Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Beveiliging nieuwe woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• fdeleij
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23:25
Ik zou mijn nieuwe woning graag willen beveiligen. Dit zowel met een camerasysteem als met een aantal bewegingsmelders en/of deur- en raamcontacten. Deze meldingen wil ik graag bij een centrale hebben.

Nu heb ik al veel mogelijkheden gezien:
- complete camera systemen incl. dvr (ook die van alie)
- verisure en interpolis
- xiaomi camera's in combinatie met een NAS

Het mooiste zou zijn als er meer slimme apparaten (HUE, RING etc) op termijn aan gekoppeld zouden kunnen worden.

Zijn er tweakers die dit al hebben gerealiseerd en mij deelgenoot willen maken van hun ervaringen of mensen die hier zinnige dingen over kunnen zeggen?

Veel dank!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: december 2000
  • Laatst online: 19:56
Wat bedoel je met een centrale?

Als je een alarmcentrale bedoeld, dan kan je zelf beunen vergeten. Die willen alleen centrales die aangelegd zijn.

Acties:
  • +12Henk 'm!

• President
  • Registratie: februari 2015
  • Nu online
Wil je je woning beveiligen tegen inbraak?

SKG 3 deurbeslag (met anti-kerntrek), SKG 3 cilinders, 3-punt slot op je deuren en uiteraard ook sloten op je ramen. Daarnaast uiteraard geen bovenraampje bij de keuken.

Ik weet niet uit welk jaar je woning komt en hoe de woning nu beveiligd is?

Hoeveel geld wil je uitgeven? En in welk opzicht wil je HUE er aan koppelen?

Wil je een melding krijgen als er mensen aanbellen? Wil je ergens een melding krijgen als er beweging is in je voortuin of achtertuin (bijvoorbeeld een kat)? Wil je een melding krijgen als er binnen beweging is als er niemand thuis is? Of wil je een alarm hebben dat af gaat als er beneden beweging is als je boven in bed ligt? Of wil je ook een paniekknop hebben voor als je wordt overvallen?

In andere woorden: wat wil je precies? Als je in een villa woont met je buren op 1 km afstand zul je behoorlijk andere beveiliging moeten hebben dan als je in een rijtjeshuis woont waarbij je buren het direct horen als iemand een baksteen door je dubbele HR++ glas gooit...

Uiteindelijk is beveiliging allemaal schijn. Als men je huis in wil komen dan komen ze wel binnen. Niet als je weg bent of als je ligt te slapen, maar dan bellen ze om 20u aan en beuken ze je deur in als je de deur een stukje open doet of wachten ze je op en drukken ze een mes of pistool op je nek als je na een avondje uit thuis komt of als je in de zomer buiten in de tuin zit...

Mijn advies:
- goede sloten op ramen en deuren
- goede stevige dubbele ruiten (enkelglas slaan ze makkelijk in)
- goed gedrag met betrekking tot op slot draaien
- ramen en deuren nooit onnodig open laten staan zonder toezicht er op
- een intercom of iets dergelijks voor bellers, zodat je de deur niet opent zonder dat je weet dat het veilig is (dus als je geen pakket verwacht doe je ook niet open voor iemand met postnl kleding als je echt bang bent voor een overval)
- loop niet te koop met je geld en bezit
- zorg ervoor dat je beter beveiligd bent dan je buren, zodat een inbreker bij je buren inbreekt en niet bij jou :)

Leesvoer m.b.t. camera's: Het grote beveiligingscamera's topic - Deel 2
Al eerder gevoerde discussie: Huis alarm/beveiliging systeem

• Zebby
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 18:48

Zebby

Gamed

President schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:27:

In andere woorden: wat wil je precies? Als je in een villa woont met je buren op 1 km afstand zul je behoorlijk andere beveiliging moeten hebben dan als je in een rijtjeshuis woont waarbij je buren het direct horen als iemand een baksteen door je dubbele HR++ glas gooit...

...

Uiteindelijk is beveiliging allemaal schijn. Als men je huis in wil komen dan komen ze wel binnen. Niet als je weg bent of als je ligt te slapen, maar dan bellen ze om 20u aan en beuken ze je deur in als je de deur een stukje open doet of wachten ze je op en drukken ze een mes of pistool op je nek als je na een avondje uit thuis komt of als je in de zomer buiten in de tuin zit...
Dit is inderdaad wel de kern. Bij mijn baas is ingebroken (vrijstaande villa), en die had allerlei beveiliging. Was ook gewoon nog iemand thuis, dus dat deed niet zo veel. Ook camera's, maar ja, niet herkenbaar.

De essentie is dat het minder interessant lijkt om bij jou in te breken dan bij je buren. In een rijtjeshuis is dit snel te doen met (nep)camera's en verlichting, in een vrijstaand huis vereist het wat meer moeite (maar heb je waarschijnlijk ook meer budget). Geef eens een situatieschets?

• g0tanks
  • Registratie: oktober 2008
  • Laatst online: 00:50
Interessant, ik ga dit topic volgen!

Leuk voor je! We hebben hier bookmarks voor natuurlijk. ;)

Señor Sjon wijzigde deze reactie 10-01-2019 09:21 (49%)

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• FreshMaker
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
[quote]DiedX schreef op zondag 6 januari 2019 @ 21:18:
Wat bedoel je met een centrale?

FreshMaker wijzigde deze reactie 28-01-2019 12:25 (148%)

• frickY
  • Registratie: juli 2001
  • Laatst online: 22:03
Pak een Homey.
Paar Zigbee Motion Sensor's verspreid door je huis om beweging waar te nemen. Zigbee Door Sensor's op buitenramen en deuren. Paar Hue of Tradfri lampen. Plugwise stopcontacten. En een Sonos die ook dienst kan doen als sirene.

Kun je op afstand je alarm bedienen, zien of er iemand thuis is, en push-berichten ontvangen van events.
Zijn je Ring, Nest en overige smart devices later hoogst waarschijnlijk ook aan toe te voegen.

frickY wijzigde deze reactie 07-01-2019 09:55 (49%)

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 00:03

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Maar laat je afhankelijk van de waarde / budget en andere dingen ook door experts voorlichten.

Ik hoorde laatst van een collega dat met zelfs met dubbelglas weinig moeite hebben om in te breken ? gezien bewoners thuis waren tijdens de inbraak.

Afwerende middelen zoals camera is redelijk te verhinderen door een muts, echter ga je met mist/rook generators en stroboscoop lichten aan de gang word het snel leuk.

Ik denk dat je moet beginnen met de stroomverziening, bv denk aan een UPS + apart net zodat je bij een stroomstoring (of meterkast hoofdschakelaar) nog gebruik kan maken van je beveiliging.
Overgens vergeet niet brand (en mechanische ventilatie uitzetten..bv)
Maar techniek lost menselijk falen nooit op, een trap(niet op slot) waarmee je de beveiliging omzeilt, of via de buren .. moet je ook bedacht op zijn. net zoals een natuurlijk (struiken) schuil/verkleedplek zijn leuk

Doe eerst je huiswerk hoe/wat/waar je wilt beveiligen en maak een prioriteiten lijst.

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• nldls
  • Registratie: januari 2011
  • Laatst online: 19-02 12:38
Met Z-Wave domotica kom je een heel eind met wat je wilt. Ga ik er wel vanuit dat het geen externe alarmcentrale is, maar uitsluitend een melding van sirene en/of melding op smartphone.

Goede sloten als de Mauer new wave sloten zijn dan sowieso wel aan te bevelen.

• Mr-0180
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 11-01 14:15
ik heb zelf een alarm centrale laten ophangen door een installateur.
dit is van het merk Jablotron, hier ben ik zeer tevreden over en je hebt een hele boel opties!

verder zou ik mijn domotica en alarm altijd apart houden, dit omdat domotica componenten vaak een "zwakke" schakel zijn in je netwerk en dus kwetsbaarder zijn voor een aanval van buiten af.

met mijn Jablotron kan ik trouwens wel het een en ander schakelen, als ik bijvoorbeeld mijn RIFD tag aan bied aan de buitenkant dan gaat mijn voordeur open. maar je kan hier ook gordijnen oid mee schakelen.

maar voor het alarm stukje zou ik altijd een goede installateur laten komen.

voor camera systemen kan je met een merk als Hikvision prima zelf uit de voeten!

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:36
Mr-0180 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:42:
met mijn Jablotron kan ik trouwens wel het een en ander schakelen, als ik bijvoorbeeld mijn RIFD tag aan bied aan de buitenkant dan gaat mijn voordeur open. maar je kan hier ook gordijnen oid mee schakelen.
Topadvies met betrekking tot scheiden domotica en beveiliging! De uitlating hierboven snap ik dan weer totaal niet. Die RFID tag is toch kinderlijk eenvoudig te kopieren? Of zie ik iets over het hoofd? Of heb je hem altijd in een beschermde hoes?

• RUFFNECK
  • Registratie: mei 2002
  • Laatst online: 22:53

RUFFNECK

Poentje

Interessant topic, toevallig een salesmannetje van Verisure thuis gehad die bij iedereen in de straat probeerde te verkopen. Het meest vervelende van dit soort toko's is die 'verplichte' maandlasten (zo'n 52/maand) voor de meldkamer/centrale/pac welke (natuurlijk) het beste is van hun.
Maar zo overtuigd ben ik nog niet, maar wellicht dat het wel heel veel meerwaarde biedt? Want:
- Gaat zo'n meldkamer niet altijd eerst jou zelf bellen om te vragen wat te doen? Deze gast zei dat dat bij hun niet zo is, als de camera in de bewegingsmelder aanspringt bij alarm en zij kunnen zien dat er wordt ingebroken. Ze mogen dan meteen de hulpdiensten naar het adres sturen...?
- Ook al zien ze boeven en mogen ze de politie sturen, volgens mij doen ze altijd eerst een soort verificatiecheck middels zo'n intercomspeaker en vragen om je code? Tegen de tijd dat duidelijk is dat het inbrekers zijn en de hulpdiensten komen, zijn ze vaak al weg...of niet?
- Werkt het alarm zelf nog (push/sms etc) zonder zo'n abonnement? Hij beweert van wel, hier en daar lees ik van niet..

Ik zie meer heil in een systeem welke je in staat stelt meerdere mensen te alarmeren (vrienden, familie en buren tijdens je vakantie, uiteraard na overleg met ze) zodat die de boel kunnen gaan checken?

• Mr-0180
Deleon78 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 13:51:
[...]

Topadvies met betrekking tot scheiden domotica en beveiliging! De uitlating hierboven snap ik dan weer totaal niet. Die RFI tag is toch kinderlijk eenvoudig te kopieren? Of zie ik iets over het hoofd? Of heb je hem altijd in een beschermde hoes?
Niet alle RFID tags zijn makkelijk te clonen, ik snap wel waar je op doelt, maar je hebt die ook speciaal voor de beveiliging. maar als je rfid niet goed vind kan je natuurlijk ook met een pin code werken, of een vingerafdruk.
er zijn hier best een hele boel opties in :-)

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 19-02 17:22
Als mn kat een keer het loodje legt hang ik een alarmsysteem op in de gang (appartement, dus alle kamers lopen via de gang). die ik met een app of afstandsbediening kan bedienen.

Naast de prima sloten lijkt mij dat wel voldoende.

• Mr-0180
Sniffels schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:24:
Als mn kat een keer het loodje legt hang ik een alarmsysteem op in de gang (appartement, dus alle kamers lopen via de gang). die ik met een app of afstandsbediening kan bedienen.

Naast de prima sloten lijkt mij dat wel voldoende.
ook voor nu zijn er oplossingen die niet eens heel duur zijn!
je kan je PIR detector uitrusten met een PET MASK, dit zorgt er voor dat de pir niet onder een meter hoog kijkt, dus als je geen hoge spullen in je gang hebt staan waar je kat op springt is dit prima te doen.

• Deleon78
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 00:36
Mr-0180 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:22:
[...]

Niet alle RFID tags zijn makkelijk te clonen, ik snap wel waar je op doelt, maar je hebt die ook speciaal voor de beveiliging. maar als je rfid niet goed vind kan je natuurlijk ook met een pin code werken, of een vingerafdruk.
er zijn hier best een hele boel opties in :-)
Geen van allen echt geschikt als je het dan toch over echt beveiligen hebt... Maar goed, een raam is ook zo ingetikt. Lastig onderwerp, want welk risico wil je je tegen beschermen (ik zie bv de opmerking dat "men binnen die tijd ontsnapt". Leuke bonus als ze gepakt worden, maar lekker belangrijk? Als ze maar niet inbreken) en tegen welke kosten? En wat is de zwakste schakel in de context van dat specifieke risico.
Of schijnzekerheid kopen. Kan ook goed werken hoor, niks mis mee! Doe ik zelf ook :+

• Mr-0180
Deleon78 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:30:
[...]

Geen van allen echt geschikt als je het dan toch over echt beveiligen hebt... Maar goed, een raam is ook zo ingetikt. Lastig onderwerp, want welk risico wil je je tegen beschermen (ik zie bv de opmerking dat "men binnen die tijd ontsnapt". Leuke bonus als ze gepakt worden, maar lekker belangrijk? Als ze maar niet inbreken) en tegen welke kosten? En wat is de zwakste schakel in de context van dat specifieke risico.
Of schijnzekerheid kopen. Kan ook goed werken hoor, niks mis mee! Doe ik zelf ook :+
ja hebt helemaal gelijk!
het beste is gewoon goed hang en sluit werk en dan binnen je melders en detectoren,
als je wilt dat ze niets mee kunnen nemen kan je een mis machine overwegen :-) maar ik denk dat dat iets wat overkill is voor een particulier, verder heb je van jablotron schok detectoren die je op je raam kan hangen, dan krijg je melding zodra ze aan je raam zitten, als je dan buiten een sirene/flitser hebt hangen schrikt dat wel goed genoeg af denk ik.

• Maverick
  • Registratie: oktober 2001
  • Laatst online: 03:24
RUFFNECK schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:18:
Interessant topic, toevallig een salesmannetje van Verisure thuis gehad die bij iedereen in de straat probeerde te verkopen. Het meest vervelende van dit soort toko's is die 'verplichte' maandlasten (zo'n 52/maand) voor de meldkamer/centrale/pac welke (natuurlijk) het beste is van hun.
Maar zo overtuigd ben ik nog niet, maar wellicht dat het wel heel veel meerwaarde biedt? Want:
- Gaat zo'n meldkamer niet altijd eerst jou zelf bellen om te vragen wat te doen? Deze gast zei dat dat bij hun niet zo is, als de camera in de bewegingsmelder aanspringt bij alarm en zij kunnen zien dat er wordt ingebroken. Ze mogen dan meteen de hulpdiensten naar het adres sturen...?
- Ook al zien ze boeven en mogen ze de politie sturen, volgens mij doen ze altijd eerst een soort verificatiecheck middels zo'n intercomspeaker en vragen om je code? Tegen de tijd dat duidelijk is dat het inbrekers zijn en de hulpdiensten komen, zijn ze vaak al weg...of niet?
- Werkt het alarm zelf nog (push/sms etc) zonder zo'n abonnement? Hij beweert van wel, hier en daar lees ik van niet..

Ik zie meer heil in een systeem welke je in staat stelt meerdere mensen te alarmeren (vrienden, familie en buren tijdens je vakantie, uiteraard na overleg met ze) zodat die de boel kunnen gaan checken?
Ik ben het hierin wel met je eens. Allemaal leuk zo'n alarmcentrale. Maar 0,0 kans dat de dief nog aanwezig is als er iemand komt. Daarom zie ik ook niet zo veel in bijvoorbeeld bewegingsmelders in huis. Ze staan dan toch al binnen.
Persoonlijk kies ik voor goed hand en sluitwerk (en alles goed op slot doen als je weg gaat!) en camera's. Zowel om af te schrikken als bewijs naar verzekeringsmaatschappij als er onverhoopt toch ingebroken wordt.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• Harrie_
  • Registratie: juli 2003
  • Niet online
M.b.t. bewegingssensoren / camera's; misschien heb ik het helemaal bij het verkeerde eind, maar ik heb zo het idee dat de reactietijd vlugger is wanneer je zelf constanteert (d.m.v. pushnotificatie) dat er inbrekers zijn dan wanneer dat via een alarmcentrale loopt. Ik weet niet hoe zo'n alarmcentrale meldingen afhandelt (ik heb zo het donkerbruin vermoeden dat men daar veel valse meldingen binnenkrijgt). Als je anno 2019 op je telefoon via een camera kunt zien dat er vreemde(n) in huis rond lopen kun je toch direct de politie bellen? Wat voor meerwaarde heeft zo'n alarmcentrale dan nog?

• Sniffels
  • Registratie: augustus 2015
  • Laatst online: 19-02 17:22
Mr-0180 schreef op maandag 7 januari 2019 @ 14:28:
[...]

ook voor nu zijn er oplossingen die niet eens heel duur zijn!
je kan je PIR detector uitrusten met een PET MASK, dit zorgt er voor dat de pir niet onder een meter hoog kijkt, dus als je geen hoge spullen in je gang hebt staan waar je kat op springt is dit prima te doen.
Dat is nogeens een prima tip. ga gelijk kijken.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Precies @Harrie_ ... en stel dat de buren ook nog eens bereid zijn om de notificaties te ontvangen als je op vakantie bent, zijn zij er nog sneller. Een meerwaarde wat ik me wel kan voorstellen is de SOS functie richting de aangesloten PAC, op veel van die alarm units en keys...tuurlijk je hebt je telefoon, maar in geval van paniek/haast is zo'n SOS knop / knoppen combinatie volgens mij wel een stuk sneller...

RUFFNECK wijzigde deze reactie 07-01-2019 14:56 (3%)

• Halfkakkende
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19-02 14:48

Halfkakkende

Vandring

Heb je al eens naar Woonveilig gekeken? Ik heb dit systeem nu al enkele jaren in gebruik en werkt (voor mij iig) prima. Woonveilig werkt tevens samen met Hue en Google Home.

Abonnement kost je (uit mijn hoofd) 8 euro per maand, waarmee je een onbemande centrale hebt (SMS, mail en computer die je belt als het alarm af gaat) en de app werkt ook wel okee.

En sargad kropp i evig sömn.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

En hoe zit het met het 868mhz verhaal bij alarmsystemen? Dat zou veiliger/stabieler moeten zijn, vrijwel niet te 'kraken'? Iemand ervaring mee of dat klopt of niet? Een alarmsysteem puur en alleen op WiFi (bijv, die van Somfy of zijn die niet alleen via WiFi?) lijkt me niet echt handig.

• Mr-0180
RUFFNECK schreef op maandag 7 januari 2019 @ 15:27:
En hoe zit het met het 868mhz verhaal bij alarmsystemen? Dat zou veiliger/stabieler moeten zijn, vrijwel niet te 'kraken'? Iemand ervaring mee of dat klopt of niet? Een alarmsysteem puur en alleen op WiFi (bijv, die van Somfy of zijn die niet alleen via WiFi?) lijkt me niet echt handig.
ik ben van mening dat je het beste kabels kan trekken, dit zijn vaak alarm kabels en niet persee UTP.
en de centrale die ik heb werkt met een Radio module voor mijn draadloze PIR (heb er 1 draadloos omdat kabels die kant op niet te doen is) en die radio module werkt idd op 868mhz.

• boswandeling
  • Laatst online: 00:38
Ik werk zelf al 20 jaar in de beveiligingstechniek, maar meer bedrijfsmatig en de wat luxere huizen.

Ik raad je aan als mogelijk alles te bedraad aan te sluiten. Als dit niet mogelijk is draadloos maar wel op 868 Mhz en het liefst 2-weg communicatie.

Ik heb veel ervaring met Satel, is zeker niet het goedkoopste, maar je kan er qua beveiliging heel veel mee. Met de ETHM module kan je zelf met een App je alarmsysteem bedienen en uitlezen. Met de DloadX software kan je je gehele systeem programmeren, en natuurlijk doormelden naar een meldkamer (SMET en SIA DC09)Maar de ETHM module kan je ook integreren (middels ip+poort+eventueel sleutel) met domotica systemen. Thuis heb ik domoticz icm mijn satel alarmsysteem. Ik stuur de verlichting in de keuken met mijn bewegingsmelder welke op het alarm is aangesloten.

Camera heb ik compleet los van het alarmsysteem, maar aangesloten op mijn Synology DS916+ op SurveillanceStation en werkt perfect.

• Fishione
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:44
Ikzelf zit in de sector. We komen ook meerdere verhalen tegen van verisure. Moet je ook weten dat als je ooit niet tevreden bent van verisure. Je meteen een nieuw alarmsysteem kan gaan aanschaffen als je iets of wat service wil, hier (in België) zijn er bij mijn weten geen installateurs die deze systemen willen of kunnen overnemen.
Normaal mag de politie nooit rechtstreeks gecontacteerd worden zonder dat ze eerst ter plaatse bellen.
Moest je wat meer info willen PM me maar

• wodkabuikje
  • Registratie: maart 2005
  • Laatst online: 19:34

Ik heb op de zaak een systeem van Verisure.

Elke avond komt een transportbedrijf zendingen bij ons ophalen en deze chauffeur vergat het systeem uit te zetten en reageerde ook niet op de intercom. Politie werd gebeld en ik ook. De politie was er lang voordat ik daar eens aan kwam kakken.

De units die foto's maken hebben we ook maar niet in de betreffende ruimte waar de chauffeur was. Anders worden er idd foto's gemaakt en wordt direct besloten welke partij in te schakelen.

Voor bij mij thuis vind ik het wat te kostbaar/overdreven. Heb een systeem van home8 als ik mij niet vergis in de naam. Die kan je ook upgraden zodat het aangesloten is op een centrale maar heb ik niet gedaan.

niet iedereen heeft een bierbuikje

• macnerd
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 00:26

macnerd

No Apples please :-)

Op 't werk was een keer het alarm af gegaan aan het einde van de dag. Er was weer e.e.a. aangepast in de configuratie maar blijkbaar niet helemaal goed. Anyway, wij wachten tot de alarmdienst kwam kijken... duurde een half uur |:(

Nog een tip voor mensen met een Synology: je kunt een usb-geluidskaart in je nas stoppen en dan lokaal audio afspelen. Als je dan met sensoren en camerabeelden zie dat een inbreker binnen probeert te komen dan kun je dus vooraf geprepareerde audio-bestandjes afspelen (standaard gepraat, geblaf, you name it).

MacNerd

• fdeleij
  • Registratie: augustus 2014
  • Laatst online: 23:25
Bedankt voor alle nuttige tips tot zover, fijn om te lezen dat ook anderen er iets aan hebben. Om de situatie te verduidelijken:

Het gaat om een rijwoning uit 1900. Deze is recent verbouwd en voorzien van goed hang- en sluitwerk. In verband met een ontheffing op de wet wapens en munitie wil ik graag extra maatregelen nemen. Vanzelfsprekend voldoe ik aan alle eisen die hieraan gesteld worden (kluizen etc), maar vind dat voor mezelf niet afdoende.

Het heeft mijn voorkeur om het camera systeem aan de domotica te koppelen, dus los van het alarm systeem. Ik neig naar een kant en klaar systeem van Alie express, maar wellicht dat mensen met meer ervaring daar iets over kunnen zeggen?

Ik ben redelijk handig, maar absoluut geen programmeur, dus ik vraag me af of het SATEL systeem van @boekee voor mij als leek haalbaar is. De functionaliteiten spreken me zeker aan. De melding bij een alarmcentrale is een wens van mijn vrouw, dus daar voldoe ik graag aan.

Ik heb katten, dus denk dat het alarm systeem enkel met bewegingsmelders op de ruimtes waar de katten niet komen haalbaar is, in combinatie met deur- en raamcontacten. Klopt deze aanname?

• Halfkakkende
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 19-02 14:48

Halfkakkende

Vandring

De Woonveilig bewegingsmelders reageren niet op objecten kleiner dan x formaat en tot aan een x gewicht (voldoende voor een kat). Neem aan dat dit voor de meeste bewegingsmelders wel geldt.

Kennissen van mij hebben een systeem van de AliExpres. Wellicht heb je hier ook nog bepaalde varianten in, of is het in hun geval niet juist geconfigureerd, maar dat systeem is uit te schakelen met 1 knop - zonder de pincode in acht te nemen - en de sirene is ook alles behalve luid.

En sargad kropp i evig sömn.

• Fishione
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 19:44
Ik zou toch ook nog even denken aan Siemens vanderbuild SPC centrale deze is volledig te programmeren via webbrowser, en zit ip module onboard.
Ikzelf heb bij mijn vorige werkgever satel gezet is een heel goede centrale. Maar gevoelig voor statische electriciteit.
Het programmeren voor een leek is niet altijd even simpel. Maar mits wat hulp zeker mogelijk
Ook weet niet of een centrale meldkamer je zo maar een aansluitingnuller zal geven zonder via een professionele installateur te gaan

Fishione wijzigde deze reactie 08-01-2019 19:00 (15%)

• boswandeling
  • Laatst online: 00:38
Fishione schreef op dinsdag 8 januari 2019 @ 16:18:
Ik zou toch ook nog even denken aan Siemens vanderbuild SPC centrale deze is volledig te programmeren via webbrowser, en zit ip module onboard.
Ikzelf heb bij mijn vorige werkgever satel gezet is een heel goede centrale. Maar gevoelig voor statische electriciteit.
Het programmeren voor een leek is niet altijd even simpel. Maar mits wat hulp zeker mogelijk
Ook weet niet of een centrale meldkamer je zo maar een aansluitingnuller zal geven zonder via een professionele installateur te gaan
Het programmeren van Satel is in het begin wat lastig, maar zodra je vordert, is de vraag niet kan het, maar hoe moet het.

Betreft gevoeligheid voor statische elektriciteit, dat herken ik niet, en heb al een hele berg panelen weggezet. Wel is er een batch geweest met defecte rom chips.

Ik snap dat dit voor een huis tuin en keuken gebruiker iets to-much is. Ik hoor hier en daar wat over componenten van AliExpress, dan zou ik toch wat centjes meer uitgeven voor iets wat meer doorontwikkeld is

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
Persoonlijk zal ik er nooit in investeren maar dat daargelaten. Bedenk bij een systeem dat je eigenlijk moet zorgen voor een geverifieerde melding kortom detectie en beeld. Als je dat hebt kan je namelijk meteen politie bellen en die gaan dan rijden. Heb je dat niet zal je melding een andere prioriteit krijgen. Ge je voor een abbo met surveillant kijk dan of ze lokaal rijden (kortom halen ze een redelijke aanrijtijd).
Verder zorg voor een goede fysieke beveiliging, hierbij geld vooral en dat klinkt gemeen zorg dat het bij de buren aantrekkelijker is dan bij jouw om in te breken.
Over verlichting zijn ook de meningen verdeelt, persoonlijk ben ik voor een donker huis. Maar ook dit is afhankelijk van omgeving etc. Goed contact met buren speelt hierbij ook echt wel een factor. Kortom denk goed na over het geheel alle factoren bij elkaar bepalen wat je wil.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• mrbert
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 10-02 14:26
Zit zelf ook te denken aan beveiliging voor mijn nieuwe huis (hoekwoning met maaraan één kant buren en aan de andere kant zeker 50 meter niets.
Het huis was toen ik het kocht al voorzien van alarm wat ooit ook aangesloten was bij alarm centrale.maar dat was sterk verouderd en deels defect geraakt.dus dat wil ik hoe dan ook vervangen.

Er zitten al goede sloten op alle deuren maar voor de zekerheid heb ik en set SKG 3 cilinders besteld op advies van de lokale sleutelcentrale. Deze gaan er in zodra ze binnen zijn. Op de buitendeur zitten twee aparte sloten aan de buitenkant en binnen nog twee draaigrendels voor als ik thuis ben. verder overal HR++ glas.(ruiten zijn ca 60 cm breed) Op de ramen zitten ook extra sloten naast de normale vergrendeling.
Ik heb dus pas een poging tot inbraak gehad door het dubbele glas heen welke is mislukt maar heb op advies van de politie ook een paar ledstralers met bewegingsmelders opgehangen. deze staan zo afgesteld dat ze allen aan gaan als je echt in de buurt van het huis komt dus hat valt gelijk op.
Voor de vakanties komen er rolluiken op de kwetsbare ramen Dus ik denk dat ik wat fysieke middelen aardig mijn dingen heb gedaan.

Toch wil ik er nog een alarm naast gaan gebruiken en camera's zichtbaar ophangen om de het volgende:
1- dan weet ik in ieder geval als er iemand binnen dring dat er iets loos is i.p.v. op onverwachte geluiden te triggeren.
2- Camera's die zichtbaar zijn.
3- herkenbare kenmerken van een alarm buiten het huis

Ik ga er van uit dat als er andere huizen gemakkelijker te 'bezoeken' zijn dat ze mijn huis dan eerder overslaan.
Alarm installatie ga ik door ervaren iemand laten aanleggen/
Wat camera's aan gaat, weet ik het nog niet . De camera;s met beeld herkenning die ik ken gaven nogal vaak vals alarm bij deels bewolkt weer. Ik vraag me af of er onderhand beter camera's zijn die bijvoorbeeld ook herkennen als de helderheid in een niet relevant deel van het beeld verandert en dat mee wegen in hun alarm trigger?
Of kan ik beter een camera nemen met een alarm ingang welke ik op een PIR kan laten triggeren.
Werkt dat ook beter outdoor?

Oef dacht even kort berichtje maar toch hele lap geworden

mrbert

• mrbert
Wat ik me nog afvraag rond een alarm is:
Wat kun je beter hebben een Tag of een code om je alarm uit te zetten.

Een code zou misschien met een minicam mee gelezen kunnen worden,
Een tag zit denk ik al snel aan je huissleutel dus als ze je sleutels te pakken krijgen met daaraan de tag kunnen ze gelijk het alarm ook uit zetten. IK denk dat de huis sleutels toch bij veel mensen gewoon in hun jas zak zitten?

Geo fencing heb ik ook wel eens voorbij zien komen maar lijkt me mogelijk nog minder betrouwbaar?

mrbert

• etienne001
  • Registratie: september 2005
  • Laatst online: 19-02 16:18

etienne001

Eigenaar alarm-winkel.nl

mrbert schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 11:35:
Wat ik me nog afvraag rond een alarm is:
Wat kun je beter hebben een Tag of een code om je alarm uit te zetten.

Een code zou misschien met een minicam mee gelezen kunnen worden,
Een tag zit denk ik al snel aan je huissleutel dus als ze je sleutels te pakken krijgen met daaraan de tag kunnen ze gelijk het alarm ook uit zetten. IK denk dat de huis sleutels toch bij veel mensen gewoon in hun jas zak zitten?

Geo fencing heb ik ook wel eens voorbij zien komen maar lijkt me mogelijk nog minder betrouwbaar?
Ik adviseer een tag, niemand ziet je code en het is zeker een stuk gebruiksgemak. Geen extra handelingen, tag aanbieden en thats it.

Sleutels kwijt/gestolen, dan programmeer je de tag toch even uit, en als je een systeem hebt wat je zelfs met je app kunt beheren dan kan je de tag ook nog eens met je smartphone uitprogrammeren.

• mrbert
etienne001 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 01:33:
[...]

Ik adviseer een tag, niemand ziet je code en het is zeker een stuk gebruiksgemak. Geen extra handelingen, tag aanbieden en thats it.

Sleutels kwijt/gestolen, dan programmeer je de tag toch even uit, en als je een systeem hebt wat je zelfs met je app kunt beheren dan kan je de tag ook nog eens met je smartphone uitprogrammeren.
Okee dat is waar.

Ik ben ook niet direct uit op het goedkoopste hoor.
Ik weet onderhand ook weer at beter wat ik zelf zou willen.
Ik denk dat het een keuze gaat worden tussen een Ajax systeem of een 'smartalarm' systeem.

Ik wil eigenlijk al detecteren als er iemand in de tuin is ik zag mooie buiten PIR detectors
zoals
https://www.smartalarm.nl/shop/alarmsysteem/buiten-bewegingsmelder/
en deze
https://www.dero-security...rood-buiten-detector.html

Deze zouden vrij goed tegen vals alarm moeten zijn.
Als het alarm veilig staat zou ik misschien dan een soort van waarschuwings gong willen hebben als er iemand in de tuin komt. Lijkt me wel handig in de zoemer als de schuifpui open staat en ik even naar WC ga oid..
Met zo'n buitenschil kun je dan denk ik een twee trigger alarm hebben wat denk ik nauwelijks kans op vals alarm geeft. Ik weet alleen niet of er systemen zijn waar dat mee kan.

mrbert wijzigde deze reactie 30-01-2019 09:37 (3%)

mrbert

• Frogmen
  • Registratie: januari 2004
  • Niet online
mrbert schreef op woensdag 9 januari 2019 @ 22:21:

Of kan ik beter een camera nemen met een alarm ingang welke ik op een PIR kan laten triggeren.
Werkt dat ook beter outdoor?

Oef dacht even kort berichtje maar toch hele lap geworden
Een pir buiten gebruiken om je camera te trickeren gaat prima. In het verleden zelf gebruikt samen met dome camera om deze ook naar een preset te zetten. Voordeel is dat je veel meer met 1 camera kan en ook kan inzoomen. Verder natuurlijk dat je na melding goed rond kan kijken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• L.N.
  • Laatst online: 22:04
mrbert schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:07:
[...]

Okee dat is waar.

Ik denk dat het een keuze gaat worden tussen een Ajax systeem of een 'smartalarm' systeem.

Ik wil eigenlijk al detecteren als er iemand in de tuin is ik zag mooie buiten PIR detectors
zoals
en deze

Als het alarm veilig staat zou ik misschien dan een soort van waarschuwings gong willen hebben als er iemand in de tuin komt. Lijkt me wel handig in de zoemer als de schuifpui open staat en ik even naar WC ga oid..
Met zo'n buitenschil kun je dan denk ik een twee trigger alarm hebben wat denk ik nauwelijks kans op vals alarm geeft. Ik weet alleen niet of er systemen zijn waar dat mee kan.
Sinds een week of 2 hebben wij thuis een alarm-systeem van Ajax. Even kort de voordelen en nadelen:

Voordelen:
  • Snel en gemakkelijk zelf te installeren
  • Veel verschillende componenten (bewegingsmelders (evt specifiek voor huisdieren), raam/deurmelders (evt met glasbreuk), binnen- en buitensirenes, keypad, etc.)
  • 2-weg verificatie in de communicatie met de melders/sirene (alarm gaat af als de communicatie wegvalt, bij goedkope systemen is dit niet en kun je het systeem "blind" maken door de 433 of 866 mhz frequentie te jammen)
  • Werkt ook met een app (IOS / Android)
  • Relatief goedkoop, maar voor mijn gevoel wel goed. Voor mijn huis was ik €860 kwijt
  • Veel instelmogelijkheden
  • Kan standalone werken, maar ook met een PAC
Nadelen
  • Maar 1 code voor alle gebruikers, dus geen aparte code voor de poetshulp, oppas, etc.
  • Simkaart met beltegoed is nodig. Theoretisch is dit niet nodig, want alle meldingen komen ook binnen via de app (push berichten, sirene bij inbraak). Maar als jij de GSM op stil staat, dan hoor je de meldingen niet. Een SIM-kaart lost dat probleem op: sla het nummer op als favourite/speciaal nummer en je hoort de SMS/telefoontjes ook als de telefoon op stil staat. Het nadeel is dat de simkaart geldig beltegoed moet hebben en bij de meeste providers vervalt het beltegoed als het 6 maanden niet gebruikt is. Je moet het dus 1 keer per half jaar testen.
  • Geen Homekit-ondersteuning, maar daar wordt mogelijk aan gewerkt.
  • De melders maken geen piepgeluid als ze ingeschakeld zijn. Hiermee bedoel ik dat veel melders van andere merken een geluid geven als ze iemand detecteren. Hierdoor weet jij dat je het alarm nog uit moet schakelen en voor inbrekers werkt het waarschijnlijk afschrikwekkend, want ze weten dat ze weg moeten zijn want na 30 seconden gaat er een alarm af. Dit was voor mij een reden om een 2e sirene te plaatsen in de garage. De sirene peipt namelijk wel als een melder iemand detecteert.
  • Het geluid van de sirene is niet heel hard, ook niet op de luidste stand. Een tweede (buiten)sirene kan dit oplossen.

• etienne001

etienne001

Eigenaar alarm-winkel.nl

mrbert schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:07:
[...]

Okee dat is waar.

zoals
en deze

Verdiep je goed in de diversiteit van buitendetectoren. Vraag installatie handleidingen op van diversen merken en bestudeer deze. Elke buitendetector is anders en werkt ook anders. Zo heb je ze met PIR/RADAR en zo weer met bijvoorbeeld een quad-pir.

Kijk dan ook of in het systeem bijvoorbeeld meerdere blokken/gebieden kkan worden geprogrammeerd. Dan kan je de buitendetectie op een apart gebied zetten en is dan onafhankelijk aan en uit te zetten.
Een beetje systeem kan je een programmering maken wat te doen bij activatie van één of meerdere melders, stuur je een zoemer aan of is er alarm en gaat de sirene. Je hebt dan ook uitgangen nodig.

Ajax systemen ben ik geregeld tegengekomen in het veld, maar dan meer omdat ik ze moest demonteren en een Satel systeem er in moest schroeven.

Als ik Google op Smartalarm dan ben ik de weg al kwijt:
"INSTALLATIE
SmartAlarm installeert en activeert u draadloos en zonder boren."

En dan raar vinden dat bij warm weer een alarm afgaat omdat het dubbelzijdige tape van een component loslaat, aaarrrggggg.

Mijn advies is om even door te sparen en gebruik te maken van een bekend merk wat al jarenlange betrouwbaarheid heeft.
Daarnaast kijk ook eens of een product een NCP keurmerk heeft, dan weet je ook dat het door installateurs wordt gebruikt.

etienne001 wijzigde deze reactie 31-01-2019 09:37 (8%)

• mrbert
@etienne001 sensors met een plakbandje lijkt mij ook niet zo geweldig Ik denk alleen dat zo'n Satel systeen voor mij mogelijk iets te hoog gegrepen is.
Ik keeg dit ajax systeem aanbevolen door een installateur. EN opzich denk ik dat het een redelijke keuze zou zijn mits het meerdere (2 of 3 ) levels van alarmeren zou ondersteunen.
Dat ga ik iig aan hem terug koppelen.
Zo met alle reacties en lezende kom je wel tot een steeds beter plaatsje wat ik zou willen.
@L.N. Dank voor jouw feedback dat ga ik zeker mee nemen:)

Zou het misschien verstandig zijn om een apart draadje te starten uitgaande van mijn inzichten die ik nu heb?

mrbert

• etienne001

etienne001

Eigenaar alarm-winkel.nl

mrbert schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 11:36:
@etienne001 sensors met een plakbandje lijkt mij ook niet zo geweldig Ik denk alleen dat zo'n Satel systeen voor mij mogelijk iets te hoog gegrepen is.
Ik keeg dit ajax systeem aanbevolen door een installateur. EN opzich denk ik dat het een redelijke keuze zou zijn mits het meerdere (2 of 3 ) levels van alarmeren zou ondersteunen.
Dat ga ik iig aan hem terug koppelen.
Zo met alle reacties en lezende kom je wel tot een steeds beter plaatsje wat ik zou willen.
@L.N. Dank voor jouw feedback dat ga ik zeker mee nemen:)

Zou het misschien verstandig zijn om een apart draadje te starten uitgaande van mijn inzichten die ik nu heb?
Satel is inderdaad geen goedkope oplossing als je het naast een Ajax systeem legt.
Daar zal de kwaliteit en de mogelijkheden dan ook naar zijn.
Ik zeg niet dat Satel bij uitstek "het" systeem is, kijk bijvoorbeeld ook eens naar Aritech, Galaxy, Alphatronics, Jablotron dat zijn merken die veelvuldig worden gebruikt op de markt.

Bespreek duidelijk met de installateur de mogelijkheden en wensen van het systeem, laat dit desnoods ook vastleggen in je offerte. Dan staan jullie beide niet voor verrassingen als het systeem wordt opgeleverd.

Kijk anders ook even op http://www.beveiligingsforum.nl/index.php Daar vind je ook veel info over camerasystemen en alarmsystemen, geschreven voor installateurs en gebruikers.

• mrbert
@etienne001 IK heb me vandaag geprobeerd op dat forum aan te melden, Helaas wacht ik nog op goedkeuring.
Jablotron kon de installateur ook leveren maar daar was hij zelf niet zo enthousiast over i.v.m. problemen en slecht uitgevoerde updates.
Maar mogelijk kunnen mijn wensen daar beter mee waargemaakt worden.

Zal ook eens kijken naar andere merken en dit toevoegen aan een eerder draadje , ik heb onderhand een hoop info verzameld en weet nu veel beter wat ik zou willen:)

mrbert wijzigde deze reactie 31-01-2019 20:21 (10%)

mrbert

• Dennis
  • Registratie: februari 2001
  • Laatst online: 23:57
Wij hebben ook een Satel alarmsysteem en ben daar uitermate tevreden over. Het is wel prijzig, maar als je creatief bent bestel je het meeste gewoon in Polen voor een habbekrats. Dat werkt prima. De hoofdprint niet trouwens, want dan is die in het Pools.

Ik heb hem gekoppeld met de KNX-module aan mijn domotica en zo gaan mijn lampen aan/uit op basis van de status van het alarmsysteem, kan ik met één druk op de knop de garagedeur openen en alarm uitschakelen en gaat ook de vloerverwarming uit als het alarm is ingeschakeld.

Volgende stap is integratie met OpenHAB. Hoewel een goed systeem is de Satel Android app hopeloos verouderd en zouden ze daar eens écht werk van moeten maken. Dat kost namelijk klanten, want die willen goed gebruiksgemak. Voor iOS is de app vorig jaar geupdate en kun je nu bijvoorbeeld met fingerprint in- en uitschakelen.

• L.N.
  • Laatst online: 22:04
L.N. schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 13:37:
[...]

Sinds een week of 2 hebben wij thuis een alarm-systeem van Ajax. Even kort de voordelen en nadelen:

Voordelen:
  • Snel en gemakkelijk zelf te installeren
  • Veel verschillende componenten (bewegingsmelders (evt specifiek voor huisdieren), raam/deurmelders (evt met glasbreuk), binnen- en buitensirenes, keypad, etc.)
  • 2-weg verificatie in de communicatie met de melders/sirene (alarm gaat af als de communicatie wegvalt, bij goedkope systemen is dit niet en kun je het systeem "blind" maken door de 433 of 866 mhz frequentie te jammen)
  • Werkt ook met een app (IOS / Android)
  • Relatief goedkoop, maar voor mijn gevoel wel goed. Voor mijn huis was ik €860 kwijt
  • Veel instelmogelijkheden
  • Kan standalone werken, maar ook met een PAC
Nadelen
  • Maar 1 code voor alle gebruikers, dus geen aparte code voor de poetshulp, oppas, etc.
  • Simkaart met beltegoed is nodig. Theoretisch is dit niet nodig, want alle meldingen komen ook binnen via de app (push berichten, sirene bij inbraak). Maar als jij de GSM op stil staat, dan hoor je de meldingen niet. Een SIM-kaart lost dat probleem op: sla het nummer op als favourite/speciaal nummer en je hoort de SMS/telefoontjes ook als de telefoon op stil staat. Het nadeel is dat de simkaart geldig beltegoed moet hebben en bij de meeste providers vervalt het beltegoed als het 6 maanden niet gebruikt is. Je moet het dus 1 keer per half jaar testen.
  • Geen Homekit-ondersteuning, maar daar wordt mogelijk aan gewerkt.
  • De melders maken geen piepgeluid als ze ingeschakeld zijn. Hiermee bedoel ik dat veel melders van andere merken een geluid geven als ze iemand detecteren. Hierdoor weet jij dat je het alarm nog uit moet schakelen en voor inbrekers werkt het waarschijnlijk afschrikwekkend, want ze weten dat ze weg moeten zijn want na 30 seconden gaat er een alarm af. Dit was voor mij een reden om een 2e sirene te plaatsen in de garage. De sirene peipt namelijk wel als een melder iemand detecteert.
  • Het geluid van de sirene is niet heel hard, ook niet op de luidste stand. Een tweede (buiten)sirene kan dit oplossen.
Door een update van de IOS app is de simkaart niet meer nodig, want je kunt deze nu instellen dat je het alarm van de app hoort ook als de iPhone op stil staat. Ik weet niet of de Android-app soortgelijke mogelijkheden heeft.

• BFmango
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 21:32
Wat betreft alarm: zoek gewoon een installateur die het bij middelgrote bedrijven in jouw buurt installeert, maar het ook bij particulieren doet. Kost iets meer maar dan is het ook gewoon goed en krijg je geen chinese meuk die niet doordacht is.

• bert pit
  • Registratie: oktober 2012
  • Laatst online: 22:19
Naast de elektronische beveiliging is het van belang om ook de organisatorische maatregelen te treffen:
- Vermijden van opklim mogelijkheden, zet bijvoorbeeld de kliko's vast en leg geen ladder naast je huis.
- Zorg dat er geen of weinig inkijk is en laat lampen branden alsof je thuis bent.
- Zorg voor sociale controle door niet je gehele woning af te schermen met bebossing
- Breng buitenverlichting aan die vanzelf aanspringt.
- Geen waardevolle goederen in het zicht leggen
- Voor en achterdeur altijd op het nachtslot als je weg gaat, ook (met name) overdag.
- Sluit ook de schuur/garage goed af, zodat insluipers niet bij gereedschap kunnen.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True