Hoe romantisch om alles, maar dan ook alles, samen te delen. Echter een liefdesrelatie is gebaseerd op vertrouwen. Waarom zou je dan samen op één koopakte of hypotheekovereenkomst moeten staan als dat niet noodzakelijk is of zelfs te vermijden is.
Een liefdesrelatie moet je niet willen vangen en vastleggen met contracten, aktes en andere zakelijke overeenkomsten. Een liefdesrelatie is toch immers gebaseerd op het vertrouwen van twee mensen die van elkaar houden?
Wat zijn de voordelen van deze contracten? Wat zijn de risico's van deze zakelijke overeenkomsten?
Mijn advies aan topicstarter:
- Het huis en de hypotheek op één naam houden i.v.m. hoofdelijke aansprakelijkheid en één persoon (dus eigenaar) lost hypotheek af.
- Niet trouwen
- Geen samenlevingscontract
- Geen geregistreerd partnerschap
- Niet gezamenlijk een nieuw huis kopen en saampjes nieuwe hypotheek opstellen.
- Geen onnodige kosten maken.
Kortom: KISS = keep it stupid simpel.
Je kan door een "gezamelijke hypotheek" en bij beide personen op één koopakte elkaar financieel flink de afgrond in helpen.
Enkel extreme voorbeelden (ja ja

) waarbij het flink mis kan gaan en wat de gevolgen kunnen zijn bij een gezamelijke hypotheek en bij beide personen op één koopakte van een huis:
- TS raakt over 10 jaar drugsverslaafd en snuift stiekem € 300.000,- aan coke op. Wie gaat dat betalen? En hoe? Gevolg: forse betalingsachterstanden (enkele tonnen). Hoofdelijk aansprakelijk: verkoop huis
- Vriendin krijgt een gokverslaving en bouwt een schuld op bv. € 250.000,-.Gevolg: forse betalingsachterstanden, hoofdelijk aansprakelijk: verkoop huis
- TS vergeet de verzekering van zijn auto te betalen en veroorzaakt een zwaar ongeluk. Gevolg: Tegenpartij eist forse schadeclaim (enkele tonnen). Hoofdelijk aansprakelijk: verkoop huis
- Vriendin krijgt na de "seven-year-itch" een minnaar en bestelt voor drie ton bij verschillende postorderbedrijven op krediet natuurlijk. Laat nieuwe huisraad en overige goederen bij minnaar bezorgen. Gevolg: Schulden, niet kunnen betalen, aanmaningen, hoofdelijk aansprakelijk: (executie)verkoop huis
- Vriendin raakt werkloos of wordt door ziekte arbeidsongeschikt en de relatie komt onder druk te staan. Vriendin wil weg en wil ook uitgekocht worden. TS heeft het geld niet direct. Gevolg: (executie)verkoop huis.
- bedenk zelf maar een paar scenario's met "vechtscheidingen". Vechtscheidingen zijn in tegenstelling tot mijn scenario's misschien wel realistisch.
Het punt dat ik wil maken is:
Houd "grote aankopen" bv. huis, auto, boot, opstalverzekering, autoverzekering, enz. op naam van één persoon en uiteraard betaalt deze persoon de rekeningen hiervoor.
Open een gezamenlijke bankrekening voor de "kleine dingen":
Bv, gas, water, licht, dagelijkse boodschappen, vakantie, inboedel, inrichting en decoratie huis, samen uit eten, brandstof voor autovakantie, enz..
Bij "inwonen bij een huiseigenaar" heb je met urgentie makkelijker een huurwoninkje, mocht de relatie onverhoopt stuklopen. Er is minder papierwerk, minder rompslomp, minder kosten, minder ergernis.
Zo zou ik het doen (als ik een rijke vriendin had).
Als TS en vriendin de komende 80 jaar dolgelukkig samenleven en samenblijven, dan hebben ze daar echt geen financiële inleg/inzet voor nodig.