker over totdat iedereen het gaat doen, dan is iedereen slechter uit.
Met ongegrond bedoelde ik de meeste kortzichte reacties die je over mesh ziet op got. Ik heb zelf al aangegeven dat het oa duurder is en meer vervuiling geeft en dit allemaal valide is. Misschien wat ongelukkig verwoord maar ik doelde op de bekende “mesh is alleen marketing voor repeater waar bandbreedte door 2 gaat”
Mijn ervaring met de M9+ is dat het *veel* betere performance geeft dan de M5, maar dat het nog steeds niet kan tippen aan een bedrade AP
Beweer ik anders dan? Ik zeg letterlijk dat de kabel beter is. kabel het snelste en meest stabiel maar voor mensen die het geld willen uitgeven/stukje performance willen inleveren is mesh als deco m9 een prima oplossing. Niet voor “best bang for bucks”. Wel voor het hele plaatje
Komt bij: omdat je niet eenmalig infra aanlegt ga je zodra deze dingen verouderd zijn weer de volle mep moeten betalen. Als je naar TCO kijkt, zijn systemen als dit gewoon een slechte deal.

[...]
Klopt maar tco is 1 component, je hebt bv ook functionaliteit/performance/gebruikersgemak/WAF. Ik denk dat de kern van onze discussie ook is, puur tco/functionaliteit/performance zijn wij het eens>kabel. Het is alleen vaak breder dan dat
Eh ja. Lees ook een willekeurige andere review van hem - altijd even positief... :')

In plaats daarvan zou ik een vergelijkende review door een onafhankelijke reviewer aanraden. Iets als dit:
https://www.smallnetbuild...i-system-reviewed?start=3
Ben zelf al jaren groot smallnetbuilder fan maar had de ts zo ingeschat dat hij meer had aan een user review. Wellicht de verkeerde gepakt, wist niet dat hij altijd zo positief was.

Dan nog, smallnetbuilder is toch ook positief? Als de ts geen gigabit perormance nodig heeft en apparaten op een andere plek wired wilt aansluiten en “zo gek is” om meer geld te betalen, dan is de deco m9 plus voor zijn use case toch een prima oplossing?
Het grote probleem is dat ik:
1 niet zou weten hoe ik netjes een kabel van de ene kant van het appartement naar de andere krijg (ca 12,5 meter ) en;
2 niet zo heel erg technisch ben.
Hij vraagt letterlijk of er geen alternatief is zonder kabel, ook al kost het meer geld. Waarom dan niet die optie geven? Ik bespaar zelf liever ook 100 euro en heb/wil alleen wired uplink. Maar sommige mensen hebben andere wensen.

laurens0619 wijzigde deze reactie 10-02-2019 02:06 (21%)

• Cpt.Morgan
laurens0619 schreef op zaterdag 9 februari 2019 @ 18:17:
....
Apparaat 2 zet je ergens anders in je woonruimte (hangt van bereik af waar het nodig is) en vlakbij een kastje waar je de spullen kunt wegwerken. In het aparaat zit een ethernet poort die het wifi signaal weer omzet naar ethernet, of direct op de poorten of kleine switch ertussen om de nas en home klik aan klik uit op aan te sluiten
...

Natuurlijk zijn er mensen voor wie mesh een oplossing is, en die er tevreden over zijn, ander zou het niet zo populair zijn. Maar, een NAS achter een mesh node plaatsen geeft automatisch een flinke bottleneck in alle dataverkeer vanaf die NAS. Dat gaat waarschijnlijk heel snel frustreren.

En over de kosten, die zijn echt wel veel lager voor een AP en bedrading, als is het maar om hij niet 2 (zoals in je berekening hierboven), maar slechts 1 AP nodig heeft, want zijn Ziggo Connectbox functioneert nu ook al prima als AP.

Cpt.Morgan wijzigde deze reactie 10-02-2019 09:45 (3%)

• laurens0619
Cpt.Morgan schreef op zondag 10 februari 2019 @ 09:44:
[...]

Natuurlijk zijn er mensen voor wie mesh een oplossing is, en die er tevreden over zijn, ander zou het niet zo populair zijn. Maar, een NAS achter een mesh node plaatsen geeft automatisch een flinke bottleneck in alle dataverkeer vanaf die NAS. Dat gaat waarschijnlijk heel snel frustreren.

En over de kosten, die zijn echt wel veel lager voor een AP en bedrading, als is het maar om hij niet 2 (zoals in je berekening hierboven), maar slechts 1 AP nodig heeft, want zijn Ziggo Connectbox functioneert nu ook al prima als AP.
Een flinke bottleneck? Die nas doet ongeveer 300-400 Mbps op zijn max. Aangezien zijn clients draadloos verbonden zijn ligt eerder daar de bottleneck.
Met een beetje geluk zijn de clients straks ook verbonden met de node waar de nas op zit en dan merk je het verschil al helemaal niet meer.
Nee, tenzij de ts een poweruser is en veel clients heeft dan zie ik geen “flinke” bottleneck. Natuurlijk als je gaat stresstesten en benchmarken wel maar dat is niet representatief voor normaal gebruik.

De reden dat ik 2 ap’s bereken/advisreer is ivm roaming. Ja in theorie moet de mix van connectbox/unifi werken maar in de praktijk ben je toch beter af met 2x unifi setup. Alhoewel de kans groot is dat je het met betere plaatsing van 1 accesspoint idd ook eel gaat redden. Maar dat is de discussie niet, kabel is goedkoper en geeft betere peformance.

ts moet zelf zijn keuze maken voor mesh/kabel, het zijn echter beide opties met pro/cons. Mesh wordt nu alleen neergezet als “geen optie” en die begrijp ik, bij normaal gebruik, in deze situatie niet

laurens0619 wijzigde deze reactie 10-02-2019 11:29 (6%)

• Cpt.Morgan
laurens0619 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:21:
[...]
Ja in theorie moet de mix van connectbox/unifi werken maar in de praktijk ben je toch beter af met 2x unifi setup.
Ook in de praktijk werkt roaming tussen ConnectBox en andere merken APs prima hoor. Instellen kan wel iets lastiger zijn, door verschillen in naamgeving en beperkingen in met name de ConnectBox qua instellingen. Maar als je het goed instelt, dan werkt het ook prima, dat is echt niet alleen theorie.

En wat betreft keuze mesh/bedraad, natuurlijk moet de TS daar zelf een keuze in maken. Er werd gevraagd om een "net en stabiel thuis netwerk". Ik en een anderen raadden daarom een bedraad netwerk aan. Jij raadde mesh aan, allebei met argumenten, helemaal prima dus.

@janbos : Hier een topic met veel uitleg over een Deco Mesh systeem, waarin ook de voor- en nadelen nog eens aan bod komen: [TP Link Deco M5] Aantal vragen

Cpt.Morgan wijzigde deze reactie 10-02-2019 14:44 (10%)

• laurens0619
Cpt.Morgan schreef op zondag 10 februari 2019 @ 14:25:
[...]

Ook in de praktijk werkt roaming tussen ConnectBox en andere merken APs prima hoor. Instellen kan wel iets lastiger zijn, door verschillen in naamgeving en beperkingen in met name de ConnectBox qua instellingen. Maar als je het goed instelt, dan werkt het ook prima, dat is echt niet alleen theorie.

En wat betreft keuze mesh/bedraad, natuurlijk moet de TS daar zelf een keuze in maken. Er werd gevraagd om een "net en stabiel thuis netwerk". Ik en een anderen raadden daarom een bedraad netwerk aan. Jij raadde mesh aan, allebei met argumenten, helemaal prima dus.

@janbos : Hier een topic met veel uitleg over een Deco Mesh systeem, waarin ook de voor- en nadelen nog eens aan bod komen: [TP Link Deco M5] Aantal vragen
Goed om te lezen, bij mij werkte het in het verleden slecht omdat ik op de connectbox de lage link rates niet kon uitschalelen, maar dat is altijd weer tijdje geleden (en clients worden beter).

Overigens zijn “mesh” apparaten zonder dedicated backhaul een veredelde repeater net zoals de m5. Als je al voor mesh gaat, ga dan voor een dedicated backhaul zoals de m9 :)

• johnkeates
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 18:10
Mesh is alleen zinvol als het tijdelijk is en mobiel moet zijn, of als je geen kabels kan trekken (bijv. alles is beton en je moet 20 gaten boren in 20 verschillende ruimtes) en geld te veel hebt.

Goedkoop, makkelijk en stabiel, kies er maar twee, want dat is hoe de wereld helaas in elkaar zit ;-)

Er zijn ruwweg twee opties, die ook al aangehaald zijn:

1. Neem de extra AP's van je provider die je bedraad aansluit, werkt prima

2. Neem een eigen systeem, bijv. op basis van UniFi

Vergeet de meeste consumenten rommel vooraf maar vast, want dat is nagenoeg alleen maar her-verpakte reference designs van variërende kwaliteit, terwijl het qua kosten niks uitmaakt.

• dion_b
  • Registratie: september 2000

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Mwoeah, dat laatste is ook aardig overrated. Ik heb laatst een vergelijking gedaan van een aantal mesh-systemen, een aantal consumenten-AP's (met of zonder management) en een paar enterprise units.

Ze werden beoordeeld op minimale throughput en aantal locaties onder een bepaalde threshold (maximaal is altijd wel hoog, het boeit vooral waar het niet goed genoeg is), en op roaming, waarbij de keuze *om* te roamen zwaarder woog dan hoe snel het ging als er geroamed werd.

Aanname van tevoren was dat de enterprise-AP's best-in-class gingen zijn, maar dat viel tegen. Performance was niet beter dan gelijk gespecte consumentenspul (ook niet qua dekking), en qua roaming deden alleen de volledig unmanaged AP's het (iets) slechter qua initieren roaming, al werkte alles goed genoeg (altijd overschakelen voordat verbinding geheel wegviel - zelfs als je het aan de clients overlaat gaat het goed genoeg). Takeaway: voor een gewone thuissituatie heb je - zelfs als budget geen issue is - geen toegevoegde waarde van een Ruckus of Airties AP setup boven pakweg UniFi, en muv de centrale management eigenlijk ook niet tov een paar losse APs zoals iedere provider wel levert tegenwoordig. Oh, en mbt 'her-verpakte reference designs' - onderschat niet in hoeverre dat evengoed geldt voor de enterprise-spullen. Zelfs een Ruckus, die prat gaat op innovatieve antenne-technologie, gebruikt achter die antennes gewoon zelfde als de Ubiquiti en TP-Links van deze wereld, zowel voor de hardware als voor de software eromheen. Kijk voor de grap naar de apps van Ruckus Unleashed en TP-Link Deco. Ander kleurtje, paar andere opties ingevuld in een template, maar verder nagenoeg zelfde werking (incl totale gebrek aan diepere WiFi instelmogelijkheden, wat bij TP-Link's doelpubliek met de Deco nog wel te verwachten/begrijpen is maar zacht gezegd opzienbarend is bij Ruckus :o )

Kanttekening 1: grootste oorzaak gedonder in multi-AP situaties is foute instellingen tussen AP's, dus beheer zoals UniFi en hoger (en uiteraard alle enterprise dingen) aanbieden heeft wezenlijke meerwaarde voor de leek.
Kanttekenign 2: zodra je meer verwacht van je WiFi dan alleen maar aanwezig zijn wordt het een ander verhaal. Als je bijv gaat kijken naar hoe snel de handovers tussen AP's gaan, dan waren de enterprise-AP's in tegenstelling tot alle consumentenmeuk betrouwbaar onder de 100ms te houden zodat VoWiFi verbindingen ongehinderd zouden blijven. Ook kunnen de enterprise management-systemen real-time radio resource management doen, load balancing tussen AP's etc etc. Tenslotte kun je dingen doen als beheer van alle filialen van een winkel centraal doen vanuit hoofdkantoor enzo. Kan in theorie met UniFi en de kleinzakelijke dingen van TP-Link, maar dit soort toepassing scheidt kaf van koren.

Maar de verschillen worden kleiner, waardoor de grens waar enterprise-apparatuur zinnig is opschuift.

Soittakaa Paranoid!

• janbos
Een deel van de discussie kan ik niet volgen. (Gaat boven mijn pet).
Maar na alle discussies denk ik dat ik het netwerk met een bedrade Accesspoint ga uitbreiden in de richting van mijn printer. Daar terplekke kan ik dan ook mijn NAS aan dat accesspoint koppelen. Nu zou ik zo'n accesspoint voordelig kunnen kopen bij Ziggo.
Maar misschien kan het nog goedkoper ik heb nog een tp-link archer c5 v1 liggen. Die zou nog goedkoper zijn dan kopen bij Ziggo ze zien er in ieder geval exact hetzelfde uit. Enige probleem is dat ik dan mijn tp-link zou moeten omzetten naar AccessPoint modus en of me dat gaat lukken?
Is er hier iemand die me dat stap voor tap zou kunnen uitleggen?

Twee vragen dus:

Jannus

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0Henk 'm!

• lier
janbos schreef op maandag 11 februari 2019 @ 18:40:
Ja
[HOWTO]Draadloze Router gebruiken als Access Point of HowTo van TP-Link

lier wijzigde deze reactie 12-02-2019 08:31 (11%)

ShareValue E-miel

• janbos
Ja, dit kan ik begrijpen. Ga er de komende dagen mee aan de gang.

Jannus

• janbos
Nog beter: ik heb de router ingesteld gekregen als accesspoint.
Morgen ga ik gootplinten plaatsen zodat ik deze accesspoint op een geschikte plaats kan plaatsen. Bedankt voor jullie hulp waardoor ik creatief ging denken en met wat doorzettingsvermogen de oplossing vond.

Jannus

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True