Koken: Snijplanken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Cass Casey schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:50:
Thanks! Lichtelijk off topic, maar wat gebruik jij als aanzetstaal? Keramisch of diamant?
Ik zou als aanzetstaal nooit kiezen voor een materiaal dat zeer veel harder is dan het metaal dat je moet aanzetten. Anders ga je slijpen, op een hoogst ongecontroleerde manier. Ik heb wel een diamanten aanzetstaal in mijn keukenla liggen, maar gebruik die echt alleen als ook het aanzetten geen effect meer heeft; en na een tijdje moet het mes gewoon naar de slijperij. Ik ga daar zelf niet mee lopen pielen.

Láát het in ieder geval uit je hoofd om die automatische slijpertjes met twee draaiende schijven aan te schaffen (zoals ik ook klant op aanraden van een andere verkoper van de grote keten D. te A. zag doen, godbetert samen met een duur Japans mes, ik kon wel janken!) want dan kun je net zo goed een goedkoop mes van de Ikea nemen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je de juiste hoek gebruikt en met evenveel druk het hele lemmet bestrijkt is diamant prima. Ik heb messen met een HRC van 60.
Die kan ik ook niet echt anders aanzetten. Na een half jaar haal ik ze even over een paar naniwa stenen heen en klaar ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Boudewijn schreef op zondag 27 januari 2019 @ 12:09:
Als je de juiste hoek gebruikt en met evenveel druk het hele lemmet bestrijkt is diamant prima. Ik heb messen met een HRC van 60.
Dat is best een tricky 'als'. Mes en staal gedragen zich als twee hefbomen met je polsen als ondersteuningspunt. Ik zeg niet dat het niet mogelijk is—sommigen hebben nu eenmaal veel kracht én controle—maar ik weet van mezelf dat ik erg moet oppassen met het diamanten aanzetstaal.

En dat staat nog los van het feit dat diamant nog steeds zeer veel harder slijpt dan staal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Deze heb ik :

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/6/4/9/0/9200000022410946.jpg

Fijne planken!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 27-01-2019 15:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Voor het snijden van groenten, ui/knoflook, pepers etc. gebruik ik zo'n dik beukenhouten hakblok en snij ik met mijn Miyabi (vergelijkbaar met die Kai). Dat gaat prima zonder dat het mes bot wordt en het blok vertoond geen groeven. Na het snijden even een keukenpapiertje met heet water er overheen en hij is weer schoon.

En regelmatig even met olie inwrijven om uitdrogen te voorkomen. Voor het snijden van vlees pak ik dan een normale plastic plank die in de vaatwasser kan (zoals hierboven) en gebruik ik ook een ander mes.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:46

DirtyBird

Praktiserend denker

Ik ben eigenlijk wel erg tevreden over deze
https://www.action.com/nl-nl/nl/huishoud--inventaris/keuken/

Oops, ik had niet door dat het geen productlink was.
@Trasos

Snijplank action

Maar ik gebruik dan ook goedkope messen :) geen idee of het goed is of niet. Het is in ieder geval heel glad en goed schoon te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door DirtyBird op 27-01-2019 19:49 ]

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trasos
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
DirtyBird schreef op zondag 27 januari 2019 @ 16:18:
Ik ben eigenlijk wel erg tevreden over deze
https://www.action.com/nl-nl/nl/huishoud--inventaris/keuken/

Maar ik gebruik dan ook goedkope messen :) geen idee of het goed is of niet. Het is in ieder geval heel glad en goed schoon te maken.
Welke is het dan precies?
Kan dat zo niet opmaken uit de url.

[ Voor 73% gewijzigd door Trasos op 27-01-2019 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
ehtweak schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 23:17:
Paraffine? Da's net kaarsvet! :)
Volgens de Ikea omschrijving is het 'witte minerale olie'. Een aardoliedestillaat dus.

Tja, ik zou een plank die gebruikt wordt voor voedselbereiding liever insmeren (als dat dan per se moet), met een (eetbare) plantaardige olie, dan een neutraal aardolie(rest)product. :|
Ik zie deze nu pas. :D

Skydd bedoe je toch? Da's paraffine, kijk maar in het boekje wat erop geplakt zit. ;)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icecreamfarmer
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16-09 13:27

icecreamfarmer

en het is

Hopjesvla79 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:55:
En al eens gedacht aan composiet planken? (sort of MDF)
Snijdt als hout, werkt als kunststof: kan dus gewoon de vaatwasser in. Ik snij er al jaren op en wil geen andere meer.

https://www.kookpunt.nl/m...rean/nl/page/525/#/?CPI=3

https://www.epicureancs.com/product-category/cutting-boards/
Dit is een goede tip. Heb nu zo'n Joseph setje maar dat is eigenlijk ook niet veel soeps.

ik zie ik zie wat jij niet ziet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13:05
icecreamfarmer schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:24:
[...]

Dit is een goede tip. Heb nu zo'n Joseph setje maar dat is eigenlijk ook niet veel soeps.
Mijn Joseph setje gaat de deur uit. Ik heb zondag deze Epicurean (44x33) gekocht. Nu in de aanbieding voor € 39,-. Deze gebruik ik voor kip bijv. naast mijn houten snijplank.

Dus bedankt @Sparhawk en @Verwijderd! Ik hoop dat ik er veel plezier aan ga hebben en dat die plank ook lief voor mijn mooi Kai Shun Premier is...

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Is € 40,- niet een beetje veel voor wat geperst golfkarton en houtvezel? En betaal je niet gewoon voor het Eco gebeuren?

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-09 16:28
bvk schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 20:54:
Is € 40,- niet een beetje veel voor wat geperst golfkarton en houtvezel? En betaal je niet gewoon voor het Eco gebeuren?
Inderdaad. Voor dat geld koop je 10 beukenhouten planken die niet veel slechter zijn voor je messen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Deze kan gewoon in de vaatwasser. Vond ik wel een voordeel. Doe ik met mijn houten planken niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Cass Casey Ik wil de pret niet bederven hoor...
Maar bij amazon.de kost diezelfde plank (zonder aanbieding) 38,25... :+

zoek maar eens op 'epicurean' bij amazon.

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 29-01-2019 23:36 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
ehtweak schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 23:34:
@Cass Casey Ik wil de pret niet bederven hoor...
Maar bij amazon.de kost diezelfde plank (zonder aanbieding) 38,25... :+

zoek maar eens op 'epicurean' bij amazon.
Oeh, wauw. Had ik in ruil voor een paar dagen wachten zomaar €1,74 kunnen besparen!

Nee, sorry. Haal ik hem liever zelf bij een lokale winkel. Kom daar toch graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Cass Casey Het ging me ook niet om die 1,74, maar meer om het feit dat die aanbieding helemaal geen aanbieding is/was... ;)
M.a.w. je betaalt normaliter fors meer voor [...], ja voor wat eigenlijk? :?

Voor dit soort kookgereedschap heeft de lokale winkel voor mij al lang afgedaan.
Het is altijd ver reizen (zeker als je niet in de Randstad woont), het 'advies' is altijd gekleurd richting de eigen spullen. En de garantie/omruilcondities zijn stukken slechter dan indien online gekocht.
Dan geeft ik liever minder poen uit aan hetzelfde 'ding', en concentreer me op wat je er mee kunt doen; lekker snijden voor lekker eten. :)

Maar dat is meer iets voor dit topic: De zonsondergang van fysieke winkels

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 11:44

Typhone

Who Dares Wins

Hahaha wat een pracht en praal hier soms.

Ik heb thuis 4 goedkope planken voor bij de Green Egg (Ikea), wel allemaal geolied (!). Binnen heb ik een grote en een kleine BoosBlocks plank liggen. Die heb ik voor ingebruikname wel een maand lang om de 2 dagen geolied. Voor kip en vlees gebruik ik altijd twee andere messen en een grote of een kleine HACCP kunsstof plank van de Hanos. Niet zozeer vanwege dat HACCP gebeuren maar regelmatig maak ik grote stukken vlees en vriendinlief is ooit vergeten het sap af te spoelen met een 'verkleurde' houten plank tot gevolg (die stond per ongeluk in de magnetron tijdelijk). Nat worden die planken nooit, altijd afnemen met een droge doek en geuren trekken er ook al niet in.

Oja duur waren ze wel dat weet ik nog maar ik ga er na 2,5 jaar gebruik (bijna dagelijks) niet vanuit dat wanneer ik ze zo blijf behandelen als nu ik ooit nog andere ga nodig hebben in mijn leven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlkalineBug
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:56
Ik zie weinig mensen noemen dat de richting van het hout ook invloed heeft op de kwaliteit van de snijplank. Door het hout "kops" te plaatsen, dus met de nerf van onder naar boven, is de plank volgens velen beter voor je messen en zal hij minder snel groeven gaan vertonen.

Ik heb overigens zelf een kopshouten snijplank/hakblok gemaakt van beukenhout, een leuk hobbyproject en vele malen voordeliger dan welke aanbieder ook. Ik snij er op met verschillende typen westerse en Japanse messen en vind het heerlijk in gebruik en merk dat mijn messen veel minder vaak geslepen moeten worden.

Als je de plank erg nat maakt kan je wel merken dat hij een beetje "werkt", maar dit trekt heel snel bij. Ik zet mijn plank overigens niet in de vaatwasser (doe ik met niets waar ik aan gehecht ben).

edit: Voor olie is de IKEA wel degelijk aan te bevelen, is zeer voordelig en witte mineraalolie is absoluut veilig in combinatie met voedsel. Alle conventioneel "eetbare" olie wordt ranzig na een tijdje.

[ Voor 11% gewijzigd door AlkalineBug op 30-01-2019 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Merk/waar te koop? Lijken mij mooie opvolgers van mijn rode (vlees), groene (groente) en gele (brood) kunststof snijplanken van de Aldi. Ik wil wel weer die kleuren terug.

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CappieL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:49
Resistor schreef op woensdag 30 januari 2019 @ 15:55:
[...]

Merk/waar te koop? Lijken mij mooie opvolgers van mijn rode (vlees), groene (groente) en gele (brood) kunststof snijplanken van de Aldi. Ik wil wel weer die kleuren terug.
BK - Bol.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dnbo
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 21:48
Aanrader, ook wat mij betreft. "Ik gebruik ze zelf ook" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Iemand nog een leuke dikke (vanaf 4cm) houten snijplank kunnen scoren voor een leuk prijsje?

[ Voor 3% gewijzigd door Mandrake466 op 30-05-2019 15:27 ]

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Mandrake466 'leuk prijsje'?
Als in goedkoop (= waar voor je geld) of als in hip/trendy (= vaak überduur)? ;)
En, ook niet onbelangrijk; wat vind JIJ duur/goedkoop?

En welk hout? Welke afmetingen, behalve 4cm dik?
Massief? Gelaagd? Samengesteld? etc...

Zoekende op b.v. 'warehouse deals' bij Amazon.de kom ik diverse aanbiedingen tegen.
Of je gaat op zoek naar een stevig stuk hout, uit één stuk, en zaagt (of laat zagen) die op maat.
Zo heeft Fijnhout in A'dam heel wat zaag'afval' liggen waar je best een prima snijplank van kunt maken.

[ Voor 4% gewijzigd door ehtweak op 30-05-2019 16:17 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ja en wat voor hout? Hoe groot uberhaupt?

Te weinig info om echt goede antwoorden te geven (of te krijgen) wmb

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
Ik dacht aan formaat als 45x35x4-5cm, houtsoort boeit mij niet.

Ik zat te kijken naar Butler zo rond de 3 tientjes.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk
  • Nu online

bvk

Mandrake466 schreef op donderdag 30 mei 2019 @ 19:37:
Ik dacht aan formaat als 45x35x4-5cm, houtsoort boeit mij niet.

Ik zat te kijken naar Butler zo rond de 3 tientjes.
Nou, wat let je dan om deze te halen:

https://www.blokker.nl/p/...et-ril-45-x-35-cm/1445027

Precies wat je zoekt lijkt me?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mandrake466
Ik heb dus de Butler massief beukenhout snijplank gekocht blijkt deze niet geschikt te zijn voor de bereiding van rauw vlees, kip of vis!11 Dit staat op de label.

Dit hadden ze wel mogen vermelden op de site.

Ik ga het toch lekker doen :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mandrake466 op 11-06-2019 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Grappig, als ik zo even snel bij Blokker en andere sites lees, staat overal aangegeven dat de plank ideaal is voor dagelijks snijwerk in de keuken. Schijnbaar is vegetarisme tegenwoordig zo normaal dat vlees snijden iets ongewoons is voor een snijplank ;)

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 03:12
Is iemand bekend met het volgende.

Een vriend vertelde laatst dat hij op een groot dik houtplank/blok daar bovenop zijn houten snijplank wilde plaatsen.
Ik heb zoiets nooit gezien. Zijn er mensen die zo werken?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ubje
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 08:20
noud schreef op zaterdag 20 november 2021 @ 14:02:
Is iemand bekend met het volgende.

Een vriend vertelde laatst dat hij op een groot dik houtplank/blok daar bovenop zijn houten snijplank wilde plaatsen.
Ik heb zoiets nooit gezien. Zijn er mensen die zo werken?
Ik kan me hier wel iets bij voorstellen. Ik ben vrij lang en als ik veel moet snijden, sta ik niet goed omdat mijn aanrecht te laag is. Als er een houten blok onder ligt, kan het een stuk fijner werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

Toevallig iemand ervaring met de Kai Shun Hinoki snijplank? Gekocht samen met een Global koksmes G17. Superscherp dus bewust een wat zachtere snijplank. Echter na een keer wat bouillongroente snijden een snijspoor met daarbij wat splintertjes. Ook aan de zijkant waar niet gesneden wordt zitten wat kleine rafeltjes hout.
Plank krijgt super goede recensies maar kan me niet voorstellen dat dit de bedoeling is.. reeds contact gezocht met de verkoper die het voorlegt aan de leverancier. Die zeggen dat de plank verkeerd gebruikt is en als hakblok is gebruikt… snijsporen horen maar splinters komen door oneigenlijk gebruik…verdere afhandeling loopt nog..

[ Voor 5% gewijzigd door Deruxian op 08-12-2021 00:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 13:03
Je hebt m wel geolied neem ik aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Deruxian
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online

Deruxian

p4 2.8 1024mb, 6800 gt

99ruud99 schreef op woensdag 8 december 2021 @ 07:28:
Je hebt m wel geolied neem ik aan?
Nou.. op de verpakking stond alleen nat maken voor gebruik. Desondanks wel contact gezocht met Meesterslipers. Die zeiden dat het niet hoefde - het oliën vooraf-. Eventueel wel in de toekomst.

Maar in de reactie die ze hebben van de leverancier wordt gezegd;
-als hakblok gebruikt, schuur maar bij en olie maar in …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millerman_sf
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 01:01
https://www.acm.nl/nl/garantie

Onder kopje Bewijslast: de eerste 6 maanden is de verkoper (niet de leverancier!) verplicht aan te tonen dat jij het verkeerd hebt gebruikt. Het klinkt alsof de verkoper zich er wat makkelijk vanaf maakt door te verwijzen naar de leverancier, die zich er weer makkelijk vanaf maakt door te roepen dat je het als hakblok hebt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruderodeo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-09 22:22
@Cass Casey @Sparhawk @Hopjesvla79

Bij mij vliegen de plastic splinters ook steeds van mijn (2e set) Joseph Joseph af en heb daar geen zin meer in. Wat julile schrijven over Epicurean spreekt mij erg aan, ook op internet goede reviews.

Qua design heb ik denk ik het liefst deze: https://epicureanusa.com/...es?variant=42937979502842

De beschikbaarheid in NL lijkt alleen niet zo geweldig... Op Amazon.nl kost de plank over de 100 euro. Amazon.de heeft hem wel goedkoper, maar verzend niet naar Nederland.

Via welke winkel hebben jullie destijds aangeschaft?

Verder nog een vraag: Is de plank nu glad van onder; of een sapgeul boven en een hobbellijn aan de onderzijde?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Tering. Een kick na bijna 3 jaar... Maar ik heb deze: https://www.kookpunt.nl/kookpunt-snijplank-53x325cm-zwart. Die zijn volledig vlak. Ik gebruik hem vooral voor vis en kip, omdat hij geen geur e.d. opneemt. De houten snijplank voor groenten en vlees.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

ruderodeo schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 19:09:
@Cass Casey @Sparhawk @Hopjesvla79
Amazon.de heeft hem wel goedkoper, maar verzend niet naar Nederland.
Heb ff zitten kijken op amazon.de
Maar de zwarte uitvoering kun je gewoon bestellen en die leveren ze ook naar NL.
Voor 35 euro ASIN B000FDN77A
En er is 1 bruine uitvoering voor amper 17 euro.
ASIN B09XN52SJV

Daarnaast zijn er ook Victorinox planken van hetzelfde materiaal. Is dat niet wat?

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Met wat voor olie kan je een bamboe snijplank het beste behandelen?
Ikea heeft TRIXIG. Of is druivenpitolie, waar je ook mee kan koken, wat?

Over andere types olie lees ik dat je moet opletten mbt voedselveiligheid en risico dat ze ranzig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

sloth schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:07:

Over andere types olie lees ik dat je moet opletten mbt voedselveiligheid en risico dat ze ranzig worden.
Dat kan wel zo wezen...

Maar hoe vaak gebruik je je snijplank en hoe vaak spoel je 'm af?
M.a.w. bij dagelijks gebruik krijgt toch geen enkele olie tijd om ranzig te worden?

Bij mij tenminste niet... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
sloth schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:07:
Met wat voor olie kan je een bamboe snijplank het beste behandelen?
Geen enkele, bamboe snijplanken zijn killing voor scherpe messen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
ehtweak schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:17:
[...]

Dat kan wel zo wezen...

Maar hoe vaak gebruik je je snijplank en hoe vaak spoel je 'm af?
M.a.w. bij dagelijks gebruik krijgt toch geen enkele olie tijd om ranzig te worden?

Bij mij tenminste niet... ;)
Ik gebruik de plank niet dagelijks. Stel dat je 2 of 3x de snijplank gebruikt per week, is er dan nog kans om ranzig te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

BTW: bamboe is zo hard, daar trekt nauwelijks olie in... ;w

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
Het is een Ikea LAMPLIG. In de handleiding staat dat je best voor gebruik de plank in de olie zet.

Dan moet het wel kunnen, toch?

Alleen staat er niet bij welke olie. Ook geen verwijzing naar TRIXIG.

@Yaksa fwiw, op Reddit ook discussies er over maar daar zijn best veel meningen dat het niet zo erg is als je vaak op internet leest. Bepaalde houtsoorten zijn nog harder dan bamboe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Yaksa schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:19:
[...]

Geen enkele, bamboe snijplanken zijn killing voor scherpe messen.
Idd.
Jaaaaaaren geleden bamboe snijplank gebruikt en ik me maar afvragen waarom ik m'n Globals zo vaak moest slijpen... :+

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
sloth schreef op zaterdag 31 mei 2025 @ 21:29:
Het is een Ikea LAMPLIG. In de handleiding staat dat je best voor gebruik de plank in de olie zet.

Dan moet het wel kunnen, toch?

Alleen staat er niet bij welke olie. Ook geen verwijzing naar TRIXIG.

@Yaksa fwiw, op Reddit ook discussies er over maar daar zijn best veel meningen dat het niet zo erg is als je vaak op internet leest. Bepaalde houtsoorten zijn nog harder dan bamboe.
IKEA wil graag geld verdienen, aan snijplanken, aan messen (als de oude bot zijn) en als het ff kan splitsen ze je ook nog een flesje olie in de maag.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Bamboe heeft echt geen olie nodig.
Verder idd superslecht voor messen; schijnt te komen door de hoge concentratie silica.

Wij hebben er al jaren eentje in gebruik, maar ondertussen vooral als serveerplank / boterham-smeer-plank. Voor snijwerk liever wat anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hurricurry
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-09 21:44
Ik heb thuis ook de lamplig plank van ikea. Als je op de website gaat kijken ligt mijn plank omgekeerd TOV de website van ikea. Ik heb een keramisch blad en gebruik de hoek die uitsteekt om over mijn tablet te leggen en mijn zijkanten van het tablet te beschermen.

Nog een voordeel van de plank is dat deze van vast ligt door die hoek die over het tablet ligt.

Dat ik mijn messen soms moet slijpen heb ik nog niet echt gemerkt. En ik gebruik de ze plank veel.

Dit is echt een van de beste aankopen dat ik gedaan heb voor dat geld.
Pagina: 1 2 Laatste