Mijn KD-65A8 OLED (aanschaf november 2020) is defect gegaan. Althans, de bovenkant van het beeld doet niet wat het moet doen. Ik krijg een reparatie voorstel waar ik op z'n zachtst gezegd not amused over ben.
Mijn beschrijving van het probleem:
Boven in het beeld zit een band of balk (die ook langzaam hoger lijkt te worden naarmate weken verstrijken) waar het beeld veel te licht is (maar nog wel werkt). Midden boven, de eerste zoveel beeldlijnen geven zelfs altijd licht (ook bij zwart beeld). Zelfs tijdens het opnieuw starten van de tv als het Sony en Android logo in beeld staat. Ik heb de software geupdated, heb een keer pixel refresh laten doen, maar er veranderd niets aan die situatie. Ik vermoed dat er iets defect is aan het OLED paneel of de aansturing ervan.
Contact met de verkoper opgenomen, bovenstaande tekst mee gestuurd, de reparatieservice heeft daarna contact met mij opgenomen en vroeg om foto's. Die heb ik gestuurd (via Whatsapp). Ze hebben ze gezien en binnen 11 minuten ontving ik een e-mail met een voorstel:
Uit diagnose is gebleken dat uw toestel een defect in het beeldscherm heeft, u krijgt hierbij een vervangend apparaat aangeboden. Het aangeboden model is als volgt: K-65XR80. LET OP: Dit voorstel komt vanuit Sony en is 48 uur geldig.
Kosten:
Reeds toegepaste coulance vanuit Sony: € 332,93 (excl. BTW)
Kosten: € 1.220,26 (excl. BTW) / € 1.476,51 (incl. BTW).
Ik heb op meer dan één manieren hier een probleem mee:
1. Als de diagnose + prijsopgave binnen 11 minuten na ontvangst van de foto's al in mijn mail zit, dan vermoed ik zomaar dat dit een bekend probleem is bij dit model TV's. Heef iemand van jullie meer info?
2. Als ik minder dan 5 jaar geleden een TV van €2699,- koop, dan verwacht ik niet dat ik binnen die 5 jaar c.a. €1476,- moet betalen om nog leuk TV te kunnen blijven kijken. Sony's coulance van €332,93 (die er al af is) is hier natuurlijk een lachertje. Iemand daarover een mening?
3. Ik moet nog even goed kijken naar welke vervangende TV ze aanbieden (technische specs e.d.) maar de nieuwprijs is €2379,-. (Dat is veel hoger dan €1809,44 (1476,51+332,93)) Dit doet mij vermoeden dat ik niet een nieuwe krijg maar een gebruikte/reeds gerepareerde/2e kans.
4. Met die 48 uur proberen ze je te dwingen snel een beslissing te maken die niet perse de juiste is.
Ik ga dit natuurlijk nog wel bespreken met ze. Want ik vind dit een bar slecht voorstel en een schoolvoorbeeld van non-conformiteit. - is mijn bescheiden mening.
Ik snap heel goed dat ik wat moet bijbetalen bij levering van een
nieuwe (of nieuwere) TV. Maar dit lijkt mij een te hoog bedrag.
Foto's:
[
Voor 35% gewijzigd door
remco_k op 07-08-2025 13:24
]
Alles kan stuk.