Voor ons was de uitdaging redelijk groot, doordat we in een Rijksmonument wonen. Hierdoor zijn dingen als rolluiken onwenselijk / onmogelijk en heb je te maken met veel oude elementen. Daarbij is het bij ons ook van belang om inbraak te voorkomen, waar reparatie van deze elementen niet alleen duur is - maar het ook zonde is om het authentieke karakter te verspelen.
In de woning zat al een Honeywell Galaxy systeem met bekabelde voorkeursensor, glasbreukdetector en PIR-sensor (binnen / benedenverdieping). Uiteraard ook een sirene, codepaneel en een buiten zwaailicht. Wij wonen op een hoek en zeer op het zicht, hebben geen achterom en daarom is het overdreven om ook boven te beveiligen. Sterker nog, ik geloof niet dat er een inbreker bestaat die bij ons via de eerste verdieping het zal proberen. En als die het al doet, weet ik niet hoe die er weer uit moet - al helemaal niet met spullen
Dat alarm was ooit doorgeschakeld naar een alarmcentrale, maar dat vond ik redelijk duur voor wat het is (15-20 per maand) en overdreven - want dan weet ik nog steeds niet wat er aan de hand is. Daarom heb ik van Nest een aantal camera's gekocht en geïnstalleerd.
- Nest deurbel (best handig ook los van beveiliging)
- Nest Outdoor IQ voor de andere kant van de gevel
- Nest Indoor IQ gericht op de voordeur
Allen met een cloud opslagabo van ik dacht 90€ per jaar totaal (goedkoopste in ieder geval, met 3 of 5 dagen opslag)
Daarnaast had ik nog zo'n oude Nest cam over, die zonder opslagabo in de woonkamer. Ik heb ook nog een "normale" Nest Outdoor liggen, die ik nog op de andere zijkant van de woning wil plaatsen.. Maar daarvoor heb ik nog een flinke ladder, boor en moed nodig.
Tevens alles SKG-hoogste normering van hang en sluitwerk, op alle schuiframen beneden twee van die AXA sloten en boven met een pin. En natuurlijk van die beveiligingsstickers op de ramen. Plus zorgen dat jaloezie geblindeerd zijn overdag als we niet thuis zijn en er geen MacBooks of iets dergelijks op het zicht liggen.
Is mijn huis een fort? Nee hoor, maar aan alles kun je zien dat ik er over nagedacht heb. De Nest Cam is bijvoorbeeld heel erg wit - ik vind ze niet lelijk - maar ze vallen sowieso goed op. Ook de locatie van huis en het ontbreken van een achterom helpen mee. Even afkloppen, maar rationeel genomen zou ik een groter/duurder/mooier huis uit de straat pakken met wat minder gunstige beveiligingspunten (vanuit de bewoner gezien dan)... Je hoeft niet altijd het beste te hebben, maar wees op z'n minst zichtbaar beter dan je buurman
Ter illustratie foto wat ik bedoel:
[
Voor 10% gewijzigd door
N1ckk op 26-03-2019 10:32
]