Dat is precies de wijziging die ik bedoel. Die is dus al ingegaan, anders was het een prima optie naar mijn mening, niet alleen de voordeligste. Ik schreef ook @Tsurany : eerst de voor/nadelen op een rijtje zetten. Zo impactvol is trouwen absoluut niet meer (hooguit emotioneel) en bij uit elkaar gaan is het juist veel duidelijker (zeker met deze nieuwe regels) dan als je niet getrouwd bent en wel een huis samen hebt gekocht.CH4OS schreef op dinsdag 11 december 2018 @ 11:36:
[...]
Geen idee wat je bedoelt met VEH, maar ik lees hier weer wat anders; https://www.echtscheiding...huwelijksregels-2018.html
Lijkt me op een dergelijke site dat dergelijke informatie cruciaal is als het klopt.
Maar de regels zijn dus al gewijzigd. Dus als hij nu trouwt, is het huis (en de lening bij zijn ouders) gewoon van hem. Zij kan dan wel de helft ervan gaan aflossen, maar dat maakt haar geen eigenaar.
Omgekeerd, als zij haar geld gebruikt om nu zelf een huis te kopen, is dat gewoon van haar, niet van jou (tenzij je eerst getrouwd bent).
Hoe langer ik erover nadenk des te meer ik het met eens ben met de eerste zin van @Peatsmoke: als je het heel objectief bekijkt, heb jij bezit + een relatief kleine lening. Zij heeft vermogen, geen bezit (en voor het gemak) geen lening. Het is toch eigenlijk niet zo nuttig om de lage lasten die je nu hebt nog verder te verlagen met haar geld?
En dan ook nog eens kosten te maken om haar deels eigenaar te maken.
Beste wat ze kan doen is dat geld in een investeringsappartement steken. Koop iets leuks (kan ook een nieuwbouwobject zijn) en verhuur het. Een kleine studio of vakantiewoning. Niet met als doel om in te wonen maar voor officieel lange termijn verhuur. Daar zijn jullie beide financieel gezien beter bij gebaat. Maar als je in een huis wil wonen waar ze deels eigenaar van is, verandert nu trouwen daar dus inderdaad niks aan.
VEH = Vereniging Eigen Huis, het artikel geeft ook aan 1jan 2018 maar omdat de kop "nieuwe regels" is in de december editie dacht ik dat het om 2019 ging.
Voor de duidelijkheid:
Per 1 jan 2018: schulden en bezit die je al had vóór huwelijksdatum blijven van jou. Alles wat jij na huwelijksdatum koopt is gedeeld. Erfenissen en schenkingen vóór EN na huwelijk blijven van jou. Voor deze datum vielen deze nog wel in de gemeenschap.
jan 2015 was deze wet voorgesteld.
[ Voor 3% gewijzigd door Jazco2nd op 11-12-2018 11:55 ]