Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Keuze gezinsauto, welke te kiezen?

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 20:09
Ik ben op zoek naar een gezinsauto ter vervanging van onze huidige auto. Sinds juli 2018 rij ik een tweedehands Renault Clio Estate 1.2TCE uit 2016 met 28000KM op de teller. De reden waarom ik op zoek ben naar een andere auto is dat ik een langdurig juridisch geschil heb met de dealer/wederpartij. De auto heeft het probleem dat deze een trilling heeft in een bepaald toerengebied wat uiteindelijk door de dealer dan wel Renault NL als ‘is een producteigenschap, succes er mee!’ wordt uitgelegd nadat de auto 4 afzonderlijke dagen bij de garage heeft gestaan. Dat heb ik niet gepikt en na een traject is eind januari de (eerste) zitting in de rechtbank. Ik hou diverse scenario’s in gedachten maar ben bezig om mij te oriënteren op een andere auto daar een teruggaaf van de auto een scenario kan zijn.

Eisen:
- Benzinemotor (ik rij te weinig voor een diesel), hybride zou een optie kunnen zijn.
- Redelijke ruimte binnenin en achterin (voor 2 jonge kinderen)
- Betrouwbaarheid van de auto (geen gezeur in defecte onderdelen voor de komende 2 jaar)
- Budget €16000,- maar minder is geen probleem
- Bouwjaar tussen 2013 en 2016
- Gereden kilometers is geen bezwaar maar liever < 100K
- C-klasse hatchback, station-variant mag ook wel maar is geen pré. Een alternatief in de B-klasse/Crossover zou ook kunnen als deze ruim genoeg is.
- Auto kan iets trekken (karretje voor kampeervakantie, caravan geen must/niet nodig)
- Beetje potente motor

Wat liever niet:
- Trillende auto’s :P
- Diesel
- Renault, VAG, BMW,

Zelf heb ik een onderstaande shortlist weten te maken na wat ‘speurwerk’

Ford Focus MK3,5

Ik heb een tijdje de Ford Fiesta gereden wat een prettige auto was qua rijeigenschappen. De Ford Focus is vergelijkbaar maar uiteraard wat ruimer qua formaat. Ik heb bewust de facelift gekozen van de MK3 daar ik het interieur een stuk rustiger/mooier vind dan de eerste variant. Qua motorisering had ik de 1.0 125PK in gedachten maar ook de 1.5 150PK. Wel heeft de laatste wat recalls onder zijn naam staan waarbij het afwachten is of deze correct zijn uitgevoerd (ik lees her en der wat verschillende verhalen). De 1.0 lijkt behoorlijk hufterproof te zijn maar gevoel dat een 1.0 voor een Focus wat te krap bemeten is knaagt toch. Daarnaast ben ik geen fan van een 3-cilinder motor maar Ford lijkt het getril tot een minimum beperkt te hebben.

Toyota Auris (Hybrid)

Zeg je Toyota, dan zegt iedereen wel betrouwbaarheid. Althans, dat hoop ik. Op de diverse autoverkoopsites wordt je dood gegooid met hybrides met afwisselende kilometerstanden. De non-hybride is een stuk minder te vinden. Qua ruimte binnenin is het wat krapper maar de facelift lijkt wat ruimer. Wel lees ik dat sommige personen een trilling ervaren bij bepaalde snelheden. Wel heeft de Auris Hybrid als voordeel dat deze standaard komt met een automaat en behoorlijk zuinig is. Voor mijn woon-werk ritjes (30KM vnl. N-wegen) zou dit een uitkomst zijn.

Honda Civic (mk9)

De Honda Civic is een auto die ik niet zo heel veel zie op de NL’se wegen. Geen idee waarom eigenlijk? Qua vormgeving (interieur en exterieur) vind ik het een leuke verschijning en daarnaast is deze auto best ruim van binnen. De ‘magic seats’ zijn wel een handige gimmick om een compleet vlakke laadvloer te maken of om de achterbank rechtop te zetten. Motorisch heb je de keuze uit een 1.4 en een 1.8 (zonder turbo en wat er niet op zit kan ook niet stuk) waarbij de 1.8 de sterkste variant is met een kleine 142PK. Verder lees ik weinig problemen met deze auto in het algemeen.

KIA Ceed

Mja, de KIA Ceed. Voor een niet al te hoog bedrag vind je ze wel genoeg. KIA timmert de laatste tijd wel behoorlijk aan de weg en qua kwaliteit zal het ook allemaal wel voldoen. Motorisch kan ik niet echt zeggen, ik zie regelmatig 3-cilinders voorbij komen maar ook wat oudere 4-cilinders met een wisselend vermogen.

Citroen C4 Cactus

De eigenheimer :P In het zwart vind ik het best een kek wagentje maar smaken verschillen. In ieder geval een opvallende verschijning wat ook nog behoorlijk wat ruimte heeft. Dashboard moet je van houden. Motorisch houdt het niet over en de PSA-motoren hadden ‘vroeger’ wel wat dingetjes met betrouwbaarheidsissues.

Andere mogelijke modellen?

- Peugeot 308
- Hyundai i30
- Random crossoverMPV-achtig iets?

Persoonlijk neig ik naar de Ford Focus of de Honda Civic maar wellicht zijn er puntjes van aandacht die ik over het hoofd heb gezien. Of zijn er andere alternatieven beschikbaar maar ik verzuip een beetje in het huidige aanbod. Dank alvast voor jullie hulp :)

Mijn V&A - - - ME is geen bezittelijk voornaamwoord

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:48
(jarig!)
De Civiv lijkt mij (afgaande op de foto) wat aan de krappe kant voor een gezin? Al eens naar een Volvo v40 gekeken? Zit je qua budget wel iets boven de 100k, maar voor het idee:

https://www.autoscout24.n...ad-a9b0471eaa8e?cldtidx=3

• Hann1BaL
  • Registratie: september 2003
  • Laatst online: 19:38

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Ik rijd zelf de Focus MK3.5 met de 1.0 125 PK EcoBoost motor.

Het trillen van de motor heb ik eigenlijk geen last van. Daar kan ik mij dus ook niet in vinden, maar een proefrit vertelt je een hoop. Het rijdt erg rustig, veel rustiger dan de Fiesta (die ik hiervoor had.)

Het enige nadeel is het rijden in bergen waar je wel wat actiever moet rijden (vaker schakelen) omdat de motor het anders niet trekt. We gaan wel eens naar Engeland met de auto en dan merk ik dat. In Nederland, waar ik het gros van de km's rijd, ben ik zeer tevreden over de Focus.

De Peugeot 308 heb ik ook bekeken en in gereden. Op zich geen verkeerde auto, maar wel erg saai. Je moet wel van het mini stuurtje houden wat in de auto zit. Het geeft een beetje een speelgoed gevoel. Ook ben ik geen fan van alle knoppen in een touchscreen proppen. Even de airco hoger en je moet dus uit je navigatie. Blind aan de knoppen zit er dan dus niet meer bij. De Peugeot kan luxer zijn dan de Ford (met panoramadak etc., mits je budget dat toe gaat laten.)

De Kia Ceed heb ik ook getest. Dat vind ik net een vliegtuig cockpit met veel te veel knoppen. Cruise control op een rare plek en dat soort dingen. Veelal met de 1.6 motor en dat rijd verre van ontspannen. Ik vind het geen fijne motor en je moet vrij veel gas bij geven bij het optrekken. Die is een stuk minder stil dan de Peogeot en Ford.

De Auris is een doodsaaie auto met een dashboard die zo uit de 90's gehaald is. Inclusief groen digitaal klokje op het dashboard. Heel erg plastic fantastic zoals Japanners dat wel vaker hebben. Oersaai! Het rijdt ook wel vreemd als je geen hybride/automaat gewend bent. Hij zal iets zuiniger zijn dan je andere opties, maar leuk is anders. Je kunt, mits bij een dealer gekocht, er wel garantie voor de batterij bij kopen, maar de Priussen bewijzen al dat de batterijen het wel uithouden. Toyota heeft wel een redelijk gecompliceerd hybridesysteem en dat geeft een risico op problemen in de toekomst

Zoals hieronder ook gezegd: Garanties heb je nooit, maar op zich zit je met de keuze van deze auto's qua betrouwbaarheid helemaal niet verkeerd.

Uiteraard is duidelijk dat ik voor de Ford gekozen heb. De andere modellen heb ik niet in groot detail bekeken.

Zo ziet mijn Ford Focus MK 3.5 Titanium er dan uit:

Hann1BaL wijzigde deze reactie 07-01-2019 09:39 (26%)

i7 2600k, P8Z68v-pro, 16GB, 512GB Samsung 830 SSD, R9 280x 3GB

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 14:13

Zebby

Gamed

Geen enkele auto gaat je een garantie geven voor 2 jaar zonder defecten. Ik heb nieuwe, jonge en oude auto's gehad en altijd wel iets mis. Enige wat je kunt doen is garantie bijkopen, of de Kia nemen (als die lange garanties meekomen als 2e eigenaar, nooit onderzocht).

Statistisch zit je met Honda, Kia en Toyota goed. Vind zelf de Auris een doodsaaie auto, net als de Peugeot 308 SW, maar ze zijn wel ruim en relatief comfortabel.

Ik weet niet waarom je een jongere auto zoekt, maar als je net wat ouder gaat kun je ook gaan kijken naar de grotere broertjes als de Mondeo.

• Hann1BaL

Hann1BaL

Zebby schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:32:
Geen enkele auto gaat je een garantie geven voor 2 jaar zonder defecten. Ik heb nieuwe, jonge en oude auto's gehad en altijd wel iets mis. Enige wat je kunt doen is garantie bijkopen, of de Kia nemen (als die lange garanties meekomen als 2e eigenaar, nooit onderzocht).
Indien altijd onderhouden bij de dealer is de garantie overdraagbaar. (Kia)

• vhal
@Zebby een defect kan altijd voorkomen maar ik doel eerder op grotere defecten waarvan “de kans groot is” is dat ze voor kunnen komen. Ook één van de redenen waarom ik liever geen VAG-auto met DSG privé aan zou willen schaffen.
De Mondeo en andere varianten vind ik simpelweg te groot en zijn duurder in de wegenbelasting e.d. Daarnaast zie ik mijn vrouw er niet in rijden, een Focus e.d. is al net aan (geeft ze overigens zelf aan :P ).

@renegrunn Die heb ik inderdaad overwogen al wordt je veelal overspoeld met D2’s en D4’s die uit de lease komen. Benzine is wat schaarser. Wel vond ik de V40 een benauwd gevoel geven qua ruimte binnenin. Echt goedkoop zijn ze ook niet of je moet de exemplaren zoeken met een hogere kilometerstand.

@Hann1BaL Dank :) Wat je specifiek benoemt over de 308 is ook iets wat mij een beetje tegenstaat: alles moet tegenwoordig via een touchscreen :/

• Sissors
  • Registratie: mei 2005
  • Laatst online: 17:41
Hann1BaL schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:24:
De Auris is een doodsaaie auto met een dashboard die zo uit de 90's gehaald is. Inclusief groen digitaal klokje op het dashboard. Heel erg plastic fantastic zoals Japanners dat wel vaker hebben. Oersaai! Het rijdt ook wel vreemd als je geen hybride/automaat gewend bent. Hij zal iets zuiniger zijn dan je andere opties, maar leuk is anders. Je kunt, mits bij een dealer gekocht, er wel garantie voor de batterij bij kopen, maar de Priussen bewijzen al dat de batterijen het wel uithouden. Toyota heeft wel een redelijk gecompliceerd hybridesysteem en dat geeft een risico op problemen in de toekomst
Nu zal het vast persoonlijk zijn, en ik keek ook naar een iets ouder segment als TS, maar juist één van de redenen dat ik voor een Auris ben gegaan is dat het dashboard er imo wel fatsoenlijk modern uit zag ipv uit de jaren 90 gehaald. Ik heb auto's gevonden van na 2010 die nog helemaal met zwart-gele displays was gemaakt. En natuurlijk, hij heeft een klokje (die niet gesynchroniseert is met de GPS zoals boordcomputer wel is 8)7 ), en ook zijn display voor de temperatuursinstellingen is een simpel ding. Maar tegelijk laten we wel wezen, in de jaren 90 zag een dashboard er niet zo uit: https://media2.autokopen....orts-2013-258671-1024.jpg

Goed, dat blijft natuurlijk een persoonlijk iets. Wat niet persoonlijk is, is het hybride systeem. En dan doel ik op de betrouwbaarheid. Ik vind het jammer dat er altijd weer mensen zijn die moeten gaan doen alsof het een risico is omdat het zo'n gecompliceerd systeem is, terwijl het juist uitblinkt in éénvoud. En juist ook in de statistieken is het een hartstikke betrouwbaar systeem. Een andere auto kiezen is prima, maar dan moet je dat niet doen op onderbuikgevoelens.

(Trouwens saai is ook relatief, als je wil trek je bijna elke handgeschakelde bak eruit bij het stoplicht. Moet je van 50 naar 120 doortrekken dan kom je goed mee, maar ga je inderdaad geen records neerzetten, en zal je motor wel behoorlijk wat herrie maken).

• Steven.w
  • Registratie: september 2008
  • Laatst online: 19:26
Ik heb goede ervaringen met de Peugeot 308. Vooral de 1.2 puretech 130 pk is een genot om te rijden en kent weinig problemen.

Peugeot saai? Hmm, smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind het alles behalve saai. Vooral het interieur is subliem vergeleken met de (vooral Aziatische) concurrentie.

En tja, dat stuurtje. Ga het eens rijden. Ik vind het heerlijk en vraag me steeds weer af waarom het ‘reguliere’ stuur zo groot moet zijn, als ik weer eens in een andere auto rijd.

• renegrunn
  • Registratie: september 2006
  • Laatst online: 17:48
(jarig!)
Hann1BaL schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:24:

De Kia Ceed heb ik ook getest. Dat vind ik net een vliegtuig cockpit met veel te veel knoppen.
Ha! Is dat nog altijd zo? Ik heb jarenlang elke 2-3 weken een auto gehuurd, en dus bijna alles wel gereden. En die Kia was 1 van de weinig auto's waarbij ik de eerste paar minuten wat wezenloos naar het dashboard zat te staren om uit te vogelen hoe het ding werkte.

On topic: Mazda 3 serie ook misschien een idee?

• kipneck
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 15:33
Sissors schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:00:
[...]

Nu zal het vast persoonlijk zijn, en ik keek ook naar een iets ouder segment als TS, maar juist één van de redenen dat ik voor een Auris ben gegaan is dat het dashboard er imo wel fatsoenlijk modern uit zag ipv uit de jaren 90 gehaald. Ik heb auto's gevonden van na 2010 die nog helemaal met zwart-gele displays was gemaakt. En natuurlijk, hij heeft een klokje (die niet gesynchroniseert is met de GPS zoals boordcomputer wel is 8)7 ), en ook zijn display voor de temperatuursinstellingen is een simpel ding. Maar tegelijk laten we wel wezen, in de jaren 90 zag een dashboard er niet zo uit: https://media2.autokopen....orts-2013-258671-1024.jpg

Goed, dat blijft natuurlijk een persoonlijk iets. Wat niet persoonlijk is, is het hybride systeem. En dan doel ik op de betrouwbaarheid. Ik vind het jammer dat er altijd weer mensen zijn die moeten gaan doen alsof het een risico is omdat het zo'n gecompliceerd systeem is, terwijl het juist uitblinkt in éénvoud. En juist ook in de statistieken is het een hartstikke betrouwbaar systeem. Een andere auto kiezen is prima, maar dan moet je dat niet doen op onderbuikgevoelens.

(Trouwens saai is ook relatief, als je wil trek je bijna elke handgeschakelde bak eruit bij het stoplicht. Moet je van 50 naar 120 doortrekken dan kom je goed mee, maar ga je inderdaad geen records neerzetten, en zal je motor wel behoorlijk wat herrie maken).
Mijn ouders rijden deze auto en ben het met dit verhaal eens.
Ik weet niet hoe oud je kinderen zijn, maar persoonlijk vind ik de auris niet erg ruim.
Ikzelf rijd een corolla uit 2007 en deze vind ik vanbinnen een stuk ruimer.

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:22
renegrunn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:14:
De Civiv lijkt mij (afgaande op de foto) wat aan de krappe kant voor een gezin? Al eens naar een Volvo v40 gekeken? Zit je qua budget wel iets boven de 100k, maar voor het idee:

Uit eigen ervaring kan ik melden dat de Civic veel ruimer is dan die er van buiten uit ziet. Met een gezin van vijf was-ie met doos op het dak precies ruim genoeg voor een kampeervakantie. Ik heb ook echt genoten van de Civic. Als ik TS was, zou ik i.i.g. een proefrit maken. Ik reed met de 100pk-versie (geen strepentrekker) 1 op 17 gemiddeld.

desmond wijzigde deze reactie 07-01-2019 10:57 (11%)

• vhal
Tja, wat zijn saaie auto’s? Natuurlijk zijn er spannender exemplaren te vinden dan mijn genoemde auto’s maar voor nu geldt even het praktisch oogpunt van ‘probleemloos van A naar B’. Dashboard is ook wel persoonlijk, ga je voor een clean-look of een superdruk dashboard met overal knopjes etc.

@desmondDat ga ik zeer zeker doen in de Civic. De 1.4 is wat gunstiger qua prijs dan de 1.8 maar ik heb liever wat reserve. Wat betreft de dakkoffer: wat is jullie lengte van de koffer die jullie hebben geplaatst? Ik heb nu een exemplaar van ~190cm lang (Hapro Carver 6.5) maar ik vraag mij af of deze goed op de dakrails past qua lengte en dat de kofferbak vervolgens nog open kan.

@renegrunn Mazda 3 heb ik niet echt naar gekeken maar wellicht iets om te bekijken. Ik zie dat ze in die tijd voornamelijk nog gebruik maken van non-turbo motoren die goed beoordeeld worden (Skyactiv)

• Zypher
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14-02 13:35
vhal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 09:03:

Eisen:
....
- Auto kan iets trekken (karretje voor kampeervakantie, caravan geen must)
Als dit een harde eis is, kun je de Auris Hybrid van je lijstje schrappen.
De hybrides van Toyota hebben geen trekhaak omdat er geen zware lading getrokken mag worden met het hybride systeem. Je kunt alleen bij Toyota een speciale fietsendragen krijgen.

• vhal
Zypher schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:21:
[...]

Als dit een harde eis is, kun je de Auris Hybrid van je lijstje schrappen.
De hybrides van Toyota hebben geen trekhaak omdat er geen zware lading getrokken mag worden met het hybride systeem. Je kunt alleen bij Toyota een speciale fietsendragen krijgen.
Toch zie ik her en der als ik kentekens check op RDW dat je ~400kg mag trekken hetgeen voldoende is voor een klein karretje voor de kampeervakantie. Maar dat zijn voornamelijk HB's, de stations lijken geheel willekeurig te zijn. Anders heb je nog de non-hybride versie.

• Zypher
  • Registratie: januari 2008
  • Laatst online: 14-02 13:35
vhal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:28:
[...]

Toch zie ik her en der als ik kentekens check op RDW dat je ~400kg mag trekken hetgeen voldoende is voor een klein karretje voor de kampeervakantie. Maar dat zijn voornamelijk HB's, de stations lijken geheel willekeurig te zijn. Anders heb je nog de non-hybride versie.
Dat klopt, maar Toyota zet er geen trekhaak onder omdat ze er geen controle over hebben of gebruikers er niet meer mee gaan trekken (dat was tenminste het verhaal van de dealer bij mijn Prius).

• Freakie1NL
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 07:28
Auris Hybrid TS is gewoon met trekhaak te bestellen, tenminste het huidige model. Dus die zullen er 2de hands ook zijn.

• Steven.w
Mazda 3 heb ik niet echt naar gekeken maar wellicht iets om te bekijken. Ik zie dat ze in die tijd voornamelijk nog gebruik maken van non-turbo motoren die goed beoordeeld worden (Skyactiv)
Houd er wel rekening mee dat deze turboloze benzinemotoren wat loom aanvoelen. Je moet ze behoorlijk in de toeren jagen om er wat koppel uit te krijgen, vergeleken met een turbomotor. Staar je dus niet alleen blind op de pk’s maar kijk ook even waar het toerenbereik zit met het meeste koppel. Vaak draaien ze ook een hoger toerental en zijn ze daardoor wat luidruchtiger op de snelweg. Maar goed, geen turbo dus het kan ook niet kapot. Dat is dan wel weer een voordeel.

• Meekoh
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:49
Freakie1NL schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:41:
Auris Hybrid TS is gewoon met trekhaak te bestellen, tenminste het huidige model. Dus die zullen er 2de hands ook zijn.
Klopt, maar met name de oudere modellen die nu als occasions te koop zijn zullen de 400KG beperking hebben.
Dat is eigenlijk bedoeld voor of hele kleine karretjes of fietsdragers.
De nieuwere (Corolla) hybride modellen mogen iets meer trekken

Ik zou overigens voor de auris gaan (zelf 3 jaar in een gewone en nu 3 jaar in een TS gereden) , Ford heeft een naar mijn mening veel te veel knopjes.
Civic zou ook kunnen maar is vrij beperkt qua ruimte.
Kia Ceed, zou ik echt niet voor gaan. Tijdje in gereden als vervangend vervoer, maar wat anderen ook aangeven, onhandig ingedeeld qua bediening en maakt veel herrie.
De Cactus, tsja je moet het maar mooi vinden. Bedenk je wel dat de achterbank vaak alleen in zijn geheel plat kan, niet in losse delen.

Chef all the things!

• Hann1BaL

Hann1BaL

renegrunn schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:42:
[...]

Ha! Is dat nog altijd zo? Ik heb jarenlang elke 2-3 weken een auto gehuurd, en dus bijna alles wel gereden. En die Kia was 1 van de weinig auto's waarbij ik de eerste paar minuten wat wezenloos naar het dashboard zat te staren om uit te vogelen hoe het ding werkte.

On topic: Mazda 3 serie ook misschien een idee?
Ja, dat zeg ik toch ook :)? Veel te druk en dus geen idee.

• FastFred
  • Laatst online: 15:45
Mijn persoonlijke keus zou zijn de Cactus, maar de benzine Cacti zijn allemaal 3-cilinders, en dan vallen ze af wegens onderstaande

Wat liever niet:
- Trillende auto’s :P

Everything that is, sprang from what was | iRacing Profiel

• vhal
@FastFred ik heb wel gemerkt dat de ene 3-cilinder de andere niet is. Ik had ooit een Nissan Note als leenauto gehad maar dat was een rumoerig ding, de Renault Clio 0.9Tce die ik even als leenauto heb gehad liep een stuk rustiger maar was niet vergelijkbaar met mijn huidige Clio qua motorloop die een 4-cilinder heeft.
Ford heeft het (althans zo heb ik gelezen) iets anders aangepakt met hun 1.0 motor waardoor deze niet als een tractor loopt.

• Steven.w
FastFred schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:07:
Mijn persoonlijke keus zou zijn de Cactus, maar de benzine Cacti zijn allemaal 3-cilinders, en dan vallen ze af wegens onderstaande

[...]
Dan heb je de 1.2 puretech van PSA dus nog nooit gereden blijkbaar...

• desmond
  • Registratie: januari 2004
  • Laatst online: 12:22
vhal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:20:
Wat betreft de dakkoffer: wat is jullie lengte van de koffer die jullie hebben geplaatst?
Ik had een meer vierkante dakkoffer op het dak; geen idee of 1,90 M lengte gaat passen. Ik durf te stellen dat de Civic de grootste is van alle genoemde opties in deze topic. De benzinetank zit nl als platte doos onder de gehele auto, waardoor de diepte achterin veel groter is. De bagageruimte is met een klep flink te vergroten.

• FastFred
@vhal Verschilt per merk inderdaad, ben eens met mijn collega meegereden in een Ford Ecoboost maar ik geloofde er geen bal van dat het een 3-cilinder was, nul trillingen of lawaai, soepele, vlotte acceleratie.

@Steven.w De 1.2 110pk turbo in de 1e generatie C4 Cactus, en de 1.2 met 68pk en 83pk in de huidige generatie C1. Allemaal luidruchtige vibrators die motoren. Die 110pk turbo had ook nog eens een enorm turbogat.

De 3-cilinder in de VW Up! is ook zo'n rammelblok

FastFred wijzigde deze reactie 07-01-2019 12:32 (14%)

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 10-02 13:37
Tja, ik heb persoonlijk een sterke afkeur van alles Frans en zo te zien hier en daar is de betrouwbaarheid daarvan nog steeds niet optimaal vergeleken met menig Japanner. Komt bij een stevige afschrijving.

Uit jouw lijstje zou ik persoonlijk gaan voor de Focus. No nonsense, betrouwbaar en zeer degelijk rijgedrag.

2e plaats Auris. Maar wat anderen ook al zeggen: niet spannend, plastic fantastic. Positief punt is wel dat er veel in de markt zijn en tegen gunstige prijzen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Steven.w
Skyrunner schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:34:
Tja, ik heb persoonlijk een sterke afkeur van alles Frans en zo te zien hier en daar is de betrouwbaarheid daarvan nog steeds niet optimaal vergeleken met menig Japanner. Komt bij een stevige afschrijving.
Ah gelukkig, toch weer iemand die alle Franse auto’s per definitie als onbetrouwbaar bestempelt. Sorry, als je dat roept, kan ik je niet serieus nemen.

• Skyrunner
  • Registratie: december 2008
  • Laatst online: 10-02 13:37
Steven.w schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:42:
[...]

Ah gelukkig, toch weer iemand die alle Franse auto’s per definitie als onbetrouwbaar bestempelt. Sorry, als je dat roept, kan ik je niet serieus nemen.
Ah gelukkig, toch weer iemand die niet begrijpend kan lezen. Sorry, als je dat roept kan ik jou niet serieus nemen.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• bvk1983
  • Registratie: juni 2011
  • Laatst online: 13-02 14:26

Citroen C4 Cactus
[Afbeelding]
De eigenheimer :P In het zwart vind ik het best een kek wagentje maar smaken verschillen. In ieder geval een opvallende verschijning wat ook nog behoorlijk wat ruimte heeft. Dashboard moet je van houden. Motorisch houdt het niet over en de PSA-motoren hadden ‘vroeger’ wel wat dingetjes met betrouwbaarheidsissues.
Ik heb een C4 Cactus als tijdelijke auto gehad en qua rijcomfort viel me deze helemaal niet tegen. Ontwerp moet je van houden. Navigatie vond ik persoonlijk een drama, zit ook in o.a. Peugeot 308. Overigens werd ik bij bij mijn vaste wasstraat (Anac) geweigerd met de Cactus. De borstels schijnen achter de dakdragers te kunnen blijven hangen en daardoor grote schade aan het dak te kunnen toebrengen.

• harm12nl
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 16:57
Ik rij een auris Hybride uit 2015 en deze heeft zeker geen dashboard uit de 90s. Het is inderdaad jammer dat het klokje wat gedateerd overkomt maar voor de rest is het een fris en modern dashboard met mooie blauwe verlichting. Zeker niet overdreven uitgebreid maar meer dan voldoende opties :)

Ik zou wel voor de TS versie gaan als iets meer ruimte achterin wilt.

harm12nl wijzigde deze reactie 07-01-2019 12:53 (4%)

©2004

• vhal
Navigatie is voor mij persoonlijk niet echt iets om rekening mee te houden met mijn keuze, de meeste navigatiesystemen zullen ws. wel verouderd zijn en connectiviteit met internet zal helemaal een no-no zijn. Dan gebruik ik liever Waze of een ander systeem op een smartphone (ook al is dat niet helemaal ideaal)
Steven.w schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:43:
[...]
Houd er wel rekening mee dat deze turboloze benzinemotoren wat loom aanvoelen. Je moet ze behoorlijk in de toeren jagen om er wat koppel uit te krijgen, vergeleken met een turbomotor. Staar je dus niet alleen blind op de pk’s maar kijk ook even waar het toerenbereik zit met het meeste koppel. Vaak draaien ze ook een hoger toerental en zijn ze daardoor wat luidruchtiger op de snelweg. Maar goed, geen turbo dus het kan ook niet kapot. Dat is dan wel weer een voordeel.
Aan de andere kant, de varianten met turbo voelden na 3000rpm nogal loom aan. De turbo doet dan weinig meer heb ik het idee. Met mijn huidige Clio lijkt het mee te vallen maar de 1.2 TCe die ik in mijn Megane III heb gereden voelde nogal doods aan na 3500rpm.

Om te beginnen, ik ga maar eens rijden in de Focus, Civic en de Auris waarbij de laatste wat twijfelachtig is door het hybridesysteem (meer vanwege wegenbelasting dan betrouwbaarheid) en mogelijke trillingen in de hybrideaandrijflijn.

• peltco
  • Registratie: mei 2011
  • Laatst online: 19:27
Je zou ook nog naar een mercedes B-serie kunnen kijken. Was net iets boven mijn budget maar denk dat met het budget van jouw daar zeker opties zijn.

• FastFred
vhal schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:55:
Aan de andere kant, de varianten met turbo voelden na 3000rpm nogal loom aan. De turbo doet dan weinig meer heb ik het idee. Met mijn huidige Clio lijkt het mee te vallen maar de 1.2 TCe die ik in mijn Megane III heb gereden voelde nogal doods aan na 3500rpm.
Dat is tegenwoordig met alles zo, motoren worden zo ontworpen dat ze onderin het toerenbereik lekker veel koppel hebben, omdat je daar met je dagelijkse km's het meeste zit.

Nadeel voor de sportieve rijder is dat vanaf 3500/4000rpm het feest voorbij is. Ben ik toch maar blij met mijn ongeblazen 2-liter :)

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zeker niet.... TS heeft nu een plaatje van de hatchback neergezet, maar die is al vrij ruim. De Volvo V40 heeft een veel kleinere kofferbak en minder ruimte op de achterbank. Als je nog meer ruimte zoekt kan je ook gaan voor 20cm extra in de vorm van de tourer (die heb ik zelf). Ruimte in de kofferbak is zelfs nog iets groter dan de Octavia, die altijd als zeer ruim wordt aangemerkt.

De magic seats zijn inderdaad heel handig omdat je daardoor een volledig vlakke laadvloer krijgt. Hij is niet heel veel verkocht, dus het tweedehands aanbod zal beperkt zijn, maar ik zou hem zeker overwegen.

@desmond dat plaatje is van de MK8, TS keek naar de MK9. De kofferbak daarvan ziet er wel vergelijkbaar uit met jouw plaatje.

De Cee'd lijkt me ook een leuke wagen, zeker de vorige en net nieuwe generatie zijn erg mooi.
De Auris heb ik uitgebreid proefgereden maar zoals al genoemd werd heeft die een zaaddodend saai interieur. Rijdt vrij afstandelijk en voelt traag aan maar is dat eigenlijk niet. In de praktijk ook redelijk zuinig.

gwystyl wijzigde deze reactie 07-01-2019 13:39 (13%)

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• Lethalis
  • Registratie: april 2002
  • Niet online
Tsja, ik heb anderhalf jaar geleden een Toyota Auris 1.3 NOW uit 2014 gekocht.

Had wat meer pk kunnen gebruiken, maar rijdt voor de rest wel okee. De trillingen die je leest over de Auris Hybrid kunnen ook gewoon door de motor komen. Die schakelt op de gekste momenten ineens bij en dat is even wennen (ik heb meerdere keren de Hybrid als leenauto gereden).

Achteraf bekeken zou ik bij Toyota alleen nog gaan voor een Auris TS Hybrid vanaf 2015 (facelift). Daar is het interieur van opgeknapt (t.o.v. 2013 model). Daarnaast voelt de TS gewoon ruimer dan de hatchback en is hij dat ook.

En gezien ik veel in de stad rij, was een automaat ook wel lekker geweest.

Ik ben geen enorme fan van de Hybrid qua response (er gebeurt eerst niks en daarna gaat hij op een constant niveau door, wat heel gek is t.o.v. andere weggebruikers), maar als je gewoon rustig rijdt, is het een fijne en vooral ook betrouwbare auto.

Voor de rest zit ik niet erg lekker qua zitpositie met mijn lengte (1m89) en zou ik graag een hogere auto willen. Maar ja, dat kost ook serieus geld. Geen idee hoe lang je bent, maar in sommige auto's (juist bij VAG :p VW Golf bijvoorbeeld) kun je het stuur verder naar je toe trekken waardoor je comfortabeler zit als je lang bent en de stoel ver naar achteren staat.

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• roger_s
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:07
FastFred schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:07:

[...]
Dat dacht ik dus ook. 3 pitters zijn van nature in onbalans er trillen daardoor meer. Dat is wel weer af te vangen met goede steunen, maar toch.

• FastFred
roger_s schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:42:
[...]

Dat dacht ik dus ook. 3 pitters zijn van nature in onbalans er trillen daardoor meer. Dat is wel weer af te vangen met goede steunen, maar toch.
Steunen? Nee hoor, balans-as. Bij Ford Ecoboost motoren merk je niet eens dat het een 3-cilinder is, zo heerlijk trillingsvrij en soepel dat die lopen.

En als je echt soepel wilt, een l6 motor :)

• vhal
@roger_sik zal het wat anders specificeren, op zich is een 3-cilindertrilling voelbaar/aanwezig (afhankelijk per model) maar waar ik op doel is het euvel wat ik momenteel heb met mijn huidige Clio. Hier trilt er ws. iets vanuit het motorcompartiment (ws. via de motorsteunen) wat weer door resoneert in mijn stuur/stoel/versnellingspook en alleen maar tussen 2750-3000rpm onafhankelijk van de gekozen versnelling.

@FastFred Volgens mij heeft de huidige Focus (mk4) zelfs cilinderuitschakeling zodat hij op 2 cilinders loopt mocht het kunnen/nodig zijn. Wat wel mogelijk een nadeel kan zijn is dat de distributieriem door het blok heen loopt in een oliebad. Mocht daar wat mee zijn, dan lijkt mij dat het gehele ding uit elkaar moet.

• FastFred
@vhal Die db-riem in oliebad hebben ze bedacht omdat een distributieketting te vaak mis gaat door mensen die te laat zijn met olie vervangen, waardoor die kettingwielen slijten, de kettingspanner oliedruk verliest, de ketting oprekt, en de motor kapot loopt. Zowat iedere fabrikant rent momenteel hard weg bij de kettingen en gaat naar db-riem in oliebad.

Onzin als je het mij vraagt, er was niks mis met een droge db-riem.

Db-riem in oliebad verlaagt ook de wrijving, waardoor de motor efficiënter kan lopen. Emissie eisen is onder andere ook de reden voor elektrische stuurbekrachtiging, elektrische waterpompen en elektrische
oliepompen: minder weerstand op de motor.

FastFred wijzigde deze reactie 07-01-2019 15:28 (22%)

• tsjeck
  • Registratie: februari 2012
  • Laatst online: 14:46
Ik zou de cactus van je lijst strepen. Het zit en rijdt comfortabel, het is veel auto voor relatief weinig en het is relatief goedkoop eenmaal in bezit. Maar daar is ook alles mee gezegd. Ik rijd er dagelijks in. Ik stoor me dagelijks aan dezelfde dingen. Vooral een gebrek aan goede geluidsisolatie is storend. Het touchscreen werkt daarnaast ook onprettig en traag. En als je van muziek luisteren houdt tijdens een rit, is dit helemaal 3x niks. Alleen als je alles erop en eraan hebt zitten zou het rationeel een ok keuze zijn. Ik zou voor een hybride gaan.

• FastFred
@tsjeck Desondanks dat ik best wel Citroën fan ben moet ik het daar helaas mee eens zijn. De Cactus is een heerlijk eigenwijze auto, ziet er leuk uit, anders dan de in mijn ogen saaie Duitse wagens, het zit goed, rijd redelijk goed (te weinig 'roadfeel' naar mijn smaak), maar de gebreken die jij noemt storen mij ook.

• vhal
@tsjeck alleen is het jammer dat het lagere tarief van de MRB voor hybrides is afgeschaft. Ze zitten zomaar een paar gewichtklasses hoger. Je bespaart wel weer wat door het gunstige verbruik.
Je punten tav de Cactus neem ik mee, een stille auto is toch wel fijn.

• roger_s
  • Registratie: november 2006
  • Laatst online: 17:07
FastFred schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:01:
[...]

Steunen? Nee hoor, balans-as. Bij Ford Ecoboost motoren merk je niet eens dat het een 3-cilinder is, zo heerlijk trillingsvrij en soepel dat die lopen.

En als je echt soepel wilt, een l6 motor :)
Ok ok, we hebben een truttenschudder pikzo. Dat is gewoon een rammeltante.

En we hebben een elektrische auto, dat is geen rammelbak. :)

Maar het is dan ook dat ik mij grotendeels op deze vehicles baseer.

• BMW M
  • Registratie: januari 2013
  • Laatst online: 14-02 22:04
Interessante situatie wel, maar ook een leuke. Als ik naar jouw eigen suggesties kijk word ik persoonlijk het meest gelukkig van de Ford. Maar persoonlijk zou ik een Peugeot 308 daarboven plaatsen. Een 308 is eigenlijk gewoon een VW Golf op z'n Frans maar dat net iets eigenzinniger. Het touchscreen is niet briljant, maar het ziet er wel strak uit alsmede de rest van het dashboard. Ik heb zelf alleen met een 110pk benzine gereden, en mits je die wat hoog in toeren jaagt trekt ie best lekker mee. En zoals al door meerderen hierboven wordt gezegd zijn er ook mooie versies met 130 en 156pk.

Wellicht nog een iets eigenzinnigere keuze, een Lexus CT200h. Een hybride uiteraard met automaat, zuinig, mooi interieur, en net even iets leuker dan een Auris maar dat is uiteraard met eigen mening ;-)

Een Volvo V40 is erg mooi, ook met goede en fijne motoren, maar de ruimte achterin zowel op de achterbank als in de kofferbak is erg minimaal in vergelijking met de concurrentie.

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:29

JT

VETAK y0

Ford Focus MK3,5
[Afbeelding]
Ik heb een tijdje de Ford Fiesta gereden wat een prettige auto was qua rijeigenschappen. De Ford Focus is vergelijkbaar maar uiteraard wat ruimer qua formaat. Ik heb bewust de facelift gekozen van de MK3 daar ik het interieur een stuk rustiger/mooier vind dan de eerste variant. Qua motorisering had ik de 1.0 125PK in gedachten maar ook de 1.5 150PK. Wel heeft de laatste wat recalls onder zijn naam staan waarbij het afwachten is of deze correct zijn uitgevoerd (ik lees her en der wat verschillende verhalen). De 1.0 lijkt behoorlijk hufterproof te zijn maar gevoel dat een 1.0 voor een Focus wat te krap bemeten is knaagt toch. Daarnaast ben ik geen fan van een 3-cilinder motor maar Ford lijkt het getril tot een minimum beperkt te hebben.
Ik heb een 125pk EcoBoost en kom eigenlijk niks tekort. Fijn blokje waarmee je goed kan inhalen op provinciale wegen. Geen getril en ook geen vervelend (maar wel anders dan 4 cilinder) geluid.
Honda Civic (mk9)
[Afbeelding]
De Honda Civic is een auto die ik niet zo heel veel zie op de NL’se wegen. Geen idee waarom eigenlijk? Qua vormgeving (interieur en exterieur) vind ik het een leuke verschijning en daarnaast is deze auto best ruim van binnen. De ‘magic seats’ zijn wel een handige gimmick om een compleet vlakke laadvloer te maken of om de achterbank rechtop te zetten. Motorisch heb je de keuze uit een 1.4 en een 1.8 (zonder turbo en wat er niet op zit kan ook niet stuk) waarbij de 1.8 de sterkste variant is met een kleine 142PK. Verder lees ik weinig problemen met deze auto in het algemeen.
Omdat mensen van standaard houden, Civics zijn net even anders ;) Honda is wel top qua betrouwbaarheid. Zou ik zeker ook even naar kijken. Vergeet ook niet naar de Tourer te kijken, de station variant.
Citroen C4 Cactus
[Afbeelding]
Erg leuke wagen om te zien! Helaas zo te lezen wat problemen. Daarnaast kunnen volgens mij de achterramen niet naar beneden, alleen op een kier met zo een uitzetsysteem.
- Peugeot 308
Blegh. Stoelen zijn fijn maar is op de snelweg lawaaieriger dan de Focus. Wegligging minder. Touchscreen/OS vind ik ronduit rampzalig. Een goed voorbeeld van hoe het níet moet. Toerenteller vind ik pure onzin en waarom een digitale snelheidsmeter naast de analoge :? Hadden ze beter een net LCD display kunnen gebruiken met gegevens van de auto ofzo. Ik vind de auto helemaal niks.
- Random crossoverMPV-achtig iets?
Crossover/SUV betaal je lifestyle tax ;) MPV is op zich prima als je wat hoger zoekt en het ten koste mag gaan van de kofferbak ten opzichte van de stationvariant. Mijn vrouw heeft rugproblemen dus enige kofferbakruimte inruilen (het verschil merk je, daarnaast is de lagere langere vorm van de station ook handiger) voor meer hoogte was voor ons vrij snel besloten.

Juist in een V40 passen er net 2 boodschappenkratjes in de achterbak 8)7
Steven.w schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:43:
[...]

Of ze loom aanvoelen hangt er maar net vanaf. Benzineauto's zonder turbo hebben doorgaans een hogere redline en door middel van gearing kan dan een eventueel aanwezig verschil in koppel gecompenseerd worden. Daarnaast doen veel atmosferische motoren wat meer hoger in de toeren, bij de turbo varianten raakt de kleine turbo dan buiten adem. Ook heeft een N/A geen turbolag en is de gasrespons een stuk feller. Ja, weet ik uit eigen ervaring ;)
Meekoh schreef op maandag 7 januari 2019 @ 12:00:
Ik zou overigens voor de auris gaan (zelf 3 jaar in een gewone en nu 3 jaar in een TS gereden) , Ford heeft een naar mijn mening veel te veel knopjes.
Een beetje onderzoek kan geen kwaad ;)

De TS geeft notabene aan dat hij de mk3,5 wil, de facelift, in verband met het betere dashboard ;)

• Hobbykok
  • Registratie: februari 2016
  • Laatst online: 14-02 23:01
Wij hebben een Mercedes B180, die is er ook in benzine uitvoering, ideale auto voor het gezin, wellicht het overwegen waard en goed 2e hands te vinden. Ziet er wel wat degelijker uit dan wat auto's die je post, maar echt veel ruimte en ook achterin goede ruimte en niet opgepropt.

Edit, was al getipt door peltco in "Keuze gezinsauto, welke te kiezen?" , maar beter 2 keer dan eroverheen lezen. Ik ken geen beterer auto voor om op vakantie te gaan (al mis ik de trekhaak wel, dus koop er eentje met trekhaak).

Ik was een paar jaar terug minder dan 12.000 euro kwijt voor mijn 2e hands mercedes, dus onder de 16.000 lukt zeker wel. Ik meen dat het B170 model de B180 dieseluitvoering is, maar dan voor benzine.

Heel stil, maar mp3 en bluetooth ondersteuning is wel matig en achteraf aanpassen is te doen via marktplaats mannetjes en anders erg prijzig.

Hobbykok wijzigde deze reactie 07-01-2019 22:52 (54%)

Boeken slijpen de geest zoals de slijpsteen het zwaard

• vhal
@Hobbykok Dat ziet er wel uit als een ruime auto al heb ik het idee dat een Mercedes qua vaste lasten en onderhoud er wel bovenuit stijgt. Ik ben niet geheel bekend met de auto maar ik zal deze eens bekijken. :)
gwystyl schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:09:
[...]
Zeker niet.... TS heeft nu een plaatje van de hatchback neergezet, maar die is al vrij ruim. ....Als je nog meer ruimte zoekt kan je ook gaan voor 20cm extra in de vorm van de tourer (die heb ik zelf).
Ik heb ook gekeken naar de Tourer maar die is wel erg schaars helaas. Maar hoe bevalt jou de Civic qua rijeigenschappen en andere zaken? Ik weet alleen niet of je een diesel of benzine rijdt.

• mikerosauer
  • Registratie: november 2008
  • Laatst online: 20:17
Na aardig wat jaren in 3 cilinders gereden te hebben Nu weer een 4 cilinder
Voor mij persoonlijk liever niet meer. Je moet ze nog al op toeren rijden wil je goed mee komen en het klinkt verschrikkelijk

Ook zou ik persoonlijk geen Franse of Japanse auto willen vind het allemaal niet zo goed gebouwd . Als een uit de VAG stal.en dan heb het niet over betrouwbaarheid.maar over uitstraling en afwerking

En de auris hybride daar vind ik het dashboard een jaren 90 uitstraling hebben. En omdat een stuk meer belasting betaald van wegen het gewicht is het niet zo interessant meer om daar voor te kiezen . De gemiddelde 1.2 1.4 3cylinder of 4 cilinder haalt simpel 1:16/17 .tenzij je een klompvoet hebt.

leef vandaag,want niemand heeft je de morgen belooft.....

• sbruynis
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 14-02 13:23
@vhal heb zelf privé een Kia Cee'd SW (station).
Garantie was mij positief bevallen, was 5 jaar of 150k km. Kwam bij de dealer aan met 149.800 en toch vanalles onder garantie opgelost.
Nee, het is geen powerhouse (1.4) en draait echt wel toeren (130 km/u is 4k rpm), maar dit is dan ook het oude model (pre facelift).
Enige waar ik mij zelf aan stoor is de lengte van de zitting, ben zelf relatief lang, 1,95, en een hele grote km vreter is het dan niet. Na 3 uur ben ik het wel even zat en moet ik een stukje lopen, maar hé, hoe vaak ga je op vakantie

• FreakNL
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 12:25

FreakNL

Well do ya punk?

Even een ervaringsdeskundige op het gebied van de Cactus en Auris.

Ik heb momenteel een Cactus, wel 1tje die motorisch beter is dan die 3-cilinders, ik heb zo'n eco diesel uit 2015, rijdt prima. Het is mijn ex-lease wagen.

Inmiddels is er een kleine (nu 15 maanden) en dan gaat het allemaal net. Ze zit in een autostoel (uiteraard) dus die ruimte ben je al kwijt. Bovendien zou ik wel een hogere instap willen, ook voor kind in de autostoel zetten is dat veel gemakkelijker. Qua bagageruimte: We zijn afgelopen december 4 nachten weggeweest en dan zit de auto dus gewoon propvol. Buggy achter de bestuurdersstoel en dan de kofferbak vol met onze en haar spullen. Als we serieus op vakantie zouden gaan zouden we echt zo'n dakkoffer moeten hebben.

Overigens is de Auris nog veel kleiner hoor, behalve als je de TS (station) versie neemt. Heb zelf ook een Auris gehad (voor de Cactus), toen was de kleine er nog niet maar zowel de kofferbak als achterbank biedt minder ruimte dan bij de Cactus.

Niets ten nadele van de Cactus (wij zijn er nog steeds erg blij mee), met 2 kinderen zou ik eerder voor een station gaan. Als ik dan echter naar jouw lijstje kijk is hij denk ik weer wel ruimer dan alle alternatieven (behalve wellicht de Ceed, maar dat is de enige station die je noemt). Op autozine of carbase kun je trouwens de kofferbakruimte in liters bekijken per model, wellicht een tip..

Kijk, als het alleen praktisch moet zijn moet je gewoon voor een Dacia Logan gaan, of wellicht zelfs Peugeot Partner of Citroen Berlingo.. Maar autorijden is ook een stuk emotie (vandaar dat ik een Cactus rijdt), ik weet alleen niet hoe belangrijk dat voor jou is.

Bedenk overigens dan een SUV/Crossover niet perse meer ruimte biedt.. Of je moet voor een forse gaan. Mijn ouders hebben een CX5, dan ga je praten. Maar bij een Mokka of Capture heb je echt niet superveel meer ruimte... Dan kun je beter voor een station gaan. Ik vind dat trouwens echt verschrikkelijke auto's (voor het oog), maar ja..

Wij rijden overigens te weinig voor een diesel (15k per jaar max) dus die Cactus moet er een keer uit. Wij houden het bij 1 kind, dus ik hoef gelukkig geen station. De Jeep Renegade staat hoog op mijn lijstje, maar ook dat is weer emotie, voor 5k minder heb je een auto met dezelfde afmetingen (bijvoorbeeld een ASX) maar die smoelt dan niet zoals een Renegade dat doet. Maar nogmaals, in hoeverre is emotie voor jou belangrijk?

Overigens:
Volgens mij kan je in de nieuwere generatie Cactus wel de achterbank in delen klappen, zelfs de versie die nog wel de airbumps heeft, alleen dan wel de versies van 2017 (de laatste). Zeker weten doe ik dat overigens niet. Cactus heeft nu een facelift gehad en daar kun je ze sowieso in delen klappen en is een stuk saaier, maar die valt sowieso buiten budget.

FreakNL wijzigde deze reactie 08-01-2019 08:23 (4%)

• Meekoh
  • Laatst online: 12:49
[...]

Een beetje onderzoek kan geen kwaad ;)

[Afbeelding]

De TS geeft notabene aan dat hij de mk3,5 wil, de facelift, in verband met het betere dashboard ;)
Naar mijn mening nog steeds te veel knopjes ;)

Chef all the things!

• vhal
FreakNL schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:18:
Even een ervaringsdeskundige op het gebied van de Cactus en Auris.
Inmiddels is er een kleine (nu 15 maanden) en dan gaat het allemaal net. Ze zit in een autostoel (uiteraard) dus die ruimte ben je al kwijt. Bovendien zou ik wel een hogere instap willen, ook voor kind in de autostoel zetten is dat veel gemakkelijker. Qua bagageruimte: We zijn afgelopen december 4 nachten weggeweest en dan zit de auto dus gewoon propvol. Buggy achter de bestuurdersstoel en dan de kofferbak vol met onze en haar spullen. Als we serieus op vakantie zouden gaan zouden we echt zo'n dakkoffer moeten hebben.
Overigens is de Auris nog veel kleiner hoor, behalve als je de TS (station) versie neemt. Heb zelf ook een Auris gehad (voor de Cactus), toen was de kleine er nog niet maar zowel de kofferbak als achterbank biedt minder ruimte dan bij de Cactus.
Niets ten nadele van de Cactus (wij zijn er nog steeds erg blij mee), met 2 kinderen zou ik eerder voor een station gaan. Als ik dan echter naar jouw lijstje kijk is hij denk ik weer wel ruimer dan alle alternatieven (behalve wellicht de Ceed, maar dat is de enige station die je noemt). Op autozine of carbase kun je trouwens de kofferbakruimte in liters bekijken per model, wellicht een tip..
Stationvarianten van de genoemde auto’s overweeg ik zeer zeker alleen vind ik het ‘zonde’ om een station te kiezen terwijl ik er voornamelijk alleen in rij behalve tijdens ritjes met het gezin. Sommige station-varianten vind ik juist minder mooi dan de HB variant. De kinderen zijn nu 2 en 4 jaar oud waarbij alleen de jongste nog in een grote kinderstoel zit die redelijk veel ruimte in neemt. Zaken als grote kinderwagens e.d. hebben we niet meer en als de buggy meekan, dan is dat goed genoeg. Maar voor op vakantie is een grotere bagageruimte uiteraard wel prettig maar als ik zie dat de Civic rond de 440 liter zit, dan red ik mij hier wel prima mee. De Renault Clio Estate heeft een identieke inhoud aan liters al merk ik wel dat het per fabrikant scheelt in hoeverre dit bruikbare liters zijn. Afgelopen kampeervakantie heb ik een behoorlijke tent (Falco Havik 4000) + toebehoren in de auto weten te krijgen (wel met dakkoffer). Hiervoor had ik een Renault Megane III Estate en toentertijd was de ruimte wel prettig daar we nog een flinke kinderwagen hadden en je de spullen er nog gewoon in kon ‘gooien’.

De volgende keer neem ik liever een extra karretje mee wat het in- en uitpakken een stuk makkelijker maakt dan "Tetris spelen" in je auto :P
Bedenk overigens dan een SUV/Crossover niet perse meer ruimte biedt.. Of je moet voor een forse gaan. Mijn ouders hebben een CX5, dan ga je praten. Maar bij een Mokka of Capture heb je echt niet superveel meer ruimte... Dan kun je beter voor een station gaan. Ik vind dat trouwens echt verschrikkelijke auto's (voor het oog), maar ja..
Dat besef komt wel binnen, mijn schoonouders hebben een Renault Captur maar daar is de bagageruimte wel minimaal. Je kan wel de achterbank in zijn geheel naar voren schuiven maar dan zitten de kinderen weer in mijn nek. De hogere instap/positie is wel fijn maar geen pre. Andere varianten zoals de 2008 e.d. blijft hetzelfde laken en pak. Mijn ouders rijden dan weer in een Renault Kadjar wat een klasse groter is maar echt onder de indruk ben ik er niet van. Het blijft een Nissan Qashqai in de basis.
Maar nogmaals, in hoeverre is emotie voor jou belangrijk?
Tja, niet echt. Een Dacia Lodgy oid zou ik niet zo snel overwegen al is het wel veel ruimte voor het geld. Als emotie mee zou spelen, dan zou ik inderdaad in een ander segment kijken maar aan de andere kant moet het ook wel praktisch zijn. Een Mazda MX-5 lijkt mij een leuk ding maar totaal niet praktisch. Elektrisch rijden zou ik zeer zeker overwegen maar gezien het budget/eisen niet echt haalbaar
Volgens mij kan je in de nieuwere generatie Cactus wel de achterbank in delen klappen, zelfs de versie die nog wel de airbumps heeft, alleen dan wel de versies van 2017 (de laatste). Zeker weten doe ik dat overigens niet. Cactus heeft nu een facelift gehad en daar kun je ze sowieso in delen klappen en is een stuk saaier, maar die valt sowieso buiten budget.
Nadeel van de Cactus zijn de klapramen voor de achterkant. Wellicht een besparingsissue om de auto zo goedkoop mogelijk weg te kunnen zetten. Het punt van de achterbank (wat anderen ook al aangaven) is wel een goede, in mijn vorige auto’s gebruikte ik dat best vaak. De facelift valt inderdaad buiten budget en het leuke is er wel vanaf helaas…
Meekoh schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:30:
[...]
Naar mijn mening nog steeds te veel knopjes ;)
Ik had dat juist bij de Focus MK3 variant, de MK3.5 toont een stuk rustiger.

Maar knopjes vind ik persoonlijk prettiger dan zo'n touchscreenvariant als de Peugeot 308. Al kan je ook doorschieten met het aantal knopjes en de plaatsing er van zoals in de Ceed..

vhal wijzigde deze reactie 08-01-2019 09:04 (6%)

• gwystyl
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 20:46

gwystyl

Beugeltje dan maar?

vhal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:59:
@Hobbykok Dat ziet er wel uit als een ruime auto al heb ik het idee dat een Mercedes qua vaste lasten en onderhoud er wel bovenuit stijgt. Ik ben niet geheel bekend met de auto maar ik zal deze eens bekijken. :)

[...]

Ik heb ook gekeken naar de Tourer maar die is wel erg schaars helaas. Maar hoe bevalt jou de Civic qua rijeigenschappen en andere zaken? Ik weet alleen niet of je een diesel of benzine rijdt.
Ik heb een diesel in Elegance Business uitvoering. Ik heb er nu 163k opzitten en het bevalt uitstekend. Alleen regulier onderhoud en 1x een lampje, waarbij de garage aangaf dat het de eerste keer was dat ze die bij zo'n model moesten vervangen.
De Civic heeft vier uitrustingsniveaus volgens mij. De S is echt kaal. Vanaf de comfort zitten de meeste dingen er wel op (airco, cruise controle etc), en bij de Elegance heb je dan nog iets betere audio, climate control en in geval van de Business uitvoering pdc achter en voor en navigatie (Garmin).
Qua rijden vind ik het een fijne mix tussen comfortabel en sportief. Hij ligt goed op de weg en de stoelen bieden vrij veel zijdelingse steun, en op lange stukken is hij erg stabiel en redelijk stil.
De 1.4 heeft wat minder pit dan de diesel, en de automaat voelt traag aan. Als dat geen probleem is zou ik voor de 1.4 met handbak gaan. Als je wat vlotter wil rijden de 1.8.
De multimedia is wat traag maar voldoet.

Verbruik van mijn auto ; Mijn whisky-collectie ; Steam profiel

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

De klapramen aan de achterkant bij de Cactus zijn niet eens echt een budgetding (deels), maar het gaat vooral om een stuk gewicht wat je daardoor mist. Die Cactus van mij is een 100pk diesel maar toch weegt hij maar 1155kg, dat is redelijk uitzonderlijk voor een diesel met die afmetingen. Vandaar dat hij nog niet weg is bij ons, het omslagpunt van zo'n Cactus ligt een stuk lager dan bij een diesel van 1400-1500kg... Ze hebben meer van die dingetjes uitgehaald (ook de achterbank niet in delen klapbaar is een gewicht ding blijkbaar), en dat zorgt er wel voor dat de auto voor sommigen slecht afgewerkt/goedkoop aanvoelt...

Anyways, ik heb die klapraampjes nooit erg gevonden. Waarom moet zo'n raam open/naar beneden, achterin? Je hebt climate control, dan moet je de raampjes dichthouden. Ik hoop dat mijn kind niet gaat roken en het parkeerkaartje pak je altijd voorin. Misschien dat ik er later anders over denk (als ze ouder is) maar ik heb serieus lease-auto's gehad waar dat raampje nooit open was. Sterker nog, toen ik mijn Auris inleverde (2 jaar mee gereden) kreeg ik later een mail met de vraag waarom ik niet gemeld had dat 1 van de raampjes niet naar beneden ging.. Nooit gebruikt...

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
De zijramen zijn ook een vluchtweg...

• SniperGuy
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 14-02 13:04
[...]

Honda Civic (mk9)
[Afbeelding]

Persoonlijk neig ik naar de Ford Focus of de Honda Civic maar wellicht zijn er puntjes van aandacht die ik over het hoofd heb gezien. Of zijn er andere alternatieven beschikbaar maar ik verzuip een beetje in het huidige aanbod. Dank alvast voor jullie hulp :)
Ik ben bekend met de Civic en het 1.0 ecoboost motorblok van de Ford:
Civic uit het plaatje is een facelift 2015 model (andere neus+achterlichten, stoelbekleding en sideskirds). Dit MK9 model wordt gevoerd sinds 2012 en is sinds de introductie 2x aangepast (2014 en 2015)
Voor 16000 ga je geen 2015 1.8 Sport model vinden met minder dan 100K KM op de teller (been there thone that)
2012 moet je mijden als je coming/leaving home verlichting wil, 2013 en nieuwe heeft dat al wel (incl.onboard menu instellingen die je tijdens het rijden kan veranderen. 2012 kan dat alleen stilstaand met de handrem erop en heeft standaard telefoonkoppeling).
Inhoud afmetingen, onderstel, motorblok etc is over de jaren 2012-2015 wel gelijk. ook (ik rij de 1.8).

Auto is betrouwbaar en het motorblok ook (in basis bestaat het het R18 blok sinds 2006)
Qua uitrusting moet je minimaal een Sport of Executive hebben (zegt alles over de uitrusting, niets over motorblok of onderstel)
Sport heeft oa: Climat control, cruise controll, automatische verlichting, automatische wissers, achteruitrij camera
Executive heeft alles van Sport maar ook: Xenon, Navigatie incl Bleutooth, keyless entry, parkeer sensoren, leren bekleding, zonnedak, instelbare reggesteun, stoelverwarming
Latere modellen hebben soms ook ADAS.
Qua uitrusting misschien een beetje karig, maar alles wat je nodig hebt zit vaak erop en het werk.

Er zijn geen grote aandachtspunten anders dan de aandachtspunten die je bij iedere gebruikte auto hebt.
Alle benzine 1.4 en 1.8 motoren houden van toeren maken, dan pas heb je de 141PK tot je beschikking. Onderin is het koppel wat afwezig
Verbruik is met een zware rechter voet 1:13 (Manual 6 bak). Als je gaat gassen zal je flink in de versnellingen moeten "roeren", nouja roeren is het niet want de versnellingsbak is de betere in zijn soort en altijd spot-on. Maar bij 120KM/h maximaal accelereren betekend 2-3 versnellingen terug vanuit de 6e (naar de 3e of 4e)

Ford 1.0 ecoboost blok kan problemen geven, maar over het algemeen zijn er na de recalls geen problemen bekend. Koppel is ruim aanwezig en doorhalen in de toeren is compleet nutteloos.
Zal onderin meer koppel hebben dan de Honda 1.8 en zal ook sneller zijn, totdat je gaat schakelen naar de 2e versnelling. De 1.8 zal door blijven halen.

• vhal
@SniperGuy Duidelijke samenvatting voor de Civic, dank hiervoor.
Her en der vind ik wel wat 1.8’s terug < €16000 of misschien net €500 euro er boven. Het is een beetje afhankelijk qua aanbod, sommige lijken geïmporteerd te zijn en andere zijn Nederlandse wagens. Maar een 1.8i is wel te vinden voor ~€15K met een lage kilometerstand. Dan heb je meestal een Sport, Comfort of een enkele Executive. De 1.4’s zijn wat gunstiger qua prijs en meer te vinden tweedehands. Ik wist overigens niet dat er 2 facelifts zijn geweest, dacht namelijk alleen in 2015 met de andere neus e.d. Al met al moet ik er maar gewoon eens in rijden.

Daarnaast hangt ook het e.e.a. af hoe het loopt met mijn huidige auto qua uitspraak (of een mogelijke schikking)

• FreakNL

FreakNL

Well do ya punk?

pagani schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:25:
Oh, zo had ik er nog nooit over nagedacht. En je hebt zeker een punt! Als je er overigens een goeie klap tegen geeft (vanuit binnen) schieten ze zo open, het is gewoon hard plastic waar het op tegengehouden wordt (het blijft Citroen :+), dus dat druk je er (vanuit de binnenkant) zo uit/kapot..

Maar alsnog geeft een schuifraam (mits het nog werkt) in geval van nood meer ruimte, dus goed punt.

• SniperGuy
vhal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:38:
@SniperGuy Duidelijke samenvatting voor de Civic, dank hiervoor.
Her en der vind ik wel wat 1.8’s terug < €16000 of misschien net €500 euro er boven. Het is een beetje afhankelijk qua aanbod, sommige lijken geïmporteerd te zijn en andere zijn Nederlandse wagens. Maar een 1.8i is wel te vinden voor ~€15K met een lage kilometerstand. Dan heb je meestal een Sport, Comfort of een enkele Executive. De 1.4’s zijn wat gunstiger qua prijs en meer te vinden tweedehands. Ik wist overigens niet dat er 2 facelifts zijn geweest, dacht namelijk alleen in 2015 met de andere neus e.d. Al met al moet ik er maar gewoon eens in rijden.

Daarnaast hangt ook het e.e.a. af hoe het loopt met mijn huidige auto qua uitspraak (of een mogelijke schikking)
O ja, 1.8 zijn dun gezaaid en vooral de 2015 modellen (omdat iedereen er in blijft rijden en niet naar de huidige Civic MK10 serie wil).
Het klopt dat er veel geïmporteerd is (mijne ook, vooral omdat de 1.8 nieuw niet gewild was) maar mits de documentatie en onderhoudshistorie er bij zit is dit geen probleem.

facelift 2014 heeft donkere achterlichten (maar zelfde neus)
Facelift 2015 heeft ook de Type-R-look voorkant, compleet andere achterlichten en spoiler en de sideskirts opde deuren zijn anders.
Navigatiesystemen op de 2015 modellen zijn beter/mooier/nieuwe/groter

• Hobbykok
vhal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 07:59:
Mercedes is in onderhoud niet duur omdat je alle onderdelen ook van een alternatief merk hebt, BMW is een heel ander verhaal. Ik breng zelf de auto naar een mercedes specialist garage en niet naar de merkgarage / dealer, dat scheelt veel.

• JT
  • Registratie: november 2000
  • Laatst online: 10:29

JT

VETAK y0

@vhal Wat betreft station/mpv/suv + crossover geldt het volgende wat betreft ruimte binnen hetzelfde segment:
Station < MPV < SUV/crossover. Waarbij de laatste ook nog eens duurder is door wat ik noem een lifestyle-tax ;) Als je wilt betalen voor lifestyle dan zeker kopen, als je een hoge instap wilt en niks geeft om lifestyle maar wel ruimte dan een MPV en absolute ruimte een station. Als je het compleet wilt maken dan is het denk ik
Station < MPV/sedan < crossover/hatchback.

Ik heb helemaal niks met SUV's want ze zijn krapper, duurder, niet functioneler en wekken de suggestie iets te kunnen wat ze niet kunnen (off-road, avontuurlijk) :P
SniperGuy schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 10:48:
[...]
Ford 1.0 ecoboost blok kan problemen geven, maar over het algemeen zijn er na de recalls geen problemen bekend. Koppel is ruim aanwezig en doorhalen in de toeren is compleet nutteloos.
Zal onderin meer koppel hebben dan de Honda 1.8 en zal ook sneller zijn, totdat je gaat schakelen naar de 2e versnelling. De 1.8 zal door blijven halen.
Dat is wel een goede die ik vergeet te vermelden. Ik weet dat voor mijn C-Max er 1 potentieel probleem is. Een van de slangen naar de radiator is slecht ontworpen en kan daardoor tijdens het rijden knappen. Dan is je blok natuurlijk aan gort ;) Volgens mij geldt dat voor 2013 en eerder in het geval van de C-Max. Ik heb bij aanschaf er naar laten kijken door een Ford garage of die slang al vervangen is voor de juiste.

• Lethalis
  • Niet online
JT schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 08:48:
Station < MPV/sedan < crossover/hatchback.

Ik heb helemaal niks met SUV's want ze zijn krapper, duurder, niet functioneler en wekken de suggestie iets te kunnen wat ze niet kunnen (off-road, avontuurlijk) :P
Ja, voor een gezin en als je het praktisch bekijkt, is het slimste simpelweg een station of een MPV kopen.

Gezien mijn rugklachten moet mijn volgende auto eigenlijk een MPV worden (waarin ik ook daadwerkelijk rechter zit en niet alleen maar hoger van de grond :) ).

Lethalis wijzigde deze reactie 09-01-2019 12:42 (7%)

The secret to creativity is knowing how to hide your sources ~ Walking on water and developing software to specification are easy.. as long as both are frozen.

• SuperJoker
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 11-01 11:15
Voor het geld wat jij noemt, heb je ook een 2e hands Volvo v40, v50, v60 en zelfs wel een v70. En met name met die laatste heb je echt meer gezinsauto voor je geld, dan alle andere hier genoemden.

Bijkomende plus is dat het ontzettende veilige auto's zijn. Echte gezinsauto's dus.

Het best te consumeren met 1kg JOZO.

• Cheezus
  • Registratie: februari 2001

Cheezus

Luiaard

Mazda 6 ook al bekeken? Ook betrouwbaar, lekker ruim en redelijk laag gewicht voor z'n klasse. En een stuk mooier dan de andere aziaten (mening..).

• HTT-Thalan
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 19:52

HTT-Thalan

technically, I'm not pedantic.

Ik wil en kan absoluut bijdragen aan de keuze voor een andere auto, maar ben in den beginne wel benieuwd in de issue met de Renault. Ik heb ook de 1.2 TCE (115) motor en kan er weinig fout aan vinden. Ik heb wel een 'hikje' in het toerenverloop als je onder last uit een wat lager toerental optrekt, maar ik heb al van meedere mensen begrepen dat dit een 'eigenschap' is van het blok, waarschijnlijk ingegeven door de mapping (en dat op zijn beurt weer vanwege emissie-eisen). Een andere map zou het probleem zogezegd compleet weghalen.

Als jij een trilling ervaart zou ik eigenlijk direct denken aan een resonerend onderdeel ergens in de motorruimte. Kun je er iets meer over vertellen? Mag in PM als men het te off-topic vind :).

"Four wheels will move the body. Only 2 wheels will move the soul".

• True
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 16:15

True

Dislecticus

pagani schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 09:25:
offtopic:
Vind ik eigenlijk een slecht argument. Na een ongeluk krijg je meestal de ramen toch niet open, daarnaast willen achterramen meestal maar voor 2/3e naar beneden. Open slaan met een hamer kan altijd nog en zoals door anderen ook aangegeven, met wat kracht druk je het hele mechaniek los.

Steam Profile

• vhal
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:58:
Voor het geld wat jij noemt, heb je ook een 2e hands Volvo v40, v50, v60 en zelfs wel een v70. En met name met die laatste heb je echt meer gezinsauto voor je geld, dan alle andere hier genoemden.
Bijkomende plus is dat het ontzettende veilige auto's zijn. Echte gezinsauto's dus.
De V50 vond ik vroeger altijd wel een leuke auto om te zien, in beginsel is het een Ford (of andersom) maar anno 2019 begint hij wat belegen te worden. De V40 is krap binnenin en de kofferruimte is beperkt. De V60/70 is m.i. een hogere klasse dan wat ik zoek en dan met name in gewicht. Dan zou ik eerder kiezen voor een V60 maar dan moet ik wel concessies doen aan het gereden aantal kilometers.
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:30:
Als jij een trilling ervaart zou ik eigenlijk direct denken aan een resonerend onderdeel ergens in de motorruimte. Kun je er iets meer over vertellen? Mag in PM als men het te off-topic vind :).
Zover ik mij kon herinneren rij je toch een Dacia? De 1.2TCe 115 had ik ook in mijn vorige Megane waarmee ik weinig problemen had. In de Clio daarentegen is het een ander verhaal, in beginsel hetzelfde ding maar met iets meer PK en een andere configuratie. Als ik vlot accelereer - de motor nodigt daar voor uit, niet om 1500rpm te rijden :P - en vervolgens het gas los te laat/vermindert rond de 3000rpm (je zou het lift & coasten kunnen noemen), dan trilt er 'iets' vanuit het motorcompartiment wat voelbaar is in mijn stuur, stoel, pook en dashboard. Je hoort ook een dreunachtig geluid. Gek genoeg verdwijnt het weer < 2700 rpm maar als je 125km/h rijdt in zn 6, dan wordt je gek van het getril wat komt en gaat. Wellicht is het persoonsafhankelijk maar schijnbaar heeft Renault hier meerdere meldingen van ontvangen en ben ik niet de enige. In die vier dagen dat de auto bij de dealer heeft gestaan onder fabrieksgarantie hebben ze weinig kunnen vinden in ieder geval...

Maar ik laat het verder wel over aan de rechter want de advocaat van de dealer/tegenpartij is wel goed om een onsamenhangend verhaal op te stellen met wat er 'juist niet mis' is.

vhal wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:23 (4%)

• dfrenner
  • Registratie: februari 2008
  • Laatst online: 17:37
Steven.w schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:10:
Ik heb goede ervaringen met de Peugeot 308. Vooral de 1.2 puretech 130 pk is een genot om te rijden en kent weinig problemen.

Peugeot saai? Hmm, smaken verschillen natuurlijk, maar ik vind het alles behalve saai. Vooral het interieur is subliem vergeleken met de (vooral Aziatische) concurrentie.

En tja, dat stuurtje. Ga het eens rijden. Ik vind het heerlijk en vraag me steeds weer af waarom het ‘reguliere’ stuur zo groot moet zijn, als ik weer eens in een andere auto rijd.
Motor is lekker! Mooi soepel blok.
Ruimte achterin bij de station is echt super. Een erg ruime kofferbak!

Maar toch is de wegligging erg.... Frans.... Bochtenwerk en hogere snelheden zijn niet echt zijn ding.
Ik blijf bij mijn stelling: Ford en Peugeot ga nou eens samenwerken, gooi de blokken van Peugeot in de Focus en je hebt een perfecte auto gemaakt!

Overigens heb ik het wel over de dieselblokken, ik heb weinig ervaring met de benzines...

Youtube: DashcamNL

• SuperJoker
Smaak valt niet over te twisten. De V50 vind ik persoonlijk nog courant, V70 in deze prijsklasse wellicht iets minder.

Echter; je koopt met een V50, V60 of V70 echt méér auto dan de genoemde alternatieven. Wellicht minder flitsend, maar robuuster (gooi maar eens een deur dicht van zo'n auto) en veiliger. En dat lijkt mij voor een gezinsauto belangrijker dan een flashy uiterlijk of dashboard (alhoewel ik dus zelf de Volvo's nog steeds mooi vind, ook de dashboards).

Mbt. de V50; dat is een PSA samenwerking, het is in de basis een Ford Focus, maar met Volvo opbouw. En die opbouw is kwalitatief aanmerkelijk beter dan van een Ford Focus (wederom: gooi maar eens een deur dicht).

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

vhal schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 14:21:
Zover ik mij kon herinneren rij je toch een Dacia? De 1.2TCe 115 had ik ook in mijn vorige Megane waarmee ik weinig problemen had. In de Clio daarentegen is het een ander verhaal, in beginsel hetzelfde ding maar met iets meer PK en een andere configuratie. Als ik vlot accelereer - de motor nodigt daar voor uit, niet om 1500rpm te rijden :P - en vervolgens het gas los te laat/vermindert rond de 3000rpm (je zou het lift & coasten kunnen noemen), dan trilt er 'iets' vanuit het motorcompartiment wat voelbaar is in mijn stuur, stoel, pook en dashboard. Je hoort ook een dreunachtig geluid. Gek genoeg verdwijnt het weer < 2700 rpm maar als je 125km/h rijdt in zn 6, dan wordt je gek van het getril wat komt en gaat. Wellicht is het persoonsafhankelijk maar schijnbaar heeft Renault hier meerdere meldingen van ontvangen en ben ik niet de enige.
Klopt, en die weegt wellicht nog wat meer dan een Clio, maar het ligt dus waarschijnlijk niet aan de motor maar aan de combi clio/blok (waarschijnlijk een design issue dan, gok ik).

Ontopic: Ik ben dus heel erg gecharmeerd geraakt van Dacia :) al kan ik me voorstellen dat dit wellicht te dicht bij je huidige keuze ligt om nog serieus overwogen te worden. Voor 16k heb je er eentje nieuw. Ik heb proefgereden met de 0,9TCe in de Logan en die heeft me serieus verrast, evenals de 1.2TCe maar die voelt in een grote auto als de Lodgy wel wat minder vlot aan.

Een Logan full option is veel comfortabeler dan ik had verwacht, vooral door de lange veerweg. Voor nog geen 500 euro koop je de garantie af voor 200.000km dus dan ben je verzekerd van geen gezeik tijdens de gehele tijd dat jij erin gaat rijden, en je kunt hem af-fabriek met gas krijgen zodat het omslagpunt al bij 5.000km per jaar ligt.

Doe ermee wat je wil, ik besef me terdege dat Dacia als merk (prestige, opties, looks etc) niet echt te vergelijken is met andere opties die hier al genoemd zijn, maar ik vond het een hele prettige mogelijkheid om voor effectief 2ehands geld een nieuwe auto te krijgen met alle opties die ik wilde.

En rij al heel wat jaren in bedrijfsauto's, kan dat ook blijven doen als ik wil, maar zoals genoemd ben ik dus heel erg prettig verrast door de Dacia. Hoor ook héle goede verhalen over de Duster (mocht je een hoge zit willen).

Qua vermogen: Zowel de 0,9TCe in de Logan als de 1,2TCe in de Lodgy zijn vlot..... genoeg.
Houd niet over, maar je haalt de 100 wel in 10 seconden. Ik kan prima invoegen en inhalen. Ik overweeg wel een map (of een box) vanwege die 'hik' in het toerenverloop.

Concessies zouden dus zijn vermogen, in het geval van de Logan ook het overhellen in de bocht (niet extreem en hij spoort prima, maar toch) en de goedkope plastics en dunne deurtjes. Het klikt allemaal wat minder, maar het trilt of schud totaal niet en ook bij 130 is het prima stil in de auto, je kan gewoon een gesprek voeren.

HTT-Thalan wijzigde deze reactie 09-01-2019 15:17 (11%)

• bernardV
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 12:56
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:58:

Inderdaad, toevallig kwam ik net deze tegen: http://www.volvocarsfries...er---bluetooth---trekhaak-

Wel meer kilometers dan de 100k die TS aangeeft, maar ik zou dit zeker aandurven bij een Volvo en helemaal bij die T5 motoren.

• SuperJoker
Ik zou dan eerder naar zoiets kijken:
https://www.autotrader.nl...odel=v70&fuelType=benzine

Voldoet qua km stand, qua prijs, volledige historie aanwezig..

• BvZwolle
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 13:17

En de 40 is niet krap? Deze auto mag de naam station niet eens hebben. Tevens is deze auto ook niet geheel klachtenvrij.
Ik heb zelf een Skoda Octavia, heerlijk ruim, gemoedelijke auto om in te rijden en qua gewicht ook nog eens gunstig. Die ga ik zonder twijfel weer kopen als de mijne aan vervanging toe is. Dat is nog niet van toepassing, want hij staat nog maar op 332.000 kilometer O-)

• SuperJoker
De V40 is inderdaad niet de ruimste, dat is zonder meer waar. Niet geheel klachtenvrij is nonsense.

Skoda Octavia is ook prima, maar kwalitatief en qua veiligheid minder dan die V40. Maar ook een prima keuze. Wel meer ruimte.

• HTT-Thalan

HTT-Thalan

BvZwolle schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:21:
[...]

En de 40 is niet krap? Deze auto mag de naam station niet eens hebben. Tevens is deze auto ook niet geheel klachtenvrij.
Ik heb zelf een Skoda Octavia, heerlijk ruim, gemoedelijke auto om in te rijden en qua gewicht ook nog eens gunstig. Die ga ik zonder twijfel weer kopen als de mijne aan vervanging toe is. Dat is nog niet van toepassing, want hij staat nog maar op 332.000 kilometer O-)
Ik onderschrijf wat je zegt maar ik ben toch wel geschrokken van het olieverbruik en onderhoudsbehoefte van (toegegeven, in mijn geval een extreme uitvoering van) de Octavia. Wellicht dat de gewone blokken minder issues hebben, maar als die RS mijn privé auto was geweest had ik ook al net als TS in een rechtszaak gezeten om de koop te ontbinden.

• BvZwolle
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:32:
[...]

Ik onderschrijf wat je zegt maar ik ben toch wel geschrokken van het olieverbruik en onderhoudsbehoefte van (toegegeven, in mijn geval een extreme uitvoering van) de Octavia. Wellicht dat de gewone blokken minder issues hebben, maar als die RS mijn privé auto was geweest had ik ook al net als TS in een rechtszaak gezeten om de koop te ontbinden.
een 1.2 of 1.4 TSI lijkt me voor TS, als ik het een beetje zo in kan schatten, voldoende toch? De RS staat bij mij op het lijstje, alleen ik weet niet of mijn brakke rug dat ook leuk vindt.

• BvZwolle
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:31:
De V40 is inderdaad niet de ruimste, dat is zonder meer waar. Niet geheel klachtenvrij is nonsense.

Skoda Octavia is ook prima, maar kwalitatief en qua veiligheid minder dan die V40. Maar ook een prima keuze. Wel meer ruimte.
Ik kan je 3 verhalen geven over de V40: 1x eigen ervaring, 2x van directe vrienden die vele kilometers met de V40 maken. De vrienden hebben zelfs zoveel klachten gehad dat ze allebei de auto hebben ingeleverd bij de dealer.
Daarbij komt dat de dode hoek enorm is bij deze auto.

• SuperJoker
BvZwolle schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:06:
[...]

Ik kan je 3 verhalen geven over de V40: 1x eigen ervaring, 2x van directe vrienden die vele kilometers met de V40 maken. De vrienden hebben zelfs zoveel klachten gehad dat ze allebei de auto hebben ingeleverd bij de dealer.
Daarbij komt dat de dode hoek enorm is bij deze auto.
Met alle respect, maar voor elke auto is er wel iemand te vinden die 3 mensen kent die er problemen mee gehad hebben. Dat zegt exact nul komma nul niets.

Als je nu 3000 man kende, en het in het nieuws geweest was, het een bekend iets was voor deze auto's, etc, had je gelijk. Dat is echter niet het geval.

Mits je a) weet wat een dode hoek is en b) je spiegels goed afstelt, hebben deze auto's geen noemenswaardige grotere of kleinere dode hoek dan wat dan ook genoemd in dit topic.

http://lifehacking.nl/ond...gels-af-zonder-dode-hoek/

• BvZwolle
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:20:
[...]

Met alle respect, maar voor elke auto is er wel iemand te vinden die 3 mensen kent die er problemen mee gehad hebben. Dat zegt exact nul komma nul niets.

Als je nu 3000 man kende, en het in het nieuws geweest was, het een bekend iets was voor deze auto's, etc, had je gelijk. Dat is echter niet het geval.

Mits je a) weet wat een dode hoek is en b) je spiegels goed afstelt, hebben deze auto's geen noemenswaardige grotere of kleinere dode hoek dan wat dan ook genoemd in dit topic.

http://lifehacking.nl/ond...gels-af-zonder-dode-hoek/
De afstelling ken ik, pas ik ook toe, maar bijna niemand doet het op deze wijze. Blijft het nog steeds een krap voertuig. Maar dat standpunt van mij was al bekend ;)

• Steven.w
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 16:20:
[...]

Weet je wat nou het mooie is? In dit soort topics krijg je altijd de oneliners met n=1 ervaringen en gedateerde betrouwbaarheidsverhalen over Aziaten, Fransen etc. Het zegt allemaal niet zoveel.

Veel mensen zijn altijd erg enthousiast over de auto’s die ze zelf gekozen en gereden hebben. Dit zegt echter niet zoveel over de daadwerkelijke betrouwbaarheid van een auto.

Echt slechte auto’s worden niet meer gemaakt. Af en toe glipt er een slippertje tussendoor. Bij elk merk is dat het geval. Ja, ook BMW, Toyota en Mazda.

Leuke topics met interessante ervaringen. Maar ik zou mijn keuze voor een auto er niet van laten afhangen.

• SuperJoker
Steven.w schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 17:27:
Weet je wat nou het mooie is? In dit soort topics krijg je altijd de oneliners met n=1 ervaringen en gedateerde betrouwbaarheidsverhalen over Aziaten, Fransen etc. Het zegt allemaal niet zoveel.
+1
Echt slechte auto’s worden niet meer gemaakt. Af en toe glipt er een slippertje tussendoor. Bij elk merk is dat het geval. Ja, ook BMW, Toyota en Mazda.
Ben ik niet helemaal met je eens. Er zijn wel degelijk series en types van autos die minder zijn. Bij Volvo bv; de oudere series diesels hadden allemaal issues met EGR kleppen etc.

En soms kan iemand je op een idee brengen of iets zeggen waardoor je op andere gedachtes komt. Het is altijd goed om te horen hoe anderen er tegenaan kijken, zolang je inderdaad maar niet in de n=1 val trapt.

Wellicht komt er iemand met een suggestie waar TS nog niet aan gedacht had.

• vhal
Hoop informatie waar ik wel wat mee kan. Dank allen :)

De optie Dacia die @HTT-Thalan opperde is ook het onderzoeken waard al blijft het min of meer een “Renault”.
De gelinkte Volvo’s met de hoge kilometerstanden zou ik persoonlijk niet aandurven. Alles valt en staat met onderhoud maar uiteindelijk kom je mogelijk gekke dingen tegen die ik eigenlijk niet hoop te vinden. Wat betreft veiligheid, de auto’s die ik noem zullen dat ws. ook zijn maar qua bouw staat Volvo wellicht wat hoger op de ladder. De V60 vond ik altijd wel een mooie auto om te zien.

Al met al een zoektocht waarbij er één grote variabele is nl. “wat gaat er gebeuren met mijn huidige auto?”

In ieder geval ga ik de Ford Focus 1.0 125PK nader bekijken tezamen met de Honda Civic (beide motorisering) waarbij de laatste wat meer een emotionele keuze is qua looks (niet echt allerdaags) en de Focus meer een veilige keuze. Een Dacia Lodgy kan altijd nog :)

• Civic09
  • Registratie: mei 2009
  • Laatst online: 20:36
Ik kan je uit ervaring ook de Mazda 6 aanraden. Ik rijd nu 4 jaar het model vanaf eind 2012 in Sportbreak uitvoering. Een hele mooie auto die ook zeer betrouwbaar en zuinig (1:16) is. Slechts 1280 kg dus MRB vergelijkbaar met auto's uit lager segment. 522 liter kofferruimte en ruim op de achterbank. Vond zelf het grote pluspunt ook dat Mazda kiest voor grote atmosferische motoren zonder turbo. Problemen met deze Skyactiv-G motoren zul je ook als je een avond op internet gaat zoeken niet vinden.
Een echte aanrader dus wat mij betreft. Ondanks dat ie zo goed bevalt jeukt het ook wel weer (autoliefhebber) om iets anders te kopen. Wil hem waarschijnlijk t.z.t. wel particulier gaan verkopen dus als je interesse hebt.....

• vhal
offtopic:
@Civic09 toevallig die witte Mazda 6 waarvan een review op AW staat? Je username komt wel goed overeen met je vorige auto en bouwjaar. Of het is toeval :P

• Civic09
Klopt! En ondanks dat ik in die review ook best kritisch ben geweest ben ik als ik de balans op maak na 4 jaar toch echt overwegend tevreden. Nu met 80k op de teller rijdt ie nog net zo goed en strak als bij aankoop. Het is dat ik als autoliefhebber wel weer eens wat anders zou willen maar ik denk dat het nog vele jaren een betrouwbare metgezel is. Zit te kijken naar een Duitser als opvolger maar daar lees ik toch wel over hele andere problemen. Misschien toch maar wederom voor een Mazda gaan....

• SuperJoker
vhal schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 20:35:
De gelinkte Volvo’s met de hoge kilometerstanden zou ik persoonlijk niet aandurven. Alles valt en staat met onderhoud maar uiteindelijk kom je mogelijk gekke dingen tegen die ik eigenlijk niet hoop te vinden. Wat betreft veiligheid, de auto’s die ik noem zullen dat ws. ook zijn maar qua bouw staat Volvo wellicht wat hoger op de ladder. De V60 vond ik altijd wel een mooie auto om te zien.
Smaak is je eigen keuze en natuurlijk zijn er prima andere auto's dan die Volvo's, maar ik wil toch vermelden dat ik een V70 linkte met ruim onder de 100k km. Dus geen hoge km-stand.
Een Dacia Lodgy kan altijd nog :)
Opeens weet je het. Je koopt een Fiat Multipla! 8)7

• iceme
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 14-02 21:24
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:08:

Heb ik een paar jaar in rond gereden. Prima en praktische auto. Iig wat anders dan weer een grijze of witte VAG back met allemaal dezelfde vouwen.

• Tw34k3r5
  • Laatst online: 13-01 00:29
Ik heb zelf goede ervaring met de nieuwe crossover van Mazda. Die gebruiken nog de motoren zonder turbo. En Japans dus degelijk. Ik kwam deze occasions tegen uit Duitsland.
https://mrwheelson.nl/auto-aanbod/mazda/cx-3

• TheJason
  • Registratie: augustus 2005
  • Nu online
Ik zou ook als tip de mazda's geven!

• Hobbykok
Leuke topics met interessante ervaringen. Maar ik zou mijn keuze voor een auto er niet van laten afhangen.
Dat zou ik ook niet doen, sterker nog: ik kan niet eens kiezen tussen al dat moois dat genoemd wordt.

Ik heb voor mijzelf een makkelijke regel die ik gebruik: ik koop bij de (merkloze) garage waar ik op vertrouw, ik ga daar kijken en ik weet wat ik wil uitgeven, ik ga niet op google naar ervaringen zoeken en ik vraag het ook niet bij anderen, iedereen heeft een mening en ik ga gewoon voor wat ik mooi vind, ik neem niet eens mijn vrouw meer mee (de vorige keer moest de kinderwagen mee en mocht ik alleen een blauwe auto uitzoeken). Mijn vrouw is het daar trouwens niet mee eens, maar ze vertrouwt me wel dat ik met iets goeds thuiskom (al weet je dat ook nooit, vorige auto had ik 3 dagen voor proefrit en 2e keuring laten doen bij de anwb en na koop ging hij na 10 km rijden kapot en moest er een nieuwe motor in, gelukkig garantie en zo omgeruild).

Maar ik kwam hier om te kijken of er al een keuze gemaakt was, nog even wachten dus, ben wel benieuwd wat het gaat worden.
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 23:08:
Tof ding, kan je ook met je vrouw en vriendin tegelijk voorin zitten :P

Mijn buurman is een groot autoliefhebber en de multipla is zijn favoriet, ik vind hem zelf ook leuk. Lijkt me ideaal voor vakanties. Maar ik val ook voor vreemde auto's, het liefst heb ik zelf de Nissan Cube, maar die is erg lastig 2e hands te vinden. De Cube heeft een grasmat op het dashboard O+

http://zombdrive.com/images1600_/2011-nissan-cube-5.jpg

Dat zou ik ook graag willen, kan je elke keer als je instapt even de auto aaien :D

Hobbykok wijzigde deze reactie 13-01-2019 22:21 (22%)

• vhal
@Hobbykok Voor de 'ik hou van zachte dashbordmaterialen' fetisjisten onder ons :P Maar de Cube is sowieso een briljante auto :D

Maar ik heb nog eens gekeken naar de Civic HB maar er zijn maar weinig 1.8's te vinden die een beetje leuk geprijsd zijn. Ik zou dan het liefst het 2014 model willen (tussentijdse facelift, 2015 is al helemaal niet te vinden) maar dan heb je het wel gehad na een dozijn auto's voor heel NL. :/

• Civic09
Civic is wel een fijne auto al is de 1.8 niet heel zuinig. De Mazda 2.0 is zuiniger. Verder vind ik de zitpositie in de Civic niet geweldig. Stoel staat hoog (door positie benzinetank) en zitting is heel kort.
Verder moet je echt de Sport hebben want het plastic stuur in de Comfort is en voelt wel heel goedkoop.
Na de facelift is het onderstel een stukje verbeterd en comfortabeler geworden.

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 18:12

Wuursj

want worst is al bezet

Een mk3 Mazda 6 is inderdaad wel een goede keuze. Groot en toch niet al te zwaar, mooie techniek en modern. Maar voor het budget wordt het vinden van goede met minder dan 100k op de teller wel een uitdaging. €16k is zo'n beetje de startprijs van een Mazda 6 mk3.

MK2's lukken wel prima maar hebben nog niet de skyactive motoren en zijn meteen ook een stuk gedateerder.

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• SniperGuy
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 15:31:

[...]
Ik hoor uit mijn persoonlijke kring ook (wazige) problemen van de V40 met bijvoorbeeld de elektronica. Lijkt toch geen op zich staand probleem.
Civic09 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:29:
Civic is wel een fijne auto al is de 1.8 niet heel zuinig. De Mazda 2.0 is zuiniger. Verder vind ik de zitpositie in de Civic niet geweldig. Stoel staat hoog (door positie benzinetank) en zitting is heel kort.
Verder moet je echt de Sport hebben want het plastic stuur in de Comfort is en voelt wel heel goedkoop.
Na de facelift is het onderstel een stukje verbeterd en comfortabeler geworden.
Ik vond de 2.0 Mazda 3 een beetje snel afkappen als je op het gas ging. Bij de 4500 was de puf er wel uit en alles daarboven voelde als een motor met ademnood. Het verschil tussen 123pk (Mazda) en 141pk (Civic) was duidelijk voelbaar. Overigens is een nieuwe Civic zuiniger vergeleken met het 2006-2011 model (wat jij gehad hebt).

SniperGuy wijzigde deze reactie 14-01-2019 14:09 (57%)

• Civic09
Ik vond de 1.8 uit de 8e generatie juist dan wel wat pittiger aanvoelen als in de 9e generatie.

De 2.0 Skyactiv-G heb je in verschillende uitvoeringen. Koppel is hetzelfde alleen aantal pk's verschilt. Bovenin de toeren wordt ie wat geknepen in de zwakkere uitvoeringen. Ik heb de 145 pk en die is vlot zat in de 6. De 165 pk is alleen boven de 4000 tpm vlotter.

Motorkarakteristiek is heel verschillend tussen de Mazda en Honda. De Honda heeft veel minder koppel en presteert bij lage toeren minder. Trek je hem door dan is ie wel vlot. Versnellingsbakverhoudingen van de Mazda zijn ook veel langer. Veel minder toeren op de snelweg. Voor een vlotte inhaalactie moet je dan even terugschakelen.

• Hann1BaL

Hann1BaL

[...]

Veel mensen zijn altijd erg enthousiast over de auto’s die ze zelf gekozen en gereden hebben. Dit zegt echter niet zoveel over de daadwerkelijke betrouwbaarheid van een auto.

Het gaat toch ook om de verzameling van ervaringen. Allemaal n=1, maar totaal levert dat meerdere ervaringen op en soms in ieder geval goede ideeen om in gedachte te houden tijdens de zoektocht. Ik geloof niet dat de TS ook maar overweegt om een reactie blind te volgen.

Ervaringen wat betreft betrouwbaarheid zijn uiteraard wat minder relevant, maar goed onderbouwde overwegingen van mensen zijn wel degelijk iets waard.

• Hobbykok
SniperGuy schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:03:
Ik hoor uit mijn persoonlijke kring ook (wazige) problemen van de V40 met bijvoorbeeld de elektronica. Lijkt toch geen op zich staand probleem.
Vandaag toevallig in de V40 van een collega gezeten die er echt heel tevreden over is, maar achterin moet je wel heel slank zijn, aan de buitenkant is het echt een mooie bak en als je beide uitlaten in aluminium ipv zwart hebt helemaal, maar aan de binnenkant is het een stuk kleiner dan het lijkt. Dat vind ik wel jammer, zeker voor die prijs.

• Lethalis
  • Niet online
Ik ben 1m89 en kan beamen dat een Volvo V40 echt heel klein is van binnen. Achter mij kan echt niemand zitten in een V40.

De V60 is wel prima qua formaat.

Maar goed, ik vind Volvo zwaar overpriced voor wat je krijgt. Collega van mij had een V60 hybride, waar veel problemen mee waren (hybride storingen en ernstig cuppen van banden).

Lethalis wijzigde deze reactie 14-01-2019 22:48 (20%)

• boers706
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19:55
vhal schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 11:38:
Zo even uit interesse, hoe is het afgelopen?

• Yucon
  • Registratie: december 2000
  • Nu online

Yucon

*broem*

Hobbykok schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:18:
[...]
De Cube heeft een grasmat op het dashboard O+
Dat dashboard is gewoon mooi van lelijkheid O+

• mieJas
  • Niet online

mieJas

Red!

Civic09 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:14:
Ik vond de 1.8 uit de 8e generatie juist dan wel wat pittiger aanvoelen als in de 9e generatie.
Wat is die 1.8 een heerlijke motor en gecombineerd met de station een super praktisch pakket. Het design is wel apart, natuurlijk.

4200 RPM

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True