3, goed dik en geen irritant geultje wat je toch niet gebruikt.
Ik heb zowel hout als plastic thuis; Plastic voor vlees, hout voor brood, groentes deegwaren.s0ulmaster schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:02:
[...]
{lang verhaal}
Het verhaal dat professionele chefs altijd plastic snijplanken gebruiken en daarmee de beste keus zijn is trouwens ook maar de halve waarheid. Het is vanwege hygiëne namelijk verplicht dat ze plastic planken gebruiken en volgens mij ook in verschillende kleuren voor verschillende toepassingen (vlees,groente,vis).
Ik zou dus zelf niet snel voor een plastic plank kiezen en de meeste koks die ik ken hebben dat thuis dus ook niet
Ik heb een vegetarische vrouw en op deze manier kunnen we kruisbesmetting enig zins indammen
Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl
@noud Nummer 3!
Gewoon geen poespas; lekker dik en stevig.
(ik vind 'm wel prijzig, maar dat is aan jou; dit soort planken kun je elders goedkoper aanschaffen)
Gewoon geen poespas; lekker dik en stevig.

(ik vind 'm wel prijzig, maar dat is aan jou; dit soort planken kun je elders goedkoper aanschaffen)
Ik heb bamboe planken die ik erg fijn vind werken. Heb 1 kunststof plank, het voordeel daarvan is dat hij in de vaatwasser mag. Dat doe ik dan ook consequent als ik rauw vlees heb gesneden, waar ik bij bamboe afwassen met heet water en beetje afwasmiddel prima vind.
I have stability. The ability to stab.
Ik heb mjin 8cm dikke plank voor 40 of 50 euro gekocht, maar kon het toentertijd niet goedkoper vinden.ehtweak schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:59:
@noud Nummer 3!
Gewoon geen poespas; lekker dik en stevig.![]()
Maar dat heeft alles met de dikte te maken 4cm kopse blokken vind je al voor 20-30 euro en 10cm blokken gaan al richting de 100 euro
tijd voor wat klusjes!
Leuk topic!
Ik zie bij de Blokker ook een marmeren plank. Lijkt mij ook wel fijn en lekker hard om op te snijden. Of is dit een slecht idee? Ik kan mij voorstellen dat dit een messensloper is...
Ik zie bij de Blokker ook een marmeren plank. Lijkt mij ook wel fijn en lekker hard om op te snijden. Of is dit een slecht idee? Ik kan mij voorstellen dat dit een messensloper is...
@s0ulmaster : ehtweak in "Koken: Snijplanken"
Heb nu zo massief rubberboomblok (47 x 27cm en maar liefst 5,5 cm dik) en die is ook geschikt om eens een filet op plat te slaan. Enige jaren geleden voor amper 13 euro (!) via Amazon aangeschaft. En still going strong. Onverwoestbaar blok.
Deze dus:
https://images-na.ssl-ima...I/61vp8nFaHDL._SY355_.jpg
Wel goed geschikt om chocolade op te tempereren.
Heb nu zo massief rubberboomblok (47 x 27cm en maar liefst 5,5 cm dik) en die is ook geschikt om eens een filet op plat te slaan. Enige jaren geleden voor amper 13 euro (!) via Amazon aangeschaft. En still going strong. Onverwoestbaar blok.
Deze dus:
Niet alleen een messensloper, maar hard meppen op een stuk marmer...?Nyarlathotep schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:52:
Leuk topic!

[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2018 09:56 ]
Mag je mij eens een linkje geven waar je een >5cm hakblok vind voor dat bedrag. Ik denk namelijk dat je een goeie deal hebt gevondenehtweak schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:53:
@s0ulmaster : ehtweak in "Koken: Snijplanken"
Deze dus:
[...]
Niet alleen een messensloper, maar hard meppen op een stuk marmer...?![]()

tijd voor wat klusjes!
Deze komt aardig in de buurt. Alleen één negatieve recensie; het blok leek te splijten na een paar weken gebruik...
@s0ulmaster Op amazon.de en dan zoeken bij de Warehouse Deals op schneidebrett. Uiteraard varieert het aanbod van dag tot dag...
@Nyarlathotep precies dat blok heb ik een aantal jaren geleden voor <13 euro via de Warehouse deals gekocht.
En het wordt iedere dag zeiknat (onder de kraan). Er wordt op gemept met een gietijzeren pan, Er gaat een Global hakbijl overheen. Brood, vlees, vis, groenten, fruit. Af en toe eens met een citroen afvegen (vanwege de knoflooklucht). Iedere dag onder de gloeiend hete kraan met afwasmiddel.
En 1 x half jaar zelfs met de schuurmachine met een polijstkorrel (korrel 400) erover om 'm weer helemaal glad te maken.
Dat bedoel ik met onverwoestbaar voor keukengebruik.
Disclaimer: uiteraard kun je er geen openhaardhout op hakken/splijten...
@Nyarlathotep precies dat blok heb ik een aantal jaren geleden voor <13 euro via de Warehouse deals gekocht.
En het wordt iedere dag zeiknat (onder de kraan). Er wordt op gemept met een gietijzeren pan, Er gaat een Global hakbijl overheen. Brood, vlees, vis, groenten, fruit. Af en toe eens met een citroen afvegen (vanwege de knoflooklucht). Iedere dag onder de gloeiend hete kraan met afwasmiddel.
En 1 x half jaar zelfs met de schuurmachine met een polijstkorrel (korrel 400) erover om 'm weer helemaal glad te maken.
Dat bedoel ik met onverwoestbaar voor keukengebruik.
Disclaimer: uiteraard kun je er geen openhaardhout op hakken/splijten...
[ Voor 72% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2018 10:08 ]
Ik zou zelf toch wel uitkijken met goedkope hakblokken. Vaak is het onbekend welk (niet voor inname geschikt) lijm-middel is gebruikt om de kopse blokken aan elkaar vast te lijmen. Laat staan dat goedkope lijmen nogal eens los willen laten bij groffer hak- en mepwerk.
tijdelijke amazon aanbiedingen zouden natuurlijk wel een optie zijn, maar dat is wat anders dan altijd een goed+goedkoop hakblok kunnen vinden
Rubber-tree lijkt me nou ook niet de meest geschikte houtsoort. Volgens mij is rubberhout relatief poreus en rot het snel.
tijdelijke amazon aanbiedingen zouden natuurlijk wel een optie zijn, maar dat is wat anders dan altijd een goed+goedkoop hakblok kunnen vinden
Rubber-tree lijkt me nou ook niet de meest geschikte houtsoort. Volgens mij is rubberhout relatief poreus en rot het snel.
[ Voor 34% gewijzigd door dragonhaertt op 16-11-2018 11:16 ]
Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.
Heb zelf enige jaren geleden een snijplank van hout van een rubberboom gekocht bij Knives and Tools (online). Hij verkeert nog steeds in prima staat en heb ‘m ook aan iemand cadeau gedaan en die is er ook zeer tevreden mee. Kwestie van inolieën met special snijplankolie van de Ikea en verder heb je er geen onderhoud aan. Kost iets van €30,-. Heb zo snel geen linkje maar wel een aanrader!
Correctie: hij is €20. Dit is ‘m: https://www.knivesandtool...itiy-houten-snijplank.htm
Correctie: hij is €20. Dit is ‘m: https://www.knivesandtool...itiy-houten-snijplank.htm
[ Voor 13% gewijzigd door titan1901 op 16-11-2018 22:59 ]
Snijplank
Ik heb even met dit bedrijf contact opgenomen met de vraag uit welk materiaal deze snijplank bestaat.
Dit is een mengeling van houtsoorten waaronder beukenhout en eikenhout etc.
Ik heb even met dit bedrijf contact opgenomen met de vraag uit welk materiaal deze snijplank bestaat.
Dit is een mengeling van houtsoorten waaronder beukenhout en eikenhout etc.
Om nog even terug te komen op je opmerking over Ikea en bamboe, ze hebben daar ook gewoon hardhout (acacia) planken. Zelf een tijdje in gebruik en het is een erg fijne, degelijke en mooie plank vind ik.
Af en toe behandelen met olie en hij blijft heel goed.
Bijvoorbeeld: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40305424/
Af en toe behandelen met olie en hij blijft heel goed.
Bijvoorbeeld: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40305424/
sleep: a completely inadequate substitute for caffeine
https://www.coolblue.be/n...-met-ril-32-5-cm-wit.html
ik heb deze nu 3 jaar in gebruik, fijne plank, maar er beginnen nu wel wat groeven te ontstaan
ik heb deze nu 3 jaar in gebruik, fijne plank, maar er beginnen nu wel wat groeven te ontstaan
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Ja als je nooit een scherp mes wilt hebben moet je vooral op marmer of glas gaan snijden.Nyarlathotep schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:52:
Leuk topic!
Je wilt een materiaal hebben dat zachter is dan het staal van je mes, zoals een vorm van hout of het welbekende kunststof.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Lijkt me een prima keus. Af en toe inolieën van de plank is wel een aanrader. Dat voorkomt dat vocht door de plank opgenomen kan worden en zorgt er voor dat deze schoner blijft (minder vlekken van sterke kleuren). Daarnaast voorkomt het uitdrogen van de snijplank. Gebruik daar overigens wel speciale (voedselveilige) snijplankolie voor en geen olijfolie of iets dergelijks. Gebruik zelf die van de Ikea en die werkt prima en is vrij goedkoop.
[ Voor 25% gewijzigd door titan1901 op 21-11-2018 01:56 ]
Ik ga lijnzaadolie gebruiken, is nu in de Albert Heijn in de bonus
. Ik skip de walnotenolie mocht ik ooit eens vrienden krijgen met een walnoten allergie.,
Nog ff een praktische opmerking over dat insmeren van je plank met olie:
Als je je plank iedere dag gebruikt (wat me vrij normaal lijkt) en diverse keren afspoelt/afwast met wat zeepsop, dan is olie wellicht leuk voor het 'zicht'. Maar in werkelijkheid maakt het dan weinig meer uit.
Net zo min als rechtop zetten.
Bij ons ligt zo'n plank altijd plat, ergens op het keuken/aanrechtblad en wordt van 's-ochtends vroeg (broodjes snijden) tot aan het avondeten (vlees, groenten, vis, noten, [noem maar op]) gebruikt. En meerdere keren per dag gewassen.
Olie heeft dan geen zin meer... bespaar je de moeite...
Als je je plank iedere dag gebruikt (wat me vrij normaal lijkt) en diverse keren afspoelt/afwast met wat zeepsop, dan is olie wellicht leuk voor het 'zicht'. Maar in werkelijkheid maakt het dan weinig meer uit.
Net zo min als rechtop zetten.
Bij ons ligt zo'n plank altijd plat, ergens op het keuken/aanrechtblad en wordt van 's-ochtends vroeg (broodjes snijden) tot aan het avondeten (vlees, groenten, vis, noten, [noem maar op]) gebruikt. En meerdere keren per dag gewassen.
In Dok vertelde ze een ezelsbruggetje. Zoiets van na de 1e dag, 3e dag, 3e week, 3e maand.
Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat er om dat de plank verzadigd raakt met olie en daardoor geen vocht meer opneemt. Sowieso is afwassen met zeep lang niet altijd nodig.ehtweak schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:15:
https://www.knivesandtool...-een-houten-snijplank.htm
@titan1901 Leuk artikel ter promotie van über dure snijplanken en het zalven der planken.
Maar lees dan ook één van de laatste opmerkingen in dat hele verhaal:
Wanneer de plank uitgedroogd aanvoelt weet je dat het tijd is voor een nieuw laagje olie.
Mijn plank voelt nooit uitgedroogd aan; daarvoor wordt te regelmatig gebruikt.
Enne, afwassen met sop hoeft ook niet als je een paar sneetjes brood hebt gesneden. Maar na het ontleden van een complete vis is het wel raadzaam...
Maar lees dan ook één van de laatste opmerkingen in dat hele verhaal:
Wanneer de plank uitgedroogd aanvoelt weet je dat het tijd is voor een nieuw laagje olie.
Mijn plank voelt nooit uitgedroogd aan; daarvoor wordt te regelmatig gebruikt.
Enne, afwassen met sop hoeft ook niet als je een paar sneetjes brood hebt gesneden. Maar na het ontleden van een complete vis is het wel raadzaam...

Ik ben het met @titan1901 eens, olie heeft wel degelijk zin. Het oppervlak droogt wellicht sneller uit bij intensief gebruik, maar olie voorkomt wel dat vocht er dieper in dringt. Waarom denk jij dat het dan ineens geen zin meer heeft?
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Neem die messen aub eerst even ergens in de hand om te kijken of je het fijn vindt voor je online wat koopt. SOommige messen zijn objectief gezien prima maar liggen dan niet lekker in de hand.noud schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:16:
Ben uit. Het wordt deze plank
Kan gelijk daar allerlei koksmessen kopen
Exact. Verzadiging lijkt me hier dan ook het sleutelwoord. Bij het inolieën van mijn plank ben ik net zo lang doorgegaan totdat de olie niet meer (na enige tijdsduur) in het hout trekt. Dat kostte bij mij flink wat olie maar bij een vriend die exact dezelfde snijplank heeft was het na paar keer olie aanbrengen al klaar. Ik kan me dus voorstellen dat het gebruikte hout invloed heeft (andere batch). Als de plank eenmaal verzadigd is is het meer een kwestie van bijhouden.Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:33:
Het oppervlak droogt wellicht sneller uit bij intensief gebruik, maar olie voorkomt wel dat vocht er dieper in dringt.
Het mes dat ik zou willen hebben, ligt niet in de schappen. De Eden Classic Damast. Beetje stom, ik weet het maar afgaande van de vele reviews..... nu maar hopen dat het geen reviews van medewerkers van dat bedrijf zijn. Lijkt het mij een goed mes. Voor mij is het gewicht belangrijk. De messen die ik in mijn handen heb gehad, waren te licht.Boudewijn schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:34: [...] Neem die messen aub eerst even ergens in de hand om te kijken of je het fijn vindt voor je online wat koopt. SOommige messen zijn objectief gezien prima maar liggen dan niet lekker in de hand.
En mocht het echt niets zijn, stuur ik hem terug.
Edit: Ojah.. shit... ik laat hem graveren... Hmmm
[ Voor 24% gewijzigd door noud op 22-11-2018 00:54 ]
Nog even en het zalven-der-planken wordt net zo'n religie als het inbranden-in-het-hellevuur-der-pannen.
Valt me nog mee dat er niet stringent een speciale plankolie wordt voorgeschreven à raison van tig euro/liter.
Prima als je je plank showroom fris wilt houden. Maar ik gebruik zo'n plank; 7 dagen/week, meerdere keren per dag. De langste periode dat onze plank geen vocht tegenkomt is hooguit 's-nachts. M.a.w. dan kun je wel olieën; maar het voegt weinig toe. (behalve olie dan natuurlijk).
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte houtsoort. Hoe het gebruikte hout oorspronkelijk gedroogd is (AD/KD) en hoe lang het heeft 'gerust'. Hoe het is gezaagd en al dan niet verlijmd.
Kan me voorstellen dat het meeste loofhout meer olie opneemt dan b.v. hardhout of (plank die ik nu al paar jaar gebruik) behoorlijk dicht hout zoals Hevea brasiliensis (Rubberwood)
Heb de afgelopen 20 jaar al tot 2 x toe een beukenhout plank gebroken. En het eerste exemplaar had ik altijd braaf met olie behandeld. Eerst ontvet (zout en zuur), olie d'rop, in laten trekken, afijn, het hele health-spa verhaal voor een plank er tegenaan gegooid.
Zo'n kapotte plank heb ik nog eens doorgezaagd en gekeken of je nou intern iets ziet van al die jaren olie...Nou, ik niet.
Dus nogmaals; ik bespaar me de moeite.
Valt me nog mee dat er niet stringent een speciale plankolie wordt voorgeschreven à raison van tig euro/liter.
Prima als je je plank showroom fris wilt houden. Maar ik gebruik zo'n plank; 7 dagen/week, meerdere keren per dag. De langste periode dat onze plank geen vocht tegenkomt is hooguit 's-nachts. M.a.w. dan kun je wel olieën; maar het voegt weinig toe. (behalve olie dan natuurlijk).
E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte houtsoort. Hoe het gebruikte hout oorspronkelijk gedroogd is (AD/KD) en hoe lang het heeft 'gerust'. Hoe het is gezaagd en al dan niet verlijmd.
Kan me voorstellen dat het meeste loofhout meer olie opneemt dan b.v. hardhout of (plank die ik nu al paar jaar gebruik) behoorlijk dicht hout zoals Hevea brasiliensis (Rubberwood)
Heb de afgelopen 20 jaar al tot 2 x toe een beukenhout plank gebroken. En het eerste exemplaar had ik altijd braaf met olie behandeld. Eerst ontvet (zout en zuur), olie d'rop, in laten trekken, afijn, het hele health-spa verhaal voor een plank er tegenaan gegooid.
Zo'n kapotte plank heb ik nog eens doorgezaagd en gekeken of je nou intern iets ziet van al die jaren olie...Nou, ik niet.
Dus nogmaals; ik bespaar me de moeite.
Alsjeblief niet zeg. Het valt mij echter wel op dat jij in je eentje een veelvoud van het heilige schrift hebt getypt dan @titan1901 en ik bij elkaar.ehtweak schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:14:
Nog even en het zalven-der-planken wordt net zo'n religie als het inbranden-in-het-hellevuur-der-pannen.
Moet je helemaal zelf weten toch? Net als wij. Maar als je een stelling poneert op een discussieforum is het toch niet vreemd als andere zienswijzen ook gemeld worden?Dus nogmaals; ik bespaar me de moeite.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Heb ik nou gezondigd?
Zojuist de ongeoliede plank gebruikt om een vers brood te snijden:
ehtweak in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"
Zojuist de ongeoliede plank gebruikt om een vers brood te snijden:
ehtweak in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"
Hangt er vanaf of je ook flink door de plank gezaagd hebt. 
Voor brood heb ik een aparte, wat oudere plank. Dan blijven m'n andere planken mooier.
Voor brood heb ik een aparte, wat oudere plank. Dan blijven m'n andere planken mooier.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Wij hebben nu:

En mijn tip; blijf daar ver van weg. Onzin dingen, veels te duur en bagger kwaliteit.

En mijn tip; blijf daar ver van weg. Onzin dingen, veels te duur en bagger kwaliteit.
"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."
Overigens heb ik nooit beweerd dat dure snijplanken beter zijn dan goedkope varianten. Zelf heb ik een plank van kopsekanten rubberhout van een centimeter of 4 dik. Kostte 20 euro en ben er zeer tevreden mee. Het prijsverschil van duurdere planken zit ‘m voornamelijk in het esthetische gedeelte en daar lijkt me niks mis mee als je een snijplank altijd op het aanrecht hebt staan. Het bepaalt dan mede de uitstraling van je keuken.ehtweak schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:27:
@titan1901 Leuk artikel ter promotie van über dure snijplanken en het zalven der planken.
Dat gezegd hebbende zijn er nog hele volksstammen die gebruik maken van glazen snijplanken of die dingen van Joseph Joseph die hierboven genoemd worden. Daar gruwel ik dan weer van
Idd, jakkes.titan1901 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 02:04:
[...]
Dat gezegd hebbende zijn er nog hele volksstammen die gebruik maken van glazen snijplanken of die dingen van Joseph Joseph die hierboven genoemd worden. Daar gruwel ik dan weer van!
Dat Joseph speelgoed staat ook regelmatig bij de Makro pontificaal opgesteld als actie-artikel. Kekke kleurtjes doen het vaak goed. Maar meer dan een interieur accessoire is het niet.
Ach en een keukenplank als esthetisch statement?

Het zal wel, niet aan mij besteed.
Het is net als met een camera; de beste camera is diegene die je bij je hebt en waarmee je daadwerkelijk foto's maakt.
Die plank mot gewoon plank wezen en braaf alle vlijmscherpe martelingen doorstaan en bijdragen, als basis (!) gereedschap zijnde, aan de gerechten die er uiteindelijk bereid worden in de keuken.
Het gft bakje van Joseph bevalt mij goed, naar voor een plastic snijplank ga ik gewoon naar IKEA.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ach ja, elke hobby / productcategorie heeft zijn fanatiekelingen die bij van alles en nogwat zweren.
Ik heb bij Ikea twee planken besteld, en de olie. De olie kost maar 4 euro dus ik ga het gewoon proberen.
Betaalbaar, en geen excessief engelen bij maanlicht gedoe. Als de plankjes na een tijdje slecht worden koop ik wel nieuwe. Goedkoop genoeg, en houten planken zijn duurzaam genoeg dus van verspilling is niet echt te spreken.
Ik heb bij Ikea twee planken besteld, en de olie. De olie kost maar 4 euro dus ik ga het gewoon proberen.
Betaalbaar, en geen excessief engelen bij maanlicht gedoe. Als de plankjes na een tijdje slecht worden koop ik wel nieuwe. Goedkoop genoeg, en houten planken zijn duurzaam genoeg dus van verspilling is niet echt te spreken.
Ik heb de Ikea-olie ook gekocht (ging daar toch op Tradfri-plundertocht
) ben benieuwd of het een beetje goed werkt.
Is gewoon standaard paraffine volgens mij, maar dan met een moeilijke naam.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Paraffine? Da's net kaarsvet!
Volgens de Ikea omschrijving is het 'witte minerale olie'. Een aardoliedestillaat dus.
Tja, ik zou een plank die gebruikt wordt voor voedselbereiding liever insmeren (als dat dan per se moet), met een (eetbare) plantaardige olie, dan een neutraal aardolie(rest)product.
Volgens de Ikea omschrijving is het 'witte minerale olie'. Een aardoliedestillaat dus.
Tja, ik zou een plank die gebruikt wordt voor voedselbereiding liever insmeren (als dat dan per se moet), met een (eetbare) plantaardige olie, dan een neutraal aardolie(rest)product.
Tsja het wordt er speciaal voor gekocht, het zal iig niet voedselonveilig zijn. En plantaardige olie kan ook ranzig worden overigens
.
En wat is het eindoordeelBoudewijn schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:06:
Ik heb de Ikea-olie ook gekocht (ging daar toch op Tradfri-plundertocht) ben benieuwd of het een beetje goed werkt.
Lijkt me prima spul. Geen gekke residuen, en mijn planken zien er beter uit. Had het eerder moeten doen
.
Ik heb een klein hakblokje van rubberhout voor als ik echt los wil gaan, maar 90% van mijn werk doe ik op een goedkope houten plank van de Action. Het is heel zacht hout en niet erg dik, maar het ding is groot genoeg om gewoon te blijven liggen. Die plank gaat gewoon de afwas in. Als ik een vaatwasser had zou ik die ook gebruiken. Het hout is zacht en dus veilig voor m'n messen. Wellicht komt er af en toe een beetje hout in het eten, maar dat zie ik niet echt als een probleem.
Heel mooi ziet die plank er niet uit, al heeft het wel karakter, maar als het te erg wordt koop ik wel een nieuwe. Ondanks dat de huidige plank al vijf jaar mee gaat is hij nog vlak genoeg dat het prima werkt.
Heel mooi ziet die plank er niet uit, al heeft het wel karakter, maar als het te erg wordt koop ik wel een nieuwe. Ondanks dat de huidige plank al vijf jaar mee gaat is hij nog vlak genoeg dat het prima werkt.
This post is warranted for the full amount you paid me for it.
Anoniem: 116604
Ik gebruik nu al jaren een Big Block Epicurean (die ook al op de eerste pagina is genoemd). Loeizwaar ding, stervensduur, onverwoestbaar, prima voor je messen, olie niet nodig en kan zelfs in de vaatwasser (zij het dat ik dat niet doe). Voor mijn verjaardag heb ik twee dunne maar nog steeds lekker grote Epicurean plankjes gekregen die dienst doen voor het kleine snijwerk elders (of de camping!), of als ik even snel een stuk vlees wil hakken terwijl ik op het Big Block nog met rauwe groenten bezig ben. Geen haar op mijn hoofd die met weemoed terugdenkt wil naar de situatie van met druivenpitolie geölied hout; en mocht het Big Block overlijden dan koop ik zonder enig bedenken een nieuwe.
Anoniem: 35872
Ik heb deze vorig jaar gekocht:
https://www.frank.nl/butl...pc&utm_source=google#tabs
Dikte 8cm en ideaal blok...
Onlangs een paar millimeter afgeschuurd omdat ik vond dat het er iets minder mooi uit begon te zien..
2-3 minuutjes schuren en daarna goed olieen en hij was weer als nieuw..
https://www.frank.nl/butl...pc&utm_source=google#tabs
Dikte 8cm en ideaal blok...
Onlangs een paar millimeter afgeschuurd omdat ik vond dat het er iets minder mooi uit begon te zien..
2-3 minuutjes schuren en daarna goed olieen en hij was weer als nieuw..
Inmiddels de twee planken van de Ikea in de olie gezet. Je ziet duidelijk dat de olie er in is getrokken. Dit zie je aan de zijkant van de plank. Ik heb ze alleen nog niet gebruikt...
Nu vroeg ik mij af: Is het veilig om de planken na gebruik kort af te spoelen onder de Qooker kraan? Dan spoel je alles er snel af en eventuele bacteriën 'koken' meteen dood.
Maar kan zo'n plank hier wel tegen?
Nu vroeg ik mij af: Is het veilig om de planken na gebruik kort af te spoelen onder de Qooker kraan? Dan spoel je alles er snel af en eventuele bacteriën 'koken' meteen dood.
Maar kan zo'n plank hier wel tegen?
Anoniem: 93986
Zolang je die plank niet 10 min. onder het kokende hete water houd kan er niks gebeuren.
Sinds ik een trotse eigenaar ben van een prachtige Kai Shun <bla bla> koksmes, zit ik ook wat kritischer naar mijn snijplanken te kijken. Ik gebruik de Aptitlig van Ikea voor het normale werk, maar ben nog op zoek naar een alternatief voor de kunstof Jospeh-Joseph planken voor bijv. kip.
Nu zei de ene verkoper bij mijn reguliere kookwinkel dat daarvoor gewoon een houten plank gebruikt kan worden, maar de andere verkoper raadde me een Epicurean aan (houtvezel en kunststof?). De ene verkoper zijn daar weer van dat ze veel te hard zijn voor mijn mes. Kortom: wat moet ik nu?
Wat doen jullie met kip? Op dezelfde (houten) plank als groenten en vlees? En wat vinden jullie van Epicurean of soortgelijke functies? Zijn ze nu wel of niet geschikt voor goede messen?
Nu zei de ene verkoper bij mijn reguliere kookwinkel dat daarvoor gewoon een houten plank gebruikt kan worden, maar de andere verkoper raadde me een Epicurean aan (houtvezel en kunststof?). De ene verkoper zijn daar weer van dat ze veel te hard zijn voor mijn mes. Kortom: wat moet ik nu?
Wat doen jullie met kip? Op dezelfde (houten) plank als groenten en vlees? En wat vinden jullie van Epicurean of soortgelijke functies? Zijn ze nu wel of niet geschikt voor goede messen?
The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.
Wat een gelul over die Epicurean. Serieus. Als Epicurean zo hard is als de verkoper beweert waarom zou je dan in godsnaam al die moeite doen om een mes van staal te maken? Sterker nog, je hebt nu een mes van zo'n beetje de hardste staalsoorten gekocht. Als een Epicurean daarvoor al te hard is, dan is er iets goed mis met de planken! Mijn heel wat zachtere Wüsthoff-messen trekken gewoon voren in een Epicurean, comme il faut, en ik heb in vijf jaar intensief gebruik op geen enkele manier gemerkt dat ik die messen sneller moet scherpen of slijpen. Wat ik wel heb gemerkt is dat ik minder houtsnijsel opeet omdat het mes mettertijd de plank kapotsnijdt.Cass Casey schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:35:
Verkopers weten niet alles. Ik heb er een—bij de grote Amsterdamse kookwinkel D. om precies te zijn—ooit met gortdroge ogen horen beweren dat je een pureepers twee keer hoort te gebruiken. Want dan had je pas écht gladde puree. Volgens mij werkt hij er ondertussen niet meer. En helemaal mooi was de zichtbare worsteling van een verkoper bij de grote Amersfoortse kookwinkel O. toen een goed in de slappe was zittende dame vroeg of zo'n Bigg Green Egg BBQ-tang z'n geld (€65 of zo) écht waard was. Ik heb me, eenmaal op straat, bescheurd van het lachen over het onzinverhaal dat alleen maar bedoeld was om z'n commissie veilig te stellen.
Kook je voor kwetsbare ouderen? Nee? Dan zou ik me werkelijk geen enkele zorgen maken. Houd elementaire veiligheid in acht (dus eerst spullen die rauw moeten blijven, dan vlees) en alles sal reg kom. Je kunt na snijden van kip of gehakt als je wilt een beetje zout met citroensap over de plank uitsmeren en even laten inwerken, waarna je de boel kort afspoelt.Wat doen jullie met kip? Op dezelfde (houten) plank als groenten en vlees?
Ik heb er €300 aan uitgegeven. 'Nuff said.En wat vinden jullie van Epicurean of soortgelijke functies? Zijn ze nu wel of niet geschikt voor goede messen?
[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 26-01-2019 22:33 ]
Thanks @Anoniem: 116604 ! Ga ik toch maar zo'n Epicurean halen. Ik kook dan wel niet voor kwetsbare oudjes, maar voor mijn gevoel is 't toch prettiger om rauwe kip op een plank te doen, die ik in de vaatwasser of zo kan schoonmaken.
Ik heb hetzelfde mes, en 4 Eipcurean plankenCass Casey schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:35:
Sinds ik een trotse eigenaar ben van een prachtige Kai Shun <bla bla> koksmes, zit ik ook wat kritischer naar mijn snijplanken te kijken. Ik gebruik de Aptitlig van Ikea voor het normale werk, maar ben nog op zoek naar een alternatief voor de kunstof Jospeh-Joseph planken voor bijv. kip.

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Thanks! Lichtelijk off topic, maar wat gebruik jij als aanzetstaal? Keramisch of diamant?Sparhawk schreef op zondag 27 januari 2019 @ 00:20:
[...]
Ik heb hetzelfde mes, en 4 Eipcurean planken. Veel plezier met je mes
NiksCass Casey schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:50:
[...]
Thanks! Lichtelijk off topic, maar wat gebruik jij als aanzetstaal? Keramisch of diamant?
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Ik zou als aanzetstaal nooit kiezen voor een materiaal dat zeer veel harder is dan het metaal dat je moet aanzetten. Anders ga je slijpen, op een hoogst ongecontroleerde manier. Ik heb wel een diamanten aanzetstaal in mijn keukenla liggen, maar gebruik die echt alleen als ook het aanzetten geen effect meer heeft; en na een tijdje moet het mes gewoon naar de slijperij. Ik ga daar zelf niet mee lopen pielen.Cass Casey schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:50:
Thanks! Lichtelijk off topic, maar wat gebruik jij als aanzetstaal? Keramisch of diamant?
Láát het in ieder geval uit je hoofd om die automatische slijpertjes met twee draaiende schijven aan te schaffen (zoals ik ook klant op aanraden van een andere verkoper van de grote keten D. te A. zag doen, godbetert samen met een duur Japans mes, ik kon wel janken!) want dan kun je net zo goed een goedkoop mes van de Ikea nemen.
[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 27-01-2019 11:47 ]
Als je de juiste hoek gebruikt en met evenveel druk het hele lemmet bestrijkt is diamant prima. Ik heb messen met een HRC van 60.
Die kan ik ook niet echt anders aanzetten. Na een half jaar haal ik ze even over een paar naniwa stenen heen en klaar
.
Die kan ik ook niet echt anders aanzetten. Na een half jaar haal ik ze even over een paar naniwa stenen heen en klaar
Dat is best een tricky 'als'. Mes en staal gedragen zich als twee hefbomen met je polsen als ondersteuningspunt. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is—sommigen hebben nu eenmaal veel kracht én controle—maar ik weet van mezelf dat ik erg moet oppassen met het diamanten aanzetstaal.Boudewijn schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:09:
Als je de juiste hoek gebruikt en met evenveel druk het hele lemmet bestrijkt is diamant prima. Ik heb messen met een HRC van 60.
En dat staat nog los van het feit dat diamant nog steeds zeer veel harder slijpt dan staal.
Anoniem: 474132
Deze heb ik :

Fijne planken!

Fijne planken!
[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 474132 op 27-01-2019 15:31 ]
Voor het snijden van groenten, ui/knoflook, pepers etc. gebruik ik zo'n dik beukenhouten hakblok en snij ik met mijn Miyabi (vergelijkbaar met die Kai). Dat gaat prima zonder dat het mes bot wordt en het blok vertoond geen groeven. Na het snijden even een keukenpapiertje met heet water er overheen en hij is weer schoon.
En regelmatig even met olie inwrijven om uitdrogen te voorkomen. Voor het snijden van vlees pak ik dan een normale plastic plank die in de vaatwasser kan (zoals hierboven) en gebruik ik ook een ander mes.
En regelmatig even met olie inwrijven om uitdrogen te voorkomen. Voor het snijden van vlees pak ik dan een normale plastic plank die in de vaatwasser kan (zoals hierboven) en gebruik ik ook een ander mes.
Ik ben eigenlijk wel erg tevreden over deze
https://www.action.com/nl-nl/nl/huishoud--inventaris/keuken/
Oops, ik had niet door dat het geen productlink was.
@Trasos

Maar ik gebruik dan ook goedkope messen
geen idee of het goed is of niet. Het is in ieder geval heel glad en goed schoon te maken.
Oops, ik had niet door dat het geen productlink was.
@Trasos

Maar ik gebruik dan ook goedkope messen
[ Voor 26% gewijzigd door DirtyBird op 27-01-2019 19:49 ]
Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8
Welke is het dan precies?DirtyBird schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:18:
Ik ben eigenlijk wel erg tevreden over deze
Maar ik gebruik dan ook goedkope messengeen idee of het goed is of niet. Het is in ieder geval heel glad en goed schoon te maken.
Kan dat zo niet opmaken uit de url.
[ Voor 73% gewijzigd door Trasos op 27-01-2019 19:41 ]
Ik zie deze nu pas.ehtweak schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:17:
Paraffine? Da's net kaarsvet!![]()
Skydd bedoe je toch? Da's paraffine, kijk maar in het boekje wat erop geplakt zit.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit is een goede tip. Heb nu zo'n Joseph setje maar dat is eigenlijk ook niet veel soeps.Hopjesvla79 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:55:
En al eens gedacht aan composiet planken? (sort of MDF)
Snijdt als hout, werkt als kunststof: kan dus gewoon de vaatwasser in. Ik snij er al jaren op en wil geen andere meer.
https://www.kookpunt.nl/m...rean/nl/page/525/#/?CPI=3
https://www.epicureancs.com/product-category/cutting-boards/
ik zie ik zie wat jij niet ziet
Mijn Joseph setje gaat de deur uit. Ik heb zondag deze Epicurean (44x33) gekocht. Nu in de aanbieding voor € 39,-. Deze gebruik ik voor kip bijv. naast mijn houten snijplank.icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:24:
[...]
Dit is een goede tip. Heb nu zo'n Joseph setje maar dat is eigenlijk ook niet veel soeps.
Dus bedankt @Sparhawk en @Anoniem: 116604! Ik hoop dat ik er veel plezier aan ga hebben en dat die plank ook lief voor mijn mooi Kai Shun Premier is...
Is € 40,- niet een beetje veel voor wat geperst golfkarton en houtvezel? En betaal je niet gewoon voor het Eco gebeuren?
Inderdaad. Voor dat geld koop je 10 beukenhouten planken die niet veel slechter zijn voor je messen.bvk schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:54:
Is € 40,- niet een beetje veel voor wat geperst golfkarton en houtvezel? En betaal je niet gewoon voor het Eco gebeuren?
Deze kan gewoon in de vaatwasser. Vond ik wel een voordeel. Doe ik met mijn houten planken niet.
@Cass Casey Ik wil de pret niet bederven hoor...
Maar bij amazon.de kost diezelfde plank (zonder aanbieding) 38,25...
zoek maar eens op 'epicurean' bij amazon.
[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 29-01-2019 23:36 ]
Oeh, wauw. Had ik in ruil voor een paar dagen wachten zomaar €1,74 kunnen besparen!ehtweak schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:34:
@Cass Casey Ik wil de pret niet bederven hoor...
Nee, sorry. Haal ik hem liever zelf bij een lokale winkel. Kom daar toch graag.
@Cass Casey Het ging me ook niet om die 1,74, maar meer om het feit dat die aanbieding helemaal geen aanbieding is/was...
M.a.w. je betaalt normaliter fors meer voor [...], ja voor wat eigenlijk?
Voor dit soort kookgereedschap heeft de lokale winkel voor mij al lang afgedaan.
Het is altijd ver reizen (zeker als je niet in de Randstad woont), het 'advies' is altijd gekleurd richting de eigen spullen. En de garantie/omruilcondities zijn stukken slechter dan indien online gekocht.
Dan geeft ik liever minder poen uit aan hetzelfde 'ding', en concentreer me op wat je er mee kunt doen; lekker snijden voor lekker eten.
Maar dat is meer iets voor dit topic: De zonsondergang van fysieke winkels
M.a.w. je betaalt normaliter fors meer voor [...], ja voor wat eigenlijk?
Voor dit soort kookgereedschap heeft de lokale winkel voor mij al lang afgedaan.
Het is altijd ver reizen (zeker als je niet in de Randstad woont), het 'advies' is altijd gekleurd richting de eigen spullen. En de garantie/omruilcondities zijn stukken slechter dan indien online gekocht.
Dan geeft ik liever minder poen uit aan hetzelfde 'ding', en concentreer me op wat je er mee kunt doen; lekker snijden voor lekker eten.
Maar dat is meer iets voor dit topic: De zonsondergang van fysieke winkels
Hahaha wat een pracht en praal hier soms.
Ik heb thuis 4 goedkope planken voor bij de Green Egg (Ikea), wel allemaal geolied (!). Binnen heb ik een grote en een kleine BoosBlocks plank liggen. Die heb ik voor ingebruikname wel een maand lang om de 2 dagen geolied. Voor kip en vlees gebruik ik altijd twee andere messen en een grote of een kleine HACCP kunsstof plank van de Hanos. Niet zozeer vanwege dat HACCP gebeuren maar regelmatig maak ik grote stukken vlees en vriendinlief is ooit vergeten het sap af te spoelen met een 'verkleurde' houten plank tot gevolg (die stond per ongeluk in de magnetron tijdelijk). Nat worden die planken nooit, altijd afnemen met een droge doek en geuren trekken er ook al niet in.
Oja duur waren ze wel dat weet ik nog maar ik ga er na 2,5 jaar gebruik (bijna dagelijks) niet vanuit dat wanneer ik ze zo blijf behandelen als nu ik ooit nog andere ga nodig hebben in mijn leven.
Ik heb thuis 4 goedkope planken voor bij de Green Egg (Ikea), wel allemaal geolied (!). Binnen heb ik een grote en een kleine BoosBlocks plank liggen. Die heb ik voor ingebruikname wel een maand lang om de 2 dagen geolied. Voor kip en vlees gebruik ik altijd twee andere messen en een grote of een kleine HACCP kunsstof plank van de Hanos. Niet zozeer vanwege dat HACCP gebeuren maar regelmatig maak ik grote stukken vlees en vriendinlief is ooit vergeten het sap af te spoelen met een 'verkleurde' houten plank tot gevolg (die stond per ongeluk in de magnetron tijdelijk). Nat worden die planken nooit, altijd afnemen met een droge doek en geuren trekken er ook al niet in.
Oja duur waren ze wel dat weet ik nog maar ik ga er na 2,5 jaar gebruik (bijna dagelijks) niet vanuit dat wanneer ik ze zo blijf behandelen als nu ik ooit nog andere ga nodig hebben in mijn leven.
Ik zie weinig mensen noemen dat de richting van het hout ook invloed heeft op de kwaliteit van de snijplank. Door het hout "kops" te plaatsen, dus met de nerf van onder naar boven, is de plank volgens velen beter voor je messen en zal hij minder snel groeven gaan vertonen.
Ik heb overigens zelf een kopshouten snijplank/hakblok gemaakt van beukenhout, een leuk hobbyproject en vele malen voordeliger dan welke aanbieder ook. Ik snij er op met verschillende typen westerse en Japanse messen en vind het heerlijk in gebruik en merk dat mijn messen veel minder vaak geslepen moeten worden.
Als je de plank erg nat maakt kan je wel merken dat hij een beetje "werkt", maar dit trekt heel snel bij. Ik zet mijn plank overigens niet in de vaatwasser (doe ik met niets waar ik aan gehecht ben).
edit: Voor olie is de IKEA wel degelijk aan te bevelen, is zeer voordelig en witte mineraalolie is absoluut veilig in combinatie met voedsel. Alle conventioneel "eetbare" olie wordt ranzig na een tijdje.
Ik heb overigens zelf een kopshouten snijplank/hakblok gemaakt van beukenhout, een leuk hobbyproject en vele malen voordeliger dan welke aanbieder ook. Ik snij er op met verschillende typen westerse en Japanse messen en vind het heerlijk in gebruik en merk dat mijn messen veel minder vaak geslepen moeten worden.
Als je de plank erg nat maakt kan je wel merken dat hij een beetje "werkt", maar dit trekt heel snel bij. Ik zet mijn plank overigens niet in de vaatwasser (doe ik met niets waar ik aan gehecht ben).
edit: Voor olie is de IKEA wel degelijk aan te bevelen, is zeer voordelig en witte mineraalolie is absoluut veilig in combinatie met voedsel. Alle conventioneel "eetbare" olie wordt ranzig na een tijdje.
[ Voor 11% gewijzigd door AlkalineBug op 30-01-2019 15:33 ]
Merk/waar te koop? Lijken mij mooie opvolgers van mijn rode (vlees), groene (groente) en gele (brood) kunststof snijplanken van de Aldi. Ik wil wel weer die kleuren terug.Anoniem: 474132 schreef op zondag 27 januari 2019 @ 15:30:
Deze heb ik :
[Afbeelding]
Fijne planken!
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
BK - Bol.comResistor schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:55:
[...]
Merk/waar te koop? Lijken mij mooie opvolgers van mijn rode (vlees), groene (groente) en gele (brood) kunststof snijplanken van de Aldi. Ik wil wel weer die kleuren terug.
Iemand nog een leuke dikke (vanaf 4cm) houten snijplank kunnen scoren voor een leuk prijsje?
[ Voor 3% gewijzigd door Mandrake466 op 30-05-2019 15:27 ]
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
@Mandrake466 'leuk prijsje'?
Als in goedkoop (= waar voor je geld) of als in hip/trendy (= vaak überduur)?
En, ook niet onbelangrijk; wat vind JIJ duur/goedkoop?
En welk hout? Welke afmetingen, behalve 4cm dik?
Massief? Gelaagd? Samengesteld? etc...
Zoekende op b.v. 'warehouse deals' bij Amazon.de kom ik diverse aanbiedingen tegen.
Of je gaat op zoek naar een stevig stuk hout, uit één stuk, en zaagt (of laat zagen) die op maat.
Zo heeft Fijnhout in A'dam heel wat zaag'afval' liggen waar je best een prima snijplank van kunt maken.
Als in goedkoop (= waar voor je geld) of als in hip/trendy (= vaak überduur)?
En, ook niet onbelangrijk; wat vind JIJ duur/goedkoop?
En welk hout? Welke afmetingen, behalve 4cm dik?
Massief? Gelaagd? Samengesteld? etc...
Zoekende op b.v. 'warehouse deals' bij Amazon.de kom ik diverse aanbiedingen tegen.
Of je gaat op zoek naar een stevig stuk hout, uit één stuk, en zaagt (of laat zagen) die op maat.
Zo heeft Fijnhout in A'dam heel wat zaag'afval' liggen waar je best een prima snijplank van kunt maken.
[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 30-05-2019 16:17 ]
Ja en wat voor hout? Hoe groot uberhaupt?
Te weinig info om echt goede antwoorden te geven (of te krijgen) wmb
Te weinig info om echt goede antwoorden te geven (of te krijgen) wmb
Ik dacht aan formaat als 45x35x4-5cm, houtsoort boeit mij niet.
Ik zat te kijken naar Butler zo rond de 3 tientjes.
Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent
Nou, wat let je dan om deze te halen:Mandrake466 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:37:
Ik dacht aan formaat als 45x35x4-5cm, houtsoort boeit mij niet.
https://www.blokker.nl/p/...et-ril-45-x-35-cm/1445027
Precies wat je zoekt lijkt me?
Ik heb dus de Butler massief beukenhout snijplank gekocht blijkt deze niet geschikt te zijn voor de bereiding van rauw vlees, kip of vis!11 Dit staat op de label.
Dit hadden ze wel mogen vermelden op de site.
Ik ga het toch lekker doen
Dit hadden ze wel mogen vermelden op de site.
Ik ga het toch lekker doen
[ Voor 13% gewijzigd door Mandrake466 op 11-06-2019 17:30 ]
Grappig, als ik zo even snel bij Blokker en andere sites lees, staat overal aangegeven dat de plank ideaal is voor dagelijks snijwerk in de keuken. Schijnbaar is vegetarisme tegenwoordig zo normaal dat vlees snijden iets ongewoons is voor een snijplank
The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm
Is iemand bekend met het volgende.
Een vriend vertelde laatst dat hij op een groot dik houtplank/blok daar bovenop zijn houten snijplank wilde plaatsen.
Ik heb zoiets nooit gezien. Zijn er mensen die zo werken?
Een vriend vertelde laatst dat hij op een groot dik houtplank/blok daar bovenop zijn houten snijplank wilde plaatsen.
Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Ik ben vrij lang en als ik veel moet snijden, sta ik niet goed omdat mijn aanrecht te laag is. Als er een houten blok onder ligt, kan het een stuk fijner werken.noud schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:02:
Is iemand bekend met het volgende.
Toevallig iemand ervaring met de Kai Shun Hinoki snijplank? Gekocht samen met een Global koksmes G17. Superscherp dus bewust een wat zachtere snijplank. Echter na een keer wat bouillongroente snijden een snijspoor met daarbij wat splintertjes. Ook aan de zijkant waar niet gesneden wordt zitten wat kleine rafeltjes hout.
Plank krijgt super goede recensies maar kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is.. reeds contact gezocht met de verkoper die het voorlegt aan de leverancier. Die zeggen dat de plank verkeerd gebruikt is en als hakblok is gebruikt… snijsporen horen maar splinters komen door oneigenlijk gebruik…verdere afhandeling loopt nog..
Plank krijgt super goede recensies maar kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is.. reeds contact gezocht met de verkoper die het voorlegt aan de leverancier. Die zeggen dat de plank verkeerd gebruikt is en als hakblok is gebruikt… snijsporen horen maar splinters komen door oneigenlijk gebruik…verdere afhandeling loopt nog..
[ Voor 5% gewijzigd door Deruxian op 08-12-2021 00:39 ]
Nou.. op de verpakking stond alleen nat maken voor gebruik. Desondanks wel contact gezocht met Meesterslipers. Die zeiden dat het niet hoefde - het oliën vooraf-. Eventueel wel in de toekomst.99ruud99 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:28:
Je hebt m wel geolied neem ik aan?
Maar in de reactie die ze hebben van de leverancier wordt gezegd;
-als hakblok gebruikt, schuur maar bij en olie maar in …
https://www.acm.nl/nl/garantie
Onder kopje Bewijslast: de eerste 6 maanden is de verkoper (niet de leverancier!) verplicht aan te tonen dat jij het verkeerd hebt gebruikt. Het klinkt alsof de verkoper zich er wat makkelijk vanaf maakt door te verwijzen naar de leverancier, die zich er weer makkelijk vanaf maakt door te roepen dat je het als hakblok hebt gebruikt.
Onder kopje Bewijslast: de eerste 6 maanden is de verkoper (niet de leverancier!) verplicht aan te tonen dat jij het verkeerd hebt gebruikt. Het klinkt alsof de verkoper zich er wat makkelijk vanaf maakt door te verwijzen naar de leverancier, die zich er weer makkelijk vanaf maakt door te roepen dat je het als hakblok hebt gebruikt.
@Cass Casey @Sparhawk @Hopjesvla79
Bij mij vliegen de plastic splinters ook steeds van mijn (2e set) Joseph Joseph af en heb daar geen zin meer in. Wat julile schrijven over Epicurean spreekt mij erg aan, ook op internet goede reviews.
Qua design heb ik denk ik het liefst deze: https://epicureanusa.com/...es?variant=42937979502842
De beschikbaarheid in NL lijkt alleen niet zo geweldig... Op Amazon.nl kost de plank over de 100 euro. Amazon.de heeft hem wel goedkoper, maar verzend niet naar Nederland.
Via welke winkel hebben jullie destijds aangeschaft?
Verder nog een vraag: Is de plank nu glad van onder; of een sapgeul boven en een hobbellijn aan de onderzijde?
Bij mij vliegen de plastic splinters ook steeds van mijn (2e set) Joseph Joseph af en heb daar geen zin meer in. Wat julile schrijven over Epicurean spreekt mij erg aan, ook op internet goede reviews.
Qua design heb ik denk ik het liefst deze: https://epicureanusa.com/...es?variant=42937979502842
De beschikbaarheid in NL lijkt alleen niet zo geweldig... Op Amazon.nl kost de plank over de 100 euro. Amazon.de heeft hem wel goedkoper, maar verzend niet naar Nederland.
Via welke winkel hebben jullie destijds aangeschaft?
Verder nog een vraag: Is de plank nu glad van onder; of een sapgeul boven en een hobbellijn aan de onderzijde?
Tering. Een kick na bijna 3 jaar... Maar ik heb deze: https://www.kookpunt.nl/kookpunt-snijplank-53x325cm-zwart. Die zijn volledig vlak. Ik gebruik hem vooral voor vis en kip, omdat hij geen geur e.d. opneemt. De houten snijplank voor groenten en vlees.
Heb ff zitten kijken op amazon.deruderodeo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:09:
@Cass Casey @Sparhawk @Hopjesvla79
Amazon.de heeft hem wel goedkoper, maar verzend niet naar Nederland.
Maar de zwarte uitvoering kun je gewoon bestellen en die leveren ze ook naar NL.
Voor 35 euro ASIN B000FDN77A
En er is 1 bruine uitvoering voor amper 17 euro.
ASIN B09XN52SJV
Daarnaast zijn er ook Victorinox planken van hetzelfde materiaal. Is dat niet wat?
Met wat voor olie kan je een bamboe snijplank het beste behandelen?
Ikea heeft TRIXIG. Of is druivenpitolie, waar je ook mee kan koken, wat?
Over andere types olie lees ik dat je moet opletten mbt voedselveiligheid en risico dat ze ranzig worden.
Ikea heeft TRIXIG. Of is druivenpitolie, waar je ook mee kan koken, wat?
Over andere types olie lees ik dat je moet opletten mbt voedselveiligheid en risico dat ze ranzig worden.
Dat kan wel zo wezen...sloth schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:07:
Maar hoe vaak gebruik je je snijplank en hoe vaak spoel je 'm af?
M.a.w. bij dagelijks gebruik krijgt toch geen enkele olie tijd om ranzig te worden?
Bij mij tenminste niet...
Geen enkele, bamboe snijplanken zijn killing voor scherpe messen.sloth schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:07:
Met wat voor olie kan je een bamboe snijplank het beste behandelen?
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Ik gebruik de plank niet dagelijks. Stel dat je 2 of 3x de snijplank gebruikt per week, is er dan nog kans om ranzig te worden?ehtweak schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:17:
[...]
Dat kan wel zo wezen...
Maar hoe vaak gebruik je je snijplank en hoe vaak spoel je 'm af?
M.a.w. bij dagelijks gebruik krijgt toch geen enkele olie tijd om ranzig te worden?
Bij mij tenminste niet...
BTW: bamboe is zo hard, daar trekt nauwelijks olie in...

Het is een Ikea LAMPLIG. In de handleiding staat dat je best voor gebruik de plank in de olie zet.
Dan moet het wel kunnen, toch?
Alleen staat er niet bij welke olie. Ook geen verwijzing naar TRIXIG.
@Yaksa fwiw, op Reddit ook discussies er over maar daar zijn best veel meningen dat het niet zo erg is als je vaak op internet leest. Bepaalde houtsoorten zijn nog harder dan bamboe.
@Yaksa fwiw, op Reddit ook discussies er over maar daar zijn best veel meningen dat het niet zo erg is als je vaak op internet leest. Bepaalde houtsoorten zijn nog harder dan bamboe.
Idd.Yaksa schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:19:
[...]
Geen enkele, bamboe snijplanken zijn killing voor scherpe messen.
Jaaaaaaren geleden bamboe snijplank gebruikt en ik me maar afvragen waarom ik m'n Globals zo vaak moest slijpen...
IKEA wil graag geld verdienen, aan snijplanken, aan messen (als de oude bot zijn) en als het ff kan splitsen ze je ook nog een flesje olie in de maag.sloth schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:29:
Het is een Ikea LAMPLIG. In de handleiding staat dat je best voor gebruik de plank in de olie zet.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former
Bamboe heeft echt geen olie nodig.
Verder idd superslecht voor messen; schijnt te komen door de hoge concentratie silica.
Wij hebben er al jaren eentje in gebruik, maar ondertussen vooral als serveerplank / boterham-smeer-plank. Voor snijwerk liever wat anders.
Verder idd superslecht voor messen; schijnt te komen door de hoge concentratie silica.
Wij hebben er al jaren eentje in gebruik, maar ondertussen vooral als serveerplank / boterham-smeer-plank. Voor snijwerk liever wat anders.