vhal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:03:
[...]
Honda Civic (mk9)
[Afbeelding]
De Honda Civic is een auto die ik niet zo heel veel zie op de NL’se wegen. Geen idee waarom eigenlijk? Qua vormgeving (interieur en exterieur) vind ik het een leuke verschijning en daarnaast is deze auto best ruim van binnen. De ‘magic seats’ zijn wel een handige gimmick om een compleet vlakke laadvloer te maken of om de achterbank rechtop te zetten. Motorisch heb je de keuze uit een 1.4 en een 1.8 (zonder turbo en wat er niet op zit kan ook niet stuk) waarbij de 1.8 de sterkste variant is met een kleine 142PK. Verder lees ik weinig problemen met deze auto in het algemeen.
Persoonlijk neig ik naar de Ford Focus of de Honda Civic maar wellicht zijn er puntjes van aandacht die ik over het hoofd heb gezien. Of zijn er andere alternatieven beschikbaar maar ik verzuip een beetje in het huidige aanbod. Dank alvast voor jullie hulp

Ik ben bekend met de Civic en het 1.0 ecoboost motorblok van de Ford:
Civic uit het plaatje is een facelift 2015 model (andere neus+achterlichten, stoelbekleding en sideskirds). Dit MK9 model wordt gevoerd sinds 2012 en is sinds de introductie 2x aangepast (2014 en 2015)
Voor 16000 ga je geen 2015 1.8 Sport model vinden met minder dan 100K KM op de teller (been there thone that)
2012 moet je mijden als je coming/leaving home verlichting wil, 2013 en nieuwe heeft dat al wel (incl.onboard menu instellingen die je tijdens het rijden kan veranderen. 2012 kan dat alleen stilstaand met de handrem erop en heeft standaard telefoonkoppeling).
Inhoud afmetingen, onderstel, motorblok etc is over de jaren 2012-2015 wel gelijk. ook (ik rij de 1.8).
Auto is betrouwbaar en het motorblok ook (in basis bestaat het het R18 blok sinds 2006)
Qua uitrusting moet je minimaal een Sport of Executive hebben (zegt alles over de uitrusting, niets over motorblok of onderstel)
Sport heeft oa: Climat control, cruise controll, automatische verlichting, automatische wissers, achteruitrij camera
Executive heeft alles van Sport maar ook: Xenon, Navigatie incl Bleutooth, keyless entry, parkeer sensoren, leren bekleding, zonnedak, instelbare reggesteun, stoelverwarming
Latere modellen hebben soms ook ADAS.
Qua uitrusting misschien een beetje karig, maar alles wat je nodig hebt zit vaak erop en het werk.
Er zijn geen grote aandachtspunten anders dan de aandachtspunten die je bij iedere gebruikte auto hebt.
Alle benzine 1.4 en 1.8 motoren houden van toeren maken, dan pas heb je de 141PK tot je beschikking. Onderin is het koppel wat afwezig
Verbruik is met een zware rechter voet 1:13 (Manual 6 bak). Als je gaat gassen zal je flink in de versnellingen moeten "roeren", nouja roeren is het niet want de versnellingsbak is de betere in zijn soort en altijd spot-on. Maar bij 120KM/h maximaal accelereren betekend 2-3 versnellingen terug vanuit de 6e (naar de 3e of 4e)
Ford 1.0 ecoboost blok kan problemen geven, maar over het algemeen zijn er na de recalls geen problemen bekend. Koppel is ruim aanwezig en doorhalen in de toeren is compleet nutteloos.
Zal onderin meer koppel hebben dan de Honda 1.8 en zal ook sneller zijn, totdat je gaat schakelen naar de 2e versnelling. De 1.8 zal door blijven halen.