Woonhuis alarm, Domotica systeem of standalone standaard

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-06 18:56
Voor ons nieuwe huis probeer ik een keuze te maken tussen een compleet alarm pakket of iets op basis van domotica.

Ik wil het basis alarm liefst vrij snel gemakkelijk aan de praat hebben, want zelfs voor ik er woon hebben ze al zonder suces maar wel met kapot dubbel glas geprobeerd in te breken.

Ik ben op zich niet bang om iets te configureren. En evetueel respons op triggers te in te stellen maar ben meer bang dat ik daar toch wel even mee bezig ben en dan mijn huis niet beveiligd is. En voor de verhuizing over enkele weken heb ik nog best een hoop te doen

Van de complete systeme zou ik denken aan
Woonveilig
Ajax
Verisure
Feenstra
Nuon

Ik ben benieuwd naar ervaringen, hoe betrouwbaar zijn deze systemen en leveranciers?

Of misschien beter een domotica oplossing met bijvoorbeeld
Verasecure
Zipato
Fibaro (volgens mij geen 433Mhz dus niet praten met KiKu ?)
KaKu
Athome al zou ik nou niet zo'n bol in mijn kamer gaan zetten

Nadeel lijkt me van dat soort systemen dat je aan een externe server vast zit.
Of Domotica met een Pi maar dabn begin ik beslait aan een flinke leeer curve en heb ik zeker niet snek iets aan de praat.

Liefst de meeste/alle sensoren /melders draadloos dat moet dan denk ik wel met beveiligde communicatie. Dat zou denk ik dan beste Zwave zijn?

Natuurlijk meldingen op onze mobiel, eventueel kan ik ook leven met iets van 15 euro per maand voor een meldcentrale die bij onraad kan komen checken. Mits het systeem ook maar stand alone kan draaien als hun server er uitligt

Gezien de 'rustige 'ligging van het huis denk ik wel één of twee buitencamera's te willen gebruiken
en misschien ook een binnen camera.
En misschien ok een cameratje in de huisbel want mensen die daar voor de deur staan kan ik net niet zien als ik uit het raam kijk

Ik denk dat er een paar zone's zouden moeten komen, bijvoorbeeld
Alleen de garage en bijkeuken .
Hele beneden etage met buiten camera's

Wat voor respones/acties zou ik in mijn systeem willen hebben:
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat ik iets ga willen dat ik in de garage een PIR sensor heb die als het donker is het licht aan doet en als dan toevallig ook het alarm op scherp staat dan een hoorbare waarschuwings melding geeft en dan na een time-out het echte alarm laat bleren.

Buitenlampen die alleen aan gaan als het alarm op scherp staat?

Integratie van brandalarm?

Liefst zou ik in zo'n geval de laatse 30 sec oid van het opgenomen beeld veilig bewaren.

Alarm scherp en veilig zetten liefst gemakkelijk bijvoorbeeld met een tag bij de buitendeur.
Maar ook als er wel alarm is de sirene eenvoudig kunnen uitschakelen door de huisgenoten liefst met een tag oid.

Wat ik op dit moment aan domotica heb is redelijk wat Mi-Light verlichting pas kort geleden gekocht in 3 kamer 4 groepen
En wat klikaan/uit spullen om hele groepen/kamers uit te schakelen die ik mee ga nemen uit mijn oude huis. En hiermee schakelen/dim ik ook lampen die op halogeen branden. Deze bevallen op deze manier goed, dus dat zou ik liefst willen handhaven.
Ik besef dat het dan niet helemaal optimaal is maar om 8 RGB+CCT ledstrips weg te gooien vind ik een beetje zonde en ik kan de strips die ik heb bijna allemaal hergebruiken.

Ik kom er niet goed uit welke strategie ik best zou kunnen kiezen.

Als ik voorlopig begin met een standaard basis alarm als van woonveilig ben ik denk ik snel klaar met de basis functies , maar is dat dan later te integreren/hergebruiken in een wat uitgebreider alarm op basis van domotica.
Zijn er eigenlijk wel van die standaard systemen waar ik ook camera's bij kan hebben?
Of zijn er juist andere niet al te dure systemen tot zo 250 euro die daarvoor beter geschikt zijn

Misschien een hele bak tegenstrijdige wensen, maar je moet ergens beginnen

[ Voor 0% gewijzigd door mrbert op 01-02-2019 09:27 . Reden: Wat typos ]

mrbert

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een alarm is geen afschrikmiddel voor inbrekers maar een indicatie dat er iets te halen valt. Responstijd van beveiligingsbedrijven of politie is dermate hoog dat inbrekers hier niet bang voor hoeven zijn. Meldingen op je mobiel zijn volstrekt zinloos aangezien jij, tenzij je zelf thuis bent, niet tijdig kan reageren of kan ingrijpen.

Verlichting is leuk maar als je afgelegen woont dan heeft een inbreker alsnog alle tijd en kan hij nu lekker in het licht inbreken waardoor het nog even wat makkelijker gaat. Verwacht niet dat buren elke keer gaan kijken als het licht weer eens brand. Wel kan verlichting er voor zorgen dat camerabeelden van hogere kwaliteit zijn maar dat helpt dus enkel bij opsporing achteraf, niet bij het voorkomen van inbraken. En als ze hun gezicht bedekken is het alsnog niet effectief.

Kortom je kan er veel tijd en geld in investeren maar je gaat er waarschijnlijk geen baat bij hebben. Dan kan je eerder kijken naar systemen om inbraak te voorkomen zoals het betere hang en sluitwerk of rolluiken voor alle ramen die inbraakwerend zijn. Of neem een grote hond, vaak is dat ook een prima beveiliging en zal dat beter werken dan een alarm.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
@Tsurany De betreffende politie agent was een heel andere mening toegedaan. Hij was er zeer duidelijk over dat bijvoorbeeld verlichting die aan springt en zeer groot effect heeft.
Net als de zichtbare aanwezigheid van een alarm systeem en inbraak werende maatregelen.
Dan gaan ze liever naar een ander huis waar het allemaal gemakkelijker en met minder risico kan

Het is ook niet dat er geen andere huizen in de buurt zijn

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Ik heb eergisteren de Chuango 5G+ besteld, want hij is nu in de aanbieding bij iBood en ik had deze al een tijdje op het oog. Dit is een heel gemakkelijk te installeren alarmsysteem, kost een prikkie (nu al helemaal), opties zoals notificaties en uitbreiding met sensoren is mogelijk en de reviews die ik las zijn goed (ook binnen de Pricewatch). Misschien is dit voor jou ook een optie?

@Tsurany mijn ouders hebben twee maal een nieuwbouwwoning gekocht, beide met alarmsystemen. Allebei de keren is er ook niet ingebroken bij hun, bij overige mensen zonder alarmsysteem wel. Inbrekers zien alle nieuwbouwwoningen als indicatie dat er iets te halen valt. Als je je zo onderscheid met de rest d.m.v een alarmsysteem, is het i.c.m een kleine prijs/moeite zeker zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

mrbert schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:02:
@Tsurany De betreffende politie agent was een heel andere mening toegedaan. Hij was er zeer duidelijk over dat bijvoorbeeld verlichting die aan springt en zeer groot effect heeft.
Net als de zichtbare aanwezigheid van een alarm systeem en inbraak werende maatregelen.
Dan gaan ze liever naar een ander huis waar het allemaal gemakkelijker en met minder risico kan

Het is ook niet dat er geen andere huizen in de buurt zijn
Als je afgelegen ligt is de impact van verlichting minimaal. De impact van goed hang en sluitwerk is veel groter. Als ze in het volle licht in 5 seconden binnen zijn (waarna het licht uit gaat) is dat aantrekkelijker dan een paar minuten prutsen aan het slot.
Wizzu schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:13:
@Tsurany mijn ouders hebben twee maal een nieuwbouwwoning gekocht, beide met alarmsystemen. Allebei de keren is er ook niet ingebroken bij hun, bij overige mensen zonder alarmsysteem wel. Inbrekers zien alle nieuwbouwwoningen als indicatie dat er iets te halen valt. Als je je zo onderscheid met de rest d.m.v een alarmsysteem, is het i.c.m een kleine prijs/moeite zeker zo slecht nog niet.
Erg kleine samplesize om als bron te gebruiken.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wizzu
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 05-12-2022
Het was maar even om een voorbeeld te noemen in mijn directe omgeving zonder daarbij grote statistieken erbij te halen. Overigens zie ik bij jou ook geen bron vermelding ;)

[ Voor 17% gewijzigd door Wizzu op 21-11-2018 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Maar even los van de vraag of iemand alarm zinnig vind blijft mijn originele vraag staan.
@Wizzu ik ga daar zeker even naar kijken
Stel ik ga alarm met een domotica systeem opozetten.

Ik zie een sensoren/ sirenes,flitslichten, keypanels, tags e.d.

Dan zou ik dus Byv op een PIR trigger met een <if not alarmset> allen licht aan willen doen <else> start alarm timeout met waarschuwings piepje en image recorder
Dan zal alarm timeout een tweede trigger worden voor alarm

Als ik het zo bedenk moet daar dus en state event diagram aan te pas komen .

Normaal zou ik dan met een micro controller wel kunnen bouwen maar kun je zoiets ook netjes doen met domotica controllers?

Kunnen alle domotica controllers een melding naar telefoon sturen?

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:30

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

mrbert schreef op woensdag 21 november 2018 @ 14:37:
Maar even los van de vraag of iemand alarm zinnig vind blijft mijn originele vraag staan.
@Wizzu ik ga daar zeker even naar kijken
Stel ik ga alarm met een domotica systeem opozetten.

Ik zie een sensoren/ sirenes,flitslichten, keypanels, tags e.d.

Dan zou ik dus Byv op een PIR trigger met een <if not alarmset> allen licht aan willen doen <else> start alarm timeout met waarschuwings piepje en image recorder
Dan zal alarm timeout een tweede trigger worden voor alarm

Als ik het zo bedenk moet daar dus en state event diagram aan te pas komen .

Normaal zou ik dan met een micro controller wel kunnen bouwen maar kun je zoiets ook netjes doen met domotica controllers?

Kunnen alle domotica controllers een melding naar telefoon sturen?
Het mooie van de domotica-oplossing is dat de functionaliteit universeel en je het systeem later kunt uitbreiden om bijvoorbeeld verlichting te bedienen. De aanwezigheidsdetectie die je nodig hebt voor het alarmsysteem kun je ook gebruiken om verlichting, verwarming en ventilatie te aan te sturen.

Een alarmsysteem is niet iets dat je ff bouwt door wat if-then-that-achtige logicabouwsteentjes bij elkaar te klikken. Daarvoor wil je een mooie modulaire oplossing waar alle functionaliteit van een alarmsysteem is ingebouwd en die je makkelijk kan aanpassen aan de eigenschappen van je woning, waar notificaties ingebouwd zitten en die een nette user interface heeft.

Ik weet dat collega Tweakers-devver @Inspector een Zipabox gebruikt waar goede alarmfunctionaliteit ingebouwd zit.

• mrbert
@Femme Ik onderschat het opbouwen van een alarm ook beslist niet .
Met if then else kun je ook een case structuur nabouwen en dus een state machine al is die wat minder helder natuurlijk. Ligt ook hoe de software van het systeem in elkaar steekt . Ik verwacht een sheduler die rondjes loopt.

Maar eigenlijk hoop ik iets te vinden waarbij ik een wat zachtere grens tussen domotica en alarm te vinden.
misschien wil ik gewoon wel iets wat niet gaat. Dat kan ook
Zipato is erg cloud gebonden dat trekt me niet echt.

En een gewone IP cam met bewegingsdetectie op basis van het veranderde beeld heb ik slechte ervaringen mee. Elke paar minuten een vals alarm melding op mijn mail bij half bewolkt weer is geen pretje.
Ik zou dus liever een camera starten als er een PIR detectie is en ik heb de indruk dat dat bij de meeste alarm systemen met camera niet zo werkt? Of vergis ik me hierin.

Ik ben net deze gevonden E-domotia alarm
Zou dit een bruikbare basis kunnen zijn
En ik zie dat er ook van Somfy alarm pakketten zijn, Maar of je daar bijvoorbeeld later een koppeling kan maken met Zwave sensoren e.d. is me nog niet duidelijk. IK krijg de indruk dat daar ook domotica functies in zitten maar is dat dan alleen voor eigen somfy spullen?

[ Voor 46% gewijzigd door mrbert op 25-11-2018 18:43 . Reden: aanvulling ]

mrbert

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
Ik ben na veel lezen een stuk wijzer en weet beter wat ik zou willen:

Alarm wensen (Basis)
Systeem
• Draadloos 886 MHz twee weg (met sabotage detectie)
• Push meldingen / SMS fallback
• Minstens 30 min noodstroom
• App melding/bediening/controle

Sensoren
• 4x PIR sensor waarvan 1 in ruimte met airco
• 2x buiten PIR sensor
• 5x raam/deurcontact
• 3x tag/sleutel hanger drukknop
• 1x bedien paneel
• 1 of 2 binnen sirene
• 1 keer buiten flitslicht/sirene

Hoe ik het systeem het liefst zou willen gebruiken:
Een twee lagen beveiliging waarbij de buiten PIR sensoren de tuin en het platte dak in de gaten houden. Als deze afgaan zou ik het liefst een flinke stroscoop lamp aan laten gaan en misschien een zacht binnen geluid.
Als er één van de andere sensoren triggert dan uiteraard met de inloop vertraging een volledig alarm.
Verder zou het heel mooi zijn als de buiten PIR sensoren nog in een 3e mode geschakeld kunnen worden waarbij overdag er alleen en belletje of gong gaat als deze triggert . Dit voor als in de zomer de schuifpui open staat en ik even naar binnen ben om in één van de kamers iets te pakken. Dit laatste zou ik natuurlijk ook met een extra draadloze buiten PIR sensor kunnen doen met alleen een uitgaand contact en een gewone buitendeur bel mits daar iets voor bestaat.

IK ben best al even aan het kijken en was in eerste instantie erg gecharmeerd van het AJAX alarm systeem, maar deze schijnt geen twee lagen alarm te kennen.
Verder heb ik gekeken naar Smartalarm Ik heb daar nog niet kunnen vinden of daar wel een gelaagd alarm mogelijk is. Verder lijkt het of de PIR sensoren geplat worden wat me niet echt betrouwbaar lijkt.
Verder heb ik naar systemen van oa aritech en alphatronics gekeken maar daar is het in mijn ogen helemaal een puzzel om te zien waar ik op uit kom.
Ook heb ik naar
Verder ook nog diverse andere relatief goedkope systemen bekeken van Woonveilig, Eminent, home alarm , maar hoe meer ik kijk hoe meer ik verdwaal in de mogelijkheden en specs. Niet allen hebben buiten melder en ik verwacht ook bij de goedkopere systemen geen gelaagde alarm meldingen.
Uiteraard is mijn huis voorzien van SKG3 hang en sluitwerk maar dat is niet altijd afdoende.
Mijn budget denk ik zo rond de 2000 euro maar ik weet niet of dat gezien mijn wensen reeel is. Maar je moet ergens beginnen denk ik.
Liefs zou ik het systeem gemonteerd laten leveren zodat ik over dit stuk geen zorgen hoef te hebben.

Als ik echt zelf wil knutselen zou ik wel aan een domotica benadering gaan werken maar daar vind ik alarm nou net te belangrijk voor.

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online

paQ

Al eens naar jablotron gekeken?

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
@paQ wel gekeken maar kom daar niet echt uit wat er kan de manuals die ik kon vinden waren meer over het bedienen en niet wat je kunt configureren.

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Nu online

paQ

mrbert schreef op donderdag 31 januari 2019 @ 21:59:
@paQ wel gekeken maar kom daar niet echt uit wat er kan de manuals die ik kon vinden waren meer over het bedienen en niet wat je kunt configureren.
We hebben op kantoor een Jablotron JA100, gekoppeld met een API aan domotica.
Maar er is ook een jablotron app.
Alles draadloos, noodstroom toevoeging.
keuze met GSM of niet.
zone-indeling
sirene met strobo

Heb het laten installeren door Remeon.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
Ik heb de installateur waar ik een offerte van heb gevraagd naar de Joblatron en mijn uitgebreidere wensen bij hem neergelegd. Ik ben benieuwd naar zijn reactie. Hij voert dat merk ook al jaren dus zou aardig moeten weten wat daar mee kan:)
Verder kreeg ik ook een offerte gebaseerd op ML centrale prox (een Nederlands product van Alphatronics)
Ook die heb ik nu mijn aanvullende wensen kenbaar gemaakt.
Ik besef dat het dar zelden goedkoper van wordt, maar beter in één keer wat ik wil dan aanrommelen.

[ Voor 35% gewijzigd door mrbert op 01-02-2019 09:31 . Reden: aanvulling ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Even een update,
Het is toch een standalone alarm geworden op advies van de installateur.
Het is een alarm geworden met GSM fallback. Prima te bedienen met een app remote controls en deurpaneel.
Gelijk voorzien van gekoppelde brandmelders.
Het systeem is zo opgezet dat er altijd twee verschillende technische meldingen komen zodat vals alarm kans heel klein is.:)

Met daarnaast nog camera bewaking met een set bullet cams.
Ook hang en sluitwerk op advies laten aanpassen aan de laatste stand.

Iedereen bedankt voor alle adviezen. _/-\o_

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Booth
  • Laatst online: 18-06 08:56

Booth

¯¯¯¯¯¯

mrbert schreef op dinsdag 26 maart 2019 @ 19:52:
Even een update,
Het is toch een standalone alarm geworden op advies van de installateur.
Het is een alarm geworden met GSM fallback. Prima te bedienen met een app remote controls en deurpaneel.
Gelijk voorzien van gekoppelde brandmelders.
Het systeem is zo opgezet dat er altijd twee verschillende technische meldingen komen zodat vals alarm kans heel klein is.:)

Met daarnaast nog camera bewaking met een set bullet cams.
Ook hang en sluitwerk op advies laten aanpassen aan de laatste stand.

Iedereen bedankt voor alle adviezen. _/-\o_
Hoi MrBert, heeft de installateur alles gewoon geregeld? Ik ben ook aan het oriënteren nu. Zou je details kunnen delen? Indien liever niet kunnen we het altijd via DM doen :)

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
@Booth Is in samenwerking met de installateur gedaan. Stuur maar een PM Niet iedereen hoeft et weten welk alarm ik heb;)

Update: Ik heb toch wat problemen ontdekt met dit ajax alarm

Bij ons systeem zijn zo'n beetje alle meldingen verkeerd. Storing meldingen die alleen via sms binnen mogen komen op 1 gsm komen via push op de app met sirene geluid. Op de andere app waar geen melding moet komen idem dat geluid
Bij binnenkomen en trigger van een sensor op beide apps push geluid. Bij één van de twee moet geen melding komen.
Sirene gaat bij een proef niet af zelfs na 2 keer de inloop vertraging en ook geen alarm in logboek
etc.
en ook de meldingen bij i/uit schakelen zijn niet consistent.(naam bij melding klopt dan niet)
De installateur heeft nog eens op afstand alles gechecked vorige week maar gedrag van systeem verandert niet

Heb ik gewoon pech met deze set of zijn er mee van zulke ervaringen. Dit lijken mij namelijk software fouten.

*UPDATE*
We hebben het hier thuis besproken en we gaan dit systeem vervangen door een ander. We hebben er geen vertrouwen meer in. Buiten dat ben ik me van de week rot geschrokken terwijl ik op de autobaan reed in Duisland. Dit omdat in de app keihard een sirene ging loeien omdat internet even uitgevallen was en dit is niet uit te schakelen naar een SMS melding oid. AJAX vind dat een alarm en geen storing. EInde discussie.
Dus de zoektocht gaat opnieuw beginnen. :( 8)7
Dit hadden we niet verwacht toen we gekozen hadden voor dit systeem.

Nu dus weer terug naar AF :( :| en opnieuw op zoek naar een systeem wat wel naar tevredenheid werkt.
We weten nu weer veel meer en beter wat we wel en niet willen dat is dan wel een voordeel.

Ik heb maar een aparte topic aangemaakt in overleg met de moderators

[ Voor 135% gewijzigd door mrbert op 28-04-2019 13:12 ]

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaknormel
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21-11-2023
Inmiddels is de sirene voor internetuitval om te zetten naar een andere toon..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Christian M.
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-06 13:17
@mrbert
Ik zou gewoon kijken voor gedegen advies van een fatsoenlijk beveiligingsbedrijf die met je mee wil denken. Een installateur die het "erbij" doet kan verkeerd uitpakken zoals je gemerkt hebt.

Zelf heb ik de brand, inbraak en domotica strikt gescheiden. Domoticz op een raspberry zal gewoon nooit zo stabiel zijn als bijvoorbeeld een Aritech ats advanced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrbert
Het ajax systeem is hier nu een paar maanden geleden vervangen door een Satel systeem. Zelf geinstalleerd en alles werkt prima.
Dit idd na advies van een beveiligingsbedrijf. Wat duurder maar voelt aan alle kanten zo veel beter en geen vals alarm meer

mrbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-06 18:23
Denk ook aan jezelf. Ik had een collega die op diverse avondjes uit angstig naar huis reed omdat er weer eens een alarmpje werd gestuurd. Stress hormonen door het dak, gezelligheid en sfeer met familie en vrienden onder nul ;)

Ik ken ook mensen die nauwgezet alarm op de benedenverdieping wel aktief hadden en in de slaapkamers niet. Vervolgens belt een buurjongetje ietwat vroeg aan, deur open en de hele kermis begon te loeien.

Ik leef dan liever met wat risico dat ze een dure laptop en een oude tablet pikken (verzekerd) dan dat ik als een soort angsthaas elke ochtend en avond die knopjes moet regelen, ongerust gemaakt wordt met valse alarmen en mogelijk nog steeds slachtoffer van inbraak wordt.

Het afschrikkende effect is er misschien wel, maar dat bereik je ook met wat stickers,bewegingssensor en een glasbreukmelder en nog wat simpele (namaak)apparatuur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrbert
@jnr24 Ik heb het nu een aantal maanden in gebruik en slaap er aanzienlijk beter door.
Dit 'nieuwe'huis heeft wat meer en andere geluiden dan mijn oude huis.
Voor ik het alarm had schrok ik daar van. Nu weet ik dat als er al iemand binnen zou komen dat het alarm af gaat.
We hebben door eigen vergissing nu een paar keer een alarm getriggerd omdat we even vergeten waren het uit te zetten. Maar we hebben geen enkel vals alarm gehad. in de afgelopen maanden. Maar we hebben dan ook niet de goedkoopste sensoren in ons systeem gekozen.Dat za; beslist uitmaken.
Wij zijn er in ieder geval beiden erg blij mee.

mrbert

Pagina: 1