SFX100 DIY Actuator betaalbare 3DOF motion (D-box style)

Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09-09 20:48
Of... je koopt gewoon een bak vol met ferriet kernen en hangt er een stuk of 10-15 aan je Index Kabel.

Dat loste bij het probleem op, geen noodzaak om alle kabels aan te passen :)
@Splendiddd De G2 heeft geen last de EMI van de servos

Mijn rig : https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1864567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendiddd
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 04:55
Henkus schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:53:
Of... je koopt gewoon een bak vol met ferriet kernen en hangt er een stuk of 10-15 aan je Index Kabel.

Thanks, heb je een link naar die kernen? Die ik vond waren nogal aan de prijs...

• toaster1
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10-09 01:16
Splendiddd schreef op woensdag 9 december 2020 @ 15:32:
[...]

Ik heb de THanos (1.4) al een week in huis en heb geen problemen hier, werkt top.

Let wel op dat je de beta SRS download en niet de reguliere (er staat een beta knop op de site naast de normale app)
Verder probeer een andere usb poort, maar zou plug & pay moeten zijn. (wel de sfx settings instellen)

YouTube: Default settings of AMC-AASD15A for use with SFX100 actuators

Of andere driver:

https://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm

PS je kan met de Thanos op 110 draaien ipv 100mm ;-)
Hartelijk dank voor de info. Moet je in SRS het type actuators kiezen? Ik heb voor PT actuators gekozen. Is de enige optie waarbij je het aantal kan kiezen.
Verder krijg ik m'n fans in SRS niet aan de gang. Bij SimHub doen ze het prima. Iemand een idee?

• Splendiddd
toaster1 schreef op donderdag 10 december 2020 @ 00:17:
[...]

Hartelijk dank voor de info. Moet je in SRS het type actuators kiezen? Ik heb voor PT actuators gekozen. Is de enige optie waarbij je het aantal kan kiezen.
Verder krijg ik m'n fans in SRS niet aan de gang. Bij SimHub doen ze het prima. Iemand een idee?
Klopt je moet ook pt-actuator kiezen. Fans werken alleen als je de officiële intellibox van srs hebt. Als je eigengemaakte met een arduino hebt moet je simhub gebruiken. (ik heb beide vandaar dat ik dat weet)

[ Voor 3% gewijzigd door Splendiddd op 10-12-2020 16:50 ]

• Splendiddd
Henkus schreef op woensdag 9 december 2020 @ 21:53:

@Henkus Waar heb je de ferriet kernen geplaatst op de kabel? heb je misschien een foto? ik heb een hele zooi besteld, krijg ze morgen en hoop dan mijn index weer te kunnen gebruiken... :|

Ik heb ook de servodrives kast en kabels zover mogelijk van de pc geplaatst nu, maar krijg nog steeds grijs beeld (wat wel te verwachten was)

Thanks alvast !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkus
Splendiddd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 16:49:
[...]

@Henkus Waar heb je de ferriet kernen geplaatst op de kabel? heb je misschien een foto? ik heb een hele zooi besteld, krijg ze morgen en hoop dan mijn index weer te kunnen gebruiken... :|

Ik heb ook de servodrives kast en kabels zover mogelijk van de pc geplaatst nu, maar krijg nog steeds grijs beeld (wat wel te verwachten was)

Thanks alvast !
Ik heb deze :
https://www.amazon.de/-/n...=ferit%2Caps%2C159&sr=8-9

En een stuk of 10 aan de Index kabel net na de splitsing van af de pc gezien.
Voorkeur heeft om meerdere lussen te maken en de kabel meerdere keren door dezelfde kern heel te laten gaan.

Geen foto helaas want mijn Index is RMA

• Splendiddd
Henkus schreef op donderdag 10 december 2020 @ 17:30:
[...]

Ik heb deze :
https://www.amazon.de/-/n...=ferit%2Caps%2C159&sr=8-9

En een stuk of 10 aan de Index kabel net na de splitsing van af de pc gezien.
Voorkeur heeft om meerdere lussen te maken en de kabel meerdere keren door dezelfde kern heel te laten gaan.

Geen foto helaas want mijn Index is RMA
Top! Ik heb dezelfde besteld (2x)

Thanks, ben benieuwd

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• toaster1
Splendiddd schreef op donderdag 10 december 2020 @ 07:54:
[...]

Klopt je moet ook pt-actuator kiezen. Fans werken alleen als je de officiële intellibox van srs hebt. Als je eigengemaakte met een arduino hebt moet je simhub gebruiken. (ik heb beide vandaar dat ik dat weet)
Aha, helder :) Blijf ik simhub gebruiken. Thanks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splendiddd
Nou heb de ferriet kernen erop gezet en het werkt!
Super blij dat ik weer de index kan gebruiken.

Hij verliest nog wel tracking als ik de headset aanraak, maar dat is onder het spelen geen issue.

Nog bedankt voor de tip @Henkus

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/v7vw3bUpE27njU_SDSr-4ucorU8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IgPWdA6LAhBwyZYBBJ0TmOxT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22-08 09:56
raymondw schreef op dinsdag 1 september 2020 @ 16:02:
@Razkin
Een groep aanleggen is wel veel werk voor laag vermogen.
Ik heb er zelf voor gekozen om per twee motoren er een filter tussen te plaatsen.
Er zijn nogal wat meldingen over de invloed van de motoren op bestaande apparatuur.
Conrad filter
En daarbij alle SFX bekabeling (stroom en USB) van ferriet kernen te voorzien.
Na het plaatsen van het ferriet en de filters heb ik geen last meer van storing.
Enige wat je nu nog hoort is de 10khz van de drivers, denk ook niet dat ik dat eruit krijg.
Maar met geluid en headphones geen last van tijdens gebruik d:)b
Ik heb 5 servos en een simucube2 pro en die moet ik dus nu iedere keer apart opstarten, omdat er anders een groep uitklapt.

Ik zit er ook aan te denken om iets met deze ontstoringsfilter te proberen. Ik heb alleen geen verstand wat dit precies is en doet. Is dit gewoon een ding wat ik tussen de stekker en de servos zet met een paar kabelschoentjes? Mijn servos zijn parallel geschakeld. Dus ik kan er maar 1 tussen zetten en ik weet niet of dat genoeg zou zijn. Of zal ik ze allemaal maar een eigen stekker geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
@evuijtert Een ontstoirngsfilter heeft geen effect op het er uit klappen van de groep.

Volgens mij wordt dit veroorzaakt door dat er bij de inschakeling heel kort een hoog amperage word verbruikt.

Ik had het gisteren toevallig ook toen ik de rig in de showroom opstartte voor een vriend die kwam racen.

Ik heb een ontstoringsfilter, maar toch klapt de groep er uit. Gelukkig is de groep op mijn kantoor er minder gevoelig voor, die heeft nog een ouderwetse stop die er minder snel doorslaat. (trage zekering)

Oplossing voor jou zou kunnen zijn :
- in fases inschakelen met bijv meerdere schakelbare contact dozen
- een andere groep proberen
- stroomvoorziening van de servos over meerdere groepen verdelen.
- groep in stroomkast vervangen door hogere of tragere zekering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
@Henkus Bedankt, dan moet ik er maar mee dealen. Ik heb nu een stekkerdoos met meerdere schakels, hoopte dat ik het eruit kon krijgen. De andere opties zijn niet haalbaar voor mij. Als t opgestart is heb ik er overigens nooit problemen mee gelukkig.

[ Voor 64% gewijzigd door evuijtert op 12-12-2020 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
evuijtert schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 20:59:
@Henkus Bedankt, dan moet ik er maar mee dealen. Ik heb nu een stekkerdoos met meerdere schakels, hoopte dat ik het eruit kon krijgen. De andere opties zijn niet haalbaar voor mij. Als t opgestart is heb ik er overigens nooit problemen mee gelukkig.
Dat klopt die grotere stroom afname is alleen bij het aanzetten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01:44
Nou, het proces is begonnen. Ik heb bestellingen geplaatst in Duitsland bij Kinetik, China voor de motoren en de electronica bij Amazon in de VS. Vandaag lokaal de O-ringen (lastig te vinden) weten op te halen en daarmee werd gelijk het moeilijkst te vinden onderdeel het eerste onderdeel dat ik daadwerkelijk in huis heb gehaald :D

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-09 10:28
Ik overweeg mijn SFX100 te verkopen vanwege het misselijk worden in combinatie met VR. Mocht iemand een kant en klare SFX100 willen overnemen kan je mij een PB sturen. Ik hoopte met de expert licentie het beter te krijgen maar helaas.

[ Voor 16% gewijzigd door Xenophoben op 14-12-2020 14:19 ]

• ScuL
Waar hebben mensen hun hex bouten vandaag gehaald? Van die Duitse leverancier die in de guide staat?
Ik heb lokaal hier gezocht naar de juiste maten en kom op bijna 200€ aan bouten. Nu ben ik aan alternatieven aan het zoeken want die prijs lijkt me een beetje te gek. In Duitsland kost het 36€ ofzo?

• raymondw
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:59
Hoe bedoel je hex bouten?
Die zelf tappende bouten?
Heb alles van Kinetix gewoon bij hen besteld.

Alle andere ijzerwaren besteld via rvspaleis.nl, die gebruik ik vanwege een andere hobby ook vaak.
(en idd in RVS, omdat het kan :D )

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

• ScuL
Niet de zelf tappende, die heb ik idd van Kinetik. Nee de rest wat onderaan het lijstje staat. M8x40, M6x85, etc. Met name de DIN 6912 is heel moeilijk te vinden.

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:10
ik heb alles bij indi.nl vandaan.

PSN: DutchTrickle PVoutput

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11-09 13:09

jbbrans

ScuL schreef op donderdag 17 december 2020 @ 13:20:
Niet de zelf tappende, die heb ik idd van Kinetik. Nee de rest wat onderaan het lijstje staat. M8x40, M6x85, etc. Met name de DIN 6912 is heel moeilijk te vinden.
Ik denk dat je dan via het topic op racedepartment moet vragen. Alles wat ik hier zoek is of Nederland of Duitsland en daar kom ik inderdaad op een paar tientjes uit.
In de topicstart op racedepartment staan voor een paar onderdelen, links naar Australische winkels. Dan moeten ze ook voor de inbusbouten wel een adresje weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
Splendiddd schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 13:18:
Nou heb de ferriet kernen erop gezet en het werkt!
Super blij dat ik weer de index kan gebruiken.

Hij verliest nog wel tracking als ik de headset aanraak, maar dat is onder het spelen geen issue.

Nog bedankt voor de tip @Henkus

[Afbeelding]
Toch wel wat vreemd. Ik heb helemaal niets, geen shielded kabels, ferriet kernen en heb volstrekt geen last van EMI. Heb nog veel meer in m'n man-cave maar nergens last van. Alleen 1 stop die er 9 van de 10 keer uit springt. Maar dat had ik ook al voor de race sim. Uiteraard op meerdere groepen verdeeld, etc. Niets maar dan ook niets werkt, om gek van te worden. Ook een ingehuurde deskundige kon het probleem niet vinden. Zijn advies was om volledig nieuwe bekabeling te trekken. Koste slechts een paar duizend euro dus ik dacht het niet. Dan loop ik wel wat vaker naar beneden om de stop om te zetten. Maar vreemd blijft het. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

toaster1 schreef op zondag 20 december 2020 @ 02:22:
[...]

Toch wel wat vreemd. Ik heb helemaal niets, geen shielded kabels, ferriet kernen en heb volstrekt geen last van EMI. Heb nog veel meer in m'n man-cave maar nergens last van. Alleen 1 stop die er 9 van de 10 keer uit springt. Maar dat had ik ook al voor de race sim. Uiteraard op meerdere groepen verdeeld, etc. Niets maar dan ook niets werkt, om gek van te worden. Ook een ingehuurde deskundige kon het probleem niet vinden. Zijn advies was om volledig nieuwe bekabeling te trekken. Koste slechts een paar duizend euro dus ik dacht het niet. Dan loop ik wel wat vaker naar beneden om de stop om te zetten. Maar vreemd blijft het. :(
Is het steeds dezelfde stotz die er uit gaat? Misschien is die defect en moet je die laten vervangen.

Edit:
Is het alleen bij inschakelen of tijdens bedrijf?
Als het alleen bij inschakelen is, dan alles apart inschakelen of zoals @ScuL zegt een ander stekkerblok.

[ Voor 9% gewijzigd door jbbrans op 20-12-2020 11:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Als je stop eruit knalt kan het een piekspanning zijn.. probeer een stekkerblok met RCD te vinden of iets dat de piekspanning kan opvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
ScuL schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:35:
Als je stop eruit knalt kan het een piekspanning zijn.. probeer een stekkerblok met RCD te vinden of iets dat de piekspanning kan opvangen.
Heb ik al geprobeerd, stekkerblok was direct kapot. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Lijkt me dat er dan iets niet gezond is. Check de max (amp) rating van je stekkerblok en probeer zo hoog mogelijk te gaan

[ Voor 51% gewijzigd door ScuL op 21-12-2020 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14-07-2022
ff een paar aansluit foto's?
Wellicht zien we iets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendiddd
toaster1 schreef op zondag 20 december 2020 @ 21:52:
[...]

Heb ik al geprobeerd, stekkerblok was direct kapot. :|
Ik had hier ook last van, opgelost met een stekkerblok met aparte schakelaars, zo kan ik de servo’s 1 voor 1 inschakelen. Sindsdien geen problemen meer.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vbdtFzsApQ2vEQxbCbaHO9bM6jQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xH8eWVA1jVrti2zgFzMgwM3f.jpg?f=fotoalbum_large

https://www.amazon.nl/Goo...kkers-Kabel/dp/B06XRYXS31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
dutchlincoln schreef op maandag 21 december 2020 @ 10:54:
ff een paar aansluit foto's?
Wellicht zien we iets...
In totaal 18 stekkers aangesloten verdeeld over 2 verschillende groepen met aan/uit schakelaar zodat per groep ingeschakeld kan worden. Ook alle stekkers 1 voor 1 aangesloten, stekkers wisselen, etc. Dan lijkt het even goed te gaan en denk je hoppa opgelost. Maar helaas, na een paar keer begint de ellende weer opnieuw en neemt ook toe. begint met 1 keer van de tien naar tien van de tien. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:03
@toaster1 Elke keer dezelfde groep? De groep (schakelaar) zelf al eens vervangen?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Het zou ook nog de automaat zelf kunnen zijn. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van allemaal stekkers en stekkerblokken. Beter gewoon een soepele 2,5mm ader blauw en bruin halen, en de servo's doorlussen aan elkaar en de laatste voorzien van een voldoende dikke kabel met stekker. (gewoon Ho7RNF pakken met een beefy stekker). Aardes goed aansluiten, alle 4 naar 1 centraal punt en daar ook je aarddraad op aansluiten. (sterpunt)

Als ie er dan nog steeds uitvlieft, zou ik de automaat vernieuwen, of eerst omwisselen met een andere automaat.
Als je een nieuwe koopt; haal er een met een C karakteristiek; die kan kortstondig een hogere inschakelstroom aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
dutchlincoln schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:21:
Het zou ook nog de automaat zelf kunnen zijn. Persoonlijk ben ik niet zo'n fan van allemaal stekkers en stekkerblokken. Beter gewoon een soepele 2,5mm ader blauw en bruin halen, en de servo's doorlussen aan elkaar en de laatste voorzien van een voldoende dikke kabel met stekker. (gewoon Ho7RNF pakken met een beefy stekker). Aardes goed aansluiten, alle 4 naar 1 centraal punt en daar ook je aarddraad op aansluiten. (sterpunt)

Als ie er dan nog steeds uitvlieft, zou ik de automaat vernieuwen, of eerst omwisselen met een andere automaat.
Als je een nieuwe koopt; haal er een met een C karakteristiek; die kan kortstondig een hogere inschakelstroom aan...
Het springen van de stop heb ik al jaren, ligt niet aan de servo's. Elke servo heeft z'n eigen voeding.

Deze
https://www.praxis.nl/ger...5-m-h05vv-f-3g1-5/5021268
Overspanningsbeveiliging had ik maar die sloeg direct door.

Ik zal een nieuwe stop C halen, goeie tip misschien helpt het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Het zou mij toch niet gebeuren dat er al jaren een stop springt....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
Damn het is wel straf als hij 13.5A eruit laat klappen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J_TYj4JLSfmo6eASfApTAyigEdQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eBAYfd7kVEyzp29ZRqJv9zO1.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb inmiddels de eerste grote onderdelen binnen.
Echt bizar snel. De zending is op 18 December verstuurd en kwam vandaag (22 December) in Nieuw-Zeeland aan. Al hulde aan het adres van @raymondw

Kosten voor de koerier waren $344 NZD (€199)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
dutchlincoln schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 02:33:
Het zou mij toch niet gebeuren dat er al jaren een stop springt....
Mij liever ook niet maar heb niet veel keus. :'(

• ScuL
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gLn0GC52u2lE7eKgbR_8W3_JQtE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zQnRBzXbWChPW6NeTNOL6PYM.jpg?f=fotoalbum_large

Kerstavond maar nuttig gebruikt om de servo's te testen haha :)

• raymondw
@ScuL Dat is voor ons wel een bericht uit de toekomst :+

Jij hebt aan de kabel dikte te zien een versie met de geshielde kabels?

to linux or not ,that's my quest... | 5800X | 32GB 3800C15 | X570-Pro | 980 1TB | 7900XTX | PVoutput | Fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Jep ik ben gegaan voor versie B met expliciet shielded kabels

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ScuL
Updates voor vandaag

Heb 18mm MDF bodemplaat gehaald om mijn seat op te mounten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/xQqsUVg.jpg

En geverfd, onderlaag en tweede finish
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eAk4ouf.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BlSszHH.jpg

In elkaar zetten van 6U 19 inch rack om de servos en electronica veilig op te bergen
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FTsg73M.jpg

Ik heb twee blanke ventilatiepanelen gebruikt voor de juiste afstand om de servos op te mounten
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/gXMqxlk.jpg

Kabelhuls voor verlaagd risico en esthetisch design
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/q5RN6YE.jpg

Alle vier motoren op hun plek. Ik heb rubberen ringen gebruikt voor extra isolatie/schokbestendigheid.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/sx4aovj.jpg

Alles netjes opgeruimd en klaar voor vandaag
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/APQeSmG.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
@ScuL Ik heb ook een bodemplaat op mijn rig gemaakt. Ik heb een 22mm zwarte mdf plaat. Onderin heb ik sleuven gefreesd om de kabels van het SFX systeem in te verwerken. Op deze manier hoef ik ze niet in de rig zelf te leggen. Misschien een idee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Heb je het idee dat 22mm genoeg is voor het gewicht van een sim seat/wheel en een persoon? 18mm was het dikste dat gemakkelijk voorhanden was, ik heb het idee dat het hout over langere tijd wel wat zal gaan wijken maar so be it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
@ScuL
Bedoel je dat je alles AAN cq OP het hout wil bevestigen?

Da ga nie werkn....

Zelfs mijn opzet met 3x 40x40 alu frame gaat al speling geven.
De moeren knallen van de bouten af...
Heb nu 40x160 besteld met extra support.
Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Ja dat was het idee, mijn rig heeft geen bevestigingsmogelijkheden voor de actuators, dus ik had het idee om het rig vast te maken aan een MDF plaat en daar de actuators aan te bevestigen. Eventueel kan ik een paar dwarsbalken gebruiken.

Als het niet stevig genoeg is moet ik misschien een rechthoek maken van aluminium extrusions en daar het rig bovenop zetten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evuijtert
@ScuL
Nee het is voor mij alleen een bodemplaat die onder mijn rig zit. Hij hoeft niet echt iets te dragen. In het verleden heb ik er wel de servos op gehad onder mijn stoel, maar dat was uiteindelijk niet naar mijn zin.

Ik kan er wel op staan als ik zou willen, maar dat vermijd ik. Door de sleuven die ik erin gefreesd heb is het al flink verzwakt, die zijn iets van 10mm diep.

Het is voornamelijk een esthetisch dingetje (ik denk dat ik er nog iets van zwarte stop op ga zetten). En deels functioneel in de zin dat het een manier was om alle SFX kabels langs mijn rig naar 1 centraal punt van de rig te geleiden. En misschien een klein beetje veiligheid, dat ik niet zo snel mijn voeten onder de rig laat bungelen en de rig erop laat zakken als ie uit gaat..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evuijtert
ScuL schreef op dinsdag 29 december 2020 @ 07:03:
Ja dat was het idee, mijn rig heeft geen bevestigingsmogelijkheden voor de actuators, dus ik had het idee om het rig vast te maken aan een MDF plaat en daar de actuators aan te bevestigen. Eventueel kan ik een paar dwarsbalken gebruiken.

Als het niet stevig genoeg is moet ik misschien een rechthoek maken van aluminium extrusions en daar het rig bovenop zetten..
Je zal minimaal een paar dwarsbalken moeten plaatsen, 18mm gaat het niet trekken met dit systeem. Een rechthoek van extrusion onder je 18mm plaat is misschien nog het beste. Ik zou dan minimaal voor 40x80 gaan. Kosten vallen nog wel mee van die extrusions.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
@ScuL Hout zou in theorie kunnen werken, maar in MDF zie ik echt geen optie.
Ik zou in MayCAD een ontwerp maken van een alu profiel en daar je rig op mounten.

Maar alles overzetten zou ook een optie kunnen zijn.
Als je toch aan de gang gaat met profielen zijn de kosten voor extra alu delen niet extreem hoog.

Gebruik je VR of aan je rig gemounte monitoren?
Bij bv een triple setup AAN je rig gemonteerd zou ik echt overwegen om een rebuild te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Nee ik gebruik een 55" scherm dat voor het rig staat. Hier wat foto's

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/3knl2jV.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CDu4HEZ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/oogZhtl.jpg

Ik denk dat ik een rechthoek ga maken van 40x80 alu profielen met twee dwarsbalken (dank voor de tip met die gratis software) en daar de MDF plaat op mount met daarbovenop het rig.

-edit-

Even later dit resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EEFQq55w25d2KJ-9hTrSWzKnEO0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/TWsdjOa8ecGT5a5sHYyI3w4u.png?f=fotoalbum_large

40x80 rondom en 40x40 voor de dwarsbalken.. of zou dat ook 40x80 moeten zijn?

[ Voor 35% gewijzigd door ScuL op 30-12-2020 02:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
ScuL schreef op woensdag 30 december 2020 @ 01:07:
40x80 rondom en 40x40 voor de dwarsbalken.. of zou dat ook 40x80 moeten zijn?
Je kan nu proberen die plaat MDF erin te plaatsen.
Als dat geen optie is zou ik alles van 80x40 maken

Wat een idee is ivm stevigheid is om hoeken te bestellen die 8cm hoog zijn voor de interne bevestiging.
Evt kun je eerste en laatste dwars verbinding iets naar binnen schuiven en dan aan de buitenkant ook een verbinding hoekje plaatsen.
Dat scheelt weer in schuiven/roteren/speling. (de reden dat ik nu deels aan het herbouwen ben |:( )

Elke extra versteviging betekent minder speling in het chassis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toaster1
dutchlincoln schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 00:21:

Heb de zekering vervangen voor C karakteristiek. Gaat nu al een tijdje goed, dus misschien was dit de oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Een klein vraagje voor wat betreft de emergency stop knop...

Ik zie op het diagram dat de Arduino kant van deze knop moet worden verbonden met A0 en vervolgens de oranje draad van alle 4 de DB25 connectoren allemaal samen komen, klopt dit?
Er staat nergens duidelijk beschreven hoe dit precies moet worden aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Op deze pagina staat het plaatje : link
Aansluiten via een breadboard

Maar het lijkt mij makkelijker om een compleet board te bestellen en dat te bouwen : Link
Alles files staan online : Link

Breadboards en dat soort dingen gaan op een gegeven moment toch problemen geven heb ik gemerkt bij andere projecten.
Op de Discord server van OpenSFX zijn er misschien nog mensen die boards over hebben.
Als je echt interesse hebt kan ik kijken of ik je in contact kan brengen met iemand die er nog 1 heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ScuL
Ik heb alle verbindingen gehardwired, gewoon met directe bedrading. Breadboard is overbodig imo.
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/6kYrunJ.jpg
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7U2RYcV.jpg

Dat diagram had ik al gezien maar het is onduidelijk.
Ik zie de Arduino verbonden aan 1 kant met de pin A0, en dan gaat hij naar de knop (?), en dan de andere kant van de knop verbonden met de 4 oranje pinnen uit de DB25 connectors?

Ik kan hem makkelijk aansluiten wilde alleen graag weten of iemand het precies wist.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
ScuL schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 14:36:
Ik heb alle verbindingen gehardwired, gewoon met directe bedrading. Breadboard is overbodig imo.

Dat diagram had ik al gezien maar het is onduidelijk.
Ik zie de Arduino verbonden aan 1 kant met de pin A0, en dan gaat hij naar de knop (?), en dan de andere kant van de knop verbonden met de 4 oranje pinnen uit de DB25 connectors?

Ik kan hem makkelijk aansluiten wilde alleen graag weten of iemand het precies wist.
Ja, het is idd A0 naar alle motoren met de knop erbij.
1 druk op de knop om alles uit te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesrees
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 04-06-2022
Hoi, ik ben er ff tussenuit geweest. Ik wilde net weer eens een rondje gaan rijden, maar mijn license is verlopen......geen idee dat ik die had maar kan iemand me helpen??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
Via de Discord server kun je een nieuwe licentie aan de Discord bot vragen.
2s werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
moet je wel toegelaten zijn tot de discord natuurlijk... En dat geldt lang niet voor iedereen met deze beheerder met lange tenen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesrees
Het is gelukt Raymond . Bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evuijtert
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:17:
moet je wel toegelaten zijn tot de discord natuurlijk... En dat geldt lang niet voor iedereen met deze beheerder met lange tenen...
Je kunt ook zonder licentie rijden natuurlijk.

Deze beheerder heeft een prachtig project gedeeld met iedereen zonder verdienmodel. Een kleine donatie is niet teveel gevraagd om toegang te krijgen tot Discord.

En ik zou ook niet vrolijk zijn als er anderen met mijn werk geld proberen te verdienen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 09:13
dutchlincoln schreef op zondag 10 januari 2021 @ 12:17:
je kan alleen maar een expert licentie krijgen via de discord.
De andere zit ook bij de installer in git

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dutchlincoln
evuijtert schreef op maandag 11 januari 2021 @ 08:14:
[...]

Je kunt ook zonder licentie rijden natuurlijk.

Deze beheerder heeft een prachtig project gedeeld met iedereen zonder verdienmodel. Een kleine donatie is niet teveel gevraagd om toegang te krijgen tot Discord.

En ik zou ook niet vrolijk zijn als er anderen met mijn werk geld proberen te verdienen.
Nee, dat snap ik.
Net zo min als dat je achterban het niet leuk vindt om in 1 klap 8 maanden niks meer van je te horen en verstoken zijn van die licentie die wel degelijk nodig is om custom configs te maken voor het spel wat je graag speelt.
En zonder verdienmodel? Die donatie is gewoon een verkapt verdienmodel. Er zijn zat meldingen van mensen die hun geld teruggestort kregen omdat 50 euro te min was... Dan praat je niet meer over een donatie, maar over achtebakse graaierij. Net als dat er mensen zijn die betaald hebben, een licentie hebben gekregen, en een jaar later hun licentie ingetrokken zien.

Nee, het manneke is gewoon niet fris, en hangt onterecht de zielepoot uit. Als je daar kritiek op hebt, wordt je geband, je posts verwijderd, en krijg je via pb te horen (indirect ook nog eens via je sponsor) dat jij geen licentie meer krijgt.

Not my cup of tea, en echt NUL respect voor dergelijk wangedrag wat naarstig onder het kleed wordt geveegd...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Henkus
dutchlincoln schreef op maandag 11 januari 2021 @ 11:03:
[...]

Nee, dat snap ik.
Net zo min als dat je achterban het niet leuk vindt om in 1 klap 8 maanden niks meer van je te horen en verstoken zijn van die licentie die wel degelijk nodig is om custom configs te maken voor het spel wat je graag speelt.
En zonder verdienmodel? Die donatie is gewoon een verkapt verdienmodel. Er zijn zat meldingen van mensen die hun geld teruggestort kregen omdat 50 euro te min was... Dan praat je niet meer over een donatie, maar over achtebakse graaierij. Net als dat er mensen zijn die betaald hebben, een licentie hebben gekregen, en een jaar later hun licentie ingetrokken zien.

Nee, het manneke is gewoon niet fris, en hangt onterecht de zielepoot uit. Als je daar kritiek op hebt, wordt je geband, je posts verwijderd, en krijg je via pb te horen (indirect ook nog eens via je sponsor) dat jij geen licentie meer krijgt.

Not my cup of tea, en echt NUL respect voor dergelijk wangedrag wat naarstig onder het kleed wordt geveegd...
Ach ja wat moet hier op zeggen 8)7

Misschien toch wel het een en ander:

Voor de SFX100 was de goedkoopste vergelijkbare 3Dof motion oplossing tussen de 6 en 12 duizend euro. Nu kun je een SFX bouwen voor minder als 2000 euro.

En....... dan zijn er toch mensen die dan op zo'n totaal project bezuinigen op de donatie aan de ontwerper.

Dus alles in de orde van 10 en 15 euro is teruggestort en ik vind dat ook niet meer dan normaal omdat het gewoon een gebrek aan respect is naar Micha (Saxxon) die heel veel tijd, geld en moeite in dit project heeft gestoken en besloten heeft om het ontwerp vrij beschikbaar te stellen voor alle DIY racers.

En dan.... gaan mensen je ontwerp kopiëren en gebruiken voor commercieel gebruik. Een ander gaat zelfs een electronica bord ontwerpen om de door jou actuators te gebruiken voor alle andere software, behalve SImFeedback. En er duiken zelfs websites op die complete systemen aan gaan bieden. Dus je besluit tijdelijk geen nieuwe licenties uit geven om te kijken hoe je dit tegen kunt gaan.

Dan wordt het uiteindelijk zelfs zo gek, dat mensen die een SFX100 gebouwd of zelfs compleet gekocht hebben, denken dat ze het recht hebben op toegang van het prive discord channel en de expert modus.

En... als je daarnaast ook nog gewoon een baan hebt. Komt er een moment dat je even een time-out neemt omdat dat je eigenlijk al het gezeik beu bent. En niemand heeft daar begrip voor, behalve als het jezelf zou overkomen :)

Ik heb Saxxon persoonlijk ontmoet en ik vind het een toffe kerel.

Als hij echt had willen "graaien" waren de servo settings en de STL bestanden nooit vrijgegeven en was er zeker geen gratis versie van SimFeedBack beschikbaar.

Als je natuurlijk de confrontatie met hem opzoekt of je tegen de gebruikersvoorwaarden in gaat, kan het inderdaad gebeuren dat er gevolgen zijn. Bijv. als jou "sponser" een commerciële verkoper blijkt te zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
Henkus schreef op maandag 11 januari 2021 @ 21:05:
[...]

Ach ja wat moet hier op zeggen 8)7

Misschien toch wel het een en ander:

Voor de SFX100 was de goedkoopste vergelijkbare 3Dof motion oplossing tussen de 6 en 12 duizend euro. Nu kun je een SFX bouwen voor minder als 2000 euro.

En....... dan zijn er toch mensen die dan op zo'n totaal project bezuinigen op de donatie aan de ontwerper.

Dus alles in de orde van 10 en 15 euro is teruggestort en ik vind dat ook niet meer dan normaal omdat het gewoon een gebrek aan respect is naar Micha (Saxxon) die heel veel tijd, geld en moeite in dit project heeft gestoken en besloten heeft om het ontwerp vrij beschikbaar te stellen voor alle DIY racers.

En dan.... gaan mensen je ontwerp kopiëren en gebruiken voor commercieel gebruik. Een ander gaat zelfs een electronica bord ontwerpen om de door jou actuators te gebruiken voor alle andere software, behalve SImFeedback. En er duiken zelfs websites op die complete systemen aan gaan bieden. Dus je besluit tijdelijk geen nieuwe licenties uit geven om te kijken hoe je dit tegen kunt gaan.

Dan wordt het uiteindelijk zelfs zo gek, dat mensen die een SFX100 gebouwd of zelfs compleet gekocht hebben, denken dat ze het recht hebben op toegang van het prive discord channel en de expert modus.

En... als je daarnaast ook nog gewoon een baan hebt. Komt er een moment dat je even een time-out neemt omdat dat je eigenlijk al het gezeik beu bent. En niemand heeft daar begrip voor, behalve als het jezelf zou overkomen :)

Ik heb Saxxon persoonlijk ontmoet en ik vind het een toffe kerel.

Als hij echt had willen "graaien" waren de servo settings en de STL bestanden nooit vrijgegeven en was er zeker geen gratis versie van SimFeedBack beschikbaar.

Als je natuurlijk de confrontatie met hem opzoekt of je tegen de gebruikersvoorwaarden in gaat, kan het inderdaad gebeuren dat er gevolgen zijn. Bijv. als jou "sponser" een commerciële verkoper blijkt te zijn.
Even een paar zaken wat nuanceren aub.

1: Je biedt iets aan met een aantal beloftes, namelijk als je dit bouwt mag je alles non commercieel gebruiken, en kan je na een donatie grbruik maken van de expert-modus en de discord. (raar dat je niet eerder in de discord kan zij het beperkt, want er zijn best veel vragen die rijzen bij de bouw.)
2: Hulde voor de omschrijvingen, al zal ie niet alles zelf gemaakt hebben. Prima, kunnen veel nog wat van leren!
3: Ik neem aan dat je met het ontwerpen van dat bord Thanos bedoeld... Die had dat bord al eerder dan SFX geboren was, dus dat is klinkklare onzin, die ook graag door Mischa de wereld in geholpen wordt. (Erg zwak overigens.) Het feit dat ie geen simfeedback ondersteund heeft met Mischa's eigen gesloten software te maken... Kan HIJ dus niks aan doen.. Daarnaast is het gewoon een dikke verbetering, en niet een specifiek voor SFX, maar voor 6DOF ontworpen controller.
4: Ik spreek op persoonlijke titel. Ik heb niks gekocht anders dan de aan te kopen materialen, alles zelf geprint en gebouwd, foto's aangeleverd, etcetera, maar ik kreeg maaaaaanden niks te horen. Daar heb ik (eerst via PB meerdere malen) naar gevraagd. Vervolgens heb ik op het forum mijn ongenoegen geuit dat er volledige radiostilte was en niets bekend was. Als je dan een burn-out hebt, laat iemand dan voor jou een paar zaken op dat board zetten wat meer zegt dan "this project takes a break, fuck you." Als ie had verklaard er even tussenuit te willen en per XXX datum meer info te geven had dat al heel wat geholpen, in plaats van domweg iedereen die jouw project een warm hart toedraagt bot te negeren.
5: als er mensen jouw intellectueel eigendom gaan verkopen, moet je daar een jurist op zetten, en niet je backers en followers de rug toe keren. Dan ben je gewoon een slappe L*L.

ik snap best dat er zaken niet zullen lopen zoals je dat voor ogen had, maar de manier waarop hij e.e.a. heeft aangepakt verdient gewoon domweg niet de schoonheidsprijs.
Als je dan ook nog eens niet tegen een stukje nette kritiek kunt... tja...
Had ie mij maar 1 !! pb'tje gestuurd met wat info, uitleg, of ik kom er op terug, of binnenkort, of wat dan ook, had ik nog wel even gewacht. helaas... nada niets noppes.

En dan naderhand zeggen"oh wacht, dat was die gast die kritiek had? Nee, laat die maar lekker stikken, die krijgt geen toegang" Wel, dan ben je een ---ik-zal-het-hier-niet-neerzetten-want-dan-heb-ik-een-ban--- meneer... :( :( :( :(

Nee, sorry, werkelijk geen enkel goed woord voor over. Nog niet een letter, echt.
Zwaar over de zeik nog steeds.

Wat mij betreft biedt heel china op aliexpress zijn project te koop aan... Geen medelijden, NUL. _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JW van Wijngen
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 04-09 10:51
@dutchlincoln ik denk dat de wijze van communiceren die je nu gebruikt niets bijdraagt.

iets meer respect is wat meer op zijn plaats. dat staat los van je frustratie die mag je hebben, maar die kan je ook ander uiten.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
JW van Wijngen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:47:
@dutchlincoln ik denk dat de wijze van communiceren die je nu gebruikt niets bijdraagt.

iets meer respect is wat meer op zijn plaats. dat staat los van je frustratie die mag je hebben, maar die kan je ook ander uiten.
Goed om ook even de andere kant te belichten.

Weet je hoe het ook kan gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
JW van Wijngen schreef op dinsdag 12 januari 2021 @ 09:47:

Ik denk dat ik een vrij nette reactie heb gegeven. De laatste regel is wellicht waar je op doelt en kan ik mij voorstellen, maar de rest is imho puur een feitelijke opsomming; niks disrespectvols aan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
dutchlincoln schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 10:04:
Ik denk dat ik een vrij nette reactie heb gegeven. De laatste regel is wellicht waar je op doelt en kan ik mij voorstellen, maar de rest is imho puur een feitelijke opsomming; niks disrespectvols aan.
De toon maakt de muziek.

Ondanks dat je een punt hebt verwoord je het op zo'n manier dat bij mij juist een aversie ontstaat.
Dit zou door verwoording in het Engels nog directer cq botter kunnen overkomen en blijkbaar is dit ook zo verkeerd opgepakt.

Je hebt je punt duidelijk gemaakt, laten we ontopic verder gaan.

De SFX is super vet en de oplossing word door vele als DE add-on gezien voor hun rig.
Pedalen, DD alles is leuk, maar dit zorgt voor een ervaring die niet op een andere manier is te bereiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-09 16:24
Ik volg inmiddels al een tijdje met gepaste interesse dit topic, maar wat me met name tegen houdt is dat het toch al met al best wel een investering is van al gauw 1500 van mijn blinkende euro'tjes, en dat dit dan vervolgens lijkt af te hangen van de ondersteuning / medewerking van 1 persoon. Dat zie ik niet heel erg zitten eerlijk gezegd. (correct me if I'm wrong natuurlijk, ik heb het hele concept nog niet 100% helder)

Zijn er ook andere mogelijkheden om een dergelijke setup te bouwen, zonder dat je afhankelijk bent van SimFeedback software?

Ik wil met alle liefde de ontwikkelaar hiervan steunen, ook met donaties, maar ik zie het niet zitten dat als de ontwikkelaar besluit er de stekker uit te trekken ik vervolgens met een hoop rommel zit opgescheept waar ik vervolgens niets meer mee kan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
Jazeker!
Kijk eens naar de Thanos AMC controller. Daar kan je allerlijk andere software (behalve simfeedback) op draaien.
Ik heb hem inmiddels liggen, moet hem nog inbouwen.
Ook geweldige support en hechte community.
Veel meer opties, gewoon een stuk professioneler van opzet.

Tip! Lees het eerst even goed door voordat je materialen besteld, want wellicht wil je je SFX uitvoeren met langere actuators. Met de Thanos kan dat gewoon, want dat kan je instellen. Bij de Simfeedback niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
dutchlincoln schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:25:
Jazeker!
Kijk eens naar de Thanos AMC controller. Daar kan je allerlijk andere software (behalve simfeedback) op draaien.
Ik heb hem inmiddels liggen, moet hem nog inbouwen.
Ook geweldige support en hechte community.
Veel meer opties, gewoon een stuk professioneler van opzet.

Tip! Lees het eerst even goed door voordat je materialen besteld, want wellicht wil je je SFX uitvoeren met langere actuators. Met de Thanos kan dat gewoon, want dat kan je instellen. Bij de Simfeedback niet...
Daar was ik inderdaad al wel eens eerder bij uitgekomen. Wel een klein puntje duurder met $300,- maar biedt wel direct 7 servo's die je kan aansturen, dus lijkt best een interessante optie dan te zijn.

Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe de software en de hardware met elkaar samen moeten gaan werken. Als ik het goed begrepen heb, hang je de controller met USB aan de pc, maar daar moet je dan toch ook nog een stukje software erop hebben draaien die de meuk weer die USB-poort op jaagt. Is dat dan iets wat vergelijkbaar is met Simhub? Want juist op dat punt is het voornaamste "risico" hierin. Die controller zal die servo's wel kunnen aansturen, ook in de toekomst. Maar als bijvoorbeeld Microsoft bedenkt om een change door te voeren die hierin een probleem vormt, kan je dan bij Thanos aankloppen? Of ben je dan weer afhankelijk van een andere partij (en zo ja, welke software is dat?)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• raymondw
kroegtijger schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:39:
Wat ik nog niet helemaal begrijp is hoe de software en de hardware met elkaar samen moeten gaan werken. Als ik het goed begrepen heb, hang je de controller met USB aan de pc, maar daar moet je dan toch ook nog een stukje software erop hebben draaien die de meuk weer die USB-poort op jaagt. Is dat dan iets wat vergelijkbaar is met Simhub? Want juist op dat punt is het voornaamste "risico" hierin.
De motion software leest een bepaalde geheugen adres reeks uit waar de sim de motion gegevens deelt. (Alle andere geheugen regionen zijn ivm cheaten niet benaderbaar)

Deze software stuurt een kleine Arduino (of ARM) achtige USB controller aan welke als een compoort door het OS gezien kan worden. (MS kan hier dus vrij weinig aan verprutsen met updates)

De Arduino controller stuurt hierop de motoren aan.

USB gaat tot 1000hz, sims als iRacing werken prima op 60 of 360hz.
Er is dus geen specifieke USB poort of andere HW nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkangle
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22-09-2023
kroegtijger schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:22:
Ik volg inmiddels al een tijdje met gepaste interesse dit topic, maar wat me met name tegen houdt is dat het toch al met al best wel een investering is van al gauw 1500 van mijn blinkende euro'tjes, en dat dit dan vervolgens lijkt af te hangen van de ondersteuning / medewerking van 1 persoon. Dat zie ik niet heel erg zitten eerlijk gezegd. (correct me if I'm wrong natuurlijk, ik heb het hele concept nog niet 100% helder)

Zijn er ook andere mogelijkheden om een dergelijke setup te bouwen, zonder dat je afhankelijk bent van SimFeedback software?

Ik wil met alle liefde de ontwikkelaar hiervan steunen, ook met donaties, maar ik zie het niet zitten dat als de ontwikkelaar besluit er de stekker uit te trekken ik vervolgens met een hoop rommel zit opgescheept waar ik vervolgens niets meer mee kan.
Dit is vaker een probleem in dit soort projecten. Zeker omdat diegene die wel een license hebben en op de desbetreffende comms kanalen mogen vaak niet helemaal inzien dat dat een verkapte echo chamber is helaas.

Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar dit is meestal in a nutshell wat er gebeurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
raymondw schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:12:
[...]

De motion software leest een bepaalde geheugen adres reeks uit waar de sim de motion gegevens deelt. (Alle andere geheugen regionen zijn ivm cheaten niet benaderbaar)

Deze software stuurt een kleine Arduino (of ARM) achtige USB controller aan welke als een compoort door het OS gezien kan worden. (MS kan hier dus vrij weinig aan verprutsen met updates)

De Arduino controller stuurt hierop de motoren aan.

USB gaat tot 1000hz, sims als iRacing werken prima op 60 of 360hz.
Er is dus geen specifieke USB poort of andere HW nodig.
Dus als ik het goed begrijp zit de intelligentie en de kracht in dat de motion software de vertaling maakt naar een datastream die de aansturing van de motor over een com-connectie (en in dit geval dan via USB) er weer uit gooit. En of je dat nu dan weer door een arduino of een andere controller laat verwerken naar bewegingen is een stuk minder relevant. Correct??

In dat geval zou ik veronderstellen dat er toch ook wel software-alternatieven voor handen zijn? Of is dit dermate exclusief hoe dit functioneert dat niemand anders dit kan bieden voor alsnog?

Voor wat betreft het OS zou je inderdaad niet zo snel dan een probleem verwachten met betrekking tot die comport. Het probleem zit in dat het nog wel eens wil gebeuren dat er dependency's niet meer aan wordt voldaan door een update van bijvoorbeeld een .NET framework. Als de ontwikkeling van SimFeedback dan niet meer gebeurt, dan zit je toch met een hoop staal in huis waar je vrij weinig nog mee zal gaan doen lijkt me. Of mis ik hier iets?? :?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroegtijger
Darkangle schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 13:22:
[...]

Dit is vaker een probleem in dit soort projecten. Zeker omdat diegene die wel een license hebben en op de desbetreffende comms kanalen mogen vaak niet helemaal inzien dat dat een verkapte echo chamber is helaas.

Ik zeg niet dat dit hier het geval is, maar dit is meestal in a nutshell wat er gebeurd.
Waar ik me in dit geval dan een beetje druk om maak is dat je 2k investiring ophangt aan een welwillende hobbyist. Als het een bedrijf was, voelt het al wat comfortabeler en betrouwbaarder (ook al zegt dit verder uiteraard helemaal niets. Zat oplichters-bedrijven actief, en zat prima niet-commerciele projecten zoals dit langdurig actief).

Ik snap ook niet zo heel goed waarom het niet een "normale" webshop oid is / wordt. Ik zou geen enkele moeite hebben met 100 a 150 euro hiervoor neer te tellen als je daar de software en een klein beetje support voor terug krijgt. Maar een "minimum donatie-bedrag" is dan weer een tikkeltje schimmig. Dan krijg je toch al gauw het gevoel dat er ergens mogelijk niet helemaal aan zaken als licensing van onderliggende toolings wordt voldaan. (gebeurt heel vaak in de community, en is voor prive-gebruik ook niets mis mee)

Dat hij zijn concept "beschermt" (of in ieder geval de commerciele initiatieven de kop in wil drukken) kan ik heel goed begrijpen overigens. Niet alleen om bovenstaande redenen, maar als je veel tijd, moeite en geld in iets steekt is het niet grappig als je vervolgens anderen er dik geld mee ziet binnen halen. Dat zou ik ook proberen tegen te gaan dan.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Als een bedrijf weg is, heb je ook niks. Veel bedrijven in zo'n niche product zullen het niet lang overleven of zijn niet professioneel genoeg.

Simfeedback word gebruikt door een hele grote groep gebruikers, veel mensen die erg handig & slim zijn. Kans bestaat dat er (bij een evt probleem) dan iemand op staat en oplost is denk ik vrij groot.

In de discord staan hele handleidingen van mensen die plugins, extra motion (surge/seatbelt) tot zelfs gseats maken. Ik kan mij niet voorstellen dat er een probleem ontstaat wat niet kan worden opgelost door deze groep.

Garanties heb je nooit, ook niet bij bedrijven (die failliet gaan)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Henkus
@kroegtijger Er is ook de gratis versie, die je altijd kunt blijven gebruiken zelfs als er besloten zou worden dat er de stekker uit wordt getrokken.

Met het programma "runasdate" kun je altijd de gratis versie gebruiken zonder licentie op elke PC.
https://www.nirsoft.net/utils/run_as_date.html

Mocht het ooit gebeuren dat om wat voor reden simfeedback stopt met bestaan, dan kun je nog altijd besluiten om 300 euro extra voor de thanos controller + 75 euro licentie simtools uit te geven. ( in totaal dus bijna 400 euro )

Die kans is echter heel erg klein.....dat SimFeedback stopt met bestaan. Er is misschien maar 1 man die het programma maakt, maar er zit een hele community achter met support voor (bijna) alle games.

Simtools wordt ook maar door 1 man gemaakt (Yobuddy volgens mij) SimXperience wordt voornamelijk geprogrammeerd door 1 man (Berney Villers) en als ik me niet vergis zijn SImHub en CrewChief ook 1 persoons projecten.

Maar ik kan me vergissen......

Uiteindelijk heeft een programmeur een "kindje" afgeleverd en zal er goed voor blijven zorgen al dan wel of niet met behulp van de community. Maar de bron code van het project is meestal maar bij 1 man bekend.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kroegtijger
Henkus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:47:
@kroegtijger Er is ook de gratis versie, die je altijd kunt blijven gebruiken zelfs als er besloten zou worden dat er de stekker uit wordt getrokken.

Met het programma "runasdate" kun je altijd de gratis versie gebruiken zonder licentie op elke PC.
https://www.nirsoft.net/utils/run_as_date.html

Mocht het ooit gebeuren dat om wat voor reden simfeedback stopt met bestaan, dan kun je nog altijd besluiten om 300 euro extra voor de thanos controller + 75 euro licentie simtools uit te geven. ( in totaal dus bijna 400 euro )

Die kans is echter heel erg klein.....dat SimFeedback stopt met bestaan. Er is misschien maar 1 man die het programma maakt, maar er zit een hele community achter met support voor (bijna) alle games.

Simtools wordt ook maar door 1 man gemaakt (Yobuddy volgens mij) SimXperience wordt voornamelijk geprogrammeerd door 1 man (Berney Villers) en als ik me niet vergis zijn SImHub en CrewChief ook 1 persoons projecten.

Maar ik kan me vergissen......

Uiteindelijk heeft een programmeur een "kindje" afgeleverd en zal er goed voor blijven zorgen al dan wel of niet met behulp van de community. Maar de bron code van het project is meestal maar bij 1 man bekend.
Dit is precies hetgeen waar ik op hoopte. Mocht het ooit gebeuren dat, dan is de hardware niet nutteloos, en kan je (weliswaar na investering) er toch nog steeds plezier van hebben _/-\o_

Nu het volgende, nog veel grotere pijnpunt.... Er loopt hier "iemand" in huis rond die het er nog niet helemaal mee eens is :X

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
kroegtijger schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:53:
[...]

Dit is precies hetgeen waar ik op hoopte. Mocht het ooit gebeuren dat, dan is de hardware niet nutteloos, en kan je (weliswaar na investering) er toch nog steeds plezier van hebben _/-\o_

Nu het volgende, nog veel grotere pijnpunt.... Er loopt hier "iemand" in huis rond die het er nog niet helemaal mee eens is :X
Bestel gewoon de eerste onderdelen op Ali (behalve de servos) en je hebt minimaal 6 weken de tijd om haar over te halen >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
kroegtijger schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:53:
Het is idd een grote uitgave, maar het uiteindelijke ervaring is ZO gaaf!

VR en dan vol gas over de Ring _/-\o_

Mocht het uiteindelijk om wat voor reden dan ook niet bevallen, je bent het voor +- de bouwkosten ook wel redelijk snel kwijt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• e_hagenaar
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08-09 09:13
Van de week in iracing in VR gedaan op mijn SFX en het is echt...... WOW.
De feedback die je voelt, was voornamelijk onder de indruk van de kleine details zoals het wegdek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesrees
Ik heb een stoel van dof reality met simtools gehad, ik heb een zelfbouwstoel met motoren en reductoren met simtools gehad. Maar alles weggedaan toen ik dit project ontdekte. Ondanks dat ik niet veel kennis heb van zowel computers en techniek in het algemeen is het me zonder hulp (buiten de website) gelukt om deze stoel werkend te krijgen. Na een jaar vind ik het nog steeds waanzinnig goed. En voor die 2k heb ik dus een fantastisch werkende stoel en ,niet onbelangrijk, het feit dat ik hem dus zelf gebouwd heb, wat al een leuke ervaring in zichzelf was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keesrees
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/j5wg6Cx-ZGwyOtCdX0L6iI47wLI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q84TRKdfqDIcH1yxgFMjcKRF.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Mijn USB kabel van mijn arduino <> pc is kapot. Ik heb geen goede micro USB kabels meer liggen. Heeft iemand een tip voor een goede kwaliteit kabel? Merk evt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
evuijtert schreef op zondag 17 januari 2021 @ 21:57:
Mijn USB kabel van mijn arduino <> pc is kapot. Ik heb geen goede micro USB kabels meer liggen. Heeft iemand een tip voor een goede kwaliteit kabel? Merk evt?
Kabel = kabel
Het is een digitaal signaal.

Enige advies is een directe verbinding van PC naar Arduino en een zwart blokje (ferriet kern) om de kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
@raymondw zou dikte geen rol spelen? voor een laadkabel waarschijnlijk wel, voor signaal iets minder. Misschiend dat ze dan ook minder gevoelig zijn voor emi issues?

In de SFX documentatie word aangeraden om goede USB kabels te gebruiken, dus ik vroeg mij gewoon af of er dingen zijn waar je op kunt letten. (de ferrietkern iig)

[ Voor 33% gewijzigd door evuijtert op 17-01-2021 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
evuijtert schreef op zondag 17 januari 2021 @ 23:03:
@raymondw zou dikte geen rol spelen? voor een laadkabel waarschijnlijk wel, voor signaal iets minder. Misschiend dat ze dan ook minder gevoelig zijn voor emi issues?

In de SFX documentatie word aangeraden om goede USB kabels te gebruiken, dus ik vroeg mij gewoon af of er dingen zijn waar je op kunt letten. (de ferrietkern iig)
Dikte van wat?
Het extra plastic aan de buitenkant?

Goed is altijd een subjectief iets...

Ik heb hier een relatief dure HDMI kabel liggen voor de TV<>stereo, dat dingt zorgt voor enorm veel stotters in geluid.
De vervangende Aldi/A C tion kabel doet het juist uitstekend!

@ScuL hoe gaat het met je project?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:03
@evuijtert https://www.amazon.de/-/n..._1626220031_t4_B07T1QHJW7

Ik gebruik bovenstaande van 3m. Mijn ervaring met USB kabels is dat het relatief weinig uitmaakt. HDMI @4K langer dan 2m, heb ik veel meer last gehad van matige kwaliteit kabels.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ScuL
raymondw schreef op dinsdag 19 januari 2021 @ 23:27:
[...]
@ScuL hoe gaat het met je project?
Ik zit momenteel in wacht modus... heb de Kinetik extrusions nog niet binnen dus kan niet verder.
Het volledige electronische gedeelte is klaar en de software werkt prima (motoren reageren etc)

Tevens ben ik met een leverancier in gesprek om een custom alu frame in elkaar te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbbrans

jbbrans

@evuijtert neem in ieder geval kabels met ferrietkernen. Ik heb een usb kabel zonder kernen geprobeerd en kreeg steeds disconnects.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
Top! bedankt allemaal. Ik heb er gewoon een paar met ferriet kernen gekocht en er verder niet teveel naar gekeken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchlincoln
Gisteren heb ik alle motorkabels vervangen voor afgeschermde kabel, en dat scheelt een berg. Ik gebruik een USB extender over cat5, en gebruik hier ftp voor. Werkt uitstekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evuijtert
@dutchlincoln heb je de afgeschermde kabels bij de seller van de motors gekocht?

Ik ben van plan mijn servos ergens in de toekomst op dezelfde manier als Henkus te plaatsen onder mijn pedal deck. Mooi moment om ook de kabels eens te shielden en/of vervangen.

Ik heb nu 5 servos en af en toe heb ik het idee dat 1 arduino last van EMI heeft, valt af en toe weg. Met nieuwe USB kabel is het wel al stuk beter trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
evuijtert schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 17:15:
@dutchlincoln heb je de afgeschermde kabels bij de seller van de motors gekocht?

Ik ben van plan mijn servos ergens in de toekomst op dezelfde manier als Henkus te plaatsen onder mijn pedal deck. Mooi moment om ook de kabels eens te shielden en/of vervangen.

Ik heb nu 5 servos en af en toe heb ik het idee dat 1 arduino last van EMI heeft, valt af en toe weg. Met nieuwe USB kabel is het wel al stuk beter trouwens.
Nee, dat was wel een optie, maar die bood ie pas aan nadat alles hier lag en gemonteerd was.
Ik heb bij kabel24 gewoon 4x 1,5mm2 stuurstroomkabel met afscherming gehaald, genummerde aders, en de kabels gesoldeerd en gelijk op maat gemaakt. Ik heb de draadjes afgeknipt, en de U, V, en W aderhulsjes overgezet, AMP vorkjes er aan, en de aarde met afscherming aan de drive gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Splendiddd
Henkus schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 21:47:
@kroegtijger

Ik zou adviseren dan niet Simtools te gebruiken maar SRS.

En ja ik heb jaren simtools gebruikt, maar dit is echt niet voor the faint hearted.

SRS is veel gebruiksvriendelijker, ontwikkeling is zeer actief en de support is beste wat ik ooit heb meegemaakt. Zelfs in het weekend fixen ze bugs als het moet. Echt zeer tevreden met de Thanos en SRS.

SRS is ook wat goedkoper 50 dollar (maar er komt wel een 15 dollar per jaar licentie bij als je alle advanced features wilt. Maar dat is natuurlijk peanuts bij de rest van de inversteringen)

[ Voor 11% gewijzigd door Splendiddd op 21-01-2021 19:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Henkus
Splendiddd schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 19:27:
[...]

Ik zou adviseren dan niet Simtools te gebruiken maar SRS.

En ja ik heb jaren simtools gebruikt, maar dit is echt niet voor the faint hearted.

SRS is veel gebruiksvriendelijker, ontwikkeling is zeer actief en de support is beste wat ik ooit heb meegemaakt. Zelfs in het weekend fixen ze bugs als het moet. Echt zeer tevreden met de Thanos en SRS.

SRS is ook wat goedkoper 50 dollar (maar er komt wel een 15 dollar per jaar licentie bij als je alle advanced features wilt. Maar dat is natuurlijk petanuts bij de rest van de inversteringen)
SRS ziet er idd wat gebruikers vriendelijker uit dan Simtools. (y)

Ik heb net de motion tuning guide door gelezen en het is een mooi programma. Als ik er niet speciaal een Thanos controller voor aan zou moeten schaffen en vooral ook aansluiten, dan zou ik zeker de trial een keer willen proberen.

Maar, ik ben nog steeds super tevreden over SimFeedback in combo met 2 arduino's. Het systeem is super stabiel, totaal geen last van EMI problemen of uitvallende controllers en alles is nog steeds met maar 1 USB kabel aangesloten aan mijn PC. (inclusief GS-5, AccuForce, buttonboxes en displays)

Ik kan zelfs de hele rig in de andere ruimte via een 3M lange USB kabel draaien, zonder enig probleem.
En nee ik heb geen speciale shielded motor kabels en een compactere rig met meer kabels bij elkaar gebonden dan die van mij bestaat er (denk ik) niet 8)

De Thanos controller voegt voor mij persoonlijk niet zoveel tov de arduino. Ik gebruik geen aggressive profielen en mijn rig hoeft niet "beschermd" te worden.

Voor mij persoonlijk is de live tuning mogelijkheid van SImFeedback met de door ons ontwikkelde SFX controlbox het aller grootste pluspunt.

Met de live tuning kan ik bijv de intensiteit van de motion verhogen, zonder dat de gordel spanner daardoor word beïnvloed. De gordel spanner pas ik heel vaak onafhankelijk aan. Zowel de intensiteit als de "ofset" waardoor ik eigenlijk dus de gordels mbv van de servo strakker of losser zet, zonder de gordel zelf te verstellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splendiddd
Henkus schreef op donderdag 21 januari 2021 @ 22:23:
[...]

Voor mij persoonlijk is de live tuning mogelijkheid van SImFeedback met de door ons ontwikkelde SFX controlbox het aller grootste pluspunt.

Met de live tuning kan ik bijv de intensiteit van de motion verhogen, zonder dat de gordel spanner daardoor word beïnvloed. De gordel spanner pas ik heel vaak onafhankelijk aan. Zowel de intensiteit als de "ofset" waardoor ik eigenlijk dus de gordels mbv van de servo strakker of losser zet, zonder de gordel zelf te verstellen.
Dit kan tegenwoordig ook met SRS ;-)

Maar ik snap je punt zeker, don't fix it if it ain't broken

Voor mij was het een no brainer omdat ik al een licentie had en bekend was met de software (ik kom van een DOF P3 af)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkus
Splendiddd schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:16:
[...]

Dit kan tegenwoordig ook met SRS ;-)

Maar ik snap je punt zeker, don't fix it if it ain't broken

............
Live tuning gaat bij SRS toch alleen via de telefoon/tablet? en niet via een button box? Klopt dat ?
Ik doe namelijk vooral vaak aanpassingen tijdens het rijden in VR mbt een aantal toggles op de tast.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Splendiddd
Henkus schreef op vrijdag 22 januari 2021 @ 17:51:
[...]

Live tuning gaat bij SRS toch alleen via de telefoon/tablet? en niet via een button box? Klopt dat ?
Ik doe namelijk vooral vaak aanpassingen tijdens het rijden in VR mbt een aantal toggles op de tast.
Nee volgens mij nu ook via buttonbox en hotkeys. Dat met die tablet werkt voor geen meter (zeker niet met motion haha)

Maar moet het nog mappen en testen, te druk met andere dingen nu

https://www.simracingstud...nd-shake-tuning-shortcuts

Of check hun blog

https://www.simracingstudio.com/blog

[ Voor 10% gewijzigd door Splendiddd op 22-01-2021 19:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri-mil
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-02-2024
*knip* geen V&A op het forum, zie Het algemeen beleid

[ Voor 89% gewijzigd door Geronimous op 24-01-2021 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kermid
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 01-11-2021
*knip* ook dit is V&A, hoort niet op het forum

[ Voor 88% gewijzigd door Geronimous op 24-01-2021 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymondw
@kermid
Er zijn genoeg aanbieders in de Tweakers v/a en op Marktplaats die dit voor je kunnen doen.
Ff zoeken op : 3d printservice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchlincoln
ik weet niet wat de vraag was, maar ik kan ook wel wat onderdelen printen als daar behoefte aan is.
Pagina: 1 ... 7 ... 12 Laatste