Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-01 20:11
Beste Tweakers,

kort geleden heb ik in mijn nieuwbouwhuis een aantal solid/stugge cat6 kabels getrokken en aan de eindes (in de kamers) afgewerkt met data aansluitingen. Nu kwam ik er kort geleden achter dat Ubiquiti de AC In Wall levert: een dubbele data aansluiting en wireless AP in 1.
Op zolder wil ik de 'standaard' data aansluiting wisselen voor zo'n AC In Wall, maar dan heb ik aan het eind van de kabel een RJ45 connector nodig. Ik heb begrepen dat een RJ45 connector op een solid/stugge kabel maken eigenlijk niet de bedoeling is.

Wat zou jullie advies zijn:
1) data aansluiting eraf, RJ45 connector op solid kabel, AP In Wall aansluiten,
- of -
2) data aansluiting eraf, kabel weghalen, nieuwe soepele kabel erin, RJ45 connector erop en dan AP In Wall aansluiten?

Vriendelijke groet!

Beste antwoord (via James85 op 18-11-2017 10:59)

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 10:02
Gewoon eropknijpen.

Er zijn speciale connectoren voor, maar ik heb gewoon zo'n zakje met de allergoedkoopste uit China. Kost mogelijk enkel wat meer geklooi om te zorgen dat je de aders ook goed raakt.

Haal de juiste als je nog dingen moet kopen, anders gewoon proberen.

Afbeeldingslocatie: https://www.cableorganizer.com/images/articles/solid-stranded-rj45-connectors/identify-solid-stranded-rj45.png

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 25-04 10:02
Gewoon eropknijpen.

Er zijn speciale connectoren voor, maar ik heb gewoon zo'n zakje met de allergoedkoopste uit China. Kost mogelijk enkel wat meer geklooi om te zorgen dat je de aders ook goed raakt.

Haal de juiste als je nog dingen moet kopen, anders gewoon proberen.

Afbeeldingslocatie: https://www.cableorganizer.com/images/articles/solid-stranded-rj45-connectors/identify-solid-stranded-rj45.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:23

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Je moet alleen de kern in de kabel ver genoeg wegknippen en het is wat meer friemelen, maar het kan prima!

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:33
Als je al connectoren hebt liggen: gewoon proberen. Nee, het is niet de bedoeling om 'standaard' connectoren op een solid kabel te zetten, maar het heeft hier jarenlang probleemloos gewerkt. Garanties dat het kan & werkt krijg je niet - maar als het niet werkt kan je alsnog andere connectors proberen.

Als je nog geen connectoren hebt: dan inderdaad de juiste connector aanschaffen en aan de kabel monteren.

De kabel vervangen door stranded UTP wordt ook afgeraden: dat soort kabels zijn niet bedoeld om 'getrokken' te worden, grote kans op kabelbreuken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• James85
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 16-01 20:11
Dank voor alle reacties, ik ga het gewoon proberen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timewa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-04 16:35
Hi James, hoe bevalt die Unifi wall outlet? Tevreden?

Ik overweeg om ze in m'n hele huis te gaan gebruiken, zie:
Timewa in "Advies gevraagd: Hoogwaardige warmtepomp & top solar panelen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:50

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
@Timewa het kicken en kapen van topics is niet toegestaan en je kan je vraag prima via de DM aan @James85 stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Nu online
Het is gewoon niet slim om RJ45 connectoren aan kabels te knijpen.
Lijkt vaak prima te gaan tot je over een paar jaar onverklaarbare netwerk problemen krijgt.

Gewoon afmonteren op een doos en dan kant en klare patchkabels gebruiken

Het is gewoon hetzelfde als een tweelingsnoer in je elektrische installatie te gebruiken in plaats van VD draad.
Werkt ook gewoon, tot je huis afbrand.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:38
Ben(V) schreef op dinsdag 3 april 2018 @ 19:56:
Het is gewoon niet slim om RJ45 connectoren aan kabels te knijpen.
Lijkt vaak prima te gaan tot je over een paar jaar onverklaarbare netwerk problemen krijgt.
Is een beetje overdreven zolang je er verder niet meer aan zit (wat vaak het geval is bij (inwall) AP's.
Het is wel een vereiste dat je inderdaad passende connectoren gebruikt voor solid kabel.
Gewoon afmonteren op een doos en dan kant en klare patchkabels gebruiken

Het is gewoon hetzelfde als een tweelingsnoer in je elektrische installatie te gebruiken in plaats van VD draad.
Werkt ook gewoon, tot je huis afbrand.
Beetje manke vergelijking naar mijn idee, je gebruikt bij ethernet geen 230v en in principe dus geen brandgevaar.
En ja tweelingsnoer gebruik je alsnog wel in je elektrische installatie, als je zegt dat je het niet moet gebruiken in de VASTE installatie is het nog weer anders..

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Tja als je hier tekst wilt schrijven zonder iets te zeggen mij best, maar de praktijk wijst gewoon uit dat op termijn je problemen krijgt met aangeknepen RJ45 connectoren in vaste installaties.

Ze gaan corroderen en geven ongedefinieerde problemen in je netwerk, maar als je denkt het beter te weten gewoon doen, ik heb de problemen niet.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:33
Ben(V) schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:49:
Tja als je hier tekst wilt schrijven zonder iets te zeggen mij best, maar de praktijk wijst gewoon uit dat op termijn je problemen krijgt met aangeknepen RJ45 connectoren in vaste installaties.
Hier heeft de praktijk uitgewezen dat je tenminste 9 jaar lang probleemloos gigabit verbindingen in je netwerk kan hebben, met aangeknepen RJ45 connectoren op solid kabel. En dat waren dan nog connectoren die niet voor solid bedoeld waren. :X
Ze gaan corroderen en geven ongedefinieerde problemen in je netwerk, maar als je denkt het beter te weten gewoon doen, ik heb de problemen niet.
Lijkt mij dat als je RJ45 connectoren gebruikt die speciaal gemaakt zijn voor solid kabel, dit gewoon goed betrouwbaar zal werken. Als de pinnen van de connector op eenzelfde manier betrouwbaar met de solid kabel verbinden als dat in een wandcontactdoos gebeurd, zal corrosie geen rol spelen.

RJ45 aan solid kabel zou absoluut niet mijn voorkeur hebben, maar voor het probleem van de TS is het wel de beste oplossing: stranded kabels door de buis trekken heeft ook niet de voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 15:38
Ben(V) schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 15:49:

Neem aan dat je op mij doelt met dit berichtje.. maar bij ons op het bedrijf ligt al minstens 15 (en continue in gebruik) een solid kabel met rechtstreekse RJ45-pluggen erop en nog nooit problemen mee gehad.
Tevens wel grappig de ruimte waar deze is/wordt toegepast is in een pekel-lokaal.. dus een vrij corrosieve omgeving..

Het is en blijft een kwestie van juiste kabel + juiste connector(en) + correcte montage, en zolang je inderdaad niet teveel verder aan de kabels zit is er niets aan de hand, solid kabels zijn niet gemaakt om (te) veel te bewegen, daardoor kunnen (en zullen) ze inderdaad sneller knappen/kapot gaan. Maar zoals ik ook in m'n vorige bericht aangaf, als je deze gebruikt voor/in een afgemonteerd AP is er in principe niets aan de hand.
vanaalten schreef op vrijdag 6 april 2018 @ 16:31:

RJ45 aan solid kabel zou absoluut niet mijn voorkeur hebben, maar voor het probleem van de TS is het wel de beste oplossing: stranded kabels door de buis trekken heeft ook niet de voorkeur.
stranded kabels door een buis trekken hoeft ook geen succes te zijn.. je trekt deze (inwendig) eerder kapot en dan kan je dus ook vrij snel onverklaarbare storingen krijgen.. :'(

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Nu online
Tja dat zijn van die argumenten als mijn opa rookte als een ketter en is 95 geworden dus roken is helemaal niet ongezond.

Pagina: 1