Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 07-06 10:45
Hallo,

Ik wil beginnen met investeren maar het liefst niet op de beurs. Daarom weet ik niet of hier de goede plaats is.

Ik heb online gezocht naar alternatieven voor de beurs. Hierbij kwam ik op Funding Circle en Fast invest. Iemand recente ervaringen met deze bedrijven?

Ook zie ik bij fast invest dat zij een buyback en default guarantee hebben. Betekend dit dat je eigenlijk helemaal geen risico loopt ook als de lener zijn lening niet terug kan betalen? of begrijp ik dit verkeerd

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 13:38
sgouman schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:26:
Hallo,

Ik wil beginnen met investeren maar het liefst niet op de beurs. Daarom weet ik niet of hier de goede plaats is.

Ik heb online gezocht naar alternatieven voor de beurs. Hierbij kwam ik op Funding Circle en Fast invest. Iemand recente ervaringen met deze bedrijven?

Ook zie ik bij fast invest dat zij een buyback en default guarantee hebben. Betekend dit dat je eigenlijk helemaal geen risico loopt ook als de lener zijn lening niet terug kan betalen? of begrijp ik dit verkeerd
Even goed de kleine lettertjes checken want geen risico bestaat niet lijkt me. Er word geld uitgeleend met een kans op faillissement, dus er is risico. Kan zijn dat de hoofdpartij 6% rente krijgt en jij 3% en dat ze daarmee het risico dat anderen niet betalen afdekken.
Dus: eerst goed inlezen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:51

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Ja zoiets inderdaad alleen bij een ander bedrijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
ybos schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:48:
[...]

Even goed de kleine lettertjes checken want geen risico bestaat niet lijkt me. Er word geld uitgeleend met een kans op faillissement, dus er is risico. Kan zijn dat de hoofdpartij 6% rente krijgt en jij 3% en dat ze daarmee het risico dat anderen niet betalen afdekken.
Dus: eerst goed inlezen!
Mijn fout niet helemaal goed uitgelegd.

Bij funding circle investeer je doormiddel van crowdfunding in bedrijven. Het klopt inderdaad dat je dan kans hebt op een faillissement en dan ben je je geld kwijt.

Bij fast invest leen je aan particuleren. Hier staat dit op de site:
If a payment instalment is overdue by 3 (three) or more days, our Default Guarantee will settle the arrears.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

Tribits

Onkruid vergaat niet

Hallo,

Bedenk wel dat dit soort bedrijven vaak betalen voor reviews en andere schijnbaar objectieve publiciteit. Een artikel als dit geeft een wat kritischer beschouwing: Not so Fast Invest! An honest review from personal experience.
Fast Invest don’t disclose who are their originators, nor how exactly buyback guarantee works. They told me that they provide it, but “have special arrangements with originators”, which they don’t disclose. I am unable to evaluate their financials and their ability to provide buyback guarantee.

They claim that will buy back all loans you invested in, but there aren’t any details. I have no idea if there is a reserve fund and how big it is to handle bigger volume of sell back requests. They just made a promise and decline to comment on details. They are actually a small company without proven track record and financial resources making very big promises.
Het is dus maar ten zeerste de vraag wat die buy back regeling daadwerkelijk waard is en hoeveel garantie je hebt dat ze ook daadwerkelijk in staat zijn die te bieden.

In zijn algemeenheid zou ik je aanraden voorzichtig te zijn met dergelijke partijen. Als beginnend belegger/investeerder ben je nu eenmaal een zeer gewild doelwit voor allerlei malafide partijen.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Tribits schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 19:58:
[...]

Bedenk wel dat dit soort bedrijven vaak betalen voor reviews en andere schijnbaar objectieve publiciteit. Een artikel als dit geeft een wat kritischer beschouwing: Not so Fast Invest! An honest review from personal experience.

[...]

Het is dus maar ten zeerste de vraag wat die buy back regeling daadwerkelijk waard is en hoeveel garantie je hebt dat ze ook daadwerkelijk in staat zijn die te bieden.

In zijn algemeenheid zou ik je aanraden voorzichtig te zijn met dergelijke partijen. Als beginnend belegger/investeerder ben je nu eenmaal een zeer gewild doelwit voor allerlei malafide partijen.
Wat zou jij dan persoonlijk aanraden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 691473

Niet lullig bedoeld, maar doe vooral eerst veel onderzoek. Het is wel geld waar je mee omgaat, en het kan maar zo zijn dat je t allemaal kwijt raakt. Probeer je eerst zelf in te lezen wat de risico's zijn per site, die zijn namelijk duidelijk beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fietsbel
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Fietsbel

¯\_(ツ)_/¯

Anoniem: 691473 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:06:
Niet lullig bedoeld, maar doe vooral eerst veel onderzoek. Het is wel geld waar je mee omgaat, en het kan maar zo zijn dat je t allemaal kwijt raakt. Probeer je eerst zelf in te lezen wat de risico's zijn per site, die zijn namelijk duidelijk beschreven.
Precies, wel erg karrig eigen onderzoek en komt meer over als een wild idee met 5 minuten google gebruik.
Er is genoeg te vinden, ook met tips om niet in de overduidelijk valstrikken te trappen. Leningen zonder risico? het moet ergens door gedekt worden.... etc.etc.

39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online

Tribits

Onkruid vergaat niet

sgouman schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:00:
[...]

Hangt nog al sterk van je eigen situatie en insteek af. Is investeren iets dat je interesseert en waar je ook bereid bent wat tijd in te stoppen om het onder de knie te krijgen? Ben je bereid regelmatig wat tijd te steken in het beheer van je portefeuille of heb je liever dat je er een tijdje geen omkijken naar hebt? Welk doel heb je voor ogen en op welke termijn zou je dat bereikt willen hebben? Wat zijn de gevolgen als het rendement op je beleggingen (tijdelijk) negatief is? Er lopen hier op Tweakers wel redelijk wat topics over sparen, beleggen en andere onderwerpen op het vlak van persoonlijke financiën. Daarnaast hebben de meeste banken ook wel informatie pagina's met criteria om te bepalen of beleggen wel of niet iets voor je is.

[ Voor 3% gewijzigd door Tribits op 02-02-2019 11:06 ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 16-08-2024
Vanwaar dat je de beurs niet op wil? Op zich niets mis met crowdfunding en dergelijke, maar je moet je beseffen dat je een illiquide markt instapt. Je kan je geld niet zomaar terughalen. Daarnaast zou ik wegblijven van schimmige platformen als dat fast invest. Als je echt geen risico zou lopen, dan zou de rente ongeveer gelijk moeten zijn aan de spaarrente.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Nu online
sgouman schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:00:
[...]

Alleen 'gokken' met geld dat je kan missen. Of dat nou aan leningen is, geld in aandelen, ETF's, etc. Dus persoonlijk zou ik je aanraden om een goede buffer op te bouwen passende bij jouw situatie en vervolgens bekijken hoeveel geld je de komende jaren nodig hebt, wat je standaard inkomsten zijn en op basis daarvan een keuze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het buyback systeem klinkt aantrekkelijk maar werkt enkel als enkele leningen niet terugbetaald worden. Als er weer een nieuwe crisis komt en 25% van de leningen niet terugbetaald kan worden is het nog maar de vraag of buyback afdoende is of dat zo'n loan originator gewoon failliet gaat.

Via Mintos kan je spreiden over verschillende Loan Originators, dat verlaagt de impact van een faillissement van een enkele Loan Originator. Ik spreid zelf over 10 loan originators maar als er een paar failliet gaan ben ik alsnog een groot deel van het vermogen kwijt. Ik doe dit dus enkel met een bedrag waarvan ik het risico aan durf te gaan. Rendement in 2018 was 12% dus dat is wel lekker.

Daarnaast zou ik ETF's aanraden, ik weet niet waarom je de beurs niet op wilt maar ik zou er zeker over nadenken.

[ Voor 7% gewijzigd door Tsurany op 31-01-2019 20:24 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Longcat schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:15:
Vanwaar dat je de beurs niet op wil? Op zich niets mis met crowdfunding en dergelijke, maar je moet je beseffen dat je een illiquide markt instapt. Je kan je geld niet zomaar terughalen. Daarnaast zou ik wegblijven van schimmige platformen als dat fast invest. Als je echt geen risico zou lopen, dan zou de rente ongeveer gelijk moeten zijn aan de spaarrente.
De beurs moet je redelijk veel tijd insteken. Bij crowdfunding geef je 1x geld en daarna krijg je per maand als het allemaal goed verloopt je geld terug met rente. Ik snap ook dat ik geld kan verliezen maar dan zou ik als eerste niet op risicovolle projecten instappen. Bij funding circle hebben ze dat opgesplists in categorien van risicovol naar minder risicovol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
sgouman schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:24:
[...]

De beurs moet je redelijk veel tijd insteken. Bij crowdfunding geef je 1x geld en daarna krijg je per maand als het allemaal goed verloopt je geld terug met rente. Ik snap ook dat ik geld kan verliezen maar dan zou ik als eerste niet op risicovolle projecten instappen. Bij funding circle hebben ze dat opgesplists in categorien van risicovol naar minder risicovol.
Dat klopt, alleen het risico is dus nog groter!

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Longcat
[...]

Ligt er maar net aan. Ik besteed 10 minuutjes per maand om ETFs te kopen. Je kan zelfs via automatische incasso beleggen in ETFs via bijv. Meesman en dan ben je helemaal geen tijd kwijt. Ik denk dat je refereert aan actief handelen - day trading en dergelijke. Passief investeren kost maar weinig moeite.

Er gaat mogelijk dus meer tijd zitten in het selecteren van crowdfunding projecten. Los daarvan kan het natuurlijk een prima keuze zijn om voor crowdfunding/leningen te gaan. Zou dan vooral voor platforms zonder beloftes gaan, zoals Funding Circle. Heb zelf een jaartje terug veel onderzoek gedaan naar crowdfunding. Voor mij waren de rendementen te laag. Ik kan je wel vertellen dat Funding Circle de beste rendementen biedt (bruto, verliezen zijn niet duidelijk, is te weinig track record voor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als je hoge zekerheid, lange looptijd en stabiel rendenemt zoekt is investeren in vastgoedfondsen een prima optie.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Longcat schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:29:
[...]

Ligt er maar net aan. Ik besteed 10 minuutjes per maand om ETFs te kopen. Je kan zelfs via automatische incasso beleggen in ETFs via bijv. Meesman en dan ben je helemaal geen tijd kwijt. Ik denk dat je refereert aan actief handelen - day trading en dergelijke. Passief investeren kost maar weinig moeite.

Er gaat mogelijk dus meer tijd zitten in het selecteren van crowdfunding projecten. Los daarvan kan het natuurlijk een prima keuze zijn om voor crowdfunding/leningen te gaan. Zou dan vooral voor platforms zonder beloftes gaan, zoals Funding Circle. Heb zelf een jaartje terug veel onderzoek gedaan naar crowdfunding. Voor mij waren de rendementen te laag. Ik kan je wel vertellen dat Funding Circle de beste rendementen biedt (bruto, verliezen zijn niet duidelijk, is te weinig track record voor).
Wat is het rendement bij ETF dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
sgouman schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 20:55:
[...]

Wat is het rendement bij ETF dan?
Een ETF volgt een benchmark, vaak een index zoals de AEX of de S&P500. Als de beurs het goed doet, heb je een hoog rendement, bijvoorbeeld 10-20% per jaar. Als het tegenvalt maak je verlies, bijvoorbeeld 10%. Op de lange termijn, zeg 20 tot 30 jaar, mag je ongeveer 7% per jaar verwachten. Dit lijkt een stuk minder dan de 20% die je soms ziet bij fundingcircle, maar een index gaat alleen naar 0 als de wereld vergaat. Een crowdfunding lening kan heel wat makkelijker naar 0. Een beetje negatief gezegd komen alleen bedrijven naar de crowd die geen financiering konden krijgen bij een financiële instelling of het onderste uit de kan willen halen met betrekkign tot de rente. De crowd hoeft niet zo veel financiële stukken in te zien, is niet zo kritisch en accepteert al gauw een lager rendement door een stukje 'gunfactor' of omdat je een kleine bonus krijgt van het bedrijf (gratis product of zo).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
Longcat schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:03:
[...]

Een ETF volgt een benchmark, vaak een index zoals de AEX of de S&P500. Als de beurs het goed doet, heb je een hoog rendement, bijvoorbeeld 10-20% per jaar. Als het tegenvalt maak je verlies, bijvoorbeeld 10%. Op de lange termijn, zeg 20 tot 30 jaar, mag je ongeveer 7% per jaar verwachten. Dit lijkt een stuk minder dan de 20% die je soms ziet bij fundingcircle, maar een index gaat alleen naar 0 als de wereld vergaat. Een crowdfunding lening kan heel wat makkelijker naar 0. Een beetje negatief gezegd komen alleen bedrijven naar de crowd die geen financiering konden krijgen bij een financiële instelling of het onderste uit de kan willen halen met betrekkign tot de rente. De crowd hoeft niet zo veel financiële stukken in te zien, is niet zo kritisch en accepteert al gauw een lager rendement door een stukje 'gunfactor' of omdat je een kleine bonus krijgt van het bedrijf (gratis product of zo).
Bedankt voor je uitleg.
Mag ik vragen waar jij je etf koopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
@sgouman ikzelf bij degiro, maar dit is relatief ingewikkeld. Als je nog helemaal geen ervaring hebt, is het misschien verstandiger om via een tussenpersoon te beleggen. Voorbeelden zijn Robeco ONE, Evi, zwitserleven en meesman.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

ETF's zijn alleen niet geschikt voor korte termijn plannen. Wil je dit geld over een paar jaar uitgeven kan het zo zijn dat je 20% verlies hebt gemaakt omdat je net op een verkeerd moment ingestapt bent. Beleggen in ETF's doe je dus het beste voor de langere termijn. P2P leningen passen beter bij de korte termijn.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
sgouman schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:18:
[...]

Bedankt voor je uitleg.
Mag ik vragen waar jij je etf koopt?
Meesman.nl, heel makkelijk automatisch inleggen zodat je er eigenlijk geen omkijken naar hebt met lage kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Heb je al eens gekeken naar Triodos?
https://www.triodos.nl/beleggen

Zij beleggen, maar hebben in mijn beleving ook redelijk risico arme beleggingsfondsen én investeren in onder andere microkrediet. Dus in feite beleg je dan in leningen.

Zelf zit ik ook met een dergelijk dilemma en Triodos overweg ik nog steeds.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:44:

Zij beleggen, maar hebben in mijn beleving ook redelijk risico arme beleggingsfondsen én investeren in onder andere microkrediet. Dus in feite beleg je dan in leningen.

Dat is een extra management laag tussen de jou en de leningen en die moet ook betaald worden. Dat gaat dus van je eigen rendement af. Zulke partijen zou ik zoveel mogelijk vermijden, je krijgt in goede tijden een lager rendement en in slechte tijden een hoger verlies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-06 15:38

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Tsurany schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:58:
[...]
Dat is een extra management laag tussen de jou en de leningen en die moet ook betaald worden. Dat gaat dus van je eigen rendement af. Zulke partijen zou ik zoveel mogelijk vermijden, je krijgt in goede tijden een lager rendement en in slechte tijden een hoger verlies
Als je zuiver voor microkrediet gaat, ja.
Voordeel van iets als Triodos is dat je kunt spreiden en een deel in microkrediet kunt stoppen zonder dat je meteen bij meerdere organisaties zit.

Plus dat ik het idee heb dat Triodos zelf ook nog enige controle uitoefent en garanties bied.

Mij lijkt dat prettig.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

unezra schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 11:02:
[...]

Als je zuiver voor microkrediet gaat, ja.
Voordeel van iets als Triodos is dat je kunt spreiden en een deel in microkrediet kunt stoppen zonder dat je meteen bij meerdere organisaties zit.

Plus dat ik het idee heb dat Triodos zelf ook nog enige controle uitoefent en garanties bied.

Mij lijkt dat prettig.
En doordat jij Triodos voor je laat spreiden, controle laat uitoefenen en garantie laat bieden zal dat dus flink ten koste gaan van je rendement. En dan is het nog maar de vraag hoe sterk die garantie is, immers Triodos gaat echt geen geld verliezen voor z'n klanten dus prijzen dat gewoon in bij de kosten die ze rekenen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08-06 21:45
unezra schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 10:44:

Ik ben jaren geleden begonnen met beleggen bij Triodos, maar de kosten zijn killing.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/RoUjEIdl.jpg
https://www.dinkytown.net/java/compare-investment-fees.html

[ Voor 12% gewijzigd door Carfanatic op 01-02-2019 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-06 21:01
Longcat schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:03:
[...]

Leuk die 7% over 20 tot 30 jaar, maar dat zijn resultaten uit het verleden. Als ik kijk wat de spaarrente over de afgelopen 20 tot 30 jaar was dan had je ook een redelijk rendement kunnen maken met risicoloos sparen op de bank. De rente is nu alleen laag en of de resultaten van ETF het over de looptijd 20 tot 30 jaar zo goed blijven doen is maar zeer de vraag.

Uiteraard is het onmogelijk om de toekomst te voorspellen, maar ik vind die lange termijn resultaten welke worden gestaafd met resultaten uit het verleden altijd zo eenzijdig.

Edit: ik zit zelf overigens ook voor een beetje in ETF. Gewoon om te kijken hoe het werkt en wat het doet.

[ Voor 3% gewijzigd door GH45T op 01-02-2019 12:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-06 14:07

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

De kans op hoog rendement is recht evenredig met het risico dat je loopt. Hoe hoger het (mogelijke) rendement, hoe hoger het risico. Dat is gewoon hoe de wereld werkt. Alle verhalen die bedrijven je vertellen over afdekking van risico, zekerheid, garanties e.d. gaan allemaal, zonder uitzondering, ten koste van het mogelijke rendement.

Wil je dus veel geld verdienen met je belegging, moet je risico lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Longcat
@GH45T Die 7% is gebaseerd op meer dan 100 jaar aan data. Als je horizon maar lang genoeg is, daarom zeg ik 20-30 jaar, dan zal je resultaat hier heus niet significant van afwijken. Op korte termijn is alles mogelijk, maar op lange termijn neigt alles naar een gemiddelde. Spaarrente is weer wat anders, hier zijn allerlei maatregelen ter bescherming van consumenten op van toepassing. Pak je de lange termijn gemiddelde rente op (staats)obligaties en investeer je de komende 20-30 jaar steevast in obligaties, dan gaat je rendement ook naar dat gemiddelde neigen.

"Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst" is flink ingeprent bij iedereen, maar ook verkeerd opgevat. Dit wordt vaak geïnterpreteerd als "resultaten uit het verleden bieden geen enkele indicatie voor de toekomst" en dat is onjuist.

[ Voor 19% gewijzigd door Longcat op 01-02-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klaasvaak1853
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-06 16:41
Hallo,

Waarom niet op de beurs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
GH45T schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 12:02:
[...]

Leuk die 7% over 20 tot 30 jaar, maar dat zijn resultaten uit het verleden. Als ik kijk wat de spaarrente over de afgelopen 20 tot 30 jaar was dan had je ook een redelijk rendement kunnen maken met risicoloos sparen op de bank. De rente is nu alleen laag en of de resultaten van ETF het over de looptijd 20 tot 30 jaar zo goed blijven doen is maar zeer de vraag.

Uiteraard is het onmogelijk om de toekomst te voorspellen, maar ik vind die lange termijn resultaten welke worden gestaafd met resultaten uit het verleden altijd zo eenzijdig.

Edit: ik zit zelf overigens ook voor een beetje in ETF. Gewoon om te kijken hoe het werkt en wat het doet.
Spaarrente? Die krijg je al jaren niet meer, gewoon sparen kost je nu sowieso geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Beleggen klinkt leuk. Ik ken de partijen niet die je noemt, ze zullen je wel een risicovrije investering bieden omdat je een particulier bent of niet? Crowdfunding is niet hetzelfde. De verschillen kan ik wel uitleggen maar dat gaat wat ver voor nu wellicht.

De financiële wetgeving (Wet financieel toezicht) is zeer complex maar het is duidelijk dat een belegging aanbieden aan het publiek (dus de gewone particulier) met een enorme hoeveelheid haken en ogen komt. Je loopt als consument namelijk een financieel risico dat je je geld nooit meer terugziet. De belofte dat je alles terugkrijgt klinkt leuk, maar wat als ze dat niet doen? of ze gaan failliet?

Indien je wilt investeren kan je ook eens kijken naar kredietunies, zie bijvoorbeeld: www.dekredietunie.nl

Kredietunies zijn in 2015 is goedgekeurd door de overheid en je kan deelnemen in kredietcooperaties. Je kan zelf kiezen met hoeveel je instapt (ligt wel aan de regels van de betreffende coop). Je kan niet als particulier deelnemen maar alleen als ondernemer (eenmanszaak moet kunnen denk ik, maar ook dan zijn er beperkingen indien je geen ervaring hebt etc). Het voordeel van een cooperatie is dat je enige inzage hebt wat er met het geld gebeurt, je bent lid van de coop en hebt stemrechten en kan je laten adviseren door anderen die ook meedoen/investeren (en de brancheorganisatie). Risicoloos is het niet maar je kan zo wel veel kennis opdoen van mede-investeerders en je bent enigszins beschermd door de wetgeving: wet op de kredietunies en de brancheorganisatie. Je kan zo bijvoorbeeld investeren in maatschappelijke projecten.

Je kan contact opnemen met De Kredietunie voor advies (de oprichter heeft zeer veel ervaring, zijn naam staat op de site). Er is geen winstoogmerk bij De Kredietunie zelf, het is een brancheorganisatie. Een gesprek met een onafhankelijke adviseur (de brancheorganisatie) is wellicht handig en ook leerzaam....idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-06 18:25
HereIsTom schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 13:35:
[...]

Spaarrente? Die krijg je al jaren niet meer, gewoon sparen kost je nu sowieso geld!
Als je de inflatie niet meerekent (wat eigenlijk wel moet, maar een doorsnee burger doet dat niet), kun je gewoon nog steeds 0,35% krijgen op een spaarrekening. Ik weet het, het stelt geen reet voor, maar je hoeft er niet voor te betalen.
Ikzelf heb via Dela geld voor mijn beide zoons weggezet tegen een rente van 2,75% met een mogelijkheid tot een jaarlijkse winstuitkering. Ook niet veel, maar wel zeker van rendement. Iets meer risico, want het valt niet onder het depositogarantiestelsel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
BvZwolle schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 03:37:
[...]

Als je de inflatie niet meerekent (wat eigenlijk wel moet, maar een doorsnee burger doet dat niet), kun je gewoon nog steeds 0,35% krijgen op een spaarrekening. Ik weet het, het stelt geen reet voor, maar je hoeft er niet voor te betalen.
Ikzelf heb via Dela geld voor mijn beide zoons weggezet tegen een rente van 2,75% met een mogelijkheid tot een jaarlijkse winstuitkering. Ook niet veel, maar wel zeker van rendement. Iets meer risico, want het valt niet onder het depositogarantiestelsel.
Je betaalt ook per jaar een bedrag voor de rekening lijkt me, daarmee valt die rente denk ik in het niet...inflatie was afgelopen jaar bijna 2% trouwens ook...de rente is een fooi dus...

Geld op een spaarrekening bij een beleggingsinstelling valt onder de depositogarantieregeling (Dela lijkt me een financiele instelling/beleggingsinstelling). Is er een financieel risico dan? Je krijgt toch rente alleen en loopt geen ander risico?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BvZwolle
LucyLG schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 03:43:
[...]

Je betaalt ook per jaar een bedrag voor de rekening lijkt me, daarmee valt die rente denk ik in het niet...inflatie was afgelopen jaar bijna 2% trouwens ook...de rente is een fooi dus...

Geld op een spaarrekening bij een beleggingsinstelling valt onder de depositogarantieregeling (Dela lijkt me een financiele instelling/beleggingsinstelling). Is er een financieel risico dan? Je krijgt toch rente alleen en loopt geen ander risico?
https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering

Is een spaarverzekering en niet een spaarrekening. Het risico is dat je het geld bij een bedrijf stalt en dat dat bedrijf failliet kan gaan. De kosten zijn marginaal en de rente is gegarandeerd.
De reden dat ik voor deze vorm van sparen heb gekozen, is het (in mijn ogen) minimale risico. Aangezien ik verder 0,0% verstand van beleggen heb, wil ik mijn vingers daar niet aan branden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
BvZwolle schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 04:24:
[...]

https://www.dela.nl/verzekeringen/spaarverzekering

Is een spaarverzekering en niet een spaarrekening. Het risico is dat je het geld bij een bedrijf stalt en dat dat bedrijf failliet kan gaan. De kosten zijn marginaal en de rente is gegarandeerd.
De reden dat ik voor deze vorm van sparen heb gekozen, is het (in mijn ogen) minimale risico. Aangezien ik verder 0,0% verstand van beleggen heb, wil ik mijn vingers daar niet aan branden.
Ja je hebt gelijk. Het is een verzekering inderdaad geen garantie. Ik zou in de algemene voorwaarden even goed checken wat je rechten zijn en welke partij je het contract mee hebt gesloten (welke groepsentiteit etc van Dela). Indien Dela een structuurvennootschap is (zeg maar dat ze maar 1 jaarrekening publiceren) dan is de moeder wellicht aansprakelijk. Check je rechten..

Goed dat je op safe speelt, daar kan ik je geheel in vinden uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
Deze inmiddels een aantal keren voorbij zien komen. Heb hun document (https://meesman.klantsite...+vogelvlucht.pdf?ext=.pdf) gelezen (slecht tijdstip...), maar echt duidelijk wordt dit niet voor mij.
Ik vind het vooral een afzeikdocument om actief beleggen vooral te vermijden en concreet wordt er niet over kosten gepraat. Als ik iets over het hoofd zie, sta ik open voor feedback! Misschien dat TS er ook iets aan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

BvZwolle schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 04:54:
[...]

Deze inmiddels een aantal keren voorbij zien komen. Heb hun document (https://meesman.klantsite...+vogelvlucht.pdf?ext=.pdf) gelezen (slecht tijdstip...), maar echt duidelijk wordt dit niet voor mij.
Ik vind het vooral een afzeikdocument om actief beleggen vooral te vermijden en concreet wordt er niet over kosten gepraat. Als ik iets over het hoofd zie, sta ik open voor feedback! Misschien dat TS er ook iets aan heeft.
De kosten staan uitgebreid op hun website omschreven. Wat is er onduidelijk aan?

Ze zeiken actief beleggen niet af maar geven enkel aan dat dit met hoge kosten gepaard kan gaan en de gemiddelde belegger niet de kennis heeft om er een hoger rendement mee te behalen. Dat zijn ook de feiten, actief beheerde fondsen doen het zelden beter dan index trackers maar rekenen wel veel hogere kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verwijderd1
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
[...]
Ik snap ook dat ik geld kan verliezen maar dan zou ik als eerste niet op risicovolle projecten instappen. Bij funding circle hebben ze dat opgesplists in categorien van risicovol naar minder risicovol.
Houd er wel rekening mee dat projecten op dat soort sites sowieso al wat meer risico hebben.

Als het puur gaat om een lening (bedrijf / persoon heeft nu geld nodig met het idee dat later met rente terug te betalen) dan is de eerste keuze meestal een bank. De reden dat die mensen toch bij een crowdfundsite komen is omdat de bank de lening weigerde op basis van hun risicoanalyse. De 'veilige' projecten komen dus helemaal niet op die crowdfundsites maar zitten waarschijnlijk gewoon bij een bank.

Er zijn natuurlijk ook allerlei andere crowdfundcontructies, bijvoorbeeld waarbij investeerders aandelen (of iets wat daarop lijkt) terugkrijgen. Dat kan natuurlijk interessant zijn als het een heel succesvol bedrijf wordt, maar dat is een gok die niet vaak uitkomt.

Een groot nadeel aan dit soort crowdfundconstructies is dat er weinig spreiding is. Er is vaak een redelijk minimum bedrag, gaat het project failliet dan ben je het kwijt of is er een lange deurwaardersprocedure. Vergelijk je dat met fondsbeleggen dan koop je in een keer zoveel verschillende bedrijven dat het weinig uitmaakt als er een paar kleine uitvallen. Als ze allemaal dalen (recessie) zul je wel wat verlies lijden, maar dat trekt vaak wel weer bij (i.t.t. een crowdfundproject dat failliet is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
BvZwolle schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 03:37:
[...]

Tja als je de inflatie niet meerekent en de vermogensrendementsheffing dan heb je wel iets rendement, maar als je dat wel meetelt kost het je dus flink geld om te sparen!
BvZwolle schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 04:54:
[...]

Alle ‘deskundigen’ zoals bijv. Warren Buffet zeggen dat je met actief beleggen de markt niet verslaat en met index beleggen het rendement dus beter is!
Jaarlijkse kosten zijn 0,5% en transactiekosten 0,25% bij Meesman .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BvZwolle
HereIsTom schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 14:09:
[...]

Tja als je de inflatie niet meerekent en de vermogensrendementsheffing dan heb je wel iets rendement, maar als je dat wel meetelt kost het je dus flink geld om te sparen!

[...]

Alle ‘deskundigen’ zoals bijv. Warren Buffet zeggen dat je met actief beleggen de markt niet verslaat en met index beleggen het rendement dus beter is!
Jaarlijkse kosten zijn 0,5% en transactiekosten 0,25% bij Meesman .
Hoe zijn de kosten dan opgebouwd? Is dat 0,5% van de hele waarde van de inleg? En transactiekosten heb je niet, als je niet actief belegd of zie ik het helemaal verkeerd.
Over rendement op spaarconstructies: Ik denk dat de 2,75% (ex winstuitkering) de minst verliesgevende constructie is op dit moment. Ik kan als het echt nodig is het geld tegen een boete opnemen. Dus met bepaalde voorwaarden kan ik er snel bijkomen (kost €150 euro). Aangezien ik denk dat dit niet van toepassing gaan zijn, lijkt het me redelijk safe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
BvZwolle schreef op zaterdag 2 februari 2019 @ 16:35:
[...]

Hoe zijn de kosten dan opgebouwd? Is dat 0,5% van de hele waarde van de inleg? En transactiekosten heb je niet, als je niet actief belegd of zie ik het helemaal verkeerd.
Over rendement op spaarconstructies: Ik denk dat de 2,75% (ex winstuitkering) de minst verliesgevende constructie is op dit moment. Ik kan als het echt nodig is het geld tegen een boete opnemen. Dus met bepaalde voorwaarden kan ik er snel bijkomen (kost €150 euro). Aangezien ik denk dat dit niet van toepassing gaan zijn, lijkt het me redelijk safe.
Als ik je dat allemaal nog moet gaan uitleggen kun je je geld beter op een spaarrekening zetten!

Pagina: 1