There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
ik speel zelf al sinds ik klein ben veel verschillende games (waaronder GTA) en ik heb mezelf ook altijd wel voor gehouden dat het maar een spel is en in het echte leven niet zo werkt(met af en toe de wens dat het wel zo was) dus ik denk dat zolang je hem ook af en toe gewoon mee naar buiten neemt en niet de hele dag zn games laat spelen moet het wel goedkomen denk ik (maar ik ben dan ook pas een Jonge knaap van 19 die opgegroeit is met computers en games
Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!
[ Voor 10% gewijzigd door Willybubba op 31-01-2019 11:41 ]
"I've seen things you people wouldn't believe. Attack ships on fire off the shoulder of Orion. I watched C-beams glitter in the dark near the Tannhauser gate. All those moments will be lost in time... like tears in rain... Time to die."
Je antwoord interesseert me.Willybubba schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:41:
Ik zou het niet doen, maar geod, jij kent je kind het beste en dat is het belangrijkste. Ik ken de game wel van binnen en buiten, daarom zou ik het persoonlijk niet doen...
Waarom zou je het niet doen? Het niveau van geweld? Het realisme?
Ook als je kind zélf aangeeft dat het maar een spel is en dat het echte leven niet zo in mekaar zit?
Ik weet het zelf zo niet meer. Hij is er de laatste weken zo goed in geworden dat het mijn hart zou breken het hem af te nemen. Ik zie er weinig graten in omdat hij beseft dat het niet echt is. Aan de andere kant, wie ben ik, zeker geen kinderpsycholoog of zo, dus wat weet ik daarvan?
Je input is zeer welkom!
There are only two rules in life. #1. There always is a loser. #2. Don't be the loser.
Hallo GTA San Andreas met complete boekjes met code
1+12 | Polo 6R BlueGT 140PK | PS5
Wat ik ook zou doen is hem wijzen (en dus corrigeren) op zijn taalgebruik. Ook hier zit namelijk een groot verschil ik de "echte" wereld en online.
Kiek em goan!
Kids vertellen niet alles van wat ze bezig houd. De Psychologische na effecten merk je maybe niet meteen...
Voor GTA 5 heb je een MOD waar je geweld en taal gebruik uit kan zetten.
AMD 7800X3D - Lian Li HydroShift - Asus TUF X670E - Corsair Vengance 2x16GB 6000Mhz- Gigabyte RTX4070 Super 12GB - Kingston 1TB M2 - Crucial MX100 512GB - Lexar 2TB M2 - Lian Li O11D Evo RGB - Corair RM750Watt - LG 38
Dat taalgebruik is op dit moment het enige probleem dat ik zie. Mijn vrouw is Aziatisch en de voertaal thuis is Engels (ik Engels met haar, zij Engels met hem, ik Nederlands met hem) en de laatste tijd hoor ik, terwijl hij aan het spelen is, een Amerikaan aan het woord. Tegen mijn vrouw praat hij nog steeds "proper" Engels maar tijdens het spelen van GTA5 zit ik in een Amerikaanse actiefilm.HesRuud schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:50:
Persoonlijk zou ik hem wel laten spelen, zoals hierboven al aangegeven was ik zelf vroegah echt niet anders.
Wat ik ook zou doen is hem wijzen (en dus corrigeren) op zijn taalgebruik. Ook hier zit namelijk een groot verschil ik de "echte" wereld en online.
Hij kan zo verhuizen naar LA en zal daar qua taal totaal niet opvallen.
Tsja. Ik vrees dat dat problemen worden eens hij Engelse les krijgt op school en zijn (quasi) perfect Engels en Amerikaans slang beter zijn dan die van de leerkracht.
Maar dan vraag ik me af, is dat verkeerd? Toen ik programeerlessen kreeg op de middelbare school was ik de leerkracht ook "les" aan het geven want die brave man had het ook maar uit een boekje geleerd en deed dat vak om aan voldoende lesuren te komen.
Wat blijft er dan nog over?DutchPlayer schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:58:
Elect a clown, expect a circus.
Ik heb begrepen dat die mods niet echt "legaal" zijn en je PS4 gebanned kan worden??DutchPlayer schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:58:
Het zal per kind verschillen wat voor effect zo een spel heeft op het kind. 18 plus staat er niet voor niets op zoals andere tweakers ook al zeggen. De sexual content vind ik nou ook niet gepast voor kids. Die van mij mag het iedergeval niet spelen, die is 8.
Kids vertellen niet alles van wat ze bezig houd. De Psychologische na effecten merk je maybe niet meteen...
Verder zou junior er ab-so-luut niet mee opgezet zijn.
Het blijft moeilijk. Ik zou hem liever Lego City zien spelen maar wie ben ik, als ik op die leeftijd de keuze had tussen een Lego ventje dat rondhost en een gangster die auto's steelt en vliegtuigen en tanks en granaten kon in het rond smijten, dan was mijn keuze ook gauw gemaakt.
Moeilijk onderwerp. Zo lang ik niet hoor dat hij op de speelplaats met zijn American GTA5 slang rond loopt, probeer ik me weinig zorgen te maken.
Voer het verslavend effect maak ik me wel zorgen. Vroeger een uurtje, dan terug naar Minecraft. Nu is het bedelen om "nog vijf minuutjes" terwijl het al lang na zijn bedtijd is. -- Maar hoe waren we vroeger zelf?
Jij bent de vader?demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:02:
[...]
Ik heb begrepen dat die mods niet echt "legaal" zijn en je PS4 gebanned kan worden??
Verder zou junior er ab-so-luut niet mee opgezet zijn.
Het blijft moeilijk. Ik zou hem liever Lego City zien spelen maar wie ben ik, als ik op die leeftijd de keuze had tussen een Lego ventje dat rondhost en een gangster die auto's steelt en vliegtuigen en tanks en granaten kon in het rond smijten, dan was mijn keuze ook gauw gemaakt.
Moeilijk onderwerp. Zo lang ik niet hoor dat hij op de speelplaats met zijn American GTA5 slang rond loopt, probeer ik me weinig zorgen te maken.
Voer het verslavend effect maak ik me wel zorgen. Vroeger een uurtje, dan terug naar Minecraft. Nu is het bedelen om "nog vijf minuutjes" terwijl het al lang na zijn bedtijd is. -- Maar hoe waren we vroeger zelf?
Lijkt mij dat jij het beter weet dan een ventje van 9

[ Voor 45% gewijzigd door NotSoSteady op 31-01-2019 12:07 ]
Tsja, ventje van 9 met dezelfde Vlaamse "keikop koppigheid" van zijn pa...Sleeon schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:04:
[...]
Jij bent de vader?
Lijkt mij dat jij het beter weet dan een ventje van 9
Als ik hem Lego City Police (of zoiets) wil laten spelen, zegt hij dat voor kinderen is en vliegt de controller op de grond. Wat moet ik doen? Als hij nu graag GTA5 speelt en weet dat het maar een spelletje is? Het zou mijn hart breken hem dat te ontzeggen. Toen ik zijn leeftijd was knalde ik ook onze Oostervrienden af in Wolfenstein... en ik ben er ook geen seriemoordenaar door geworden.
Ik breek je commentaar niet af hoor, ik waardeer het ten zeerste.
Gelukkig heb ik een dochter die sowieso nog niet geïnteresseerd is in console gaming. En ik ook niet bang bent dat ze in de toekomst geïnteresseerd raakt in dat soort games.
Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC
Ook niet als hij beseft dat het duidelijk maar een spelletje is en aangeeft "Papa, het is maar een spel, het echte leven is niet zo, ik ben niet gek hoor!".NotSoSteady schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:05:
Tja, altijd lastig. Ik denk ik ongeveer 12 of 13 was toen ik aan de slag ging met GTA, dat lijkt me persoonlijk een iets betere leeftijd. Maar jij bent de vader en het is jouw verantwoordelijkheid en 'hij is er de laatste weken zo goed in geworden dat het mijn hart zou breken het hem af te nemen' is in mijn ogen niet echt een goede reden om het wel toe te staan.
Hij is er 9 maar ik zeg, en ondervind, vaak dat hij er mentaal 16 is.
Misschien sla ik de bal compleet mis, ik ben geen kinderpsycholoog.
Mijn God, Leisure Suit Larry, waar is de tijd??? Het mocht niet en bij God, het was gewéldig om het toch te spelen.Gunner schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:08:
Ook n.a.v het andere topic waarin ik me heb uitgesproken over het spelen van zo'n spel voor 9-jarigen. Ik ben geen voorstander. Echter, ik ben niet roomser dan de paus; toen Leisure Suit Larry uitkwam heb ik dat ook gespeeld en toen speelde deze discussie ook al dat vriendjes dat niet mochten spelen. Maar dat gezegd hebbende denk ik dat de tijden wel veranderd zijn en ik nu zelf als ouder daardoor een bepaald voortschrijdend inzicht heb waardoor ik dingen anders zie.
Gelukkig heb ik een dochter die sowieso nog niet geïnteresseerd is in console gaming. En ik ook niet bang bent dat ze in de toekomst geïnteresseerd raakt in dat soort games.
Zelfde met GTA5 nu maar dan met een miljoen keer betere graphics en gameplay?
Waarom niet de gulden middenweg? Hij mag GTA 5 spelen, maar alleen als jij of je vrouw er bij is. Niet alleen en ook niet met vriendjes.
Het is inderdaad lastig. Nu ik er over nadenk speelde ik ook al shooters (Duke Nukem, Wolfenstein, Doom, Redneck Rampage) op de basisschool en daar dacht ik destijds ook verder nooit bij na. Het was gewoon cool.demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:09:
[...]
Ook niet als hij beseft dat het duidelijk maar een spelletje is en aangeeft "Papa, het is maar een spel, het echte leven is niet zo, ik ben niet gek hoor!".
Hij zal niet gek zijn, maar zijn hersenen zijn nog lang niet volgroeiddemichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:15:
"Natuurlijk is dat zo, het is maar een spel" zegt hij dan, "denk je dat ik gek ben?"
Elk kind is uniek, een individu, als ouder sta je het meest dichtbij. Dat geeft inzicht, maar ook blinde vlek - volstrekt normaal.
Zolang hij consistent blootstelling heeft aan diversiteit van prikkels en uitdagingen zal de ontwikkeling van plasticiteit prima verlopen. Misschien is dat een meer praktische invalshoek. Té is nooit goed, balans schept altijd stabiliteit, blootstelling/diversiteit altijd impuls tot bestendigheid daarvan.
Bot gezegd, als dat spel nu het enige of dominante was, tja. Zolang er meer is dan dat, geen zorgen.
Je kan altijd voor de grap en de prikkel een familieweekend paintball doen ter afwisseling
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Nee, ik ben er zelf niet helemaal comfortabel mee. Hij wéét dat het een spelletje is maar wanneer ik hem hoor schreeuwen: "Yeeeeeeeah! Headshot!!! That'll teach you" word ik toch wat ongemakkelijk.Renzzie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:11:
Gezien het feit dat je hier een topic maakt, lijkt het me dat je er zelf niet helemaal comfortabel mee bent dat hij GTA 5 speelt.
Waarom niet de gulden middenweg? Hij mag GTA 5 spelen, maar alleen als jij of je vrouw er bij is. Niet alleen en ook niet met vriendjes.
Hij speelt alleen GTA5 als ik er bij ben. Dan zit ik in de zetel en kijk series op de laptop. Maar hoor hem uiteraard. En dat verontrust me. Ook al wéét hij dat het een spelletje is.
Ik ben geen ouder die alles maar laat begaan. Ik wil niet de boeman zijn die zijn spelletje afneemt. Ik wil ook niet de slechte ouder zijn die alles maar laat begaan.
Ik weet het even niet meer.
Zie mijn eerdere reactie. Hij zal net als elk ander kind du moment meer volwassen lijken, maar hij is het niet. Hij is in ontwikkeling. Zolang hij genoeg prikkels krijgt voor ontwikkeling is dat prima, als daar prikkels bijzitten die hem zaken in perspectief laten zetten, nog beter. Grenzen zijn trouwens ook prikkels.demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:13:
[...]
Nee, ik ben er zelf niet helemaal comfortabel mee. Hij wéét dat het een spelletje is maar wanneer ik hem hoor schreeuwen: "Yeeeeeeeah! Headshot!!! That'll teach you" word ik toch wat ongemakkelijk.
Hij speelt alleen GTA5 als ik er bij ben. Dan zit ik in de zetel en kijk series op de laptop. Maar hoor hem uiteraard. En dat verontrust me. Ook al wéét hij dat het een spelletje is.
Ik ben geen ouder die alles maar laat begaan. Ik wil niet de boeman zijn die zijn spelletje afneemt. Ik wil ook niet de slechte ouder zijn die alles maar laat begaan.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Persoonlijk zou ik mijn zoon als deze 9 jaar is niet direct dit soort spelletjes laten spelen. Wellicht vanaf een jaar of 12, maar eerder toch niet. Zeker de GTA serie is hier gewoon te grof voor in mijn ogen.
9 vind ik te jong voor een spel met veel geweld en gescheld. Hij is nog volop in ontwikkeling en dit is een verkeerde ontwikkeling. Laat hem lekker fortniten net zoals de rest.
Mijn zoon (binnenkort 9) mag gewone spelletjes doen op de Switch of 3DS. Is helemaal fan van Mario dus dat zit wel goed. Ik heb Fortnite op de Nintendo gezet maar daar vinden we hem nog te jong voor.
Ik hoor en zie vaak genoeg ook bij vrienden dat hun kinderen hele dagen boven zitten en alleen voor wat eten en drinken naar beneden komen. Als zij dat prima vinden moeten ze zelf weten, maar die kinderen zijn dan ook wel wat ouder.
In de klas van mijn zoontje zit ook een jongen van zijn leeftijd die GTA5 en Call of Duty op de PS4 mag spelen. Vaak genoeg speelt die jongen dan na dat hij op iedereen schiet...
Waarom niet de regel instellen dat hij mag gamen (en dan moet je zelf de games bepalen) maar dat het gelijk stopt als hij dat soort uitspraken doet?
Ik ben zelf van mening dat games met geweld / bloed /enz gewoon niet geschikt zijn voor kinderen onder de 12/13.
Daarbij moet je zelf ook rekening houden met de spellen die je zelf speelt als hij in de buurt is. Zo ga ik ook geen Mortal Kombat spelen als de kinderen in de buurt zijn.
[ Voor 8% gewijzigd door Frostbite op 31-01-2019 12:25 ]
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Wel typisch dat precies jou kind zo super voorloopt op zijn leeftijd met zijn mentale capiciteiten. Of is er sprake van een blinde vlek bij de ouders, zoals aangegeven door @Virtuozzo?demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:09:
[...]
Je bent zijn Vader en niet zijn beste maat. En die koppigheid die heeft hij alleen omdat zijn ouders dat toestaan. Kinderen hebben meer nodig dan voeding tijdens hun opvoeding...demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:07:
[...]
Tsja, ventje van 9 met dezelfde Vlaamse "keikop koppigheid" van zijn pa...
Wat moet ik doen?
[ Voor 3% gewijzigd door Defector op 31-01-2019 12:24 ]
Nu kan ik daar wel iets over zeggen: mijn zoon is hoogbegaafd (IQ van 130) en als je hem hoort praten, denk je dat je met een veel ouder iemand te maken hebt. In zijn gedrag merken wij echter wel dat hij pas zo oud is als hij is; op het schoolplein, in hoe hij omgaat met leeftijdsgenoten, tegenslagen en reacties op TV-programma's bijvoorbeeld.
Spreekvaardigheid, intelligentie en ruimtelijk inzicht staan echt los van de sociaal-emotionele ontwikkeling van een kind. Ook een kind van 9 jaar dat "mentaal voorloopt", zoals jij dat noemt, is sociaal-emotioneel nog steeds een kind van 9. Dat kinderen in het algemeen (en voorlopende kinderen in het bijzonder) erg goed zijn in het beargumenteren waarom ze iets van jou zouden moeten mogen/krijgen, wil dat niet zeggen dat je daarin moet meegaan.
Geef wel duidelijk aan waarom. Dus niet alleen "daar ben jij veel te jong voor", maar vooral uitleggen dat er onderzoeken bestaan waaruit blijkt dat kinderen tot een bepaalde leeftijd vatbaar(der) zijn voor beeldvorming in zo'n game en daar last van kunnen krijgen. Daarom krijgt zo'n game ook een classificatie mee.
GTA5 is door zijn open wereld-structuur en graphics bijzonder realistisch. ik ben bang dat een kind van 9 hier toch last van gaat krijgen, is het niet nu dan wel later. En dat hoef je als ouder niet altijd te merken; een kind kan dat verborgen houden.
Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl
Hij speelt alleen GTA5 als ik er bij ben.
Dan kun je hem hier toch op corrigeren / aanspreken van, "iets minder uitbundig mag ook wel"?...wanneer ik hem hoor schreeuwen: "Yeeeeeeeah! Headshot!!! That'll teach you" word ik toch wat ongemakkelijk.
Verwar IQ niet met EQ. Wellicht is zijn IQ hoog voor zijn leeftijd waardoor hij als 16 jarige overkomt maar zijn EQ is nog steeds in lijn met zijn leeftijd. Namelijk gewoon 9 jaar.demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:09:
[...]
Ook niet als hij beseft dat het duidelijk maar een spelletje is en aangeeft "Papa, het is maar een spel, het echte leven is niet zo, ik ben niet gek hoor!".
Wat je zou kunnen doen is gewoon een regel met hem afspreken dat als hij gaat schreeuwen dat hij moet stoppen, had ik vroeger ook met mijn moeder afgesproken (ondanks mijn Woede Problemen) en dat heeft wel heel erg geholpen voor mij, maar zoals eerder al vertelt,jou kind, jou verantwoordelijkheid.demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:13:
[...]
Nee, ik ben er zelf niet helemaal comfortabel mee. Hij wéét dat het een spelletje is maar wanneer ik hem hoor schreeuwen: "Yeeeeeeeah! Headshot!!! That'll teach you" word ik toch wat ongemakkelijk.
een beetje harder zeggen"Yeah, headshot!" dat kan ik nog wel begrijpen opzich, herriner je je nog dat ene moeilijke stukje uit [insert game uit jeugd] en dat je hem na X aantal keer geprobeerd te hebben een beetje boos werd en dan bleef proberen om hem uiteindelijk alsnog te halen en dan heel blij te zijn? toen heb jij waarschijnlijk ook wel eventjes hard staan juichen omdat je het eindelijk hebt gehaald.
gewoon een regel afspreken dat als hij te luidruchtig wordt je hem erop aanspreekt en dat als hij dan nog een keer te luidruchtig wordt hij even met de game moet stoppen en iets anders moet gaan doen. in het begin zal hij er een beetje boos om zijn telkens als hij moet stoppen maar soms moet je als ouder ook een beetje streng zijn en zo leert hij ook langzamerhand een beetje zn woede onder controle te houden omdat hij weet dat hij dan moet stoppen
Slecht voor je gezondheid en je portomonnee!
Als je jezelf dit soort dingen wijs maakt, denk ik niet dat je het snapt. Ik ben van mening dat kinderen van die leeftijd niet in kunnen schatten wat voor impact dit soort spellen hebben. Er staat toch niet voor niets Pegi18...?demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:09:
[...]
Nu ben ik sowieso redelijk tegen schermen voor (jonge) kinderen.
Geef hem dan een gaaf racespel ofzo.
Btw: als jij je als ouder afvraagt of dit een geschikt spel is, weet je toch eigenlijk wel dat dit niet het geval is. Jij bent de ouder. Anders spel en anders niet. Dan maar buiten voetballen. Is nog veel gezonder ook..
Maak dat ook praktisch. Een stafmedewerker zat zo lang geleden nog niet in eenzelfde situatie van vraagstuk als de TS, zij en haar partner hebben uiteindelijk een lijn getrokken, die ook uitgelegd, en in de praktijk gebracht. Vervolgens hebben ze met een aantal andere ouders de hoofden bij elkaar gestoken en zijn inderdaad met alle kids actief geworden met andere activiteiten. Waaronder ook de realiteit achter gesimuleerde activiteit die tot op dat moment voor die kids enkel ideëel beeld gaf. Airsoft was ook een brug te ver, dus werd het lasergaming, paintball, droppings e.d.Heroic_Nonsense schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:22:
Geef wel duidelijk aan waarom. Dus niet alleen "daar ben jij veel te jong voor", maar vooral uitleggen dat er onderzoeken bestaan waaruit blijkt dat kinderen tot een bepaalde leeftijd vatbaar(der) zijn voor beeldvorming in zo'n game en daar last van kunnen krijgen. Daarom krijgt zo'n game ook een classificatie mee.
Dat is inmiddels een clubje geworden. Gaming is naar de achtergrond geschoven. De stafmedewerker klaagt tegenwoordig over de enorme hoeveelheden vuile was met modder en het elk ander weekend er met konvooi op uit gaan
Dat waren kids tussen de 9 en 14, inmiddels begrijpen de ouders dat die kids uniek zijn, maar ongeacht vermeende ontwikkeling ook dat het gewoon kinderen zijn. Naar ik begrijp waren er wat papa's die wat moeite hadden, omdat ze zelf ook speelden, maar die hebben inmiddels ook eigen omslag gemaakt.
Daar ligt tegenwoordig ook het grootste probleem. Je hebt kinderen er tussen die gewoon actief willen zijn, buiten willen spelen, willen rennen, vallen en voetballen maar de rest van de vrienden club zit te fortniten. Vanzelfspreken sluiten ze zich aan bij het clubje en die wordt elke keer groter.Virtuozzo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:43:
[...]
Maak dat ook praktisch. Een stafmedewerker zat zo lang geleden nog niet in eenzelfde situatie van vraagstuk als de TS, zij en haar partner hebben uiteindelijk een lijn getrokken, die ook uitgelegd, en in de praktijk gebracht. Vervolgens hebben ze met een aantal andere ouders de hoofden bij elkaar gestoken en zijn inderdaad met alle kids actief geworden met andere activiteiten. Waaronder ook de realiteit achter gesimuleerde activiteit die tot op dat moment voor die kids enkel ideëel beeld gaf. Airsoft was ook een brug te ver, dus werd het lasergaming, paintball, droppings e.d.
Dat is inmiddels een clubje geworden. Gaming is naar de achtergrond geschoven. De stafmedewerker klaagt tegenwoordig over de enorme hoeveelheden vuile was met modder en het elk ander weekend er met konvooi op uit gaanInmiddels heeft de school er een kleine pilot van gemaakt. Wel zuur, het werk van haar echtgenoot wordt, zo begrijp ik, in verband met blessure tijdelijk door een temp geleid ...
Dat waren kids tussen de 9 en 14, inmiddels begrijpen de ouders dat die kids uniek zijn, maar ongeacht vermeende ontwikkeling ook dat het gewoon kinderen zijn. Naar ik begrijp waren er wat papa's die wat moeite hadden, omdat ze zelf ook speelden, maar die hebben inmiddels ook eigen omslag gemaakt.
Goed initiatief!
Ik heb in ieder geval besloten dat fortnite nu even de grens is, zeker t/m zijn 9e jaar. Gelukkig is hij nog wel geïnteresseerd in lego city e.d. met name omdat hij de humor er ook van snapt.
Maar vraag het me over een 1,5 jaar nog maar eens..
B.t w. Bij mooi weer gaan ze hoe dan ook naar buiten.. gamen is voor als je niet buiten kan spelen. En van een druppeltje regen smelt je ook niet.
[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 31-01-2019 12:47 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Ik denk dat een kind van die leeftijd net zo gelukkig wordt van Fortnite als van GTA V. Ook in Fortnite kan je lekker knallen en headshots maken, maar is het meer veredeld tikkertje, waarbij hij bij GTA V met meer emoties in aanraking komt, die misschien nog niet zo goed voor zijn ontwikkeling zijn.
Precies dat en geen guns en mensen omver rijden.Renzzie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:11:
Mijn zoontje is 6 en speelt max. een uurtje in de week.
En eerst en vooral, jij bent de ouder, jij bent degene die de grenzen bepaalt. Ik heb mijn zoon zelf een tijdje geleden bezig gezien bij een neef van 18 (op PC en stoute zaken uitgeschakeld), het is allemaal heel erg spannend en ze leren het inderdaad supersnel. Maar het is wél een paar niveaus te hoog qua taalgebruik, sex, geweld, waarden, regels en dergelijke. Daar kun je hele discussies over voeren, maar ik heb besloten het niet toe te staan.
Ik heb daarom ook op de vraag om een Xbox/Playstation heel lang gedubt en heel bewust gekozen voor een Nintendo Switch. Liever dat ze eerst kennis maken met games voor de leeftijd waarvoor ze bedoeld zijn, voor we zaken toelaten die ze misschien (of in het dit specifieke, voorgestelde geval zeker) boven de pet gaan.
[ Voor 0% gewijzigd door lakemens op 31-01-2019 12:51 . Reden: typo... ]
Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan
Ja, clustervorming bij groepsgedrag, dat schept zelf versterkende gedragsimpulsen. Terwijl het bij opgroeien juist enorm belangrijk is dat de plasticiteit van de hersenen diversiteit aan prikkels blijft krijgen.Khayma schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:45:
[...]
Daar ligt tegenwoordig ook het grootste probleem. Je hebt kinderen er tussen die gewoon actief willen zijn, buiten willen spelen, willen rennen, vallen en voetballen maar de rest van de vrienden club zit te fortniten. Vanzelfspreken sluiten ze zich aan bij het clubje en die wordt elke keer groter.
Goed initiatief!
Niet mis met achter de PC of laptop zitten. Maar niet als enige. Blootstelling is wat ontwikkeling stimuleert.
En als er dan brug is tussen virtuele en echte wereld, des te beter. Reality checks komen beter binnen door leerproces dan door informatieverstrekking.
Gaaf voorbeeld trouwens...Virtuozzo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:43:
[...]
Maak dat ook praktisch. Een stafmedewerker zat zo lang geleden nog niet in eenzelfde situatie van vraagstuk als de TS, zij en haar partner hebben uiteindelijk een lijn getrokken, die ook uitgelegd, en in de praktijk gebracht. Vervolgens hebben ze met een aantal andere ouders de hoofden bij elkaar gestoken en zijn inderdaad met alle kids actief geworden met andere activiteiten. Waaronder ook de realiteit achter gesimuleerde activiteit die tot op dat moment voor die kids enkel ideëel beeld gaf. Airsoft was ook een brug te ver, dus werd het lasergaming, paintball, droppings e.d.
Dat is inmiddels een clubje geworden. Gaming is naar de achtergrond geschoven. De stafmedewerker klaagt tegenwoordig over de enorme hoeveelheden vuile was met modder en het elk ander weekend er met konvooi op uit gaanInmiddels heeft de school er een kleine pilot van gemaakt. Wel zuur, het werk van haar echtgenoot wordt, zo begrijp ik, in verband met blessure tijdelijk door een temp geleid ...
Het is extreem belangrijk dit soort zaken uit te leggen als je ergens zo'n 'harde' grens stelt. Ik zou het de TS aanraden om er een einde aan te maken. Linksom of rechtsom, een 9-jarige kan slim zijn, intelligent, 'ouder dan zijn leeftijd' maar no way is hij mentaal al een puistige 16-jarige puber. Onaardig gezegd misschien en niet zo bedoeld, maar het is echt een heel grote denkfout.
Ietwat off-topic, maar mijn zoon wil héél graag op voetbal, want zijn beste vriendje ook. Maar die speelt het al jaren (en intussen bij de amateurs van Anderlecht), dus zijn doel was daarom niet erg realistisch. Uitgelegd en geaccepteerd. Niet dat ik de indruk heb dat het kwartje helemaal gevallen was, maar hij heeft een toelichting gekregen, die hij misschien ter zijner tijd wel gaat snappen. Je moet wat dat betreft als ouder de verantwoordelijkheid nemen om je kind te beschermen voor al die prikkels die op ze af komen. Om die reden snappen mijn kinderen het concept live-televisie nauwelijks...
[ Voor 0% gewijzigd door lakemens op 31-01-2019 13:03 . Reden: typo... ]
Er had hier een heel intelligente tekst kunnen staan
Uitleggen komt echter minder aan dan we graag denken. Opgroeien en ontwikkelen is slechts in beperkte zin een kwestie van informatie, veel meer een kwestie van verwerking van informatie op basis van ervaring / blootstelling.lakemens schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:02:
[...]
Gaaf voorbeeld trouwens...
Het is extreem belangrijk dit soort zaken uit te leggen als je ergens zo'n 'harde' grens stelt. Ik zou het de TS aanraden om er een einde aan te maken,linksom of rechtsom, een 9-jarige kan slim zijn, intelligent, 'ouder dan zijn leeftijd' maar no way mentaal een puistige 16-jarige puber. Onaardig gezegd, maar dat is echt een heel grote denkfout.
Zeker op die leeftijd. Pas na ons tweede decennium beginnen we in staat te zijn om zelfstandig informatie uit te werken zonder directe praktische blootstelling.
Het trof mij ook wel als een geniale aanpak met frappante effecten. Niet het enige voorbeeld van die aard wat ik ken van medewerkers, we hebben inmiddels met het bureau wat kinderopvang & -ondersteuning verzorgd ook afspraken over activiteiten en opties, zowel individueel als groepsmatig.
Wat heb ik gelachen toen ze een keer teruggeroepen werd naar werk i.v.m. een incident waar snel toetsing en advies voor beleidslijn & reactie uitgewerkt moest worden. Stond ze daar met de laarzen aan en de modder tot aan de knieën, de spatten over de rest en de go-bag in de hand beneden aan de trap van het vliegtuig
Kinderen zijn gewoon kinderen. Ze zijn in ontwikkeling. Dat is nooit een makkelijke lineaire curveIetwat off-topic, maar mijn zoon wil héél graag op voetbal, want zijn beste vriendje ook. Maar die speelt het al jaren (en intussen bij de amateurs van Anderlecht), dus zijn doel was daarom niet erg realistisch. Uitgelegd en geaccepteerd. Niet dat ik de indruk heb dat het kwartje helemaal gevallen was, maar hij heeft een toelichting gekregen, die hij misschien ter zijner tijd wel gaat snappen. Je moet wat dat betreft als ouder de verantwoordelijkheid nemen om je kind te beschermen voor al die prikkels die op ze af komen. Om die reden snappen mijn kinderen het concept live-televisie nauwelijks...
Ja, de ouder heeft zowel rol als functie. Prikkels zijn nooit echt tegen te houden, dus focus op vermogen tot omgang met prikkels en vermogen tot verwerking daarvan. Bij volwassen is dat net zo, dus investering in balans tussen prikkels.
Mixed Reality dev
Ik ook en mijn zoontje zou dat zo mogen spelen.. Maar het grote verschil is dat de echte wereld geen pixels heeft waar dat bij GTA bijna niet meer opgaat.Menesis schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:23:
Toen ik 9 was speelde ik Wolfenstein3D en Doom, dat was toen net uit. Ik vond het wel eng soms maar is helemaal goed gekomen met me
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Hij is er al aan begonnen.
Je kan je bezwaren in elk geval uitspreken aan je vrouw en kind. Expliciet. Kind begrijpt het wel.
En over de vraag, wat nu? Spel afpakken en niet meer laten spelen, jij bent de vader geen discussie mogelijk.
[ Voor 12% gewijzigd door gielie op 31-01-2019 13:51 ]
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Anoniem: 377816
Het spelletje afnemen wordt nu natuurlijk ook wel erg lastig. Je hebt hem het immers al een tijd laten spelen.demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:13:
[...]
Persoonlijk vind ik 9 jaar (veel) te jong. GTA is niet voor niets 18+ Misschien als ze 13-14 zijn, oke.
Fortnite zou nog kunnen, al zie ik mijn neefjes van 6 en 8 daar ook lelijke taal leren. Aan de andere kant leren ze dat op school ook weer van klasgenootjes. Dus ja..
Ik ben van mening dat het per kind op die leeftijd verschilt. De één kan er beter mee omgaan dan de ander.demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:15:
Mijn zoon is er 9 en is gek op GT5. Ook heel erg goed erin, man.
Ik maak me wat zorgen over zijn taalgebruik soms, maar daarvan leert hij dan ook het "echte" Engels (en van zijn GTA5 en Fortnite Youtube videos).
Ik maak hem duidelijk dat het "échte leven" zo niet is en dan kijkt hij me aan alsof ik achterlijk ben. "Natuurlijk is dat zo, het is maar een spel" zegt hij dan, "denk je dat ik gek ben?"
Laten jullie een kind van 9 GTA5 spelen? Ikzelf zie er weinig graten in aangezien hij héél goed beseft dat het niet echt is, maar misschien heb ik het mis?
Als ik kijk naar mijn eigen neefje (7) is het niet verantwoord om op zo'n jonge leeftijd een game van 18+ te laten spelen. Hij mag dan ook niet meer GTA spelen omdat hij "verhalen" ging verzinnen op school, zoals: 'mijn vader is neergeschoten' ; 'mijn vader is dood' ; 'de politie heeft mijn mama opgepakt'.
Tijdens het spelen werd hij ook erg agressief als hem iets niet lukte.
Misschien had het niks met GTA te maken, maar sinds hij niet meer mag/kan spelen is zijn gedrag met 90% verbeterd.
Wij speelde vroeger Donkey Kong en Pacman. toen ik jaar of 15 was hadden we Commodore 64
(ik ben zelf al 45+ en heb een aantal kinderen)
[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 31-01-2019 14:09 . Reden: typo ]
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Of laat je hem kijken en zeg je het is toch maar nep ?
Vroeger waren het pixels die niet echt tot de verbeelding spraken, maar tegenwoordig zijn de meeste games misschien wel meer realistischer dan welke film dan ook.
🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+
Zo rond de leeftijd van 9 a 10 jaar wordt het echter een lastig verhaal ben ik bang. Speelt hij dergelijke spellen dan thuis niet dan is het hoogstwaarschijnlijk wel bij vriendjes. Overigens speelde ik zelf rond mijn 9e al wel Tekken of Street Fighter. Het heeft me zelf nooit agressief gemaakt omdat ik het zag als iets onrealistisch, als iets afstandelijks. Wellicht dat daar nog wel een verschil in zit, al denk ik dat het ook aan de (on)gevoeligheid van de persoon zelf ligt. Lastig, lastig.
Werkt met: Apple Macbook Pro 16" | Bouwt: Multi-cloud SaaS-oplossingen | Vader | Wereldreiziger | Rijdt: Mercedes GLC
Precies, daarom zie ik wel een verschil tussen de eerder door mij genoemde Leisure Suit Larry uit 1987 en GTA V van 2013.Frostbite schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:01:
Vroeger waren het pixels die niet echt tot de verbeelding spraken, maar tegenwoordig zijn de meeste games misschien wel meer realistischer dan welke film dan ook.
Verheerlijking en normalisering van geweld, drugs en misdaaddemichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:43:
[...]
Waarom zou je het niet doen? Het niveau van geweld? Het realisme?
Vervolgens wel met zijn vriendjes in de zandbak gta na lopen doen.Ook als je kind zélf aangeeft dat het maar een spel is en dat het echte leven niet zo in mekaar zit?
En sowieso het leven zit zo niet in elkaar??!
Dat ligt maar net aan je sociale klasse, voor een aardig deel van de samenleving zit de wereld wel zo in elkaar. Als hij straks gaat puberen en met verkeerde mensen in aanraking komt is hij wel al vanaf zijn negende virtueel beloond voor het gedrag wat in die groepen gewoon status geeft.
Dat is nog wel een verschil met wolvenstein en doom, de kans dat hij een bende space marines tegenkomt in zn leven is nogal een stuk kleiner
Rmg schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 14:06:
Dat is nog wel een verschil met wolvenstein en doom, de kans dat hij een bende space marines tegenkomt in zn leven is nogal een stuk kleiner

Wie weet!
Terechte opmerking verder. Ik vind de expliciet ook gevaarlijk - misschien een tegenreactie omdat vader zo wollig is en om de waarheid heen draait. Een kind weet niet wat goed voor hem is (en volwassenen 'weten' het wel en doen het toch; vlees, roken, alcohol, etc)
[ Voor 28% gewijzigd door Harm_H op 31-01-2019 14:24 ]
Voor de rest ben ik wel voorstander van engels leren door films en games. Je leert het echte engels op een spreekniveau.
Dat gezegd hebbende, je bent nog steeds de ouder en maakt de dienst uit. Als jij zelf vindt dat hij nog te jong is dan is dat zo, hoe jammer hij dat ook zou vinden. Ik ben misschien wat van de oude stempel op dat gebied, maar kijk maar is naar de mentaliteit van de jeugd 20 jaar terug en nu.
Kijk ik speelde vroeger ook Doom en Command & Conquer, maar dat was toch een stuk minder realistisch dan GTA V.
Kijk dat spel heeft niet voor niets een 16/18+ rating. Dus het antwoord luidt NEE, maar je bent eigenlijk vooral opzoek naar een reden om het beter te weten waarom het wel kan lijkt me.
[ Voor 90% gewijzigd door CyberMania op 31-01-2019 14:48 ]
Kijk en ik ben geen janker als het gaat om kinderen een gewelddadig spelletje te spelen. Maar GTA is realistischer dan b.v Doom. En het nadoen van GTA gedrag is gewoon makkelijker. Ik zou persoonlijk er mee wachten tot hij 12/13 jaar is (gezien groepsdruk dan te groot wordt)
Maar ja hij speelt het al en het nu afpakken zou oneerlijk zijn. Mijn advies is indien hij het nadoet hem een flink pak billenkoek te geven.
TIME TO UPGRADE !!!
Op een bepaald moment verandert je thuisbasis naar een actieve stripclub waar je ook aan "intieme" activiteiten kan deelnemen als je meer wil dan alleen tieten staren. Er zit een gruwelijke martelscene in waarbij je alle acties zelf uitvoert. Er zijn duizenden andere games die beter geschikt zijn voor je kind.
Dan speelt hij helemaal niets, toch?Als ik hem Lego City Police (of zoiets) wil laten spelen, zegt hij dat voor kinderen is en vliegt de controller op de grond. Wat moet ik doen?
Mijn kinderen hebben sinds 3 jaar geleden ook meerdere keren om GTA5 gevraagd, heeft altijd een harde "nee" van mij gekregen, want ik weet wat er allemaal in dat spel gebeurt. Als je dat niet weet ga je gewoon op de leeftijdsrating af (en je moet voor de lol eens kijken hoe enorm weinig spellen een 18+ rating krijgen in EU. Genoeg games met 16+ rating) Nu spelen ze (12 en 13) volop fortnite, zijn er niet minder gelukkig om.
Die zijn dan ook helemaal niet te vergelijken met GTA5. Call of Duty en Doom 2016 mogen ze van mij bijvoorbeeld wel spelen, maar dat boeit hen iets minder. Moderne kinderen van die leeftijd willen vooral spelen wat de populaire youtubers spelen.Menesis schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:23:
Toen ik 9 was speelde ik Wolfenstein3D en Doom, dat was toen net uit. Ik vond het wel eng soms maar is helemaal goed gekomen met me
[ Voor 79% gewijzigd door boe2 op 31-01-2019 15:14 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Ja dat is wel een goede eigenlijk. Ben je als ouder in ieder geval consequentboe2 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:00:
Er staat een grote 18+ op de doos. Laat jij je kind ook 18+ films kijken?
Want ja, hij doet het toch niet na, nietwaar?
[ Voor 8% gewijzigd door Gunner op 31-01-2019 15:03 ]
Er zijn spellen die ik absoluut niet zal spelen in hun bijzijn. Voornamelijk horror games, realiteit of niet, mensen die in stukken gereten worden (Dead Space bijv.) is iets waar ik ze voorlopig echt nog niet aan wil blootstellen.
Verder sluit ik me aan bij het gros van de meeste reacties. Als ouder zijnde ben jij als eerste en als laatste verantwoordelijk voor wat ze voorgeschoteld krijgen, en het is jouw belangrijkste taak dit te monitoren. Als je kind(eren) verder prima kunnen omgaan met bijv. GTAV, prima, ik zal daar echt niet over oordelen (Ik speelde ook 18+ games op 10-12 jarige leeftijd, en volgens mij gaat het nog prima met me (of ik ben al hopeloos verloren)).
Zolang je altijd maar bewust bent van wat ze spelen en of het hun gedrag beinvloed.
-
Zodra de cijfers achteruit gaan of je vangt signalen van raar gedrag op dan kan je strikter worden.
In die hele discussie rond geweld in games spreekt men altijd over de negatieve effecten. Je hoort nooit eens dat gaming als een positieve uitlaatklep werkt. Voor mij persoonlijk had het juist een positieve invloed.
Verder zijn we hier in Nederland, de kans dat hij gekleed als Darth Vader met een shotgun richting school gaat is zeer gering.
Mixed Reality dev
Eerst zeg je dat hij het maar moet laten doen en het niet moet verbieden en een regel later geef je aan dat als het eigenlijk al te laat is hij dan maar strenger moet worden.Mick3112 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:17:
Ik zou je er niet zo druk om maken. Je kan het mogelijk wel bespreekbaar maken zoals je eigenlijk al een beetje doet. Het nu gaan verbieden gaat denk ik averechts werken aangezien dat het alleen maar aantrekkelijker maakt.
Zodra de cijfers achteruit gaan of je vangt signalen van raar gedrag op dan kan je strikter worden.
-knip-
Als TS nu geen regels of grenzen trekt dan gaat hem dat nooit lukken en zeker niet als zijn zoon ouder wordt.
Je moet juist nu regels stellen en een grens trekken en voorkomen dat zijn cijfers en gedrag beïnvloed worden.
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
Daar hebben we geen heel topic met zelfbenoemde kinderpsychologen voor nodig.
Zo denk ik er over.
To do or not to do...
Er zijn 10,000 andere fantastische games die prima door 9-jarigen gespeeld kunnen worden. Ik snap niet de reden dat het per se GTA V moet zijn.iew schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:27:
Het ene kind is het andere niet, ouders kunnen vast zelf wel bepalen of hun kind wel of niet een bepaald spel kan of zou mogen spelen en of hun kind hier mee om kan gaan (geestelijk)
Zo denk ik er over.
Daarom vraagt ie ook advies hieriew schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:27:
Het ene kind is het andere niet, ouders kunnen vast zelf wel bepalen of hun kind wel of niet een bepaald spel kan of zou mogen spelen en of hun kind hier mee om kan gaan (geestelijk)
Zo denk ik er over.
Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.
Volgens mij pretendeert niemand dit hier. Je kan prima een mening ergens over hebben of iets goed of slecht is zonder een graad in de psychologie.iew schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:27:
[ Voor 18% gewijzigd door Gunner op 31-01-2019 15:31 ]
PSN: DutchTrickle PVoutput
Het is beter om te denken dat je fout zit en te vragen dan blindelings te denken dat je goed zit.
De TS laat zien goed na te denken over de situatie en zijn zoontje lijkt het goed genoeg in te kunnen schatten dat het een spelletje is met fictieve personages.
Ik zie meerdere mensen hier meer 'gepaste' games aanraden zoals Fortnite, laat dat spel nou net vol zitten met giftige blaagjes, echte mensen met echte gevoelens. Iets wat ook een kind op die leeftijd snel doorheeft.
Ik speelde zelf niet anders op die leeftijd (RTCW, Doom 2, GTA 3) en ook mijn ouders maakten zich daar destijds zorgen over (Vooral eind jaren 90 toen er een hele craze was rondom de [niet bestaande] effecten van geweld in video games) - Ik kreeg een uurtje per dag om te computeren en dat was het, ik kreeg een paar minuten van te voren de waarschuwing op te slaan en mocht er ook geen minuut langer achter zitten.
Het verschilt natuurlijk per kind of hij/zij fictie en realiteit uit elkaar kunnen houden, maar laat dat lekker over aan de TS zelf.
Je kind moderatie aanleren gaat 2 kanten op, zowel richting het goede als richting het slechte - daar zal je als ouder een balans in moeten vinden. Elke keer reageren met een harde nee wanneer iets jouw persoonlijke grensen over gaat helpt nou niet bepaald om ze die balans aan te leren. Op die manier krijg je (naar mijn mening) alleen maar schaapjesgedrag, precies dat doen wat anderen ook doen 'want dat is normaal' en 'dat mag' zonder een eigen mening, zonder creativiteit en zonder er echt over na te denken.
[ Voor 22% gewijzigd door D4NG3R op 31-01-2019 15:46 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Dit zegt genoeg toch? Er zijn zo veel andere games die ook populair zijn. Ik ken ook kinderen van 9 die GTA5 spelen, maar ik zou het zelf nooit toelaten. Wachten tot 18 is zeker overdreven, maar 12 a 13 is toch wel het minimum voor zo een game.boe2 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:00:
Er staat een grote 18+ op de doos. Laat jij je kind ook 18+ films kijken?
Op een bepaald moment verandert je thuisbasis naar een actieve stripclub waar je ook aan "intieme" activiteiten kan deelnemen als je meer wil dan alleen tieten staren. Er zit een gruwelijke martelscene in waarbij je alle acties zelf uitvoert. Er zijn duizenden andere games die beter geschikt zijn voor je kind.
En gooien met controllers omdat hij zijn zin niet krijgt lijkt me ook niet echt de bedoeling, volgens mij is papa de baas toch?
"Time flies like an arrow; fruit flies like a banana."
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Klopt, maar als een van mijn kinderen zijn controller tegen de grond werpt omdat hij zijn zin niet krijgt is hij echt wel klaar met spelen voor de rest van de dag. En warempel, er is al jarenlang geen controller meer door de lucht gevlogen.D4NG3R schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:39:
[...]
Je kind moderatie aanleren gaat 2 kanten op, zowel richting het goede als richting het slechte - daar zal je als ouder een balans in moeten vinden.
[ Voor 8% gewijzigd door boe2 op 31-01-2019 16:09 ]
'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.
Ik acht mijzelf redelijk relaxed hierin maar het geweld en sexual content weerhoudt mij ervan om hem dit te laten spelen....en toen kwam Fortnite

R7 9700X / GB B650 Gaming X AX / RTX 5070 Gaming OC
Absoluut, maar er zijn ook ouders die elke vorm van frustratie verbieden, een maat van mij heeft tegenwoordig de grootste moeite om zijn frustratie te uiten omdat hij letterlijk straf kreeg als hij (om wat voor reden dan ook) boos werd. Dat werd gehandhaafd tot z'n 16e.boe2 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:08:
[...]
Klopt, maar als een van mijn kinderen zijn controller tegen de grond werpt omdat hij zijn zin niet krijgt is hij echt wel klaar met spelen voor de rest van de dag. En warempel, er is al jarenlang geen controller meer door de lucht gevlogen.

Boos zijn moet geen alleenrecht zijn voor anderen, maar met spullen van anderen gooien is inderdaad nooit goed.
Ik werd het huis uit gegooid en mocht een blokje om gaan lopen als ik boos werd omdat ik een spelletje niet kon winnen, gelukkig ging ik niet met spullen gooien als ik boos werd want ik kon vaak genoeg niet winnen.
[ Voor 12% gewijzigd door D4NG3R op 31-01-2019 16:30 ]
Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken
Ik vind dit wel bijzonder. Als ik kijk in mijn eigen jeugd deed ik ook gewoon als 8 jarige Goldeneye spelen en dan met de tank over die soldaten rijden. Geweldig vond ik dat. Maar ik begreep wel dat dit een spelletje was en niks met de echte wereld te maken had. Heb er nooit rare gedachtes aan over gehouden.Majin Buu schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 16:28:
Die van mij had toen hij 8 was ook een periode dat hij GTA5 wilde spelen, want gezien bij oudere broers van vriendjes.
Ik acht mijzelf redelijk relaxed hierin maar het geweld en sexual content weerhoudt mij ervan om hem dit te laten spelen....en toen kwam Fortnite
Maar goed dan zat je lekker single player te spelen en had je ook geen headset, Internet of online gasten die alles bij elkaar vloeken.
🎮 Steam
📱 Samsung Galaxy S22+
9 jaar en mentaal 16? nee, nooit, ook niet hoogbegaafden.
Als hij nu al een zeeman is met zijn taalgebruik zie ik zijn toekomst niet rooskleurig in.
Dit gaat alleen maar erger worden, straks zit hij met "kanker" te spotten alsof het abn is, danwel niet nederlands, dan wel engels grof taalgebruik.
Het gaat niet zo zeer of hij een game van 18+ speelt, maar hoe hij er mee om gaat.
Thuis zal hij wel braaf wezen, maar jij hebt geen idee hoe hij op school of bij zijn vriendjes is.
Persoonlijk, afpakken en nooit weer zo'n game geven totdat hij zich gedragen kan.
Ik heb het wel zo vaak gezien tijdens mijn werk dat een kind slecht opgevoed is omdat de ouders te laks waren (en achteraf spijt hebben natuurlijk, maar dan is het al te laat), dit moet je echt voorkomen.
Maargoed, als jij je kind de grond in wil werken moet jij weten, maar ik zou er niet zo laks mee omgaan in iedergeval.
Ik zou het niet doen. Onbewust zal het toch een bepaalde impact hebben, ook al is duidelijk dat het maar een game is. Ben nu 5 jaar leider van dezelfde groep Scouts, en de manier waarop die jongetjes met 11-12 jaar al praten over die games... Op die leeftijd speelde ik netjes Minecraft wat toen net uit was. Nee nu kunnen ze geen 5 minuten zonder GTA5 en Fortnite. Ja sorry maar dan schieten we wel een klein beetje door in mijn ogen. Edit: en het ergste is (zoals hierboven @Joeri.Bijlsma ook goed aangeeft) het absurde taalgebruik, dat te pas en te onpas met kanker dit en kanker dat wordt gescholden is echt te gek voor woorden. Nee moest ik eens proberen
Het het altijd jammer gevonden dat ik die games niet mocht spelen (overigens, toen ik 12-13 was wel), maar achteraf: tja.. lekker boeiend. Buitenspelen en wat hutten bouwen was ook gewoon veel leuker.
[ Voor 25% gewijzigd door Kuusj op 31-01-2019 17:20 ]
9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74
Dat 18+ gezeur hier, dus als je een zoon van 17 hebt dan mag hij geen GTA spelen? Een film van 16+ laat je niet kijken door iemand van 15?gielie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 13:50:
Wat voor antwoord wil je eigenlijk horen? Het lijkt er namelijk op dat je opzoek bent naar een goedkeuring. Er staat niet voor niks 18+ op en dan vind ik 9 wel erg jong. Er zijn genoeg onderzoeken die de negatieve aspecten belichten van het spelen van dit soort spellen door jonge kinderen. Ik vraag mij dan af, whats next, porno, is ook 18+ en daar maak je niemand mee dood dus wat is erger?
En over de vraag, wat nu? Spel afpakken en niet meer laten spelen, jij bent de vader geen discussie mogelijk.
Het geeft aan dat er dingen in voor komen waarbij je je moet afvragen of dat geschikt is voor jouw kind. Als hij/zei dat aankan dan prima toch.
9 jaar is inderdaad vrij jong echter speelt hij het al en gaat het dus eigen prima begrijp ik. Headshot roepen lijkt me nou niet direct problematisch.
[ Voor 20% gewijzigd door Nopheros op 31-01-2019 17:29 ]
Iedereen heeft weleens twijfels, dus laten we het constructief houden.
https://www.opvoeden.nl/b...en-media/geweld-in-games/
wat hier staat, lijkt mij de belangrijkste dingen wel te coveren.
Heb je het gevoel dat het zijn gedrag beïnvloed, in taalgebruik dan wel omgang met anderen.
Dan mag je daarop ingrijpen.
Bovendien zou ik de tijd dat hij het spel mag spelen, limiteren, zodat hij ook andere prikkels ontvangt.
Wees niet bang om grenzen te leggen. Dat is eenmaal je taak als ouder. Je hoeft niet altijd leuk gevonden te worden. Dat hij welbespraakt is betekend niet dat hij emotioneel al volwassen is.
Dat gezegd hebbende, als hij zich verder goed ontwikkeld, zie ik geen grote problemen.
In de jaren 50 werd de comic verguist als een verschrikkelijke invloed op de jeugd, welke geweld en moord zou verheerlijken. (zie de essay uit 1954 van psychiater Frederic Wertham: Seduction of the Innocent)
Tijdens het Rock 'n Roll tijdperk zouden de wiegende heupen van Elvis Presley de jeugdige vrouwen verleiden tot immorele seksualiteit en mannen tot gewelddadige criminelen maken.
Met andere woorden. Het komt vast wel goed.
Ik mocht vroeger bepaalde films alleen kijken "als papa ook meekijkt". We hebben het dan over Rambo, etc als 14-jarige. Mijn vader en moeder zetten de film ook gerust stil, als bleek dat zij het niet geschikt vonden voor mij en mijn jongere broer. Qua games viel het allemaal wel mee, want ik had mijn eerste normale pc toen ik 16 was. We hadden wel een spelcomputer (Atari 26) maar dat was zo blokkerig dat een vrijbuiter met pijl en boog nou niet echt realistisch was
Ik ken verschillende mensen die Sons of Anarchy of The Walking Dead kijken waar hun peuter/kleuter bij is. Dat zou ik dus echt niet doen, maar wederom moet ieder dat voor zichzelf uitmaken. Als ik 's avonds Netflix kijk, gaat hij op pauze als mijn dochter toevallig even uit bed komt. Qua games speel ik met haar erbij eigenlijk alleen Mario Kart. Rondlopen in Zelda wil ze zelf wel eens proberen, maar ook daar geldt dat zodra ik in een gebied met monsters kom, ik hem afzet.
Ze geeft overigens zelf heel duidelijk aan dat ze iets spannend vindt, of "minder spannend omdat ze naast mij zit en het dan wel durft", maar dan nog bepaal ik natuurlijk. Zo doe ik het ook met YouTube. Ondanks het strengere beleid rondom kindermedia die misbruikt wordt voor grotemensenhumor, kom je af en toe nog wel eens iets tegen. Dan zet ik hem dus ook gewoon direct af. Dat weet ze en dat accepteert ze ook volledig. Eerste keer vond ze dat natuurlijk jammer, maar nu weet ze ook dat ik dat niet voor niets doe. Ze roept soms zelf al: "papa, dit is niet voor kindjes, stom hè?!" Mijn dochter is overigens 4. Slim en lief meisje, maar natuurlijk nog niet in staat om zelf de juiste afwegingen te maken. Ursula uit De Kleine Zeemeermin is nog te eng, evenals de das en vos uit Pieter Konijn, of Gargamel uit de laatste smurfenfilm. Die wil ze dus ook gewoon niet zien. Marshmallow uit Frozen (de grote sneeuwman) vindt ze ook eng. Frozen is haar lievelingsfilm, maar die scènes spoelen we door.
Ik ben trouwens leerkracht in het basisonderwijs + vader + gamer + filmfan. Pedagoog en ouder in mij, zeggen allebei: NIET DOEN. Ik kan ook over 12 jaar nog Lord of the Rings met haar kijken of een ander soort game met haar spelen.
tl;dr Jij bepaalt, maar wees je bewust van de impact die het op een jong kind kan hebben. Ze hebben nog tijd genoeg voor die dingen. Goed ouderschap is zorgen voor, stimuleren, duiden, liefhebben én grenzen stellen.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Mijn vriend speelde laatst Yakuza bijvoorbeeld, op een gegeven moment moest hij de juiste escort toewijzen aan de kerel met de eisen die daarbij paste.
precies. wellicht is het daarom verstandig om niet af te gaan op je eigen gevoel, en zeker niet het gevoel van je kind, jammer dan dat hij dat niet leuk vindt.demichel schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:09:
gta5 op je 9e.

[ Voor 5% gewijzigd door dawg op 31-01-2019 17:31 ]
Ach wanneer een 4 jarige Tom & Jerry kijkt en 2 cartoon figuurtjes elkaar zwaar mishandelen ?CyberMania schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 15:28:
[...]
Er zijn 10,000 andere fantastische games die prima door 9-jarigen gespeeld kunnen worden. Ik snap niet de reden dat het per se GTA V moet zijn.
Het ene kind krijgt er nachtmerries van en de ander kan er om lachen.
Het ene kind kan beter met bepaalde dingen omgaan dan de ander, en het ene kind word daarin beter begeleid door de ouders dan de ander.
Zoveel factoren, vaak kunnen ouders zelf wel zien/merken etc aan hun kind of het kan ja of nee, of het wel of niet snapt dat het niet echt is en het ook zo ziet en beleefd.
Kinderen zijn geen éénheidsworst, ook psychologen zitten er vaak zat naast/weten niet alles.
Té beschermend is ook niet goed, en wellicht voor sommigen weer wel ?
Overal kunnen kinderen overvallen worden met iets "naars" in hun leventje, in het dagelijks leven, thuis, op straat, op school etc etc.
Gelukkig zijn de meeste kinderen erg veerkrachtig (resilient) en kijken ze heel anders tegen dingen aan dan volwassenen, hebben een heel andere belevingswereld en laten je vaak enorm versteld staan van wat ze wel en niet kunnen en/of kunnen handelen.
Iedereen mag er een eigen mening over hebben maar ik vind dat we het niet moeilijker moeten maken dan het is, zeg maar overdrijven, het slaat vaak een beetje door die overbescherming. (vind ik)
Gelukkig zijn kleine kinderen heel eerlijk en geven ze meestal zelf aan of het eng, raar, vies, stom, leuk, etc etc is.
Geen enkel kind is hetzelfde, mijn dochter word dit jaar 21 en heb ik in mijn eentje groot moeten brengen, ik heb er best een klein beetje kijk op denk ik.
Niet alleen daarom maar ook omdat het huis hier altijd vol vriendjes en vriendinnetjes heeft gezeten.
Mijn dochter speelde SOF2 toen ze 9 was en wist heel goed echt en nep te onderscheiden, dat het maar een spelletje was.
Maar zoals ik al zei, ieder kind is anders, en dat geldt ook voor ouders.
To do or not to do...
1 jaar verschil is toch wel even wat anders dan 2x de leeftijd in verschil....Nopheros schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:25:
[...]
Dat 18+ gezeur hier, dus als je een zoon van 17 hebt dan mag hij geen GTA spelen? Een film van 16+ laat je niet kijken door iemand van 15?
Het geeft aan dat er dingen in voor komen waarbij je je moet afvragen of dat geschikt is voor jouw kind. Als hij/zei dat aankan dan prima toch.
9 jaar is inderdaad vrij jong echter speelt hij het al en gaat het dus eigen prima begrijp ik. Headshot roepen lijkt me nou niet direct problematisch.
Als je z'n reactie leest, en zo nog 5 reacties van anderen, dan zeggen deze allemaal "er staat toch niet voor niets 18+ op? "Joeri.Bijlsma schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:36:
[...]
1 jaar verschil is toch wel even wat anders dan 2x de leeftijd in verschil....
Dus volgens deze redenering is 17 ook te jong, staat er toch niet voor niets op?
Das een beetje spijkers op laag water zoeken. Als er 17 op gestaan had was je er ook over gevallen dat je 16 jarige zoon het niet mag spelen?Nopheros schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:39:
[...]
Als je z'n reactie leest, en zo nog 5 reacties van anderen, dan zeggen deze allemaal "er staat toch niet voor niets 18+ op? "
Dus volgens deze redenering is 17 ook te jong, staat er toch niet voor niets op?
Snap je niet dat je ergens een lijn moet trekken? 18 jaar wordt nu eenmaal als 'volwassen' gezien.
Doet hij zaken in games die in het echte leven als immoreel zouden worden beschouwd (slachten van varkens en kippen voor fun in Minecraft) dan laat ik hem wel zijn gang gaan maar ga ik wel een gesprek met hem aan waarom hij dat doet. Ik geef niet aan dat hij dat niet mag doen maar ik bespreek wel waarom ik denk dat dat niet leuk is.
Zelf mee spelen vind ik in mijn situatie best wel een goede oplossing. Je begeleidt je kind tijdens zijn eerste stappen in de virtuele wereld. Je helpt hem waar nodig. Je kan uitleg geven over zaken die eng zijn of immoreel, je schept een band met je kind en daarnaast zijn sommige games best leuk om te spelen!
Verbieden ben ik geen voorstander van. Als hij het thuis niet mag, zijn er zat andere vriendjes waar de games dan alsnog gespeelt kunnen worden. Maar dan zonder begeleiding. Je zal een kind nooit continu kunnen beschermen. Je kan ze dan beter voorbereiden op de momenten dat ze er alleen voor staan.
[ Voor 7% gewijzigd door ChojinZ op 31-01-2019 17:56 ]
Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640
Enige nuance is wel op zijn plaats maar nu antwoord op mijn vraag, whats next, porno voor 9 jarige, alcohol, drugs. Maar goed iedereen moet zelf weten hoe hij zijn kinderen opvoedt maar hij stelt een vraag hier en dan krijg je meningen, niet zo gek toch, daar kan je het wel/niet mee eens zijn, punt.Nopheros schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:39:
[...]
Als je z'n reactie leest, en zo nog 5 reacties van anderen, dan zeggen deze allemaal "er staat toch niet voor niets 18+ op? "
"Death smiles at us all, all a man can do is smile back." - Maximus Decimus Meridius
Je hebt mij nergens horen zeggen dat een 9 jarige dit moet spelen of inderdaad porn zou moeten kijken. Ik geef alleen m'n mening op de opmerking van velen "er staat toch 18 jaar op" dus blijkbaar is alles daaronder niet verantwoord. Sterker nog ik geef in dezelfde reactie aan dat 9 jaar inderaad wel jong is.gielie schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 18:00:
[...]
Enige nuance is wel op zijn plaats maar nu antwoord op mijn vraag, whats next, porno voor 9 jarige, alcohol, drugs. Maar goed iedereen moet zelf weten hoe hij zijn kinderen opvoedt maar hij stelt een vraag hier en dan krijg je meningen, niet zo gek toch, daar kan je het wel/niet mee eens zijn, punt.
Nintendo heeft ook gewoon geweldadige games hoor, is niet allemaal "my little pony".Manke schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 17:55:
Ik vind de PS4 niet geschikt voor kinderen eigenlijk.
Nintendo is geschikter denk ik.
PS4 heeft ook voldoende games voor de jongere spelers.
Maar ja ik was ook 9 toen ik larry speelde. Wist ik veel wat een lubber was. Echter omdat je moest typen en mijn veel oudere neef die er bij zat heb ik wel een klap engels mee gekregen.
Voordeel van de eerste larry was wel automatische censuur op de juiste plekken.
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Dit topic is gesloten.