Eerlijk gezegd vind ik mijn opmerkingen bij je derde foto inhoudelijk niet sterk. Vooral als ik kijk naar hoe @
LA-384 het verwoord en uitlegt waarom hij het zo ziet. Die linkerpoot zit voor mijn gevoel heel erg in de weg. Ik wil weten wat daar achter zit. Overigens terecht dat je hem tussen je hotshots zet, want de kleuren zijn prachtig. De eerste reactie van mijn vrouw over de spinfoto was: 'wauw, dat is een harstikke mooie foto?'
@
PdeBieErg mooie kleuren in je eerste foto. De mist voegt net dat extra sfeer toe. Deze vind ik erg geslaagd. Een klein dingetje, ondanks dat de mist rechts wat hoger ligt, lijkt het alsof de horizon een tikkeltje scheef staat.
De tweede foto vind ik matig. Vooral door de harde vignet, de leegte bovenin en een gebrek aan onderwerp. Dat laatste hoeft niet altijd, zoals bij je eerste foto, alleen wordt dat dan gecompenseerd door een fijn lijnenspel wat ik hier mis. Eigenlijk is alleen de molen de aandachtstrekker en die staat erg ver in de hoek.
@
Montana Erg hoog niveau zoals we van je gewend zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar je tweede foto. Ik vind de context die de omgeving toevoegt beslist een bonus, zeker omdat het hier zo prettig wegkijkt.
@
Wormaap De achterkant van twee toekomstige partners als je beste foto van het jaar selecteren is niet de meest voor de hand liggende keuze. Toch vind ik de foto erg mooi. Sowieso vind ik dit soort dieptewerking in combinatie met dof prettig wegkijken. Hij oogt wel onrustig door de vele felle zonnestrepen. De vlakverdeling van het pad met het bruidspaar en het groen is fijn. Ik ben alleen verbaasd, ik had de voorkant verwacht

Zo maar uit nieuwsgierigheid: Is dit omdat je ze liever niet herkenbaar in beeld brengt?
2. Heb je de foto al tot de max. bewerkt? Anders zou je nog de highlights iets kunnen afzwakken op de kop en rechts onderin. Mijn eerste gevoel is eerlijk gezegd ook dat iets meer scherptediepte hier prettiger was geweest. Verder terecht een puik shot.
3. In het groot vind ik je foto mooier. Toch is het voor mij zo’n alledaags beeld van de polder dat het mij niet verrast. Dat zegt in dit geval meer over mij, want je vlakverdeling is heel netjes en het moment is mooi. Ik verwoord het waarschijnlijk niet goed als ik zeg dat ik de kleuren wat mat of grijzig vind ogen. De flare rechts in het gras zou je misschien nog kunnen wegwerken.
@
LucyLG Alle lijnen leiden naar de hoofdpersoon in het middelpunt van je foto. Zijn hoed en het bootje vormen een mooi rustpunt binnen de prachtige kleuren en lijnen van de omgeving. Die twee samen vormen een op elkaar afgestemd decor. In één woord: amazing! Prachtig shot waar je terecht trots op mag zijn. Jammer dat je niet kiest voor een directe weergave in dit forum, want je shot verdient zeker aandacht en steekt boven vele andere foto’s, inclusief die van mijzelf, uit.
@
LA-384 Ik vind je uitsnede in de eerste foto goed gekozen. Ik zou niet snel zo’n foto maken omdat ik al snel het gevoel krijg dat het te rommelig wordt. Dankzij de kleuren, de mistflarden, de belijning van de weg in combinatie met het bruggetje kijkt het prettig weg. Zelfs het bord van de bushalte stoort me niet. Een gewaagd shot wat je echt knap neerzet.
Je tweede foto is net een schilderij. Een stuk rustiger maar wel met dezelfde sfeer en fijne kleuren. Pas in het groot valt het bruggetje op en dat maakt het verrassend.
Je laatste foto is in de lijn met je eerste twee foto´s. Overall prima kwaliteit met fijne kleuren en erg sfeervol. Toppertjes, ga zo door!
@
MattiB Je eerste twee foto’s zijn krachtig en mooi in eenvoud. Goed uitgevoerd! Het lijkt het me toch wel erg lastig om zo een top 3 samen te stellen. Op je account zie ik foto’s die ik beslist even mooi vind.
Persoonlijk vind ik foto 1 wat saai omdat ik daar liever iets meer de lagen in het landschap had gezien. Daar kun je verder weinig mee. Zoals je zelf al zegt is dat heel erg afhankelijk van de omstandigheden.
Bij je laatste foto vind ik het vooral knap hoe je het licht hebt vastgelegd. Meestal zien die kleuren er zo krachtig uit dat het bijna wit dichtslaat. Dat is hier niet het geval. Het kader boven en onder van wolken en bladeren vind ik prettig en samen met de dieptewerking een keurige showcase foto. Zie verder ook onderstaande.
@
Mavi86 Als jij en MattiB onder hetzelfde account zouden posten zou mij dat niet opvallen. Idem dito sterke platen met fijne kleuren, geschoten op het juiste moment. Je kunt zien dat je er moeite voor doet om de foto bij het juiste licht te maken en dat betaald zich terug in de kwaliteit van je foto’s.
Mijn voorkeur gaat uit naar je tweede foto. De dieptewerking vind ik erg fijn en de kleuren in combinatie met de wolken zijn erg zacht. Jammer van de stelling al vind ik dat persoonlijk helemaal niet storend. De focus ligt toch op de eerste molen.
@
Foolski Je eerste foto kijkt minder fijn door het felle/harde licht. Het contrast in donkere en lichte delen is zo groot dat je bepaalde kleurenovergangen mist. Die zijn of volledig wit of zwart uitgeslagen. Het felle licht afdekken had dit kunnen verhelpen. Daarom vind ik je tweede foto een stuk beter. Daar zijn de details in kleuren beter zichtbaar al zou je eventueel de schaduwen nog wat kunnen oplichten. Bij je laatste foto vind ik je belichting erg goed. Ook passen de kleuren van de voorgrond goed bij die op de achtergrond. Het stuifmeel geeft het diertje nog net dat extra.
@
psybsd Het kopje van het beestje in je eerste foto oogt aansprekend. Toch vind ik de foto slordig: er is geen contact met je onderwerp en het standpunt van bovenaf helpt daar niet aan mee. De achtergrond voegt weinig toe en vind ik onrustig. Mij is niet helemaal duidelijk waarom je onderwerp in die hoek gefrommeld staat.
Foto twee zou ik prettiger vinden met mooie kleuren in de lucht en op het water zoals je bij Matti en Mavi kunt zien. Je keuze voor zwart en wit kan ik met het harde licht op dit moment van de dag wel begrijpen. Kadering is keurig uitgevoerd.
Je laatste foto heeft fijne kleuren alleen mist voor mij een onderwerp, structuur of boeiend lijnenspel. Het lijnenspel brengt je niet naar een bijzondere plek in de foto.
Stuk voor stuk dus aardige foto’s al missen ze dat extra om echt bijzonder te zijn. Dat geeft niets want het plezier van fotograferen is veel belangrijker. Je tweede foto zou het wat mij betreft prima doen bij een krantenartikel over die wijk.
@
sys64738 Je eerste foto vind ik erg aansprekend. Juist omdat wij niet weten dat hij aan het wieden is wordt het beeld dramatisch. Dat past bij je zwart/wit kleuren en de donkere boog op de voorgrond. Die kadert ook fijn. Een geslaagde straatfoto die wat mij betreft weet te boeien.
Elke keer als ik deze foto zie valt het mij eerst niet op dat er wat er op de rug zit. Zodra je dat ziet is het een intrigerende plaat. Zijn het jonge diertjes of parasieten? De kleuren kijken lekker weg. Het contrast tussen de lichte en donkere delen is wat groot, alleen vind ik dit hier niet storend. Terecht dat je hier trots op bent. Absoluut een boeiende foto.
Wederom een fijne foto. Hier had je allicht wat kunnen doen aan de overbelichte vlek op de bloemsteel. Die stoort mij en dat had met retoucheren of clonen dezelfde structuur kunnen krijgen als de rest van de steel. Compositie vind ik verrassend. Het legt de focus op de structuur van de bloem en de pissebed vormt daar een mooie aanvulling bij.
Elke foto op zichzelf vind ik prettig wegkijken omdat er een extra element in zit. Dat heb je knap gedaan.
@
Hielko Voor zo’n korte periode aan fotografie vind ik dat je het erg goed doet.
Foto 1 vind ik een sprekend moment. De blikken die ze onderling uitwisselen laten zien dat er wat gebeurt. De klederdracht en mobieltjes heb je terecht opgemerkt. Mijn focus ligt nu half op de dames en half op het eten dat ze dragen. Dit komt mede door je wat hoger standpunt waardoor je op de dames neerkijkt. Nu de dames onderling zo druk bezig zijn heeft een standpunt ter hoogte van hun gezicht mijn voorkeur.
Foto 2 lijkt me erg tof om mee te maken al spreekt de manier waarop je het vastgelegd hebt mij niet aan. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je in deze situatie beter had kunnen doen. Schemering misschien waardoor de voorgrond minder zwart dichtloopt?
Met foto 3 heb je een sterk moment vastgelegd. Het jochie kijkt direct in de lens, dat in combinatie met die hand omhoog maakt duidelijk dat hij contact met je heeft. Goed gedaan want de kijker van je foto voelt zich aangesproken. Al denk ik: waarom staat het jochie er maar half op? het beeld is zo krachtig dat je foto dat goed kan hebben. Kijk eens wat je foto doet als je hem cropt tot direct tegen het fotolijstje en een randje van de bakstenen muur links en een randje van de wand rechts eraf. Je foto wordt dan rustiger en volgens mij het beeld sterker omdat je dan alle rommel eromheen kwijt raakt. Je laatste foto is mijn favoriet en ik ben benieuwd wat je neer gaat zetten als je nu al zulke sterke beelden weet te maken.