Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Keuze gezinsauto, welke te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• vhal
  • Registratie: juni 2003
  • Laatst online: 22:09
Ik ben op zoek naar een gezinsauto ter vervanging van onze huidige auto. Sinds juli 2018 rij ik een tweedehands Renault Clio Estate 1.2TCE uit 2016 met 28000KM op de teller. De reden waarom ik op zoek ben naar een andere auto is dat ik een langdurig juridisch geschil heb met de dealer/wederpartij. De auto heeft het probleem dat deze een trilling heeft in een bepaald toerengebied wat uiteindelijk door de dealer dan wel Renault NL als ‘is een producteigenschap, succes er mee!’ wordt uitgelegd nadat de auto 4 afzonderlijke dagen bij de garage heeft gestaan. Dat heb ik niet gepikt en na een traject is eind januari de (eerste) zitting in de rechtbank. Ik hou diverse scenario’s in gedachten maar ben bezig om mij te oriënteren op een andere auto daar een teruggaaf van de auto een scenario kan zijn.

Eisen:
- Benzinemotor (ik rij te weinig voor een diesel), hybride zou een optie kunnen zijn.
- Redelijke ruimte binnenin en achterin (voor 2 jonge kinderen)
- Betrouwbaarheid van de auto (geen gezeur in defecte onderdelen voor de komende 2 jaar)
- Budget €16000,- maar minder is geen probleem
- Bouwjaar tussen 2013 en 2016
- Gereden kilometers is geen bezwaar maar liever < 100K
- C-klasse hatchback, station-variant mag ook wel maar is geen pré. Een alternatief in de B-klasse/Crossover zou ook kunnen als deze ruim genoeg is.
- Auto kan iets trekken (karretje voor kampeervakantie, caravan geen must/niet nodig)
- Beetje potente motor

Wat liever niet:
- Trillende auto’s :P
- Diesel
- Renault, VAG, BMW,

Zelf heb ik een onderstaande shortlist weten te maken na wat ‘speurwerk’

Ford Focus MK3,5

Ik heb een tijdje de Ford Fiesta gereden wat een prettige auto was qua rijeigenschappen. De Ford Focus is vergelijkbaar maar uiteraard wat ruimer qua formaat. Ik heb bewust de facelift gekozen van de MK3 daar ik het interieur een stuk rustiger/mooier vind dan de eerste variant. Qua motorisering had ik de 1.0 125PK in gedachten maar ook de 1.5 150PK. Wel heeft de laatste wat recalls onder zijn naam staan waarbij het afwachten is of deze correct zijn uitgevoerd (ik lees her en der wat verschillende verhalen). De 1.0 lijkt behoorlijk hufterproof te zijn maar gevoel dat een 1.0 voor een Focus wat te krap bemeten is knaagt toch. Daarnaast ben ik geen fan van een 3-cilinder motor maar Ford lijkt het getril tot een minimum beperkt te hebben.

Toyota Auris (Hybrid)

Zeg je Toyota, dan zegt iedereen wel betrouwbaarheid. Althans, dat hoop ik. Op de diverse autoverkoopsites wordt je dood gegooid met hybrides met afwisselende kilometerstanden. De non-hybride is een stuk minder te vinden. Qua ruimte binnenin is het wat krapper maar de facelift lijkt wat ruimer. Wel lees ik dat sommige personen een trilling ervaren bij bepaalde snelheden. Wel heeft de Auris Hybrid als voordeel dat deze standaard komt met een automaat en behoorlijk zuinig is. Voor mijn woon-werk ritjes (30KM vnl. N-wegen) zou dit een uitkomst zijn.

Honda Civic (mk9)

De Honda Civic is een auto die ik niet zo heel veel zie op de NL’se wegen. Geen idee waarom eigenlijk? Qua vormgeving (interieur en exterieur) vind ik het een leuke verschijning en daarnaast is deze auto best ruim van binnen. De ‘magic seats’ zijn wel een handige gimmick om een compleet vlakke laadvloer te maken of om de achterbank rechtop te zetten. Motorisch heb je de keuze uit een 1.4 en een 1.8 (zonder turbo en wat er niet op zit kan ook niet stuk) waarbij de 1.8 de sterkste variant is met een kleine 142PK. Verder lees ik weinig problemen met deze auto in het algemeen.

KIA Ceed

Mja, de KIA Ceed. Voor een niet al te hoog bedrag vind je ze wel genoeg. KIA timmert de laatste tijd wel behoorlijk aan de weg en qua kwaliteit zal het ook allemaal wel voldoen. Motorisch kan ik niet echt zeggen, ik zie regelmatig 3-cilinders voorbij komen maar ook wat oudere 4-cilinders met een wisselend vermogen.

Citroen C4 Cactus

De eigenheimer :P In het zwart vind ik het best een kek wagentje maar smaken verschillen. In ieder geval een opvallende verschijning wat ook nog behoorlijk wat ruimte heeft. Dashboard moet je van houden. Motorisch houdt het niet over en de PSA-motoren hadden ‘vroeger’ wel wat dingetjes met betrouwbaarheidsissues.

Andere mogelijke modellen?

- Peugeot 308
- Hyundai i30
- Random crossoverMPV-achtig iets?

Persoonlijk neig ik naar de Ford Focus of de Honda Civic maar wellicht zijn er puntjes van aandacht die ik over het hoofd heb gezien. Of zijn er andere alternatieven beschikbaar maar ik verzuip een beetje in het huidige aanbod. Dank alvast voor jullie hulp :)

Mijn pas gekochte auto vertoont een gebrek, wat nu?

• vhal
@Zebby een defect kan altijd voorkomen maar ik doel eerder op grotere defecten waarvan “de kans groot is” is dat ze voor kunnen komen. Ook één van de redenen waarom ik liever geen VAG-auto met DSG privé aan zou willen schaffen.
De Mondeo en andere varianten vind ik simpelweg te groot en zijn duurder in de wegenbelasting e.d. Daarnaast zie ik mijn vrouw er niet in rijden, een Focus e.d. is al net aan (geeft ze overigens zelf aan :P ).

@renegrunn Die heb ik inderdaad overwogen al wordt je veelal overspoeld met D2’s en D4’s die uit de lease komen. Benzine is wat schaarser. Wel vond ik de V40 een benauwd gevoel geven qua ruimte binnenin. Echt goedkoop zijn ze ook niet of je moet de exemplaren zoeken met een hogere kilometerstand.

@Hann1BaL Dank :) Wat je specifiek benoemt over de 308 is ook iets wat mij een beetje tegenstaat: alles moet tegenwoordig via een touchscreen :/

• vhal
Tja, wat zijn saaie auto’s? Natuurlijk zijn er spannender exemplaren te vinden dan mijn genoemde auto’s maar voor nu geldt even het praktisch oogpunt van ‘probleemloos van A naar B’. Dashboard is ook wel persoonlijk, ga je voor een clean-look of een superdruk dashboard met overal knopjes etc.

@desmondDat ga ik zeer zeker doen in de Civic. De 1.4 is wat gunstiger qua prijs dan de 1.8 maar ik heb liever wat reserve. Wat betreft de dakkoffer: wat is jullie lengte van de koffer die jullie hebben geplaatst? Ik heb nu een exemplaar van ~190cm lang (Hapro Carver 6.5) maar ik vraag mij af of deze goed op de dakrails past qua lengte en dat de kofferbak vervolgens nog open kan.

@renegrunn Mazda 3 heb ik niet echt naar gekeken maar wellicht iets om te bekijken. Ik zie dat ze in die tijd voornamelijk nog gebruik maken van non-turbo motoren die goed beoordeeld worden (Skyactiv)

• vhal
Zypher schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:21:
[...]

Als dit een harde eis is, kun je de Auris Hybrid van je lijstje schrappen.
De hybrides van Toyota hebben geen trekhaak omdat er geen zware lading getrokken mag worden met het hybride systeem. Je kunt alleen bij Toyota een speciale fietsendragen krijgen.
Toch zie ik her en der als ik kentekens check op RDW dat je ~400kg mag trekken hetgeen voldoende is voor een klein karretje voor de kampeervakantie. Maar dat zijn voornamelijk HB's, de stations lijken geheel willekeurig te zijn. Anders heb je nog de non-hybride versie.

• vhal
@FastFred ik heb wel gemerkt dat de ene 3-cilinder de andere niet is. Ik had ooit een Nissan Note als leenauto gehad maar dat was een rumoerig ding, de Renault Clio 0.9Tce die ik even als leenauto heb gehad liep een stuk rustiger maar was niet vergelijkbaar met mijn huidige Clio qua motorloop die een 4-cilinder heeft.
Ford heeft het (althans zo heb ik gelezen) iets anders aangepakt met hun 1.0 motor waardoor deze niet als een tractor loopt.

• vhal
Navigatie is voor mij persoonlijk niet echt iets om rekening mee te houden met mijn keuze, de meeste navigatiesystemen zullen ws. wel verouderd zijn en connectiviteit met internet zal helemaal een no-no zijn. Dan gebruik ik liever Waze of een ander systeem op een smartphone (ook al is dat niet helemaal ideaal)
Steven.w schreef op maandag 7 januari 2019 @ 11:43:
[...]
Houd er wel rekening mee dat deze turboloze benzinemotoren wat loom aanvoelen. Je moet ze behoorlijk in de toeren jagen om er wat koppel uit te krijgen, vergeleken met een turbomotor. Staar je dus niet alleen blind op de pk’s maar kijk ook even waar het toerenbereik zit met het meeste koppel. Vaak draaien ze ook een hoger toerental en zijn ze daardoor wat luidruchtiger op de snelweg. Maar goed, geen turbo dus het kan ook niet kapot. Dat is dan wel weer een voordeel.
Aan de andere kant, de varianten met turbo voelden na 3000rpm nogal loom aan. De turbo doet dan weinig meer heb ik het idee. Met mijn huidige Clio lijkt het mee te vallen maar de 1.2 TCe die ik in mijn Megane III heb gereden voelde nogal doods aan na 3500rpm.

Om te beginnen, ik ga maar eens rijden in de Focus, Civic en de Auris waarbij de laatste wat twijfelachtig is door het hybridesysteem (meer vanwege wegenbelasting dan betrouwbaarheid) en mogelijke trillingen in de hybrideaandrijflijn.

• vhal
@roger_sik zal het wat anders specificeren, op zich is een 3-cilindertrilling voelbaar/aanwezig (afhankelijk per model) maar waar ik op doel is het euvel wat ik momenteel heb met mijn huidige Clio. Hier trilt er ws. iets vanuit het motorcompartiment (ws. via de motorsteunen) wat weer door resoneert in mijn stuur/stoel/versnellingspook en alleen maar tussen 2750-3000rpm onafhankelijk van de gekozen versnelling.

@FastFred Volgens mij heeft de huidige Focus (mk4) zelfs cilinderuitschakeling zodat hij op 2 cilinders loopt mocht het kunnen/nodig zijn. Wat wel mogelijk een nadeel kan zijn is dat de distributieriem door het blok heen loopt in een oliebad. Mocht daar wat mee zijn, dan lijkt mij dat het gehele ding uit elkaar moet.

• vhal
@tsjeck alleen is het jammer dat het lagere tarief van de MRB voor hybrides is afgeschaft. Ze zitten zomaar een paar gewichtklasses hoger. Je bespaart wel weer wat door het gunstige verbruik.
Je punten tav de Cactus neem ik mee, een stille auto is toch wel fijn.

• vhal
@Hobbykok Dat ziet er wel uit als een ruime auto al heb ik het idee dat een Mercedes qua vaste lasten en onderhoud er wel bovenuit stijgt. Ik ben niet geheel bekend met de auto maar ik zal deze eens bekijken. :)
gwystyl schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:09:
[...]
Zeker niet.... TS heeft nu een plaatje van de hatchback neergezet, maar die is al vrij ruim. ....Als je nog meer ruimte zoekt kan je ook gaan voor 20cm extra in de vorm van de tourer (die heb ik zelf).
Ik heb ook gekeken naar de Tourer maar die is wel erg schaars helaas. Maar hoe bevalt jou de Civic qua rijeigenschappen en andere zaken? Ik weet alleen niet of je een diesel of benzine rijdt.

• vhal
FreakNL schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:18:
Even een ervaringsdeskundige op het gebied van de Cactus en Auris.
Inmiddels is er een kleine (nu 15 maanden) en dan gaat het allemaal net. Ze zit in een autostoel (uiteraard) dus die ruimte ben je al kwijt. Bovendien zou ik wel een hogere instap willen, ook voor kind in de autostoel zetten is dat veel gemakkelijker. Qua bagageruimte: We zijn afgelopen december 4 nachten weggeweest en dan zit de auto dus gewoon propvol. Buggy achter de bestuurdersstoel en dan de kofferbak vol met onze en haar spullen. Als we serieus op vakantie zouden gaan zouden we echt zo'n dakkoffer moeten hebben.
Overigens is de Auris nog veel kleiner hoor, behalve als je de TS (station) versie neemt. Heb zelf ook een Auris gehad (voor de Cactus), toen was de kleine er nog niet maar zowel de kofferbak als achterbank biedt minder ruimte dan bij de Cactus.
Niets ten nadele van de Cactus (wij zijn er nog steeds erg blij mee), met 2 kinderen zou ik eerder voor een station gaan. Als ik dan echter naar jouw lijstje kijk is hij denk ik weer wel ruimer dan alle alternatieven (behalve wellicht de Ceed, maar dat is de enige station die je noemt). Op autozine of carbase kun je trouwens de kofferbakruimte in liters bekijken per model, wellicht een tip..
Stationvarianten van de genoemde auto’s overweeg ik zeer zeker alleen vind ik het ‘zonde’ om een station te kiezen terwijl ik er voornamelijk alleen in rij behalve tijdens ritjes met het gezin. Sommige station-varianten vind ik juist minder mooi dan de HB variant. De kinderen zijn nu 2 en 4 jaar oud waarbij alleen de jongste nog in een grote kinderstoel zit die redelijk veel ruimte in neemt. Zaken als grote kinderwagens e.d. hebben we niet meer en als de buggy meekan, dan is dat goed genoeg. Maar voor op vakantie is een grotere bagageruimte uiteraard wel prettig maar als ik zie dat de Civic rond de 440 liter zit, dan red ik mij hier wel prima mee. De Renault Clio Estate heeft een identieke inhoud aan liters al merk ik wel dat het per fabrikant scheelt in hoeverre dit bruikbare liters zijn. Afgelopen kampeervakantie heb ik een behoorlijke tent (Falco Havik 4000) + toebehoren in de auto weten te krijgen (wel met dakkoffer). Hiervoor had ik een Renault Megane III Estate en toentertijd was de ruimte wel prettig daar we nog een flinke kinderwagen hadden en je de spullen er nog gewoon in kon ‘gooien’.

De volgende keer neem ik liever een extra karretje mee wat het in- en uitpakken een stuk makkelijker maakt dan "Tetris spelen" in je auto :P
Bedenk overigens dan een SUV/Crossover niet perse meer ruimte biedt.. Of je moet voor een forse gaan. Mijn ouders hebben een CX5, dan ga je praten. Maar bij een Mokka of Capture heb je echt niet superveel meer ruimte... Dan kun je beter voor een station gaan. Ik vind dat trouwens echt verschrikkelijke auto's (voor het oog), maar ja..
Dat besef komt wel binnen, mijn schoonouders hebben een Renault Captur maar daar is de bagageruimte wel minimaal. Je kan wel de achterbank in zijn geheel naar voren schuiven maar dan zitten de kinderen weer in mijn nek. De hogere instap/positie is wel fijn maar geen pre. Andere varianten zoals de 2008 e.d. blijft hetzelfde laken en pak. Mijn ouders rijden dan weer in een Renault Kadjar wat een klasse groter is maar echt onder de indruk ben ik er niet van. Het blijft een Nissan Qashqai in de basis.
Maar nogmaals, in hoeverre is emotie voor jou belangrijk?
Tja, niet echt. Een Dacia Lodgy oid zou ik niet zo snel overwegen al is het wel veel ruimte voor het geld. Als emotie mee zou spelen, dan zou ik inderdaad in een ander segment kijken maar aan de andere kant moet het ook wel praktisch zijn. Een Mazda MX-5 lijkt mij een leuk ding maar totaal niet praktisch. Elektrisch rijden zou ik zeer zeker overwegen maar gezien het budget/eisen niet echt haalbaar
Volgens mij kan je in de nieuwere generatie Cactus wel de achterbank in delen klappen, zelfs de versie die nog wel de airbumps heeft, alleen dan wel de versies van 2017 (de laatste). Zeker weten doe ik dat overigens niet. Cactus heeft nu een facelift gehad en daar kun je ze sowieso in delen klappen en is een stuk saaier, maar die valt sowieso buiten budget.
Nadeel van de Cactus zijn de klapramen voor de achterkant. Wellicht een besparingsissue om de auto zo goedkoop mogelijk weg te kunnen zetten. Het punt van de achterbank (wat anderen ook al aangaven) is wel een goede, in mijn vorige auto’s gebruikte ik dat best vaak. De facelift valt inderdaad buiten budget en het leuke is er wel vanaf helaas…
Meekoh schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 08:30:
[...]
Naar mijn mening nog steeds te veel knopjes ;)
Ik had dat juist bij de Focus MK3 variant, de MK3.5 toont een stuk rustiger.

Maar knopjes vind ik persoonlijk prettiger dan zo'n touchscreenvariant als de Peugeot 308. Al kan je ook doorschieten met het aantal knopjes en de plaatsing er van zoals in de Ceed..

vhal wijzigde deze reactie 08-01-2019 09:04 (6%)

• vhal
@SniperGuy Duidelijke samenvatting voor de Civic, dank hiervoor.
Her en der vind ik wel wat 1.8’s terug < €16000 of misschien net €500 euro er boven. Het is een beetje afhankelijk qua aanbod, sommige lijken geïmporteerd te zijn en andere zijn Nederlandse wagens. Maar een 1.8i is wel te vinden voor ~€15K met een lage kilometerstand. Dan heb je meestal een Sport, Comfort of een enkele Executive. De 1.4’s zijn wat gunstiger qua prijs en meer te vinden tweedehands. Ik wist overigens niet dat er 2 facelifts zijn geweest, dacht namelijk alleen in 2015 met de andere neus e.d. Al met al moet ik er maar gewoon eens in rijden.

Daarnaast hangt ook het e.e.a. af hoe het loopt met mijn huidige auto qua uitspraak (of een mogelijke schikking)

• vhal
SuperJoker schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 12:58:
Voor het geld wat jij noemt, heb je ook een 2e hands Volvo v40, v50, v60 en zelfs wel een v70. En met name met die laatste heb je echt meer gezinsauto voor je geld, dan alle andere hier genoemden.
Bijkomende plus is dat het ontzettende veilige auto's zijn. Echte gezinsauto's dus.
De V50 vond ik vroeger altijd wel een leuke auto om te zien, in beginsel is het een Ford (of andersom) maar anno 2019 begint hij wat belegen te worden. De V40 is krap binnenin en de kofferruimte is beperkt. De V60/70 is m.i. een hogere klasse dan wat ik zoek en dan met name in gewicht. Dan zou ik eerder kiezen voor een V60 maar dan moet ik wel concessies doen aan het gereden aantal kilometers.
HTT-Thalan schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 13:30:
Als jij een trilling ervaart zou ik eigenlijk direct denken aan een resonerend onderdeel ergens in de motorruimte. Kun je er iets meer over vertellen? Mag in PM als men het te off-topic vind :).
Zover ik mij kon herinneren rij je toch een Dacia? De 1.2TCe 115 had ik ook in mijn vorige Megane waarmee ik weinig problemen had. In de Clio daarentegen is het een ander verhaal, in beginsel hetzelfde ding maar met iets meer PK en een andere configuratie. Als ik vlot accelereer - de motor nodigt daar voor uit, niet om 1500rpm te rijden :P - en vervolgens het gas los te laat/vermindert rond de 3000rpm (je zou het lift & coasten kunnen noemen), dan trilt er 'iets' vanuit het motorcompartiment wat voelbaar is in mijn stuur, stoel, pook en dashboard. Je hoort ook een dreunachtig geluid. Gek genoeg verdwijnt het weer < 2700 rpm maar als je 125km/h rijdt in zn 6, dan wordt je gek van het getril wat komt en gaat. Wellicht is het persoonsafhankelijk maar schijnbaar heeft Renault hier meerdere meldingen van ontvangen en ben ik niet de enige. In die vier dagen dat de auto bij de dealer heeft gestaan onder fabrieksgarantie hebben ze weinig kunnen vinden in ieder geval...

Maar ik laat het verder wel over aan de rechter want de advocaat van de dealer/tegenpartij is wel goed om een onsamenhangend verhaal op te stellen met wat er 'juist niet mis' is.

vhal wijzigde deze reactie 09-01-2019 14:23 (4%)

• vhal
Hoop informatie waar ik wel wat mee kan. Dank allen :)

De optie Dacia die @HTT-Thalan opperde is ook het onderzoeken waard al blijft het min of meer een “Renault”.
De gelinkte Volvo’s met de hoge kilometerstanden zou ik persoonlijk niet aandurven. Alles valt en staat met onderhoud maar uiteindelijk kom je mogelijk gekke dingen tegen die ik eigenlijk niet hoop te vinden. Wat betreft veiligheid, de auto’s die ik noem zullen dat ws. ook zijn maar qua bouw staat Volvo wellicht wat hoger op de ladder. De V60 vond ik altijd wel een mooie auto om te zien.

Al met al een zoektocht waarbij er één grote variabele is nl. “wat gaat er gebeuren met mijn huidige auto?”

In ieder geval ga ik de Ford Focus 1.0 125PK nader bekijken tezamen met de Honda Civic (beide motorisering) waarbij de laatste wat meer een emotionele keuze is qua looks (niet echt allerdaags) en de Focus meer een veilige keuze. Een Dacia Lodgy kan altijd nog :)

• vhal
offtopic:
@Civic09 toevallig die witte Mazda 6 waarvan een review op AW staat? Je username komt wel goed overeen met je vorige auto en bouwjaar. Of het is toeval :P

• vhal
@Hobbykok Voor de 'ik hou van zachte dashbordmaterialen' fetisjisten onder ons :P Maar de Cube is sowieso een briljante auto :D

Maar ik heb nog eens gekeken naar de Civic HB maar er zijn maar weinig 1.8's te vinden die een beetje leuk geprijsd zijn. Ik zou dan het liefst het 2014 model willen (tussentijdse facelift, 2015 is al helemaal niet te vinden) maar dan heb je het wel gehad na een dozijn auto's voor heel NL. :/

• vhal
boers706 schreef op vrijdag 1 februari 2019 @ 20:55:
[...]

Zo even uit interesse, hoe is het afgelopen?
Redelijk wel, de zaak loopt nog. Na wat gewrik door de rechter wordt de procedure twee weken aangehouden en moet de dealer een gelijkwaardige auto aanbieden welke de resonantie niet heeft. Dealer gaf aan dat het per auto kon verschilken, mij best als ze een gelijkwaardige auto weten te vinden. Verder mag ik er een week mee proefrijden.

Mocht dat om wat voor reden dan ook niet lukken dan zal de rechter een externe deskundige toewijzen om naar de auto te kijken. Dit wordt overigens niet de DEKRA (dat wilde de dealer), daar had hij geen hoge pet van op :+ Overigens snapte de rechter niet helemaal waarom er niet in een eerder stadium contact is gelegd door de dealer om tot een oplossing te komen. Wel zijn we even naar de gang gestuurd om te schikken maar het eerste bod konden we niet serieus nemen en het laatste bod was ook te laag naar mijn zin.

Eigenlijk blijft het jammer om dit soort zaken in beweging te krijgen met grof geschut :/

vhal wijzigde deze reactie 02-02-2019 07:58 (7%)

• vhal
@evdv vervelende situatie met name dat de dealer niks kan doen omdat Ford NL het niet wil. Is het trillen continue nadat hij overschakelt van 3 naar 2 cilinders?
Steven.w schreef op maandag 7 januari 2019 @ 10:10:
Ik heb goede ervaringen met de Peugeot 308. Vooral de 1.2 puretech 130 pk is een genot om te rijden en kent weinig problemen.
Nu ik deze post zo weer zie, hoe bevalt jou de 1.2 130 PK motor in de 308? Gek genoeg lees ik niet zo veel gekke dingen itt de THP-motoren. Ze zitten volgens mij wel in elke Peugeot tot aan de grotere toe.
Reden is met name dat de 308 op mijn shortlist staat sinds de laatste update. Het betreft wel de HB, de SW is ook leuk maar ik denk dat de HB voor mij voldoet. In het ergste geval gooi ik er een dakkoffer op maar ik weet niet in hoeverre een panoramadak roet in het eten gooit qua dakbelasting en montage dragers

vhal wijzigde deze reactie 03-02-2019 19:41 (9%)

• vhal
@Steven.w Wat ik wel soms lees over deze motor is de vervuiling die voor kan komen al is dit wel iets wat bij elke direct ingespoten benzinemotor voor kan komen. Op het peugeotforum trof ik dit topic aan (https://peugeot-meeting.nl/forum/viewtopic.php?t=4826) waar ook het eea in staat. De THP waren helaas bekend met dit euvel maar ik kan niet echt concluderen of dit ook voor de PureTech motoren geldt.

Misschien is het een storm in een glas water maar het lijkt een trend te zijn met geknepen benzinemotoren die niks mogen uitstoten, het 'volgens het nieuwe rijden' rijden en het uiteindelijk vol lopen met vervuiling.

Dus ja, of die Peugeot 308 HB uit 2015 met 36000km op de teller die ik op het oog had dan zo'n goed idee is (gezien 9000KM/jaar niet bepaald veel is)

• vhal
Kogel is na 7 maanden procederen door de kerk met een schikking voor wat betreft mijn oude auto en de lopende rechtzaak. Weliswaar moet ik het budget ietsjes bijstellen maar we zijn wel van die trilbak af.

Na een heroriëntatie is mijn oog gevallen op een Civic Tourer 1.8 uit 2014, het is niet de meest uitgebreide variant maar voor mij voldoende. Hopelijk kan ik dit weekend even proefrijden maar dat is even afhankelijk van de autotechneut die ons ook geholpen heeft met de probleemanalyse van mijn Clio.

Acties:
  • +1Henk 'm!
  • Pinned

• vhal
@SniperGuy Ja, dank. Fijn dat het traject nu achter de rug is na 7 maanden.

In ieder geval, de keuze is gemaakt. Uiteindelijk hebben we gekozen voor onderstaande Honda Civic Tourer :P

Vanmiddag heb ik een proefritje van iets meer van een uur gereden maar uiteindelijk was ik vrij snel overtuigd dat dit hem moest worden. Zitpositie was prima voor mij, ik merkte niet echt dat de zittingen te kort waren wat @Civic09 volgens mij al zei. Wat wel is, is dat je wat hoger zit dan normaal maar persoonlijk kon ik een prettige zithouding vinden. Het stuur is gelukkig in hoogte en diepte verstelbaar.

Over de motorprestaties van de 1.8 kan ik kort zijn, die zijn voor mij echt prima. Je moet wel wat meer roeren in de versnellingsbak (hij houdt van toeren maken ) maar rustig cruisen is ook geen probleem. Het is even een andere manier van rijden maar het geluidsniveau bleef gelukkig binnen de perken als je 100-130 km/h rijdt in de 6e versnelling. De versnellingsbak heeft een lief klein pookje en schakelt met korte slagen. Navigatie ontbreekt maar ik heb het voornemen om achteraf toch een din2 unit erin te mikken op de plek waar nu de radio zit. Het meest erge is eigenlijk wel dat ik - bleek achteraf - de gehele rit in ECON-modus heb gereden waardoor het misschien nog beter kan. :X En ik maar afvragen waarom er een groen bloempje in het scherm stond :D 8)7 Wellicht waren het de zenuwen of zo...

Maar wat een gigantische bak met ruimte heb je in de kofferbak, er zit nog een extra luik in de vloer met hieronder een graftombe waar je nog flink wat zooi in kan stoppen. Dit gecombineerd met de trekhaak die er ook nog eens op zat maakt het pakket af.

Hopelijk brengt hij ons veel veilige kilometers :)

Verder iedereen bedankt voor alle hulp en tips _/-\o_

• vhal
SniperGuy schreef op donderdag 14 februari 2019 @ 11:34:
Veel veilige KM's! Mooie kleur zo (White Orchid Pearl), ook icm met de geblindeerde ramen.
Ik heb exact dezelfde kleur en achteraf ramen laten blinderen (op 18" Argon LM)
De donkere ruiten verdoezelen de vouw en het ruitje bij de c-stijl een beetje. Ik had ook nog gekeken naar andere kleuren maar dan oogt het geheel wat onrustig.

Overigens zag ik wel dat de vorige eigenaar creatief is geweest met het zwart maken van de Honda logo’s in de grille en op de achterkant. Echt heel mooi vond ik het niet staan en ik had liever de originele zilveren gezien. Nou hoop ik dat het alleen een laagje plastidip is maar het zou zomaar iets anders kunnen zijn.

Ik ben wel benieuwd naar jouw exemplaar, mag wel in een DM :)

vhal wijzigde deze reactie 14-02-2019 21:03 (9%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Politiek en recht

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True