ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13
Mijn eerste bouw was met profielen van 40x40 en dan 3 hoog. (120x40 total)
Op meerdere punten waren de horizontale delen verticaal aan elkaar bevestigd.
Na een kleine 6 maanden waren de delen van elkaar verschoven ondanks alle bevestigingen.
Inmiddels een basis chassis met 160x40 profielen.
Tot nu toe bevalt dat goed, de delen bewegen nu niet meer met 50 punten beweging in de software.
Pas bij 65 gaat er nu eea protesteren
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
wat deze actuators kan hebben bij bepaalde snelheid of amperage.
Is dat ergens op het net te vinden ?
Ik volg je vraag niet helemaal..kermid schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 10:26:
Heeft iemand al eens een berekening gemaakt ,
wat deze actuators kan hebben bij bepaalde snelheid of amperage.
Is dat ergens op het net te vinden ?
Totaal stroom verbruik van 1 motor?
to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets
groet
:fill(white):strip_exif()/f/image/xSVBaPmkitKO7hE7ZpQtz9T8.png?f=user_large)
maximaal koppel is 7,1nm (dit is van een 80ST, deze heeft de zelfde elektrische specs as de 90ST alleen andere bouwvorm)
Pitch van de SFU 1605 is 5mm
Piek koppel = 2*PI()*7,1*1000/5 = 8922,123136
8922,123136 / 9,81 = 909 kg per actuator
nominaal (dus bij 2,39nm) is dit 306 kg
Het piek vermogen van de motoren (7,1nm bij 3000rpm) is ongeveer 2,2kw per motor. met wat verliezen kom je op 4x 2,3kw piek wat er theoretisch uit het net opgenomen zou kunnen worden.
maar dan zit je op net geen 4 ton met een verplaatsing van 250mm/s

dit zijn de theoretische waardes. met de 3d geprinte onderdelen ga je dit never nooit halen
[ Voor 6% gewijzigd door e_hagenaar op 04-02-2021 13:58 ]
Maar met een 1/2 oog op de meter zie ik meestal waarden van rond 250w
En ik heb een chassis wat niet het lichtste is.
Avg gebruik heb ik niet gemeten, al is dat wel een ding wat op de agenda staat.
ivm mijn flightsimulator .
Dit is een sectie van een echte Cessna 172M omgebouwd naar 172 sp en instrumenten van Simkits en omgebouwde instrumenten uit een echte cockpit
Gewicht is 275 kilo ex pilot
heb hiervoor ook een 225grd scherm met 3 hd beamers op 30x30 profielen
eea wordt aangedreven door een thanos board
We hoeven denk ik niet toe te lichten dat we hier graag foto's van zien verschijnen natuurlijkkermid schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 17:30:
Dank voor de uitleg , ben bezig met een 6 dof
ivm mijn flightsimulator .
Dit is een sectie van een echte Cessna 172M omgebouwd naar 172 sp en instrumenten van Simkits en omgebouwde instrumenten uit een echte cockpit
Gewicht is 275 kilo ex pilot
heb hiervoor ook een 225grd scherm met 3 hd beamers op 30x30 profielen
eea wordt aangedreven door een thanos board
de kunstof delen worden geprint as we speak.
groet
Ik denk dat een 6 DOF build wel zijn eigen topic verdient hier op tweakers.kermid schreef op donderdag 4 februari 2021 @ 20:00:
Ik zal dit zeker doen , zodra de actuators klaar zijn ,
de kunstof delen worden geprint as we speak.
groet
Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567
voor de einddelen zitten gaten voor m8 maar de Itemonderdelen gaan uit van M10,
Hierdoor zijn de sluitringen te groot, ik kan geen geschikte sluitringen vinden .
Iemand idee wat of welke ik moet gebruiken ?
groet
PSN: DutchTrickle PVoutput
is elke versteviging meegenomen .
ik weet dat er voor deze situatie ringen zijn , m10x16,1mm maar kan ze niet vinden
groet Henk
op zich zijn de 3d onderdelen vrij sterk geprint en kunnen ze best veel hebben
Opvulschijf 10x16x1kermid schreef op dinsdag 2 maart 2021 @ 09:39:
ik weet dat er voor deze situatie ringen zijn , m10x16,1mm maar kan ze niet vinden
Maar ik denk dat het niet veel uit maakt aangezien de kop ban de bout bijna net zo groot is
[ Voor 13% gewijzigd door e_hagenaar op 03-03-2021 08:59 ]
wachten is op het lagerhuis van de poot
groet Henk
Ik gebruik nu ondertussen bijna een jaar m'n SFX-100 en ben er nog steed erg tevreden van. Helaas heb ik wel een issue sinds de laatste weken waarbij de poten tijdens het rijden niet even diep ten opzichte van elkaar bewegen. (if that makes sense) De SFX buigt als het ware door langs een kant waardoor ik de rig heen en weer kan schommelen als het ware. De poten staan allemaal nog steeds mooi op de rubbers en de begin positie na het starten doet ie ook prima. Heb op dit moment niet echt een aanknopingspunt hoe te troubleshooten gezien er niets is veranderd aan setup of rig de laatste weken / maanden. Iemand dit toevallig ook al voorgehad of weet waar de oorzaak zou kunnen liggen?

Check even de motorkoppeling, bij mij zat deze op gegeven moment los, waardoor 1 actuator het eigenlijk niet meer deed. Kwestie van met inbusje even aandraaien.Elbaceever schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:13:
Hoi iedereen
Ik gebruik nu ondertussen bijna een jaar m'n SFX-100 en ben er nog steed erg tevreden van. Helaas heb ik wel een issue sinds de laatste weken waarbij de poten tijdens het rijden niet even diep ten opzichte van elkaar bewegen. (if that makes sense) De SFX buigt als het ware door langs een kant waardoor ik de rig heen en weer kan schommelen als het ware. De poten staan allemaal nog steeds mooi op de rubbers en de begin positie na het starten doet ie ook prima. Heb op dit moment niet echt een aanknopingspunt hoe te troubleshooten gezien er niets is veranderd aan setup of rig de laatste weken / maanden. Iemand dit toevallig ook al voorgehad of weet waar de oorzaak zou kunnen liggen?
Bij mij ook de koppeling die los gekomen is. Ineens voelt de beweging niet soepel meer en een poot die los komt van de grond.evuijtert schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:19:
[...]
Check even de motorkoppeling, bij mij zat deze op gegeven moment los, waardoor 1 actuator het eigenlijk niet meer deed. Kwestie van met inbusje even aandraaien.
Zoals eerder aangegeven door de mede SFX gebruikers is het waarschijnlijk een koppeling die slipt.Elbaceever schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 13:13:
Hoi iedereen
Even aandraaien, maar soms moet je hem echt enorm vast draaien. Om zeker te zijn of dit de oorzaak is of niet kun je met een viltstift een streep over de koppeling en de motor as zetten.
Als deze dan tov van elkaar zijn vergaan weet je zeker wat de oorzaak is.
Ik begin het steeds verleidelijker te vinden ook zo'n setup te bouwen maar potentieel geluidsoverlast is wel een ding.
Hout is gehoriger dan nieuwbouw/beton.
Met 0><50% is het nagenoeg niet hoorbaar, op een enkele uitzondering na.
Tussen de 50 en 75% zou er wat vaker een geluid kunnen komen.
Met 75 tot 100% geeft de rig wel wat geluid, maar dan nog steeds is het afhankelijk van baan en auto.
Je zou dan kunnen overwegen de rig op extra rubber dempers te plaatsen.
Meeste geluid heb ik met Sebring, Spa specifiek bij T1 en de Nordschleife.
Het geluid dat geproduceerd wordt is hangt af van de afstand en de snelheid die actuator af moet leggen in een bepaalde tijd.
Hoge snelheid + grote afstand = Veel geluid.
Nolimits 2 met de maximale settings, maakt zelfs meer geluid dan de seaflows

Beide kun je ook vervangen door ignus lagers. De onderste lagers kun je zo kopen, de ballscrew zou je zelf moeten printen.
Ik heb de onderste lagers liggen, maar ben er (nog) niet aan toegekomen om ze te vervangen.
Mijn rig staat een verdieping lager, maar als iedereen op bed ligt, dan moet ik terug naar 30-35% anders hebben ze er last van.
De zelf geprint lagers zijn slijtvast, maar hebben als nadeel dat de rig niet altijd vanzelf terug op de grond zakt.
Spot on @jbbrans @evuijtert @Henkus ! Hartelijk dank voor de hulp!!evuijtert schreef op vrijdag 5 maart 2021 @ 14:19:
[...]
Check even de motorkoppeling, bij mij zat deze op gegeven moment los, waardoor 1 actuator het eigenlijk niet meer deed. Kwestie van met inbusje even aandraaien.
Ligt ook aan je gehoor, of je hoge tonen nog goed hoort. Ik geloof dat er een toon van 12kHz ? geproduceerd word die je als hinderlijk kunt ervaren.Raimond613 schreef op zaterdag 6 maart 2021 @ 10:10:
Hoeveel geluid maakt zo'n SFX100 setup nu eigenlijk? Zijn de actuatoren duidelijk hoorbaar in actie, hoor de je de rig trillen of dreunen tijdens beweging en geeft het overlast voor de benedenverdieping?
Ik begin het steeds verleidelijker te vinden ook zo'n setup te bouwen maar potentieel geluidsoverlast is wel een ding.
Verder komt het meeste geluid van de dingen die aan de rig niet vastzitten zoals snoertjes die door de bewegingen ergens tegen aan tikken.
Het geluid van de sliders vind ik enorm meevallen, bij mij hoor ik ze amper.
:strip_exif()/f/image/DQAq2SU2AYzIAMz4AGdvKu1j.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb inmiddels mijn alu slot profielen binnen.
Het enige component wat ik nog steeds niet binnen heb zijn de Kinetik profielen
Is nu al iets van 5 maanden geloof ik..
https://opensfx.com/mods-item24-extrusion/ Hier heeft iemand een vervanging genomen en de aangepaste 3d-print files geplaatst.
Vraagje uit nieuwsgierigheid. Waarom heb je de hoekverbinders met de verstevigingsrib in het midden gedaan en niet aan de onder en de bovenkant? Dit laatste lijkt mij qua stijfheid beter
:strip_exif()/f/image/t89PTRJ2hlfA0TiLn6tuZn67.jpg?f=fotoalbum_large)
Afgewerkt en verzonken in het frame
:strip_exif()/f/image/YozltndYjZVi95M0Cu7k3E9m.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoek past prima, het volledige gewicht leunt op de 5 dwarsbalken
:strip_exif()/f/image/KcczZ1yBEx4izOT67cAXxZxX.jpg?f=fotoalbum_large)
Hij paste zo strak dat ik hem er met in een rubberen hamer in heb moeten rossen

[ Voor 3% gewijzigd door ScuL op 15-03-2021 06:26 ]
Maar..., wat als er boutjes los trillen van de hoekverbindingen hoe draai je die dan weer vast?
Bij dezeScuL schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 00:41:
De enige manier is de plaat eruit halen (rubberen hamer van de onderkant dan) maar de kans lijkt me eigenlijk minimaal gezien het feit dat ik 8 dikke hoekprofielen gebruik (van 80mm) en 5 dwarsbalken... we zullen zien!
Mijn beide alu builds hebben losse schroeven gehad.
Zelfs met het 160x40 profiel zit er voldoende speling in na een aantal uur gebruik.
De tweede build heeft het wel minder dan de eerste build, maar daar was het dan ook op gebouwd.
Druppeltje loctite erop voordat je ze vast draait. Dan trillen ze niet zomaar meer los. Neem de blauwe loctite in dit geval; vermoedelijk dat je ze ooit nog wel eens wel los wil kunnen krijgentoaster1 schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 00:14:
Netjes hoor, keurig.
Maar..., wat als er boutjes los trillen van de hoekverbindingen hoe draai je die dan weer vast?
Nog niet eerder gedaan, maar ik wil dit best doen. Heb je een paar fotos van je rig en sfx?keesvb schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:40:
Zou iemand mijn sponsor kunnen zijn om member te kunnen worden op opensfx.com?
[ Voor 7% gewijzigd door evuijtert op 19-03-2021 11:36 ]
gelukt?keesvb schreef op woensdag 17 maart 2021 @ 23:40:
Zou iemand mijn sponsor kunnen zijn om member te kunnen worden op opensfx.com?
Ook ik ben in het begin van het jaar gestart met de bouw van de SXF100 Actuators. Ik ben begonnen met het aanschaffen van de 3D printer (Ender 3 V2). Het printen ging verbazend soepel en heb daarna alle spulletjes besteld. Ik ben nu zover dat de acuators klaar zijn voor monteren op een frame. YouTube: SFX100 first test Ik heb geen ervaring met het bouwen van een raceframe met profielen. Mijn oog is gevallen op de "sim racing rig 4080" van Aluxprofiel. Voor mijn gevoel zou ik nog een extra dwarsprofiel plaatsen aan de voorkant net voorbij de verticale staanders om de boel wat stijver te maken. Mijn vraag is nu, is dit frame stijf en sterk genoeg om te gebruiken met de actuators. Ik heb deze vraag ook aan Aluxprofiel gesteld maar daar krijg ik geen antwoord op. Met vriendelijke groet, Louk Seton
Persoonlijk denk ik dat het chassis net te zwak is en makkelijk tordeerd.
Vooral op de hogere standen zul je snel beweging krijgen tussen de delen.
Mijn eerste chassis was 3x 4040, met veel verstevigingen om 40120 te krijgen, dit was geen succes.
Nu heb ik 40160 met 4x 40160 er tussen en veel extra hoek bevestigingen, dat gaat redelijk naar mijn idee
Met het oude chassis voelde ik de stoel verbuigen tijdens gebruik, nu bijna niet meer.
Met MayCAD heb ik mijn chassis ontworpen en de delen bij AluX besteld.
Evt kun je een ontwerp maken en hier delen voor discussie.
Tijd dat ze Kinetik eens uit de buylist halen en Item toevoegen..ScuL schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:32:
Ik wacht nog steeds op mijn Kinetik profielen, heb gecheckt mijn bestelling was in November.. nu dus bijna 6 maanden. Zojuist geprobeerd te bellen maar wordt niet opgenomen... binnenkort weer proberen
Heeft iemand toevallig nog een SFX-Shield over? PM me maar in dat geval. Is toch wel een mooiere oplossingen dan alles los kopen. Zijn nog steeds niet ergens kant en klaar in enkele stuks te verkrijgen of mis ik iets?
Als mijn bestelling na 2 weken niet binnen zou zijn, zou ik elke dag bellen, net zolang totdat ik iemand te pakken krijg.......ScuL schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:32:
Ik wacht nog steeds op mijn Kinetik profielen, heb gecheckt mijn bestelling was in November.. nu dus bijna 6 maanden. Zojuist geprobeerd te bellen maar wordt niet opgenomen... binnenkort weer proberen
Langer als 2 weken hoort het niet te duren. Alles uit China / Duitsland voor een complete build kun je binnen 2 weken in huis hebben, behalve de Kinetik profilen
Er naar toe rijden en zelf de spullen ophalen of direct geld terug. Kan je ook gelijk je Duitse scheldwoorden oefenen.ScuL schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:32:
Gelukkig heeft hij een lange reis de tijd om die scheldwoorden te oefenen als hij vanuit Nieuw-Zeeland erheen rijdttoaster1 schreef op donderdag 8 april 2021 @ 01:05:
[...]
Er naar toe rijden en zelf de spullen ophalen of direct geld terug. Kan je ook gelijk je Duitse scheldwoorden oefenen.
Nieuw-Zeeland??? Dat gaat lastig worden.Twijfels schreef op donderdag 8 april 2021 @ 08:07:
[...]
Gelukkig heeft hij een lange reis de tijd om die scheldwoorden te oefenen als hij vanuit Nieuw-Zeeland erheen rijdt
Eerste test op assetto corsa, GT3 RS op Nordschleife: meh. Het lijkt meer alsof de SFX een beetje at random trilt, gassen / remmen voel je totaal niet, het hele gevoel is er eigenlijk niet. RPM staat op 3000 en wat met settings geprutst maar ik word er nog niet gelukkig van.
ACC daarentegen voelt met een klein beetje aanpassen aan het standaard profiel gelijk super goed!
Dirt 2 ook maar eens een kans geven straks, lang geleden al gekocht en nooit gespeeld, met SFX lijkt me dat nog wel geinig.
Heeft iemand wellicht wel een goed gevoel met AC en zou hij zijn profile instellingen hier eens kunnen delen? Ik lees terug dat er meerderen niet echt blij zijn (waren?) met het gevoel in AC. Jammer, want het is wel een leuke game met zoveel tracks / auto's maar als het gevoel zo matig blijft t.o.v. andere games denk ik dat ik hem vrijwel nooit meer op zal starten..
edit// en iemand die mijn sponsor wil zijn voor Expert mode?
[ Voor 3% gewijzigd door Twijfels op 23-04-2021 10:49 ]
Stuur maar je naam, email en foto's van je rig via PB, dan zal ik hem aanmelden.Twijfels schreef op vrijdag 23 april 2021 @ 10:43:
edit// en iemand die mijn sponsor wil zijn voor Expert mode?
13 dec 2020 - bestelling geplaatst en betaald
3 feb 2021 - bevestiging van bestelling ontvangen
11 mrt 2021 - gemaild
6 apr 2021 - gebeld - wordt niet opgenomen
20 apr 2021 - gebeld - wordt niet opgenomen
20 apr 2021 - gemaild
Ik heb nu alle SFX100 onderdelen in huis behalve de Kinetik profielen. Ook alle 3D geprinte onderdelen zijn ready to go. Super frustrerend dit.
Ik zit erover te denken om de PayPal betaling te storneren maar als ik dat doe dan heb ik nog steeds geen profielen en kan ik niet verder.
ScuL schreef op dinsdag 27 april 2021 @ 23:41:
Tot dusverre mijn verloop met Kinetik
13 dec 2020 - bestelling geplaatst en betaald
3 feb 2021 - bevestiging van bestelling ontvangen
11 mrt 2021 - gemaild
6 apr 2021 - gebeld - wordt niet opgenomen
20 apr 2021 - gebeld - wordt niet opgenomen
20 apr 2021 - gemaild
Ik heb nu alle SFX100 onderdelen in huis behalve de Kinetik profielen. Ook alle 3D geprinte onderdelen zijn ready to go. Super frustrerend dit.
Ik zit erover te denken om de PayPal betaling te storneren maar als ik dat doe dan heb ik nog steeds geen profielen en kan ik niet verder.
Terwijl je wacht op geld terug van Kinetik (als dat lukt) kan je profielen ook bestellen bij Aluxprofiel.nl en de 100X100 profielen bij Item24.com. Voor de item profielen heb je andere prints nodig. Ik heb die profielen ook en gaat prima.
Je moet alleen de sliders anders printen.
Zijn niet alleen de sliders; ook de linear bearing en fixed bearing:jbbrans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:50:
@ScuL probeer inderdaad over te gaan naar item24.com, deze hebben ook een afdeling in Nieuw-Zeeland.
https://opensfx.com/mods-item24-extrusion/
In nood kun je er misschien mee wegkomen om de gaten in deze andere 2 onderdelen uit te boren, mits ze goed geprint zijn, kun je daar wel mee wegkomen denk ik
De slider zou ik sowieso opnieuw printen als je voor Item profielen gaat.
[ Voor 24% gewijzigd door evuijtert op 28-04-2021 11:01 ]
Uitboren gaat niet werken aangezien de kop van M10 bouten ook hoger is dan M8 bouten. Daar kom je helaas niet mee weg. Maar als hij toch nieuw besteld is er ook genoeg tijd om die delen even opnieuw te printenevuijtert schreef op woensdag 28 april 2021 @ 10:59:
[...]
Zijn niet alleen de sliders; ook de linear bearing en fixed bearing:
https://opensfx.com/mods-item24-extrusion/
In nood kun je er misschien mee wegkomen om de gaten in deze andere 2 onderdelen uit te boren, mits ze goed geprint zijn, kun je daar wel mee wegkomen denk ik
De slider zou ik sowieso opnieuw printen als je voor Item profielen gaat.
Ja dat is de ellende. Ik heb geen 3D printer. Ik heb de plastic onderdelen laten printen door een vriend die op 8 uur reisafstand woont. Dus als ik dat opnieuw moet doen is dat een behoorlijk gedoe. Ik heb net Kinetik nog twee maal geprobeerd te bellen (gebruikte nummers +49 5402 407350 en +49 541 76089462). Geen antwoord.jbbrans schreef op woensdag 28 april 2021 @ 09:50:
@ScuL probeer inderdaad over te gaan naar item24.com, deze hebben ook een afdeling in Nieuw-Zeeland.
Zijn er nog mensen die recent daar besteld hebben? Heeft iemand misschien toegang tot de SFX100 Discord om te vragen of er recente ervaringen zijn qua leveringen? Misschien is Kinetik door Covid wel kopje onder gegaan (?)
Is het niet raar dat een professioneel bedrijf de telefoon niet opneemt?
[ Voor 4% gewijzigd door ScuL op 28-04-2021 12:07 ]
@Twijfels Theoretisch kun je dan waarschijnlijk met een 17mm boor voor de kop iets inboren. Als zou ik ook adviseren opnieuw te printen. De sliders zou ik niet aan prutsen als je die moet vervangen is het wat meer werk.
Kinetik levert nog wel gewoon hoor, een vriend van mij heeft op 26 maart besteld en op 13 april zijn profielen geleverd gekregen.ScuL schreef op woensdag 28 april 2021 @ 11:42:
[...]
Ja dat is de ellende. Ik heb geen 3D printer. Ik heb de plastic onderdelen laten printen door een vriend die op 8 uur reisafstand woont. Dus als ik dat opnieuw moet doen is dat een behoorlijk gedoe. Ik heb net Kinetik nog twee maal geprobeerd te bellen (gebruikte nummers +49 5402 407350 en +49 541 76089462). Geen antwoord.
Zijn er nog mensen die recent daar besteld hebben? Heeft iemand misschien toegang tot de SFX100 Discord om te vragen of er recente ervaringen zijn qua leveringen? Misschien is Kinetik door Covid wel kopje onder gegaan (?)
Is het niet raar dat een professioneel bedrijf de telefoon niet opneemt?
Misschien stomme vraag, maar met je tijdverschil rekening gehouden als je ze probeert te bellen? En anders van een ander e-mail adres mailen? Misschien dat je mail in de spam bij hun beland oid.
Of je order cancellen; geld terug en opnieuw plaatsen? Persoonlijk zou ik voor de Item24 profielen gaan, er zijn meerdere mensen die in het verleden problemen hebben gehad met Kinetik.
Ik heb net gekeken en mijn PayPal transactie was via mijn CreditCard zonder in te loggen op mijn account dus ik heb geen buyer protection op de transactie, tenzij ik de CC maatschappij opdracht geef te storneren kan ik mijn geld dus niet terug krijgen.
@Henkus dank dat toont in ieder geval dat het bedrijf nog actief is
Als ik dit vanaf het begin had geweten was ik waarschijnlijk ook voor Item24 gegaan maar ik heb nu welhaast geen optie door te zetten of m'n geld te verliezen
Misschien blocken ze bepaalde telefoonnumers of e-mail hosts.
Het toont wel aan dat er iets niet goed gaat met je bestelling dus dat je echt contact met ze moet krijgen op 1 of andere manier
ik heb via dit mailadres contact met iemand gehad info@kinetikmsystem.de ,dus ze reageren wel op mail.
[ Voor 42% gewijzigd door pat1973 op 29-04-2021 16:28 ]
En welke middelen gebruiken jullie om de boel te smeren?
Heb zelf een 3d printer en heb al veel geprint. Het antwoord op de vraag of er verschil is in "beter" of standaard is JA. Maar welk verschil dan?! Voor het doel (SFX) maakt het niet uit, de prints doen zelf op de slider na niets. Heb zelf alles op standaard geprint en dat werkt voor mij prima. Na maanden gebruik zie je op de slider geen enkel slijtagespoor. Op de rest al helemaal niet natuurlijk. Dus standaard voldoet prima. Maar als het oog ook wat wil, dat is Goed, beter, best aan de orde. Dan gaat de printtijd enorm oplopen, X3 mag je wel op rekenen.pat1973 schreef op donderdag 6 mei 2021 @ 20:23:
Beste mensen , ff vraagje is er een groot verschil als je de 3 d parts "beter" print of de standaard instellingen gebruikt?
En welke middelen gebruiken jullie om de boel te smeren?
Wat filament betreft zal dat in kosten wel iets uitmaken maar dat kost toch niet zoveel. Electra is een ander verhaal. Als ik een complete set (4 x dus) op "best" print dan kost dat zo'n 60 printdagen x 24 uur wat 1.440 uur is. Stel dat je printer 500 watt per uur verbruikt dan verbruik je 720.000 watt. Dat is 720 Kwh. Electra verbruiksprijs zal rond de 0,24 euro liggen x 720 = 172,8 euro.
Standaard print zal rond de 58 euro kosten.
Dus JA er is zeker verschil.
Zelf houdt ik aan, dat het geen schoonheidswedstrijd is maar vooral functioneel moet zijn. Wil je het echt strak hebben dan zou ik gaan plamuren, schuren en spuiten.
Om te smeren gebruik ik voor de metalen onderdelen een vetspuit met smeervet. Voor de slider heb ik lubricant all spuitbus (Gamma/Praxis) gebruikt. Werkt prima.
Hoop dat je aan bovenstaande wat hebt, veel succes.
Dat scheelt qua kosten al aanzienlijk tov het voorbeeld van @toaster1 . Mijn prints hadden iets sterker geprint mogen worden met aangepaste settings tov het compleet standaard cura slicer profiel, maar de werking is er niet minder om.
Relatief houd je natuurlijk de verschillen in energie verbruik, maar absoluut kan dat verschil tot niet noemenswaardig gereduceerd worden.
zoveel extra op het totaal kost het niet..
Mijn printer (creality CR-X} verbruikt duidelijk meer electra. maar ook als je 200 watt verbruikt ben je nog bijna 70 euro kwijt. Blijft de hoogste kostenpost bij het printen.Razkin schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 12:32:
Ik heb alles met een gammele Anet A8 geprint welke ergens tussen de 100 en 200W zwerft tijdens het printen.
Dat scheelt qua kosten al aanzienlijk tov het voorbeeld van @toaster1 . Mijn prints hadden iets sterker geprint mogen worden met aangepaste settings tov het compleet standaard cura slicer profiel, maar de werking is er niet minder om.
Relatief houd je natuurlijk de verschillen in energie verbruik, maar absoluut kan dat verschil tot niet noemenswaardig gereduceerd worden.
Mijn Prusa verbruikt 80w bij het printen van PLA, dus ik denk dat die 500W een fictief voorbeeld was. Tenzij je een hele grote buildplate hebt.
Edit:
Even alles gesliced en ik kom op 10.4dagen op 0.20mm en een 0.4 nozzle met quality profile en alle aanbevolen instellingen.
De nodige tijd halveert met een 0.6mm nozzle en 0.30mm layerheight.
[ Voor 21% gewijzigd door Broodro0ster op 07-05-2021 16:48 ]
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
De Creality CRX heeft volgens mij een 350w voeding dus 500w zul je niet halen.
Enfin is allemaal offtopic..
Ik zou gewoon de aanbevolen instellingen aanhouden, beter 1x goed dan 1x slecht en vervolgens pas 1x goed..
Creality heeft een 400 watt voeding. 500 was inderdaad wat fictief omdat ik niet weet wat andere printers verbruiken.evuijtert schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 15:16:
ik denk PLA inderdaad eerder rond de 100W zit; 200W was bij PETG met hoge temperaturen; daarnaast heb ik zonnepanelen, dus voor mij persoonlijk is het niet de hoogste kostenpost.
De Creality CRX heeft volgens mij een 350w voeding dus 500w zul je niet halen.
Enfin is allemaal offtopic..
Ik zou gewoon de aanbevolen instellingen aanhouden, beter 1x goed dan 1x slecht en vervolgens pas 1x goed..
Maar inderdaad, gewoon de standaard instellingen gebruiken. Is goed genoeg voor het doel.
Ik heb geen printer dus wil dat alles zolang mogelijk meegaat.
Vandaag de koppelingen geannuleerd op ali na geen contact door verkoper.
12.00 geanuleerd 12.15 in duitsland besteld 13.30 al een verzend bevesteging ...... 16.00 verzendbericht van ali koppelingen zijn verzonden.
Dus ali gewoon verzonden ondanks mijn annulering zucht.
Ha, had precies hetzelfde met de koppelingen. Heel irritant. Heb het 2e setje aan een tweaker verkocht voor de kostprijs.pat1973 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:29:
Dank u alle voor het antwoorden , dus ik moet niet te moeilijk denken over de smering?
Ik heb geen printer dus wil dat alles zolang mogelijk meegaat.
Vandaag de koppelingen geannuleerd op ali na geen contact door verkoper.
12.00 geanuleerd 12.15 in duitsland besteld 13.30 al een verzend bevesteging ...... 16.00 verzendbericht van ali koppelingen zijn verzonden.
Dus ali gewoon verzonden ondanks mijn annulering zucht.
Ik heb ze los van mijn SFX rig en ben daar blij om. Als je ze alleen met een vesa mount zou vastzetten, denk ik dat ze afbreken. Henkus heeft een rig waar de ultrawide op vast zit, maar die heeft de monitor nog extra ondersteund.NoCustoms schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 18:36:
Hey mensen, ik heb ook maar eens een prijslijstje gemaakt met alle onderdelen en kom uit op zo'n 1.6k. Nu ben ik ook nog bezig met het samenstellen van een rig met triples. Zouden jullie dan gaan voor een geïntegreerde triple monitor stand of juist een losse en waarom?
60 printdagen? Print je op 5mm/s?toaster1 schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 11:40:
[...]
Heb zelf een 3d printer en heb al veel geprint. Het antwoord op de vraag of er verschil is in "beter" of standaard is JA. Maar welk verschil dan?! Voor het doel (SFX) maakt het niet uit, de prints doen zelf op de slider na niets. Heb zelf alles op standaard geprint en dat werkt voor mij prima. Na maanden gebruik zie je op de slider geen enkel slijtagespoor. Op de rest al helemaal niet natuurlijk. Dus standaard voldoet prima. Maar als het oog ook wat wil, dat is Goed, beter, best aan de orde. Dan gaat de printtijd enorm oplopen, X3 mag je wel op rekenen.
Wat filament betreft zal dat in kosten wel iets uitmaken maar dat kost toch niet zoveel. Electra is een ander verhaal. Als ik een complete set (4 x dus) op "best" print dan kost dat zo'n 60 printdagen x 24 uur wat 1.440 uur is. Stel dat je printer 500 watt per uur verbruikt dan verbruik je 720.000 watt. Dat is 720 Kwh. Electra verbruiksprijs zal rond de 0,24 euro liggen x 720 = 172,8 euro.
Standaard print zal rond de 58 euro kosten.
Dus JA er is zeker verschil.
Zelf houdt ik aan, dat het geen schoonheidswedstrijd is maar vooral functioneel moet zijn. Wil je het echt strak hebben dan zou ik gaan plamuren, schuren en spuiten.
Om te smeren gebruik ik voor de metalen onderdelen een vetspuit met smeervet. Voor de slider heb ik lubricant all spuitbus (Gamma/Praxis) gebruikt. Werkt prima.
Hoop dat je aan bovenstaande wat hebt, veel succes.
Met mijn Prusa’s was het in totaal op aanbevolen instelling maar 7 printdagen, PETG op 80mm/s (0,2mm dikte, 0,5mm nozzle). Geen enkele gefaalde print.
Zit je bij 200W aan totaal 33kWh. Oftewel zo’n €8.
Ik zou het wel gewoon op de aanbevolen instellingen printen, dat wordt niet voor niks opgegeven. Er staat een rig op van 150-200kg incl persoon en (een deel van) de plastic delen moeten wel degelijk dat gewicht dragen.
Had de instellingen flink opgedraaid. De motor mount bijvoorbeeld 2 dagen 15 uur en 43 minuten en 144 gram PLA.Twijfels schreef op zaterdag 8 mei 2021 @ 10:57:
[...]
60 printdagen? Print je op 5mm/s?
Met mijn Prusa’s was het in totaal op aanbevolen instelling maar 7 printdagen, PETG op 80mm/s (0,2mm dikte, 0,5mm nozzle). Geen enkele gefaalde print.
Zit je bij 200W aan totaal 33kWh. Oftewel zo’n €8.
Ik zou het wel gewoon op de aanbevolen instellingen printen, dat wordt niet voor niks opgegeven. Er staat een rig op van 150-200kg incl persoon en (een deel van) de plastic delen moeten wel degelijk dat gewicht dragen.
Als ik de standaard instellingen gebruik dan gaat het in 9 uur 16 min en 91 gram.
Heb een 7 DOF racesim en zal het gewicht wat gedragen moet worden zo'n 300 tot 350 kg zijn. Gaat prima.
Maar aangezien die onderdelen niet bewegen slijten ze ook niet, alleen de slider kan slijten maar na maanden gebruik heb ik geen slijtage sporen kunnen vinden. Nou zou het zo kunnen zijn, dat de prints aan verval doen maar dat heb ik nog nergens gelezen.
Hoeveel stroom de printer daadwerkelijk gebruikt kan ik niet zo zeggen. Heb geen verbruiksmeter. Maximaal kan het dus 400 watt zijn. Verwarmen met elektra kost altijd veel vermogen.
[ Voor 19% gewijzigd door toaster1 op 12-05-2021 00:01 ]
Bizar. Met de aanbevolen instellingen is de motormount 204g bij mij, wat nog een stukje meer is, en de Prusa doet dat op 17h30 met standaard speed instellingen.toaster1 schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 23:50:
[...]
Had de instellingen flink opgedraaid. De motor mount bijvoorbeeld 2 dagen 15 uur en 43 minuten en 144 gram PLA.
Als ik de standaard instellingen gebruik dan gaat het in 9 uur 16 min en 91 gram.
Heb een 7 DOF racesim en zal het gewicht wat gedragen moet worden zo'n 300 tot 350 kg zijn. Gaat prima.
Maar aangezien die onderdelen niet bewegen slijten ze ook niet, alleen de slider kan slijten maar na maanden gebruik heb ik geen slijtage sporen kunnen vinden. Nou zou het zo kunnen zijn, dat de prints aan verval doen maar dat heb ik nog nergens gelezen.
Hoeveel stroom de printer daadwerkelijk gebruikt kan ik niet zo zeggen. Heb geen verbruiksmeter. Maximaal kan het dus 400 watt zijn. Verwarmen met elektra kost altijd veel vermogen.
Print de Prusa dan gewoon snel of gebruik jij trage instellingen?
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023
Heel erg traag dus. Printen gaat toch even snel bij dezelfde instellingen?Broodro0ster schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 00:35:
[...]
Bizar. Met de aanbevolen instellingen is de motormount 204g bij mij, wat nog een stukje meer is, en de Prusa doet dat op 17h30 met standaard speed instellingen.
Print de Prusa dan gewoon snel of gebruik jij trage instellingen?
- Een printer heeft gewoon een snelheid hoe snel zijn bewegingen zijn dit kun je instellen. Dit instellen is afhankelijk van je printer en gebruikt materiaal. Elastisch materiaal print je liefst langzamer bv.
- De instellingen van hoeveel perimeters en infill is iets anders, dit bepaald gewoon hoeveel materiaal je print. en hoe sterk je print uiteindelijk is.
- Daarnaast kun je een grotere nozzle pakken dit zorgt wel voor veel snellere (en sterker vaak) prints, maar dan gaat je resolutie dus wat omlaag en zijn je prints iets minder mooi
Gebruik 6 motoren, naast de 4hoeken ook nog traction loss en surge. De 7 had ik bedacht vanwege de seatbelt tensioner.evuijtert schreef op woensdag 12 mei 2021 @ 08:07:
@toaster1 om even te zeuren 7dof bestaat niet, 6dof is maximaal. Er zijn 3 assen (x,y,z) en iedere as heeft translatie en rotatie. Dus 3x2=6. SFX100 is een 3dof systeem. Flight simulators gaan vaak naar een 6dof systeem; dit zijn vaak hexapod designs.
- Een printer heeft gewoon een snelheid hoe snel zijn bewegingen zijn dit kun je instellen. Dit instellen is afhankelijk van je printer en gebruikt materiaal. Elastisch materiaal print je liefst langzamer bv.
- De instellingen van hoeveel perimeters en infill is iets anders, dit bepaald gewoon hoeveel materiaal je print. en hoe sterk je print uiteindelijk is.
- Daarnaast kun je een grotere nozzle pakken dit zorgt wel voor veel snellere (en sterker vaak) prints, maar dan gaat je resolutie dus wat omlaag en zijn je prints iets minder mooi
Haha ach gelukkig kosten ze niet heel veel en was maar heel ff irritant. Profielen komen morgen binnen als het goed is(zou gisteren al zijn)Maverick schreef op vrijdag 7 mei 2021 @ 20:59:
[...]
Ha, had precies hetzelfde met de koppelingen. Heel irritant. Heb het 2e setje aan een tweaker verkocht voor de kostprijs.

Nu nog de laatste amazon bestellingen nog en dan ben ik "klaar".
Smering,smeerniples,loctite,demping iets, en 4 stuks o-ringen of iemand moet nog 4 stuks over hebben.
Heb een Duitse vriend gevraagd hun nummer te bellen, wordt niet opgenomen.
Ik heb een nieuwe bestelling geplaatst (die overigens duurder is dan mijn vorige) en heb daar een bestelbevestiging van ontvangen, bewijs dat het e-mail adres werkt. Ik heb heb daarop uiteraard een reply gestuurd met het verzoek mijn originele bestelling te behandelen, maar geen antwoord.
Echt hopeloos dit
Dus smiddags 12.30 gebeld 18.30 bericht van dhl ,anders had ik geannuleerd en was voor item24 gegaan.
Ik zou als ik jouw was annuleren kijken wat er gebeurt,als ze annuleren, prints verkopen en hier vragen of iemand nieuwe item prints drukt en opstuurd.
Ik had trouwen na mijn bestelling ook proberen te annuleren omdat ik dacht dat ik een fout gemaakt had binnen 1 dag was mijn bestelling aangemeld bij dhl duurde daar na nog wel 1,5 week voor er dus iets gebeurde.
[ Voor 19% gewijzigd door pat1973 op 13-05-2021 11:46 ]
Ik heb nu onderzetters van kurk + de trilling demping voor wasmachines.
[ Voor 36% gewijzigd door NoCustoms op 15-05-2021 19:37 ]
Wat ze bij mij gedaan hebben is vragen of ik akkoord ga met een lagere aankoopprijs. Dacht iets van 250 dollar. Uiteraard akkoord gegaan en heb dacht ik ergens rond de 60 euro aan invoer kosten betaald.NoCustoms schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:36:
Trouwens voor die actuators die je kan kopen via Aliexpress. Wat moet je ongeveer verwachten aan import fees. Daarnaast natuurlijk nog de verwachte 21% btw. Ik denk niet dat ze dit opsturen als "gift" en het klakkeloos door de douane komt.
Als de douane echt gaat controleren dan ben je de sjaak vrees ik.
Thanks voor je antwoord 60 valt me nog behoorlijk mee!toaster1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:45:
[...]
Wat ze bij mij gedaan hebben is vragen of ik akkoord ga met een lagere aankoopprijs. Dacht iets van 250 dollar. Uiteraard akkoord gegaan en heb dacht ik ergens rond de 60 euro aan invoer kosten betaald.
250 dollar voor 4 stuks? dat is toch behoorlijk goedkoop nu zitten ze op +/- 170 eu exclusief 62euro dhl shipping per stuk.
Die kans is niet zo heel groot denk daar ze ook nog eens een nota leveren met het aangepaste bedrag ( heb ik gehoordtoaster1 schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:45:
[...]
.

Als DHL je shipment kwijt raakt, dan heb je misschien wel een probleem omdat wellicht het verzekerde bedrag ook lager ligt.
Tsja typerend. Ik ben bewust dat het een B2B bedrijf is en dat ze niet op al die consumentenbestellingen zitten te wachten maar een mailtje beantwoorden of de telefoon opnemen lijkt me toch wel normaal. Ik jaag het nog een paar keer na en anders moet ik maar item24 gaan doen en opnieuw laten printen.pat1973 schreef op donderdag 13 mei 2021 @ 11:42:
Ik heb dinsdag nog iemand aan de lijn gehad, hij liet mij niet eens uitspreken was gelijk:jaja geht heute raus(geirriteerd), bellen lukt dus wel mail heb ik ook niks meer ontvangen.
Heb bij Master Jiang besteld (aanbevolen link, inderdaad iets van 170 + shipping) en gevraagd of ze wat met de prijs konden voor import. Ze hadden iets van $220 op het pakketje gezet en moest daarvoor €51,80 aan import betalen een maand geledenNoCustoms schreef op zaterdag 15 mei 2021 @ 19:50:
[...]
Thanks voor je antwoord 60 valt me nog behoorlijk mee!
250 dollar voor 4 stuks? dat is toch behoorlijk goedkoop nu zitten ze op +/- 170 eu exclusief 62euro dhl shipping per stuk.