Nog even en het
zalven-der-planken wordt net zo'n religie als het
inbranden-in-het-hellevuur-der-pannen.
Valt me nog mee dat er niet stringent een speciale plankolie wordt voorgeschreven à raison van tig euro/liter.
Prima als je je plank showroom fris wilt houden. Maar ik gebruik zo'n plank; 7 dagen/week, meerdere keren per dag. De langste periode dat onze plank geen vocht tegenkomt is hooguit 's-nachts. M.a.w. dan kun je wel olieën; maar het voegt weinig toe. (behalve olie dan natuurlijk).
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte houtsoort. Hoe het gebruikte hout oorspronkelijk gedroogd is (AD/KD) en hoe lang het heeft 'gerust'. Hoe het is gezaagd en al dan niet verlijmd.
Kan me voorstellen dat het meeste loofhout meer olie opneemt dan b.v. hardhout of (plank die ik nu al paar jaar gebruik) behoorlijk dicht hout zoals Hevea brasiliensis (Rubberwood)
Heb de afgelopen 20 jaar al tot 2 x toe een beukenhout plank gebroken. En het eerste exemplaar had ik altijd braaf met olie behandeld. Eerst ontvet (zout en zuur), olie d'rop, in laten trekken, afijn, het hele health-spa verhaal voor een plank er tegenaan gegooid.
Zo'n kapotte plank heb ik nog eens doorgezaagd en gekeken of je nou intern iets ziet van al die jaren olie...Nou, ik niet.
Dus nogmaals; ik bespaar me de moeite.