• Me Albert
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 22-04-2024
Hallo tweakers
Ik kijk al een tijdje rond op dit forum en ben best onder de indruk van de aanwezige kennis.

Ik woon in een vrijstaand huis van 500m3, goed geisoleerd met vloerverwarming in de kame/keuken van bijna 50m2. Verder een slaapkamer met badkamer die ook nooit verwarmd wordt. Atelier van mijn vrouw heeft een radiator die heel goed in staat is om de ruimte te verwrmen op de ingestelde watertemp van ca45 graden. Op de verdieping 2 slaapkamers met radiatoren die in de 14 jaar dat ik hier nu woon nooit open gestaan hebben. In de badkamer ligt ook vloerverwarming. Beide vvw met een termostaatkraan en pomp.
De hrketel is nu 14 jaar oud en binnenkort aan vervanging toe. wil gasloos gaan omdat ik maandelijks 76 euro energiekosten betaal waarvan 70 euro gas. (komt door mijn zonnepanelen die netto terugleveren)
Mijn gasverbruik is net geen 1000 m3. Als ik dan de vuistregel op dit forum toe pas kom ik uit op een 5KW warmtepomp.

Eerst was ik nogal gecharmeerd van Nefit maar naar aanleiding van twee offertes ben ik toch verder gaan kijken. Op bezoek geweest bij iemand die zijn warmtepomp zelf geinstalleerd had en daar ook een warmtepompboiler gezien.
Ben nu tot de conclusie gekomen dat een panasonic WH-MDC 05H3E5 een pracht oplossing is samen met de 120 liter panasonic WPB PAW-DHWM120 ZNT.

Toch zijn er nog een aantal twijfelpunten:
Wel of geen buffervat?
Vloerverwarming verdelers vervangen door pomploze?
7KW voor de zekerheid?
Ik zou hem het liefst op een standaard aan de muur willen hebben maar zijn die er?

Veel forum leden hebben hun pana uit het buitenland gehaald waarom? Ik heb in nederland 3 websites gevonden die hem aanbieden voor een redelijke prijs in mijn ogen.(comforklimaat.nl , vakhandeljanssen.nl en havepe.nl).
Planning is om begin volgend jaar (hogere subsidie?) zowel de WPB als de WP te kopen en dan eerst zo snel mogelijk het gas eruit en de WPB er in. daarna rustig de WP er in.

Zie jullie reacties met belangstelling tegemoed.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11
Me Albert schreef op donderdag 22 november 2018 @ 19:56:
Hallo tweakers
Ik kijk al een tijdje rond op dit forum en ben best onder de indruk van de aanwezige kennis.

Ik woon in een vrijstaand huis van 500m3, goed geisoleerd met vloerverwarming in de kame/keuken van bijna 50m2. Verder een slaapkamer met badkamer die ook nooit verwarmd wordt. Atelier van mijn vrouw heeft een radiator die heel goed in staat is om de ruimte te verwrmen op de ingestelde watertemp van ca45 graden. Op de verdieping 2 slaapkamers met radiatoren die in de 14 jaar dat ik hier nu woon nooit open gestaan hebben. In de badkamer ligt ook vloerverwarming. Beide vvw met een termostaatkraan en pomp.
De hrketel is nu 14 jaar oud en binnenkort aan vervanging toe. wil gasloos gaan omdat ik maandelijks 76 euro energiekosten betaal waarvan 70 euro gas. (komt door mijn zonnepanelen die netto terugleveren)
Mijn gasverbruik is net geen 1000 m3. Als ik dan de vuistregel op dit forum toe pas kom ik uit op een 5KW warmtepomp.

Eerst was ik nogal gecharmeerd van Nefit maar naar aanleiding van twee offertes ben ik toch verder gaan kijken. Op bezoek geweest bij iemand die zijn warmtepomp zelf geinstalleerd had en daar ook een warmtepompboiler gezien.
Ben nu tot de conclusie gekomen dat een panasonic WH-MDC 05H3E5 een pracht oplossing is samen met de 120 liter panasonic WPB PAW-DHWM120 ZNT.

Toch zijn er nog een aantal twijfelpunten:
Wel of geen buffervat?
Vloerverwarming verdelers vervangen door pomploze?
7KW voor de zekerheid?
Ik zou hem het liefst op een standaard aan de muur willen hebben maar zijn die er?

Veel forum leden hebben hun pana uit het buitenland gehaald waarom? Ik heb in nederland 3 websites gevonden die hem aanbieden voor een redelijke prijs in mijn ogen.(comforklimaat.nl , vakhandeljanssen.nl en havepe.nl).
Planning is om begin volgend jaar (hogere subsidie?) zowel de WPB als de WP te kopen en dan eerst zo snel mogelijk het gas eruit en de WPB er in. daarna rustig de WP er in.

Zie jullie reacties met belangstelling tegemoed.
Misschien ook hier nog even lezen. Warmtepomp boiler gebruiken voor cv ondersteuning

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
@Me Albert
Je zou je bericht even in het juiste topic kunnen plaatsen wat betreft de Panasonic monobloc
Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en koelen #6
Of zelf even een eigen topic aan kunnen maken (dat topic gaat erg hard)

Ook bovenstaande link is interessant, met de atlantic WP boiler van esanico.be

Vrijstaand huis, iets zegt me dat je dan beter een 7 kW kan nemen.
Maar met 1000 m3 verbruik (incl tapwater?) heb je inderdaad genoeg aan de 5 kW versie.
Die 2 schelen ook niet zo gek veel van elkaar qua inhoud.

Wachten met kopen zou ik niet doen.
Ieder half jaar (behalve afgelopen juli) zijn de subsidies telkens verlaagd.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Me Albert
@ wizzopa
Heb ik ook uitgebreid gelezen. Maar besparing is niet mijn doel maar van het gas af.
Dan bespaar ik zo wie zo op vastrecht etc.

Gasloos sinds 10-03-2019. Panasonic 5Kw monoblok. panelen:2760 Wp ZZO en 2650 Wp zuid.

• Me Albert
@AUijtdehaag
Zit verkeerd zie ik nu. dacht dat ik het in de discussie "Panasonic Monoblock [H versie ] ervaringen - settings - help" zat.
Hoe plaats ik het daarin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:11
Me Albert schreef op donderdag 22 november 2018 @ 23:48:
@ wizzopa
Heb ik ook uitgebreid gelezen. Maar besparing is niet mijn doel maar van het gas af.
Dan bespaar ik zo wie zo op vastrecht etc.
Voor 149 euro kan je je toch geen buil vallen aan een 200 liter warmtepomp boiler. Dat hij in dit topic oneigenlijk gebruikt wordt dan maar even daar gelaten. Goedkoper kan je geen warm water maken. Of het moet een combi van zonneboiler en wpb zijn van zonneboilermagazijn.

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeehond
  • Registratie: Juni 2015
  • Niet online

Zeehond

FP Admin & Powermod/ Mod W&M

Seal with it!

Select * from fish

Pagina: 1