Wifi uitbreiden met Access Point

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje006
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-09-2023
Hoi,

Momenteel heb ik een Ziggo modem (zo'n nieuwe witte). Daaraan is een Ubiquiti PoE 8p Switch verbonden (en daaraan zit weer een NAS).

Op de begane grond is het WiFi bereik en snelheid goed. Maar boven is het dramatisch. Wat is de beste manier om dit op te lossen? Het liefst dat je automatisch switch van AP naar router en andersom (dus dat je niet hoeft in te loggen op de AP).

Ik had zelf al 3 scenario's bedacht:
1. Eén Ubiquiti AP boven (verbonden aan de PoE poort van de switch) voor wifi boven, Ziggo modem voor beneden.
2. 1 + een AP in de meterkast voor wifi beneden (ook verbonden aan een PoE poort). Wifi van Ziggo modem dan uitzetten.
3. 1 + nieuwe router (bestaan die van Ubiquti?) beneden. Ziggo modem in bridge modus.

Wat gaat het beste werken?

Bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 718429

Automatisch overschakelen doet de client. Zolang je alle settings behalve het kanaal hetzelfde hebt, moet het goed gaan. Daar zitten dan nog wat haken en ogen aan met de ene fabrikant die toch net wat bitjes in de frames anders heeft dan de andere. Dus het werkt het beste met APs van dezelfde fabrikant. Ubiquiti spul is daarnaast opgezet om makkelijk centraal beheerd te worden.

Dus dan is de zekerste methode wel om meerdere APs van dezelfde fabrikant neer te zetten en de ziggo wifi uit te schakelen. Of je er dan ook nog een ubiquiti routertje bij wil hebben moet je zelf weten.

Ik zou de APs op mooie centrale plekken voor het bereik neerzetten, zeg een plafondAP lekker centraal in de woonkamer, in plaats van 'm weg te stoppen in een hoekje achter een muur en tussen allerlei andere apparaten. Dan kun je met minder vermogen toe en toch hogere snelheden halen. Ik vermoed van je beschrijving dat je vloeren weinig signaal doorlaten, dus: Wil je het toch met maar een AP proberen, probeer 'm dan in het trapgat op te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-04 16:57
Een Unifi Gateway kun je als router gebruiken. Ik heb de 3p variant. Echter heeft dit niet zo heel veel toegevoegde waarde tenzij je een VPN op wil zetten etc wel kun je het verbruik netjes per categorie monitoren. Als je het niet gebruikt is het weggegooid geld vind ik persoonlijk. Zou beginnen met een Controller (installeren op laptop of cloudkey kopen) en AP's testen. Wil je dan meer met je netwerk kun je altijd nog een router kopen die door de controller beheerd kan worden.

☻/ Please consider the environment before printing anything
/▌
/ \ <-- This is Bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
Alledrie je opties zullen kunnen werken. Het belangrijkste is dat je een bekabeld AP op de verdieping plaatst, op een goede plek.. Zoals @Anoniem: 718429 al aangeeft, is roaming prima mogelijk als je al je WiFi settings (SSID, wachtwoord, encryptie, authenticatie) identiek maakt tussen de diverse APs. Dat kan prima tussen apparatuur van verschillende fabrikanten, maar is soms wat lastiger in te stellen dan wanneer je alles van 1 fabrikant hebt (ik heb hier prima roaming werkend tussen ConnectBox, Linksys en Sitecom apparatuur).

Waarom start je niet eens met optie 1 en kijkt of dat je voldoende resultaat geeft. Je kunt daarna altijd nog uitbreiden naar optie 2 of 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:01
Ik zou voor optie 2 gaan zou alleen wel proberen de AP uit de meterkast te halen en in de woonkamer te hangen (Achter het gordijn ofzo) Eventueel een nieuwe router kan Ubiquiti heeft bijvoorbeeld de USG. Ik ben blij dat ik mijn ziggo in bridge heb gezet en nu alles via unifi kan managen in mijn netwerk i.i.g

[ Voor 39% gewijzigd door HKLM_ op 04-01-2019 16:33 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje006
Bedankt!
Ik heb 1 ethernet kabel beschikbaar, kan ik aan de Ubiquiti UniFi AC LR nog een ander apparaat hangen met UTP kabel? Of ik dan de Pro (die heeft 2 poorten) nodig?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:01
bartje006 schreef op vrijdag 4 januari 2019 @ 22:27:
Bedankt!
Ik heb 1 ethernet kabel beschikbaar, kan ik aan de Ubiquiti UniFi AC LR nog een ander apparaat hangen met UTP kabel? Of ik dan de Pro (die heeft 2 poorten) nodig?

Bedankt!
Je hebt dan inderdaad de pro nodig. Eventueel kan je ook nog kijken naar een inwall HD deze is wel duurder maar heeft 4 Poorten aanboord. De inwall kan je met wat knutselen ook mooi ophangen.

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje006
Ik heb alleen een loze leiding 30 cm boven de vloer. Dat is niet echt optimaal voor een AP.
Is het dan niet beter om een router (die dan op het bureau staat) te gebruiken al AP? Of heeft dat weer andere nadelen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartje006
Ik heb de pro gekocht en opgehangen. Werkt prima.

Alleen als ik naar boven loop, schakelt ie niet automatisch om naar het netwerk van de ap. Ook al heten ze hetzelfde. Hij heeft dan nog net verbinding met het signaal van de router.

Hoe kan ik dit oplossen?

Bedankt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13-04 08:35
bartje006 schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 18:41:
Ik heb de pro gekocht en opgehangen. Werkt prima.

Alleen als ik naar boven loop, schakelt ie niet automatisch om naar het netwerk van de ap. Ook al heten ze hetzelfde. Hij heeft dan nog net verbinding met het signaal van de router.

Hoe kan ik dit oplossen?

Bedankt.
Je moet zorgen dat de volgende settings allemaal identiek zijn tussen modem router WiFi en AP WiFi:

- SSID
- wachtwoord
- encryptie methode
- authenticatie methode

Post die settings (m.u.v. wachtwoord (( vanwel je Connectbox als je Unify Pro eens, dan kijken we even mee. Het kanaal zet je bij voorkeur juist anders (iig bij 2.4 GHz).

Edit: deze Android app zal je (onder elk SSID) ook de encryptie/authenticatie methoden geven: https://play.google.com/s...?id=com.vrem.wifianalyzer.

Edit 2: Het is vaak wel verstandiger om 2.4 GHz en 5 GHz op aparte SSIDs te zetten.

[ Voor 17% gewijzigd door Cpt.Morgan op 29-01-2019 19:23 ]

Pagina: 1