Mijn vrouw en ik hebben begin 2017 een jaren 30' woning gekocht in regio Utrecht. Ondertussen hebben een twee kinderen en wellicht komt er meer gezinsuitbreiding. Het huis is prettig en voelt warm, maar voldoet niet meer aan onze verwachting. We gaan forse moeten investeren om het energielabel op te krikken (nu label G), er zijn te weinig ruimte boven, zeker een slaapkamer tekort.
Nu heb ik het volgende bedacht (speculerend op een crash in de woningmarkt).
Wij hebben op dit moment circa 50.000 euro overwaarde op de woning. De woning zou op dit moment ongeveer €320.000 moeten opbrengen. Wat nu als we onze woning komende jaar gaan verkopen (en de overwaarde verzilveren), om vervolgens een aantal jaar te gaan huren totdat de woningprijzen behoorlijk zijn gezakt?
In dit scenario zullen onze effectieve maandlasten met een huurwoning ongeveer gelijk blijven (o.a. door substantieel minder onderhoud en stookkosten). Hoewel je er niets van merkt geven wij maandelijks zo'n 400 euro toe aangezien er niets meer wordt afgelost. Daarentegen zullen (volgens scenario) de gemiddelde huizenprijzen met een groter bedrag zullen dalen dan €5000 per jaar (12 x €400).
Kortom.
Huis verkopen, overwaarde verzilveren
min 3 jaar Huren (bijleenregeling verlopen)
Kopen tegen lagere prijs met 15-20% eigen geld.
Eventuele hogere rente voor een kortere periode vastzetten.
Graag hoor ik jullie mening / gedachten.
Nu heb ik het volgende bedacht (speculerend op een crash in de woningmarkt).
Wij hebben op dit moment circa 50.000 euro overwaarde op de woning. De woning zou op dit moment ongeveer €320.000 moeten opbrengen. Wat nu als we onze woning komende jaar gaan verkopen (en de overwaarde verzilveren), om vervolgens een aantal jaar te gaan huren totdat de woningprijzen behoorlijk zijn gezakt?
In dit scenario zullen onze effectieve maandlasten met een huurwoning ongeveer gelijk blijven (o.a. door substantieel minder onderhoud en stookkosten). Hoewel je er niets van merkt geven wij maandelijks zo'n 400 euro toe aangezien er niets meer wordt afgelost. Daarentegen zullen (volgens scenario) de gemiddelde huizenprijzen met een groter bedrag zullen dalen dan €5000 per jaar (12 x €400).
Kortom.
Huis verkopen, overwaarde verzilveren
min 3 jaar Huren (bijleenregeling verlopen)
Kopen tegen lagere prijs met 15-20% eigen geld.
Eventuele hogere rente voor een kortere periode vastzetten.
Graag hoor ik jullie mening / gedachten.
[ Voor 9% gewijzigd door michall op 20-01-2019 21:16 ]