Dubbelposten binnen 24 uur voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Recursio
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 01-09 18:41
Beste,

Regelmatig zie ik op het forum gebruikers een tweede keer posten binnen 24 uur.
De mod reageert daar dan op (terecht, -want- dat zijn de gestelde regels), maar sfeerverhogend is het niet.

Nu vraag ik mij af: waarom krijgt een poster binnen 24 uur wel de link om een nieuwe post te maken?
Die is toch grijs te maken (net zoals je je eigen posts geen thumbs-up kunt geven) of te veranderen in een edit-knop?

Scheelt frustratie wellicht, en oh-zo-makkelijk te automatiseren :)

[ Voor 6% gewijzigd door Recursio op 05-01-2019 15:21 . Reden: Verduidelijking optie grijs maken / uitschakelen ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recursio
Ik begrijp dus *wel* dat niet niet mag, en dus *niet* dat het wel kan :)

[ Voor 5% gewijzigd door Recursio op 05-01-2019 15:06 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Je hebt eigenlijk dus een feature request, dus ik verplaats het topic even naar Mooie Features ipv. SeM.

Inhoudelijk: ik voel er wel wat voor. Ik vertaal het even naar een iets vriendelijkere vorm: posts binnen 24 uur automatisch toevoegen aan de vorige (na een lege regel), zolang er niet een ander heeft gereageerd.

Dat maakt 'kicken' defacto onmogelijk, en is tegelijkertijd vriendelijker voor de users. Zeker nieuwe die misschien niet anders zijn gewend in %chat-app%.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

F_J_K schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:09:
Je hebt eigenlijk dus een feature request, dus ik verplaats het topic even naar Mooie Features ipv. SeM.

Inhoudelijk: ik voel er wel wat voor. Ik vertaal het even naar een iets vriendelijkere vorm: posts binnen 24 uur automatisch toevoegen aan de vorige (na een lege regel), zolang er niet een ander heeft gereageerd.

Dat maakt 'kicken' defacto onmogelijk, en is tegelijkertijd vriendelijker voor de users. Zeker nieuwe die misschien niet anders zijn gewend in %chat-app%.
Zoiets als dit bedoel je? [Forum] Automatisch samenvoegen dubbelposts? :P

Ik vind het niet zo nuttig eigenlijk, vooral omdat er dus in sommige gevallen een goede reden kan zijn om te dubbelposten.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
Dank je wel, en kicken defacto onmogelijk te maken is het middel voor de doelstelling om frustraties te voorkomen".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
Ik bedoel echt onmogelijk maken, en niet geautomatiseerd samenvoegen.

De discussie had ik overigens niet gezien, dus dank daarvoor.

Mods met verschillende rollen ( [ Mod | User ] ) zouden een automatische vrijstelling kunnen krijgen van de regel; je post namelijk als het goed is altijd vanuit je rol, en als die wisselt is het dus geen dubbelpost.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Seroczynski
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Ik vraag mij nu ook af of je opzettelijk zo aan het dubbelposten bent, of dat je niet weet hoe je een bericht aanpassen kan :P

Verder wel goed idee zoals AGee het formuleerde.

Steam profiel :: Nintendo Switch FC: SW-5887-5950-9290 :: PSN/XBL: Seroczynski

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
:P Dubbelposten was de eerste keer expres, de tweede keer een ongelukje :P

Daarmee illustreert het wel mooi een situatie die regelmatig voorkomt.
Zal het voor deze discussie dus maar even zo laten. O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oekol
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 24-09 23:39

Oekol

waka waka hey hey

Ik heb het - als ik het heb- op mijn mobiel. Daar heb ik het overzicht minder. Op laptop gebeurd dubbelposten nooit.

Going to church doesn't make you a Christian any more than standing in a garage makes you a car.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:55
Recursio schreef op zaterdag 5 januari 2019 @ 15:17:
Ik bedoel echt onmogelijk maken, en niet geautomatiseerd samenvoegen.
Waarom zou je niet geautomatiseerd samenvoegen?

Want wat je mogelijk gaat krijgen als je het onmogelijk maakt is dat mensen niet snappen waarom hun nieuwe post niet geplaatst wordt (afhankelijk natuurlijk van hoe het geïmplementeerd wordt). Als je het automatisch samenvoegt, dan is dat minder een probleem.

Alhoewel het mij eigenlijk al prima lijkt om de quick reply optie weg te laten zodra "Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie." in beeld staat. Dat maakt het gelijk duidelijker dat editen de voorkeur heeft. En als je toch per se wilt kicken, om wat voor reden dan ook, zou je nog op de 'Reageer'-knop kunnen klikken (waar ook een melding over je vorige reply geen kwaad zou kunnen).

[ Voor 32% gewijzigd door Hahn op 05-01-2019 17:22 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:13

SeatRider

Hips don't lie

Ik ben *voor* (maar, ik vond het idee uit 2018 ook al briljant).

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:12

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik zou zeggen dat we er niet zo overspannen over moeten doen. Iemand die keer op keer aandacht vraagt en om die reden z'n topic omhoog schopt met niets anders dan gewoon een loze reactie om de topic weer onder de aandacht te krijgen binnen 24u, ja doe er wat aan, irritant.

Maar al die andere gevallen. Laat dat lekker gaan. Daar hebben we alleen last van omdat het "tegen de regels"is.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
Geautomatiseerd samenvoegen betekent dat een algoritme tekst bewerkt en publiceerd onder mijn naam / handle / user ID. Het resultaat hoort semantisch niet gewijzigd te zijn, maar het aanpassen van bijvoorbeeld het aantal lege regels vind ik al geen prettige gedachte.

Dus, terug naar de originele vraag; kan het onmogelijk gemaakt worden dat er gedubbelpost wordt in de vorm van kicken? Per ongeluk dubbelposten (heb ik in deze thread zelf nog gedaan) voorkom je daar ook mee.
Voordeel: ingrijpen door Mods leid af omdat er soms op gereageerd wordt, en verbeterd de sfeer in threads ook niet altijd.

@JvS : "Ik zou zeggen dat we er niet zo overspannen over moeten doen."

Kennelijk is het onderwerp van deze thread echt een onderwerp van gesprek. Als je het woord "overspannen" gebruikt geef je mijns inziens een waardeoordeel, dat normatief klinkt (iets als "til er minder zwaar aan") en corrigerend zou moeten werken. Echter, mijn vraag gaat over het automatisch ondersteunen van gedrag dat de norm is (niet dubbelposten, niet kicken < 24 uur). Die norm wordt in de andere genoemde thread en in deze gechallenged, dus dat groepsproces is (nog?) niet ten einde.

Maar... misschien til ik te zwaar aan je woorden; in dat geval mijn excuses. :)

Qua feature request: lijkt mij super-simpel te implementeren, en het lijkt me een experiment waard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Je kunt ook nog een tussenweg bedenken, dus dat je als user wel gewoon een "reageer" knop ziet, maar dat ie dan stiekum gewoon een edit invoked van het laatste bericht. hetzelfde kan gebeuren als je als user klikt op "quote" op een bericht. Dan doet ie ook een edit van het laatste bericht, met daarin dan de normale quote tekst.

Dat gaat alleen niet zo lekker werken met de quickreply, maar die kun je natuurlijk ook gewoon disablen in dat geval (net als bij oude topics).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Er zijn ook topics waar de topicstart al best lang is en er soms enkele opeenvolgende replies worden gemaakt door de topicstarter om "logische ruimte" te reserveren voor voortschrijdend inzicht en/of aanvullende info.

Dat is dan zometeen niet meer mogelijk?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
Als ik bovenstaande 2 posts lees:

- Als ik als gebruiker op het punt sta om een dubbelpost te maken; kan ik via een pop-up de vraag krijgen of dat inderdaad mijn bedoeling is? Voor het "reserveren" van posts die later gevuld worden, kan ik me indenken dat dat niet tegen de normen van forumcultuur ingaat.

- Per ongeluk dubbelposten (wat ik eerder in deze thread nota bene zelf nog gedaan heb) wordt daarmee moeilijker.

- Onder de streep wordt niemand in diens vrijheden ingeperkt.

Hoe klinkt dit als optie?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Popups zijn niet heel gebruikersvriendelijk, maar er is vast wel een andere lichtere vorm van UI mogelijk om hetzelfde te bereiken :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
Recursio schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:10:
Geautomatiseerd samenvoegen betekent dat een algoritme tekst bewerkt en publiceerd onder mijn naam / handle / user ID. Het resultaat hoort semantisch niet gewijzigd te zijn, maar het aanpassen van bijvoorbeeld het aantal lege regels vind ik al geen prettige gedachte.
Ik vind 'dat vind ik geen prettige gedachte' niet per se een goed argument. Want het niet doen zorgt voor onnodige dubbele posts, wat anderen weer niet prettig vinden.
Dus, terug naar de originele vraag; kan het onmogelijk gemaakt worden dat er gedubbelpost wordt in de vorm van kicken? Per ongeluk dubbelposten (heb ik in deze thread zelf nog gedaan) voorkom je daar ook mee.
Natuurlijk kan het, maar of het überhaupt wenselijk is om dubbelposten onmogelijk te maken staat hier ter discussie. Zelf denk ik niet dat het onmogelijk moet gemaakt worden, maar misschien wel minder makkelijk.
Qua feature request: lijkt mij super-simpel te implementeren, en het lijkt me een experiment waard.
Ik mis een beetje welke feature request precies, want er zijn een aantal opties geopperd. En waar baseer je 'supersimpel' op? Heb je zelf ervaring met development van software/websites? 'Supersimpel' doet het laten klinken alsof het 5 minuutjes werk is, en dat kan vies tegenvallen ;)
SeatRider schreef op zondag 6 januari 2019 @ 10:27:
Popups zijn niet heel gebruikersvriendelijk, maar er is vast wel een andere lichtere vorm van UI mogelijk om hetzelfde te bereiken :).
Als je een dubbelpost dreigt te gaan maken (omdat jij de laatste post hebt gemaakt), dan lijkt het me geen gekke om standaard je vorige bericht automatisch editen, en de optie met een vinkje met 'Plaats dit bericht als nieuwe post' toe te voegen.

Op die manier zullen meeste dubbelposts voorkomen worden, en als iemand toch per se een nieuwe post wil maken (om bijvoorbeeld vroegtijdig te kicken), dan kan dat met dat vinkje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
Ik zie deze thread als een discussie over een feature request. Aan een feature request hoort een discussie vooraf te gaan; mijn wil is geen wet, en ik heb ook niet altijd gelijk, en ik heb de wijsheid niet in pacht.

Ik ben deze thread gestart omdat ik sosm enige frictie zie op het vlak van dubbelposts, tot-en-met Mod-breaks en (soms minder prettige) reacties daarop.

T.a.v. "supersimpel"; dat baseer ik op mijn verwachting dat de logica (post < 24 uur oud? => niet zonder meer een nieuwe post doen, maar liever editten vorige post) aanwezig lijkt, plus dat op de zelfde pagina een implementatie aanwezig is van het geen thumbs-up kunnen geven aan de eigen posts.

- User ID moet bekend zijn (geregeld; niet ingelogd = niet kunnen posten)
- Timestamp vorige post moet bekend zijn (geregeld)
- Controle op User ID van laatste post i.c.m. User ID die een verzoek doet voor een nieuwe post. (Easy peasy. Kan bij scherm-opbouw al geregeld worden.)
- etc.

Geen raketwetenschap, lijkt me.

En ja, ik heb ervaring als Developer en als Product Owner met softeware-ointwikkeling. Supersimpel betekent niet "5 minuutjes" werk, dat moge duidelijk zijn. Het lijkt me echter wel iets dat je in weinig tijd in een forkje even kunt proberen. Wat ik echter niet weet is of er een "zandbak" is waar een Developer dit met een paar Moderators kan proberen.

Daar is het mij allemaal echter niet om te doen. Ik dacht en denk nog steeds een verbeterkans te zien, dus daarom deze thread :) Als er behoeffte aan is, dat pakt iemand dit misschien wel op. Zo niet, dan niet. Hoe dan even goede vrienden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn hemel. Nou, dan kan ik je alleen maar aanraden vooral niet je enter-toets te vaak gebruiken als je reageert op Tweakers, want dan zou er wel eens *shrudders* wijzigingen kunnen optreden in het aantal lege regels van je post.

Scary shit, ik weet het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
Beste CurtPointdexter,

Mijn hemel, wat klinkt dat weinig constructief :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Recursio schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:10:

T.a.v. "supersimpel"; dat baseer ik op mijn verwachting dat de logica (post < 24 uur oud? => niet zonder meer een nieuwe post doen, maar liever editten vorige post) aanwezig lijkt, plus dat op de zelfde pagina een implementatie aanwezig is van het geen thumbs-up kunnen geven aan de eigen posts.

- User ID moet bekend zijn (geregeld; niet ingelogd = niet kunnen posten)
- Timestamp vorige post moet bekend zijn (geregeld)
- Controle op User ID van laatste post i.c.m. User ID die een verzoek doet voor een nieuwe post. (Easy peasy. Kan bij scherm-opbouw al geregeld worden.)
- etc.

Geen raketwetenschap, lijkt me.
Maar waar heb je het nou precies over? Welke van de 3+ opties die in dit topic benoemd zijn? Dat je helemaal geen nieuwe post kunt maken en direct naar editen gaat? Volgens mij zijn er al een aantal argumenten geweest waarom die oplossing niet per se de beste is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gropah
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Gropah

Admin Softe Goederen

Oompa-Loompa 💩

Ik denk dat er betere dingen zijn om development tijd in te steken, maar om toch even mee te doen aan deze discussie
[...]Het resultaat hoort semantisch niet gewijzigd te zijn[...]
Volledige mee eens.
maar het aanpassen van bijvoorbeeld het aantal lege regels vind ik al geen prettige gedachte.
Dan moet ik je nu al telleurstellen... Newlines aan het eind van een regel worden bijv. al verwijderd. En je weet zelf als developer waarschijnlijk ook wel hoe makkelijk het is, als je toch al bezig bent om dingen samen te voegen, om er even een extra stukje tekst tussen te zetten met daarin "\nLater toegevoegd:\n" en daarna de "nieuwe" post. En als product owner weet je ook dat er maar een beperkte hoeveelheid tijd gestoken kan worden in dingen toevoegen/verbeteren. Ik denk echt dat er andere dingen zijn die beter gefixed kunnen worden (zo vind ik bijvoorbeeld [Responsive] Tijd laatste reactie ipv aantal reactie's nog steeds belangrijker dan deze feature request).

Mijn voorkeur gaat uit naar het toevoegen aan de vorige post. Waarschuwingen/alerts zijn naar en breken je flow. Het weghalen van de quickreply zou ook kunnen, maar bij topics waarbij dat gebeurd zien we alsnog genoeg mensen die de topicwarning niet lezen en dan toch hetgeen posten waarom de quick reply is uitgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik zal hem eens omdraaien: als je je registreert lees je de forumregels en het algemeen beleid. Daarin staat iets over dubbelposten. Moeten de devvers van GoT mensen nou daadwerkelijk tegen zichzelf gaan beschermen :?
Het is niet gewenst, iedereen weet dat en als je het toch doet wordt je er door de crew en andere users op aangesproken. Dat lijkt me voldoende om je gedrag aan te passen, en wil je dat niet moet je je imho eigenlijk afvragen of je hier wel op het forum thuishoort.

Sure, je kunt iedere regel wel technisch afdwingen, maar dat wil je niet. Sommige dingen moet je gewoon procedureel oplossen ipv technisch :)

Verder snap ik dat je je als ex devver en nu PO best door dit soort gevallen aangetrokken kunt voelen. Maar jij bent niet de PO van dit mooie forum ;)
En daarnaast heb je denk ik ook niet in de gaten dat dit mooie forum al 15 - 20 jaar met de regel "gij zult niet dubbelposten" prima werkt. Het enige wat imho aangepast zou kunnen worden is er wat strakker op moddereren en nieuwe users meegeven dat GoT geen Facebook of andere social media is, want daar is reactie op reactie wel gemeengoed.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
Voorzetje voor Definition of Done:

1 - Als ik binnen 24 uur wil posten terwijl de vorige post van mij was, dan zou mijn post-actie een edit-actie moeten worden, tenzij ik aangeef dat ik inderdaad een nieuwe post wil maken: die keuze krijg ik dan (via een modal / pop-up / ...).

2 - Als ik Topic Starter ben, dan mag ik wel extra posts maken als "reservering".

3 - Als ik geen Topic Starter ben, dan mag een geen extra posts maken als "reservering".

4 - Als ik aangeef dat ik toch een nieuwe post wil, dan zie/lees ik dat het kicken van je eigen post niet gewenst is, op een manier die mijn flow niet stoort. Maak ik toch ene nieuwe post, dan riskeer ik de hoon/toorn/woede van mijn mede-forumgebruikers, en de gevreesde Moderators. Ook verheug ik mij dan niet op het onderhandelingsgesprek met Petrus aan de Hemelpoort / etc.

5 - Bovenstaande werkt op desktop-versies en mobiele versies van tweakers.net.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Ik denk als je die waarschuwing aanpast (en wellicht iets maakt zodat het gelezen MOET worden), je al een heel eind bent.
Je hebt als laatste gereageerd in dit topic. Wil je wat toevoegen, wijzig dan bij voorkeur je laatste reactie.
Klinkt nou niet echt als
Dubbelposten is niet toegestaan! Je hebt als laatste gereageerd, wijzig je vorige post!
Dat icm met wellicht een iets handigere "(multi)quote" functie, dan heb je geen probleem meer toch?

Die voorwaarden, sjah, die lezen de meeste toch niet. En als die voorwaarden gelezen worden dan blijft echt niet elk zinnetje hangen. Gewoon duidelijk herhalen wanneer je wilt dubbelposten ipv "bij voorkeur".

[ Voor 4% gewijzigd door eric.1 op 06-01-2019 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
The Eagle schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:35:
...
Het is niet gewenst, iedereen weet dat en als je het toch doet wordt je er door de crew en andere users op aangesproken. Dat lijkt me voldoende om je gedrag aan te passen, en wil je dat niet moet je je imho eigenlijk afvragen of je hier wel op het forum thuishoort.
...
Verder snap ik dat je je als ex devver en nu PO best door dit soort gevallen aangetrokken kunt voelen. Maar jij bent niet de PO van dit mooie forum ;)
En daarnaast heb je denk ik ook niet in de gaten dat dit mooie forum al 15 - 20 jaar met de regel "gij zult niet dubbelposten" prima werkt. Het enige wat imho aangepast zou kunnen worden is er wat strakker op moddereren en nieuwe users meegeven dat GoT geen Facebook of andere social media is, want daar is reactie op reactie wel gemeengoed.
  • Het is inderdaad niet gewenst, maar het gebeurt wel. En het aangesproken worden op verloopt niet altijd even gezellig, en leidt af van het onderwerp van de thread.
  • Ik weet dat ik niet de PO van dit forum ben. Ik vermoed dat jij het ook niet bent. En het doet er nu nog niet zoveel toe, want er is nog geen feature request, alleen een discussie.
  • "En daarnaast heb je denk ik ook niet in de gaten dat dit mooie forum al 15 - 20 jaar met de regel "gij zult niet dubbelposten" prima werkt."
  • . Als dat in mijn beleving ook "prima" zou werken, was ik deze thread niet gestart. :). Is subjectief, maar daarom een groepsgesprek over het onderwerp :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hahn
The Eagle schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:35:
Ik zal hem eens omdraaien: als je je registreert lees je de forumregels en het algemeen beleid. Daarin staat iets over dubbelposten. Moeten de devvers van GoT mensen nou daadwerkelijk tegen zichzelf gaan beschermen :?

Ik vind dit altijd zo'n heerlijke Tweakers/technische kijk op zaken... "Nee, we moeten het niet makkelijker maken voor mensen, mensen moeten lezen en doen wat er staat!"

Als je het mij vraagt: software moet doen wat mensen willen. Je moet niet mensen laten doen wat de software wil. In plaats van 50 keer per dag erop wijzen dat ze niet mogen dubbelposten, misschien is het wel een stuk handiger en gebruiksvriendelijker als dubbelposten voorkomen kan worden.

Oh, en: niemand leest (alle) regels voordat 'ie ergens registreert.
Sure, je kunt iedere regel wel technisch afdwingen, maar dat wil je niet. Sommige dingen moet je gewoon procedureel oplossen ipv technisch :)
Waarom wil je dat niet? Besteed 1 keer een paar uur/dagen/weken aan iets, waardoor er tot in de eeuwigheid niet meer aan gestoord kan worden en mensen geen tijd meer hoeven te verdoen aan te vertellen 'hoe het nou eigenlijk werkt hier'. Klinkt mij als best een goede investering eigenlijk
Waar slaat dit op? Dit forumdeel heet 'Mooie Features', waar iedereen vrij is om voorstellen te doen voor verbeteringen. Waarom vind je het nodig om 'm te vertellen dat 'ie geen PO is hier?
En daarnaast heb je denk ik ook niet in de gaten dat dit mooie forum al 15 - 20 jaar met de regel "gij zult niet dubbelposten" prima werkt.
Ben ik totaal niet met je eens. Ik vind het bijzonder inefficient om elke keer maar weer mensen te moeten vertellen dat ze niet mogen dubbelposten. Dat kan veel beter opgelost worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
eric.1 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:43:
Ik denk als je die waarschuwing aanpast (en wellicht iets maakt zodat het gelezen MOET worden), je al een heel eind bent.

[...]

Klinkt nou niet echt als

[...]

Dat icm met wellicht een iets handigere "(multi)quote" functie, dan heb je geen probleem meer toch?

Die voorwaarden, sjah, die lezen de meeste toch niet. En als die voorwaarden gelezen worden dan blijft echt niet elk zinnetje hangen. Gewoon duidelijk herhalen wanneer je wilt dubbelposten ipv "bij voorkeur".
Dit zou echt een stap in de goede richting zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
Hahn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:46:
[...]

Ik vind dit altijd zo'n heerlijke Tweakers/technische kijk op zaken... "Nee, we moeten het niet makkelijker maken voor mensen, mensen moeten lezen en doen wat er staat!"

Als je het mij vraagt: software moet doen wat mensen willen. Je moet niet mensen laten doen wat de software wil. In plaats van 50 keer per dag erop wijzen dat ze niet mogen dubbelposten, misschien is het wel een stuk handiger en gebruiksvriendelijker als dubbelposten voorkomen kan worden.

Oh, en: niemand leest (alle) regels voordat 'ie ergens registreert.

[...]
Waarom wil je dat niet? Besteed 1 keer een paar uur/dagen/weken aan iets, waardoor er tot in de eeuwigheid niet meer aan gestoord kan worden en mensen geen tijd meer hoeven te verdoen aan te vertellen 'hoe het nou eigenlijk werkt hier'. Klinkt mij als best een goede investering eigenlijk

[...]

Waar slaat dit op? Dit forumdeel heet 'Mooie Features', waar iedereen vrij is om voorstellen te doen voor verbeteringen. Waarom vind je het nodig om 'm te vertellen dat 'ie geen PO is hier?

[...]

Ben ik totaal niet met je eens. Ik vind het bijzonder inefficient om elke keer maar weer mensen te moeten vertellen dat ze niet mogen dubbelposten. Dat kan veel beter opgelost worden.
Deze reacties raken wat mij betreft de kern. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
eric.1 schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:43:

[...]

Klinkt nou niet echt als

[...]

Dubbelposten is in sommige gevallen wel toegestaan, bijvoorbeeld als het 24+ uur geleden is. Dus "Dubbelposten is niet toegestaan!" is naast niet heel vriendelijk ook gewoonweg niet altijd waar ;)

Plus dat mensen lang niet altijd (goed) lezen, dus enkel het zinnetje aanpassen zal waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zetten. Gecombineerd met de quick reply weghalen zal het al wel meer helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Nu online
Hahn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:52:
[...]

Dubbelposten is in sommige gevallen wel toegestaan, bijvoorbeeld als het 24+ uur geleden is. Dus "Dubbelposten is niet toegestaan!" is naast niet heel vriendelijk ook gewoonweg niet altijd waar ;)

Plus dat mensen lang niet altijd (goed) lezen, dus enkel het zinnetje aanpassen zal waarschijnlijk geen zoden aan de dijk zetten. Gecombineerd met de quick reply weghalen zal het al wel meer helpen.
Snap ik, maar het is vaker waar dan niet waar. Maar heel los stellen "wijzig bij voorkeur" helpt ook niet, als iemand het al leest. Daar zou ik niet uit halen dat je anders een mod aan je broek krijgt om je er op te wijzen dat het niet de bedoeling is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Gewoon een "pop-up" achtig iets met de optie merge/new post met een uitleg. als je binnen 24-uur post lijkt mij best wel gebruiksvriendelijk.

Iperf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hahn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:46:
[...]

Het letterlijk onmogelijk maken om een post te maken is echter helemaal niet makkelijker of vriendelijker. En als mensen in dat geval net zo slecht lezen als ze nu doen (want er staat boven de reply én de quickreply al een verzoek om je laatste post aan te passen als je de laatste poster bent) dan begrijpt zo'n nieuwe gebruiker niet waarom hij niet mag posten en vertrekt hij weer uit het topic. Precies het tegenovergestelde van wat je wil.
Ik weet niet hoe het met andere mods zit maar de meeste dubbelposts zijn helemaal geen probleem. Iemand die incidenteel een keertje dubbelpost in het heetst van de strijd wordt normaal gesproken niet eens meer aangesproken tegenwoordig. Pas als het vaker gebeurt in hetzelfde topic of er echt 3+ posts achter elkaar gemaakt worden halen we doorgaans de regels even aan.

Ik vind het veel vriendelijker naar gebruikers toe om ze gewoon te laten posten en achteraf de regels even uit te leggen als ze die niet helemaal kennen dan om het ze fysiek onmogelijk te maken om te reageren.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
NMe schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:25:
[...]

Het letterlijk onmogelijk maken om een post te maken is echter helemaal niet makkelijker of vriendelijker. En als mensen in dat geval net zo slecht lezen als ze nu doen (want er staat boven de reply én de quickreply al een verzoek om je laatste post aan te passen als je de laatste poster bent) dan begrijpt zo'n nieuwe gebruiker niet waarom hij niet mag posten en vertrekt hij weer uit het topic. Precies het tegenovergestelde van wat je wil.

[...]

Ik weet niet hoe het met andere mods zit maar de meeste dubbelposts zijn helemaal geen probleem. Iemand die incidenteel een keertje dubbelpost in het heetst van de strijd wordt normaal gesproken niet eens meer aangesproken tegenwoordig. Pas als het vaker gebeurt in hetzelfde topic of er echt 3+ posts achter elkaar gemaakt worden halen we doorgaans de regels even aan.

Ik vind het veel vriendelijker naar gebruikers toe om ze gewoon te laten posten en achteraf de regels even uit te leggen als ze die niet helemaal kennen dan om het ze fysiek onmogelijk te maken om te reageren.
Ik dacht dat het vanuit mij wel duidelijk was dat ik niet te spreken ben over het totaal onmogelijk maken van dubbelposten. Maar voor de zekerheid: ik vind niet dat je het volledig onmogelijk moet maken om te dubbelposten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

nAffie

...

Recursio schreef op zondag 6 januari 2019 @ 12:48:
[...]

Deze reacties raken wat mij betreft de kern. _/-\o_
In plaats van (alweer) te dubbelposten had je die post ook gewoon een +1 kunnen geven. :P

meh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

nAffie schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:33:
[...]

In plaats van (alweer) te dubbelposten had je die post ook gewoon een +1 kunnen geven. :P
Mja, ik begin ook een beetje het idee te krijgen dat @Recursio daadwerkelijk aan het trollen is met al die dubbelposts uitgerekend in een topic als dit. Doe eens even niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
In sommige gevallen is dubbelposten toch niet per se ongewenst?

Er is ook de situatie waarin je iets hebt gepost maar na bijv. 2 uren of zo opeens bedenkt dat je nog wat wil aanvullen (meer dan 1 zinnetje) terwijl er nog geen ander heeft gepost en je dan dus een dubbelpost doet?

Als je in deze situatie gaat editten heb je grote kans dat de mensen die in de tussengelegen 2 uren je post al hadden gelezen je aanvulling niet meer opmerken omdat in hun lijst met actieve topics dit niet meer als "nieuw" wordt aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Josefien schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:39:
In sommige gevallen is dubbelposten toch niet per se ongewenst?

Er is ook de situatie waarin je iets hebt gepost maar na bijv. 2 uren of zo opeens bedenkt dat je nog wat wil aanvullen (meer dan 1 zinnetje) terwijl er nog geen ander heeft gepost en je dan dus een dubbelpost doet?

Als je in deze situatie gaat editten heb je grote kans dat de mensen die in de tussengelegen 2 uren je post al hadden gelezen je aanvulling niet meer opmerken omdat in hun lijst met actieve topics dit niet meer als "nieuw" wordt aangegeven.
Als 2 uur al lang genoeg is om een dubbelpost te rechtvaardigen, dan zou dat de regel moeten worden in plaats van 24 uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Hahn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:40:
[...]

Als 2 uur al lang genoeg is om een dubbelpost te rechtvaardigen, dan zou dat de regel moeten worden in plaats van 24 uur.
Die 2 uur is maar een voorbeeld.

In mijn ogen kan je dit soort dingen niet altijd afdekken met harde regels. Het is meer iets als "fair use", vind ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
Josefien schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:44:
[...]

Die 2 uur is maar een voorbeeld.

In mijn ogen kan je dit soort dingen niet altijd afdekken met harde regels. Het is meer iets als "fair use", vind ik.
Fair use wordt al toegepast, want ik zie maar zelden dat er moeilijk gedaan wordt over een kick na 20+ uur. Maar na 2 uur is weer een ander uiterste ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hahn schreef op zondag 6 januari 2019 @ 13:46:
[...]

Fair use wordt al toegepast, want ik zie maar zelden dat er moeilijk gedaan wordt over een kick na 20+ uur. Maar na 2 uur is weer een ander uiterste ;)
Toch denk ik dat er geen mod is die moeilijk doet over de situatie die Josefien daar omschrijft. ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HielkeJ
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik was net van plan om hier een feature request voor te maken, maar ik zie dat er al iemand mij voor is geweest. In dit topic zie ik @rens-br drie keer een bericht aanpassen met de opmerking dat de gebruiker zijn laatste post moet aanpassen. Het verhoogt de leesbaarheid van de topics niet echt.

Het lijkt mij een mooie optie om dit automatisch op te vangen, eventueel met een checkbox (die standaard aan staat) dat je de laatste reactie wil aanpassen. Hiermee kan je nog wel de keuze maken om een nieuw bericht te plaatsen, maar zal het in de meeste gevallen gewoon goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Recursio
Lijkt me een mooie oplossing :)
Pagina: 1