Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Is hier erfdienstbaarheid van toepassing?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• MarkyB
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 06-06 22:52

MarkyB

The original

Topicstarter
Ik woon in een rij van 8 huizen waar glasvezel wordt aangelegd. De eerste 6 woningen krijgen glas aan de voorkant binnen terwijl de laatste 2 huizen het aan de achterkant binnen willen krijgen. Om dit te bewerkstelligen is de kabelaar van plan om de kabel via mijn perceel naar de achterkant te trekken (schieten is te ver).
Op dit gedeelte van mijn perceel berust een erfdienstbaarheid. Volgens mijn koopakte ben ik verplicht om bestaande leidingen etc in stand te houden en dat hier te alle tijden aan gewerkt kan worden:
...(perceelnummers)...worden al zodanige erfdienstbaarheden gevestigd, waardoor de toestand, waarin die onroerende zaken zich thans ten opzichte van elkaar bevinden, wordt gehandhaafd, speciaal voor wat betreft het hebben, houden en onderhouden van ondergrondse en bovengrondse leidingen, alsmede kabels ten behoeve van telefoon, centrale-antenne, en draadomroepinstallaties en -aansluitingen, de afvoer van hemelwater, gootwater en huishoudelijk afvalwater door rioleringswerken of drainagebuizen, -eventuele inbalking, inankering en overbouw, de toevoer van licht en lucht. Hieronder kan echter nimmer een verbod tot bouwen of verbouwen worden verstaan.
Mijn vraag is dan ook, ben ik verplicht om ook een nieuwe leiding toe te staan? Zo ver ik weet liggen er nu geen leidingen onder, alles komt óf via de voorkant binnen, óf via de achterkant.
De laatste 2 huizen kunnen ook benaderd worden zonder door een perceel heen te gaan, namelijk via het pad dat recht naar boven loopt. Dit is eigendom van de gemeente.

Hierbij een afbeelding, ik hoop ter verduidelijking:

Groen = Hoofdader glasvezel
Blauw = hoe onze huizen zijn aangesloten
Blauw gestippeld = hoe men de laatste 2 huizen wil aansluiten
Rood = mijn perceel
Zwart (dun) = Pad met erfdienstbaarheid, half mijn eigendom, half dat van de buren

Alle reacties

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Gertjuhjan schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:29:
Gaan die kabels onder het pad van de brandgang lopen?

Dan zou ik niet weten waarom je daar moeilijk over zou willen doen. Je mag toch niets met dat stuk grond en zij zijn dan verplicht om de brandhang weer netjes in oude staat terug te brengen

Wat is de reden dat ze trouwens het glas achterlangs willen hebben voor de laatste twee huizen? Het lijkt logischer om het voorlangs te doen (op de kaart)
Voor mij hoeft het pad niet open, de tegels liggen er mooi in nu. Daarnaast, mocht er ooit storing aan zijn en de straat moet open dan zit ik met de rommel. Het is namelijk zo dat ik altijd via de zijkant naar binnen ga.

De reden dat de laatste 2 de glasvezel aan die kant naar binnen willen is omdat daar de meterkast zit.

De overige huizen (waaronder ikzelf) hebben gekozen om de glasvezel naast de coax binnen te laten komen, aan de voorkant.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Jeroen87 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:37:
Waarom doen ze het dan niet zo? qua extra kabel heb je niet meer nodig dan eerst.

[Afbeelding]
Ik kan deze optie opperen, hiervoor moet de voor-, zij en achtertuin op de schop van het laatste huis, echter is dat niet mijn pakkie an.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:53:
[...]

En nu moet het maar bij jou overhoop... :? Je hoeft hier geen toestemming voor te geven.

Ze kunnen ook bij hun eigen voorgevel invoeren en dan via de kruipruimte naar de meterkast.
We hebben helaas geen kruipruimtes.

Nu heeft de kabelaar geopperd om het onder het pad door te voeren, op het perceel van de buren, hier heb ik dan dus niets meer over te zeggen.
Dit perceel is nog eigendom van een woningbouw. Deze heb ik gesproken en zij maken er geen punt van.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Freee!! schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Lastig, is de contactpersoon ook op de hoogte van jouw standpunt en hoe denkt die daarover:?
Ja die persoon die ik heb gesproken heb ik mijn punt uitgelegd, ook aan de hand van dit kaartje. Zij hebben intern overlegd en zijn overeengekomen dat zij er geen punt van maken en het zullen toestaan.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:08:
Maar dan komen ze alleen naar de achterkant, niet meer naar beneden?
Ik snap niet wat je bedoelt?

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Gertjuhjan schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:11:
Maar als er een woningbouw is, dan ben jij huurder toch?

Volgens mij heb je dan geen poot om op te staan.
Gedeeltelijk koop, gedeeltelijk huur.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Señor Sjon schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:15:
[...]

Ze moeten naar achter en dan naar beneden op het plaatje. Of is het stuk achter het huis niet van jou?
Het hele pad achter de huizen is gemeentegrond, daar heeft niemand wat over te zeggen verder.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
celshof schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:35:
Dus als ik het begrijp is er een pad tussen jouw huis en dat van een woningbouwvereniging en jij hebt een helft in eigendom en de woningbouw heeft een helft?
En de erfdienstbaarheid is voor kabels die er al lopen en mensen die door het gangetje willen lopen om aan de achterkant te komen?

Als de kabelaar door de grond gaat van je buren, dan kun je daar inderdaad weinig aan doen.
Klopt helemaal. Alleen het gedeelte van betreden heet dan weer 'recht van overpad'.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
CyberMania schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:44:
Nogmaals, hij heeft gewoon te dulden dat de ander glasvezelkabels e.d. naar zijn huis kan (onder)houden in/onder zijn erf. Er rust nu eenmaal het recht van erfdienstbaarheid op. De bepaling is ook vrij ruim geformuleerd.
Is daar meer over te lezen? Een koopakte lees ik erg strikt en zou geen ruimte voor discussie moeten openlaten.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Deleon78 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:43:
Uit een willekeurige koopovereenkomst van grond: "De wederpartij en zijn rechtverkrijgende moeten gedogen dat palen, leidingen, kabels, draden, aanduidingsbordjes, rioolleidingen (inclusief kolken en putten) trottoirkolken etc. voor openbare doeleinden in, aan of boven het verkochte en de daarop aanwezige c.q. op te richten opstallen worden aangebracht en onderhouden."
Is een glasvezelaansluiting een openbaar doeleinde?
'worden aangebracht' is in mijn beleving de opening om het toe te moeten staan. Dat staat echter niet in mijn koopakte.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Harrie_ schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 17:10:
@MarkyB kun je hier nog iets over roepen?

[...]
Het pad zou je als een openbaar pad kunnen aanduiden omdat hier meerdere woningen gebruik van maken, de buren en ik zijn hier beide voor de helft eigenaar van.
Mijn bezwaar is dat het pad open moet waarmee ik op de eerste plaats een aantal dagen rotzooi voor de deur heb (modder) en daarnaast moet ik maar zien dat het pad op dezelfde manier weer dichtgestraat wordt. Het pad ligt er retestrak bij en ik kan niet geloven dat men het op dezelfde strakke wijze weer dichtmaakt.
Ook in de toekomst is er dus een leiding 'extra' waar iets mee kan zijn en ik met een open straat en rotzooi voor mijn deur zit.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Theo schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 23:09:
Heb je een rechtsbijstand? Dit zou je anders eens voor kunnen leggen bij hen. Aangezien de eigenaar van de woning naast je de woningbouw is, en niet de personen die er wonen, verziek je ook niet een relatie als je er nu hard ingaat met een jurist.
Ja dat heb ik, ik kan alleen niet meer bereiken dan dat ze niet onder mijn perceel door gaan. Als ze 20cm van de erfgrens af zitten kan ik er niets aan doen, een rechtsbijstand ook niet.

Ik ga in ieder geval de optie voordragen om de kabel om het laatste huis heen te leggen, dat is 100% gras, dus makkelijk aan te leggen imho.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Emielvanputten schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 11:36:
Ik heb het idee dat je hoopt dat 90% het met jou eens is en aangeeft dat dit absoluut verboden is.

Terwijl ik denk dat het 90 % geen moer zou schelen. En er ook nooit een probleem van zou maken, zolang de tegels er maar weer goed in komen.

Dus feitelijk gezien zou het mij in jou plaats niet uitmaken, zolang de tegels maar goed terug komen.
Dit zijn ook fijne reacties, zo komt er een gemiddelde. Wat ik echter graag zie is dat we het bij de feiten houden (het is een gunst in plaats van een verplichting).

Ik win graag al deze informatie zodat ik een weloverwogen beslissing maak.

• MarkyB

MarkyB

The original

Topicstarter
Alle kabels zoals in OP ononderbroken blauw zijn getekend zijn zo gelegd. Na overleg met de kabelaar worden de laatste 2 huizen nog niet aangesloten, zij gaan nu met de gemeente overleggen wat ze mogen doen met de glasvezel. De gemeente betaalt dus de gemeente bepaalt.

De optie van Jeroen om de glasvezel om het laatste huis heen te leggen is een reële optie, ook volgens de kabelaar. Hiervoor hoeven ze de 2 glasvezels onder een tuin door te boren ipv dat het pad open moet.

To be continued :)
Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True