Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wwwmarcel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 28-04 15:27
Hallo, ik kwam er achter bij het overstappen dat ik eigenlijk al jaren een bizar hoog verbruik heb..+6000 terwijl standaard iets van 3500 is..bijna het dubbele dus...

We hebben wel een vrijstaand huis, maar het gasverbruik valt mee..1300-1500 kuub..mede door de Openhaardscherm denk ik

Wat het daarnaast kan zijn...?

-stoomcabine..maar gebruik ik maar 1x per jaar
-buitenverlichting..12 spots, maar voornamelijk led
-2 koelkasten en 2 vriezers
-iPads, iPhones, 2 laptops..maar voornamelijk s avonds
-plasma tv
Voor de rest allemaal het standaard werk

Ik vraag me af, waar ik moet beginnen..

verbruiksmanager via slimme meter?
Koelkast en vriezer uit de schuur vernieuwen?

Of heb ik ergens een groot energie gat?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yhk123
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 24-03-2021
Hoe verwarm je?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BoltYes
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 08:12

BoltYes

This is the Way

Als je een slimme meter hebt, kan je je huidige verbruik zien. Simpelweg één voor één verlichting en apparatuur inschakelen om in kaart te brengen wat veel vermogen neemt.

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • +23 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
Jij bent duidelijk niet de standaard. Je hebt een vrijstaand huis met stoomkabine en 2 koelkasten en 2 vriezers. Ik weet niet of je ooit bij de gemiddelde persoon thuis hebt gekeken, maar dat is geen standaard situatie.

Een wat oudere inefficiente koelkast kan al zo'n 500kWh per jaar zijn. Een vriezer zo'n 250kWh. De eerste 750kWh heb je misschien al gevonden.

Maar, gewoon even wat goedkope verbruiksmetertjes tussen wat apparaten plaatsen. Ook standby-vermogen gaan meten.

Daarnaast, hoe vaak staan dingen aan?
- Plasma kan al 500 watt zijn. Kijk je 4 avonden per week 2 uurtjes: 400kWh.
- Ledjes elke avond aan? Stel dat ze gemiddeld 8 uur branden per dag en 4W zijn: 140kWh.
- Heb je dingen op standby? Sluipverbruik van 50W over het hele jaar: 438kWh
- Heb je vloerverwaming en staat de pomp de hele tijd te draaien? Kan ook oplopen....

[ Voor 65% gewijzigd door armageddon_2k1 op 27-01-2019 10:37 ]

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Plasma tv kan ook wel eens watt verbruiken.
Maar meten=weten

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Als ik zo snel even reken sta je continu 650-700 Watt te gebruiken.

Daarvan zal waarschijnlijk iets van 100-300 Watt rustverbruik zijn (koelkast, vriezer, alarmklokken, standby verbruik apparatuur, NAS, netwerkapparatuur) dus dan zit je met zo'n 500 Watt die je nog moet verklaren.

Zoals @BoltYes al aangeeft, schakel alle groepen eens uit, kijk op je meter of het geleverde vermogen 0 is. Daarna een groep erbij, kijk of het verbruik nog steeds laag is. Herhaal dit voor de overige groepen. Als er met de toevoeging van die groep ineens een piek in het verbruik is kan je de verbruikers van die groep gaan nalopen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 05:57

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Meten = weten, gissen = missen. Ofwel: ga meten. Begin dagelijks de meterstanden op te schrijven. Ga na wat er allemaal aan apparatuur ingeprikt is en wat aan/standby staat. Ga desnoods ruimte voor ruimte alles eruit trekken en kijk of dat effect heeft op je verbruik. Extreem: gooi in je meterkast alle groepen uit, schakel ze 1 voor 1 weer in en ga meten wat het verbruik per groep is.
Je zal er even wat tijd in moeten steken, maar uiteindelijk kom je er vast wel achter waar je hoge verbruik vandaan komt.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 11:15

Tens

No 24 hours, no 3 or 100 days.

Computer(s) 24/7 aan? laptops dus
Elektrische boiler?
vloerverwarmingspomp die ook in de zomer 100% draait

[ Voor 47% gewijzigd door Tens op 27-01-2019 10:37 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

wwwmarcel schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:26:
-buitenverlichting..12 spots, maar voornamelijk led
-2 koelkasten en 2 vriezers
Tada! Het grote energie gat....

Stel dat ook maar 1 van die spots géén LED is.... Een 100W spot die 12 uur per dag aan staat is goed voor bijna 500KWH per jaar. Dan kun je "voornamelijk LED" zijn maar als je ook maar 2 van die spots hebt hangen dan zit je er dus al voor 1MWH in.

Een beetje oud koelkast zit ook rustig op 400+KWH per jaar, een diepvries hetzelfde.

Ofwel:
10 LED spots: 500KWH
2 non-LED spots: 1000KWH
2 koelkasten: 1000KWH
2 diepvriezers: 1000KWH

Okay, het is erg lomp afgerond maar hier zit zelfs bij redelijke schatting die 2500KWH die je meer verbruikt per jaar.

Wat moet je doen?
- Die koelkast en diepvries in de schuur niet vernieuwen maar gewoon weg doen.
- Niet "voornamelijk LED" maar "Alleen maar LED"
- Buitenverlichting gewoon uit doen als je niet buiten bent
- Je minder zorgen maken over je verbruik ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

2 non led spots 24/7 = 1000kwh? Kan dat moeilijk geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:02

Yucon

*broem*

FreakNL schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:37:
Buitenspots zijn vaak geen kinderachtige lampjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:33

FreakNL

Well do ya punk?

Dan moeten ze grofweg 60 watt per stuk zijn om met 2 stuks op (ongeveer) 1000 kWh te komen (uitgaande van 24/7/365)

Zou kunnen. Ik dacht meer aan van die spotjes in een lampje voor binnen :)

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 27-01-2019 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 15:23
Ik heb zelf de grootste voorruitgang geboekt bij de omschakeling van alle verlichting naar LED.
Halogeernspotjes verbruiken belachelijk veel, en die dingen branden uren per dag.
Dat betaalt zich makkelijk terug op 1-2 jaar, zeker als een beetje naar de prijzen kijkt.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mstoel
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:20
FreakNL schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:37:
Als je simpel rekent met samen 100 Watt, zit je op: 100 Watt x 24hr x 365 dagen = 876 kWh, kan dus wel kloppen als ze altijd aanstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
CV met radiatoren, maar voornamelijk beneden en van ok tm febr de openhaard aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Allen bedankt, ik ga beginnen met meten.

Is dat puur op de slimme meter...of is er een betere tool voor?

Koelkast en vriezer zijn ook al 10jr oud, ik heb ze wel nodig... dus ga kijken om ze te vervangen..is ook wel kostbaar...vervangen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Taro
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

Taro

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
wwwmarcel schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:00:
Koelkast en vriezer zijn ook al 10jr oud, ik heb ze wel nodig... dus ga kijken om ze te vervangen..is ook wel kostbaar...vervangen
Nog vele jaren lang 2.500 kWh teveel verbruiken/betalen is duurder.

Gewoon de knoop doorhakken en doen (mits het financieel kan uiteraard). En anders 1 voor 1 de komende tijd. Moet je eens nagaan hoeveel geld je de afgelopen jaren door de wc hebt gespoeld met die oude apparatuur.

In ieder geval goed om te zien dat je schrikt van het verbruik, dan komt de actie vanzelf :)

Ps. informeer ook even je omgeving dat ze ook moeten gaan kijken. Met een beetje geluk veroorzaak je een uitbreidende olievlek en gaan er daardoor meer mensen kritisch naar hun verbruik kijken.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:25
Een koelkast vervangen kán een TVT hebben van 3,5 jaar (incl. aanschaf dus):
productreview: Bosch KGV33VW30 review door CurlyMo

Voor jouw doel voldoet zo'n ding al snel (€ 13,-)
Afbeeldingslocatie: https://static.gamma.nl/dam/261845/123
https://www.gamma.nl/asso...iemeter-pcf-600/p/B353951

Gewoon een paar dagen laten zitten per apparaat en dan het aantal verbruikte watt delen door het aantal minuten dat dat ding is aangesloten. Dan kan je per apparaat het W/h verbruik uitrekenen en dat weer extrapoleren naar het jaarverbruik.

Bij lampen kan je hem gewoon aansluiten, lamp aanzetten, en verbruik aflezen. Een lamp heeft gewoon een continue verbruik. Televisie zal ook net gek veel variatie hebben. Een koelkast of vriezer moet je wel langdurig laten zitten om een betrouwbaar beeld te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door CurlyMo op 27-01-2019 11:12 ]

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:24

Metalfreak

Hoije woh!

armageddon_2k1 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:30:

Een wat oudere inefficiente koelkast kan al zo'n 500kWh per jaar zijn. Een vriezer zo'n 250kWh. De eerste 750kWh heb je misschien al gevonden.
Ik heb dit ook eens gehad, een koelkast die nog prima werkte, maar eens aan ben gaan meten omdat ik het stroomverbruik ook nogal hoog vond. Bleek dat ding zo'n 1000kWh per jaar te verbruiken, voor een tafelmodel koelkast die niet zo oud was. Meteen vervangen, binnen een jaar terugverdiend...

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zo'n verbruiksmeter is erg handig, maar ook je slimme meter uitlezen (bijvoorbeeld via een website, hoef je alleen wat dingetjes door te geven en een week geduld te hebben) vertelt je een hoop. Overigens neem ik toch aan dat de buitenverlichting niet 24/7 draait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Metalfreak schreef op zondag 27 januari 2019 @ 11:10:
[...]

Ik heb dit ook eens gehad, een koelkast die nog prima werkte, maar eens aan ben gaan meten omdat ik het stroomverbruik ook nogal hoog vond. Bleek dat ding zo'n 1000kWh per jaar te verbruiken, voor een tafelmodel koelkast die niet zo oud was. Meteen vervangen, binnen een jaar terugverdiend...
Dan heeft hij dus 24 uur per dag staan draaien op 110 wh, misschien dat gewoon de thermostaat op vol vermogen heeft gestaan?
Ik heb hier een 30 jaar oude Liebherr staan die hooguit 150 kWh per jaar doet.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-04 19:28
Buitenverlichting, moet dat echt?
Het enige wat dat doet is beesten storen, inbrekers helpen en jou geld kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
Ik zou eens met een stroommeter beginnen. Ik had in mijn nieuwe woning ook een meer verbruik van ca. 1500 kwh en met de meter kwam ik erachter wat de warmtepomp en vloerverwarming extra kosten boven mijn oude woning.

Bij diverse apparaten er tussen zetten en minimaal 24 uur laten zitten, tenzij het continu verbruik heeft (lineair verbruik) dan kun je het direct doorrekenen.

Dan weet je waar het verbruik ligt en dan kun je na gaan denken over verdere oplossingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Plasma tv: ik had tot 2 jaar geleden zelf één (125cm), gemeten via energiemeter gemiddeld 400 watt, bij volledig wit beeld tegen de 500 watt.
Inductiekookplaat: standby: 20 watt, zit nu een dubbelpolige schakelaar tussen.
Modum: zeker 20 watt kan niet uit vanwege internet, telefoon, tv

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 02-04 15:22
20 watt modem is maar 175 per jaar. Dat is een druppel op een gloeiende plaat op 6000. Ik denk eerder aan warmtepomp, vloerverwarming, pc, server, iets wat altijd aan staat en met een forse voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 11:13

Mocht je verder geen domotica systeem oid hebben zou ik je aanraden op mp een plugwise smile p1 aan te schaffen., Hiermee kan je dmv grafiekjes in je app direct zien wat je hebt gebruikt en of het gebruik bij wijzigingen omlaag gaat (per dag)

(Mocht je een meter met p1 uitgang hebben)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZBB
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 20-12-2024

ZBB

Je vriezers een keer goed ontdooien helpt ook al een stukje.
Even aanwennen dat de lampen uitgaan in de ruimtes waar je toch niet ben.

(ik heb in de loop van afgelopen jaar mijn halogeen spotjes vervangen door LED, was nu al verrast dat ik 400KWh minder was gaan gebruiken)

edit:
ow.. en je verwijst naar die standaard van 3500kwh, daar verbaas ik me al jaren over..
Ik doe hier 1500kwh gebruik - 1900kwh zonnepanelen = -400kwh
en gas is voor mij ~700m3... waar ze die gemiddelde vandaan halen is mij een raadsel

[ Voor 30% gewijzigd door ZBB op 27-01-2019 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
De meeste grootgebruikers zijn wel genoemd en is ook makkelijk op te Googlen. Echter zegt het nog niets. Zo hebben wij ook permanente buitenverlichting (ook overdag, want lui), Amerikaanse koelkast en de pomp van de vloerverwarming draait 24/7. Echter per jaar komen we uit op 1600 kWh. Scheelt wel dat alle verlichting led is, dus ook de koelkast, afzuigkap en de televisie.

De enige grootgebruik die ik mis in dit topic is een condensdroger. Indien je deze heb zo snel mogelijk eruit voor een warmtepompdroger en alleen gebruiken wanneer het echt moet.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Croga
  • Nu online

Croga

The Unreasonable Man

ZBB schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:42:
edit:
ow.. en je verwijst naar die standaard van 3500kwh, daar verbaas ik me al jaren over..
en gas is voor mij ~700m3... waar ze die gemiddelde vandaan halen is mij een raadsel
Nou, vrij eenvoudig;

Jij verbruikt 1500KWH, TS verbruikt er 6000. Dat is dus gemiddeld tussen jullie twee 6000+1500=7500/2=3750 gemiddeld. Et voila, weer wat geleerd over hoe gemiddelden werken :-p
FreakNL schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:41:
Dan moeten ze grofweg 60 watt per stuk zijn om met 2 stuks op (ongeveer) 1000 kWh te komen (uitgaande van 24/7/365)

Zou kunnen. Ik dacht meer aan van die spotjes in een lampje voor binnen :)
Een halogeen spotje in de huiskamer doet 35W-50W. In een (kleine) besloten ruimte. Voor buiten heb je dus veel zwaardere spots nodig. Ik ben inderdaad uit gegaan van 100W en bij LED 10% daar van.

Wij hadden hier in de huiskamer ooit 5*50W + 9*35W spots hangen. Dan praat je over zo'n 1700KWH per jaar. Alles vervangen door LED en nu hangt er 5*9+9*5 voor 1500KWH per jaar aan besparing. Da's evenveel als het totale verbruik van ZBB ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
In regel, alles wat warmt of warm wordt verbruikt veel.
Hoe zit het met je kookprofiel? Vaak en lang de oven gebruiken?
Wassen en drogen: gebruik je vaak een droogkast?
Ergens bijverwarmen met een elektrisch kacheltje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-05 23:45
Hierboven al een aantal keer gezegd: Plasma TV is een stroomvreter. Hoe veel uur staat dat ding gemiddeld aan? Hoe groot is dat ding? Al nagedacht over vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Laatst online: 13:51

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

En een kapotte koelkast of vriezer kan ook zo maar 1000kWh op jaarbasis verbruiken. Dat heb ik hier thuis gehad.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZBB

ZBB

Croga schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:52:
[...]

Nou, vrij eenvoudig;

Jij verbruikt 1500KWH, TS verbruikt er 6000. Dat is dus gemiddeld tussen jullie twee 6000+1500=7500/2=3750 gemiddeld. Et voila, weer wat geleerd over hoe gemiddelden werken :-p

[...]

Een halogeen spotje in de huiskamer doet 35W-50W. In een (kleine) besloten ruimte. Voor buiten heb je dus veel zwaardere spots nodig. Ik ben inderdaad uit gegaan van 100W en bij LED 10% daar van.

Wij hadden hier in de huiskamer ooit 5*50W + 9*35W spots hangen. Dan praat je over zo'n 1700KWH per jaar. Alles vervangen door LED en nu hangt er 5*9+9*5 voor 1500KWH per jaar aan besparing. Da's evenveel als het totale verbruik van ZBB ;-)
Bedankt voor de toelichting. Zo leer ik nog eens iets over gemiddelden. Mijn ervaring is dat ik 2 soorten verbruik zie: mensen die "gemiddeld gebruiken" en het wel prima vinden en mensen die net als wij 1500-2000kwh gebruiken. En dat getal van die 3500kwh circuleert al 8-10 jaar op internet.. ik vroeg mij af of dit wel eens recent nog eens onderzocht is.
(Want absoluut gezien is mijn stroomverbruik dus negatief, dat moet ook impact hebben op gemiddelden, net als zoveel mensen die ook zonnepanelen hebben)

@vervaningsactie ik had 9x50w(met dimmer) in de keuken en 10x50w(met dimmer) in de woonkamer nu allemaal vervangen voor LED, en ik heb nog niet eens een vol jaar. Dus al ik jouw berekening moet volgen gaan mijn LED's energie voor mij opwekken :P _/-\o_ :*) ;) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZBB

ZBB

Fijn dat er tegenwoordig ECO labels op die producten zitten. Dan kan je snel zien hoe of wat tov gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Vergeet ook je hete lucht oven niet als je die hebt.
Deze vreet ook flink als je hem veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zAo
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04-05 17:28

zAo

GPLv2 Fanboy

Oude luchtcirculatie? Ik heb 2 van die motoren op mijn zolder die het eerste jaar 24/7 200w gebruikten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
akatar schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:41:
[...]

Mocht je verder geen domotica systeem oid hebben zou ik je aanraden op mp een plugwise smile p1 aan te schaffen., Hiermee kan je dmv grafiekjes in je app direct zien wat je hebt gebruikt en of het gebruik bij wijzigingen omlaag gaat (per dag)

(Mocht je een meter met p1 uitgang hebben)
Kan zo’n plugwise p1 ding aangeven wat mijn koelkast doet? Of alleen het verbruik per groep (laatste lijkt me)
Anders ga ik zo’n gamma ding kopen.

Ik heb wel domotica,.maar via tv

Qua droger hebben we een warmtepompdroger..

Plasma tv staat wel 6u per dag aan...60inch in het begin heb ik weleens naar het verbruik gekeken..was wel meer dan lcd...maar niet dat ik ervan schrok..

Ik hou de radio ook wel eens aan voor de poes...of ben ik nu echt lachwekkend bezig}:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayazis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:58
6 uur per dan de plasma-Tv aan tikt natuurlijk ook wel erg aan. Uitgaande van de gemiddelde 400Watt die frisianstar noemt is dat toch al snel (6*400*365/1000=)876 kwh per jaar. Ik zou die maar een tijdje meten en het verbuik over een jaar berekenen.

[ Voor 17% gewijzigd door Ayazis op 27-01-2019 14:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cadsite
We moeten al niet meer verder kijken hé...
Een knoert van een plasma TV die een kwart van de tijd aanstaat.
Was drogen in een droger.
Buitenverlichting
radio aanzetten voor een kat (wat een kat zelfs niet leuk vindt)
...

Verspilling alom en dan verbaasd zijn dat je een hoog verbruik hebt. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
Ja haha, i know...

(Een kat houdt niet van muziek?)

Ps. Plasma geeft aan, verbruik 195w...per jaar 56,94....is iets van 15ct per dag...
hoewel ik niet weet op basis van hoeveel uur

Panasonic viera p50vt30e...is denk ik 50inch

[ Voor 11% gewijzigd door wwwmarcel op 27-01-2019 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-05 11:13
wwwmarcel schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:11:
[...]

Kan zo’n plugwise p1 ding aangeven wat mijn koelkast doet? Of alleen het verbruik per groep (laatste lijkt me)
Anders ga ik zo’n gamma ding kopen.

Ik heb wel domotica,.maar via tv

Qua droger hebben we een warmtepompdroger..

Plasma tv staat wel 6u per dag aan...60inch in het begin heb ik weleens naar het verbruik gekeken..was wel meer dan lcd...maar niet dat ik ervan schrok..

Ik hou de radio ook wel eens aan voor de poes...of ben ik nu echt lachwekkend bezig}:O
Nee, hij doet het totaal.
maar je kan mooi zien indien je iets veranderd wat je dan minder gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

wwwmarcel schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:33:
Ja haha, i know...

(Een kat houdt niet van muziek?)

Ps. Plasma geeft aan, verbruik 195w...per jaar 56,94....is iets van 15ct per dag...hoewel ik niet weet op basis van hoeveel uur
Plasma is meer maar is heel wisselend in verbruik tov een lcd, mijn 42" pana schommelde van 130- bijna 400W, 130W alleen bij donkere stukken film.
Cinema er bij en je hebt al een aardig verbruik met tv, sommige hebben hem zelfs aan voor radio o.i.d.
Nu een 55" pana led lcd en die doet 48W in de avond (donkerder binnen) 72 overdag met wat zon.

@cadsite
Flauw.
Was in een droger ja, daar zijn ze voor he? Zal een beetje aan je situatie liggen denk ik maar wij gaan hier met zijn 5e in huis echt niet alle was ophangen hoor, dat word een vochtige bende.
De plasma is echt niet alleen de oorzaak, zoek eerst maar eens in de koelkasten en vriezers, vaak blijven die draaien en draaien en draaien.

Ik heb een all elektric huis met 5 personen met een verbruik van +/- 7000 kWh, dus ts kan best wat "halen" links en rechts maar betekend niet dat hij dingen moet gaan laten....

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Flauw?
Ik zeg enkel dat je niet moet schrikken van zo’n hoog verbruik als je niet oplet.
Wij, gezin van 4, gebruiken nooit een droger. Het kan, zonder wakke boel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:35
@wwwmarcel Ik weet niet hoe je dak situatie verder is, maar hoe denk je over zonnepanelen?
Die heb ik als suggestie in dit draadje nog niet voorbij zien komen.

16 panelen op de ideale hoek produceert makkelijk de helft van je verbruik ;)
(en nu zit er nog een subsidie regeling op - zowel op teruglevering als aanschaf - maar zelfs zonder deze 2 kan het in jouw situatie nog gunstig zijn)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
ZBB schreef op zondag 27 januari 2019 @ 13:10:
[...]
En dat getal van die 3500kwh circuleert al 8-10 jaar op internet.. ik vroeg mij af of dit wel eens recent nog eens onderzocht is.
Dat is gewoon open data en per postcode op te vragen. Het is al 8-10 jaar stabiel want ondanks dat apparaten zuiniger worden komen er steeds meer apparaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wwwmarcel
D_Jeff schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:51:
@wwwmarcel Ik weet niet hoe je dak situatie verder is, maar hoe denk je over zonnepanelen?

(en nu zit er nog een subsidie regeling op - zowel op teruglevering als aanschaf - maar zelfs zonder deze 2 kan het in jouw situatie nog gunstig zijn)
Ja, zit ik ook naar te kijken..ik vind het eigenlijk lelijk...maar zie wel mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:39

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Zonnepanelen zijn een goed idee, maar versleten spullen ontdekken en vervangen is een beter idee, veel goedkoper en minder werk.

Heb je de vriezers, koelkasten en ventilatie al gemeten?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 07:04
cadsite schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:45:Wij, gezin van 4, gebruiken nooit een droger. Het kan, zonder wakke boel.
Hier met zijn zessen nog steeds geen droger in huis...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AOC
  • Niet online

AOC

Snowmiss schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:53:
[...]
Waar droog je kleding dan en hoe lang duurt dat als ik vragen mag? Zit er zelf ook aan te denken omdat de droger twee uur duurt voordat de kleding net aan droog is. Nu is het zo dat ik alleen de woonkamer verwarm als ik thuis ben, om daar nu alle was in op te hangen lijkt mij niet echt handig. Of droogt het ook in de bijkeuken a 14/16 graden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15:24

Metalfreak

Hoije woh!

klump4u schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:17:
[...]

Dan heeft hij dus 24 uur per dag staan draaien op 110 wh, misschien dat gewoon de thermostaat op vol vermogen heeft gestaan?
Ik heb hier een 30 jaar oude Liebherr staan die hooguit 150 kWh per jaar doet.
Ja, dat er iets mis mee was, lijkt me logisch. Maar wat ik wil zeggen: aan zijn primaire functie, het koel houden van etenswaren, merkte je dat niet.

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deveon
  • Niet online
Bij ons duurt het in de winter twee dagen voordat de was droog is. Nu is dat meestal geen probleem, maar toch heel fijn dat er een droger is als het nodig is en dat is regelmatig met drie kleine kinderen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Snowmiss schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:53:
[...]

Hier in mijn eentje wel een droger...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dcl!
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-05 20:27
Wij hebben hier de gelukkige situatie van een badkamer op het zuiden: veel zon, ook in de winter.
Hier hangen we dus de was, met balkondeur en raam op (afhankelijk van buitentemperatuur) kleine kier tot wijdopen.

Ook zonder zon, met vochtig weer, binnen 1 dag droog, ben nog nooit 2 dagen bezig geweest. Schijnt de zon dan is het bingo, zelfs in de winter ook beddengoed in een half dagje vrijwel droog. Even het klamme er af door half uurtje boven de convectorput op droogrek en het kan zo weer op het bed :)

Al meer dan 10 jaar een verbruik van 1010. Uitschieter in 2012, toen we in 2 huizen aan het klussen waren (en er dus 2 koelkasten in gebruik waren ook). Wel 1350 verbruikt dat jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door dcl! op 27-01-2019 16:38 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:18
cadsite schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:29:
Buitenverlichting is het beste middel TEGEN inbraak....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 01-05 18:49

PcDealer

HP ftw \o/

ZBB schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:42:

edit:
Laten we vooral de bruto verbruiken noemen en niet de netto resultaten om het zuiver te houden. Dankjewel.

Verder is het gemiddelde ook op basis van aantal personen per huishouden, inhoud. Wat is jouw woonsituatie?

Wij (2v/2k) zitten op het gemiddelde van een 3 persoonshuishouden in een tussenrijtjeswoning.

GemiddeldWij
1.350 m3 gas620-840 m3 gas

Zonneboiler ftw.

HuishoudenVerbruikWij
1-persoons1.925 kWh3.600-3.840 kWh
2-persoons3.005 kWh
3-persoons3.605 kWh
4-persoons4.155 kWh

https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Dat lost geen hoog verbruik op, dat verhult het alleen. Wat je niet verbruikt hoeft je ook niet op te wekken.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 11:35
Een onbalans met energie kan op 2 manieren worden opgelost:
1) Verbruik verminderen (zoals de meeste voorstellen)
2) Zelf (meer) produceren (mijn suggestie)

Beide suggesties zullen de (forse) rekening verminderen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door D_Jeff op 27-01-2019 16:53 ]

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Eerst verbruik terugdringen, dan pas naar compensatie van het resterende verbruik kijken, anders is het dweilen met de kraan open.
wwwmarcel schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:14:
[...]
Ja, zit ik ook naar te kijken..ik vind het eigenlijk lelijk...maar zie wel mogelijkheden
Zonnepanelen heb je niet omdat ze mooi zijn, maar omdat ze functioneel zijn. Het milieu en de status van de planeet vereisen van ons allemaal dat we concessies doen. Je zult echt een andere insteek moeten gaan kiezen. Mijn buurvrouw vond mijn zonnepanelen ook niet mooi voor de uitstraling van ons huis. Toen heb ik haar uitgelegd dat ik ze niet heb aangeschaft omdat ik ze mooi vond, maar, omdat ze nut hebben.

Veel mensen zien hun maandelijkse stroom- en gasrekening als een feit en denken niet na over wat ze met hun keuzes veroorzaken. Het is een druppel op een gloeiende plaat, dat weet ik, maar hey, als iedereen zijn aandeel invult, dan komen we een stuk verder.

Replace fear of the unknown with curiosity | 34 kWh thuisaccu | 2 EV's: 136 kWh capaciteit | 8930 Wp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

D_Jeff schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:52:
Een onbalans met energie kan op 2 manieren worden opgelost:
2) Zelf (meer) produceren (mijn suggestie)

Beide suggesties zullen de (forse) rekening verminderen ;)
Maar ook fors moeten investeren om dat forse verbruik op te heffen met opwekking. Daarnaast weten we niet of @wwwmarcel dat financieel kan dragen of voldoende ruimte heeft om 24 (250 Wp) of 20 (300 Wp) panelen te huisvesten. Het verbruik verminderen is daarom alleen al slimmer op zowel korte als lange termijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

@D_Jeff Wat als hij 's nachts een enorm sluipverbruik heeft, hij overdag gaat opwekken met panelen en de salderingsregeling inmiddels al is afgeschaft? Dan heb je een uitdaging...

Daarom altijd eerst je verbruik terugdringen en dan pas het restant gaan compenseren. Linksom of rechtsom heb je er last van als je niet goed op je verbruik let.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cadsite
Artbij schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:39:
[...]

Buitenverlichting is het beste middel TEGEN inbraak....
Permanente buitenverlichting, absoluut onwaar. Dat maakt het enkel gemakkelijker.
Buitenverlichting met een sensor kan een afschrikeffect hebben, maar in het donker moeten ze zelf verlichten en dat valt extra op.
Spreek even met politie in plaats van leveranciers van buitenverlichting. Kwestie van “wij van wc-eend” te vermijden.
Volgende week zal ik eens navraag doen bij veroordeelde inbrekers wat zij er van denken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:43
Iedereen struikelt hier over elkaar heen met suggesties. Laten we eerst eens afwachten tot @wwwmarcel met metingen bij ons terugkomt :)

Zie trouwens ook Serieus elektriciteit besparen voor nog veel meer goede tips.

[ Voor 26% gewijzigd door ThinkPad op 27-01-2019 17:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Ernemmer schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:28:
[...]

Hier in mijn eentje wel een droger...
Same here, Ik gebruik de droger in het weekend zelfs vaak 2x. half uurtje à 3 kwartier en de was is extra droog. Op een mooie zomerdag, gaat de was echter gewoon aan de lijn.

Ik kom dit jaar net niet aan de 1000kw/h. Ondanks 3 tv's meerdere Pc's die regelmatig hele weekenden tegelijk draaien, Een hetelucht oven die zeker 3x per week wordt gebruikt, 2 wasbeurten + 2 droogbeurten per weekend.

Maar door de week, overdag, zitten alleen de koelkast en het modem in het stopcontact. 's avonds brand er alleen licht in het vertrek waarin ik aanwezig ben en alle buitenverlichting zit op bewegingsmelders. En alle lampen in huis zijn LED. (totaal nog geen 160W)

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZBB

ZBB

PcDealer schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:40:
[...]

Laten we vooral de bruto verbruiken noemen en niet de netto resultaten om het zuiver te houden. Dankjewel.

Verder is het gemiddelde ook op basis van aantal personen per huishouden, inhoud. Wat is jouw woonsituatie?

Wij (2v/2k) zitten op het gemiddelde van een 3 persoonshuishouden in een tussenrijtjeswoning.

GemiddeldWij
1.350 m3 gas620-840 m3 gas

Zonneboiler ftw.

HuishoudenVerbruikWij
1-persoons1.925 kWh3.600-3.840 kWh
2-persoons3.005 kWh
3-persoons3.605 kWh
4-persoons4.155 kWh

https://www.nibud.nl/consumenten/energie-en-water/
toon volledige bericht
Ja ik bedoelde dat de zonnepanelen het meetbare deel voor externe partijen beinvloeden. Zij kunnen mijn stroom gebruik niet waarnemen als het niet op de meter verschijnt (ik heb geen slimme meter, en heel veel andere mensen met zonnepanelen ook niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

Goede sloten, alles dicht en op slot doen en camera's lijken mij beter tegen inbraak dan een lichtje bij te schijnen waardoor alles goed zichtbaar is voor de mensen die een ingang tot je huis zoeken...

Sowieso vind ik de TV reclame waarin men adviseert altijd een lichtje aan te doen een slecht advies. Laat lekker dat lampje uit, alsof een inbreker daar nog intrapt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 06-05 07:04
Waterkoker schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Waar droog je kleding dan en hoe lang duurt dat als ik vragen mag? Zit er zelf ook aan te denken omdat de droger twee uur duurt voordat de kleding net aan droog is. Nu is het zo dat ik alleen de woonkamer verwarm als ik thuis ben, om daar nu alle was in op te hangen lijkt mij niet echt handig. Of droogt het ook in de bijkeuken a 14/16 graden?
offtopic:
Op de overloop van de zolder hangt een rek en ook daar over de verwarmingsbuizen. In het washokje staat een droogtoren van 36mtr. Op die manier is er voldoende ruimte voor de was uit 1-2 machines van 8kg. Meestal is het in minder dan 24 uur droog. Temperatuur op die bovenste verdieping is +/- 18 graden en natuurlijke ventilatie aanwezig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZBB

ZBB

Waterkoker schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:02:
[...]

Wij hebben een slaapkamer over, geen verwarming aan en met het raam open.
In de zomer is dat ~ 8 uur (bij ons s'nachts)
In de winter + droog weer - 16-20 uur
In de winter + met weer zoals nu ~24 uur

Ik las iemand die in de winter 3 dagen er over doet om te drogen, bij ons is dat alleen als we alleen maar handdoeken doen, en het hondenweer is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ZBB schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:35:
[...] Ik las iemand die in de winter 3 2 dagen er over doet om te drogen, bij ons is dat alleen als we alleen maar handdoeken doen, en het hondenweer is.
Deveon in "6000 kwh verbruik @#€f! ...waar te beginnen"
Deveon schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:49:
De enige grootgebruik die ik mis in dit topic is een condensdroger. Indien je deze heb zo snel mogelijk eruit voor een warmtepompdroger en alleen gebruiken wanneer het echt moet.
We zullen zien. Jaren een AEG condensdroger energieklasse B productreview: AEG Lavatherm T56840 review door PcDealer en sinds vorig jaar een warmtepompdroger A++ pricewatch: AEG T8DB84GW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:18

Blokker_1999

Full steam ahead

Proton_ schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:28:
Zonnepanelen zijn een goed idee, maar versleten spullen ontdekken en vervangen is een beter idee, veel goedkoper en minder werk.

Heb je de vriezers, koelkasten en ventilatie al gemeten?
Sowieso is het advies: eerst energie besparen, dan pas denken aan zelf opwekken. En met een verbruik van 6MW op jaarbasis valt er volgens mij echt wel het een en ander te besparen.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rb78
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-03 20:38
Soms is het niet voor de hand liggend. Ik heb ook een vrijstaand huis en van het ene op andere moment schoot het verbruik omhoog (toch een voordeel zo'n slimme meter). Na 2 dagen zoeken en alles wat los en vast zit uit te zetten ben ik erachter gekomen dat in de kruipruimte een dompelpomp zit om bij hoge waterstand het water af te voeren. Nu bleek de slang van de afvoer geschoten te zijn en stond ie dus 24/7 water rond te pompen ipv niet meer dan misschien een keer per maand een uur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:25
Ik mis nog een zeer vergeten verbruiker in de opsomming van verbruikers: de elektrische vloerverwarming in de badkamer, was schrikken nadat ik die had aangelegd in de eindafrekening van de energierekening toendertijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
MadDog11 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 18:32:
Ik mis nog een zeer vergeten verbruiker in de opsomming van verbruikers: de elektrische vloerverwarming in de badkamer, was schrikken nadat ik die had aangelegd in de eindafrekening van de energierekening toendertijd.
Dat verbaast me. Hoeveel tijd breng je in de badkamer door dan dat het zo'n impact heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-04 17:21
Ik heb een 2-onder-1-kap, in 2017 zo’n 5000kWh verstookt. Niet anders dan anders denk ik. Was begin 2018 wel de reden om zonnepanelen te installeren. 16 stuks a 275Wp. Die zijn in april live gegaan. Met die zomer van afgelopen jaar die natuurlijk top was, heb ik afgelopen jaar 3500kWh opgebracht. Dat streept lekker tegen elkaar weg...

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
cadsite schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:29:
Ja dat moet zeker. Om.je huis uit te lichten .wat maken mij die beesten uit 🤓.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ennas
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 21:36
Ik ben ook opgegroeid met “droger = duur”. Mijn droger kost 40ct stroomkosten voor een volle trommel. Voor dat bedrag kan ik (of de huishoudelijke hulp ;-)) de was niet uithangen hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

mikerosauer schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:01:
[...]

Ja dat moet zeker. Om.je huis uit te lichten .wat maken mij die beesten uit 🤓.
8)7 :X :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DigitalExcorcist schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:58:
Ik heb een 2-onder-1-kap, in 2017 zo’n 5000kWh verstookt. Niet anders dan anders denk ik. Was begin 2018 wel de reden om zonnepanelen te installeren. 16 stuks a 275Wp. Die zijn in april live gegaan. Met die zomer van afgelopen jaar die natuurlijk top was, heb ik afgelopen jaar 3500kWh opgebracht. Dat streept lekker tegen elkaar weg...
Dan mis ik 1.500 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Ik zeg nergens dat het 1-op-1 compenseert, maar 3500 wegstrepen tegen 5000kWh gaat best goed. Tuurlijk blijft er dan nog iets meer dan 1500 over 😜 het was immers ook geen 5000kWh rond, maar iets meer dan dat.

Ik krijg iets van 700 euro teruggestort van Essent of zo deze maand. Ben er wel tevreden mee.

[ Voor 7% gewijzigd door DigitalExorcist op 27-01-2019 20:21 ]

There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

DigitalExcorcist schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:20:
[...]
Ik zeg nergens dat het 1-op-1 compenseert, maar 3500 wegstrepen tegen 5000kWh gaat best goed. Tuurlijk blijft er dan nog iets meer dan 1500 over 😜 het was immers ook geen 5000kWh rond, maar iets meer dan dat.
Je bedoelt dus aftrekken.
Ik krijg iets van 700 euro teruggestort van Essent of zo deze maand. Ben er wel tevreden mee.
Dat zegt niets zonder de hoogte van je maandbedrag te weten. Ik krijg denk ik in mei een paar honderd terug. Maar ik heb mijn bedrag bewust (te) hoog staan op EUR 125,00 per maand voor g/e bij Essent.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

cadsite schreef op zondag 27 januari 2019 @ 14:45:
Flauw?
Ik zeg enkel dat je niet moet schrikken van zo’n hoog verbruik als je niet oplet.
Wij, gezin van 4, gebruiken nooit een droger. Het kan, zonder wakke boel.
Ja het kan, net als in een grot wonen en weer gaan jagen voor je vlees, met paard en wagen naar je werk, maar dat doen we ook niet meer.
Ik heb een jaar zonder droger gedaan, vond het niks, veel teveel was altijd in het trapgat, vochtige bende in huis in de winter.
Nu een 9kg warmtepomp droger en dat kost weinig, verwarmt ook gelijk de zolder een beetje. :) in de zomer willen we nog wel eens wat ophangen buiten.

En met een 0 op de meter huis maakt het ook niet veel uit he? Droger of geen droger.

@Snowmiss

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Taro
  • Niet online

Taro

[...]
Hoeveel je terugkrijgt is natuurlijk afhankelijk van je maandbedrag. Ik kan 500 per maand inleggen en dan aan het eind van het jaar 5.000 Euro terugkrijgen, natuurlijk ben ik daar tevreden mee. Hoeveel je terugkrijgt zegt wat dat betreft niet zoveel. Hoeveel je per jaar in totaal uitgeeft of bespaart zegt wel iets en waarschijnlijk heb je dus tov het jaar hiervoor 700 Euro bespaard, sowieso dus even je maandbedrag verlagen :)

Hier wekken we 4.500 kWh op en gebruiken maar 2.900 kWh, die 1.600 kWh wordt weggestreept tegen een deel van mijn gasverbruik.

Het jaar dat ik mijn plasma TV, oude wasmachine, oude droger en oude vriezer verving bespaarde ik tov het jaar ervoor 900 Euro. Dat was dus zeker de moeite waard en binnen 5 jaar had ik ze allemaal terugverdiend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikerosauer
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-03-2020
DigitalExcorcist schreef op zondag 27 januari 2019 @ 19:58:
Wij hebben ook een 2 onder 1 kap maar dan uit 2018
Dat verbruik ik niet

Gezin van 5 zit ik op nog geen 3000 kWh. Ex wat de pv set op brengt

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11-09-2022
Ik heb het nog niet gezien: waar heb je 2(!) koelkasten en 2 vriezers voor nodig? Kan me daar niets bij voorstellen behalve als je een bescheiden restaurant drijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart2005
Die je eerst zelf hebt voorgeschoten aan het energiebedrijf. Als ze failliet gaan ben je het kwijt. Zie een recent voorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
  • Laatst online: 27-04 18:56
Bart2005 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:45:
Ik heb het nog niet gezien: waar heb je 2(!) koelkasten en 2 vriezers voor nodig? Kan me daar niets bij voorstellen behalve als je een bescheiden restaurant drijft.
Wij hadden een oude keuken zonder inbouw koelkast. De koelkast ging stuk, en er kwam een A+++ nieuwe koelvries combinatie. 1,5 jaar later kwam er een nieuwe keuken met inbouw koelkast en inbouw vriezer. Hmm.. Nu een koelvries combi over, ding was € 700, no frost etc, en groot (2 meter hoog).

Hoppa ding van 1,5 jaar oud in perfecte staat op marktsplaats, hoogste bod: €150.

Dus, voor 150 euro de luxe van een 2e koelkast met vriezer, of, 150 euro cash en een luxe koelkast afschrijven. Nee dus. Dus, nu hebben wij er ook 2 en ik moet zeggen het is ideaal .De 2e wordt voornamelijk gerbuikt voor voeding die al gekookt is (restjes) en voor langdurige opslag van lang houdbare producten die wel koud gebruikt worden. Heerlijk om in de hamsterweken gewoon 10 stuks te halen voor de prijs van 5 en daar dan een half jaar of langer mee te doen.

Om dezelfde reden hebben wij ook -2- vaatwassers, want daarvoor kwam het bod niet hoger dan 50,-. Ideaal, 1 staat er aan, 1 is er leeg. Heerlijk. 4680WP op het dak en lever terug op jaarbasis dus prima.

Lang verhaal: meer luxe is vaak fijn. -nodig- is het niet tenzij je een zeer groot gezin/huishouden hebt.

Edit:
Oh en voor een normaal gezin elke dag verse groente hebben uit de koelkast en niet elke dag met de rest van de mafketels die elke dag naar de winkel gaan (wat een tijdverlies!) in de rij te hoeven staan is ook heerlijk. Probeer jij maar eens 2 bloemkolen, 2 broccoli, 4 komkommers, een zooi kaas, bieten, fruit, sperziebonen, yogurt pakken, broodbeleggen, wat drinken, wat sla, een aantal paprika's etc in een normaal formaat koelkast te krijgen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Tasma op 27-01-2019 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

mikerosauer schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:41:
[...]

Wij hebben ook een 2 onder 1 kap maar dan uit 2018
Dat verbruik ik niet

Gezin van 5 zit ik op nog geen 3000 kWh. Ex wat de pv set op brengt
Erg benieuwd hoe je dat weet, je hebt een slimme meter dus ziet alleen levering en teruglevering, hoe meet je je directe verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Bart2005 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:45:
Ik heb zelf ook 2 koelkasten en 1 losse vriezer met een stuk of 7 of 8 laden. Gezin van 4. Ideaal voor voorraad, scheelt ritjes naar de supermarkt, ik kan voor 2 weken boodschappen opbergen als het moet en dan heb ik nog een voorraadkast ook. Ideaal. Wel 1 inbouwkoelkast en 1 full size, dus volgens de definities misschien 1,5 koelkast ..

En een droger. Vooral voor handdoeken want die worden hard als karton als ik ze aan de lucht droog. Vreselijk... gewoon in de droger, blijven ze mooi zacht.

[ Voor 6% gewijzigd door DigitalExorcist op 27-01-2019 21:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tasma
Rol-Co schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:58:
[...]

Erg benieuwd hoe je dat weet, je hebt een slimme meter dus ziet alleen levering en teruglevering, hoe meet je je directe verbruik?
Mijn omvormers geven vrolijk aan wat ze opleveren?
Verbruik is dan verbruikt op de meter + (oplevering - teruglevering) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DigitalExorcist
Tasma schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:01:
[...]

Of de app van bijv SolarEdge, die geven de totale opbrengst op. Je slimme meter geeft de standen van echt verbruik aan en teruglevering. Zelf heb ik nog een Raspberry Pi met Domoticz.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• armageddon_2k1
Tasma schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:57:
[...]

Oh en voor een normaal gezin elke dag verse groente hebben uit de koelkast en niet elke dag met de rest van de mafketels die elke dag naar de winkel gaan (wat een tijdverlies!) in de rij te hoeven staan is ook heerlijk. Probeer jij maar eens 2 bloemkolen, 2 broccoli, 4 komkommers, een zooi kaas, bieten, fruit, sperziebonen, yogurt pakken, broodbeleggen, wat drinken, wat sla, een aantal paprika's etc in een normaal formaat koelkast te krijgen :)
Snap hem nog niet.... dat past gewoon in een normale koelkast. Hier wel althans. Daarnaast kan het meeste fruit gewoon buiten de koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Tasma schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:01:
[...]

Ok, niet heel zuiver maar het kan, je mist dan een stukje 0 verbruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tasma
armageddon_2k1 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:04:
[...]

Snap hem nog niet.... dat past gewoon in een normale koelkast. Hier wel althans. Daarnaast kan het meeste fruit gewoon buiten de koeling.
Pics or it didnt happen.

Mijn lijst was niet sluitend, maar ging er even vanuit dat ik dingen als boterkuip (2), sauzen, potjes die geopend zijn met broodbeleg (groente beleg), vegetarische producten, paar flessen cola, paar blikjes drinken voor bezoek en dergelijke niet hoefde te noemen. Wij hebben voor minimaal een week aan vers eten in de koelkast, waarvan in de regel weinig tot niks 'voorverpakte voorgehakte zakjes' zijn maar het gewoon de echte groenten.

Echt, wij hebben een INBOUW koelkast, die op volledige hoogte enkel koeling is. Daar past alsnog niet veel in. In de vrijstaande in de bijkeuken, de 2e, past alles wat ik noemde wel in. Maar die is dus wel 2 meter hoog en gigantisch en vooral geen inbouw.
Rol-Co schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:08:
[...]

Ok, niet heel zuiver maar het kan, je mist dan een stukje 0 verbruik.
wa?

Mijn omvormer geeft aan wat hij binnenkrijgt aan zon, en wat hij maakt, en dus levert aan mijn kabels in huis. De slimme meter geeft aan wat hij levert, en wat hij terugkrijgt.

Wat bedoel je met 0 verbruik?

Als ik stiekem meer verbruik dan dat mijn omvormer & de meter leverten dan wil ik weten waar ik daar meer van kan vinden.

[ Voor 21% gewijzigd door Tasma op 27-01-2019 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart2005
Tasma schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:57:
Om dezelfde reden hebben wij ook -2- vaatwassers, want daarvoor kwam het bod niet hoger dan 50,-. I
:D Dit meen je niet. Maar wel een oorspronkelijk standpunt wat je niet vaak tegenkomt. :) Zo gebruik ik nog mijn 7 voormalige PC's sinds 1988 omdat ze onverkoopbaar waren. Kost wel de nodige energie maar ik denk toch dat ik op de 1 of andere manier verstandig bezig ben.

[ Voor 23% gewijzigd door Bart2005 op 27-01-2019 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tasma
Bart2005 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 21:18:
[...]

:D Dit meen je niet. Maar wel een oorspronkelijk standpunt wat je niet vaak tegenkomt. :)
Het is heerlijk hoor :D en totaal overbodig.

Als de 2e kapot gaat komt er echt geen nieuwe, maar dingen gaan bij mij niet snel kapot genoeg om weg te gaan, tweaker, dus ik repareer bijna alles als het tegen zeer lage kosten kan waarbij wel de balans tussen nieuw & zuiniger en oud & vervuilend wordt meegenomen. Maar weggooien is ook niet goed voor de wereld.

Voor €50 heerlijke extra luxe in huis en ook nog eens niet het gevoel hebben dat je een sloot geld weggooid omdat die vaatwasser toch echt 500,- 1,5 jaar eerder toen de oude echt op was (ja, de koelkast en vaatwasser tegelijk.. oude koelkast was te klein model en is gedoneerd aan iemand die hem kon gebruiken en niet kon kopen).

Feestje? Geen probleem, beiden vaatwassers aan en klaar! Beiden trouwens A++ vaatwassers met een zeer laag water verbruik. Lever alsnog bijna 1000kwh terug per jaar, dus ik voel mij niet schuldig :o

Wij genereren echt niet meer vaat dan een ander gezin. Dus een verschil in verbruik is er niet echt, wij hebben echter -nooit- vaat op het aanrecht staan want het past altijd.

Ik zeg het je, over een tijd wordt dit de standaard. Iedere kast in de keuken = vaatwasser, en je hoeft nooit meer uit te ruimen 8) .

[ Voor 17% gewijzigd door Tasma op 27-01-2019 21:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb een gratis vaatwasser van nu 20 jaar oud denk ik. Nooit meer zonder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

De slimme meter is een makkelijke tool, gewoon omdat 'ie nauwkeurig een correct verbruik geeft. Je kunt diverse losse energiemeters kopen maar die zijn een stuk lastiger in gebruik, zeker met dingen als vriezers, die eens per uur een paar minuten lang stroom verbruiken.

Ik heb een paar jaar terug een koelkast vervangen die het eerste jaar bijna volledig voor zichzelf betaalde. Ik kocht een model met een lelijke deuk in de zijkant, dat scheelde fors in de prijs, en ik ging van een 25 jaar oud barrel naar een A+ model.

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:18
cadsite schreef op zondag 27 januari 2019 @ 17:19:
[...]

Permanente buitenverlichting, absoluut onwaar. Dat maakt het enkel gemakkelijker.
Buitenverlichting met een sensor kan een afschrikeffect hebben, maar in het donker moeten ze zelf verlichten en dat valt extra op.
Spreek even met politie in plaats van leveranciers van buitenverlichting. Kwestie van “wij van wc-eend” te vermijden.
Volgende week zal ik eens navraag doen bij veroordeelde inbrekers wat zij er van denken.
Ik schrijf buitenverlichting.... En wellicht kun je beter navraag doen bij de inbrekers die niet gepakt worden.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
wwwmarcel schreef op zondag 27 januari 2019 @ 10:26:
Hallo, ik kwam er achter bij het overstappen dat ik eigenlijk al jaren een bizar hoog verbruik heb..+6000 terwijl standaard iets van 3500 is..bijna het dubbele dus...
Is dit een gemeten verbruik of een geschat verbruik? Kortom: zijn de meterstanden netjes uitgelezen en/of doorgegeven of heeft de energieboer een schatting moeten maken? De schattingen die gedaan worden zijn meestal aan de hoge kant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 1044053

Rol-Co schreef op zondag 27 januari 2019 @ 20:33:
[...]

Ja het kan, net als in een grot wonen en weer gaan jagen voor je vlees, met paard en wagen naar je werk, maar dat doen we ook niet meer.
Ik heb een jaar zonder droger gedaan, vond het niks, veel teveel was altijd in het trapgat, vochtige bende in huis in de winter.
Nu een 9kg warmtepomp droger en dat kost weinig, verwarmt ook gelijk de zolder een beetje. :) in de zomer willen we nog wel eens wat ophangen buiten.

En met een 0 op de meter huis maakt het ook niet veel uit he? Droger of geen droger.

@Snowmiss
Een vochtig huis kost ook nog eens meer energie om op te warmen. Te veel vocht is ongezond en nadat het vocht je huis uit is omdat je CV in principe te veel stookt heb je in veel gevallen een tijdje weer een te droge lucht. Dat continu geschommel van vochtpercentages heeft geen positieve uitwerking op je gezondheid, zeker niet als je daar gevoelig voor bent. Bron: Oud buurman

Plus dat een droger inderdaad nog eens voor een gedeelte je huis verwarmt afhankelijk van waar hij staat.

Zo slecht is een droger nog niet :-) In de zomer IMO wel.

Het verbruik van een koelkast heeft mijn moeder nog niet zo lang geleden uitgezocht. Een koelkast van 10 jaar oud vervangen door een nieuwe zou je binnen 3 jaar weer terug verdienen aan stroom.

Maar zoals gezegd ,meten is weten.
Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.