Ik heb sinds 2 dagen de XG90 wat tevens mijn eerste ervaring is met 4K/HDR en tot nu toe is het een behoorlijke teleurstelling gebleken. Waar te beginnen...
Als eerste: ondertiteling. Wanneer ik het contrast wijzig naar een waarde
boven de 40 wordt de ondertiteling zowaar onleesbaar. In plaats van een sterk contrasterend wit wordt dit een rare grijze kleur welke overlap heeft met de video content. Bij bijvoorbeeld een Anime serie is het gewoon niet te lezen in sommige scenes. Wanneer de contrast instelling tussen de 30 en 40 staat is de ondertiteling weer zoals ik gewend was: helder wit. Dit heb ik uiteraard met meerdere "picture" modi getest maar geen van alle maakte het verschil.
Ten tweede: is HDR eigenlijk bullshit of ben ik blind? (of is de XG90 gewoon een kut TV?). Ik heb al nieuwe HDMI kabels besteld want de huidige die ik heb, van rond 2013 volgens mij, leveren problemen op bij het afspelen van 4K + HDR content via mijn PC of PS4 Pro (groene statische flikkeringen en beeld wat uitvalt, dit is een bandwidth/kabel probleem). Ik bekijk dus HDR content via de native Prime Video en Netflix apps van de TV en HDR biedt nauwelijks verbeteringen op. Sterker nog, het lijkt gewoon een filter welke over de standaard instellingen wordt gegooid? Verder is het zo dat de "Living Colors" instelling méér toonbare kleur 'verbetering' geeft dan HDR? Wat?
Al met al ben ik tot dusver erg ontevreden over 4K en HDR/Dolby Vision. Het enige lichtpuntje is dat dit een ietwat grotere TV is dan mijn vorige 46" Panasonic Plasma en minder last heeft van ghosting. Maar goed daar vond ik het prijskaartje ook niet echt voor waard.
[
Voor 7% gewijzigd door
VN1X op 19-06-2019 06:18
]