Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vocht in huis, wat is op termijn de beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• yousql
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 17:48
Het gaat om een niet al te grote eengezins hoek woning uit 1975. Half dubbel glas. Kruipruimte isolatie. Geen spouwmuren.

Het probleem.
Veel vocht op de ramen, wat doordruipt op de kozijnen. En soms vochtplekken op sommige muren.

Wat ik al geprobeerd heb.
Ik heb mijn mechanische ventilatie kanalen schoon laten maken, en de ventilatie zelf laten vervangen(Itho ventilatiebox). Deze wil ik liever niet op een te hoge stand zetten, want dan ben ik bang dat hij alleen maar warmte uit mijn woonkamer naar buiten zuigt(of zie ik dat verkeerd?). Ik heb ook gezocht naar een warmte wisselaar die je op je ventilatie rooster kan plaatsen, maar zo iets kan ik niet vinden. Of bestaat zo iets niet?

Ik heb een Qlima D 620 ontvochtiger gekocht, maar dit is voldoende voor de locatie waar hij staat en niet voor het hele huis.

Wat ik al gevonden heb.
De (ex) wooncorporatie geeft aan minimaal 18 graden gestoken. En ik zag een GGD pagina waar stond het hele huis altijd minimaal 20 graden te stoken. Wat mij overigens verbaast als overheid instantie, met het Groningen en Parijs akkoord gedoe.

Zijn er nog andere opties dan blijven stoken, en gelijk die warmte er weer uit te zuigen met ventilatie?

Alle reacties

• yousql
Notna schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:59:

Heb je al een hygrometer om de Rv in je huis te meten? Zijn niet al te duur en laat je meteen zien wat de staat is van de relatieve luchtvochtigheid in de ruimtes en het huis zelf. Aan de hand daarvan kan je sturen met stoken en ventileren.
Ja, die geeft overal ongeveer 85% aan.
Hsb-3 schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:59:
Droge lucht voelt warmer dan vochtige lucht. Heb je natuurlijke of mechanische toevoer? Constant verversen is belangrijk. En inderdaad stoken, want warme lucht kan meer vocht opnemen dan koude.

Vochtplekken op de muur, van het vocht binnen? Of doorslag vanuit buiten?
Ik denk van binnen, zodra ik het zie zet ik een dyson ventilator er tegenaan op de warmste stand, en de Qlima D 620 ontvochtiger er naast.

• yousql
Notna schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:21:

Al eens gekeken in de kruipruimte indien aanwezig?
Ik weet niet pressies waar ik naar moet kijken. Het is ook wel erg smal en de doorgang is wel erg klein (27 bij 47 cm) ik heb van bovenaf even snel wat foto's genomen. https://photos.app.goo.gl/yodCtTuWecvBCCfr6

• yousql
Notna schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:49:
Voel je er wel een trek van lucht/ventilatie?
Ja dat zeker.

Ik dacht trouwens dat alle woningen toen nog geen spouw hadden. Ik weet dit dus eigenlijk niet zeker na het bericht van _Piwi_ wellicht kan ik dit nog ergens navragen.

• yousql
Theo schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 07:11:

Je kan heel gemakkelijk zien of je een spouw hebt. Kijk bij een raam naar de muurdikte. Is deze minder dan 15 cm dan heb je een enkelsteensmuur en dus geen spouw. Is deze meer dan 20 cm dik dan heb je een spouw. Ik verwacht dat je wel een spouw hebt :)
Er zijn bakstenen gebruikt van 9,5 cm breed. De muur voor en achter zijn 23 cm. En de muur aan de zijkant is 40 cm.

Ik stook meestel 18 tot 19 graden beneden, maar boven niet.

De ventilatiegaten bij de ramen zal ik inderdaad open gaan zetten. De mechanische ventilatie had ik op 1 maar die ga ik op 2 zetten. Verder heb ik een warmtepompWASdroger besteld zodat niet al het wasvocht het huis in gaat. En ik zal het topic over de kruipruimte nader gaan bekijken.
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True