Woning verkopen >> tijdelijk huren en na crash weer kopen.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michall
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-06 13:14
Mijn vrouw en ik hebben begin 2017 een jaren 30' woning gekocht in regio Utrecht. Ondertussen hebben een twee kinderen en wellicht komt er meer gezinsuitbreiding. Het huis is prettig en voelt warm, maar voldoet niet meer aan onze verwachting. We gaan forse moeten investeren om het energielabel op te krikken (nu label G), er zijn te weinig ruimte boven, zeker een slaapkamer tekort.

Nu heb ik het volgende bedacht (speculerend op een crash in de woningmarkt).
Wij hebben op dit moment circa 50.000 euro overwaarde op de woning. De woning zou op dit moment ongeveer €320.000 moeten opbrengen. Wat nu als we onze woning komende jaar gaan verkopen (en de overwaarde verzilveren), om vervolgens een aantal jaar te gaan huren totdat de woningprijzen behoorlijk zijn gezakt?

In dit scenario zullen onze effectieve maandlasten met een huurwoning ongeveer gelijk blijven (o.a. door substantieel minder onderhoud en stookkosten). Hoewel je er niets van merkt geven wij maandelijks zo'n 400 euro toe aangezien er niets meer wordt afgelost. Daarentegen zullen (volgens scenario) de gemiddelde huizenprijzen met een groter bedrag zullen dalen dan €5000 per jaar (12 x €400).

Kortom.
Huis verkopen, overwaarde verzilveren
min 3 jaar Huren (bijleenregeling verlopen)
Kopen tegen lagere prijs met 15-20% eigen geld.
Eventuele hogere rente voor een kortere periode vastzetten.

Graag hoor ik jullie mening / gedachten.

[ Voor 9% gewijzigd door michall op 20-01-2019 21:16 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Je speculeert op een marktdaling die misschien wel niet komt. Hier een analyse van rtlz voor de komende 20 jaar:

De meeste waardevermeerdering krijg je misschien wel als je je huis vernieuwd en moderniseert. Zeker als het op een goede locatie ligt.

[ Voor 90% gewijzigd door 3x3 op 20-01-2019 21:25 ]

| live and give like no one else |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cranzai
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 04-06 21:19
Aardige gok voor een huis waarvan ik vermoed dat je het niet kwijt wil.

Stel je huurbaas bedenkt dat je er na een tijdje uit moet of dat terugkopen geen optie is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16-06 13:21

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Hou je ook in je achterhoofd dat huren in de particuliere sector niet gebonden is aan maximale huurverhogingen?

Stel, een huurhuis kost nu 1200, dan heb je zomaar kans dat dat volgend jaar mag (!!!) worden opgehoogd naar 1280 en het jaar erop naar 1350. Je eigen geld verdwijnt dan sneller dan de mogelijke daling van huizenprijzen.

Sterker nog; speculeren over huizenprijzen is vrijblijvend maar als ik de laatste geruchten mag geloven, zal het voorlopig blijven stijgen in de Randstad (grofweg Amersfoort - Rotterdam - Castricum) en afgelopen jaar lag dat gemiddeld op 8.71%

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:58
Als je toch wil gaan speculeren op een crisis, kan je ook short gaan op de beurs en blijven wonen waar je zit. Hoef je ook niet opnieuw kosten koper te betalen en een nieuw huis in te richten. Gokken met de eigen woning zou ik niet doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:24
Hou je ook rekening met de belastingdienst die om de hoek komt kijken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Met een stel kinderen twee keer verhuizen, twee keer makelaars, notarissen, overdrachtsbelasting....

Voor hoeveel te verwachten verschil precies?

En wat als de markt nog wat langer opgeblazen wordt? Dan wordt je ook langzaam kapot gekookt met huurverhogingen in je particuliere huurwoning.

Het hangt een beetje af van wat voor jaren '30 huis, maar gezien Utrecht en 300K zal dat wel niet heel ruim zijn.

Maar goed, er is genoeg wat je zelf kunt (laten) doen; isoleer de spouw met parels, zet overal HR++ glas, renoveer de zolder en benut de volledige balkhoogte voor PIR plaat, isoleer de vloer vanuit de kruipruimte. En voila; je hebt een jaren '30 huis waar het prima te vertoeven is. Voor het echte jaren '30 aanzicht kun je nog luiken maken; werkt ook een beetje tegen warmteverlies. Voor bijna alles wordt gemeentelijke / provinciale / rijks subsidie verstrekt.

[ Voor 82% gewijzigd door kabeltjekabel op 20-01-2019 22:54 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BasV.
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 04-06 10:18
Wat je nu inderdaad van plan bent is enkel speculeren op een daling van de huizenprijzen. Dat kun je natuurlijk doen, maar enkel met geld dat je je kan veroorloven te verliezen. Je zal inderdaad vermogensbelasting moeten betalen, nogmaals kosten koper moeten betalen en je loopt inderdaad ook nog het risico op een stijgende huurprijs.

In principe is er niemand die een crash kan voorspellen. Een crash berust namelijk vaak op een stuk informatie dat plots beschikbaar komt, dat voorheen nog niet beschikbaar was.

Wanneer dit ging om wat speelgeld zou ik zeggen; Hè, niet verstandig, maar het is jouw geld, haal er wat plezier uit. Echter, nu ga je gokken met geld dat bestemd is voor je huis. Wat gebeurt er met jou en je vrouw wanneer de prijzen blijven stijgen? Je moet je afvragen of je de extra psychologische druk aan kunt. Dit gaat je namelijk bezig houden, elke keer wanneer er iets over de huizenmarkt in het nieuws komt wordt je eraan herinnerd. Ben je bereid dit op het spel te zetten voor een winst die misschien nihil is?

Je zou ook kunnen kiezen om ergens te gaan wonen waar de huizenprijzen lager zijn, of juist proberen je inkomen te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Daar waar de huizenprijzen lager zijn, zijn de inkomens dat meestal ook. Maar om hetzelfde huis in het westen te kopen als in het oosten heb je veel meer extra nodig dan je daar krijgt...

Het grootste nadeel vind ik de extra hitte in het oosten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:49
kabeltjekabel schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:57:
Daar waar de huizenprijzen lager zijn, zijn de inkomens dat meestal ook. Maar om hetzelfde huis in het westen te kopen als in het oosten heb je veel meer extra nodig dan je daar krijgt...

Het grootste nadeel vind ik de extra hitte in het oosten.
Zo groot is nederland ook niet hoor. Zowel de lonen als de huizen prijzen schelen misschien wel iets lager in het oosten hier, maar je krijgt toch netto meer huis voor je geld.

En de hitte scheelt ook maar een graat of wat. Bovendien is hier nog wat groen te vinden ter verkoeling.

@michall
Waarom zouden de huizenprijzen echt dalen. Tenzij je een 2008 crisis verwacht. Maar zelfs met een normale recessie zullen de huizen eerder stoppen met stijgen dan echt dalen.
De reden is als iemand nu een huis gekocht heeft van 400k dan moet hij ook 400k voor vangen om zijn hypotheek af te lossen en een nieuw huis te kopen. Alleen als mensen echt niet anders kunnen zullen ze voor een restschuld gaan. Het is niet helemaal een markt van vraag en aanbod. Het is vraag, aanbod, en laat de bank mij een nieuw huis financieren als ik de oude verkoop en ik hou een restschuld er aan over.

[ Voor 31% gewijzigd door Batavia op 20-01-2019 23:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 11:15
Als jij denkt dat binnen 3 jaar de huizen aanzienlijk gezakt zijn in waarde, wat een crisis op de vastgoedmarkt is, kan je beter opties kopen op de beurs, verdien je veel, veel, veel meer aan dan met wat je nu van plan bent. Als ze niet zakken ben je wel al je geld kwijt maar dat ben je met je huidig plan ook. Kijk anders is naar de film "the big short", biografische film van mensen die short opties hebben gekocht tegen de vastgoedmarkt in de US in 2007.

Sowieso moet ik je zeggen dat je plan een extreem hoog risico heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:49
sprankel schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:09:
Sowieso moet ik je zeggen dat je plan een extreem hoog risico heeft.
Het risico dat hij toch loopt is x jaar huur (+ eventuele misgelopen extra overwaarde op zijn woning).

aannemende dat michall zijn overwaarde op een normale rekening met bankgarantie zet loopt hij dan veel meer risico dan dat? Hij denkt namelijk ook flink te besparen op stookkosten.

@michall ook al eens naar een lening gekeken om de dingen te doen om je huis uit dat G-dal te krijgen? Heb je nog een zolder die je kan uitbouwen en zo een extra kamer creëren door een dakkapel over de volle breedte te zetten?

Anders kan je rond arnhem een prima huis, met tuin en genoeg slaapkamers, voor die prijs krijgen.

[ Voor 31% gewijzigd door Batavia op 20-01-2019 23:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja of de boel gaat crashen? Niemand die het weet, helaas blijft het tekort aan huizen wel enorm de komende jaren.. Het valt en staat dus bij de hoeveelheid geld die mensen in de zelfde stapel stenen kunnen duwen.

Daarnaast is een goede 50k ook weer geen life changing ding voor met z'n 2-en (vergeet niet, in de tussentijd huur je voor de hoofdprijs).

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
418O2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:18:
Hoezo?
Ja je hebt overdrachtsbelasting bij het nieuwe kopen maar tot de 60k zit TS 'belastingvrij' qua spaargeld, daarna betaald hij over het extra spaargeld wel belasting inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 13-06 11:15
peltco schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:13:
[...]

Het risico dat hij toch loopt is x jaar huur (+ eventuele misgelopen extra overwaarde op zijn woning).

aannemende dat michall zijn overwaarde op een normale rekening met bankgarantie zet loopt hij dan veel meer risico dan dat? Hij denkt namelijk ook flink te besparen op stookkosten.

@michall ook al eens naar een lening gekeken om de dingen te doen om je huis uit dat G-dal te krijgen?
Stel dat hij hetzelfde huis terugkoopt om het gemakkelijk te maken en de prijzen stijgen (wat de markt verwacht)

-X jaar huur
-misgelopen meerwaarde indien niet verkocht
-kosten verkoop/verhuis
-meerwaarde moet bijgepast worden bij aankoop
-kosten aankoop/verhuis

Maar zelfs in het omgekeerde scenario is het veel gedoe om uiteindelijk heel weinig te verdienen, als je echt verwacht dat de vastgoedmarkt klappen krijgt, koop opties, veel minder gedoe, je wed tegen de markt dus als blijkt dat je toch gelijk had kan je heel snel heel rijk worden. Als je verkeerd bent met je opties of je timing is niet juist, dan ben je ze wel kwijt.

Tenzij je zeker van je stuk bent is dit een hoog risico gok, hoeveel je kwijt kan spelen hangt af hoeveel je inzet en hoeveel verlies je bereid bent te nemen (zowel met het plan dat nu op tafel ligt als met opties te kopen)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

peltco schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:13:
[...]

Risico bestaat uit een aantal punten:
- Kosten verkoop
- Huur ipv aflossen
- Gemiste overwaarde

Stel hij verkoopt voor 320k, met 50k overwaarde minus ~5k verkoopkosten levert 45k netto op. Vervolgens stijgen de huize prijzen nog vijf jaar lang, in totaal 15%. Dan is de huidige woning van 320k naar 368k gestegen, je loopt dus 48k mis. Vervolgens ben je nog 4800k aan extra huur kwijt per jaar, in totaal 24k in vijf jaar tijd. Dat is dus 77k in totaal.

Vergeet niet dat 15% in vijf jaar slechts een stijging van ~3% per jaar is. Geen onrealistisch scenario. Er wordt te weinig bijgebouwd en zolang de economie niet instort en mensen die prijzen kunnen blijven betalen (via startersleningen, hogere hypotheken,...) zullen ze niet snel gaan dalen.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:09

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Vastgoed bubbles lopen altijd heel erg langzaam leeg. de oorzaak is dat mensen alleen maar verkopen als het echt moet, het extra aanbod is dus te weinig om de vraag / aanbod verhouding echt uit het lood te stoten.
Dit is een probleem als je weer op de bodem wil instappen. je hebt een lange adem nodig dus veel huur kwijt of je loopt het risco dat de markt veder dipt na instappen (catching the falling knife)
Als we naar de laatste crisis kijken en je exact voor de crisis zou zijn uitgestapt (2007 - 2008) en op het laagste punt weer zijn ingestapt (2013) heb je het dus over iets van 60 maanden huur voor een daling van 25%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16-06 10:08
Ik sluit me aan bij bovenstaande reacties. Nooit speculeren met het huis waar je in woont. Als je prettig woont, blijven zitten; zo niet, verhuizen, maar niet om te speculeren op een marktbeweging. Speculeren op een beweging naar beneden lijkt mij bovendien (historisch) nog risicovoller dan speculeren op een stijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kabeltjekabel
Lenen voor energieverbeteringen. Tja; als de rente heel laag is misschien. Spouwmuur isoleren kost nog lang geen 2000,- en daar krijg je een deel van terug in de vorm van subsidie. Dat moet je gewoon bij elkaar kunnen sparen in een paar maanden. Daarna direct meer comfort. Als je zelf wat kunt klussen is de zolder zelf doen ook geen grote kostenpost.
peltco schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:02:
[...]

Zo groot is nederland ook niet hoor. Zowel de lonen als de huizen prijzen schelen misschien wel iets lager in het oosten hier, maar je krijgt toch netto meer huis voor je geld.

En de hitte scheelt ook maar een graat of wat. Bovendien is hier nog wat groen te vinden ter verkoeling.
Dat zeg ik ook; het positieve verschil in huis is groter dan het negatieve verschil in inkomen.

Hitte heb ik echt een hekel aan, maar ook dat gaat mij niet naar het westen doen verhuizen. Dat vond ik het grootste nadeel van de spouwmuur isolatie; het werd warmer in mijn slaapkamer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23:35
Slecht plan. Niemand weet echt wat er gaat gebeuren qua huizenmarkt / rente / etc.

En bovenal, wil je echt je jonge gezin bij wijze van spreken van hot naar her slepen met alle bijkomende onzekerheden?

En hoezo voldoet de woning na 2(!) jaar al niet meer aan de verwachtingen? Zitten slapen bij de koop? Of zijn jullie onverwacht zwanger geworden?
Vraag je hypotheekverstrekker of je evt de overwaarde van je woning kunt gebruiken voor een verbouwing.

[ Voor 38% gewijzigd door renegrunn op 21-01-2019 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zwartoog
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:55
twain4me schreef op zondag 20 januari 2019 @ 23:40:
Als we naar de laatste crisis kijken en je exact voor de crisis zou zijn uitgestapt (2007 - 2008) en op het laagste punt weer zijn ingestapt (2013) heb je het dus over iets van 60 maanden huur voor een daling van 25%
Kijk je in dat geval naar de gemiddelde prijzen? Mijn "observatie" was dat de huizenprijzen in interessante gebieden niet daalden, alleen minder snel doorgroeiden.

Jaren '30 woning in Utrecht lijkt mij erg waardevast. Als TS *NU* goedkoper wil gaan wonen/kopen, is het meest zekere om een eind buiten de randstad te gaan zitten. Tot die tijd heb je idd een overwaarde die je niet kunt verzilveren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 12:02
Tja met zo een beperkte overwaarde zou ik het ook zeker niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 23:46
Speculeren met je woning, het is iets wat je moet willen zal ik maar zeggen.

Ten eerste is het allerminst zeker dat de prijzen gaan dalen de komende jaren. Natuurlijk het kan, maar ik denk dat het niet gebeurd. Er is jarenlang veel te weinig gebouwd en mensen zijn bijvoorbeeld thuis blijven wonen ivm de crisis begeven zich op de woningmarkt. De stijging zal wel afnemen verwacht ik, maar dalen zie ik nog even niet gebeuren. Uitgaande van ongeveer 30 jaar tijd tussen de verschillende economische crisissen moet je nog een jaar of 20-25 wachten.

En al zou het wel gaan dalen over 5 jaar, als de huidige stijging in meer of mindere mate door blijven gaan dan moet het wel heel hard crashen wil je op een lager niveau dan nu uitkomen.

Dan heb je nog de onzekerheid over hypotheken. Na een crash kan het zomaar eens zijn dat je geen hypotheek meer kunt krijgen. Een rente van 13 procent is niet ondenkbaar, kijk maar eens naar halverwege de jaren 80.
En je kan je baan verliezen, minder gaan verdienen, scheiden of weet ik wat. Allemaal van invloed op je inkomen, en dat heb je toevallig weer nodig voor je hypotheek.

Huren is weggegooid geld, je kan beter kopen en aflossen. Op termijn levert dat altijd meer op. Particuliere sector is sowieso duur en aan weinig regels gebonden, zolang de huizenprijzen stijgen gaat je huur mee omhoog. Als de huizenprijzen dalen gaat je huur niet omlaag, en als je zoals ik hiervoor noemde niet kan kopen op dat moment....

Mijn advies zou zijn, als je toch persé weg wilt, om dan te verhuizen naar een stad/dorp net buiten Utrecht. Vleuten/De Meern/Houten/Nieuwegein/Zeist/Woerden. Iets in die richting. Dan koop je een beter geïsoleerd en groter huis, zit je nog steeds dicht bij Utrecht en in geval van een crash zoals de afgelopen keer raak je daar je huis echt nog wel kwijt als het moet. Als je zou kiezen voor het platteland van Drenthe of Groningen dan wordt dat een stuk lastiger.

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mathy_
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16-06 12:05
418O2 schreef op zondag 20 januari 2019 @ 22:18:
Wat komt die doen dan? Bij 50k eigen vermogen betaal je geen belasting. En de overdrachtsbelasting wordt over het algemeen betaald door de kopende partij. Of ik moet iets over het hoofd zien?

Sowieso is 50k echt veel te weinig om me te speculeren. Als het nou 150k zou zijn.

Ik zou lekker blijven zitten en wat aanpassingen aan je huis doen.

Je gaat bij een huur huis er tegen aanlopen dat je dingen anders wilt, maar niet doet want het is een huur huis, dus zonde geld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:48
Laten we van het hele gunstige geval uit gaan: Je verkoopt nu je huis, de huizenprijzen storten direct in en over 3 jaar koop je iets nieuws terug.

Dan verdien je nu € 50.000 aan de overwaarde, vervolgens zul je over 3 jaar een groter huis kopen voor een van 3 ton. Met in totaal 7% k.k ben je dan alweer alweer € 20.000 kwijt. Dan heb je nog € 30.000 'winst' over waar je 3 jaar van moet leven. Als je dat uitsmeert over 36 maanden mag je een huurwoning zoeken van nog geen € 850,00 per maand. Onmogelijk dus.

En uiteraard zul je 2 keer moeten verhuizen, 2 keer een lakje verf hier, een laminaatvloertje daar. Uiteindelijk verdien je er geen stuiver op.

Het enige voordeel is dat je dan wellicht een huis van 3 ton hebt water op dit moment (heel erg onrealistisch) 4 ton kost. Dat is in de hypotheek € 950 netto (bij 3 ton) vs. € 1250 (bij 4 ton).

Dat is de enige manier om op de lange termijn te kunnen verdienen. Maar dat verschil van € 300 heb je bij een bedrag van € 50.000 pas na 14 jaar terugverdiend.

En tot slot, dit is allemaal het meest gunstige geval. Praktisch is het maar afwachten wat de rente doet, de huizenprijzen, enz. Wellicht is de prijs van een huis wat nu 4 ton kost over 3 jaar wel 3 ton, maar als de rente dan 4,5% is ten opzichte van <2% nu schiet je er alsnog niet veel mee op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
Sinds wanneer mag je je overwaarde probleemloos verzilveren?
Die moet je toch gebruiken voor een nieuwe woning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 15:28
Tsurany legt het heel duidelijk uit, ik denk daarbij dat het niet verstandig is om je primaire woning te gebruiken als "belegging".

Er zijn een tweetal boeken die ik je wil aanraden om te gaan lezen: Rich dad, poor dad en The intelligent investor.

Waren echte eye openers voor mij, mbt financiële zaken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DeMolT.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-06 15:28
Lensent schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:25:
Dat is geen verplichting, je krijgt alleen geen HRA meer over dat deel van je nieuwe lening (hypotheek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Lensent schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:25:
De belastingdienst heeft daar een hele mooie pagina over die dat precies uitlegt.
Hoe wil jij geld in een huurwoning stoppen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• karel-jacobse
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-06 00:56
Speculeren heeft een upside, en een downside. Als de eventuele upside je het risico waard is, en je kunt leven met de eventuele downside dan moet je het doen.

Je moet die upside en die downside wel erg helder (en realistisch) voor ogen hebben.

In het geval zoals jij het beschrijft zou mijn (geheel vrijblijvende) advies zijn: niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saralie
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 16-07-2024
*snip* Welkom op GoT. Gelijk andere sites pluggen terwijl je net bent aangemeld? Dat riekt wel naar spam. Een topic een jaar later hiervoor omhoog kicken is ook ongewenst.

[ Voor 83% gewijzigd door Señor Sjon op 11-12-2019 15:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:32
Nu het topic toch gekickt is, ben ik wel benieuwd naar wat TS @michall heeft besloten. Vrees alleen dat hij hier niet meer komt gezien zijn aantal forumreacties: 1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joeridev
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:40
Ik kwam deze discussie toevallig tegen en vind het wel een interessant onderwerp in het coronatijdperk. Iemand die overweegt zijn woning te verkopen en tijdelijk te huren, om vervolgens daarna weer te kopen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Joeridev schreef op maandag 8 juni 2020 @ 19:09:
Ik kwam deze discussie toevallig tegen en vind het wel een interessant onderwerp in het coronatijdperk. Iemand die overweegt zijn woning te verkopen en tijdelijk te huren, om vervolgens daarna weer te kopen?
Zeker niet.

Los van de meeste hierboven genoemde redenen moet je sowieso al een woning bezitten in een vrij hoog segment om ècht de vruchten te plukken van zo'n risicovol plan.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:52
Wel leuk dit, openingspost is van 1,5 jaar geleden, hoeveel waardevermeerdering heeft z'n woning deze 1,5 jaar gehad?
Ik hoop niet dat hij de woning vorig jaar verkocht heeft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:55
KNed schreef op maandag 8 juni 2020 @ 21:18:
Wel leuk dit, openingspost is van 1,5 jaar geleden, hoeveel waardevermeerdering heeft z'n woning deze 1,5 jaar gehad?
Ik hoop niet dat hij de woning vorig jaar verkocht heeft :)
Dat vroeg ik me dus ook af. Geeft wel aan hoe goed de boel te voorspellen is. En zelfs nu is het maar de vraag of de markt wel echt instort. Vertragen geloof ik wel, maar er blijven alsnog te weinig woningen dus de prijzen zullen nog wel een tijdje vast hangen aan wat mensen er voor kunnen betalen.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liberteh
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 16-06 09:59

Liberteh

All your base belong to me

Vandaag nog gratis te lezen: https://www.ftm.nl/artike...gbiFwRlZJIOEGxIo9IFfxquMs

Geef de volgende keer een samenvatting / toelichting bij je link, zodat duidelijk is waarom het artikel iets bijdraagt aan de discussie. Op deze manier is het een linkdrop en dat is niet gewenst.

[ Voor 29% gewijzigd door tweakduke op 10-06-2020 19:21 ]

First they ignore you, then they laugh at you, then they fight you, then they buy bitcoin

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-06 17:58
Lijkt mij een hoop werk voor slechts 50 duizend euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• omixium654
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12-03 17:16
Misschien dat het nu allemaal actueler wordt?

Hoge inflatie, huizenprijzen die absurd zijn gestegen de afgelopen 5 jaar. rentes die weer langzaam omhoog kruipen. En natuurlijk de kosten voor benzine/gas ivm conflict in Oekraïne.

Als de inflatie doorzet, moeten lonen omhoog, wordt alles nog duurder, moeten mensen hun hypotheken oversluiten tegen hogere rentes. Energierekeningen van 500 ~ 600 per maand, waar het vroeger 120 was.
Ik denk dat er wel mensen hun huis uit moeten. En als je moet verkopen, dan drukt dat de prijs.

Persoonlijk denk ik dat we nu wel dicht tegen een correctie aanzitten.

The Future Starts Here

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• armageddon_2k1
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-04 18:21
We zitten wel tegen een correctie aan, maar er zijn nog steeds legio mensen die een huis nodig hebben. Er is en blijft een enorme vraag.

Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19:10

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Divak schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:24:

Het enige voordeel is dat je dan wellicht een huis van 3 ton hebt water op dit moment (heel erg onrealistisch) 4 ton kost. Dat is in de hypotheek € 950 netto (bij 3 ton) vs. € 1250 (bij 4 ton).
Als je een rentestijging (welke al bezig is) niet meeneemt?

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
omixium654 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:18:
Misschien dat het nu allemaal actueler wordt?

Hoge inflatie, huizenprijzen die absurd zijn gestegen de afgelopen 5 jaar. rentes die weer langzaam omhoog kruipen. En natuurlijk de kosten voor benzine/gas ivm conflict in Oekraïne.

Als de inflatie doorzet, moeten lonen omhoog, wordt alles nog duurder, moeten mensen hun hypotheken oversluiten tegen hogere rentes. Energierekeningen van 500 ~ 600 per maand, waar het vroeger 120 was.
Ik denk dat er wel mensen hun huis uit moeten. En als je moet verkopen, dan drukt dat de prijs.

Persoonlijk denk ik dat we nu wel dicht tegen een correctie aanzitten.
Ik denk dat dit topic het grote voorbeeld is waarom je het niet moet proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben een woning gekocht van iemand die gaat huren. Gaat nu 2.000 per maand huur betalen. Ik ben benieuwd:)

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figo112
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 16-06 12:02
beetje gokken met eigen woning is volgens mij nooit een goed idee. Als je meerdere huizen hebt prima maar volgens mij investeer je in vastgoed voor de lange termijn en dan maakt het niet uit of er wel of geen correctie komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:12
Sissors schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Dit inderdaad, Als de TS zijn huis verkocht had 3 jaar geleden met 50k overwaarde en vervolgens 3 jaar lang een eengezinswoning gehuurd had a 1200-1500 euro per maand, wat je ook zo'n 50k kost dan had die nu helemaal niks gehad en iets terug moeten kopen voor meer terwijl die er minder huis voor heeft dan 3 jaar geleden.

Mensen vergeten weleens dat behalve de periode 2009-2013 de huizenprijzen in Nederland maar 1 kant op gegaan zijn, omhoog.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Sissors schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 12:56:
[...]

Als TS dit "gedachtenspinsel wat in een GoT topic gedropt is en niet verder is gekomen van 1 post van de TS" daadwerkelijk had uitgevoerd, dan zou hij zichzelf nu inmiddels meer dan 100k door de neus geboord hebben.

Dus ik denk dat je hier zeker een punt hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FunkyTrip
  • Laatst online: 19:57

FunkyTrip

Funky vidi vici!

Ozzie schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 10:21:
[...]

Dit inderdaad, Als de TS zijn huis verkocht had 3 jaar geleden met 50k overwaarde en vervolgens 3 jaar lang een eengezinswoning gehuurd had a 1200-1500 euro per maand, wat je ook zo'n 50k kost dan had die nu helemaal niks gehad en iets terug moeten kopen voor meer terwijl die er minder huis voor heeft dan 3 jaar geleden.

Mensen vergeten weleens dat behalve de periode 2009-2013 de huizenprijzen in Nederland maar 1 kant op gegaan zijn, omhoog.
Die woning die 3 jaar geleden 50k overwaarde had was nu waarschijnlijk 150k-200k meer verkocht(!)
Hoop dat ze het niet gedaan hebben...

Dit dus.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Praktisch álle financierders verwachten nog een stijging van 10-20% dit jaar en een blijvende stijging de komende jaren. Er is simpelweg een te groot tekort. Hier op gaan gokken is nu eigenlijk hetzelfde als je huis inzetten op 15 bij roulette in het casino.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-06 13:52
@Lensent indien je het niet gebruikt verlies je alleen je recht op hra voor dat bedrag.

Uitzondering is als je twee jaar op je rekening liet staan dacht ik, maar dan ga je vanaf dat moment wel weer vermogens belasting betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• badboyqxy
  • Laatst online: 03-06 13:52
DeMolT. schreef op maandag 21 januari 2019 @ 10:26:
Tsurany legt het heel duidelijk uit, ik denk daarbij dat het niet verstandig is om je primaire woning te gebruiken als "belegging".

Er zijn een tweetal boeken die ik je wil aanraden om te gaan lezen: Rich dad, poor dad en The intelligent investor.

Waren echte eye openers voor mij, mbt financiële zaken :
Toen de bar nog wat interessanter was, was het zelfs inrressanter om je eigen woning te verhuren en tevens andere woning te huren.

Ondanks dat je winst en je kosten het rendement op 0 zette. Opende het mogelijkheden om je heffingsvoet te gaan gebruiken

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 00:53
Tja, ik heb met eigen ogen gezien wat een leed het idee van de TS kan veroorzaken.

Een ex-collega dacht 3 jaar geleden hetzelfde. Verkocht zijn woning gezien de gestegen prijzen en met de gedachte: dat gaat binnenkort wel in elkaar klappen en dan koop ik wel iets nieuws. Hij ging "tijdelijk" bij zijn ouders in hun appartement wonen. Hij cashte weliswaar een kleine 40K overwaarde, om er vervolgens langzaam maar zeker achter te komen dat de markt helemaal niet in elkaar klapte, integendeel. We weten allemaal wat er de laatste 3 jaar gebeurd is 8)7

M.a.w: hij woont nu nog steeds bij zijn ouders, samen met zijn vrouw en 2 kinderen, in een appartement van 75m2. Het laat zich raden hoe hij zich nu voelt :X Bijzonder ook dat hij zijn werkgever om loonsverhoging vroeg omdat hij anders geen huis kon betalen. Ja... alsof de werkgever daar ook maar iets aan kon doen :P

Het idee is leuk, maar de uitvoering moet je wel zo perfect timen (+ je moet niks op het spel hebben staan zoals een gezin) dat het nagenoeg onmogelijk is. Verleidelijk is het ook zeker, maar dat is mijn 40% LTV ook ;)

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:00

Sport_Life

Solvitur ambulando

Verbouwen of verkopen en gaan huren.
michall schreef op dinsdag 2 november 2021 @ 13:37:
Wij hebben onze woning ruim 4 jaar geleden gekocht voor 270.000 euro en deze is nu getaxeerd op 430.000 euro. Inclusief aflossing, hebben we nu minimaal 200.000 euro overwaarde.
In de afgelopen twee jaar hebben we aantal pogingen gedaan om een andere woning te bemachtigen (reden, wij hebben veel last verkeer in een zeer drukke straat), maar helaas niet gelukt. Achteraf, denk ik, dat we ook niet doortastend genoeg zijn geweest.

[ Voor 135% gewijzigd door Sport_Life op 15-03-2022 16:09 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Laatst online: 16-06 09:19
Even een tegengeluidje, dat is soms wel gezond.
pagani schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:58:
Praktisch álle financierders verwachten nog een stijging van 10-20% dit jaar en een blijvende stijging de komende jaren.
Mja, dat is natuurlijk wel een beetje de slager die zijn eigen vlees keurt.

Mensen zijn gewend om er vanuit te gaan dat wanneer iets stijgt, het wel door zal stijgen. En dat wanneer iets daalt, het volgend jaar ook wel zou dalen. Of dat nou aandelen of huizenprijzen zijn.
De realiteit is juist dat ieder jaar dat zo'n prijsstijging met xx% stijgt, de kans groter wordt dat die stijging volgend jaar afvlakt. Evenals dat er bij een jarenlange daling, er uiteindelijk toch wel een bodem gevonden wordt.
Er is simpelweg een te groot tekort.
Ik ben van mening dat dat wel meevalt. Het tekort wat wordt berekend door ABF Research is onder covid zelfs iets afgenomen van 2020 naar 2021. Onze hoofdeconoom van het CBS zei dit van het woningtekort.

Het verhaal is volgens mij wat complexer, en draait vooral over de vermogensverdeling binnen Nederland. Er zijn een aantal mensen die door hoge overwaardes relatief 'eenvoudig' een tweede woning als belegging kunnen kopen, die ze voor hoge huren mogen verhuren. Heel platgeslagen heb je hierdoor, los van de mensen die 'gewoon' verhuizen omdat ze groter of kleiner willen wonen...
  • Een wannabee-huisjesmelker die de woning wil aankopen en voor zoveel geld verhuurt dat hij, icm gevormde overwaarde, relatief eenvoudig op termijn een 2e woning kan aankopen, rinse and repeat...
  • Een huurder die zat is van zijn torenhoge kale huur en graag vermogen wil opbouwen, en extra graag wil verhuizen omdat 'ie nu nog wel de boel kan betalen en volgend jaar niet meer...
Stel nou eens dat je de huren reguleert: dan vervalt de koopwens van de belegger (sterker nog, misschien wil hij wel een deel van z'n portfolio verkopen!). De huurder heeft ook minder financiële drang om te kopen, want met een acceptabele huur hoeft hij niet gelijk weg. Zeker als de rente ook nog even stijgt en er onrust in de wereld is.

Misschien heb je dan opeens helemaal geen enorm tekort meer ;)

Leestips: Hoe ik toch huisjesmelker werd en Uitgewoond. En Sander en de Kloof over de woningmarkt is ook een mooie.
Hier op gaan gokken is nu eigenlijk hetzelfde als je huis inzetten op 15 bij roulette in het casino.
Dat klopt. Het is bovenal vooral heel erg jammer dat we van zo'n levensbepalende levensbehoefte een casinospel hebben gemaakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Richh op 15-03-2022 16:42 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 23:06
FunkyTrip schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 13:45:
[...]

Die woning die 3 jaar geleden 50k overwaarde had was nu waarschijnlijk 150k-200k meer verkocht(!)
Hoop dat ze het niet gedaan hebben...
tja als je alles van te voren weet ben je een rijk mens

als ik nu mijn huis verkoop dan pak ik ook 140k maar goed ben bijna 56 woon prima geen zin om groter te wonen of om te verhuizen

tegen de tijd als ik mijn huis verkoop ga in het ouwe mannenpakhuis wonen 100k op de bank vrouw 50 kilo erbij wat schiet ik daar mee op

de kinderen zullen me wel dankbaar zijn tegen die tijd dat weer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lensent
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 03-06 10:44
badboyqxy schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 15:44:
@Lensent indien je het niet gebruikt verlies je alleen je recht op hra voor dat bedrag.

Uitzondering is als je twee jaar op je rekening liet staan dacht ik, maar dan ga je vanaf dat moment wel weer vermogens belasting betalen
Ik kan nu iig ook de keuken 100% financieren

Edit

Onjuiste reactie in verkeerde topic sry

[ Voor 6% gewijzigd door Lensent op 15-03-2022 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:57
Denman schreef op dinsdag 15 maart 2022 @ 16:05:
Tja, ik heb met eigen ogen gezien wat een leed het idee van de TS kan veroorzaken.

Een ex-collega dacht 3 jaar geleden hetzelfde. Verkocht zijn woning gezien de gestegen prijzen en met de gedachte: dat gaat binnenkort wel in elkaar klappen en dan koop ik wel iets nieuws. Hij ging "tijdelijk" bij zijn ouders in hun appartement wonen. Hij cashte weliswaar een kleine 40K overwaarde, om er vervolgens langzaam maar zeker achter te komen dat de markt helemaal niet in elkaar klapte, integendeel. We weten allemaal wat er de laatste 3 jaar gebeurd is 8)7

M.a.w: hij woont nu nog steeds bij zijn ouders, samen met zijn vrouw en 2 kinderen, in een appartement van 75m2. Het laat zich raden hoe hij zich nu voelt :X Bijzonder ook dat hij zijn werkgever om loonsverhoging vroeg omdat hij anders geen huis kon betalen. Ja... alsof de werkgever daar ook maar iets aan kon doen :P

Het idee is leuk, maar de uitvoering moet je wel zo perfect timen (+ je moet niks op het spel hebben staan zoals een gezin) dat het nagenoeg onmogelijk is. Verleidelijk is het ook zeker, maar dat is mijn 40% LTV ook ;)
Ik zou toch echt me zoon + gezin vriendelijk verzoeken om iets te gaan huren, en niet mijn al krappe 75 m2 in te nemen.. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iketot
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:57
Na twee jaar stelt hij bijna dezelfde vraag, en weer blijft het bij 1 topic post.. Hinderlijk.. vraag dan geen advies.. ;w
Pagina: 1