Vocht in huis, wat is op termijn de beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-11-2024
Het gaat om een niet al te grote eengezins hoek woning uit 1975. Half dubbel glas. Kruipruimte isolatie. Geen spouwmuren.

Het probleem.
Veel vocht op de ramen, wat doordruipt op de kozijnen. En soms vochtplekken op sommige muren.

Wat ik al geprobeerd heb.
Ik heb mijn mechanische ventilatie kanalen schoon laten maken, en de ventilatie zelf laten vervangen(Itho ventilatiebox). Deze wil ik liever niet op een te hoge stand zetten, want dan ben ik bang dat hij alleen maar warmte uit mijn woonkamer naar buiten zuigt(of zie ik dat verkeerd?). Ik heb ook gezocht naar een warmte wisselaar die je op je ventilatie rooster kan plaatsen, maar zo iets kan ik niet vinden. Of bestaat zo iets niet?

Ik heb een Qlima D 620 ontvochtiger gekocht, maar dit is voldoende voor de locatie waar hij staat en niet voor het hele huis.

Wat ik al gevonden heb.
De (ex) wooncorporatie geeft aan minimaal 18 graden gestoken. En ik zag een GGD pagina waar stond het hele huis altijd minimaal 20 graden te stoken. Wat mij overigens verbaast als overheid instantie, met het Groningen en Parijs akkoord gedoe.

Zijn er nog andere opties dan blijven stoken, en gelijk die warmte er weer uit te zuigen met ventilatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:12

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Kort; nee.

Lang; Het is een combinatie van een hoop dingen. Hoe vochtig is je kruipruimte, is je grootste buitenmuur geïmpregneerd, staat van isolatie en ramen etc.

In de regel moet je goed isoleren, goed ventileren en afdoende stoken. Alleen stoken gaat niet werken omdat het verdampte vocht dan in de woning blijft en het dus weer condenseert zodra het afkoelt etc.

Heb je al een hygrometer om de Rv in je huis te meten? Zijn niet al te duur en laat je meteen zien wat de staat is van de relatieve luchtvochtigheid in de ruimtes en het huis zelf. Aan de hand daarvan kan je sturen met stoken en ventileren.

Zodra je ramen gaat vervangen naar HR++ heb je overigens kans dat het op andere plekken erger wordt; je bent een koudebrug dan aan het verplaatsen. Ventileren en stoken blijft het beste advies (tezamen met isoleren)

[ Voor 21% gewijzigd door Notna op 30-01-2019 08:59 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hsb-3
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 10-03-2023
Droge lucht voelt warmer dan vochtige lucht. Heb je natuurlijke of mechanische toevoer? Constant verversen is belangrijk. En inderdaad stoken, want warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude.

Vochtplekken op de muur, van het vocht binnen? Of doorslag vanuit buiten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
Notna schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:59:

Heb je al een hygrometer om de Rv in je huis te meten? Zijn niet al te duur en laat je meteen zien wat de staat is van de relatieve luchtvochtigheid in de ruimtes en het huis zelf. Aan de hand daarvan kan je sturen met stoken en ventileren.
Ja, die geeft overal ongeveer 85% aan.
Hsb-3 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:59:
Droge lucht voelt warmer dan vochtige lucht. Heb je natuurlijke of mechanische toevoer? Constant verversen is belangrijk. En inderdaad stoken, want warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude.

Vochtplekken op de muur, van het vocht binnen? Of doorslag vanuit buiten?
Ik denk van binnen, zodra ik het zie zet ik een dyson ventilator er tegenaan op de warmste stand, en de Qlima D 620 ontvochtiger er naast.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-06 23:47
WokeBroke schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:10:
[...]

Ongezond hoog! Normaal ligt het tussen de 40 en 60 procent. Zie ook https://www.essent.nl/con...vochtigheid-in-huis.html#

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

[...]

[...]

Ik denk van binnen, zodra ik het zie zet ik een dyson ventilator er tegenaan op de warmste stand, en de Qlima D 620 ontvochtiger er naast.
85% is bizar; ik heb een huis uit '64 en zit op zijn hoogst op 65%. En dan merk ik meteen dat, ondanks goede isolatie en HR++ ramen/kozijnen, dat ik al last krijg van optrekkend vocht en wat condensatie door de alustrips bij de ramen.

Je zal meerdere maatregelen moeten nemen om dit op te lossen. Korte termijn is het flink ventileren en stoken en dat een tijd volhouden. Dat gaat dagen zo niet weken kosten voor het goed en wel weg is.

Al eens gekeken in de kruipruimte indien aanwezig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16-06 23:47
Notna schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:21:
[...]

Je zal meerdere maatregelen moeten nemen om dit op te lossen. Korte termijn is het flink ventileren en stoken en dat een tijd volhouden. Dat gaat dagen zo niet weken kosten voor het goed en wel weg is.
Aanvullend hierop kun je ook een (grote) ontvochtiger neerzetten om de ergste vocht eruit te halen.
Ik ken (helaas) ook iemand met vochtproblemen en die zijn al meer dan een jaar bezig om een goed binnenklimaat te krijgen helaas.

TS, je zegt trouwens geen spouw te hebben, maar in '75 hadden alle woningen een spouw. Als de spouw vol zit met "rotzooi" kun je ook vochtproblemen krijgen door doorslaand vocht vanuit het buitenblad.

Actie 1: uitzoeken waar het vocht vandaan komt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
Notna schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:21:

Al eens gekeken in de kruipruimte indien aanwezig?
Ik weet niet pressies waar ik naar moet kijken. Het is ook wel erg smal en de doorgang is wel erg klein (27 bij 47 cm) ik heb van bovenaf even snel wat foto's genomen. https://photos.app.goo.gl/yodCtTuWecvBCCfr6

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

WokeBroke schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:43:
[...]

Ik weet niet pressies waar ik naar moet kijken. Het is ook wel erg smal en de doorgang is wel erg klein (27 bij 47 cm) ik heb van bovenaf even snel wat foto's genomen. https://photos.app.goo.gl/yodCtTuWecvBCCfr6
Je zo te zien een betonnen vloer met PUR isolatie ertegenaan gespoten. Maar je ziet de druppels er aan hangen. Voel je er wel een trek van lucht/ventilatie?

Maar wederom; dit gaat niet heel makelijk weg allemaal. Gezien je geen spouwmuurisolatie hebt, zou ik eerst daar eens iemand voor langs laten komen om dat te controleren en een offerte te vragen. Dan kan meteen de zijkant van je huis geïmpregneerd worden tegen (slag)regen. Daarna goed je kruipruimte zien te ventileren (indien nodig ventilatie roosters laten aanbrengen als de trek niet afdoende is) en kijken of je ramen kan gaan vervangen.

Dat, plus goed blijven ventileren en stoken en je moet al een heel eind komen. Dat laatste is overigens het snelste en relatief goedkoopste, maar is niet een permanente oplossing als je het probleem en sich (teveel vocht ergens vandaan) niet aanpakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
Notna schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:49:
Voel je er wel een trek van lucht/ventilatie?
Ja dat zeker.

Ik dacht trouwens dat alle woningen toen nog geen spouw hadden. Ik weet dit dus eigenlijk niet zeker na het bericht van _Piwi_ wellicht kan ik dit nog ergens navragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

WokeBroke schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:55:
[...]

Ja dat zeker.

Ik dacht trouwens dat alle woningen toen nog geen spouw hadden. Ik weet dit dus eigenlijk niet zeker na het bericht van _Piwi_ wellicht kan ik dit nog ergens navragen.
Mijn huis uit '64 heeft een spouw, dus die van jou moet het zeker hebben. Maar je kan gratis iemand langs laten komen om het te controleren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:53
Idem hier met huis uit 1935, die heeft ook spouw. Hoorde van mijn isolateur dat vanaf deze tijd (halverwege jaren 30) ze huizen met spouw zijn gaan bouwen. Wat wel kan is dat je een spouw heb die verkeerd geïsoleerd is (lekker volpurren...) waarbij niet gekeken is naar eventuele spouwvervuiling (puin in je spouw) Hiermee creëer je ook koudebruggen met vocht aan de binnenkant tot gevolg.

Nu is het wel zo dat Huize Hopjesvla vanwege gebrek aan mechanische ventilatie (daar hadden ze in 1935 nog niet van gehoord) ook wel wat vochtproblematiek heeft, daar moet ook nog eens goed naar gekeken worden, maar dat zal zeker door het gebrek aan die mechanische ventilatie komen

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:23
WokeBroke schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:53:
Het gaat om een niet al te grote eengezins hoek woning uit 1975. Half dubbel glas. Kruipruimte isolatie. Geen spouwmuren.

Het probleem.
Veel vocht op de ramen, wat doordruipt op de kozijnen. En soms vochtplekken op sommige muren.

Ik heb mijn mechanische ventilatie kanalen schoon laten maken, en de ventilatie zelf laten vervangen(Itho ventilatiebox). Deze wil ik liever niet op een te hoge stand zetten, want dan ben ik bang dat hij alleen maar warmte uit mijn woonkamer naar buiten zuigt(of zie ik dat verkeerd?). Ik heb ook gezocht naar een warmte wisselaar die je op je ventilatie rooster kan plaatsen, maar zo iets kan ik niet vinden. Of bestaat zo iets niet?

Ik heb een Qlima D 620 ontvochtiger gekocht, maar dit is voldoende voor de locatie waar hij staat en niet voor het hele huis.

Wat ik al gevonden heb.
De (ex) wooncorporatie geeft aan minimaal 18 graden gestoken. En ik zag een GGD pagina waar stond het hele huis altijd minimaal 20 graden te stoken. Wat mij overigens verbaast als overheid instantie, met het Groningen en Parijs akkoord gedoe.

Zijn er nog andere opties dan blijven stoken, en gelijk die warmte er weer uit te zuigen met ventilatie?
Eerst het probleem scherp krijgen, dan pas oplossingen gaan afwegen.

In dit geval kan het nuttig zijn om:
• een stapel hygrometers te kopen en neer te zetten in diverse kamers (en kruipruimte) en gedurende een paar dagen het elke paar uur te noteren (inclusief temperatuur!).
• na bovenstaande de mechanische ventillatie hoog te zetten en te laten staan (!) terwijl je weer systematisch de luchtvochtigheid noteert gedurende een paar dagen
Noteer ook het weer zodat je ongeveer hetzelfde meet. Alternatief herhaal je bovenstaande nog eens.

Idem kan het effect van andere zaken gemeten worden: stand van ventillatieroosters, stookgedrag, luchten van kamers (is niet gelijk aan ventilleren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Op welke temperatuur heb je verwarming staan en hoe lang doe je dat al. Stook je huis eens helemaal warm, want als je al heel lang niet stookt CV op 10 C en alleen als je thuis bent de woonkamer stoken dan krijg je dat. Stook is over een langere tijd min 16 C en als je thuis bent 20 C. Waarschijnlijk gaat het dan minder worden. Kan wel een maand duren. Een luchtvochtigheid boven de 70% wordt als ongezond gezien.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-05 05:41
Beter ventileren dat is het goedkoopste ja je verliest warmte maar vochtige lucht is veel lastiger warm te stoken.

De eerste stap naar beneden brengen van het vocht gehalte in de lucht. Dus elke kamer misschien een ontvochtiger per kamer het is niet anders zo duur zijn die dingen niet (helaas de stroom rekening wel.)

Tweede stap uitzoeken waar komt het vocht vandaan. Je geeft aan vocht plekken op de muur dus dat is vocht doorslag vanuit buiten. Dus kijk buiten of er planten / bomen tegen het huis staan en haal weg zodat de muur vrij komt. Daarna de muur impregneren tegen vocht. Om verdere doorslag te voorkomen.

Stap 3 issoleren van de woning. haal de muren kaal en folie er tegen aan die vocht naar buiten laat maar niet naar binnen (meestal blauw achtig folie kan je in de bouwmarkt halen) daarna issoleren met balken / metal profiel + issolatie en dan dat aftimmeren met gips. Zorg wel dat je binnen klimaat al een stuk beter is dan de 85% nu.

Maar ik zou wel aan raden om een expert in te huren omdat het heel lastig is om te bepalen wat er echt mis is met je woning op dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:02

blitzkrieg

Whoop Whoop!

Ik had in mijn woning ook een vochtprobleem.
Bij mij kwam dat door de volgende punten:
  • Water in de kruipruimte
  • Spouw begin jaren 90 nageisoleerd met steenwol, dit was allemaal naar onder gezakt
  • Slechte voegen buitenmuur (je krabte dit er met de vinger bijna uit)
Probleem is opgelost door de volgende maatregelen:
  • Broodjesvloer nageisoleerd met PUR, hierdoor is deze redelijk dampdicht geworden (heb jij al)
  • Spouw leeg laten zuigen en opnieuw laten isoleren met EPS parels
  • Volledige woning opnieuw gevoegd en geïmpregneerd
  • Climarad decentrale WTW unit geplaatst
Ik zou bij jou als eerste de spouw (laten) controleren.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OmeJoyo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:27

OmeJoyo

This is me

Ik denk dat het meeste al genoemd is, maar ik vind die 85% toch wel heel bizar. Afgezien van alle bovenstaande adviezen zou ik eens goed kijken naar stap één, hoeveel wordt er geventileerd. Ik zie en hoor namelijk dat er bij ons in de appartementen ook nogal verschillen zijn. (Jaren 60 appartementen) Wij doen de grootst mogelijk moeite om de RLV boven de 40 te houden, terwijl onze buren het met moeite naar de 65 kregen. Daar is toen iemand een babbeltje wezen maken en sindsdien geen problemen meer omdat er nu wel echt geventileerd wordt.

Als je mechanische ventilatie hebt zal die ook lucht moeten kunnen aanzuigen via roosters bij de ramen en/of de ramen op een kier, anders trekt die uiteindelijk het vocht je huis in uit openingen bij muren, of vanuit de kruipruimte die dus iig ook vochtig is.

Never attribute to malice what can be adequately explained by stupidity

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 279475

Zo veel vocht is een heerlijk broedplek voor zwarte schimmels. Ik hoef je niet vertellen wat dat met je gezondheid doet.

Bij ons staat die ventilatie altijd open en op stand auto.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 22:58
Een RV van 85% is absurd hoog in de winter als er geen enorme bron van overmatig vocht is en er voldoende geventileerd wordt. Boven de 40 houden kost lukt bij ons bijna niet (lang leve het droogrek met wasgoed, dat helpt!).

Een huis uit 1975 heeft zéker een spouwmuur, dat was toen al heel lang verplicht. Vanaf de jaren '20 zijn spouwmuren in opkomst geweest en vanaf de jaren '30 zijn ze redelijk standaard. Het gaf een beetje isolatie, maar de voornaamste reden is dat vochtdoorslag van buitenaf verleden tijd werd en daardoor het leefklimaat sterk verbeterde.

- Vochtbronnen zul je moeten vinden en elimineren. De kruipruimte is nu vochtig, mogelijk door een hoge grondwaterstand. De kruipruimtevloer afdekken met een vochtscherm en de ventilatieroosters van de kruipruimte goed schoonmaken is aan te raden. Minimaal één rooster in elke hoek voor een doorsnee woning. De wasdroger (als je die hebt) voorzien van luchtafvoer naar buiten.
De gevels (opnieuw) laten impregneren kan ook problemen oplossen, indien de spouwmuur gevuld is met isolatiemateriaal. Een luchtspouw kan geen vocht overbrengen van buiten naar binnen, maar in een gevulde spouw kan dit, afhankelijk van het soort isolatiemateriaal, wél gebeuren. Impregneren van de gevels neemt dit dan volledig weg.

- Aanwezig (leef)vocht moet je afvoeren. Tijdens koken én douchen moet de mechanische ventilatie in de hoogste stand. Je produceert dan enorme hoeveelheden vocht. Bij aanwezigheid van een gezin hoort de ventilatie in de middelste stand te staan.
De laagste stand van de mechanische ventilatie is voor als er niet meer dan 2 personen thuis zijn.
Om het vocht goed te kunnen afvoeren, moet er ook een goede aanvoer zijn. Normaal gesproken zorg je voor afvoer van lucht in de keuken, toilet en badkamer. Roosters voor aanvoer van verse lucht bevinden zich in de woonkamer en slaapkamers en moeten 24 uur per dag open staan. Er moet een luchtstroom mogelijk zijn tussen de verschillende ruimtes. Bijvoorbeeld met roosters of door een kier van zo'n 2 cm hoog onder elke deur. Het sluiten of ontbreken van roosters zorgt er voor dat 'verse' lucht wordt aangezogen via de weg die wel voorhanden is. Als dat in dit geval via de vochtige kruipruimte is.....

- Verwarmen zorgt er voor dat de lucht meer vocht kan bevatten. Omgekeerd zorgt afkoeling (omdat je 's nachts de verwarming laag zet) er dus voor dat de lucht weer minder vocht kan bevatten. Dit overtollige vocht slaat dan in de vorm van condens neer op de koudste oppervlakten. Meestal de ramen, maar ook op muren waar zich een koudebrug bevindt. Zolang er sprake van een hoge luchtvochtigheid is, moet je de afkoeling daarom beperken. Tegelijkertijd helpt het om de koude oppervlakten zo veel mogelijk te 'verwijderen' uit de woning. Bijvoorbeeld door enkel glas en oud dubbel glas te vervangen voor HR++ of Triple glas.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 23:22
Is het je eigen woning of huur je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Naar aanleiding van dit topic ga ik toch maar es een Hygro meter in huis zetten. Wij hebben enorm slechte ventilatie thuis en vermoed dat wij ook teveel vocht in huis hebben (met bijv al schimmel op de raamkozijnen en in de badkamer).
Gelukkig huur ik, dus kan ik een mooie casus maken om te zorgen dat de woningbouw er wat aan komt doen.
Dus kan niet helpen met het probleem van OP, maar wil wel iedereen bedanken voor de info!

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 22:19

rickysedai

Whoop whoop

@blitzkrieg bij welk bedrijf heb je je spouw leeg laten zuigen? Is daar een analyse aan vooraf gegaan? Ik heb een deel van mijn muur open gehad en daar was het een zooitje. Dus ik vermoed dat dat voor de rest ook geldt. Hoeveel kostte dat eigenlijk?

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blitzkrieg
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:02

blitzkrieg

Whoop Whoop!

rickysedai schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:41:
@blitzkrieg bij welk bedrijf heb je je spouw leeg laten zuigen? Is daar een analyse aan vooraf gegaan? Ik heb een deel van mijn muur open gehad en daar was het een zooitje. Dus ik vermoed dat dat voor de rest ook geldt. Hoeveel kostte dat eigenlijk?
Ik heb dat door Isocoat laten doen.
Prijs weet ik zo niet meer, maar heb wat korting gekregen het erg dichtbij voor ze was en omdat het het eerste huis was waar ze het deden en ze wat moesten experimenteren en de overlast wat langer duurde.

Op hun pagina staat bovenaan toevallig een foto van mijn woning:
https://isocoat-isolatie....tie/isolatie-verwijderen/

Vooraf is de spouw bekeken met endoscoop bekeken en hebben ze ook nog met een warmtebeeldcamera gekeken.

Well, I ain't really drowning 'cause I see the beach from here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:26

Punkrocker

Mostly harmless

Kruipruimte is enigszins te betreden? Dan drainage "ingraven".

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Punkrocker schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 16:00:
Kruipruimte is enigszins te betreden? Dan drainage "ingraven".
kruipruimte toegang kan je vergroten, de toegangsmaat moet zijn 50x60 ofzoiets. dat kan je navragen bij mensen die pur spuiten en/of uitgraven

Er moet minimaal 30 tot 40 cm lucht beweging zijn onder de vloer en je kruipruimte ventilatie moet ook op orde zijn. Waterdruppels geven aan dat dit niet optimaal is.
kijk even of je kruipruimte roosters rond om je huis niet verstopt zitten (makkelijker buiten dan via de kruipruimte )

Kruipruimte uitgraven, hoe kan je de grond verplaatsen? in de gaten houden voor mogelijkheden

[ Voor 9% gewijzigd door vso op 30-01-2019 16:41 ]

Tja vanalles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andyk125
  • Laatst online: 20-11-2024
De luchtvochtigheid is inderdaad erg hoog voor een binnenklimaat en niet goed voor hout, meubels en je apparatuur. Belangrijkste is toch wel dat er geen schimmel ontstaat, want dan vormt het een groot gezondheidsrisico.

Ik denk dat je problemen hebt met het afvoeren van de slechte lucht. Om op kort termijn iets op te lossen zou ik toch echt je mechanische ventilatie op een hoge stand zetten en erg goed verwarmen. Je zult wel warmte verliezen en meer gas verbruiken, maar die vochtige lucht moet er gewoon uit.

Op dit moment is de luchtvochtigheid buiten ook 90%, ventileren is belangrijk maar niet te veel als de luchtvochtigheid buiten ook hoog is. Als je meer wilt ventileren doe dat dan vooral s'middags en wanneer het droog is.

Laat er in ieder geval iemand naar kijken die er in gespecialiseerd is, deze mensen kunnen erg snel zien wat de grootste oorzaken zijn van je problemen. Zolang je je niet meteen van alles laat aansmeren hoeft het helemaal niet veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-06 20:59
85% is wel erg ongezond (tropisch klimaat!) hoog, zeker in de winter.. Wij blijven met enige moeite nu net boven de 40%

Waarschijnlijk heb je ook last van een zeer hoog co2 gehalte, fijnstof en VoC’s omdat je niet genoeg frisse lucht binnen krijgt.

Heb je de raamroosters wel open? Wil je van de tocht af moet je een ander ventilatiesysteem laten plaatsen, dat is best een hoop werk.

(Ik ga er wel even vanuit dat je gevels in orde zijn, als de PUR goed is gespoten kan het vocht niet zo snel vanuit de kruipruimte komen, PUR is dampdicht)

Niet elke woning heeft een spouw na 1930. Wij hebben ook bijna geen spouw, huis uit 1973, origineel beton tussenmuren richting buren en vloer en dak ook van beton, maar voor+achtergevel waren origineel van (pannenkoeken)hout met isolatie erachter.

[ Voor 14% gewijzigd door Stef87 op 30-01-2019 20:02 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Andyk125 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 17:00:

Op dit moment is de luchtvochtigheid buiten ook 90%, ventileren is belangrijk maar niet te veel als de luchtvochtigheid buiten ook hoog is. Als je meer wilt ventileren doe dat dan vooral s'middags en wanneer het droog is.
De luchtvochtigheid is buiten danwel 90%, dat is wel bij heel koud weer. Als het buiten drie graden is en 90%, dan is het bij 15 graden slechts nog 40%, en bij 20 graden nog 30%. Het scheelt wel wat in temperatuur als je 's middags meer ventileert, maar dat is juist waarom het mij zo verbaasd dat het 85% bij TS binnen is, terwijl juist vaak in de winter het probleem is om de luchtvochtigheid voldoende hoog te krijgen binnen.

Dingen als slechte isolatie kan natuurlijk een koudebrug veroorzaken, en daardoor vocht, schimmel, etc. En dat is een probleem, maar de oorzaak lijkt mij eerder de gigantisch hoge luchtvochtigheid, en dat komt niet door slechte isolatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickysedai
  • Laatst online: 22:19

rickysedai

Whoop whoop

Ik heb zelf ook 85% procent luchtvochtigheid gehad en ook zeker een slecht geïsoleerd huis. Alleen bleek de hoge luchtvochtigheid veroorzaakt door een behoorlijk ernstig lek in de waterleiding. Sindsdien (5 jaar) heb ik op meerdere plekken in huis luchtvochtigheidmeters. Zomer en winter is de luchtvochtigheid prima. Lente en herfst zijn vaak moeilijke maanden. Veel regen en relatief weinig verwarmen. Luchtvochtigheid stijgt dan naar ongeveer 60%. Niet of weinig ventileren heeft daar zeker invloed op en bijvoorbeeld bij een verjaardag (veel mensen in huis) in een natte lente stijgt de luchtvochtigheid naar de 65% en in extreme gevallen 70%. Boven de 70% is in mijn beleving iets anders aan de hand. Ik zou echt gaan kijken naar lekkages en structureel vocht gaan meten per ruimte in verhouding tot regen, verwarmen en ventileren! Binnen jouw constructie (huis) is gewoon veel te veel vocht aanwezig. Dat kan afkomstig zijn van regen, grondwater of leidingwater. Systematisch uitsluiten is in mijn beleving de enige methode om echt tot een oplossing te komen. Succes...

[ Voor 13% gewijzigd door rickysedai op 30-01-2019 21:15 ]

Leg de lat laag, dan ben je altijd succesvol!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:04

Theo

moederbord

Je wil het misschien niet horen, maar ventileer meer. Zet je Ithobox op standje 2 (medium), en laat 'm daar altijd op staan. Ga je koken of douchen, zet 'm dan op standje 3 (max). Zet 'm iig niet op standje 1; ook niet als je slaapt of weg bent! Het klopt dat je dan warmte lucht naar buiten wegblaast, maar ventilatie is o zo belangrijk in huis.

Verder zorg dat de temperatuur in huis niet te laag is. Zorg dat je gemiddelde temperatuur in huis 18 graden is. Dus niet altijd 13 graden en alleen 17 graden als je thuis bent. Als je ook last hebt van een hoge luchtvochtigheid op de bovenverdieping dan geldt daar hetzelfde.
De ventilatieroosters boven de ramen moeten ook open staan; anders trekt de Ithobox je huis vacuüm :P

Kijk ook in huis of je een logische bron voor het vocht kan vinden. Heb je bijv 35 kamerplanten staan die wekelijks 10 liter water nodig hebben? Droog je veel was in de huiskamer zonder te centrifugeren? Heb je een goedwerkende afzuiging bij de douche?

Je kan heel gemakkelijk zien of je een spouw hebt. Kijk bij een raam naar de muurdikte. Is deze minder dan 15 cm dan heb je een enkelsteensmuur en dus geen spouw. Is deze meer dan 20 cm dik dan heb je een spouw. Ik verwacht dat je wel een spouw hebt :)

Met goede/maximale ventilatie kun je de RV in huis momenteel omlaag krijgen naar 30% bij 20°C. Met geen/slechte ventilatie zit je op >80% bij 20°C. Zet je ventilatie dus harder en je RV in huis zal dalen.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WokeBroke
Theo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:11:

Je kan heel gemakkelijk zien of je een spouw hebt. Kijk bij een raam naar de muurdikte. Is deze minder dan 15 cm dan heb je een enkelsteensmuur en dus geen spouw. Is deze meer dan 20 cm dik dan heb je een spouw. Ik verwacht dat je wel een spouw hebt :)
Er zijn bakstenen gebruikt van 9,5 cm breed. De muur voor en achter zijn 23 cm. En de muur aan de zijkant is 40 cm.

Ik stook meestel 18 tot 19 graden beneden, maar boven niet.

De ventilatiegaten bij de ramen zal ik inderdaad open gaan zetten. De mechanische ventilatie had ik op 1 maar die ga ik op 2 zetten. Verder heb ik een warmtepompWASdroger besteld zodat niet al het wasvocht het huis in gaat. En ik zal het topic over de kruipruimte nader gaan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Theo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:11:
Dit klopt toch niet. Standaard metselstenen zijn 21cm lang en 10cm breed. Dat maakt dat een steens muur, zonder spouw en zonder afwerking al 21 cm dik is. Met een beetje afwerking aan de binnenkant zit je zo op 22-23 centimeter.

Wanneer zowel het binnenblad als buitenblad gemetseld zijn, heb je met 3cm spouw dus al 24-25 cm muurdikte.

10cm+afwerking is halfsteens. Dat wordt veel toegepast bij schuurtjes en aanbouwen.

Alleen gaat het hier om jaren 70 bouw. Grote kans dat het binnenblad een dunwandige gevelplaat is van een cm of 7 a 8. Met de door TS genoemde muurdikte en steendikte van het buitenblad zit je dan op zo'n 5cm spouw.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

WokeBroke schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:20:
[...]

Er zijn bakstenen gebruikt van 9,5 cm breed. De muur voor en achter zijn 23 cm. En de muur aan de zijkant is 40 cm.

De ventilatiegaten bij de ramen zal ik inderdaad open gaan zetten. De mechanische ventilatie had ik op 1 maar die ga ik op 2 zetten. Verder heb ik een warmtepompWASdroger besteld zodat niet al het wasvocht het huis in gaat. En ik zal het topic over de kruipruimte nader gaan bekijken.
Dan heb je gelukkig wel een spouw in de muur zitten:)

Als je de ventilatie op stand 2 heb staan controleer dan ook even of er daadwerkelijk lucht wordt afgezogen door de ventielen. Als je een (natte) hand tegen de ventielen aan houdt moet je de tocht echt voelen. Je zou niet de eerste zijn waar een gat ergens in het systeem ervoor zorgt dat er valse lucht wordt weggezogen, of waar de schoorsteen op het dak verstop zit waardoor er geen airflow is.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
WokeBroke schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:20:
En dat vocht daar heb je ook vooral boven last van zeker?
Bekend verschijnsel bij slecht geïsoleerde huizen waar boven niet gestookt wordt dat alle vocht uit huis op de bovenverdieping condenseert.
Ik weet niet of je thermostatische radiatorkranen hebt maar begin eens met boven ook te stoken, hoeft niet heel warm, een graadje of 17 maakt al een heel verschil. Je kunt namelijk ventileren wat je wilt maar zolang de bovenverdieping zeer koud is, of in ieder geval koude oppervlaktes heeft dan zul je daar condensatie gaan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __fred__
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 11:03
Theo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:45:
[...]

Dan heb je gelukkig wel een spouw in de muur zitten:)

Als je de ventilatie op stand 2 heb staan controleer dan ook even of er daadwerkelijk lucht wordt afgezogen door de ventielen. Als je een (natte) hand tegen de ventielen aan houdt moet je de tocht echt voelen. Je zou niet de eerste zijn waar een gat ergens in het systeem ervoor zorgt dat er valse lucht wordt weggezogen, of waar de schoorsteen op het dak verstop zit waardoor er geen airflow is.
Laat de mechanische ventilatie dan maar direct servicen. Niet alleen controleren en reinigen kanalen, maar ook de unit zelf schoonmaken en het opnieuw inregelen. Meestal is na tientallen jaren verwaarlozing niets meer over van de instellingen van de bouwer, of de ruimte onder de deuren etc. Mechanische ventilatie werkt alleen goed als je je roosters openzet voor verse buitenlucht, de lucht voldoende onder de deuren door kan, de kanalen vrij zijn, en de roosters zo ingesteld dat de juiste hoeveelheid lucht wordt afgezogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:53
nog even inhakend: zijn er nog goede goedkope hygrometers? Zag op Ali wat staan maar ook dat er mensen waren die daar flinke onderlinge verschillen mee hadden (nu maakt een paar % niet uit maar als het tientallen zijn..)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo

Theo

moederbord

__fred__ schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:07:
[...]

Laat de mechanische ventilatie dan maar direct servicen. Niet alleen controleren en reinigen kanalen, maar ook de unit zelf schoonmaken en het opnieuw inregelen. Meestal is na tientallen jaren verwaarlozing niets meer over van de instellingen van de bouwer, of de ruimte onder de deuren etc. Mechanische ventilatie werkt alleen goed als je je roosters openzet voor verse buitenlucht, de lucht voldoende onder de deuren door kan, de kanalen vrij zijn, en de roosters zo ingesteld dat de juiste hoeveelheid lucht wordt afgezogen.
Dat heeft de TS al gedaan:)
Ik heb mijn mechanische ventilatie kanalen schoon laten maken, en de ventilatie zelf laten vervangen(Itho ventilatiebox).
Met het reinigen wordt echter alleen de kanalen tussen de ventielen en de box schoongemaakt. Tussen box en schoorsteen niet altijd schoongemaakt/ontstopt. Tevens worden gaten/lekken in de ventilatie niet altijd opgespoord. (en soms kan het zo simpel zijn als een afdekdkop terugplaatsen op de ventilatiebox...)

Maar ik ben het verder wel met je eens; een MV die 10+ jaar niet schoon is gemaakt is schreeuwt om onderhoud.

@Hopjesvla79 Die analoge dingen zijn altijd best nauwkeurig en niet duur.

[ Voor 3% gewijzigd door Theo op 31-01-2019 12:20 ]

7400 Wp op het dak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TepelStreeltje
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:47

TepelStreeltje

Fairytale gone bad...

Hopjesvla79 schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 12:17:
nog even inhakend: zijn er nog goede goedkope hygrometers? Zag op Ali wat staan maar ook dat er mensen waren die daar flinke onderlinge verschillen mee hadden (nu maakt een paar % niet uit maar als het tientallen zijn..)
offtopic:
haha, ik was ook aan het zoeken. zag bij Conrad paar goedkope (maar daar weer verzendkosten).

Battle.net Spud#2543

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1268736

WokeBroke schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:53:

Het probleem.

Wat ik al gevonden heb.

Ventilatie zonder warmteverlies bestaat en is een heel goeie oplossing voor dit soort probleem ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

[...]

Is dat in een koudere ruimte vergeleken met de rest van de woning? Ik had het ook in mijn appartement, maar je krijgt dan zelfs schimmelvorming. Dat is echt te hoog. Het was bij ons vooral in de slaapkamer, de slaapkamer verwarmen heb ik nog nooit in een andere woning gedaan. En de douche had geen mechanische afzuiging en geen raam, en de was hing binnen uit.

Ik heb toen ook een luchtontvochtiger gekocht, maar die werkt vooral goed bij warm weer en dan is het niet nodig. Ik ben toen maar meer gaan ventileren en paar uur per dag het raam compleet open. Ik woon nu in een rijhuis (ook jaren 70), maar heb helemaal geen last meer van vocht. De was kan ik uithangen in de veranda, in de badkamer kan een raam open. Afgelopen maand liep het misschien soms op tot 70/75 procent maar dat kan ik vrij snel weer laten dalen (en dat komt gewoon omdat het een maand geregend heeft).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-06 20:22
Theo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:45:
Je zou niet de eerste zijn waar een gat ergens in het systeem ervoor zorgt dat er valse lucht wordt weggezogen, of waar de schoorsteen op het dak verstop zit waardoor er geen airflow is.
Nieuwbouw huis hier (alhoewel, staat alweer 2 jaar :P ). MV zit op de vliering waar ik regelmatig kom omdat er een hoop zooi opgeslagen ligt wat ik toch vaak nodig heb. Vorig jaar was de flexibele slang tussen MV en schoorsteen losgeschoten waardoor deze dus de vliering in blies ipv de schoorsteen uit. Ik kwam daar zelf al snel achter maar mensen die daar alleen komen om de kerstballen te pakken zitten dan rustig een jaar zonder fatsoenlijke ventilatie. Het hele systeem nog eens goed bekijken, ook (en juist) als er een monteur is geweest. Er zijn prutsers genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 20:53
In onze nieuwbouwwoning vanmorgen op de ouderslaapkamer en badkamer toch condens aan de binnenkant van het raam. Viel me wat tegen, maar na even rondgooglen lijkt dat niet zo vreemd. Want veel vocht in nieuwbouwwoning, goed geïsoleerd, vochtuitstoot badkamer en twee volwassenen slaapkamer.
Of zou dit niet mogen, iemand die daar wat over kan zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivow85
Een beetje condens tijdens deze koude nacht terwijl de luchtvochtigheid in huis nog vrij hoog is door de natte oktobermaand is niet zo raar, ook niet bij je nieuwe HR++ glas. Zeker achter gesloten gordijnen zal het glasoppervlak een paar graden kouder zijn dan de rest van de kamer, waardoor vocht kan neerslaan op het raam.

Wanneer echter je hele raam vol druppels hing, moet je je afvragen of het wel goed gaat. Zoiets kan bij enkel glas voor komen maar zou bij HR++ glas niet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik zou het toch even meten dat je geen schimmel gaat krijgen. Anders moet je gewoon meer ventileren, in de badkamer hebben wij ventilatie naar boven en een kantelraam die altijd open staat en in de slaapkamer ventileren we ook (ook een kantelraam, die doen we wel dicht als het koud is als we gaan slapen)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Stook je inmiddels al? In een echt goed geïsoleerde woning zul je op dit moment misschien nog niet hoeven stoken en blijft de luchtvochtigheid hoog. Meestal zodra je begint met stoken vliegt de Rv omlaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

ASW1 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:09:
Stook je inmiddels al? In een echt goed geïsoleerde woning zul je op dit moment misschien nog niet hoeven stoken en blijft de luchtvochtigheid hoog. Meestal zodra je begint met stoken vliegt de Rv omlaag.
Op de slaapkamer stoken? Dat doe ik echt nooit, ook in andere woningen (enkel glas/dubbel glas) nouwelijks gedaan.

[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 28-10-2019 10:11 ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twodigits
Ik stook beneden een beetje, eerste verdieping nog niet nodig qua temperatuur. Slaapkamer stoken we sowieso nooit.
Gisterenavond wel veel vocht geproduceerd in huis. Vandaag beetje meer ventileren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
Nee of je binnen je isolatieschil stookt. Waar je dat dan precies doet maakt in een nieuwbouwwoning verder niet zo heel veel uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twodigits
ASW1 schreef op maandag 28 oktober 2019 @ 10:09:
Ik kan na een week zeggen dat dit bij ons het geval is. Beetje gestookt beneden, maar het hele huis is dan aangenaam. Geen condens meer gezien (maar de nachten zijn ook wat minder koud geworden)
Pagina: 1