Tweede korte review
Deze week ging ik met de S3 door de 2.000 km grens heen en vind het wel weer eens tijd voor een korte review.
Problemen.
Géén!
Het enige 'kleine' probleem wat ik had, dat de fiets bij iedere nieuwe rit de eerste keer van 2 naar 3 en wanneer net in 4 iets doortrapt (45-90 graden) en soms erbij kraakte is "ineens" zo goed als weg. Ik had hiervoor een nieuw achterwiel aangevraagd en 2x gekregen, maar allebei de wielen waren nog slechter dan ik al had.
Vanmoof wil daarom mijn fiets binnen hebben om hem na te kijken omdat zij vermoeden dat het de eshifter is. Ik denk van niet, want geen problemen tijdens schakelen, maar ná het schakelen als ik al in de versnelling zit.
Maarrr, nadat ik het 2e opgestuurde achterwiel vorige week zaterdag tevergeefs gemonteerd had en de 'oude' weer terug heb gemonteerd, is het probleem voor 99,99% weg. Heel soms nog iets een kleine krak of doortrap, maar niet meer dan bij mijn racefiets met Di2 schakelsysteem (Dat is een electronisch schakelsysteem van Shimano).
Ik vermoed dat door het opnieuw monteren het wiel er nu beter inzit en dat dat geholpen heeft. Al heb ik voor mijn gevoel het wiel er op dezelfde manier en net zo strak in zitten als daarvoor.
Enige wat ik nog wel merk is dat er iets speling op de as komt van het achterwiel. Als ik stilsta en het stuur net 1 hand vastpak en dan de fiets zijwaarts heen en weer beweeg voel je het achterwiel wat los zitten en voel je er speling op. Moet ik binnenkort even oplossen. Aan de kant van de as waar de 2 moeten zitten zit daarvoor een soort plaatje waarmee je de speling afstelt. Nu geen zin om weer de boel los te halen.
Vraagje: hebben meer mensen dit ook al? Schijnt normaal te zijn na verloop van tijd bij dit soort SA naven en is daarom ook af te stellen.
Verder dus nog steeds geen issues, of errorcodes, laadproblemen of wat dan ook. Gelukkig maar, knock on wood!
Accuduur.
Normaal. Ik rijd eigenlijk altijd in stand 4 ondersteuning en kom dan zo'n 55-60 km ver. Raar genoeg maakt het dan niet uit of ik in EU of US stand ben!?
Ondersteuning.
Niet gedoseerd genoeg. Stand 4 is eigenlijk de fijnste stand, een stand lager gaat de ondersteuning zoveel omlaag, dat er wat mij betreft nog wel een stand tussen mag, die tot 22-23 ondersteund ipv gelijk naar 20.
Tweaks.
Na aanschaf heb ik gelijk de banden vervangen, de handvatten, pedalen, ringslot, bagagedrager met
snelbinders gemonteerd en een combineert achterlicht/reflector gemonteerd en ben daar nog steeds content mee. Zijn wat mij betreft dingen die al standaard hadden moeten zijn. Vooral de banden, betere anti lek en met reflectie. En veel mooier profiel wat meer bij de VM past n.m.m.
Customer service VM
Heb ze vaak gechat en altijd wel een vriendelijk antwoord, waar je NIET altijd wat aan hebt. Maar mijn ervaring is dat je met geduld en niet te boos worden altijd wel geholpen wordt met wat je nodig hebt, of dat ze aanbieden het voor je op te lossen.
Slotwoord.
Ondanks alle ophef en vaak ridicule problemen die voorbij komen valt het bij mij gelukkig mee. Maar kan me de frustratie heel goed voorstellen als het anders is!
Verder vind ik de prijs/kwaliteit verhouding echt heel goed (ja jullie lezen het goed), echt heel goed, MITS de fiets functioneert zoals beoogd. Ik weet dat ik nu iets gevaarlijks zeg, maar meen het wel. Hier lezen we een hoop problemen, maar er zijn er denk ik genoeg die wél goed fietsen en die überhaupt niet eens van een forum weten met klachten omdat ze die niet ervaren.
€2.000 is niet veel geld voor wat je krijgt. De onderdelen zijn best degelijk, bij mij althans, en de technologie is heel veel verder dan de 'bekende' merken. Vooral de keuze om harder te kunnen wanneer je dat wilt is uniek vind ik. En ook heel handig als je op lange, stille en rustige stukken vaart wilt maken. Ook voor €2.200 is het nog steeds een superdeal vind ik.
De POM ed. is dan weer een total rip-off. 90% van het onderhoud kan je zelf, omdat de techniek echt simpel is.
Zelf verzekeren is ook goedkoper.
Op naar de 3K.
Volvo 6 en 5 cilinder addict. Trots berijder van V70 T6 AWD Polestar & C70 T5 Dynaudio