Poecillia schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:11:
Vandaag was de grote instroom van drugs (het ging met name over cocaïne) in Nederland in het nieuws. Het NOS journaal had er zijn hoofditem van gemaakt.
https://www.npostart.nl/nos-journaal/22-01-2019/POW_04059336. De Nederlandse politie lijkt niet meer opgewassen tegen deze instroom die gebruik maakt van de grote havens in de lage landen. Maar ook de productie van XTC en de verbouw van cannabis moeten enorm zijn in Nederland. Het zijn illegale bedrijfstakken waar vele miljarden omgaan die wit gewassen en geïnvesteerd worden in bovengrondse activiteiten. Bovendien komt de rechtsorde in gevaar door bedreiging en afpersing van handhavers. Wat in het nieuws komt zijn de gevallen die hun poot stijf houden en zichzelf en hun familie daarmee in gevaar brengen, maar hoeveel zwichten er en zorgen daarmee voor verdere ondermijning? Het kan toch niet zo zijn dat georganiseerde criminelen de bovenliggende partij zijn in deze strijd?
Tsja, als je logistiek
nummer één bent, de
grootste haven van europa hebt en de
3e luchthaven van Europa, dan moet je niet raar opkijken dat je ook qua drugshandel bovenin de statistieken voorkomt.
In Nederland wordt sinds 2000 vooral ingezet op
repressie van hennepteelt en strenger harddrugsbeleid, maar veel lijkt het allemaal
niet te helpen.
In
West- en Middenbrabant werd in 2009 40% van de opsporingscapaciteit ingezet voor de bestrijding van drugshandel. Sindsdien is zwaar ingezet op handhaving, zonder resultaat. Sterker nog, de lastiger beschikbaarheid van precursors van synthetische drugs, sluiten van growshops en het achternazitten van thuiskwekers, heeft ertoe geleid dat er behoorlijke schaalvergroting is opgetreden met alle negatieve gevolgen die daarmee gepaard gaan.
Het lijkt me nogal lastig maatschappelijk te verantwoorden dat we in NL ergens tussen de 3 en 4 miljard euro uitgeven (begroting veiligheid en justitie
circa 12 miljard) aan de bestrijding van drugscriminaliteit voor genotsmiddelen die aantoonbaar (zie vorige posters) minder gezondheidsschade en verslavingsrisico opleveren dan tabak en alcohol.
Er zijn, naast ons historisch succesvolle toleranter beleid, nu ook duidelijk
voorbeelden uit het buitenland waarbij legalisering criminaliteit terugdringt.
En alhoewel de georganiseerde misdaad na de
drooglegging in Amerika niet verdween, maar zich ging bezighouden met o.a. afpersing, gokken en drugshandel (oh ironie), nam de omvang toch aanzienlijk af.
Mijn suggestie zou dus zijn om de schaarse aandacht van politie en justitie zich dus te laten richten op echt ontwrichtende criminaliteit voor de maatschappij. De gevolgen van drugsgebruik zijn waarschijnlijk beter te bestrijden met civiele middelen.
Poecillia schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 22:11:
In contrast met deze informatie staat mijn eigen ervaring. Ik kom in mijn omgeving nooit drugs tegen. Cannabis ruik je nog wel eens in de stad en op een feestje werd ook wel eens wat gerookt. Maar wie zijn toch al die cocaïne snuivers en pillen slikkers? Wat ik me afvraag is of deze mensen zich ervan bewust zijn dat ze producten afnemen van het zwaarste soort criminelen en dat ze daarmee onze rechtsstaat ondermijnen. En waarom is consumptie of het in het bezit hebben van een kleine hoeveelheid eigenlijk niet strafbaar?
https://www.vraaghetdepol...ugsgebruik-en--bezit.html Zeg je daarmee in feite niet: "Je bent vrij om te handelen met criminelen en daarmee drugskartels te financieren. Ik snap dat er een handhavingsprobleem is, maar ik vind het raar dat we roken zo zwaar ontmoedigen terwijl we dat voor harddrugs niet doen. Kortom ik pleit voor het strafbaar maken van de consumptie van harddrugs.
6,6% procent van de jongeren MDMA, 3,6% cocaine en 16% cannabis. Het eerste de beste dance-festival of een club in een grote stad lijkt me een aardige plek om te beginnen met zoeken. Ogen met pupillen zo groot als schoteltjes en kauwende mondbewegingen is een aardige indicatie voor MDMA of amfetaminegebruik.
Overmatig toiletgebruik (je moet het tenslotte ergens in je neus lepelen), doorgeven van sleutels, kleine pupillen is juist weer een aardige indicatie van cocaïnegebruik in je omgeving.
De categorie 20 tot 34 jarigen blinkt meestal niet echt uit in maatschappelijk bewustzijn of nadenken over de gevolgen van je gedrag, de reden waarom je in die leeftijdsgroep het meeste verkeersslachtoffers, risicovol gedrag, etc ziet. Besef over ondermijning van de rechtstaat zal w.s. niet op nummer één staan bij deze groep. Gezien het feit dat gedrag op latere leeftijd verandert, mag je aannemen dat een aanzienlijk deel tot andere inzichten komt.
Je moet je afvragen wat het strafbaar stellen van drugsgebruik door individuen oplevert, versus wat het de samenleving kost. Overigens is harddrugsgebruik in NL strafbaar, al wordt voor kleine hoeveelheden om praktische redenen niet vervolgd.
Wat levert het op:
- Afschrikeffect. Al lijkt me dat dubieus omdat er geen relatie lijkt tussen gebruik van soft- en harddrugs en de strafbaarheid / strafmaat.
- Verbetering volksgezondheid. Al eerder gezegd: er is al nauwelijks een volksgezondheidsprobleem en er lijkt ook geen relatie tussen hoeveelheid gebruikers en strafbaarheid.
Wat kost het:
- Opsporings- en handhavingscapaciteit, capaciteit bij justitie.
- Extra kosten voor cel- en taakstraffen.
- Gevolgschade doordat "gebruikers" in contact komen met andere delinquenten, stigma van veroordeling, etc en verder in de criminaliteit belanden.
Kortom, mijn pleidooi zou legalisatie zijn.