Het is steeds een afweging tussen hoeveel moeite het moet kosten en investering en met welk type je het meeste rekening dient te houden gelegenheid of professional.
Bij verspreid vrijstaande huizen, slaan ze eerder een ruit in dan bij een rijtjes huis.
Een voordeur 3 puntssluiting met 2 haken i.p.v. 3 schoten en inbraakstrip en dievenklauwen, geeft de schroevendraaier of koevoet geen aangrijpingspunt of flipperen van de dagschoot, blijft de cilinder zelf over.
De 2 met kracht zijn cylinder afbreken, en kerntrekken beide zijn te voorkomen met een speciaal
beslag schild Blijven de o.a.
lock picking en
lock bumping over, alleen vraagt dit meer vaardigheid, voor verkenning en voorbereiding (cilinder profiel/merk herkennen) wat niet echt meer in het segment gelegenheid zit. De prof komt met een doel dat de moeite loont.
Een alarmsysteem dat binnen uitgeschakeld kan worden met een code of een RFID chip, een RFID lezer voorkomt dat met een mini spy camera de code afgekeken kan worden als ook een plek die van buiten af niet zichtbaar is. De gelegeheids dader haakt snelller af omdat de tijd tot de sirene afgaat beperkt is.
Het alarmsysteem zelf, bekabelt en bijvoorkeur dual sensors i.v.m. minimale kans op vals alarm
PIR + MW (microgolf) MW is wel gevoelig voor vliegende insecten en zeer beperkt voor tocht, maar PIR is te ongevoelig voor vliegende insecten en omgekeerd is PIR gevoelig voor zonlicht die een plek in sensor gebied valt en deze opwarmt.
PIR + Ultrasoon Ultrasoon is meer gevoelig voor tocht bijv bewegende gordijnen.
Met andere combinaties heb ik geen ervaring.
Deurcontacten/ramen met reed/hall contacten alleen als er een metaalplaat naar de buitenzijde mogelijk is, zodat een sterke magneet geen effect heeft, anders microswitch/schakelaar type.
Hoe doormelding is een persoonlijke zaak, ik gebruik alleen naar mijn mobieltje, mijn modem heeft GPRS back-up.
Biedt de gelegenheids dader nog steeds de gelegenheid om via de buitenlamp kortsluiting te maken, bij gerenoveerde en gebouwd na een bepaalde datum woningen en grotere panden neemt die wel een risico, sinds enige tijd zijn 2 aardlekschakelaars voorgeschreven met goede kans dat het alarm niet op de zelfde aardlek zit als de buitenverlichting.
Een UPS of accu zorgt voor enige uren aan noodstroom maar na enige tijd is dat op.
Ik heb dan ook nog camera's met IR met 850 nm en in de avond/nacht is dan te controleren of het wel gelukt is (jammer ander fase/aardlek)
De keuze blijft camera's goed zichtbaar on verborgen met minder zichtbare IR zoals
deze inbraak opnamen
Keuze is ook afhankelijk van de situatie en woning en of ze door bebouwing een bepaalde route moeten nemen
Camera's zijn er in vele varianten, zorg dat deze buiten bereik zitten (denk ook aan vliegende stoeptegels en stenen, niet ongezien mogelijk is), ik heb weinig ervaring met verschillende merken en type, ik heb persoonlijk de voorkeur (smaken verschillen) voor zoneminder boven de windows versies i.c.m. Foscam en Apexis (instap modelen), Axis 5mp (prof segment) vraagt ook om een stevige infra structuur en bij mij zijn de afstanden niet zo groot als een parkeerterrein.
Naast de logging naar de server (1 gebruiker) kan los via inlog ook meegekeken wordt via een 2e user en webbrowser op deze camera's, als ik iemand verwacht en ik ben achter in mijn hobbyruimte bezig met gehoorbescherming op dan kan ik die voor de deur zien staan
Ik gebruik bekabelt, wifi is ook mogelijk maar uitschakelbaar, de bekabeling zelf vraagt extra aandacht zeker met PoE, in veel gevallen redt deze dat niet met
een passieve met meegeleverde netvoeding, omdat de CAT6 kabel geen 23AWG is maar dunner of ook geen vol koper maar CCA die 40% meer weerstand heeft of nog erger CCS 60%.
Dan benodigde je een hogere inject spanning (max is 48V in LAN kabel) met een step-down LM2596 module aan de camera kant. Of een aparte voedingskabel (>15m 0,5mm2 is onvoldoende bij Foscam met de meegeleverde netvoeding) maar 2x0,75mm2 tweelingsnoer kan je dan beter 230AC sturen en een contrastekker bij de camera, want deze wil je tenslotte wel op de UPS hebben.
Edit: camera oplossing met analoge CCTV
zoals deze zijn nog steeds goedkoper dan bovenstaande IP cam oplossing, maar dat is keuze en smaken verschillen. Over het algemeen is CCTV met analoge camera 320x240 veelal, zeker de zoom camera's zijn stukken gunstiger
zoals zoiets, maar hogere resoluties is weer IP camera's
[
Voor 9% gewijzigd door
Domba op 13-01-2013 19:10
. Reden: CCTV toegevoegd ]
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant