Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vocht in huis, wat is op termijn de beste oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 00:07
yousql schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:10:
[...]

Ja, die geeft overal ongeveer 85% aan.
Ongezond hoog! Normaal ligt het tussen de 40 en 60 procent. Zie ook https://www.essent.nl/con...tvochtigheid-in-huis.html#

Bekijk mijn blog!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:12

Notna

Where are you?®

yousql schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:10:
[...]

Ja, die geeft overal ongeveer 85% aan.

[...]

Ik denk van binnen, zodra ik het zie zet ik een dyson ventilator er tegenaan op de warmste stand, en de Qlima D 620 ontvochtiger er naast.
85% is bizar; ik heb een huis uit '64 en zit op zijn hoogst op 65%. En dan merk ik meteen dat, ondanks goede isolatie en HR++ ramen/kozijnen, dat ik al last krijg van optrekkend vocht en wat condensatie door de alustrips bij de ramen.

Je zal meerdere maatregelen moeten nemen om dit op te lossen. Korte termijn is het flink ventileren en stoken en dat een tijd volhouden. Dat gaat dagen zo niet weken kosten voor het goed en wel weg is.

Al eens gekeken in de kruipruimte indien aanwezig?

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• _Piwi_
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 00:07
Notna schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:21:
[...]

Je zal meerdere maatregelen moeten nemen om dit op te lossen. Korte termijn is het flink ventileren en stoken en dat een tijd volhouden. Dat gaat dagen zo niet weken kosten voor het goed en wel weg is.
Aanvullend hierop kun je ook een (grote) ontvochtiger neerzetten om de ergste vocht eruit te halen.
Ik ken (helaas) ook iemand met vochtproblemen en die zijn al meer dan een jaar bezig om een goed binnenklimaat te krijgen helaas.

TS, je zegt trouwens geen spouw te hebben, maar in '75 hadden alle woningen een spouw. Als de spouw vol zit met "rotzooi" kun je ook vochtproblemen krijgen door doorslaand vocht vanuit het buitenblad.

Actie 1: uitzoeken waar het vocht vandaan komt!

Bekijk mijn blog!

• Notna
  • Registratie: november 2002
  • Laatst online: 10:12

Notna

Where are you?®

yousql schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 09:43:
[...]

Ik weet niet pressies waar ik naar moet kijken. Het is ook wel erg smal en de doorgang is wel erg klein (27 bij 47 cm) ik heb van bovenaf even snel wat foto's genomen. https://photos.app.goo.gl/yodCtTuWecvBCCfr6
Je zo te zien een betonnen vloer met PUR isolatie ertegenaan gespoten. Maar je ziet de druppels er aan hangen. Voel je er wel een trek van lucht/ventilatie?

Maar wederom; dit gaat niet heel makelijk weg allemaal. Gezien je geen spouwmuurisolatie hebt, zou ik eerst daar eens iemand voor langs laten komen om dat te controleren en een offerte te vragen. Dan kan meteen de zijkant van je huis geïmpregneerd worden tegen (slag)regen. Daarna goed je kruipruimte zien te ventileren (indien nodig ventilatie roosters laten aanbrengen als de trek niet afdoende is) en kijken of je ramen kan gaan vervangen.

Dat, plus goed blijven ventileren en stoken en je moet al een heel eind komen. Dat laatste is overigens het snelste en relatief goedkoopste, maar is niet een permanente oplossing als je het probleem en sich (teveel vocht ergens vandaan) niet aanpakt.

DIY Klus Topic + DIY gereedschapstopic || Xbox Live ID:Notna8310

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 14:38

Rukapul

Moderator General Chat
yousql schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 08:53:
Het gaat om een niet al te grote eengezins hoek woning uit 1975. Half dubbel glas. Kruipruimte isolatie. Geen spouwmuren.

Het probleem.
Veel vocht op de ramen, wat doordruipt op de kozijnen. En soms vochtplekken op sommige muren.

Wat ik al geprobeerd heb.
Ik heb mijn mechanische ventilatie kanalen schoon laten maken, en de ventilatie zelf laten vervangen(Itho ventilatiebox). Deze wil ik liever niet op een te hoge stand zetten, want dan ben ik bang dat hij alleen maar warmte uit mijn woonkamer naar buiten zuigt(of zie ik dat verkeerd?). Ik heb ook gezocht naar een warmte wisselaar die je op je ventilatie rooster kan plaatsen, maar zo iets kan ik niet vinden. Of bestaat zo iets niet?

Ik heb een Qlima D 620 ontvochtiger gekocht, maar dit is voldoende voor de locatie waar hij staat en niet voor het hele huis.

Wat ik al gevonden heb.
De (ex) wooncorporatie geeft aan minimaal 18 graden gestoken. En ik zag een GGD pagina waar stond het hele huis altijd minimaal 20 graden te stoken. Wat mij overigens verbaast als overheid instantie, met het Groningen en Parijs akkoord gedoe.

Zijn er nog andere opties dan blijven stoken, en gelijk die warmte er weer uit te zuigen met ventilatie?
Eerst het probleem scherp krijgen, dan pas oplossingen gaan afwegen.

In dit geval kan het nuttig zijn om:
• een stapel hygrometers te kopen en neer te zetten in diverse kamers (en kruipruimte) en gedurende een paar dagen het elke paar uur te noteren (inclusief temperatuur!).
• na bovenstaande de mechanische ventillatie hoog te zetten en te laten staan (!) terwijl je weer systematisch de luchtvochtigheid noteert gedurende een paar dagen
Noteer ook het weer zodat je ongeveer hetzelfde meet. Alternatief herhaal je bovenstaande nog eens.

Idem kan het effect van andere zaken gemeten worden: stand van ventillatieroosters, stookgedrag, luchten van kamers (is niet gelijk aan ventilleren).

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:08

blitzkrieg

appetjo he!!

Ik had in mijn woning ook een vochtprobleem.
Bij mij kwam dat door de volgende punten:
  • Water in de kruipruimte
  • Spouw begin jaren 90 nageisoleerd met steenwol, dit was allemaal naar onder gezakt
  • Slechte voegen buitenmuur (je krabte dit er met de vinger bijna uit)
Probleem is opgelost door de volgende maatregelen:
  • Broodjesvloer nageisoleerd met PUR, hierdoor is deze redelijk dampdicht geworden (heb jij al)
  • Spouw leeg laten zuigen en opnieuw laten isoleren met EPS parels
  • Volledige woning opnieuw gevoegd en geïmpregneerd
  • Climarad decentrale WTW unit geplaatst
Ik zou bij jou als eerste de spouw (laten) controleren.

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Nu online
Een RV van 85% is absurd hoog in de winter als er geen enorme bron van overmatig vocht is en er voldoende geventileerd wordt. Boven de 40 houden kost lukt bij ons bijna niet (lang leve het droogrek met wasgoed, dat helpt!).

Een huis uit 1975 heeft zéker een spouwmuur, dat was toen al heel lang verplicht. Vanaf de jaren '20 zijn spouwmuren in opkomst geweest en vanaf de jaren '30 zijn ze redelijk standaard. Het gaf een beetje isolatie, maar de voornaamste reden is dat vochtdoorslag van buitenaf verleden tijd werd en daardoor het leefklimaat sterk verbeterde.

- Vochtbronnen zul je moeten vinden en elimineren. De kruipruimte is nu vochtig, mogelijk door een hoge grondwaterstand. De kruipruimtevloer afdekken met een vochtscherm en de ventilatieroosters van de kruipruimte goed schoonmaken is aan te raden. Minimaal één rooster in elke hoek voor een doorsnee woning. De wasdroger (als je die hebt) voorzien van luchtafvoer naar buiten.
De gevels (opnieuw) laten impregneren kan ook problemen oplossen, indien de spouwmuur gevuld is met isolatiemateriaal. Een luchtspouw kan geen vocht overbrengen van buiten naar binnen, maar in een gevulde spouw kan dit, afhankelijk van het soort isolatiemateriaal, wél gebeuren. Impregneren van de gevels neemt dit dan volledig weg.

- Aanwezig (leef)vocht moet je afvoeren. Tijdens koken én douchen moet de mechanische ventilatie in de hoogste stand. Je produceert dan enorme hoeveelheden vocht. Bij aanwezigheid van een gezin hoort de ventilatie in de middelste stand te staan.
De laagste stand van de mechanische ventilatie is voor als er niet meer dan 2 personen thuis zijn.
Om het vocht goed te kunnen afvoeren, moet er ook een goede aanvoer zijn. Normaal gesproken zorg je voor afvoer van lucht in de keuken, toilet en badkamer. Roosters voor aanvoer van verse lucht bevinden zich in de woonkamer en slaapkamers en moeten 24 uur per dag open staan. Er moet een luchtstroom mogelijk zijn tussen de verschillende ruimtes. Bijvoorbeeld met roosters of door een kier van zo'n 2 cm hoog onder elke deur. Het sluiten of ontbreken van roosters zorgt er voor dat 'verse' lucht wordt aangezogen via de weg die wel voorhanden is. Als dat in dit geval via de vochtige kruipruimte is.....

- Verwarmen zorgt er voor dat de lucht meer vocht kan bevatten. Omgekeerd zorgt afkoeling (omdat je 's nachts de verwarming laag zet) er dus voor dat de lucht weer minder vocht kan bevatten. Dit overtollige vocht slaat dan in de vorm van condens neer op de koudste oppervlakten. Meestal de ramen, maar ook op muren waar zich een koudebrug bevindt. Zolang er sprake van een hoge luchtvochtigheid is, moet je de afkoeling daarom beperken. Tegelijkertijd helpt het om de koude oppervlakten zo veel mogelijk te 'verwijderen' uit de woning. Bijvoorbeeld door enkel glas en oud dubbel glas te vervangen voor HR++ of Triple glas.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• blitzkrieg
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 16:08

blitzkrieg

appetjo he!!

rickysedai schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 14:41:
@blitzkrieg bij welk bedrijf heb je je spouw leeg laten zuigen? Is daar een analyse aan vooraf gegaan? Ik heb een deel van mijn muur open gehad en daar was het een zooitje. Dus ik vermoed dat dat voor de rest ook geldt. Hoeveel kostte dat eigenlijk?
Ik heb dat door Isocoat laten doen.
Prijs weet ik zo niet meer, maar heb wat korting gekregen het erg dichtbij voor ze was en omdat het het eerste huis was waar ze het deden en ze wat moesten experimenteren en de overlast wat langer duurde.

Op hun pagina staat bovenaan toevallig een foto van mijn woning:
https://isocoat-isolatie....tie/isolatie-verwijderen/

Vooraf is de spouw bekeken met endoscoop bekeken en hebben ze ook nog met een warmtebeeldcamera gekeken.

• ASW1
  • Registratie: juni 2013
  • Laatst online: 19:54
yousql schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 08:20:
Ik stook meestel 18 tot 19 graden beneden, maar boven niet.
En dat vocht daar heb je ook vooral boven last van zeker?
Bekend verschijnsel bij slecht geïsoleerde huizen waar boven niet gestookt wordt dat alle vocht uit huis op de bovenverdieping condenseert.
Ik weet niet of je thermostatische radiatorkranen hebt maar begin eens met boven ook te stoken, hoeft niet heel warm, een graadje of 17 maakt al een heel verschil. Je kunt namelijk ventileren wat je wilt maar zolang de bovenverdieping zeer koud is, of in ieder geval koude oppervlaktes heeft dan zul je daar condensatie gaan krijgen.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True