Ik woon in een rij van 8 huizen waar glasvezel wordt aangelegd. De eerste 6 woningen krijgen glas aan de voorkant binnen terwijl de laatste 2 huizen het aan de achterkant binnen willen krijgen. Om dit te bewerkstelligen is de kabelaar van plan om de kabel via mijn perceel naar de achterkant te trekken (schieten is te ver).
Op dit gedeelte van mijn perceel berust een erfdienstbaarheid. Volgens mijn koopakte ben ik verplicht om bestaande leidingen etc in stand te houden en dat hier te alle tijden aan gewerkt kan worden:
De laatste 2 huizen kunnen ook benaderd worden zonder door een perceel heen te gaan, namelijk via het pad dat recht naar boven loopt. Dit is eigendom van de gemeente.
Hierbij een afbeelding, ik hoop ter verduidelijking:

Groen = Hoofdader glasvezel
Blauw = hoe onze huizen zijn aangesloten
Blauw gestippeld = hoe men de laatste 2 huizen wil aansluiten
Rood = mijn perceel
Zwart (dun) = Pad met erfdienstbaarheid, half mijn eigendom, half dat van de buren
Op dit gedeelte van mijn perceel berust een erfdienstbaarheid. Volgens mijn koopakte ben ik verplicht om bestaande leidingen etc in stand te houden en dat hier te alle tijden aan gewerkt kan worden:
Mijn vraag is dan ook, ben ik verplicht om ook een nieuwe leiding toe te staan? Zo ver ik weet liggen er nu geen leidingen onder, alles komt óf via de voorkant binnen, óf via de achterkant....(perceelnummers)...worden al zodanige erfdienstbaarheden gevestigd, waardoor de toestand, waarin die onroerende zaken zich thans ten opzichte van elkaar bevinden, wordt gehandhaafd, speciaal voor wat betreft het hebben, houden en onderhouden van ondergrondse en bovengrondse leidingen, alsmede kabels ten behoeve van telefoon, centrale-antenne, en draadomroepinstallaties en -aansluitingen, de afvoer van hemelwater, gootwater en huishoudelijk afvalwater door rioleringswerken of drainagebuizen, -eventuele inbalking, inankering en overbouw, de toevoer van licht en lucht. Hieronder kan echter nimmer een verbod tot bouwen of verbouwen worden verstaan.
De laatste 2 huizen kunnen ook benaderd worden zonder door een perceel heen te gaan, namelijk via het pad dat recht naar boven loopt. Dit is eigendom van de gemeente.
Hierbij een afbeelding, ik hoop ter verduidelijking:

Groen = Hoofdader glasvezel
Blauw = hoe onze huizen zijn aangesloten
Blauw gestippeld = hoe men de laatste 2 huizen wil aansluiten
Rood = mijn perceel
Zwart (dun) = Pad met erfdienstbaarheid, half mijn eigendom, half dat van de buren