Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stroom naar 0 en Gas eraf

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• BjornKoster1989
  • Registratie: februari 2017
  • Laatst online: 10:30
We wonen in een Hoekwoning van 1972. De woning heeft spouwmuurisolatie.
2 Volwassenen (Nu met 1e kindje)
Alle ramen in de woning zijn nu HR++
Beneden een broodjesvloer erin gemaakt met vloerverwarming.
Begane grond en 1e verdieping (plaffond) is goed geisoleerd. verwarming dubbele radiatoren.
Zolder (hangt de cv ketel, verder niks) is nog niet goed geisoleerd (vloer, plaffond van 1e verdieping wel) en is benaderbaar met vlisotrap.
Garage is goed geisoleerd (hangt nog geen radiator)
Cv ketel is een Remeha Avanta 28C (2009)
Stroomaansluiting: 3x25A
Gasverbruik: 1300-1400m3 per jaar
Stroomverbruik: 5000-6000kwh per jaar (inc Koivijver 18m3, Niet verwarmt 1100kwh per jaar)
Gasverbruik is enkel voor: Douchen, Wastafel en Verwarmen (radiatoren en vloerverwarming)

Heet Tapwater gebruiken we enkel voor Douchen en Wastafel.

Ik ben momenteel bezig met 28 zonnepannelen van 300wp (8400wp max totaal) om me stroomverbruik naar 0 te brengen. Poweroptimizers en Omvormer van SolarEdge (3Fase systeem)

Wat is julie advies om van het gas af te gaan:

- Lucht/Water Warmtepomp
- Lucht/Water Warmtepomp met Zonnecollectoren (heatpipes)
- PelletKetel met Tapwater
- PelletKetel met Zonnecollectoren (heatpipes)

Hoeveel Liter boiler raden julie aan en hoeveel kwh installatie?

Wat is julie advies kwa installatie om van het gas af te kunnen.

Inhoud woning:
Begane Grond: 200m3 (Vloerverwarming)
1e Verdieping: 115m3 (Dubbelle Radiatoren)
Zolder: 60m3 (Niet verwarmt)
Garage: 67m3 (Nog niet verwarmt)

Alvast bedankt.

BjornKoster1989 wijzigde deze reactie 30-12-2018 23:45 (69%)

Alle reacties

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 10:49

Rol-Co

3,8kWpZ 3,4kWp O-Z-W 2,86kWp N

Je weet dat er ook lucht/water warmtepompen zijn met een bak subsidie? , gezien je gasverbruik ben je met een 7-9kW versie wel klaar.

https://www.alklima.nl/pr...koel-en-verwarmen/zcr80v/

Rol-Co wijzigde deze reactie 30-12-2018 22:17 (25%)

Noord-Oost-Zuid-West 10060Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BjornKoster1989
@Rol-Co je zou dus eerder een lucht/water warmtepomp adviseren dan een pelletkachel?

Is het rendabel genoeg om de lucht/water warmtepomp 1 op 1 te vervangen voor de Remeha Avanta 28c, of zou jij zeker nog een zonneboiler set erbij zetten om zo op de energiekosten te bespraren?

Met welke optie zou je de kraan van gas kunnen dichtzetten? en wat zal het jaarverbruik zijn in kwh? ditr zou ik dan namelijk met zonnepannelen (BTW teruggaaf) kunnen opvangen.

• wimmel_1
  • Niet online

wimmel_1

Intentionally Left Blank

@BjornKoster1989 Zonder te weten wát je exact wil gaan verwarmen en het oppervlak wat je eventueel zélf beschikbaar hebt om eigen panelen te kunnen gaan leggen….. Lastig :+

Why do subtitles never really tell you what's going on?

• Scoutertje
  • Registratie: juli 2004
  • Laatst online: 19-04 08:56
Kun je iets meer vertellen over je woning? Groot, klein, bouwjaar, isolatie. Je noemt in je startpost ongeveer alle mogelijke maatregelen maar veel hangt af van hoe je woning in elkaar zit.

Die vloerverwarming op de begane grond is die als hoofdverwarming gedimensioneerd? (korte afstand van de leidingen)

• BjornKoster1989
@Rol-Co
@Scoutertje
@wimmel_1

Ik heb de begin post aangepast met alle info.

• BjornKoster1989
Die vloerverwarming op de begane grond is die als hoofdverwarming gedimensioneerd? (korte afstand van de leidingen)
Vloerverwarming beneden is Hoofdverwarming (regeld de cv op)(thermostaat)
De ketel staat boven, dus is wel de langste afstand van de leidingen.

• Rol-Co

Rol-Co

BjornKoster1989 schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:47:
[...]

Je moet echt even in het lucht/water warmtepomp topic kijken, lezen, vragen.
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

Er zijn nog al wat mogelijkheden om het te realiseren.

Warmtepomp voor alles (1x subsidie)
Warmtepomp voor verwarming en warmtepompboiler voor sww douche (2x subsidie)
Warmtepomp voor verwarming en e-boiler of doorstromer voor sww (heb ik zelf)
Of een combi van diverse hierboven, en split unit warmtepompen of de zelf aan te sluiten monoblock units.

Je bent al in groot voordeel met vloerverwarming, je kan alvast kijken of je de hut warm kan houden met 40 graden aanvoer temperatuur van je cv, liefst nog 35 zelfs.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 12:11

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

ik zou eerst beginnen met betere isolatie, douche wtw.
hierdoor reduceer je de kosten + minder noodzaak voor duurdere/sterke WP apparaat.

ik heb een huis van 1978 betaal circa 140,- p.m (vloeroppervlak 165 vierkante meters) en heb alleen een HR ketel uit 2015 (cw4) gas 1000 kuub, en 4000kw en alleen al HR glas en isolatie ben ik al 100,- gezakt met stookkosten (versus buren en 1ste inschatting energie leverancier) doel is naar 100 p.m te zakken of minder. dit kan ik dan 90% op gaan vangen met pv ? .. teminste dat is mijn eigen hoop

Zonnecollector is leuk maar ik denk dat het wellicht meer rendement heeft om een zonnepanneel ervan te maken. cv ondersteuning in de winter via een pellet/hout cv ondersteuning heeft meer nut (en gezelligheid) in de winter heb je meer zonnecollector nodig wegens verlies van zon instralling dus zomers zou je 1 paneel verliezen en in de winter al 2, terwijl de efficientie van PV beter word ..

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Rol-Co

Rol-Co

vso schreef op maandag 31 december 2018 @ 00:26:
ik zou eerst beginnen met betere isolatie, douche wtw.
hierdoor reduceer je de kosten + minder noodzaak voor duurdere/sterke WP apparaat.

ik heb een huis van 1978 betaal circa 140,- p.m (vloeroppervlak 165 vierkante meters) en heb alleen een HR ketel uit 2015 (cw4) gas 1000 kuub, en 4000kw en alleen al HR glas en isolatie ben ik al 100,- gezakt met stookkosten (versus buren en 1ste inschatting energie leverancier) doel is naar 100 p.m te zakken of minder. dit kan ik dan 90% op gaan vangen met pv ? .. teminste dat is mijn eigen hoop

Zonnecollector is leuk maar ik denk dat het wellicht meer rendement heeft om een zonnepanneel ervan te maken. cv ondersteuning in de winter via een pellet/hout cv ondersteuning heeft meer nut (en gezelligheid) in de winter heb je meer zonnecollector nodig wegens verlies van zon instralling dus zomers zou je 1 paneel verliezen en in de winter al 2, terwijl de efficientie van PV beter word ..
zijn isolatie lijkt redelijk ok met slechts 1400 m3 gas, glas en isolatie is leuk maar kan altijd nog, nu is er nog een leuke subsidie op pv, warmtepompen en warmtepomp boilers dus gaat veel harder.
warmtepomp met subsidie er af is 1500 ongeveer
warmtepomp boiler met subsidie er af is 150,-
pv is zonder de btw

zonnecollector ben ik met je eens dat het niets is, zeker niet met een warmtepomp boiler, maar je zou er 1 kunnen nemen met een extra spiraal en daar een zonnecollector op aan kunnen sluiten.
pellets is leuk maar zijn niet gratis en gaat binnen een aantal jaar vast gezeur worden om de fijnstof uitstoot o.i.d.

om je een idee te geven, ik verbruik 7000 kWh in het jaar , heb geen gas meer en een 0 op de meter huis, ik betaal 4,- per maand en krijg er 150 terug :)
huis van 400 m3 van "89 met standaard isolatie en 5 personen.

• vso
  • Registratie: augustus 2001
  • Laatst online: 19-04 12:11

vso

FreeBSD | Windows2k3 +Xp

Rol-Co schreef op maandag 31 december 2018 @ 01:56:
[...]

zijn isolatie lijkt redelijk ok met slechts 1400 m3 gas, glas en isolatie is leuk maar kan altijd nog, nu is er nog een leuke subsidie op pv, warmtepompen en warmtepomp boilers dus gaat veel harder.
warmtepomp met subsidie er af is 1500 ongeveer
warmtepomp boiler met subsidie er af is 150,-
pv is zonder de btw

zonnecollector ben ik met je eens dat het niets is, zeker niet met een warmtepomp boiler, maar je zou er 1 kunnen nemen met een extra spiraal en daar een zonnecollector op aan kunnen sluiten.
pellets is leuk maar zijn niet gratis en gaat binnen een aantal jaar vast gezeur worden om de fijnstof uitstoot o.i.d.

om je een idee te geven, ik verbruik 7000 kWh in het jaar , heb geen gas meer en een 0 op de meter huis, ik betaal 4,- per maand en krijg er 150 terug :)
huis van 400 m3 van "89 met standaard isolatie en 5 personen.
Volgens mij heb je een aardige PV installatie, rond de 7.000WP ? ik mag blij zijn als mijn dakoppervlak de 4000 WP haalt (met panelen van 320wp) dus dat vertekend het beeld :?
Daarnaast reken je ook de installatie kosten/lening van de PV installatie en WP installatie ?

Een vriend van mij heeft een WP installatie verbruikt 65,- p.m aan elektra(4000kwh) maar huurt/koopt een WP voor 85 p.m gezien zijn situatie gelijkwaardig aan mijn "verbruik". Echter zijn huis is 2015 gebouwd ..

Een pelletkachel heb je al met zeer weinig uitstoot, vergeleken met een hout gevoede ondersteuning.
dus uitstoot technisch zal dat best meevallen.

Situatie TS
1400 Kuub gas = 12.320 Kwh ruwe electra met een SCOP van 4.75 zit je op 2.500 Kwh extra voor een WP installatie. zeg voor het gemak een 9.000 Kwh verbruik.

Om 0 op de meter te krijgen, moet de TS denken aan een 10,000WP installatie zeg 32 panelen (ex zonnecollector(s) ..a 320 WP per paneel.

Ik denk wat bezuinigs maatregelen isolatie en bv reductie in verbruik koi vijver reduceert het aantal benodigde panelen .. of je moet groter dak oppervlak nemen :)

http://students.imsa.edu/~crazycub/tolkienwin98.htm <--- Tolkien vs Microsoft

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 19-04 23:01
1400m3 gas vind ik nog tamelijk hoog voor een 'goed' geïsoleerd huis. Bij een goed geïsoleerd huis denk ik eerder aan de helft van dat gasverbruik. En ook het huidige elektra verbruik is fors.

Waarschijnlijk zijn er betere besparingen mogelijk door eerst de energiebehoefte omlaag te brengen: Trias energetica.

Primair de behoefte beperken.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-04 22:16
Over een pelletkachel als alternatief voor aardgas zou ik toch twee keer nadenken. Het ene moment roept onze politici (in elk geval hier in België) dat dat hernieuwbare energie is (het argument is dat daar enkel houtafval voor gebruikt wordt, maar in de praktijk wordt dat houtafval ook voor andere toepassingen gebruikt (OSB platen bijvoorbeeld, waarvan de prijs veel hoger is dan een aantal jaar geleden) en is het transport daarvan vaak allesbehalve milieuvriendelijk); even later blijkt dat al die kachels toch voor veel fijn stof zorgen (uiteraard in woonwijken waar je dat eigenlijk liever vermijdt) en begrijpt niemand nog waarom we dat zouden aanmoedigen. Als je bezorgdheid milieu-impact is, ben je met een pelletkachel in elk geval niet beter af. Je hebt een kortere CO2 cyclus (op de stookolie voor het transport van je pellets na), maar zelfs de beste pelletkachel stoot een pak meer fijn stof uit dan een gemiddelde installatie op aardgas. CO2 is uiteraard schadelijk voor onze planeet, maar fijn stof is dat ook.

In de praktijk ga je met PV in de zomer energie opwekken die je in de winter gebruikt. Je gebruikt het net dus als het ware als een batterij om dag/nacht en de seizoenen te overbruggen en je kan dat op dit moment voor een zeer schappelijke vergoeding. Als we naar een volledig CO2-vrije maatschappij gaan, is dat uiteraard niet houdbaar, maar daar zijn we nog lang niet en tegen dan is in elk geval het dag/nacht probleem eenvoudig oplosbaar met accu's (thuis of wijk of net).

De ideale oplossing voor verwarming op lange termijn is geothermische energie of grote warmteopslagsystemen op wijkniveau waar iedereen in de zomer thermische zonne-energie in opslaat en in de winter weer uithaalt, maar zo'n systemen zijn klein niet klein (op woningniveau) uit te voeren (wegens te veel isolatie nodig om nog rendabel te zijn), dus dat doe je niet zo eenvoudig zelf en daar zou ik precies ook niet op wachten.

Dus op dit moment kan je best (zoals eerder gezegd) het verbruik beperken (isoleren, regeling verwarming optimaliseren, verbruik elektro aanpakken...) en een warmtepomp plaatsen. Hou er wel rekening mee dat je voor een redelijk rendement van je warmtepomp moet kunnen verwarmen op een voldoende lage temperatuur, dus dat betekent mogelijk dat je je radiatoren ook moet vervangen. Zit dat er niet in, dan zou ik die dingen eerst aanpakken en van het gas af nog even uitstellen.

indigo79 wijzigde deze reactie 31-12-2018 08:54 (6%)

• Idanue
  • Registratie: april 2014
  • Laatst online: 08:22
Ik zou gaan voor een Lucht/Water warmtepomp en dan een warmtepompboiler er bij ipv een zonneboiler.
Deze kost €1400 en je krijgt ook nog een €1250 subsidie.

PVoutput

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-04 22:16
Idanue schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:52:
Ik zou gaan voor een Lucht/Water warmtepomp en dan een warmtepompboiler er bij ipv een zonneboiler.
Deze kost €1400 en je krijgt ook nog een €1250 subsidie.
Ik vind een warmtepompboiler met een voorraadvat van 200l voor een gezin van 2 volwassenen met nu een 1ste kindje toch een weinig toekomstbestendige keuze (als dat kindje groter wordt en op hetzelfde moment douchet als zijn/haar ouders en zeker als er zo nog een tweede kindje zou komen, wordt dat heel nipt).

• Idanue
indigo79 schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:57:
[...]

Ik vind een warmtepompboiler met een voorraadvat van 200l voor een gezin van 2 volwassenen met nu een 1ste kindje toch een weinig toekomstbestendige keuze (als dat kindje groter wordt en op hetzelfde moment douchet als zijn/haar ouders en zeker als er zo nog een tweede kindje zou komen, wordt dat heel nipt).
Voor iets meer geld heb je een 270 liter, moet toch meer dan genoeg zijn.
Of je neemt 2x 200. :P

PVoutput

• Rol-Co

Rol-Co

vso schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:21:
[...]

Volgens mij heb je een aardige PV installatie, rond de 7.000WP ? ik mag blij zijn als mijn dakoppervlak de 4000 WP haalt (met panelen van 320wp) dus dat vertekend het beeld :?
Ik dacht vroeger dat ik ook niet meer kwijt kon dan 3000Wp maar als je pv hebt wordt je creatief ;) inmiddels 9960Wp op dak maar daarvan is 2860Wp op noord dus geeft een 45% opbrengst tov zuid.
Daarnaast reken je ook de installatie kosten/lening van de PV installatie en WP installatie ?
Pv kost 1,- per Wp incl installatie en neem aan dat de ts daar wel geld voor heeft anders begin je er niet aan toch?
De wp installatie is erg afhankelijk wat je koopt, een split heb je wel iemand nodig maar met 1000,- ben je er zeker, met de Wp boiler erbij.
Een vriend van mij heeft een WP installatie verbruikt 65,- p.m aan elektra(4000kwh) maar huurt/koopt een WP voor 85 p.m gezien zijn situatie gelijkwaardig aan mijn "verbruik". Echter zijn huis is 2015 gebouwd ..
Nou die vriend mag wel eens iemand in de hand nemen om daar naar te kijken, dit klinkt niet "gezond" mijn 7kW warmtepomp heeft een verbruik van 1800-2000kWh per jaar en het is 24/7 21 graden in huis, sww maakt hij niet maar doen we met e-boiler(s) en kokend waterkraan in de keuken.
Een wp huren/kopen is niet slim als je er geen geld voor hebt, koop hem in engeland of frankrijk en met de subsidie er af is goed betaalbaar.
Een pelletkachel heb je al met zeer weinig uitstoot, vergeleken met een hout gevoede ondersteuning.
dus uitstoot technisch zal dat best meevallen.
Ik heb ook een pelletkachel, staat nagenoeg niet meer aan sids de warmtepomp maar kan nog leuk zijn voor een gezellig vuurtje in de kamer :) echter pellets is ook 0,7 KG per uur als hij aan is. Plus dat ik er echt van uit ga dat dit "een dingetje" gaat worden aankomende jaren.
Situatie TS
1400 Kuub gas = 12.320 Kwh ruwe electra met een SCOP van 4.75 zit je op 2.500 Kwh extra voor een WP installatie. zeg voor het gemak een 9.000 Kwh verbruik.
Een simpele regel is X2 , dus 1400m3 word 2800kWh, dus totaal 8800kWh incl koi vijver, tja, het hoeft niet perse 0 op de meter als je niet genoeg dak hebt, een 2 tientjes per maand zonder gas is ook leuk. :)
Vastrecht gas ben je ook kwijt, dat is al 1000kWh
Om 0 op de meter te krijgen, moet de TS denken aan een 10,000WP installatie zeg 32 panelen (ex zonnecollector(s) ..a 320 WP per paneel.
Bij gunstige ligging is 8500Wp al zat dus een 26 panelen als het kan.
Ik denk wat bezuinigs maatregelen isolatie en bv reductie in verbruik koi vijver reduceert het aantal benodigde panelen .. of je moet groter dak oppervlak nemen :)
Ja, je kan ook op de brommer naar je werk maar in de regen en met 3 personen is niet zo comfy ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Idanue schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:00:
[...]

Voor iets meer geld heb je een 270 liter, moet toch meer dan genoeg zijn.
Of je neemt 2x 200. :P
je moet de 270 nemen, de 200 zit geen subsidie op dacht ik. Meer dan zat met 3-4 personen, er word vaak vergeten dat je nog naar 38 graden terug mengt met koud dus de hoeveelheid word groter.

@Ivow85
Ts zegt nergens een goed geïsoleerd huis, ik riep redelijk geïsoleerd, mijn gasverbruik was ook 1300m3 per jaar, trek daar 300 af voor sww en houd je 1000m3 voor verwarmen, prima voor een wp.

Behoefte beperken gaat vanzelf als je pv hebt en een winter gehad hebt ;) Met een 1000m3 gaat de warmtepomp uiteindelijk niets kleiner worden als je eerst isoleert, glas enz, 1000 of 750 is daarvoor het zelfde.

• Idanue
Beiden hebben subsidie.

KA04983 Atlantic Explorer 200 € 1.250
KA04984 Atlantic Explorer 270 € 1.250

En dan nog een WP met subsidie er bij en TS is voor een mooi bedrag klaar. :Y

Zo zou ik het iig doen.

PVoutput

• Rol-Co

Rol-Co

Idanue schreef op maandag 31 december 2018 @ 09:24:
Beiden hebben subsidie.

KA04983 Atlantic Explorer 200 € 1.250
KA04984 Atlantic Explorer 270 € 1.250
Ok, wel zaak om even te kijken op de site van rvo voordat je besteld, het veranderd nog al eens.
De 100 liter calypso kost niks zelfs met subsidie. >:)
En dan nog een WP met subsidie er bij en TS is voor een mooi bedrag klaar. :Y

Zo zou ik het iig doen.
Ja hoef je mij niet uit te leggen he O-)

• BjornKoster1989
Whow, wat een berichten allemaal. Thanks mannen dat julie me willen helpen.

IK begrijp hieruit dus dat een pelletketel niet geheel rendabel is in de toekomtst gekeken.

Dit zelfde denk ik eigenlijk ook met Zonnepannelen. Salderingsregeling dat 2020 op de schop zal gaan, wat dan? Heb je dan een LW Warmtepomp die 9000kwh per jaar verbruikt, en dan je energieverbruik in huis nog. Dan zal het behoorlijk duur grapje worden met alle investeringen.

Hoe kijken julie hier tegenaan?

Dus julie zeggen zoiezo, beter LW Warmtepomp met hygienne buffervat dan een Pelletketel?

9000kwh per jaar is ca €2000 aan stroom
1400m3 gas per jaar kost: €880, inv vaste kosten kom je uit op €1100

Ik zie dan niet waarom een LW Warmtepomp dan intressant is.
Een Pelletketel kost je jaarlijks ca €900 aan pellets

Ik wil goedkopere maandlasten, en tevens kijkend in de toekomst.

Graag julie meningen en adviezen

• Rol-Co

Rol-Co

BjornKoster1989 schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:46:

IK begrijp hieruit dus dat een pelletketel niet geheel rendabel is in de toekomtst gekeken.

Dit zelfde denk ik eigenlijk ook met Zonnepannelen. Salderingsregeling dat 2020 op de schop zal gaan, wat dan? Heb je dan een LW Warmtepomp die 9000kwh per jaar verbruikt, en dan je energieverbruik in huis nog. Dan zal het behoorlijk duur grapje worden met alle investeringen.

Dus julie zeggen zoiezo, beter LW Warmtepomp met hygienne buffervat dan een Pelletketel?

Zijn mijn posts niet goed leesbaar of zo? ;)

Salderen gaat in 2021 en er komt wat anders voor, het is alleen nog niet bekend wat, maar een dak vol is nooit slecht.

Warmtepomp verbruik is geen 9000 maar is gas x2 dus 1400 m3 - 300m3 sww= 1100m3 x 2= 2200kWh x €0,23= €506,- + geen vastrecht €110,- is dus €400,- . €990,- min €400,- is €590,- per jaar goedkoper (ipv gas met vastrecht en levering) warmtepomp €2500,- incl montage dus nog geen 5 jaar tvt. En gegarandeerd meer comfort.
Warmtepomp boiler doet je sww, die kost na aftrek €150,-
Dak vol panelen voor €0,90 per Wp geinstalleerd ex de btw en klaar.

Wat wil je nog meer? ;) >:)

Rol-Co wijzigde deze reactie 31-12-2018 13:13 (22%)

• Theo
  • Registratie: januari 2005
  • Laatst online: 09:56

Theo

moederbord

Herkenbare situatie. Mijn woning verbruikte rond de 2.000 m3 aan gas, en ik heb de CV ketel 1 op 1 vervangen voor een warmtepomp. Een mono block die buiten staat is qua geluid en rendement het beste, en ook in prijs zijn mono blocks goedkoper dan een bivalente oplossing. Enig nadeel is dat je je CV leidingen naar buiten moet leggen, dus deze moet je heel erg goed isoleren.

Een monoblock is gemakkelijk te plaatsen, en je hebt er geen STEK monteur voor nodig wat het allemaal goedkoper maakt. Haal je een WP in het buitenland (ze bezorgen gewoon naar NL) dan betaal je, na subsudie, nog geen 1.000 euro voor het apparaat. Het aansluiten kun je zelf doen, echter kun je het ook uitbesteden voor rond de 1.000 euro inc alle materialen (extra pijpwerk, waterfilters, buisisolatie enz)

Ofwel, voor rond de 2.000 euro kun je een werkende warmtepomp hebben hangen en heb je geen gas meer nodig voor verwarmen.

Vuistregels:
een m3 aan gas kun je met een WP vervangen voor 2 kWh. Verbruik je vor verwarmen nu 1500 m3, dan heb je dus 3.000 kWh nodig.
Andere vuistregel: Je WP moet voor verwarmen een capaciteit hebben van ongeveer 4.5 kW per 1.000 m3 gas dat je per jaar verbruikt. Meer hoeft niet. Met 1.500 m3 gas per jaar zou een 7 kW WP al voldoende zijn. 9 kW kan ook, maar meer dan dat is zonde.
Kijk in het genoemde warmtepomp topic en zoek naar een monoblock van Hitachi (9 kW, 3 fase) of naar een panasonic Mono block (verkrijgbaar van 5 tot 9 kW, enkel en driefase)
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #7

http://www.pmcoppack.com/...e-controller/0013325.html

Voor het warm water uit de kraan zijn twee hele mooie oplossingen: De Atlantic Explorer 270 liter kost na subsidie een paar honderd euro, en deze kun je voor 500 euro geplaatst hebben. Wil je nog goedkoper, dan kun je ook drie Panasonic WP poilers ophangen, en deze in Frankrijk bestellen (en drie keer subsidie vangen) De aanschafprijs van drie 80 liter boilers is minder dan de subsidie die je erop krijgt. Ofwel, letterlijk gratis een warmtepompboiler.

https://www.esanico.be/nl...iler-270fs-explorer3.html
https://www.confort-marke...nt-xml-359_1104-4513.html

Wil je helemaal spekloper zijn dan plaats je zonepanelen op je dak die niet alleen je gewone stroomverbruik afvangen, maar ook het stroomverbruik van je warmtepomp(en), dan verbruik je letterlijk nul aan energie per jaar.

Theo wijzigde deze reactie 31-12-2018 12:59 (9%)

7400 Wp op het dak

• Ivow85
BjornKoster1989 schreef op maandag 31 december 2018 @ 12:46:

Waarom ga je het totale energieverbruik wanneer je een warmtepomp zou aanschaffen vergelijken met de energiekosten die je nu voor alleen verwarming en warmwater hebt?

Het benodigde aantal kWh voor een warmtepomp is grofweg het huidige gasverbruik in m3 vermenigvuldigen met 2 tot 2,5. In jouw geval zal een warmtepomp dus zo'n 2800-3500 kWh verbruiken om in je warmte en warmwater te voorzien. Samen met de kWh's die je nu al aan stroom gebruikt, kom je dan op een energierekening van zo'n 9000kWh per jaar.

1400m3 gas plus 6000kWh elektra kost bij de goedkoopste aanbieder momenteel 2330 euro op jaarbasis.

0m3 gas en 9000kWh kost 1815 euro per jaar. Dat verschil lijkt mij de moeite waard.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• DePruus
  • Registratie: januari 2017
  • Laatst online: 14-04 20:11
Je zou nog een stap verder moeten kijken, omdat je nu kijkt naar verwarmen. Kijk ook eens naar koelen, vloerverwarming omgekeerd gebruiken. Omdat de zomers warmer worden. En als laatst of de luchtverversing. Alles potdicht maken is niet echt gezond met de uitwaseming van verschillende materialen.

• Rol-Co

Rol-Co

DePruus schreef op maandag 31 december 2018 @ 13:06:
Je zou nog een stap verder moeten kijken, omdat je nu kijkt naar verwarmen. Kijk ook eens naar koelen, vloerverwarming omgekeerd gebruiken. Omdat de zomers warmer worden. En als laatst of de luchtverversing. Alles potdicht maken is niet echt gezond met de uitwaseming van verschillende materialen.
Nou ik zou er een airco van een paar honderd voor ophangen, met een lucht/water wp en een vloer is dat niet echt een efficiente manier t.o.v de extra kosten.

• BjornKoster1989
Goede avond.

Dus je ontkom er niet aan om een monoblok warmtepomp te nemen en dan nog een warmteboiler voor warm tapwater?

Ik zie wel warmteboilers die kunnen verwarmen tot 60-70 graden. Is dat dan omdat er een verwarmingselement in zit?

Ik zit eerlijk gezegt te denken aan een Monoblock Lucht/Water Warmtepomp.

Is de investering in headpipes dan nog een kostenbesparende optie?

Alvast bedankt.

En jah, ik lees echt alle berichten.

• prein2
  • Registratie: februari 2007
  • Laatst online: 19-04 22:13

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Je kunt op de plek van de heat pipes beter PV zonnepanelen neerleggen. Die zijn en goedkoper en leveren meer op.

PVoutput

• turtles3
  • Registratie: december 2006
  • Laatst online: 27-03 20:52
BjornKoster1989 schreef op zondag 30 december 2018 @ 23:47:
[...]

Hou je er rekening mee dat om van het gas af te komen ook geld kost? :)

• Rol-Co

Rol-Co

BjornKoster1989 schreef op maandag 31 december 2018 @ 20:07:
Goede avond.

Dus je ontkom er niet aan om een monoblok warmtepomp te nemen en dan nog een warmteboiler voor warm tapwater?
Kan ook in 1, maar tijdens sww kan je niet verwarmen en in de zomer ook de buitenunit aan het draaien, dat moet je allemaal afwegen van te voren.
Ik zie wel warmteboilers die kunnen verwarmen tot 60-70 graden. Is dat dan omdat er een verwarmingselement in zit?
Ja, 55 kan nog met de wp de rest is met een element voor legionella protection
Ik zit eerlijk gezegt te denken aan een Monoblock Lucht/Water Warmtepomp.
Kan, is zelf aan te sluiten als je een beetje rechterhanden hebt :)
Is de investering in headpipes dan nog een kostenbesparende optie?
Het niet kopen van heatpipes is een kosten besparende optie, steek dat geld beter in het aanpassen van je cv systeem zoals andere vloerverdeler, warmtemeter, hier en daar misschien een andere radiator boven of een fan unit er onder, logging van de warmtepomp zodat je kan zien wat er gebeurd, enz enz.
Alvast bedankt.
Np
En jah, ik lees echt alle berichten.
Niet heel goed heb ik het idee.... lezen is 1 , begrijpend lezen is 2. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

turtles3 schreef op maandag 31 december 2018 @ 21:25:
[...]

No shit sherlock !
Nou dan doen we niks he, veel goedkoper. :+

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 08:46

Erwin_83

Gasloos sinds 01-12-2017

turtles3 schreef op maandag 31 december 2018 @ 21:25:
[...]

Van het gas gaan hoeft niks te kosten.

Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?

Ik woon een goed jaar gasloos met een L/W warmtepomp en voor de fun een pelletkachel, tevens 6 zonnepanelen op het dak (nog geen plek voor meer)

Erwin_83 wijzigde deze reactie 31-12-2018 23:40 (19%)

• Rol-Co

Rol-Co

Stedin kost niets inderdaad, 1 belletje en in 2 dagen geregeld.

• BjornKoster1989
Van het gas af, kost niks, is met Liander (waar ik mee te maken heb) wel een gekloot, maar zal gratis moeten lukken.

Ik zit me te bedenken he. Als ik voor het Panasonnic Monobloc ga. Die moet staan. Is het een idee om die op me zoldervloer van de garage te zetten. Die is geventileerd, wordt niet verwarmt, maar zal nooit vorst komen. Zomers is het daar lekker warm. Is dit in voordeel voor het rendament? Lijkt me wel, aangezien het warmer is dan buiten, en is geventileerd.

Graag julie mening.

• Rol-Co

Rol-Co

BjornKoster1989 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 01:11:
Van het gas af, kost niks, is met Liander (waar ik mee te maken heb) wel een gekloot, maar zal gratis moeten lukken.

Ik zit me te bedenken he. Als ik voor het Panasonnic Monobloc ga. Die moet staan. Is het een idee om die op me zoldervloer van de garage te zetten. Die is geventileerd, wordt niet verwarmt, maar zal nooit vorst komen. Zomers is het daar lekker warm. Is dit in voordeel voor het rendament? Lijkt me wel, aangezien het warmer is dan buiten, en is geventileerd.

Graag julie mening.
Maar hij maakt die zolder koud, en dan staat hij in zijn eigen lucht te draaien. In de zomer zal niet veel schelen, boven de 15 graden zal niet heel veel meer uitmaken.

• Jim423
  • Registratie: september 2007
  • Laatst online: 10:42
Zou dan wel naarbuiten blazen via een rooster. Anders gaat die vorst wel komen als die die zolder terugkoelt. En hoe stoffig is het daar? Ik zou het niet doen.

AMD Ryzen 1800X 16GB DDR4 HyperX ASUS ROG STRIX 1080Ti - Panasonic HIT 990Wp

• Rol-Co

Rol-Co

Jim423 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 01:20:
Zou dan wel naarbuiten blazen via een rooster. Anders gaat die vorst wel komen als die die zolder terugkoelt. En hoe stoffig is het daar? Ik zou het niet doen.
Gefeliciteerd :)F

• _JGC_
  • Registratie: juli 2000
indigo79 schreef op maandag 31 december 2018 @ 08:57:
[...]

Op hetzelfde moment douchen wordt met een cw4 ketel ook al spannend.
Ter referentie: op vakantie in Denemarken hadden wij tapwater uit een 1500W boiler van 30 liter. Daar kon je gerust 4x achterelkaar mee douchen. Enige wat je niet mocht doen was tegelijkertijd de afwas, dan was ie in 5 minuten koud.

• Rol-Co

Rol-Co

_JGC_ schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 02:19:
[...]

Op hetzelfde moment douchen wordt met een cw4 ketel ook al spannend.
Ter referentie: op vakantie in Denemarken hadden wij tapwater uit een 1500W boiler van 30 liter. Daar kon je gerust 4x achterelkaar mee douchen. Enige wat je niet mocht doen was tegelijkertijd de afwas, dan was ie in 5 minuten koud.
Ik had eerst ook 30 liter op 85 graden en met een mengventiel naar 50, ging prima, ik heb er nu nog een 30 liter naast die we zelden aanspreken, de truuk is warm zodat je weinig heet water pakt en dus rustig het koud vult. Bij mij vult de ene boiler de ander dus gaat ook bij 1 half warme boiler nog prima.

• Cobb
  • Registratie: december 2005
  • Laatst online: 19-04 17:07
@BjornKoster1989 Ik vindt je gasverbruik echt heel laag, ik heb een hoekwoningwoning uit '79 en verbruik ongeveer 1500kuub, maar wij stoken naar de 18/19 graden (en er is altijd iemand thuis).

Ik vermoed dat jij ook zuinig stookt naar bijv. 19 graden en misschien nu nog niet elke dag omdat er iemand niet thuis is. Je nieuwe vorm van verarming zou de temp naar minimaal 20/21 graden moeten kunnen krijgen 7 dagen per week, houdt daar wel rekening mee.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• _JGC_
@Cobb Ik vind het nog wel meevallen. Hier een 2/1 kap woning uit 1978 die overdag gestookt wordt op 20 graden, 2x per dag douche en 1x per dag een bad vullen voor 20cm. Gasverbruik 1100 kuub. Ben nog lang niet klaar met isoleren.

• Rol-Co

Rol-Co

@Cobb @_JGC_
Je kan natuurlijk slecht vergelijken, de 1 heeft misschien meer glas dan bij de ander dus veel zon in huis. Of er staat een tiener elke dag 20 min onder de douche bijv. Dan zou je moeten vergelijken op mindergas bijv, en dan nog is het lastig.
Zowieso is het koud bij jullie in huis, ik kom niet op de koffie ;)

• Ivow85
Rol-Co schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 09:32:
Zowieso is het koud bij jullie in huis, ik kom niet op de koffie ;)
Of het echt zo is, valt nog te bezien. Digitale (kamer)thermostaten en thermometers willen nog wel eens een flinke afwijking geven. Het kan zomaar zijn dat het in werkelijkheid meer dan een graad warmer of kouder is dan het weergegeven getal.

Als jouw getallen een graad hoger zijn dan de werkelijkheid en de 19 graden van een ander is een graad lager dan de werkelijkheid, dan ligt uiteindelijk jullie kamertemperatuur niet zo ver uit elkaar.

• _JGC_
Ik vind 20.5 mooi genoeg. Hebben nu nog een baby in de woonkamer snurken, temperatuur overdag 20.5 en 's nachts 18. Verbruik is niet eens hoger dan normaal. Ik gok dat het komt door de aanvoertemperatuur van 38-45 graden waarmee nu gestookt wordt. Meerverbruik valt weg tegen het hogere rendement.

• Rol-Co

Rol-Co

Ivow85 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:02:
[...]

Of het echt zo is, valt nog te bezien. Digitale (kamer)thermostaten en thermometers willen nog wel eens een flinke afwijking geven. Het kan zomaar zijn dat het in werkelijkheid meer dan een graad warmer of kouder is dan het weergegeven getal.

Als jouw getallen een graad hoger zijn dan de werkelijkheid en de 19 graden van een ander is een graad lager dan de werkelijkheid, dan ligt uiteindelijk jullie kamertemperatuur niet zo ver uit elkaar.
Ja kan, ik meet met netatmo, wat toch redelijk zuiver is lijkt het, maar inderdaad ik had een dingetje van cresta o.i.d en 3 losse meters erbij maar als die bij elkaar stonden met zijn allen zat er zo maar een dikke graad verschil tussen de laagste en de hoogste.
Maar gezien de reacties van personen die binnen komen denk ik dat die 22 wel klopt ;)

Met personen in de kamer loopt het zelfs nog wat op, maar wel een goede van je, zal de geijkte termometer van het werk eens meenemen om het verschil te zien.

Rol-Co wijzigde deze reactie 01-01-2019 13:21 (11%)

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

@Rol-Co
Ik dacht dat die dingen ook Co2 meten? :>

https://tweakers.net/ext/f/MgnXEfHycGie7FH5gL4YuzWQ/thumb.jpg

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 01-01-2019 13:30 (81%)

PV Output - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• Rol-Co

Rol-Co

Ja klopt :>
Heeft niets met de zuiverheid van te maken toch?

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

@Rol-Co
Nee, dat heeft inderdaad niets te maken met zuiverheid van instrument, maar wel van de lucht...

• Rol-Co

Rol-Co

AUijtdehaag schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:44:
@Rol-Co
Nee, dat heeft inderdaad niets te maken met zuiverheid van instrument, maar wel van de lucht...
Wel een beetje oftopic

Working on that, maar zet jij maar eens 5 pers en een hond in je kamer, dan nog eens kijken.

• jerh
  • Registratie: mei 2015
  • Laatst online: 09:11
Rol-Co schreef op maandag 31 december 2018 @ 21:30:
[...]

No shit sherlock !
Nou dan doen we niks he, veel goedkoper. :+
Toch kan dat soms wel een serieuze optie zijn. Met een vrij nieuwe ketel, een relatief laag gasverbruik kan het wachten totdat duidelijk wordt wat gemeentes en de overheid gaan doen, wel een interessante optie zijn. Je kan je geld maar een keer uitgeven en dan de iets hogere kosten voor lief nemen om op het juiste moment te investeren.

Zowiezo denk ik dat de 70+ generatie niet meer gaat investeren in wp's, tenzij ze echt niet anders kunnen. Er gaat nog veel verandering aan komen wat dat betreft.

• AUijtdehaag
  • Niet online

AUijtdehaag

Rol-Co schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 13:47:
[...]

Wel een beetje oftopic

Working on that, maar zet jij maar eens 5 pers en een hond in je kamer, dan nog eens kijken.

[Afbeelding]
Niet helemaal offtopic.
Topicstarter heeft het over isoleren en warmtepompen en pelletcvkachels met poweroptimizers, maar ik lees helaas niets over ventileren.
Zelfs in een bestaand huis is WTW mogelijk...(itho qualityflow) en dat hoeft niet eens zo uitgebreid.

Hier ligt alleen een (echt) poesje op bed en niemand loopt te hijgen inderdaad. ;)

• BjornKoster1989
Cobb schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 08:36:
@BjornKoster1989 Ik vindt je gasverbruik echt heel laag, ik heb een hoekwoningwoning uit '79 en verbruik ongeveer 1500kuub, maar wij stoken naar de 18/19 graden (en er is altijd iemand thuis).

Ik vermoed dat jij ook zuinig stookt naar bijv. 19 graden en misschien nu nog niet elke dag omdat er iemand niet thuis is. Je nieuwe vorm van verarming zou de temp naar minimaal 20/21 graden moeten kunnen krijgen 7 dagen per week, houdt daar wel rekening mee.
Wij hebben de thermostaat 24/7 op 21 graden staan. Bedenk wel dat we alleen het huis verwarmen en ermee douchen. We koken inductie en in de keuken hebben we daaldrop 100 graden boiler van 10 liter voor de qoucker.

We zitten beetje tussen de 1300-1500m3 per jaar.

• BjornKoster1989
Welke Sensoren gebruik jij voor je Demoticz? DHT22 sensoren of draadloos systeem, Z-Wave? Regel jij daar je radiatoren ook mee?

• Rol-Co

Rol-Co

BjornKoster1989 schreef op dinsdag 1 januari 2019 @ 19:41:
[...]

Welke Sensoren gebruik jij voor je Demoticz? DHT22 sensoren of draadloos systeem, Z-Wave? Regel jij daar je radiatoren ook mee?
Netatmo
Radiatoren hebben thermostaatknoppen.
1 temp sensor bij de warmtepomp is een 1wire.

Rol-Co wijzigde deze reactie 01-01-2019 20:23 (7%)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True