Beperkte ruimte in de meterkast, 10 inch netwerkproducten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 03-08 11:49
Overmorgen krijgen wij de sleutels van onze nieuwbouw woning. Het zal de eerste keer worden dat ik zelf een netwerk met stugge kabels, patchpanelen en wandaansluitingen ga installeren, maar heb er redelijk wat over gelezen en het lijkt me een leuk project.
Ik hoopte op een mooie ruime meterkast met ruimte voor een 19 inch rack waarin ik dan een patch paneel, switch en in de toekomst mogelijk ook een Synology rackmounted NAS zou ophangen. Helaas is de ruimte erg beperkt, niet alleen qua ruimte op de achterwand, maar ook qua diepte. Ik heb ongeveer 24 poorten nodig voor mijn volledige netwerk. Ik denk dat ik voor CAT6 of 6A ga. Ik ga eerst voor Gigabit netwerk.
Bij de volgende winkel heb ik een aantal producten gevonden die in een 10 inch kast zouden moeten passen. Hier moet ik wel ruimte voor hebben in de meterkast. Dit is niet bedoeld als reclame voor deze winkel, maar is meer als voorbeeld.
Kast:
https://netwerkproducten....gemonteerd-p-4190400.html
Switch:
https://netwerkproducten....ts-netgear-p-4359833.html
Patchpaneel:
https://netwerkproducten....t-6a-zwart-p-4343200.html

Deze kast is 6U, maar in principe heb ik maar 4U nodig. Ik dacht alleen dat bij een fanless switch het misschien handig is om extra ruimte over te houden.
Heeft iemand ervaring met dergelijke spullen in een thuisnetwerk? Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Zijn dit überhaupt de spullen die ik nodig heb voor een thuisnetwerk of mis ik nog zaken?

Beste antwoord (via AgeOfPanic op 19-12-2018 19:50)

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:37

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
AgeOfPanic schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:08:
Heeft iemand ervaring met dergelijke spullen in een thuisnetwerk? Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden? Zijn dit überhaupt de spullen die ik nodig heb voor een thuisnetwerk of mis ik nog zaken?
Zelf heb ik ook gewoon een 10" kast in mijn meterkast hangen, past prima. Nadeel dat 10" spul duurder is. Zie: rens-br in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" voor het resultaat. (Let niet op de foto's van de kabels in de patchkast, die zijn veels te lang) Daarnaast bij mijn ouders ook zo'n setup geinstalleerd en dat ziet er zo uit: rens-br in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4".

Sowieso een handig topic om even te bekijken in jouw geval, staan handige tips en mooie voorbeelden in.

Aantal dingen om nog meer op te letten:
- Er passen maar 12 poorten in een 10" patchpaneel, dus je hebt sowieso twee panelen nodig en die nemen dus twee 'U's in gebruik.
- Rackmounted 10" switches zijn lastig / heel erg moeilijk te vinden, dus je zal bijna altijd moeten werken met een legbord.
MAX3400 schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:13:
Ik weet niet precies waarom je een patchpaneel & switch nodig hebt? Desnoods redeneer ik nu niet slim maar hang de switch aan de muur, prik je poorten vol (want alle kabels komen toch al uit in je meterkast; alleen even afknijpen met een stekkertje) en klaar?
Aan de ene kant simpele oplossing. Mocht je echter ooit iets willen uitbreiden / vervangen / regelen. Weet je dan nog welke kabel waar bij hoort? Daarom zijn patchpanelen zo fijn. Stuk flexibeler en makkelijker.

Daarnaast, je bent een Tweaker of je bent het niet ;)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Ik weet niet precies waarom je een patchpaneel & switch nodig hebt? Desnoods redeneer ik nu niet slim maar hang de switch aan de muur, prik je poorten vol (want alle kabels komen toch al uit in je meterkast; alleen even afknijpen met een stekkertje) en klaar?

Hou je bakken met ruimte over om je NAS, router en/of los modem, etc allemaal nog te plaatsen.

Of, maar dat is wat Tweak-werk en noeste arbeid; een "afgedankt" rack ergens oppikken voor weinig; dremelen naar 3U, die stevig monteren, daar je switch & patch in; heb je meteen een mooi plankje voor NAS / router / modem?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik heb veel gelezen dat het knijpen van een RJ45 aansluiting direct op een stugge kabel niet verstandig is. Die stugge kabel heb je volgens mij weer nodig om aan te sluiten op de wandcontactdozen.
Ik zie nu wel dat ze speciale RJ45 connectoren hebben voor stugge kabels:
https://netwerkproducten....bels-10-st-p-4359113.html

[ Voor 32% gewijzigd door AgeOfPanic op 17-12-2018 22:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

@AgeOfPanic eens dat niet elke stugge kabel zomaar geknepen moet worden maar ik heb ze wel eens tot op de millimeter nauwkeurig in datacenters gezien; dat je na 6 maanden een kabel moet vervangen en die is bij "versteend" in die vorm en kan dus zo de vuilnisbak in.

Geen idee hoe alle kabels in de meterkast uitkomen; neem aan dat ze met een hele bos uit enkele PVC-leidingen komen? Misschien dat je met de lokatie & afstand naar de leidingen iets kan? Ook stugge kabels op een patchpaneel aansluiten, zeker in een beperktere ruimte, kan een zenuwachtig werkje zijn.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
AgeOfPanic schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:16:
Ik heb veel gelezen dat het knijpen van een RJ45 aansluiting direct op een stugge kabel niet verstandig is. Die stugge kabel heb je volgens mij weer nodig om aan te sluiten op de wandcontactdozen.
Hoewel het gebruikelijker is om soepele kern voor patchkabels en stugge kern voor WCD te gebruiken, zijn er wel degelijk mogelijkheden om RJ45 stekkers aan een stugge kern te knijpen:

rj45 connector op solid kabel, of niet?
RJ45 connector voor stugge shielded FTP CAT 6A kabel
https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4289300.html.
https://www.kabelshop.nl/...141-8-8-i5397-t25964.html

(dit zijn maar voorbeelden, er zijn veel varianten van te vinden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
MAX3400 schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:22:
@AgeOfPanic eens dat niet elke stugge kabel zomaar geknepen moet worden maar ik heb ze wel eens tot op de millimeter nauwkeurig in datacenters gezien; dat je na 6 maanden een kabel moet vervangen en die is bij "versteend" in die vorm en kan dus zo de vuilnisbak in.

Geen idee hoe alle kabels in de meterkast uitkomen; neem aan dat ze met een hele bos uit enkele PVC-leidingen komen? Misschien dat je met de lokatie & afstand naar de leidingen iets kan? Ook stugge kabels op een patchpaneel aansluiten, zeker in een beperktere ruimte, kan een zenuwachtig werkje zijn.
Cpt.Morgan schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:59:
[...]

Hoewel het gebruikelijker is om soepele kern voor patchkabels en stugge kern voor WCD te gebruiken, zijn er wel degelijk mogelijkheden om RJ45 stekkers aan een stugge kern te knijpen:

rj45 connector op solid kabel, of niet?
RJ45 connector voor stugge shielded FTP CAT 6A kabel
https://netwerkproducten....ugge-kabel-p-4289300.html.
https://www.kabelshop.nl/...141-8-8-i5397-t25964.html

(dit zijn maar voorbeelden, er zijn veel varianten van te vinden)
Ik moet de kabels nog trekken. Alle loze leidingen komen uit in de meterkast. Ik ga ook zeker wat extra kabel over laten aan het eind. Het lijkt me alleen mooi en eerlijk gezegd ook interessant om het wat professioneler aan te pakken.
Aan de andere kant heb ik al ervaring met het knijpen van RJ45 stekkers, dus misschien is de slagingskans inderdaad groter door de stugge kabels direct met een switch te verbinden.

[ Voor 25% gewijzigd door AgeOfPanic op 17-12-2018 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 25-05 22:06
AgeOfPanic schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:06:
[...]
Het lijkt me alleen mooi en eerlijk gezegd ook interessant om het wat professioneler aan te pakken.
Patchpanelen zoals dit: https://www.patchkast.nl/...len/10-inch-patchpanelen/, kun je natuurlijk ook op een andere manier monteren dan in een volledige patchkast. Misschien kun je een beetje creatief zijn met hoe je zo'n paneel monteert in je meterkast? Dat kan veel ruimte schelen.

[ Voor 31% gewijzigd door Cpt.Morgan op 17-12-2018 23:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Ik heb inderdaad al naar verticale brackets gekeken, maar die zijn er volgens mij niet voor 10 inch zaken. Zou eventueel ook nog zelf iets kunnen fabriceren natuurlijk.
Ik denk dat er qua kwaliteit en snelheid niet veel verschil zal zitten tussen 10 en 19 inch toch?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

AgeOfPanic schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:08:
Zelf heb ik ook gewoon een 10" kast in mijn meterkast hangen, past prima. Nadeel dat 10" spul duurder is. Zie: rens-br in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" voor het resultaat. (Let niet op de foto's van de kabels in de patchkast, die zijn veels te lang) Daarnaast bij mijn ouders ook zo'n setup geinstalleerd en dat ziet er zo uit: rens-br in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4".

Sowieso een handig topic om even te bekijken in jouw geval, staan handige tips en mooie voorbeelden in.

- Er passen maar 12 poorten in een 10" patchpaneel, dus je hebt sowieso twee panelen nodig en die nemen dus twee 'U's in gebruik.
- Rackmounted 10" switches zijn lastig / heel erg moeilijk te vinden, dus je zal bijna altijd moeten werken met een legbord.
MAX3400 schreef op maandag 17 december 2018 @ 22:13:
Aan de ene kant simpele oplossing. Mocht je echter ooit iets willen uitbreiden / vervangen / regelen. Weet je dan nog welke kabel waar bij hoort? Daarom zijn patchpanelen zo fijn. Stuk flexibeler en makkelijker.

Daarnaast, je bent een Tweaker of je bent het niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 00:39:
Daarom moet je ook kijken of een switch ruimte heeft om rackoren aan te schroeven. Als er rackoren voor een 19" rack bij zitten dan kun je ze ook maken voor een 10" rack.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:18
Patchpanel vind ik zelf altijd wel een stuk betere afwerking dan een zooi kabels met kopjes eraan. Je hoeft natuurlijk geen heel rack in te bouwen, 2 houten balkjes en wat parkerschroeven doen het ook heel goed is mijn ervaring. De panel en switch hoeven natuurlijk ook niet horizontaal te hangen, wat meer mogelijkheden geeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01-08 15:47
https://www.utp-kabel.nl/...atchpaneel-12-poorts.html

Dan lijkt mij zoiets een uitkomst?

[ Voor 21% gewijzigd door Bas. op 18-12-2018 09:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33
Ik zou eens Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4 gaan doorspitten, echt iets voor je :)
Ik heb zelf een 19" muurbeugel over de elektra kabels (boven de groepenkast) geplaatst. Zie daxy in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4" voor een voorbeeld.

Houd rekening met de diepte van de meterkast, dat is echt een ramp. Zelfs als het al zou moeten passen, soms kloppen de maten echt niet :( Ik heb deze in diepte verstelbare muurbeugel gebruikt uiteindelijk: https://netwerkproducten....line-zwart-p-3968000.html

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wolkeh
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 03-08 11:07
AgeOfPanic schreef op maandag 17 december 2018 @ 23:06:
[...]

[...]

Ik moet de kabels nog trekken. Alle loze leidingen komen uit in de meterkast. Ik ga ook zeker wat extra kabel over laten aan het eind. Het lijkt me alleen mooi en eerlijk gezegd ook interessant om het wat professioneler aan te pakken.
Aan de andere kant heb ik al ervaring met het knijpen van RJ45 stekkers, dus misschien is de slagingskans inderdaad groter door de stugge kabels direct met een switch te verbinden.
Ik heb gister een 12 poorts patchpaneel gemonteerd in m'n nieuwe huis. Een tweede keer zou ik het iets anders aanpakken, maar het is allemaal in één keer gelukt. Ik had eerst het paneel gemonteerd en daarna afgewerkt. Nu zou ik de overlengte gebruiken en het paneel op een trapje of tafeltje afwerken en vervolgens pas monteren.

Ik heb wel maar 6 (CAT6 UTP) kabels voor 3 wanddozen. Dus het viel ook allemaal wel mee. Bij mij hangt het paneel linksboven in de meterkast op de achterwand. Overlengte aan kabel ligt opgerold met wat velcro bovenop een soort plafond plank. Switch, router, wireless controller komt op de kopse kant en dan hou ik nog ruimte voor een plankje om m'n NAS op te zetten.

Rack is leuk, maar mijn meterkast is ook vrij krap. Daarbij denk ik qua koeling dat het ook prima is om het netjes in de meterkast zelf te monteren. Heb de kast zo goed mogelijk stofvrij gemaakt en ben van plan dat zo af en toe bij te houden. Voor het mooie nog wat afdekkapjes voor vrije RJ45 poorten.

Hou overal gewoon een beetje overlengte, dan kan je altijd nog een keer prikken of dingen anders ophangen. Ik vind zelf dat LSA stroken minder foutgevoelig zijn dan RJ45 stekkers. Daarbij is het gewoon leuk en netjes om het zo te doen. Hoop dat je wat hebt aan mijn overwegingen en ervaringen. Ik heb zelf ook veel gezocht en gelezen hier en daardoor vooraf een stuk wijzer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Le Mol
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ipv een complete kast kan je ook alleen een rack muurbeugel gebruiken, en die kan je ook 90graden gedraaid monteren, met een patch paneel en switch erin. Bijvoorbeeld zoiets: https://www.netwerkwinkel...T19-WMB4-180-p_33239.html

Logic brings you from a to b, your imagination can bring you anywhere

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirBlade
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01-07 14:21
Als ik het me goed herinner is recent (ergens in het laatste decennia) het bouwbesluit aangepast om meterkasten kleiner te maken om te voorkomen dat de bewoner de meterkast voor iets anders dan het ophangen van meter kan gebruiken. Als je een grote meterkast wil moet je een oudere woning kopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gophlin
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:40
[...]

Er zijn ook mooie 1/2 U patchpanelen met 12 poorten. Ik had een soortgelijk probleem als de TS en heb eea zo opgelost: Gophlin in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

En ja, een patchkast is misschien overkill zoals verschillende al zeggen maar het staat gewoon een stuk netter :P

majime-it.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Gophlin schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:02:
[...]

Er zijn ook mooie 1/2 U patchpanelen met 12 poorten. Ik had een soortgelijk probleem als de TS en heb eea zo opgelost: Gophlin in "Het grote topic voor nette lan afwerking deel 4"

En ja, een patchkast is misschien overkill zoals verschillende al zeggen maar het staat gewoon een stuk netter :P
Ook een mooie oplossing en mooie panelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:21
SirBlade schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 11:12:
Als ik het me goed herinner is recent (ergens in het laatste decennia) het bouwbesluit aangepast om meterkasten kleiner te maken om te voorkomen dat de bewoner de meterkast voor iets anders dan het ophangen van meter kan gebruiken. Als je een grote meterkast wil moet je een oudere woning kopen.
Mwoah, meer dat niemand zit te wachten op een grote loze kast. Voor optimale ontwerpvrijheid wil je zo min mogelijk vaste elementen die groter zijn dan nodig.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
[...]

Sowieso moet je alles labelen, dus kabel of buis achter patchpaneel, patchpunt en daarna nog kleurcoderen of labelen van je patchkabels als ze wat langer zijn.
Jouw 2 voorbeelden hebben geen labels, tja, dat 'helpt' dan ook niet mee.
Een patchpaneel is ook weer foutgevoelig. Dan kan er nog meer stuk.

Begrijp me niet verkeerd, super leuk/gaaf gedaan. Maar een watervaste stift en de buizen benoemen is al de helft. En een regenboog aan rubberen hoesjes met evt. een legenda en het is duidelijker dan wat jij op de foto's hebt.

Maar goed, ik heb een lichte allergie gekregen voor patchruimtes. Een stopcontact is altijd aangesloten, maar bij (bedrijfs) netwerken is het 'normaal' dat je de helft niet aansluit en daarna 'mannetjes' hebt rondlopen die dat weer fixen. Alsof de prijs per poort op een (werkplek) switch zo duur is dat het de bureaucratie waard is. Nog los van de irritatie van de eindgebruiker die niet gewoon kan inprikken.... offtopic, maar verklaart de kritische noot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

TheGhostInc schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:35:
Jouw 2 voorbeelden hebben geen labels, tja, dat 'helpt' dan ook niet mee.
Een patchpaneel is ook weer foutgevoelig. Dan kan er nog meer stuk.
Hoezo is het foutgevoeliger? Zo'n patchpaneel gaat geen kant op, in tegenstelling tot kabels met pluggen.

Ik heb inderdaad bewust gekozen om niet op mijn patchpanelen te schrijven, minder handig voor als ik verhuis. Daarom ligt er een legenda bij welk getal bij welke poort thuis hoort, veel simpeler kan haast niet. :)
Een stopcontact is altijd aangesloten, maar bij (bedrijfs) netwerken is het 'normaal' dat je de helft niet aansluit en daarna 'mannetjes' hebt rondlopen die dat weer fixen. Alsof de prijs per poort op een (werkplek) switch zo duur is dat het de bureaucratie waard is.
Zal niet zoveel met een specifieke plek te maken hebben. Maar switches zijn toch behoorlijk aan de prijs. Bij ons op kantoor zaten er zo'n 30 patchpunten per ruimte, terwijl er maar 8 bureau's staan. Geloof dat ongeveer de helft in gebruik was. Met een patchpaneel heb je dus maar de helft kleinere switch nodig. Zonder patchpaneel gaat het toch behoorlijk in de kosten lopen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 20:06
Mijn meterkast stamt uit een jaar waar men nog niet zo nadacht over het efficient positioneren van de meters en stoppenkast (jazeker, ouderwetse silicium gevulde zekeringen). Er was dan ook geen ruimte om een net 10" rack op te hangen.

Uiteindelijk tijdens een regenachtige zondagmiddag met 4x4 latten onderstaande geklust. Deze foto is direct na het monteren genomen, dus er missen nog wat patches. Bovendien is er een sectie onder toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: https://vullisbak.blob.core.windows.net/public/hobbybob_10inch.jpg

Resultaat is een zeer hoog hobby-bob gehalte en niet zo super strak als met een degelijk rack, maar voldoet en belangrijker past! Patch paneel uit China voor ~EUR20, kunststof L-profiel om de Raspberries in te hangen en een stukje multiplex om de frontpanels te maken.Totale kosten ~EUR30.

Plan was om op termijn de meters en stoppenkast te verhangen en een net rack op te hangen. Dit moet er nog steeds van komen, want eigenlijk voldoet het prima en zolang je niet te vaak in je meterkast leeft stoort de lelijkheid van het geheel ook niet teveel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
rens-br schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:41:
[...]

Hoezo is het foutgevoeliger? Zo'n patchpaneel gaat geen kant op, in tegenstelling tot kabels met pluggen.
Volgens mij heb je 2x zoveel pluggen EN een patchpaneel.
Daarnaast ben ik niet de hele dag aan het patchen.1x in de 5 tot 10 jaar om de switch te vervangen
rens-br schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 13:41:
Zal niet zoveel met een specifieke plek te maken hebben. Maar switches zijn toch behoorlijk aan de prijs. Bij ons op kantoor zaten er zo'n 30 patchpunten per ruimte, terwijl er maar 8 bureau's staan. Geloof dat ongeveer de helft in gebruik was. Met een patchpaneel heb je dus maar de helft kleinere switch nodig. Zonder patchpaneel gaat het toch behoorlijk in de kosten lopen.
Een managed switch kost zo'n €5-10 per poort, unmanaged zelfs maar €2-3. Dan moet je geen dure patchkabels / patchpanelen hebben, want dan ben je al duurder uit. En de uren die er later in gestoken moeten worden om patches te veranderen...
Maar het blijft gewoon raar om wel 30 patchpunten aan te leggen en er dan 8 aan te sluiten. Alsof al het schakelmateriaal/kabel/... voor niks is, maar de switch de echte kosten zijn.

Heb zelf een keer een stel plastic patch doosjes gebruikt. Daar klink je modules in. Grote voordeel was dat het op de achterwand kon hangen en niet in de weg zat.
Dan kun je daarna je apparatuur plaatsen zoals je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seriph
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 02-08 21:31
Ik denk dat de reden achter patchpoorten niet aansluiten er een van veiligheid is. Ik disable altijd alle poorten die niet in gebruik zijn. Dit om te voorkomen dat iemand een rogue device in het netwerk kan prikken. Voor thuis is dat natuurlijk niet spannend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DBND
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-07 16:13
[...]
[...]
Ter info, Vind dat de meeste IT winkels best wel veel vragen voor een stukje ijzer op standaard maat. Eenvoudige leggers heb ik bij de muziek liefhebbers gevonden. De mijne besteld bij Musikhaus Thomann.

[ Voor 0% gewijzigd door DBND op 18-12-2018 16:36 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• choman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 03-08 12:32
Vullisbak schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 14:04:
Mijn meterkast stamt uit een jaar waar men nog niet zo nadacht over het efficient positioneren van de meters en stoppenkast (jazeker, ouderwetse silicium gevulde zekeringen). Er was dan ook geen ruimte om een net 10" rack op te hangen.

Uiteindelijk tijdens een regenachtige zondagmiddag met 4x4 latten onderstaande geklust. Deze foto is direct na het monteren genomen, dus er missen nog wat patches. Bovendien is er een sectie onder toegevoegd.

[Afbeelding]

Resultaat is een zeer hoog hobby-bob gehalte en niet zo super strak als met een degelijk rack, maar voldoet en belangrijker past! Patch paneel uit China voor ~EUR20, kunststof L-profiel om de Raspberries in te hangen en een stukje multiplex om de frontpanels te maken.Totale kosten ~EUR30.

Plan was om op termijn de meters en stoppenkast te verhangen en een net rack op te hangen. Dit moet er nog steeds van komen, want eigenlijk voldoet het prima en zolang je niet te vaak in je meterkast leeft stoort de lelijkheid van het geheel ook niet teveel.
@Vullisbak wat heb je nu onderin het rack hangen ? waar die 2 utb kabels in gaan, en waar 1 usb uit komt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ykaenS
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 06-07 11:41
choman schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:43:
[...]

@Vullisbak wat heb je nu onderin het rack hangen ? waar die 2 utb kabels in gaan, en waar 1 usb uit komt ?
Lijken mij de Raspberries, zoals ook al aangegeven door Vullisbak

Of bedoel je datgene met die 5 USB poorten, waar 1 kabel uitkomt?

[ Voor 10% gewijzigd door ykaenS op 18-12-2018 18:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
Ik neem aan dat jullie wel weten dat een meterkast aan specifieke ruimte moet voldoen. Deze staat wettelijk vast gesteld tot op de millimeter. Het is niet zo maar een kast waar de water,gas en elektra meter in zijn gemoffeld. Wat u verder rommelt in die kast is eigen risico!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

turtles3 schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 20:57:
Ik neem aan dat jullie wel weten dat een meterkast aan specifieke ruimte moet voldoen. Deze staat wettelijk vast gesteld tot op de millimeter. Het is niet zo maar een kast waar de water,gas en elektra meter in zijn gemoffeld. Wat u verder rommelt in die kast is eigen risico!
Ik vraag me af wat de verzekering doet bij brand als je heel de meterkast vol bouwt met deze spullen die niet in de meter kast thuis horen...

De brandweer is hier in elk geval absoluut niet blij mee.

Ik vraag me ook af waarom zou zoveel zooi in je meter kast willen.
Ik heb het in elk van niet

De naam zegt het ook al meterkast
Bedoelt voor gasmeter,watermeter en stroommeter _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-12-2018 00:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Excuses voor de late reactie. We zitten dus midden in de oplevering en daarbij gewoon aan het werk. Erg bedankt voor de foto's van de afwerking met 10 inch materiaal. Ik had dat topic al gevonden, maar was specifiek op zoek naar ervaringen met 10 inch producten.
Ik ga nog even goed nameten of ik beter een 4U of een 6U kast neem. Zover ik nu kan zien heb ik 1U nodig voor een spanningsboog, 1U voor de Netgear switch en 2x 0,5U voor de patchpanelen. Dan hou ik zelfs in de 4U kast nog 1U over voor airflow voor de switch.
Als het niet gaat passen, dan zal ik inderdaad zelf iets moeten fabriceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:18
Verwijderd schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 23:58:
[...]

Ik vraag me af wat de verzekering doet bij brand als je heel de meterkast vol bouwt met deze spullen die niet in de meter kast thuis horen...

De brandweer is hier in elk geval absoluut niet blij mee.

Ik vraag me ook af waarom zou zoveel zooi in je meter kast willen.
Ik heb het in elk van niet

De naam zegt het ook al meterkast
Bedoelt voor gasmeter,watermeter en stroommeter _/-\o_
Heel vaak wordt de (glasvezel) modem gemonteerd in de meterkast, en COAX komt hier ook binnen, dus ook netwerk apparatuur hoort thuis in de meterkast. Tevens is het de plek waar alle loze/telefoon/coax leidingen uitkomen. Als je het dus netjes inricht en aan sluit zal het geen problemen geven. Ga je een routertje aan een aantal kabels laten zweven met een gespannen voedingsdraadje dan wordt het een ander verhaal.

Juist het netjes afwerken met 10" (of 19") patch panelen en de hele zaak goed monteren is waar de TS mee bezig is. Dit juist om onveilige situaties te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vullisbak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 29-07 20:06
choman schreef op dinsdag 18 december 2018 @ 16:43:wat heb je nu onderin het rack hangen ? waar die 2 utb kabels in gaan, en waar 1 usb uit komt ?
Ik denk dat je een rpi bedoeld (2 boven elkaar), in een geknutselde rack mount tray. USB connector links levert de stroom. In de tray een dikke supercap die voldoende lading heeft om de pi een clean shutdown te laten doen in geval van stroomuitval.

Helemaal onderin is een USB charging station. Prima powersupply voor een aantal PIs.

• AgeOfPanic
Ben weer een paar stappen verder dankzij jullie, maar heb nog een vraag. Ik was van plan om Cat6A te trekken, maar nu blijkt dat alle loze leidingen in 16 mm zijn uitgevoerd. Bij voorkeur zou ik graag twee kabels per leiding trekken. Ik heb deze optie gevonden:
https://netwerkproducten....05-m-grijs-p-4361083.html

Deze kabel is 6.6 mm in doorsnede. Twee daarvan zouden toch door een 16mm buis moeten passen? Cat5e is ongeveer 5 mm in doorsnede en daarvan wordt gezegd dat je makkelijk twee kabels door 16 mm krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01:21
CAT6A is vrij stug. Twee tegelijk door 16mm is al moeilijk zat door een rechte buis, laat staan met bochten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
Hmm, ik moet maar eens kijken. Dan ofwel 1 Cat6A kabel of toch twee Cat5E. Het duurt sowieso nog een tijd voordat ik meer dan 1 gigabit nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turtles3
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-07-2020
AgeOfPanic schreef op donderdag 20 december 2018 @ 23:59:
Ben weer een paar stappen verder dankzij jullie, maar heb nog een vraag. Ik was van plan om Cat6A te trekken, maar nu blijkt dat alle loze leidingen in 16 mm zijn uitgevoerd. Bij voorkeur zou ik graag twee kabels per leiding trekken. Ik heb deze optie gevonden:
https://netwerkproducten....05-m-grijs-p-4361083.html

Deze kabel is 6.6 mm in doorsnede. Twee daarvan zouden toch door een 16mm buis moeten passen? Cat5e is ongeveer 5 mm in doorsnede en daarvan wordt gezegd dat je makkelijk twee kabels door 16 mm krijgt.
Ik denk dat de 2 kabels het gemakkelijkste 1 voor 1 door de buis het gemakkelijkste is. In ieder geval zou ik er flink glijmiddel tegenaan gooien.
Pagina: 1