[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2018 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karel V
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18-09 22:13

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
Het is weer tijd voor het jaarlijkse terugkerende topic waarin je kunt laten zien wat je de best gelukte opnames vindt van het afgelopen jaar.

Daarnaast is het een mooi moment om te bedenken wat je voornemens zijn voor het komende jaar wat betreft fotografie.

De regels zijn hetzelfde als bij de voorgaande afleveringen:
  • maximaal 3 foto's
  • afkomstig natuurlijk uit het jaar 2018
  • alleen eigen werk, maar dat spreekt voor zich
    [i]vraag toestemming als je iemands werk voor zakelijke doeleinden wil gebruiken
  • let even erop dat je je selectie netjes schaalt naar het op tweakers gewenste formaat met bij voorkeur een linkje naar de fullsized image.
  • een beetje commentaar op je voorganger is natuurlijk altijd prettig
[Verzamel] Je eigen Hotshots van 2017
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2016
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2015
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2014
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2013
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2012
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2011
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2010
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2009
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2008
[Verzamel] Je eigen 3 hotshots van 2007

Bij deze de aftrap. Een selectie van enkele van mijn mooiste foto’s uit het jaar 2018.

1) Een poging met AI servo AF wat een hele kunst is met een Canon 6D en met een minimale dof.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/V2J-4XV0lcVShxD_ki0n_g5JXP3G1ZNDazVkxXRnLaRXcGOCmPIKAX50bR3kFBhzpA2nFaCzUXkuXMe6m_rlSepbL8M113cPxXWn3XT6Bh_qAKWWeNpqXntTTfnJrDYxQsj_7Fvck7zF3tfVkwqsN5WuyvsrEG8Yt3OQ1z8uBIa_zEWVK8Qd5UFP8Yl6diyAw8ltEl8olf20PWdlBbl91Laf6ftvpM0YJhU3-1bBuV2ULr0E2jbeDvTny3OxW6lJ2PY-O_WnnSgH97dwqTfE4tmWFw58QLLFLpjANJXnq_ZPOyqtTDMaG0zE9ScitmP7Ne3IJ0WHaYR20kYhLh_GsY2e5BkufY5AxIe8qTt_Mqe3QyupuCI6NGzPgJLleKPtfjD_l7aWSn9Bk7AM0FlCzbqh6j_2Sgl3QrQMF1GrRJ5Iesk8NElxcFQV8Qcum_5qOcvd1TVXrBn8XGCn_xKYwTuRGWchprzqAOPflS0itEjUbvWxKj3__dt0bFDlo6FB1kVNTUb66_9FmjJB1QmXJDkxdarek5XOrJpjaH3Qo2vhTTbhg8DxV9vGkPMzlHZocHK4QTTUStgem2qNbH7vDF41JPFa3jOiBTQLDoEu8VqYcG0o4116ke0fFYbarAlfh29SlZBt1C47Qxs0HfDfwcWDQbqwt8ppSYrWU4tApFFxoFIPwPtRFySMlPgo4R3-z7mIdB3DBxs=w800-h533-no

2) 200 mm en vooral heel rustig blijven staan.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/SDG5Iy5V1l-xbbQ-jEBqWv5gp0ILLAJ93ZUu1xD54t4H-uoEMorwbV2MdD3QD1MK4RkJPAJq2sono_hRAXR_BzHPFSg3ZSW2GHn_vfY8fEf7XxyGlEtWyO730n63Hdnb1bed0VTKBiY-k30EBcMXsaAWoR-y2WZUqkDbDMoS6fnBuDF77ZOmJpge9lN_MZGXoTz2yOgrSDMQhtI44DkLEkqZu28HVk9k4uPQ-u_JpGGPEsbaT5MxvgDdJwh1B1fIDfcZW-Ddcf9veapJcVkJ-MTSPHEFkqLyv5d3MP6U0T17sGU-ewo9-26yE7DerwKMNSurS8jowvnsWKYKnuCewm6T5O7qA4mmP2ICx3BgU4QL7vxnNxwDwJ6h_NdtwR8b2LmUUkz5Ta5z1UPH6koREAlGIVSCDm6fjt9iu9EG2WtfPanJDYJoKzPK07_qmdzxCOFpW5HNayaobgXvsDY8-l4nsEITIbuj6qAKxjEs-NqhuUlqvHhm57CGPdcHQrEaXezAhG1WSc51fkkFo2PA3gVNzKTN0guo9f_7l7P0VzFNCXqp3xNgV3DDNprP5Ed-L3maejghH7mI92NkNBs-hm2QmD7ZaRJxgte1nfrX18EA4B5uYdp9uO7hSAREbaJe_VqAahvSgc6RO0TyJO03vlUwSFgGIgABagSGbvRn7Ho72AHnV_5iRDhoelB4uEdkxPvdS_ioszU=w800-h450-no

3) Op het juiste moment, op de juiste plaats een onverwacht samenspel van donker en licht.
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/3dSLeccxNuA_IfPoNRy8-YZPKBRHB_REC9ZKuBlOln2xvd9fQthJ27Wqapc7he49L4mJf_dALsW4_agxeuWfaGm6Gbxo3fHijrVC9dYJSUT60PiwG4sCjACPJNd6srUJu218AbLiSQglwCRRk-VVDfiw9qY2He66VEU-iGp1KkcCN_LTV3ZsyHueSbMarBGb-ZWsihQQP3NBbIXzSy0NsJqGFn15TJs6wTYBGJdvvrzHRtIiJdKa-rtwpC26XldDkX40Lv6kTXlDns_I1PRUVXGudKd0PvmmSzXdJMLrMqEDNAZpf2jQxws-NwP_CDvdp12830h72u7hfRCs3gmE1XdajkccJeaQDzXJpYs0Gi2CnDEhAPrVxqpovEK14zvenljRadLHv6g5rTQSKmWjvB8OMGQi5X_CJR6AQy45Dwd5EGfLM7nB1uMNz_m02fvdQWN7KkcW-huVxJFc5qKPQxRKKkqRnu1UtFCqL0B9aVUByZI1JVtbs6eGD62lyHS1PefH2FwT4u67RZz4XHsWv6S4jGgUqTXdh1-ufW53TaG5rtoHRY28ddvUUNU5Q7LiOf-LNX_3uSYiimP8MTBCJNbnnUE-jqLBhCiP0JKz7YSmfs0l35Zy2GzNqKW7qVED4Pc9Jb3jNHYMcbHbgZbj56Mzrl5wAZdTdEmYOpgmvgzZIr8p7w_ZIEBFBAJqq24B1pWV_Tax__Y=w800-h533-no

The old Lie: Dulce et Decorum est Pro patria mori

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Leuk initiatief!

@Karel V
Ik vind het hondje technisch keurig, maar het geheel vind ik een beetje vlak ogen.
Het hert is mooi, vooral het gewei. Voorgrond en achtergrond zijn fraai. Er hangt iets aan de boom rechts dat me een beetje afleidt.
Het bos geeft wel een "boswandeling-gevoel". Lastig met zoveel contrast, en tegenlicht. Ik zie wat chromatische aberratie langs de stammen.

Ik kies drie verschillende onderwerpen.

Een verrassend gebied langs de Waal bij Nijmegen [edit!]:
Ik heb me laten beinvloeden door jullie feedback ,en de uitsnede gewijzigd.

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4832/45361271274_0b78ae0f37_c.jpgFramed by Rob Oo, on Flickr

Een hoekje in Hamburg [edit!]:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1921/45149955131_0d73abf4b5_c.jpgSharp by Rob Oo, on Flickr

Een mooi momentje in Groenland:

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1914/44879928801_f9ff0f69ec_c.jpgThe tunnel by Rob Oo, on Flickr

[ Voor 20% gewijzigd door AlterEgo op 23-12-2018 09:45 . Reden: Plaatjes veranderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieHifi
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 18-09 20:47
Wow die uit groenland is echt supermooi. Heerlijke kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo
  • Laatst online: 17-10-2022

Ebayzo

hij/hem

Halverwege dit jaar "serieus" begonnen met fotografie. Dus kan alleen nog maar vooruit gaan. Heb wel 3 plaatjes kunnen vinden waar ik redelijk trots op ben.

In het wild - Fijne compositie vind ik zelf
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1841/30540570278_de1a98900d.jpg

Blijven geweldig beesten, helaas wat druk
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1897/43789267455_11a283784f.jpg

Mijn andere nieuwe hobby
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4864/45404078304_3385c8c165.jpg

Het is wel duidelijk waar mijn focus ligt. Ik wil ook blijven oefenen en experimenteren op macro en alle technieken die je daar bij kan gebruiken zoals focus stacks e.d.

Maar kan ook niet wachten om weer de natuur in te gaan want het zoeken naar insecten e.d. was ook super leuk afgelopen zomer.

@AlterEgo Groenland erg fijn :) Architectuur kan ik zelf helaas niet zoveel mee.

@Karel V Nummer 3 inderdaad heel gaaf. Waar kwam je nummer 2 tegen? Heb er heel wat gezien maar ze waren nogal gauw weg bij mij elke keer :)

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
@AlterEgo
1) Ik vind je compositie erg sterk. Een mooie doorkijk met een prettig lijnenspel. De schaduwen werken zowel in je voor als in je nadeel. Op je voorgrond vind ik het minder prettig omdat ik dan naar de schaduw kijk in plaats van naar het doorkijkje. Een kader als dit hoort voor mijn gevoel egaal te zijn, net als bij Passe-partout. Op de zuilen en in je doorkijkje werkt het juist erg fijn. De waterkant zelf heb je niet voor het uitkiezen met al die onrustige bomen en struiken. Je had het met minder scherptediepte wel wat onopvallender kunnen maken.
2) Strakke compositie en keurig vastgelegd. Ik begrijp alleen niet helemaal het doel om de lucht in zwart/wit om te zetten? Het botst met mijn gevoel als ik het blauw in de ruiten zie.
3) Deze spreekt mij het meeste aan. De kleuren zijn mooi en ik kan me voorstellen dat zo’n machtig ijsmassief een enorme indruk maakt.

Wat je op de achtergrond ziet is een boomzwam. Je hebt gelijk dat het de aandacht naar de achtergrond trekt. Kun je uitleggen waarom je dat hier storend vind? Ik heb me precies hetzelfde afgevraagd en bij mij versterkte het een gevoel van een hert in het woud en daardoor vond ik het context toevoegen. Maar dat beeld van mij, bij een woud, kan natuurlijk ook gewoon een blinde vlek zijn en hoogst irritant zijn op een foto.

@Ebayzo
1) De kleuren van de vlinder in combinatie met de bloem zijn prachtig. Je foto heeft een hoog sfeer gehalte. De twee blaadjes rechts vind ik minder prettig omdat de rest van de omgeving een erg rustig patroon heeft. De fijne dof maakt alles om de vlinder erg kalm en prachtig groen.
2) Herkenbaar met die drukte. Ik heb geen macro maar als libelles op een boomstam zitten met al die nerven en naden heb ik daar ook last van. Een nette scherptediepte, helaas is dat niet altijd genoeg.
3) Qua kleuren is’tie fijn. Voor de kijker niet spectaculair al denk ik dat het moeilijker is om dit vast te leggen dan het er zo op het eerste gezicht uitziet.

Ja, normaal staren damherten je een tiental seconden aan en vliegen er dan vandoor. Zeker op deze korte afstand. Dit mannetje is relatief tam. Ik heb hem na dit eerste spannende moment iets verderop bij het water ongeveer tien minuten mogen bewonderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Karel V Goede kritiek op nummer 3. Dank je! Daar kan ik iets mee.

Default blanke hetero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
@Karel V Dank voor je feedback.
1) Ik begrijp wat je bedoelt. Voor een volgende keer :-)
2) Je hebt geheel gelijk-het is beter zonder blauw. Ik heb hem veranderd.
3) Thanks!

[ Voor 46% gewijzigd door AlterEgo op 19-12-2018 10:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:41
Ik zal eerst reageren op mijn voorgangers en daarbij mijn favo van die persoon aangeven. :)

@Karel V Foto 3. Sfeervolle plaat met fijne kleuren. De boom links had er missschien vanaf gemogen.

@AlterEgo Foto 3. Mooie kleuren en een mooi beeld met de doorkijk.

@Ebayzo Foto 1. Heerlijke kleuren. Misschien wat druk.

------------

En hier dan mijn eigen inbreng. Helaas maar 2 foto's, want ik ben dit jaar vader geworden waardoor fotografie ergens onderaan mijn bezigheden lijstje terecht is gekomen. Dat gaat in 2019 hopelijk weer beter.

#1: zonsopkomst bij Asch
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WLyIeXNuyw2Scy2dOa8PFLIP/full.jpg

#2: zonsopkomst bij Buren
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/xrN91mmsIy4BTZXhwXUznUAD/full.jpg

Verder heb ik natuurlijk wel heel veel foto's van mijn dochter geschoten, maar die publiceer ik niet online

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@PdeBie Foto 2 is wel erg gaaf :) Nummer 1, in hoeverre is deze nabewerkt? Bijzonder effect maar lijkt erg fake.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PdeBie
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:41
De kleuren ben ik niet aangekomen. Komen rechtstreeks uit mijn Fujifilm X-T2 :)

Ik was op weg naar werk en zag de lucht. Dus ben gelijk gestopt en heb de foto gemaakt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

@Karel V Leuk maar ik volg de andere reacties. Vooral bij de eerste 2 mis ik wat.
@AlterEgo Mooi vooral de laatste
@Ebayzo 1e zeer mooi de 2e voor mij iets te druk, maar daar heb je weinig invloed op, de 3e blijft een beetje lastig om er iets van te vinden.
@PdeBie Mooi

Blijft lastig om er 3 te kiezen, morgen kan het zo weer anders zijn.

1
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4843/44522788000_53d169952e_c.jpg

2
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1925/44494983505_f3e02f5760_c.jpg

3
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1931/44593705954_5731631a25_c.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door Montana op 20-12-2018 22:00 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Niet online
@Montana Vakwerk, alle drie. Bij de zoogdieren ga je bijna menselijke emoties plaatsen: de leeuw kijkt een beetje eenzaam, en de chimp afwachtend, terughoudend. Beiden in geweldige belichting, en die zwarte achtergrond is prachtig om die gezichtsuitdrukkingen naar voren te laten komen.
Het hagedisje is een mooie compositie, met prachtige kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Montana Gadver, wat een fijne foto's. Heb nog even in je photostream gebladerd maar lastig kiezen inderdaad haha

Default blanke hetero

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:47
@Karel V: Bij jou vind ik de derde het mooist. De andere twee zijn, voor mij, vooral 'foto van *dier*', terwijl de derde een heel lekkere sfeer neerzet :) Wel mooi moment bij het hert!

@AlterEgo: Mooi doorkijkje, die eerste. Ik ben het ook behoorlijk oneens met Karel V. Wat mij betreft geeft de schaduw up het 'frame' juist diepte. Daardoor kijk ik ook even naar het kader, in plaats van alleen naar een klein fotootje erin :) De tweede doet mij niet zoveel (maar ik ben niet zo van de architectuurfotografie, dus dat kan iets verklaren :+) De derde is vooral een foto van een heel mooie plek :)

@Ebayzo: De eerste vind ik het sterkst. Misschien zou een (subtiel!!) vignet gecentreerd op de vlinder hem nog wat verder ophalen. De libel is, zoals je zelf al aangeeft, nogal aan de drukke kant. De spin is denk ik vooral leuk omdat het ook je hobby is. Gezien je bijdragen in het macrotopic ga je daar vast nog leuke dingen mee kunnen doen :)

@PdeBie: Mooie kleuren bij de eerste. Ik vind zelf wel de typische kromme pano-look wat jammer. Bij de tweede ben je denk ik prima geslaagd in wat je wilde doen. Alleen is dit soort plaat niet zo mijn smaak, dus heb ik er niets zinnigs op te zeggen :+

@Montana: Alledrie mooie platen! Misschien dat bij de derde een ietsie aan scheiding van de achtergrond leuk was geweest. Maar ik gok dat je niet echt de mogelijkheid hebt om een flits achter de aap te plaatsen :+
De leeuw had van mij iets helderder/contrastrijker gemogen, maar dat is meer smaak dan absolute waarheid.

Voor mij was 2018 vooral het jaar waarin ik fotografie weer opgepakt heb. Een vriendin vroeg of ik haar huwelijk wilde schieten, omdat ze wat ik vroeger liet zien altijd mooi vond. Zelfs nadat ik haar vertelde dat ik eigenlijk al een paar jaar geen camera meer aangeraakt had hield ze voet bij stuk: als ik het aandurfde, wilde ze graag dat ik het deed. Daarom is mijn eerste keuze een foto daarvan. Niet doorklikbaar omdat het andermans bruiloft is, maar sowieso geen pixel-peep plaat:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/erJO7BGMgIL0aGPZlF2CCJBi/full.jpg

Nummer twee heb ik eerder hier op GoT gepost. Het enige commentaar dat ik er toen op kreeg was dat de neus niet scherp is. Ik heb er nog eens over nagedacht, maar ik kan zelf alleen maar concluderen dat ik dat niet erg vind. Sterker nog, het draagt m.i. bij aan het leiden naar het oog van de leguaan. Het feit dat'ie op Gurushots in een uurtje 2000 votes kreeg helpt ook voor mijn ego :+
Deze wel klikbaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/77W491Xc9kg758DPuqfpfqyS/full.jpg

En nummer drie, de eerste keer dat ik zelf tevreden was met een landschap. Nadat ik deze online gooide kwamen mensen in real life nog even naar me toe om te zeggen dat ze'm écht heel mooi vonden. Hier op GoT was het commentaar dat het stuk lucht rond de zon uitgebeten is. En dat klopt, en vind ik helemaal niet erg. Ik heb nog met de plaat zitten spelen, maar op deze manier heeft'ie de sfeer die ik wilde bereiken.
Ook deze is klikbaar voor groter.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IcxYMlfQiRHsoZ5IFLLAOkFV/full.jpg

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@Wormaap #1, tegenwoordig respect voor fotografen die dat aandurven. Met mijn beperkte ervaring lijkt me een trouwerij vastleggen echt een hel. Qua foto leuke momentopname van "downtime" tijdens de trouwerij. Maar voel er verder niet zoveel bij. #2, jammer van de neus ;) Gave foto, o.a. met die mooie blik en oranje stekels. #3 contrast tussen links en rechts juist wel mooi nu met die zon.

Zie je weer in het macro topic volgend jaar 😋

Default blanke hetero

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
hierbij mijn bijdrage
is in de top 10, en geloof 5e, geeindigd bij de Hema fotowedstrijd 2018 en ben trots.stond ook in Zoom magazine.

https://zoom.nl/foto/natuur/weerspiegelingen.2960192.html

De muze in beeld is mn vader.

Ik vertel graag meer over de camera en de lens, er is geen bewerking op toegepast of een filter etc.

Panasonic Lumix DC-GH5S

Leica LUMIX 1: 2.8 - 4.0 / 1260 mm
Gorilla Pod /

[ Voor 84% gewijzigd door LucyLG op 22-12-2018 07:20 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Montana
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-09 21:58

Montana

Apple and X-H2 ..what else !

@LucyLG

Leuke foto! en gefeliciteerd.

Wat betreft mijn foto's dat is bij 1 en 3 een bewerking in PS. Maar daarover komt er in Zoom medio maart "19 een artikel over mijn werk in Zoom Magazine te staan, waarbij ik het een en ander uitleg.

@Wormaap Leuke foto's

[ Voor 5% gewijzigd door Montana op 22-12-2018 18:31 ]

Apple Studio Max M2 and Apple Studio Display | Macbook Air 15" M2 | FUJIFILM X-H2 | XF200 F2 | XF1.4x TC F2 |XF 2xTC | XF500 f5.6 | XF150-600 | XF80 | XF16-80 | Viltrox 27mm f1.2 PRO X-Mount

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:30
@Karel V Van deze foto’s vind ik nr 3 het mooist. Ik ben een fan van natuurfotografie, dus dan heeft die al een streepje voor. De lichtinval op het gras en varens(?) geeft mooi wat kleur in de verder donkere foto. De zonnestralen in de dauw geven het een wat rustige sfeer.
Nr1 is een goede foto, maar lijkt me vooral een leuke foto voor de hondenbezitter zelf en nr2 is een beetje druk, wat erg jammer is, want dat is een mooi hert. Wellicht kun je deze later nog wat croppen bewerken op de Montana methode, die daarover dus wat meer schijnt te vertellen in de komende maart editie van Zoom.

@AlterEgo De eerste foto doet het bij mij niet meer (de link naar flickr werkt wel nog). Ik vind dat je leuk experimenteert met verschillende kijkhoeken e.d. Iets wat ik zelf veel te weinig doe eigenlijk. Dat maakt voor mij dat foto’s 1 en 2 wel wat hebben. Desondanks vind ik de onderwerpen wat minder interessant, maar dat kan gewoon mijn smaak zijn. Persoonlijk vind ik architectuurfoto’s enkel mooi wanneer het of super abstract is, of super symmetrisch, of erg kleurrijk. Foto nr3 daarentegen is voor mij de winnaar, de oranje kleur in de lucht geeft de foto net wat meer levendigheid, daarbij contrasteert het mooi met de ijsschots. Het niet alledaagse onderwerp is sowieso een win. Enige wat je misschien nog zou kunnen doen, is het ijs wat helderder/lichter maken. Het lijkt nu wat grauwig, maar niet storend.

@Ebayzo De foto met de vlinder vind ik het meest geslaagd. De kleuren zijn erg mooi en contrasteren fantastisch. Persoonlijk vind ik het blad rechts net ff te duidelijk aanwezig, nu ik het eenmaal gezien heb, gaat mijn aandacht ook daar naar uit, wat jammer is. Foto 2 leent zich wel om stevig bewerkt te worden. De libelle valt nu helaas weg in de achtergrond. Maar petje af voor de scherpte. De spin, bijzonder beest van dichtbij, ik denk dat 99,99% van de mensen een dergelijk beest nooit zo zou bekijken. Toch blijft het een foto voor de liefhebber denk ik, zeker omdat de spin er niet volledig op staat en de achtergrond en spin een beetje in elkaar over gaan ipv duidelijk gescheiden te zijn.

@PdeBie Ik had deze foto’s al gezien in een ander forum, maar het blijven foto’s met een geweldige kleurenpracht. Ik ben groot fan van de zonsopkomst en het is bijna onnatuurlijk welke kleuren daarbij kunnen voorkomen. Van deze twee vind ik de eerste toch het mooiste. De 2e komt veel beter tot zijn recht op mega formaat, zodat je het sterke contrast en de scherpte veel beter kunt zien.

@Montana Duidelijk voorbeelden van iemand die weet wat ie doet en zijn tak van sport heeft geperfectioneerd tot in de puntjes. Foto 1 en 2 zijn in mijn ogen gewoon perfect, de een vanwege de soberheid in kleuren en de ander juist vanwege de levendigheid in kleuren. Foto 3 vind ik wat minder geslaagd, maar dat komt omdat het detail in de vacht teveel wegvalt. Hierdoor lijkt het alsof je gewoon met een harde gum of penseel rond de contouren bent gegaan (wat ongetwijfeld niet het geval zal zijn).

@Wormaap Knap dat je een bruiloft wilde schieten! Ik vind het een mooie uitsnede, maar op de een of andere manier vind ik de foto wat druk. De achtergrond is denk ik net niet zacht genoeg of de bokeh van de lens is niet helemaal geschikt. Ik heb zelf een macro-lens die zogenaamde “cat-eye” bokeh produceert, daar lijkt hier ook sprake van te zijn. Desondanks kan ik me zeker voorstellen dat je deze foto in je top3 zet. Nr2 is een leuke foto van een beetje een statige leguaan. Nr3 is voor mij de winaar. Ik ben het met je eens dat het uitgebeten-zon-verhaal een beetje muggenziften is, dat is in dit geval gewoon niet storend. Verder is het een mooie symmetrie en fijne, frisse kleuren.

@MattiB Waar ik Montana de koning vind van de dierportretten, vind ik jou de koning van de landschapsfotografie. Ik heb nog eens op je flickr-pagina zitten kijken en er zit volgens mij geen een foto bij die ik niet als wallpaper zou willen hebben. Ik zie nu ook een terugkerend thema van verlatenheid in jouw foto's. Heel mooi. Van de hier getoonde foto's vind ik enkel de eerste wat minder interessant.

Zelf ben ik dit jaar wat meer bezig geweest met fotografie en ben soms tegen een paar mooie taferelen aangelopen. Met name eind oktober / begin november waren mooie dagen.
Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4893/31827166718_843604beb4_c.jpg
Middel by LA-384, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1955/30760853647_39c4d22f2d_c.jpg
DSCF3772 Mirror by LA-384, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1962/44563200185_2bf36a9b40_c.jpg
DSCF3637-2 by LA-384, on Flickr

[ Voor 4% gewijzigd door LA-384 op 23-12-2018 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@LA-384 man, wat een foto's en dank voor je commentaar. Nummer één is voor mij persoonlijk de mooiste. Zo mooi met de mist en de kleuren. Zat nog even door te klikken en kwam deze nog van je tegen in dezelfde kleur categorie https://flic.kr/p/NvpkZP. Geweldig! De scherpte op de voorgrond van de hond en het herfstblad tegen de vage achtergrond. Heel gaaf!

[ Voor 15% gewijzigd door Ebayzo op 23-12-2018 07:22 ]

Default blanke hetero

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
@Karel V Leuke platen stuk voor stuk. De eerste vind ik zelf niet zo spanned maar komt met name doordat ik niets met honden heb.
Het hert heb je mooi vast gelegd, ik had toch net iets meer gecropped nog. De omgeving vind ik iets te onrustig.
Het bos is mooi sfeervol, mooi het licht zo.

@AlterEgo De groenland foto is mijn favoriet, ook je andere fotos van daar zijn erg fraai. Groenland staat hoog op mn lijstje om ooit eens te bezoeken. De architectuur foto's vind ik wat te simpel. Met name de eerste laat weinig aan de verbeelding over. Iets te recht to recht aan.

@Ebayzo De vlinder vind ik prachtig, mooi rustige scherpte diepte gecreeërd. De kleuren knallen eraf.

@PdeBie De kleuren zijn fraai, maar vind ze verder niet erg spannend. Te donker, je ziet er aan af dat het meer kiekjes zijn die onderweg genomen zijn.

@Montana Top platen stuk for stuk, maar dat zijn we wel gewend. Met name de uitdrukkingen van de dieren op de zwarte achtergrond zijn mooi. De hagedis is wel perfectie qua kleuren en scherpte diepte. Mooi!

@Wormaap Ik snap waaorm je de bruiloft foto hebt gekozen, zelf vind hem recht toe recht aan. De bokeh aan de bovenkant vind ik erg onrustig. De leguaan is mooi vastgelegd, het beeste heeft ook een mooie uitdrukking.
De laatste kan ik weinig mee, vind em erg flets, er is erg weinig contrast. Ook doet de flare links afbreuk aan de foto, die was ook simpel weg te werken.

@LA-384 Mooie sfeerbeelden, de middelste steekt er voo mij bovenuit. Erg schilderachtige kleuren en bewerking, fraai!

Zelf qua fotografie best een leuk jaar gehad, de verschillende jaargetijden houden het altijd leuk en wisselend. Er zijn altijd foto's die je in gedachte hebt en die je graag wilt maken. Vaak heb je hiervoor exact de juiste omstandigheden nodig (met name in landschaps fotografie), dit jaar had ik een paar van zulke momenten, dat geeft altijd weer een kick. Ook zijn er genoeg teleurstellingen geweest; om 4.30 opstaan met goede hoop en vervolgens op dat ene moment niet de goede omstandigheden hebben.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1906/45036722041_11b1c08704_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1884/30975063078_1ef7144dba_c.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1725/27931124527_c16a13090c_c.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik ben niet de gelegenheid individueel commentaar te geven, dus doe ik het even zo: mooie plaatjes allemaal! Als ik al die sfeervolle landschapsfoto's zie uit ons koude kikkerlandje, word ik er maar weer eens aan herinnerd dat ik meer de deur uit moet voor foto's! Genoeg moois te zien hier!

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 20:12
@MattiB erg mooie platen, moet zeggen dat ik erg fan ben van jou werk. Erg mooi hoe jij die mistige landschappen zo mooi op de foto weet te krijgen.

@LA-384 fijne sfeer in je foto's, top!

@Wormaap de Leguaan springt er voor mij wel uit kwa foto. de onscherpe neus stoort mij niet zo :)

@Montana wat een kwaliteit! top! de leeuw vind ik het mooist maar allen erg fraai.

@PdeBie wat een kleuren! mooi hoor.

@Ebayzo foto 1 vind ik het meest geslaagd van de drie. iets druk misschien maar verder erg fraai.

@AlterEgo ja nummer 3 springt er toch wel uit. erg mooi

@Karel V het blijft mooi he! zo'n ontmoeting met een hert :) Lekkere contrasten ook in je bosfoto

Ik had moeite met kiezen maar met hulp van de dame in huis de onderstaande selectie

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1927/45496936812_5573f241e0_c.jpgFields of gold by Mario Visser, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1814/43222311694_853f369a10_c.jpgKinderdijk sunset by Mario Visser, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/969/41102886534_f27f8e8c7f_c.jpgVathorts reflections by Mario Visser, on Flickr

www.mariovisser.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

@MattiB: erg mooie foto's, ik hou wel van de sfeer ervan.
@Mavi86: ook erg mooie foto's, al lijkt het een beetje schuin naar links af te lopen op de laatste foto. Maar dat kan op dit moment ook aan mij liggen ;)

Ik hou me voornamelijk bezig met insectenfotografie, wat mijn persoonlijke hotshots van 2018 verklaart (full size op mijn Flickr):
Een sprinkhaan die wat dieper in een braamstruik zat:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1772/43195278814_ab37f9a9d3_c.jpgBruine sprinkhaan (Chorthippus brunneus) by Ed Rendum, on Flickr

Een mooi wapenvliegje wat rustig op mijn vinger poseerde:
Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/836/43243464431_85d99a03ab_c.jpgGroene glimwapenvlieg (Microchrysa polita) by Ed Rendum, on Flickr

En als laatste een wespbij, omdat ik het wel een erg lekkere foto vind:
Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1958/43620300600_a9a54f7a16_c.jpgWespbij (Nomada spec) by Ed Rendum, on Flickr

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• psyBSD
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 02-01-2021

psyBSD

Hates 0x00 bytes

@LA-384 s'Morgens voegt de ochtendmist toch hele mooie effecten toe. Ik kan er eigenlijk geen favoriet uitkiezen.
@MattiB Schilderachtige taferelen, de middelste met de boom vind ik de mooiste, mogelijk omdat het zo'n mooi centraal onderwerp is. Op de andere platen zijn veel meer dingen te zien.
@Mavi86 Mooie landschappen, de laatste zou ik zo aan de muur hangen, zo kleurrijk. :)
@FooLsKi ik vind vooral die laatste erg mooi, met het stuifmeel op zijn kop, erg mooi gelukt.

Dit zijn mijn favorieten buiten de studio (Nooit gedacht dat ik dat zou kunnen zeggen). De studio foto's kan ik hier niet publiceren. Ze zullen niet iedereen aanspreken maar ik heb ze gekozen omdat ze een bepaalde sfeer ademen.

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1925/31659630338_4dba160088_c.jpgBlack chick has seen terrible things by Stephan Arts, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/933/43529742822_c61b7853e3_c.jpgOI000196~2 by Stephan Arts, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1905/31432651048_1832204fdc_c.jpgPort sunrise by Stephan Arts, on Flickr

| Olympus OM-D EM10 mk2 | m.Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6EZ | m.Zuiko 40-150mm f/4-5.6 R | m.Zuiko 60mm f/2.8 | 2x Godox v860 | Godox X1 |

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sys64738
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:30

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@LA-384 Had ze alle drie al een keer voorbij zien komen maar ze blijven mooi. Heerlijke rust stralen ze uit. Nr. 2 is zeker mijn favoriet. Zeer mooie symmetrie.

@MattiB Ook 3 prima platen. Hier het liefst nummer 1. Die kan zo aan je muur... of had je dat al gedaan?

@Mavi86 Heerlijke kleuren. En die reflecties. Nice hoor. Kwestie van veel geduld (of geluk ;-) )

@FooLsKi Mooie macro's. Vooral die op je vinger is wel cool. Nog best knap met je andere hand foto maken of heb je je vinger naar je statief kunnen bewegen?

@psyBSD Die eerste is het grappigst. Hij kijkt wel beetje bad ass ;-)

Tja en nu mijn drie mooiste foto's van 2018. Wat een opgave. Heb wederom best wat platen waar ik blij mee ben. Dit vind ik (op dit moment) de mooiste (denk ik ;) )

1.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1916/44627584535_63c9b7109c_c.jpg

2.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1823/28393410897_84b28eb3f6_c.jpg

3.
Afbeeldingslocatie: https://c2.staticflickr.com/2/1936/43349462840_1ba978f019_c.jpg

Flickr | Photography 101: Skills > Patience > Gear

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mavi86
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 19-09 20:12
@sys64738 haha foto 3 was geluk. Ben er maar één keer geweest en had mooi wat kleur in de lucht. Overigens kwam ik er thuis met nabewerken pas achter hoeveel kleur er in zat. ter plekke leek het wel mee te vallen.
Foto 2 ( kinderdijk) was een kwestie van geduld. In een maand tijd 3 of 4 keer naar de Kinderdijk gereden ( 1u15) waarbij ik de laatste keer eindelijk een mooie lucht had.

Wat betreft jouw foto's:
3 goede platen , jouw macro shot ( nr2) knalt er echt uit zeg. heel mooi.

@FooLsKi , die laatste is erg nice

[ Voor 3% gewijzigd door Mavi86 op 28-12-2018 08:39 ]

www.mariovisser.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MattiB
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 17-09 22:45
@sys64738 gave platen zeg, ook lekker veel variatie. Bij de eerste vraag je je als kijker echt af wat die man aan het doen is. Is ie gevallen, dronken of stratenmaker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:33

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

sys64738 schreef op donderdag 27 december 2018 @ 21:49:

@FooLsKi Mooie macro's. Vooral die op je vinger is wel cool. Nog best knap met je andere hand foto maken of heb je je vinger naar je statief kunnen bewegen?
Tja en nu mijn drie mooiste foto's van 2018. Wat een opgave. Heb wederom best wat platen waar ik blij mee ben. Dit vind ik (op dit moment) de mooiste (denk ik ;) )

1.
[Afbeelding]

2.
[Afbeelding]

3.
[Afbeelding]
Ik schiet mijn insectenfoto's allemaal uit de losse pols, heb nooit zin om mijn statief mee te zeulen. Tegen de tijd dat ik dat ding neer heb gezet is het insect alweer gevlogen (normaal gesproken). Gelukkig had ik voor deze foto de EF-S 35mm F2.8 Macro IS STM erop zitten. Met de EF 100mm F2.8L Macro IS USM had dat iets meer een uitdaging geweest :)
Dit wapenvliegje zat in eerste instantie op een wat ongunstig plekje op een braamstruik, waardoor ik er net niet lekker bij kon maar ze bleef wel rustig zitten. Na wat mislukte foto's en wat doornen die door mijn jeans toch mijn benen wisten te perforeren, wilde ik toch kijken of ze niet op mijn vinger wilde zitten. En dat wilde ze, tot mijn verbazing. Ik heb een stuk of 15 foto's kunnen maken voor ze wegvloog en dit was de beste.

Jouw 2e foto vind ik wel héél erg gaaf! Geweldig detail en mooie kleuren :)

@Mavi86 Thanks! Was zelf ook wel erg blij met het resultaat en het onderwerp (wist voor die foto's niet van het bestaan van wespbijen af, daar ga ik komend jaar wat meer op letten).

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@MattiB Haha. Nee die meneer was netjes onkruid aan het wieden in zijn straatje. Of er ook drank in het spel was, durf ik niet te zeggen ;-)

@Mavi86 Kijk. Beetje geluk en veel toewijding. "Normale" mensen realiseren zich nooit hoeveel tijd er in een foto kan gaan zitten. Vreemde blikken als je vertelt dat je 3 keer naar dezelfde plek bent geweest en er al meer dan een uur van te voren aanwezig bent altijd.

@FooLsKi Nee. Ik schiet al mijn macro's ook uit de lose hand en zonder flits. Soms best een uitdaging maar anders krijg je ze er echt niet op inderdaad. Of je moet heel vroeg in de ochtend gaan. Dat wil ik komend jaar wel paar keer gaan proberen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ebayzo

Ebayzo

hij/hem

@sys64738 Sleep naar buiten ook de statief niet mee maar binnen is het wel prettig. Wel moet ik nog eens gaan kijken naar flits setups. Ringlight is leuk maar toch kan het effect wat het in de ogen geeft wel gaan storen.

Default blanke hetero

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:30
Mooie foto’s zijn er weer bij gekomen, aangezien ik degenen voor mij ook al van commentaar heb voorzien, wil ik dat bij deze ook doen. Ook mijn dank aan allen die mijn foto’s van commentaar hebben voorzien.

@Mavi86 Heerlijke kleuren in deze foto’s, het eerste wat ik dacht “dat is een Fuji gebruiker”, de EXIF data bevestigde dat :) Foto 1 is zeker mooi, maar is voor mij té zeer bekend terrein (ik woon zelf ook in peelgebied), dat effect met de zon is leuk gevonden. Foto 2 en foto 3 spreken mij eigenlijk meer aan. Ze lijken ragscherp en de onderwerpen zijn erg interessant. Ook opnieuw mooie kleuren, en fijne compositie. Persoonlijk vind ik foto 3 wat te wijd, met vertekening als gevolg, maar dat mag je ook als muggenziften opvatten.

@FooLsKi Insecten/macro fotografie is een gebied waar ik nu ook de eerste stappen in ga zetten. Na wat stoeien binnenshuis merk ik wel dat het nog niet zo makkelijk is om het onderwerp volledig scherp te krijgen, iets waar jij geen last van lijkt te hebben. Fotostacking lijkt me hier niet van toepassing, tenzij je de beestjes onder hypnose hebt weten te brengen :+ Foto 3 is voor mij de winnaar; superscherp en erg gaaf met dat stuifmeel. Past uitermate goed bij het geel van z’n achterlijf. Foto 1 lijkt net even wat overbelicht, maar dat kan ook gewoon de kleur van de sprinkhaan en het blad zijn. Wel leuk hoe de zon em in de spotlight zet.

@psyBSD Zwart-wit is een gewaagde keuze, maar kan soms erg goed uitpakken. Doorgaans vind ik het minder goed passen bij dieren, maar het kuikentje op foto 1 lijkt het wel te kunnen hebben. Mooi hoe je precies de gebieden die er toe doen, scherp hebt weten te krijgen. Je tweede foto heb ik weinig op aan te merken, leuk doorkijkje met dat riet en die tak. Persoonlijk zou ik alleen die zwarte vogel in de lucht even weghalen, ik dacht eerst dat er een beestje op m’n scherm zat :+
Foto 3 is voor mij de winnaar, mooi scherp en fijne kleuren. Als het water helemaal strak was geweest, was ie voor mij perfect, maar dat moet je altijd maar net treffen.

@sys64738 Foto 3 is voor mij de winnaar (komt vaak voor merk ik nu), ik twijfel nog of ik de pissebed een toevoeging of een afleiding vind. Mèt maakt het de foto wat levendiger, zonder maakt het foto lekker abstract. Hoe dan ook kon je in mijn ogen die paddestoel niet beter op de foto krijgen dat hoe je gedaan hebt. Foto 1 is leuk gepositioneerd en lekker scherp van voor tot achter. Ergens ben ik ook benieuwd hoe die er in kleur uitziet. Het zwart-witte maakt het voor mij wat sober. Over foto 2 kan ik alleen maar zeggen WTF, bijzonder dat je dit tafereel tegen het lijf bent gelopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
Mooie foto's staan er in dit topic. Mijn favorieten tot nu toe @Montana #3, @Wormaap #2, @LA-384 #3 en @Mavi86 #3.

Zelf pas sinds kort aan het fotograferen, dus al mijn favorieten komen uit december. Mijn selectie na lang wikken en wegen:

#1, Vond het zelf wel een mooie foto qua kleuren, en hoe beide dames lekker met de mobiel bezig zijn terwijl ze in traditionele klederdracht met hun handelswaar op hun hoofd op de markt lopen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/z691Ea69gveY7ULiUlVF5Dnj/full.jpg

#2, De Pacaya vulkaan 's nachts met 30 sec. exposure. Gewoon gaaf, want actieve vulkaan!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/DJmy4AXUp9pZygEKtqs0V3k0/full.jpg

#3, Weet niet precies waarom, maar vind het zelf wel een mooie foto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iBec5WZDCwElSMP31vLlvYcd/full.jpg

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
Ebayzo schreef op woensdag 19 december 2018 @ 09:01:
@Karel V Goede kritiek op nummer 3. Dank je! Daar kan ik iets mee.
Eerlijk gezegd vind ik mijn opmerkingen bij je derde foto inhoudelijk niet sterk. Vooral als ik kijk naar hoe @LA-384 het verwoord en uitlegt waarom hij het zo ziet. Die linkerpoot zit voor mijn gevoel heel erg in de weg. Ik wil weten wat daar achter zit. Overigens terecht dat je hem tussen je hotshots zet, want de kleuren zijn prachtig. De eerste reactie van mijn vrouw over de spinfoto was: 'wauw, dat is een harstikke mooie foto?'

@PdeBieErg mooie kleuren in je eerste foto. De mist voegt net dat extra sfeer toe. Deze vind ik erg geslaagd. Een klein dingetje, ondanks dat de mist rechts wat hoger ligt, lijkt het alsof de horizon een tikkeltje scheef staat.
De tweede foto vind ik matig. Vooral door de harde vignet, de leegte bovenin en een gebrek aan onderwerp. Dat laatste hoeft niet altijd, zoals bij je eerste foto, alleen wordt dat dan gecompenseerd door een fijn lijnenspel wat ik hier mis. Eigenlijk is alleen de molen de aandachtstrekker en die staat erg ver in de hoek.

@Montana Erg hoog niveau zoals we van je gewend zijn. Mijn voorkeur gaat uit naar je tweede foto. Ik vind de context die de omgeving toevoegt beslist een bonus, zeker omdat het hier zo prettig wegkijkt.

@Wormaap De achterkant van twee toekomstige partners als je beste foto van het jaar selecteren is niet de meest voor de hand liggende keuze. Toch vind ik de foto erg mooi. Sowieso vind ik dit soort dieptewerking in combinatie met dof prettig wegkijken. Hij oogt wel onrustig door de vele felle zonnestrepen. De vlakverdeling van het pad met het bruidspaar en het groen is fijn. Ik ben alleen verbaasd, ik had de voorkant verwacht ;) Zo maar uit nieuwsgierigheid: Is dit omdat je ze liever niet herkenbaar in beeld brengt?
2. Heb je de foto al tot de max. bewerkt? Anders zou je nog de highlights iets kunnen afzwakken op de kop en rechts onderin. Mijn eerste gevoel is eerlijk gezegd ook dat iets meer scherptediepte hier prettiger was geweest. Verder terecht een puik shot.
3. In het groot vind ik je foto mooier. Toch is het voor mij zo’n alledaags beeld van de polder dat het mij niet verrast. Dat zegt in dit geval meer over mij, want je vlakverdeling is heel netjes en het moment is mooi. Ik verwoord het waarschijnlijk niet goed als ik zeg dat ik de kleuren wat mat of grijzig vind ogen. De flare rechts in het gras zou je misschien nog kunnen wegwerken.

@LucyLG Alle lijnen leiden naar de hoofdpersoon in het middelpunt van je foto. Zijn hoed en het bootje vormen een mooi rustpunt binnen de prachtige kleuren en lijnen van de omgeving. Die twee samen vormen een op elkaar afgestemd decor. In één woord: amazing! Prachtig shot waar je terecht trots op mag zijn. Jammer dat je niet kiest voor een directe weergave in dit forum, want je shot verdient zeker aandacht en steekt boven vele andere foto’s, inclusief die van mijzelf, uit.

@LA-384 Ik vind je uitsnede in de eerste foto goed gekozen. Ik zou niet snel zo’n foto maken omdat ik al snel het gevoel krijg dat het te rommelig wordt. Dankzij de kleuren, de mistflarden, de belijning van de weg in combinatie met het bruggetje kijkt het prettig weg. Zelfs het bord van de bushalte stoort me niet. Een gewaagd shot wat je echt knap neerzet.
Je tweede foto is net een schilderij. Een stuk rustiger maar wel met dezelfde sfeer en fijne kleuren. Pas in het groot valt het bruggetje op en dat maakt het verrassend.
Je laatste foto is in de lijn met je eerste twee foto´s. Overall prima kwaliteit met fijne kleuren en erg sfeervol. Toppertjes, ga zo door!

@MattiB Je eerste twee foto’s zijn krachtig en mooi in eenvoud. Goed uitgevoerd! Het lijkt het me toch wel erg lastig om zo een top 3 samen te stellen. Op je account zie ik foto’s die ik beslist even mooi vind.
Persoonlijk vind ik foto 1 wat saai omdat ik daar liever iets meer de lagen in het landschap had gezien. Daar kun je verder weinig mee. Zoals je zelf al zegt is dat heel erg afhankelijk van de omstandigheden.
Bij je laatste foto vind ik het vooral knap hoe je het licht hebt vastgelegd. Meestal zien die kleuren er zo krachtig uit dat het bijna wit dichtslaat. Dat is hier niet het geval. Het kader boven en onder van wolken en bladeren vind ik prettig en samen met de dieptewerking een keurige showcase foto. Zie verder ook onderstaande.
@Mavi86 Als jij en MattiB onder hetzelfde account zouden posten zou mij dat niet opvallen. Idem dito sterke platen met fijne kleuren, geschoten op het juiste moment. Je kunt zien dat je er moeite voor doet om de foto bij het juiste licht te maken en dat betaald zich terug in de kwaliteit van je foto’s.

Mijn voorkeur gaat uit naar je tweede foto. De dieptewerking vind ik erg fijn en de kleuren in combinatie met de wolken zijn erg zacht. Jammer van de stelling al vind ik dat persoonlijk helemaal niet storend. De focus ligt toch op de eerste molen.

@Foolski Je eerste foto kijkt minder fijn door het felle/harde licht. Het contrast in donkere en lichte delen is zo groot dat je bepaalde kleurenovergangen mist. Die zijn of volledig wit of zwart uitgeslagen. Het felle licht afdekken had dit kunnen verhelpen. Daarom vind ik je tweede foto een stuk beter. Daar zijn de details in kleuren beter zichtbaar al zou je eventueel de schaduwen nog wat kunnen oplichten. Bij je laatste foto vind ik je belichting erg goed. Ook passen de kleuren van de voorgrond goed bij die op de achtergrond. Het stuifmeel geeft het diertje nog net dat extra.

@psybsd Het kopje van het beestje in je eerste foto oogt aansprekend. Toch vind ik de foto slordig: er is geen contact met je onderwerp en het standpunt van bovenaf helpt daar niet aan mee. De achtergrond voegt weinig toe en vind ik onrustig. Mij is niet helemaal duidelijk waarom je onderwerp in die hoek gefrommeld staat.
Foto twee zou ik prettiger vinden met mooie kleuren in de lucht en op het water zoals je bij Matti en Mavi kunt zien. Je keuze voor zwart en wit kan ik met het harde licht op dit moment van de dag wel begrijpen. Kadering is keurig uitgevoerd.
Je laatste foto heeft fijne kleuren alleen mist voor mij een onderwerp, structuur of boeiend lijnenspel. Het lijnenspel brengt je niet naar een bijzondere plek in de foto.
Stuk voor stuk dus aardige foto’s al missen ze dat extra om echt bijzonder te zijn. Dat geeft niets want het plezier van fotograferen is veel belangrijker. Je tweede foto zou het wat mij betreft prima doen bij een krantenartikel over die wijk.

@sys64738 Je eerste foto vind ik erg aansprekend. Juist omdat wij niet weten dat hij aan het wieden is wordt het beeld dramatisch. Dat past bij je zwart/wit kleuren en de donkere boog op de voorgrond. Die kadert ook fijn. Een geslaagde straatfoto die wat mij betreft weet te boeien.

Elke keer als ik deze foto zie valt het mij eerst niet op dat er wat er op de rug zit. Zodra je dat ziet is het een intrigerende plaat. Zijn het jonge diertjes of parasieten? De kleuren kijken lekker weg. Het contrast tussen de lichte en donkere delen is wat groot, alleen vind ik dit hier niet storend. Terecht dat je hier trots op bent. Absoluut een boeiende foto.
Wederom een fijne foto. Hier had je allicht wat kunnen doen aan de overbelichte vlek op de bloemsteel. Die stoort mij en dat had met retoucheren of clonen dezelfde structuur kunnen krijgen als de rest van de steel. Compositie vind ik verrassend. Het legt de focus op de structuur van de bloem en de pissebed vormt daar een mooie aanvulling bij.
Elke foto op zichzelf vind ik prettig wegkijken omdat er een extra element in zit. Dat heb je knap gedaan.

@Hielko Voor zo’n korte periode aan fotografie vind ik dat je het erg goed doet.
Foto 1 vind ik een sprekend moment. De blikken die ze onderling uitwisselen laten zien dat er wat gebeurt. De klederdracht en mobieltjes heb je terecht opgemerkt. Mijn focus ligt nu half op de dames en half op het eten dat ze dragen. Dit komt mede door je wat hoger standpunt waardoor je op de dames neerkijkt. Nu de dames onderling zo druk bezig zijn heeft een standpunt ter hoogte van hun gezicht mijn voorkeur.
Foto 2 lijkt me erg tof om mee te maken al spreekt de manier waarop je het vastgelegd hebt mij niet aan. Ik zou eerlijk gezegd ook niet weten wat je in deze situatie beter had kunnen doen. Schemering misschien waardoor de voorgrond minder zwart dichtloopt?
Met foto 3 heb je een sterk moment vastgelegd. Het jochie kijkt direct in de lens, dat in combinatie met die hand omhoog maakt duidelijk dat hij contact met je heeft. Goed gedaan want de kijker van je foto voelt zich aangesproken. Al denk ik: waarom staat het jochie er maar half op? het beeld is zo krachtig dat je foto dat goed kan hebben. Kijk eens wat je foto doet als je hem cropt tot direct tegen het fotolijstje en een randje van de bakstenen muur links en een randje van de wand rechts eraf. Je foto wordt dan rustiger en volgens mij het beeld sterker omdat je dan alle rommel eromheen kwijt raakt. Je laatste foto is mijn favoriet en ik ben benieuwd wat je neer gaat zetten als je nu al zulke sterke beelden weet te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:47
Karel V schreef op woensdag 2 januari 2019 @ 22:13:
@Wormaap De achterkant van twee toekomstige partners als je beste foto van het jaar selecteren is niet de meest voor de hand liggende keuze. Toch vind ik de foto erg mooi. Sowieso vind ik dit soort dieptewerking in combinatie met dof prettig wegkijken. Hij oogt wel onrustig door de vele felle zonnestrepen. De vlakverdeling van het pad met het bruidspaar en het groen is fijn. Ik ben alleen verbaasd, ik had de voorkant verwacht ;) Zo maar uit nieuwsgierigheid: Is dit omdat je ze liever niet herkenbaar in beeld brengt?
Helemaal correct. Ik wilde ze niet herkenbaar op GoT gooien. Daarnaast hou ik zelf vaak juist van dit soort rustige sfeerbeelden. De onrustige bokeh komt voor een groot deel doordat ik toen ik deze serie bewerkte nog wat minder handig was dan nu en globaal microcontrast heb zitten toevoegen. Dat levert bij veel platen een behoorlijke extra 'pop' op, maar ik had'm hier weg moeten masken van de achtergrond :+
2. Heb je de foto al tot de max. bewerkt? Anders zou je nog de highlights iets kunnen afzwakken op de kop en rechts onderin. Mijn eerste gevoel is eerlijk gezegd ook dat iets meer scherptediepte hier prettiger was geweest. Verder terecht een puik shot.
Highlights zijn al flink teruggetrokken, dus ik ben bang dat daar verder weinig meer te halen is zonder daadwerkelijk bij te gaan tekenen. Opmerking m.b.t. DoF begrijp ik, en is hier op GoT redelijk unaniem. Het grappige is dat mensen op andere plekken helemaal weglopen met deze plaat. Een volgende keer schiet ik er gewoon ook een op f/9 ofzo, en dan kan ik thuis eens rustig gaan bedenken welke ik zelf beter vind :+
3. In het groot vind ik je foto mooier. Toch is het voor mij zo’n alledaags beeld van de polder dat het mij niet verrast. Dat zegt in dit geval meer over mij, want je vlakverdeling is heel netjes en het moment is mooi. Ik verwoord het waarschijnlijk niet goed als ik zeg dat ik de kleuren wat mat of grijzig vind ogen. De flare rechts in het gras zou je misschien nog kunnen wegwerken.
De kleuren zijn inderdaad redelijk platgetrapt. Ik heb nog andere bewerkingen met meer kleur geprobeerd, maar meer (kleur)contrast liet'm verder weglopen van de sfeer van het moment. Maar het is gewoon in de polder bij de schoonfamilie, dus ik heb daar genoeg kansen om verder te spelen :)

Meestal reageer ik niet rechtstreeks op CC omdat ik het altijd een beetje flauw vind als mensen in de verdediging schieten, maar omdat hier een paar vragen in stonden nu wel :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sys64738

sys64738

Moderator Foto & Video

Press play on tape

@Karel V Man, wat een epistel. Lekker bezig hoor. Mooie kritiek op alle foto's van iedereen.

Oh en die kever is een doodgraver met een heel leger aan roofmijten op zijn rug. Die roofmijten liften mee om naar het volgende (insecten) kadaver te komen. Vreemd genoeg kan hij prima vliegen met al die gasten op zijn rug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:20
@Karel V Thanks voor je opbouwende commentaar. Met betrekking tot plaatje #2, ik heb ze op een lage ISO geschoten dus qua nabewerking is er nog veel mogelijk om detail toe te voegen aan de vulkaan zelf. Hoe het er nu uit ziet was meer zoals het er in het echt ook uitziet, maar als ik exposure op +2 zet en shahows op +100 dan komt er dit uitrollen. Is er in ieder geval wel een stuk meer zichtbaar van de vulkaan zelf, wat denk je hiervan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lZHEP8CBV9LiWLftQj5MSmYv/medium.jpg

PS. zie dat het net een andere foto uit de serie is, maar idee is duidelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 15:26

Nibbz

Postmaster General

Ik vond vorige jaar een mooie spin op de grijze container :)

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4848/44765188450_9e3b3971e9_b.jpgP1040078 by fl_nibbz, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7853/46583106511_57cf787d1a_b.jpgDSC_0176 by fl_nibbz, on Flickr

Afbeeldingslocatie: https://farm5.staticflickr.com/4863/46583137221_c474efca57_b.jpgDSC_8261 by fl_nibbz, on Flickr

Owja ik moest er 3 doen.

Slak was uiteindelijk een house warming cadeau voor een vriend die ging samenwonen (slakkenhuis -> nieuw huis, vond hem wel leuk). Wel gave foto geworden!

En hier op het bedrijf, door onze technische afdeling gelopen, kwam wel een leuke foto uit :) (olie icm blauwe van de machines vind ik wel gaaf)

[ Voor 58% gewijzigd door Nibbz op 03-01-2019 13:38 ]

13:37

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jd1987
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09-09 11:02

jd1987

cliquefotografie.nl

Leuk topicidee! :) Ik miste de hotshots van Q3/4 van dit jaar al...

Ik vind de landschappen van @MattiB en @Mavi86 altijd prachtig! Heerlijke rustige sfeerplaten weer, met fijne kleuren :)

Die vulkaan long exposure van @Hielko is erg tof. Jammer van de bewegingsonscherpte van de sterren. Volgende keer wellicht iets meer rekening houden met de 500 regel ;)
Mijn eigen top 3 van 2018, in willekeurige volgorde:

Afbeeldingslocatie: https://farm8.staticflickr.com/7871/45794216214_5e92e0a929_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1888/43681051555_3f55273c24_z.jpg

Afbeeldingslocatie: https://farm2.staticflickr.com/1882/42532607250_47b209050d_z.jpg

Een mooi overzichtje van mijn favoriete takken van fotosport: landschap, bruidsfotografie en dronefotografie :)

[ Voor 7% gewijzigd door jd1987 op 03-01-2019 11:34 ]

Nikon Z6 | Nikkor 16-35 F4 VR AF-S | Nikkor 24-70 F2.8 AF-S | Nikkor 85 F1.8 AF-S | DJI Mini 2 | Lenovo Yoga Slim 7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karel V

Karel V

Een simpele ziel

Topicstarter
Wormaap schreef op donderdag 3 januari 2019 @ 00:16:
[...]

Helemaal correct. Ik wilde ze niet herkenbaar op GoT gooien. Daarnaast hou ik zelf vaak juist van dit soort rustige sfeerbeelden. De onrustige bokeh komt voor een groot deel doordat ik toen ik deze serie bewerkte nog wat minder handig was dan nu en globaal microcontrast heb zitten toevoegen. Dat levert bij veel platen een behoorlijke extra 'pop' op, maar ik had'm hier weg moeten masken van de achtergrond :+

[...]

Highlights zijn al flink teruggetrokken, dus ik ben bang dat daar verder weinig meer te halen is zonder daadwerkelijk bij te gaan tekenen. Opmerking m.b.t. DoF begrijp ik, en is hier op GoT redelijk unaniem. Het grappige is dat mensen op andere plekken helemaal weglopen met deze plaat. Een volgende keer schiet ik er gewoon ook een op f/9 ofzo, en dan kan ik thuis eens rustig gaan bedenken welke ik zelf beter vind :+

[...]

De kleuren zijn inderdaad redelijk platgetrapt. Ik heb nog andere bewerkingen met meer kleur geprobeerd, maar meer (kleur)contrast liet'm verder weglopen van de sfeer van het moment. Maar het is gewoon in de polder bij de schoonfamilie, dus ik heb daar genoeg kansen om verder te spelen :)

Meestal reageer ik niet rechtstreeks op CC omdat ik het altijd een beetje flauw vind als mensen in de verdediging schieten, maar omdat hier een paar vragen in stonden nu wel :)
Begrijpelijk, ja dat is wel een dingetje met trouwerijfoto's. Ik zat zelf ook in dubio om hier een foto te plaatsen van een eerste huwelijksreportage. Ik denk dat met een eigen website die drempel minder hoog is. Daarnaast, zolang je vooraf niets vastlegt op papier, kan het gevoelig zijn. Het is iemands privé.
Interessant dat micro-contrast. Ik ken het niet. Het fenomeen heb ik eerder gezien bij een vergelijking van een kitlens en een pro lens. Op 7:30 spreekt de reviewer over variaties in kleurtonen zonder het begrip micro-contrast te noemen. Het is wel duidelijk zichtbaar in de twee foto’s dat de ene lens veel meer kleurenvariatie in één bepaalde kleur overbrengt op de sensor.
In software, lightroom, ben ik micro-contrast nog niet tegengekomen al kun je lokaal contrast toevoegen. Toch lijkt me dat iets anders dan waar je het over hebt. Zorg je met micro-contrast in de nabewerking voor meer kleurschakeringen waardoor de overgang minder hard is? Hoe geeft dat een pop-up in je foto? Met welk programma bewerk je je foto's?
-Ik ben het met die mensen eens dat je tweede foto een mooie plaat is ;)

Interessant achtergrondverhaal Gijs Peijs (y) Lijkt me een kick om zo'n doodgraver te ontdekken en zo mooi vast te kunnen leggen.

@Hielko ik denk niet dat je de foto op zichzelf beter krijgt. Ik kan me goed voorstellen dat dit een van je bijzonderste foto's van het jaar is. Het ziet er ook bijzonder uit, alleen de wijze waarop het vastgelegd is oogt, ondanks de lange sluitertijd, gewoontjes. De lucht en voorgrond is een zwart gat (of rood) en ik denk dat je met een vroeger tijdstip, tijdens schemering, ook op de voorgrond een kleurrijker resultaat had gehad. Nu kun je dankzij de langere sluitertijd wel details oplichten, alleen is de rode gloed niet de oorspronkelijke kleur van het gesteente.
@Nibbz Ik vind je spin erg mooi. De bak minder ;) Een flinke crop kan denk ik geen kwaad.
Dit slakkenhuis is zeker mooi. Met je scherptediepte heb je die keurig vastgelegd. De ondergrond is erg onrustig. Ik vind het fijn om te zien dat je het diertje niet hebt verstoord door hem ergens anders heen te tillen.
Mooie kleurrijke foto. De olie ontging me en het duurde even voordat ik door had dat achter de as de machinale bewerking plaatsvindt. Als ik me niet vergis worden er groeven in de zijkant gesneden? Ik vind dat je je dof erg prettig kiest. Bij al deze foto’s trouwens. Mijn aandacht gaat direct naar je onderwerp al lag mijn focus hier meer op hoe de as vastgeklemd werd tegen die kop aan.
@Jd1987Stuk voor stuk herken ik je foto’s terug uit de topics. Ik vind dat je goed werk aflevert.
Foto 1 is in de stijl van MattiB/Mavi86. Heerlijke kleuren om naar te kijken. Indrukwekkend zicht op de tafelberg zo vanaf Robbeneiland. Het enige minpuntje vind ik dat de rotsen op de voorgrond het zicht deels belemmeren op het vasteland en links door je horizon gaan. Een iets hoger standpunt had dat kunnen verhelpen al weet ik niet of je voorgrond dan nog steeds zo prettig wegkijkt. In mijn ogen de mooiste foto van de drie.
Foto 2. Tof dat je zo’n spontaan moment weet te creëren. Broek dwars door de sluier als jurk vind ik erg goed gevonden. Flatteus is de foto niet, creatief zeker wel.
Foto 3. Prachtig landschap. Dat van de kleur in de wolken had je al meegekregen. Lijnenspel is fijn en helpt je door de foto heen te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnold_m
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-09 19:31
Topic-kick met toestemming van Nomad; ik ben in 2018 een reis begonnen en pas onlangs terug gekomen.

Vrijwel allemaal mooie platen, al zijn erbij die mij niet direct aanspreken, maar waarvan ik dan na langer kijken zie dat de foto toch wel sterk is.

Mijn hotshots van 2018 zijn natuurlijk van tijdens de reis, in chronologische volgorde:

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49702082287_ed2d5058f3_c.jpg1. Watergordijn door Arnold Metselaar, op Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49701786806_c727fd3b63_c.jpg2. Gallotia Galloti, Tenerife by Arnold Metselaar, en Flickr

Afbeeldingslocatie: https://live.staticflickr.com/65535/49701279618_d5c117900f_c.jpg3. Blick vom Hotel Bergblick by Arnold Metselaar, en Flickr

flickr

Pagina: 1