Koken: Snijplanken

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

• noud
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-05 23:41
Ik was gisteren even in de Dok winkel in Den Haag om een snijplank uit te zoeken.
Ik heb nu twee snijplanken.
1 Horeca kunststof (mooi ding) maar echt te groot
1 Hard plastic. Auw mijn koksmes, denk ik altijd maar.

Ik kook wel elke dag maar ben geen vervend koker. Toch wil ik een mooie en degelijke snijplank hebben.
De snijplank die ik nu heb, is te klein en te onpraktisch.
Ik heb een aantal mooie gezien maar dan ligt de prijs boven de 150 Euro.

Nu lees ik op het internet dat beukenhout het beste is om je groentes ed op te snijden,
De Dok verkoopster liet mij het merk Boos Lock; American Black Walnut zien. Zij zei dat het vurenhout was en dat dit een goede snijplank was. Maar aan haar woorden kon ik het niet echt geloven.
Ik werd door haar namelijk in twijfel gebracht, want zij had er ook over dat bamboe snijplanken ook goed zijn. Al lees ik daar andere verhalen over.

Iemand die hier iets zinnigs over heeft te zeggen?

Dank

Alle reacties

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nino_070
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 00:39
Volgens mij is het altijd een tradeoff, alles heeft wel voor en nadelen:
  • (Beuken)hout: beste voor groente maar lastig schoon te maken (gaat snel kapot in vaatwasser), en bijv. bij rauwe kip niet aan te raden
  • Bamboehout: messen slijten iets sneller dan bij normaal hout, maar het is wel steviger. Dus de snijplank snijdt minder snel
  • Glas: nog steviger dan bamboe en hout maar messen moeten vaker geslepen worden en slijten dus sneller. Als snijplank an sich het beste materiaal volgens mij
  • Plastic: je ziet de stukjes plastic gewoon vanje snijplank afkomen terwijl je snijdt, dus hier krijg je sowieso iets van binnen. Of dit schadelijk is hangt af van het plastic, maarja ga daar maar eens achteraan om dat te controleren
Dus ja, waar je voor kiest is echt een tradeoff tussen gemak (al dan niet hand afwassen), slijtage van de snijplank en slijtage van je mes. Heb je superdure messen, kies dan een goedkopere houten snijplank zou ik zeggen.

En over Dok, dat is wel echt een supersjieke winkel waar je volgens mij regelmatig de hoofprijs betaalt voor het merkje en niet per se voor het materiaal. Of je daar mee zit moet je zelf weten, maar de prijzen daar zijn echt absurd soms. Ze hebben ook wel goedkopere merken, maar dan moet je echt zoeken.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Glas is wel echt het slechtste materiaal om een snijplank van te maken zeg. Wie dat bedacht heeft mogen ze echt ophangen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nino_070
CyBeR schreef op donderdag 15 november 2018 @ 01:37:
Glas is wel echt het slechtste materiaal om een snijplank van te maken zeg. Wie dat bedacht heeft mogen ze echt ophangen.
Voor de snijplank is het het beste ;)

• noud
Ik las op enkele sites dat inderdaad beukenhout snel krom trekt. Iemand schreef dat hij de plank niet eens nat had gemaakt en deze in een korte tijd al scheuren in zaten. (had de plank wel geolied).
Ik heb liever niet dat mijn koksmes snel slijt vanwege een snijplank.
Haha ja glas is een echte no go voor mij. Ja uit hygiënisch oogpunt misschien ;)

Maar mijn vraag was eerder. Is iemand bekend met vurenhout? Ik kan daar weinig over teruglezen. Heeft vurenhout in de keukens een andere benaming?

Ik zal binnenkort eens voor andere winkels in de omgeving van Den Haag kijken betreft op koksmessen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• wagenveld
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
150 euro voor een stukje hout? Ik vind deze zeer fijn, en meer hoef je hier toch niet aan uit te geven lijkt mij.

https://m2.ikea.com/nl/nl...gersblok-bamboe-00233429/

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:24

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Vurenhout is erg zacht, en neemt vergeleken met dichtere houtsoorten zoals beuken gemakkelijk vocht op. Zou ik niet doen.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Een houten snijplank moet je oliën zodat deze geen vocht opneemt. Daarnaast is hout erg hygienisch omdat het van nature bacteriedodende stoffen bevat. Voelt wellicht tegenstrijdig.

Glas is verschrikkelijk om mee te werken en slecht voor je mes. Goed kunstof is wel ok, maar imo niet zo fijn als hout. Bamboe is ook vrij hard en eigenlijk gewoon een budgethoutsoort, niet prettig imo.

Zelf heb ik een dikke, 5 cm, houten snijplank (denk beuk) en bevalt geweldig. Die trekt echt niet krom maar gaat uiteraard ook niet in de vaatwasser. Alleen onder de hete kraan afspoelen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04:26

Bob Popcorn

Plop!

Massief beuken snijplanken van de Ikea, helemaal top en voor het geld hoef je het niet te laten.

https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/50233422/

[ Voor 29% gewijzigd door Bob Popcorn op 15-11-2018 08:31 ]

Kan niet stoppen met ontploffen!

• kemphaas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 18-06 12:56
Ik gebruik zelf altijd haccp snijplanken, die van de groothandel. Werken voor mij prima, en het feit dat ze in de horeca ook gebruikt worden geeft mij in ieder geval het idee dat dit qua hygiene wel goed zit.

Werk hard als je tijd hebt, dan heb je tijd als je hard moet werken.

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 00:31
Bamboe is hier al jaren favoriet. Die van de Ikea voor 6 euro. Prachtige snijplak, zeker voor dat geld.

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 00:18

g0tanks

Moderator CSA
Voor meer advies zou je ook hier kunnen vragen: Lekker eten bij de GoT-kookclub - deel 2

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:00

orf

noud schreef op donderdag 15 november 2018 @ 01:10:
De Dok verkoopster liet mij het merk Boos Lock; American Black Walnut zien. Zij zei dat het vurenhout was en dat dit een goede snijplank was.
American Black Walnut zal de houtsoort zijn en dat is zeker geen vurenhout. Vuren hout is zo’n beetje het slechtste hout dat je kan hebben. Licht, snelgroeiend en in de bouwmarkt verkocht als goedkoop bouwmateriaal. Walnoot of notenhout lijkt me een goede houtsoort voor snijplanken. Beuken ook, maar dat kan slecht tegen vocht.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hopjesvla79
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23:32
En al eens gedacht aan composiet planken? (sort of MDF)
Snijdt als hout, werkt als kunststof: kan dus gewoon de vaatwasser in. Ik snij er al jaren op en wil geen andere meer.

https://www.kookpunt.nl/m...rean/nl/page/525/#/?CPI=3

https://www.epicureancs.com/product-category/cutting-boards/

Hi Ha Hopjesvla

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-06 12:43
noud schreef op donderdag 15 november 2018 @ 01:10:
Ik was gisteren even in de Dok winkel in Den Haag om een snijplank uit te zoeken.
Ik heb nu twee snijplanken.
1 Horeca kunststof (mooi ding) maar echt te groot
1 Hard plastic. Auw mijn koksmes, denk ik altijd maar.

Ik kook wel elke dag maar ben geen vervend koker. Toch wil ik een mooie en degelijke snijplank hebben.
De snijplank die ik nu heb, is te klein en te onpraktisch.
Ik heb een aantal mooie gezien maar dan ligt de prijs boven de 150 Euro.

Nu lees ik op het internet dat beukenhout het beste is om je groentes ed op te snijden,
De Dok verkoopster liet mij het merk Boos Lock; American Black Walnut zien. Zij zei dat het vurenhout was en dat dit een goede snijplank was. Maar aan haar woorden kon ik het niet echt geloven.
Ik werd door haar namelijk in twijfel gebracht, want zij had er ook over dat bamboe snijplanken ook goed zijn. Al lees ik daar andere verhalen over.

Iemand die hier iets zinnigs over heeft te zeggen?

Dank
Als je aan het kijken bent naar dat soort snijplanken en er zo mee bezig bent denk ik dat je best een fervent* kok bent :)

Ik heb zelf een verzameling. Een grote houten plank van de Ikea die ik echt misbruik voor brood en groenten. Die onderhoud ik niet, maar ziet er eigenlijk nog aardig uit. Dan nog 1 kleinere bamboe die ik ook niet verder onderhoud maar goed blijft. Dan net nog 3 nieuwe kunststof plankjes met rubbere voetjes dat ze blijven liggen, en randjes aan de zijkanten op sap op te vangen. En dan nog 2 grotere plastic voor hakwerk, en 1 mini.

En toch hebben we altijd plankjes te kort...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Niet_Jan_Jaap
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-06 15:16
Hopjesvla79 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:55:
Snijdt als hout, werkt als kunststof: kan dus gewoon de vaatwasser in. Ik snij er al jaren op en wil geen andere meer.

yes, nooit meer een andere voor mij, zijn nog perfect na 100x in de vaatwasser en snijden als hout.

• Hopjesvla79
Niet_Jan_Jaap schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:02:
[...]

yes, nooit meer een andere voor mij, zijn nog perfect na 100x in de vaatwasser en snijden als hout.
dat bedoel ik ;)

Hi Ha Hopjesvla

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-06 14:51
Kok hier; Of hout soorten (ongeacht welk, zolang het maar hardhout is, daar valt Vuren dus ABSOLUUT NIET onder), of thermogehard plastic. Glas is altijd uit den boze, je messen dollen als een malle en zie maar eens een goeie edge te krijgen na zo'n mishandeling, zelfs met wetten is het een drama.

Mijn voorkeur gaat zelf uit naar beuken, eiken en bamboe.

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

• Edho
  • Registratie: Mei 2003

Edho

Heeft Canon A570IS

Hout is het beste materiaal. Wat betreft hygiëne, je snijdt natuurlijk niet vlees en groenten op de zelfde plank. Je gebruikt er 1 voor vlees en een andere voor groenten e.d.
Hout niet in de afwasser en je messen ook niet als daar houten handvaten opzitten. Planken losstaand op laten drogen, niet nat op elkaar leggen. Dan gaan je materialen lang mee en werk je hygiënisch ok.

Edho

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-06 15:23
Ik heb in juni 2016 deze gekocht: https://www.bol.com/nl/p/...00x30mm/9200000050018666/

Bevalt mij prima, is eigenlijk nauwelijks aan af te zien dat ie gebruikt, geen groeven of barsten waar vuil in kan komen en eenvoudig schoon te krijgen. Doe em nooit in de vaatwasser maar gewoon een beetje heet water en afwasmiddel. Ik ben geen fan van koken en doe het ook altijd maar voor 2, maar voor mij is het vaak groot genoeg om vlees aan de ene en groente aan de andere kant te snijden. Misschien tegen de regels, maar ik ben er in ruim 2 jaar tijd nog nooit ziek van geworden. ;)

Oliën doe ik nooit en lijkt dus ook niet nodig te zijn. Hij lijkt het nog wel even vol te houden en mocht ie volgend jaar aan zijn einde komen heb ik dus voor €25 een nieuwe.

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Idd; houten (snij)planken niet in de vaatwasser.
Net zo min als aluminium keukenvoorwerpen of echte (koks)messen.
Kleine moeite om die ff onder de hete kraan af te borstelen en schoon te spoelen.
Dat de professionele horeca toch vaak kunststof gebruikt is vanwege de efficiency/hygiëne (kleurcodering en snel schoon te wassen in professionele vaatwassers). Maar qua snijcomfort c.q -gevoel gaat er niks boven een goede houten snijplank.

En dit hoeft helemaal niet zo duur te zijn. Tenzij je natuurlijk geilt op design en zo'n exclusieve met door elfjes-in-het-maanlicht geoogste exquise houtinlay plank wil hebben... :+
maar dat zijn meer de planken die voor de mooiigheid staan te pronken in de designkeuken

Heb al heel wat materialen voorbij zien komen. Bamboe is idd redelijk slijtvast (mits goed in elkaar gezet), maar wel redelijk hard richting je messen.
Massief beuken; maar ook daar enorme prijsverschillen.
Zelf ben ik gecharmeerd van een olijfhouten plank, maar in groot formaat en knoestenvrij is daar ook lastig aan te komen (en duur). Zo verkoopt de Xenos kleine olijfhouten plankjes; alleen die zijn wel erg klein (en met knoesten)
Of je gaat bij Fijnhout in Amsterdam langs en laat een plank op maat zagen/vlakken van de gewenste houtsoort! 8)

Prijstip: Ikea is al eens langsgekomen. (y)

Hema had vroeger ook wel goede beukenhouten planken, totdat ze ineens geen in-één-stuk planken meer hadden en die samengestelde planken breken op een gegeven moment.
Amazon.de heeft bij de warehouse deals vaak redelijk wat keuze in 'Schneidebrett'. Voor <20 euro kun je daar uitstekende snijplanken scoren. Of, als je kickt op design, voor de luxueuze variant:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51VfA5%2BPSDL.jpg
(uiteraard wel duurder)

Heb nu zo massief rubberboomblok (47 x 27cm en maar liefst 5,5 cm dik) en die is ook geschikt om eens een filet op plat te slaan. Enige jaren geleden voor amper 13 euro (!) via Amazon aangeschaft. En still going strong. Onverwoestbaar blok.
Deze dus:
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61vp8nFaHDL._SY355_.jpg

BTW: 'Vurenhout'. Ook zo'n typisch Nederlands raar woord...
Ooit een vurenboom gezien? >:)
Voor de grap roepen ze wel eens "Vurenhout, vooral geschikt voor in het vuur!" Knettert lekker met al die hars van het (verse) naaldhout. :+

[ Voor 5% gewijzigd door ehtweak op 15-11-2018 09:54 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:34

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Hopjesvla79 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 08:55:

Ik wil deze reactie even benadrukken. Heb zelf ook 3 planken van epicurean, fantastisch spul. Kan in de vaatwasser (doe ik meestal niet), lekker dun en handzaam (makkelijk met afwassen & opbergen), en gaan lang, lang, mee.

Ik heb de eerste geloof ik al een jaar of 5 (en in de tussentijd er nog een paar bijgekocht).

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

• Hopjesvla79
Sparhawk schreef op donderdag 15 november 2018 @ 09:53:
[...]

Ik wil deze reactie even benadrukken. Heb zelf ook 3 planken van epicurean, fantastisch spul. Kan in de vaatwasser (doe ik meestal niet), lekker dun en handzaam (makkelijk met afwassen & opbergen), en gaan lang, lang, mee.

Ik heb de eerste geloof ik al een jaar of 5 (en in de tussentijd er nog een paar bijgekocht).
Denk dat de mijne (een van de twee) inmiddels al bijna de 10 jaar aantikt, in die tijd nog zeer lastig te vinden, maar nu al wat gemakkelijker te koop. Heeft wat gebruikssporen van die keer dat een pan rechtstreeks van het fornuis erop gezet werd (klein bubbeltje) maar blijven onverwoestbaar. En voor mij het pre: na gebruik gewoon in de vaatwasser kiepen

[ Voor 4% gewijzigd door Hopjesvla79 op 15-11-2018 10:00 ]

Hi Ha Hopjesvla

• Cafe Del Mar
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-06 15:46
Als je iets wil weten over planken, kan je het aan de "plankenboer" vragen. Die gaat natuurlijk het eigen plankaanbod (of waar ie de beste marge op heeft) promoten.
Je kan het ook vragen aan iemand die er geen belang in heeft, tenzij zijdelings: een messensmid.
https://www.npostart.nl/d...jk/19-12-2012/NPS_1205580 vanaf 12:40
Beuken ook, maar dat kan slecht tegen vocht.
Ben je mal :)? Mijn aanrecht/werkblad is volledig in beuk en dat kan prima tegen wat vocht. Ik beweer niet dat je uw zwembad in beuk moet laten uitvoeren, maar beuk is hard/stevig hout, dat kan wel wat water verdragen :).

[ Voor 28% gewijzigd door Cafe Del Mar op 15-11-2018 11:30 ]

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
nino_070 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 01:25:
Plastic: je ziet de stukjes plastic gewoon vanje snijplank afkomen terwijl je snijdt, dus hier krijg je sowieso iets van binnen. Of dit schadelijk is hangt af van het plastic, maarja ga daar maar eens achteraan om dat te controleren
Dan heb je het verkeerde soort kunstof snijplank. Horeca snijplank (Sligro) is nu na 5 jaar bijna dagelijks gebruik beetje dof, meer niet. Mooi is het, in vergelijk met hout, niet.

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

• orf

orf

Cafe Del Mar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:26:
Als je iets wil weten over planken, kan je het aan de "plankenboer" vragen. Die gaat natuurlijk het eigen plankaanbod (of waar ie de beste marge op heeft) promoten.
Je kan het ook vragen aan iemand die er geen belang in heeft, tenzij zijdelings: een messensmid.
https://www.npostart.nl/d...jk/19-12-2012/NPS_1205580 vanaf 12:40

[...]

Ben je mal :)? Mijn aanrecht/werkblad is volledig in beuk en dat kan prima tegen wat vocht. Ik beweer niet dat je uw zwembad in beuk moet laten uitvoeren, maar beuk is hard/stevig hout, dat kan wel wat water verdragen :).
Beuken is weliswaar hard maar NIET duurzaam. Het is daarom minder geschikt voor buitenwerk of toepassingen op vochtige plaatsen.
Bron: Wikipedia/Arnhemse Fijnhout

Beuken is alleen goed bestand tegen water als het voldoende daar tegen beschermd is met olie, wax of lak. Natuurlijk kan een druppel water geen kwaad als het daarna goed kan drogen.

• nino_070
willemjoosten schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:38:
[...]

Dan heb je het verkeerde soort kunstof snijplank. Horeca snijplank (Sligro) is nu na 5 jaar bijna dagelijks gebruik beetje dof, meer niet. Mooi is het, in vergelijk met hout, niet.
Welk merk? :) Eigen merk sligro?

• Cafe Del Mar
orf schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:39:
Beuken is alleen goed bestand tegen water als het voldoende daar tegen beschermd is met olie, wax of lak. Natuurlijk kan een druppel water geen kwaad als het daarna goed kan drogen.
Is het fout om aan te nemen dat je een snijplank na het koken terug proper maakt?
Mijn werkblad/aanrecht behandel ik 2 keer per jaar met olie en het ligt er ondertussen al 5 jaar :).

• orf

orf

Cafe Del Mar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 12:09:
[...]

Is het fout om aan te nemen dat je een snijplank na het koken terug proper maakt?
Mijn werkblad/aanrecht behandel ik 2 keer per jaar met olie en het ligt er ondertussen al 5 jaar :).
Ik gaf in mijn eerste post al aan dat beuken een goede houtsoort is voor een snijplank (en dat het slecht bestand is tegen water). Dat bestreed je en daar reageerde ik op. Voor een aanrecht inderdaad belangrijk om beuken te behandelen. Ik heb een werkbank van beuken en dat is naar mijn mening de beste houtsoort voor een werkbank. :)

• Zarathustra
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 28-04-2020
nino_070 schreef op donderdag 15 november 2018 @ 11:52:
[...]

Welk merk? :) Eigen merk sligro?
Durf ik niet met zekerheid te zeggen. Denk het wel. Wat me opviel was het HD-nog-iets kunstof was (high density)

Veni, vidi, vici - ik kwam, zag en overwon de drempels van het leven - denk ik dan maar, en vond vriendschap

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-06 12:19
acaciahout zie ik ook nog geregeld als snijplanken voorbij komen op internet.
Snijdt vergelijkbaar met beuken, maar heeft een iets andere look en voor mijn gevoel net iets gladder.

Ik heb zelf een 40x40x8cm beukenblok, die ik mishandel voor alle praktijken die je maar kunt verzinnen. Echt een top ding weegt ook 10KG volgens mij, maar neemt dan ook erg veel ruimte in beslag. Bij mij staat hij gewoon permanent op het aanrecht.

tijd voor wat klusjes!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:45

macnerd

No Apples please :-)

Voor vlees gebruik ik zelf altijd een glazen snijplankje, omdat er bij een kunststof snijplankje altijd vleesrestjes aan blijven plakken, ook als ze uit de vaatwasser komen.

Nou moet ik wel zeggen dat ik vaak gewoon gesneden vlees koop... :)

MacNerd

• s0ulmaster
macnerd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:19:
Voor vlees gebruik ik zelf altijd een glazen snijplankje, omdat er bij een kunststof snijplankje altijd vleesrestjes aan blijven plakken, ook als ze uit de vaatwasser komen.

Ooit aan hout gedacht? het afwassen daarvan kost je 10 seconden met de hand

tijd voor wat klusjes!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:52

dragonhaertt

@_'.'

Zelf wel positief over Bamboe voor de dagelijkse snij-werkzaamheden. Makkelijk omdat het weinig onderhoud nodig heeft in vergelijking met zachter hout.
Daarintegen wel slechter voor je messen. Tenzij je regelmatig slijpt dus niet echt aan te raden.

Maar zo goedkoop oOo

Voor de kleine klusjes heb ik genoeg plastic snijplankjes liggen. En voor de verjaardag ga ik maar eens een echte houten plank vragen.

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Anoniem: 93986

macnerd schreef op donderdag 15 november 2018 @ 13:19:

Die huis tuin en keuken snijplankjes zijn dan ook waardeloos. Koop een goede dikke kunststof plank die men ook in de horeca gebruikt en dan heb je dat probleem niet. Daarnaast zou ik altijd mijn snijplank even met een borstel schrobben voordat je hem in de vaatwasser doet.

TS zegt dat ie een grote kunststof plank heeft maar die te groot vind. Dat spul kan je prima op maat zagen met een simpele cirkelzaag. Even de scherpe randjes met een schaaf of schuurpapier bijwerken en je bent klaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Vroeger had je alleen maar beukenhouten snijplanken (dit vanwege de dichte nerf) hakblokken waren van kopshout. Olien van de snijplank heb ik nog nooit van gehoord gewoon met de hand en heetwater schoonmaken en op zijn kant zetten om te drogen. (vroeger was er in een keuken dus ook een snijplanken rek) Hakblokken werden na gebruik in het zout gezet (droogt en tegen bacterien).
Tegenwoordig is in de horeca de nylon plank in verschillende kleuren ongeveer verplicht (haccp).
Persoonlijk vindt ik ze sneller ransig worden dan hout, maar dat is persoonlijk, ik zweer dus bij mijn simpele beukenhouten plank.
Voor thuis is het dus een keuze, maar eigenlijk gaat bijna iedere snijplank in de vaatwasser naar de kloten, hout zeker.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02:56

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Voor het dagelijkse snijwerk gebruik ik ook een beukenhouten blok, helaas nu uitverkocht:

https://www.blokker.nl/p/24kitchen-hakblok-40-cm/1206036

Prima ding verder, gewoon schoonmaken direct na het snijden met wat keukenpapier en heet water/citroensap. En af en toe even insmeren met wat olijfolie om scheuren en barsten te voorkomen. Ook blijven mijn messen er prima scherp op.

Ik heb ook van die kunststof "stericare" planken, maar die gebruik ik eigenlijk alleen om vlees in blokjes te snijden of om hele stukken vlees even te laten rusten na het bakken.

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cafe Del Mar
Frogmen schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:13:
Olien van de snijplank heb ik nog nooit van gehoord
Dat is anders wel de manier om uw snijplank te onderhouden.
Bij aanschaf inoliën zodat ie niet gaat kromtrekken. Af en toe terug inoliën, zodat ie in prima conditie blijft.

Idem voor een aanrecht: af en toe inoliën, om te zorgen dat het hout beter bestand is tegen allerhande invloeden (licht, water, olie/vet, ...).

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Cafe Del Mar schreef op donderdag 15 november 2018 @ 14:44:
[...]

Dat is anders wel de manier om uw snijplank te onderhouden.
Bij aanschaf inoliën zodat ie niet gaat kromtrekken. Af en toe terug inoliën, zodat ie in prima conditie blijft.

Idem voor een aanrecht: af en toe inoliën, om te zorgen dat het hout beter bestand is tegen allerhande invloeden (licht, water, olie/vet, ...).
Ja maar per definitie zal die olie ook smaak afgeven aan de produkten erop en als een plank dik genoeg is zal kromtrekken niet gebeuren, niet zolang je hem met heet water wast en staand laat drogen. Beide zijden drogen dan gelijkmatig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Cafe Del Mar
Nou man :).
Als je uw plank ingeolied hebt, moet je de olieresten verwijderen en goed afdrogen en dan laten (in)drogen. Dan hangt er niet meer olie op uw kip dan dat er vaatwasproduct aanhangt van in de vaatwasser.
Ik wil u ook niet bekeren tot het plank-inoliën, ik geef maar mee hoe het hoort en hoe je lang plezier van uw plank én uw messen gaat hebben.

• Hindelaufen
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 05-04 12:41
Wij snijden onze groenten uitsluitend op planken vervaardigt van de grenadilboom.
Je hoeft hem niet te oliën of te waxen, alleen maar even afnemen met een doekje.
Kan zo de vaatwasser in, maar dan moet je wel elk jaar een nieuwe kopen.

Ze zijn wat lastig te krijgen, dat wel.

• Dostar
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11-07-2022
Vroeger op de koksopleiding hadden we standaard houten planken. Fijne er aan is dat je een bepaald soort grip hebt tijdens het snijden, wat je moet glazen snijplanken nooit zult hebben.
Toen ineens besloot de HACCP dat hout onhygiënisch is en plastic/kunststof vele malen beter is om op te snijden. Mijn leraar vond dit toen net als de rest pure onzin, gezien hout na drogen juist schoner is.
Enige nadeel is, je moet ze inderdaad met de hand afwassen.

Toen kregen we de geweldige plastic snijplankjes, die al na een week kooklessen vol groeven zat en een week later zagen die groeven zwart en groen dankzij diverse micro wezentjes. Niet te vergeten de stukjes plastic die zo lekker in je gerechten zitten.

Kortom:
- Glas is wel hygiënisch en erg handig als je wilt dat je mes constant weg schiet tijdens het snijden.
- Plastic is handig als je een biologie les wilt gaan geven over micro-organismen in de groeven van je plank.
- Hout (tot nu toe bestaat er niks beter).

P.S. ik heb gewoon goedkope snijplanken van de lokale Blokker/Xenos achtige winkels en die zijn prima!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Hout verteert in je lichaam, van plastic en glazen snijplanken komen stukjes af en dan komt er dus plastic en glas in je lichaam. Dus doe maar hout.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:17
Ik heb hier een beuken en een bamboe snijplank liggen. En toch vraag ik me af hoe hygienisch die eerste is.....

Ik weet nog van mijn middelnbare school, daar hingen in het biologie lokaal van die posters met UV licht hoe salmonella zich door de keuken verspreidde na het snijden van rauwe kip. Een snijplank van hout neemt vocht op, hoewel ik 'em twee keer per jaar olie: de beukenplank krijgt een oppervlak van "nat hout" bij het wassen, dus het vocht trekt er iets is.

Ik denk dat het wel meer mensen bekend voorkomt dat je soms tijdelijk een grote "kerrie-kring" in je snijplank hebt zitten, die op den duur weer wegslijt. Voor mij wel een beetje bewijs dat houten planken bij gebruik en wassen vocht opnemen, plus alles wat in dat vocht zit. Bij bamboe zie ik dat overigens niet...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
https://www.snijplank.com...x400mm-8712591011489.htmlhttps://www.fonq.nl/produ...bettula-45-x-35-cm/54836/Wauw, mooi om al die comments te lezen. Ik kan niet iedereen persoonlijk beantwoorden.
Als volgt:

Ikea heeft niet de planken die ik wil hebben. Bamboeplankjes zijn okay maar niet super okay voor het koksmes. Ondertussen heb ik al aardig wat snijplanken voorbij zien komen. En bamboe zit er vaak tussen.

Inmiddels weet ik nu wel dat ik voor beukenhout wil gaan. Stevig, robuust en een mooie look.
Van beukenhoutenplanken lees ik de meeste positieve verhalen over. Ik wil binnenkort toch mijn keuken beetje gaan aanpakken en daar ontbreekt een mooie houten snijplank op de werkbank natuurlijk niet bij.

Ik blijf het vreemd vinden dat de Dok verkoopster blijkbaar onzin heeft zitten uitkramen.
Met haar vurenhout dat geen vurenhout plank schijnt te zijn.

Ik heb geen afwasmachine dus alles moet ik sowieso met de hand afwassen/afnemen.
Op Bol.com staan enkele reviews waarin zij vertellen dat hun planken krom zijn getrokken. Misschien had men toch niet goed geolied.

Ik ben niet bekend met composiet planken. Kunsthars en golfplaat trekt mij niet zo. Dan maar lekker een milieu onvriendelijk plankje van een langzaam groeiende boom.

Ik heb liever een snijplank uit de winkel dan dat ik een plank op maat laat zagen. Ja ben lui, maar voor nu lijkt mij dat veel teveel gedoe. Uit de winkel weet ik zeker dat het een goed plankje is.

Ik neem aan dat er een groot verschil zit tussen een snijplank en hakblok. Hakblok is harder? Dus slechter voor het mes?

Ik heb een aantal op het oog. Waaronder deze massief beukenhouten snijplank. Als ik het filmpje van Klootwijk over snijplanken mag geloven. (zie boven). Mag een plank niet hard zijn, maar moet die beetje zacht zijn. Als ik aan massief denk, denk ik aan hard....

Wat een gedoe ;)

1)
2)
3)
4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
noud schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 02:40:
https://www.snijplank.com...x400mm-8712591011489.htmlhttps://www.fonq.nl/produ...bettula-45-x-35-cm/54836/Wauw, mooi om al die comments te lezen. Ik kan niet iedereen persoonlijk beantwoorden.
Als volgt:

Ikea heeft niet de planken die ik wil hebben. Bamboeplankjes zijn okay maar niet super okay voor het koksmes. Ondertussen heb ik al aardig wat snijplanken voorbij zien komen. En bamboe zit er vaak tussen.

Inmiddels weet ik nu wel dat ik voor beukenhout wil gaan. Stevig, robuust en een mooie look.
Van beukenhoutenplanken lees ik de meeste positieve verhalen over. Ik wil binnenkort toch mijn keuken beetje gaan aanpakken en daar ontbreekt een mooie houten snijplank op de werkbank natuurlijk niet bij.

Ik blijf het vreemd vinden dat de Dok verkoopster blijkbaar onzin heeft zitten uitkramen.
Met haar vurenhout dat geen vurenhout plank schijnt te zijn.

Ik heb geen afwasmachine dus alles moet ik sowieso met de hand afwassen/afnemen.
Op Bol.com staan enkele reviews waarin zij vertellen dat hun planken krom zijn getrokken. Misschien had men toch niet goed geolied.

Ik ben niet bekend met composiet planken. Kunsthars en golfplaat trekt mij niet zo. Dan maar lekker een milieu onvriendelijk plankje van een langzaam groeiende boom.

Ik heb liever een snijplank uit de winkel dan dat ik een plank op maat laat zagen. Ja ben lui, maar voor nu lijkt mij dat veel teveel gedoe. Uit de winkel weet ik zeker dat het een goed plankje is.

Ik neem aan dat er een groot verschil zit tussen een snijplank en hakblok. Hakblok is harder? Dus slechter voor het mes?

Ik heb een aantal op het oog. Waaronder deze massief beukenhouten snijplank. Als ik het filmpje van Klootwijk over snijplanken mag geloven. (zie boven). Mag een plank niet hard zijn, maar moet die beetje zacht zijn. Als ik aan massief denk, denk ik aan hard....

Wat een gedoe ;)

1)
2)
3)
4)
Een hakblok is niet anders dan een hele dikke snijplank. Er zit wat meer gewicht aan en daarmee schuif hij minder snel weg en kun je er lekker op te keer gaan met allerhande zware snij, hak en plet technieken.

Massief zegt niks anders dan dat het geheel 1 vast stuk (of stukken) hout is. Dat zegt dus niks over het materiaal of de hardheid ervan. Een massief balsahouten plank (van bijv 10cm) is ook massief, maar breek je alsnog eenvoudig met 2 handen doormidden. Voor het snijden en behoud van je messen is het type hout daarom belangrijk. Zoals je zegt niet te hard en niet te zacht. Beukenhout of acaciahout is daarvoor een goede keus.

Persoonlijk ben ik voorstander van een hakblok, omdat ik daar alles op kan doen. Met een groot hakmes kruiden en groeten fijn hakken tot mijn kipfilet fijn slaan met een deegroller/pan tot een schnitzel, zonder dat ik bang hoef te zijn dat mijn hele keuken meetrilt of mijn plank doormidden sla.

Betekend wel dat ik mijn hakblok niet in een kast bewaar (40x40x8cm) maar gewoon permanent op mijn aanrecht heb staan.

Nummer 2 en nummer 3 zien er m.i dan ook wel goed uit.
Voor mij persoonlijk kan een snijplank dan ook niet gauw te groot of te dik zijn.

Het verhaal dat professionele chefs altijd plastic snijplanken gebruiken en daarmee de beste keus zijn is trouwens ook maar de halve waarheid. Het is vanwege hygiëne namelijk verplicht dat ze plastic planken gebruiken en volgens mij ook in verschillende kleuren voor verschillende toepassingen (vlees,groente,vis).
Ik zou dus zelf niet snel voor een plastic plank kiezen en de meeste koks die ik ken hebben dat thuis dus ook niet O-)

[ Voor 6% gewijzigd door s0ulmaster op 16-11-2018 08:06 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
3, goed dik en geen irritant geultje wat je toch niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paganstars
  • Registratie: Januari 2009
s0ulmaster schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:02:
[...]

{lang verhaal}

Het verhaal dat professionele chefs altijd plastic snijplanken gebruiken en daarmee de beste keus zijn is trouwens ook maar de halve waarheid. Het is vanwege hygiëne namelijk verplicht dat ze plastic planken gebruiken en volgens mij ook in verschillende kleuren voor verschillende toepassingen (vlees,groente,vis).
Ik zou dus zelf niet snel voor een plastic plank kiezen en de meeste koks die ik ken hebben dat thuis dus ook niet O-)
Ik heb zowel hout als plastic thuis; Plastic voor vlees, hout voor brood, groentes deegwaren.

Ik heb een vegetarische vrouw en op deze manier kunnen we kruisbesmetting enig zins indammen

Smokey'Licious Low'n'Slow Barbecue www.smokeylicious.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@noud Nummer 3!
Gewoon geen poespas; lekker dik en stevig. :Y

(ik vind 'm wel prijzig, maar dat is aan jou; dit soort planken kun je elders goedkoper aanschaffen)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb bamboe planken die ik erg fijn vind werken. Heb 1 kunststof plank, het voordeel daarvan is dat hij in de vaatwasser mag. Dat doe ik dan ook consequent als ik rauw vlees heb gesneden, waar ik bij bamboe afwassen met heet water en beetje afwasmiddel prima vind.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
ehtweak schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 08:59:
@noud Nummer 3!
Gewoon geen poespas; lekker dik en stevig. :Y

(ik vind 'm wel prijzig, maar dat is aan jou; dit soort planken kun je elders goedkoper aanschaffen)
Ik heb mjin 8cm dikke plank voor 40 of 50 euro gekocht, maar kon het toentertijd niet goedkoper vinden.
Maar dat heeft alles met de dikte te maken 4cm kopse blokken vind je al voor 20-30 euro en 10cm blokken gaan al richting de 100 euro

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22:05

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Leuk topic!

Ik zie bij de Blokker ook een marmeren plank. Lijkt mij ook wel fijn en lekker hard om op te snijden. Of is dit een slecht idee? Ik kan mij voorstellen dat dit een messensloper is...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@s0ulmaster : ehtweak in "Koken: Snijplanken"

Heb nu zo massief rubberboomblok (47 x 27cm en maar liefst 5,5 cm dik) en die is ook geschikt om eens een filet op plat te slaan. Enige jaren geleden voor amper 13 euro (!) via Amazon aangeschaft. En still going strong. Onverwoestbaar blok.
Deze dus:

https://images-na.ssl-ima...I/61vp8nFaHDL._SY355_.jpg
Nyarlathotep schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:52:
Leuk topic!

Ik zie bij de Blokker ook een marmeren plank. Lijkt mij ook wel fijn en lekker hard om op te snijden. Of is dit een slecht idee? Ik kan mij voorstellen dat dit een messensloper is...
Niet alleen een messensloper, maar hard meppen op een stuk marmer...? :N
Wel goed geschikt om chocolade op te tempereren.

[ Voor 35% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2018 09:56 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s0ulmaster
ehtweak schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:53:
@s0ulmaster : ehtweak in "Koken: Snijplanken"

Deze dus:

https://images-na.ssl-ima...I/61vp8nFaHDL._SY355_.jpg

[...]

Niet alleen een messensloper, maar hard meppen op een stuk marmer...? :N
Wel goed geschikt om chocolade op te tempereren.
Mag je mij eens een linkje geven waar je een >5cm hakblok vind voor dat bedrag. Ik denk namelijk dat je een goeie deal hebt gevonden O-)

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Deze komt aardig in de buurt. Alleen één negatieve recensie; het blok leek te splijten na een paar weken gebruik...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@s0ulmaster Op amazon.de en dan zoeken bij de Warehouse Deals op schneidebrett. Uiteraard varieert het aanbod van dag tot dag...

@Nyarlathotep precies dat blok heb ik een aantal jaren geleden voor <13 euro via de Warehouse deals gekocht.
En het wordt iedere dag zeiknat (onder de kraan). Er wordt op gemept met een gietijzeren pan, Er gaat een Global hakbijl overheen. Brood, vlees, vis, groenten, fruit. Af en toe eens met een citroen afvegen (vanwege de knoflooklucht). Iedere dag onder de gloeiend hete kraan met afwasmiddel.
En 1 x half jaar zelfs met de schuurmachine met een polijstkorrel (korrel 400) erover om 'm weer helemaal glad te maken.

Dat bedoel ik met onverwoestbaar voor keukengebruik. 8)

Disclaimer: uiteraard kun je er geen openhaardhout op hakken/splijten... :+

[ Voor 72% gewijzigd door ehtweak op 16-11-2018 10:08 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:52

dragonhaertt

@_'.'

Ik zou zelf toch wel uitkijken met goedkope hakblokken. Vaak is het onbekend welk (niet voor inname geschikt) lijm-middel is gebruikt om de kopse blokken aan elkaar vast te lijmen. Laat staan dat goedkope lijmen nogal eens los willen laten bij groffer hak- en mepwerk.

tijdelijke amazon aanbiedingen zouden natuurlijk wel een optie zijn, maar dat is wat anders dan altijd een goed+goedkoop hakblok kunnen vinden

Rubber-tree lijkt me nou ook niet de meest geschikte houtsoort. Volgens mij is rubberhout relatief poreus en rot het snel.

[ Voor 34% gewijzigd door dragonhaertt op 16-11-2018 11:16 ]

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 22:35
Heb zelf enige jaren geleden een snijplank van hout van een rubberboom gekocht bij Knives and Tools (online). Hij verkeert nog steeds in prima staat en heb ‘m ook aan iemand cadeau gedaan en die is er ook zeer tevreden mee. Kwestie van inolieën met special snijplankolie van de Ikea en verder heb je er geen onderhoud aan. Kost iets van €30,-. Heb zo snel geen linkje maar wel een aanrader!

Correctie: hij is €20. Dit is ‘m: https://www.knivesandtool...itiy-houten-snijplank.htm

[ Voor 13% gewijzigd door titan1901 op 16-11-2018 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noud
Snijplank

Ik heb even met dit bedrijf contact opgenomen met de vraag uit welk materiaal deze snijplank bestaat.
Dit is een mengeling van houtsoorten waaronder beukenhout en eikenhout etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felyrion
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-06 19:42

Felyrion

goodgoan!

Om nog even terug te komen op je opmerking over Ikea en bamboe, ze hebben daar ook gewoon hardhout (acacia) planken. Zelf een tijdje in gebruik en het is een erg fijne, degelijke en mooie plank vind ik.

Af en toe behandelen met olie en hij blijft heel goed.

Bijvoorbeeld: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/40305424/

sleep: a completely inadequate substitute for caffeine

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeVM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16-06 17:53

MikeVM

- Baloo -

https://www.coolblue.be/n...-met-ril-32-5-cm-wit.html

ik heb deze nu 3 jaar in gebruik, fijne plank, maar er beginnen nu wel wat groeven te ontstaan

\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Nyarlathotep schreef op vrijdag 16 november 2018 @ 09:52:
Leuk topic!

Ja als je nooit een scherp mes wilt hebben moet je vooral op marmer of glas gaan snijden.

Je wilt een materiaal hebben dat zachter is dan het staal van je mes, zoals een vorm van hout of het welbekende kunststof.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ben uit. Het wordt deze plank

Kan gelijk daar allerlei koksmessen kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• titan1901
Lijkt me een prima keus. Af en toe inolieën van de plank is wel een aanrader. Dat voorkomt dat vocht door de plank opgenomen kan worden en zorgt er voor dat deze schoner blijft (minder vlekken van sterke kleuren). Daarnaast voorkomt het uitdrogen van de snijplank. Gebruik daar overigens wel speciale (voedselveilige) snijplankolie voor en geen olijfolie of iets dergelijks. Gebruik zelf die van de Ikea en die werkt prima en is vrij goedkoop.

[ Voor 25% gewijzigd door titan1901 op 21-11-2018 01:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
Ik ga lijnzaadolie gebruiken, is nu in de Albert Heijn in de bonus :). Ik skip de walnotenolie mocht ik ooit eens vrienden krijgen met een walnoten allergie.,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog ff een praktische opmerking over dat insmeren van je plank met olie:

Als je je plank iedere dag gebruikt (wat me vrij normaal lijkt) en diverse keren afspoelt/afwast met wat zeepsop, dan is olie wellicht leuk voor het 'zicht'. Maar in werkelijkheid maakt het dan weinig meer uit.
Net zo min als rechtop zetten.

Bij ons ligt zo'n plank altijd plat, ergens op het keuken/aanrechtblad en wordt van 's-ochtends vroeg (broodjes snijden) tot aan het avondeten (vlees, groenten, vis, noten, [noem maar op]) gebruikt. En meerdere keren per dag gewassen.
Olie heeft dan geen zin meer... bespaar je de moeite... :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noud
In Dok vertelde ze een ezelsbruggetje. Zoiets van na de 1e dag, 3e dag, 3e week, 3e maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
ehtweak schreef op woensdag 21 november 2018 @ 11:15:
Olie heeft dan geen zin meer... bespaar je de moeite... :)
Daar ben ik het niet mee eens. Het gaat er om dat de plank verzadigd raakt met olie en daardoor geen vocht meer opneemt. Sowieso is afwassen met zeep lang niet altijd nodig.

https://www.knivesandtool...-een-houten-snijplank.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@titan1901 Leuk artikel ter promotie van über dure snijplanken en het zalven der planken. :+
Maar lees dan ook één van de laatste opmerkingen in dat hele verhaal:

Wanneer de plank uitgedroogd aanvoelt weet je dat het tijd is voor een nieuw laagje olie.

Mijn plank voelt nooit uitgedroogd aan; daarvoor wordt te regelmatig gebruikt.

Enne, afwassen met sop hoeft ook niet als je een paar sneetjes brood hebt gesneden. Maar na het ontleden van een complete vis is het wel raadzaam... :Y

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:33

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Ik ben het met @titan1901 eens, olie heeft wel degelijk zin. Het oppervlak droogt wellicht sneller uit bij intensief gebruik, maar olie voorkomt wel dat vocht er dieper in dringt. Waarom denk jij dat het dan ineens geen zin meer heeft? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

noud schreef op woensdag 21 november 2018 @ 00:16:
Ben uit. Het wordt deze plank

Kan gelijk daar allerlei koksmessen kopen
Neem die messen aub eerst even ergens in de hand om te kijken of je het fijn vindt voor je online wat koopt. SOommige messen zijn objectief gezien prima maar liggen dan niet lekker in de hand.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

• titan1901
Gonadan schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:33:
Het oppervlak droogt wellicht sneller uit bij intensief gebruik, maar olie voorkomt wel dat vocht er dieper in dringt.
Exact. Verzadiging lijkt me hier dan ook het sleutelwoord. Bij het inolieën van mijn plank ben ik net zo lang doorgegaan totdat de olie niet meer (na enige tijdsduur) in het hout trekt. Dat kostte bij mij flink wat olie maar bij een vriend die exact dezelfde snijplank heeft was het na paar keer olie aanbrengen al klaar. Ik kan me dus voorstellen dat het gebruikte hout invloed heeft (andere batch). Als de plank eenmaal verzadigd is is het meer een kwestie van bijhouden.

• noud
Boudewijn schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:34: [...] Neem die messen aub eerst even ergens in de hand om te kijken of je het fijn vindt voor je online wat koopt. SOommige messen zijn objectief gezien prima maar liggen dan niet lekker in de hand.
Het mes dat ik zou willen hebben, ligt niet in de schappen. De Eden Classic Damast. Beetje stom, ik weet het maar afgaande van de vele reviews..... nu maar hopen dat het geen reviews van medewerkers van dat bedrijf zijn. Lijkt het mij een goed mes. Voor mij is het gewicht belangrijk. De messen die ik in mijn handen heb gehad, waren te licht.
En mocht het echt niets zijn, stuur ik hem terug.
Edit: Ojah.. shit... ik laat hem graveren... Hmmm

[ Voor 24% gewijzigd door noud op 22-11-2018 00:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Nog even en het zalven-der-planken wordt net zo'n religie als het inbranden-in-het-hellevuur-der-pannen. :+
Valt me nog mee dat er niet stringent een speciale plankolie wordt voorgeschreven à raison van tig euro/liter. :)

Prima als je je plank showroom fris wilt houden. Maar ik gebruik zo'n plank; 7 dagen/week, meerdere keren per dag. De langste periode dat onze plank geen vocht tegenkomt is hooguit 's-nachts. M.a.w. dan kun je wel olieën; maar het voegt weinig toe. (behalve olie dan natuurlijk).

E.e.a. is natuurlijk ook afhankelijk van de gebruikte houtsoort. Hoe het gebruikte hout oorspronkelijk gedroogd is (AD/KD) en hoe lang het heeft 'gerust'. Hoe het is gezaagd en al dan niet verlijmd.
Kan me voorstellen dat het meeste loofhout meer olie opneemt dan b.v. hardhout of (plank die ik nu al paar jaar gebruik) behoorlijk dicht hout zoals Hevea brasiliensis (Rubberwood)

Heb de afgelopen 20 jaar al tot 2 x toe een beukenhout plank gebroken. En het eerste exemplaar had ik altijd braaf met olie behandeld. Eerst ontvet (zout en zuur), olie d'rop, in laten trekken, afijn, het hele health-spa verhaal voor een plank er tegenaan gegooid.
Zo'n kapotte plank heb ik nog eens doorgezaagd en gekeken of je nou intern iets ziet van al die jaren olie...Nou, ik niet.

Dus nogmaals; ik bespaar me de moeite. ;)

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

ehtweak schreef op donderdag 22 november 2018 @ 09:14:
Nog even en het zalven-der-planken wordt net zo'n religie als het inbranden-in-het-hellevuur-der-pannen. :+
Alsjeblief niet zeg. Het valt mij echter wel op dat jij in je eentje een veelvoud van het heilige schrift hebt getypt dan @titan1901 en ik bij elkaar. :>
Dus nogmaals; ik bespaar me de moeite. ;)
Moet je helemaal zelf weten toch? Net als wij. Maar als je een stelling poneert op een discussieforum is het toch niet vreemd als andere zienswijzen ook gemeld worden? ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Heb ik nou gezondigd? >:)

Zojuist de ongeoliede plank gebruikt om een vers brood te snijden:
ehtweak in "Het Grote Broodbaktopic - Deel 2"

Mooie Plaatjes   

• Gonadan

Gonadan

Hangt er vanaf of je ook flink door de plank gezaagd hebt. :P
Voor brood heb ik een aparte, wat oudere plank. Dan blijven m'n andere planken mooier. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corset
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22:34
Wij hebben nu:

Afbeeldingslocatie: https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3/large/FC/5/3/0/4/9200000036344035.jpg

En mijn tip; blijf daar ver van weg. Onzin dingen, veels te duur en bagger kwaliteit.

"Whatever their future, at the dawn of their lives, men seek a noble vision of man’s nature and of life’s potential."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Don Quijote
  • Registratie: April 2005

Don Quijote

El Magnifico

Ik heb toen ik in de US woonde deze gekocht:

Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61G0fGp%2B7WL._SL1472_.jpg

Maple wood, kopshout. 9cm dik, en niet stuk te krijgen. Maandelijks even olieen en insmeren, en eens per half jaar licht opschuren.

Beter wordt het niet ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
ehtweak schreef op woensdag 21 november 2018 @ 23:27:
@titan1901 Leuk artikel ter promotie van über dure snijplanken en het zalven der planken. :+
Overigens heb ik nooit beweerd dat dure snijplanken beter zijn dan goedkope varianten. Zelf heb ik een plank van kopsekanten rubberhout van een centimeter of 4 dik. Kostte 20 euro en ben er zeer tevreden mee. Het prijsverschil van duurdere planken zit ‘m voornamelijk in het esthetische gedeelte en daar lijkt me niks mis mee als je een snijplank altijd op het aanrecht hebt staan. Het bepaalt dan mede de uitstraling van je keuken.

Dat gezegd hebbende zijn er nog hele volksstammen die gebruik maken van glazen snijplanken of die dingen van Joseph Joseph die hierboven genoemd worden. Daar gruwel ik dan weer van >:) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

titan1901 schreef op vrijdag 23 november 2018 @ 02:04:
[...]

Dat gezegd hebbende zijn er nog hele volksstammen die gebruik maken van glazen snijplanken of die dingen van Joseph Joseph die hierboven genoemd worden. Daar gruwel ik dan weer van >:) !
Idd, jakkes.
Dat Joseph speelgoed staat ook regelmatig bij de Makro pontificaal opgesteld als actie-artikel. Kekke kleurtjes doen het vaak goed. Maar meer dan een interieur accessoire is het niet. :+

Ach en een keukenplank als esthetisch statement? :X
Het zal wel, niet aan mij besteed.

Het is net als met een camera; de beste camera is diegene die je bij je hebt en waarmee je daadwerkelijk foto's maakt. ;)
Die plank mot gewoon plank wezen en braaf alle vlijmscherpe martelingen doorstaan en bijdragen, als basis (!) gereedschap zijnde, aan de gerechten die er uiteindelijk bereid worden in de keuken. :9

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het gft bakje van Joseph bevalt mij goed, naar voor een plastic snijplank ga ik gewoon naar IKEA.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Ach ja, elke hobby / productcategorie heeft zijn fanatiekelingen die bij van alles en nogwat zweren.
Ik heb bij Ikea twee planken besteld, en de olie. De olie kost maar 4 euro dus ik ga het gewoon proberen.
Betaalbaar, en geen excessief engelen bij maanlicht gedoe. Als de plankjes na een tijdje slecht worden koop ik wel nieuwe. Goedkoop genoeg, en houten planken zijn duurzaam genoeg dus van verspilling is niet echt te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik heb de Ikea-olie ook gekocht (ging daar toch op Tradfri-plundertocht :P ) ben benieuwd of het een beetje goed werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Is gewoon standaard paraffine volgens mij, maar dan met een moeilijke naam. :P

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Paraffine? Da's net kaarsvet! :)
Volgens de Ikea omschrijving is het 'witte minerale olie'. Een aardoliedestillaat dus.

Tja, ik zou een plank die gebruikt wordt voor voedselbereiding liever insmeren (als dat dan per se moet), met een (eetbare) plantaardige olie, dan een neutraal aardolie(rest)product. :|

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Tsja het wordt er speciaal voor gekocht, het zal iig niet voedselonveilig zijn. En plantaardige olie kan ook ranzig worden overigens ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• titan1901
Boudewijn schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 21:06:
Ik heb de Ikea-olie ook gekocht (ging daar toch op Tradfri-plundertocht :P ) ben benieuwd of het een beetje goed werkt.
En wat is het eindoordeel :P ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Lijkt me prima spul. Geen gekke residuen, en mijn planken zien er beter uit. Had het eerder moeten doen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:48

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Ik heb een klein hakblokje van rubberhout voor als ik echt los wil gaan, maar 90% van mijn werk doe ik op een goedkope houten plank van de Action. Het is heel zacht hout en niet erg dik, maar het ding is groot genoeg om gewoon te blijven liggen. Die plank gaat gewoon de afwas in. Als ik een vaatwasser had zou ik die ook gebruiken. Het hout is zacht en dus veilig voor m'n messen. Wellicht komt er af en toe een beetje hout in het eten, maar dat zie ik niet echt als een probleem.

Heel mooi ziet die plank er niet uit, al heeft het wel karakter, maar als het te erg wordt koop ik wel een nieuwe. Ondanks dat de huidige plank al vijf jaar mee gaat is hij nog vlak genoeg dat het prima werkt.

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 116604

Ik gebruik nu al jaren een Big Block Epicurean (die ook al op de eerste pagina is genoemd). Loeizwaar ding, stervensduur, onverwoestbaar, prima voor je messen, olie niet nodig en kan zelfs in de vaatwasser (zij het dat ik dat niet doe). Voor mijn verjaardag heb ik twee dunne maar nog steeds lekker grote Epicurean plankjes gekregen die dienst doen voor het kleine snijwerk elders (of de camping!), of als ik even snel een stuk vlees wil hakken terwijl ik op het Big Block nog met rauwe groenten bezig ben. Geen haar op mijn hoofd die met weemoed terugdenkt wil naar de situatie van met druivenpitolie geölied hout; en mocht het Big Block overlijden dan koop ik zonder enig bedenken een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35872

Ik heb deze vorig jaar gekocht:
https://www.frank.nl/butl...pc&utm_source=google#tabs

Dikte 8cm en ideaal blok...
Onlangs een paar millimeter afgeschuurd omdat ik vond dat het er iets minder mooi uit begon te zien..
2-3 minuutjes schuren en daarna goed olieen en hij was weer als nieuw..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Inmiddels de twee planken van de Ikea in de olie gezet. Je ziet duidelijk dat de olie er in is getrokken. Dit zie je aan de zijkant van de plank. Ik heb ze alleen nog niet gebruikt...

Nu vroeg ik mij af: Is het veilig om de planken na gebruik kort af te spoelen onder de Qooker kraan? Dan spoel je alles er snel af en eventuele bacteriën 'koken' meteen dood.
Maar kan zo'n plank hier wel tegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93986

Zolang je die plank niet 10 min. onder het kokende hete water houd kan er niks gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Laatst online: 23:20
Sinds ik een trotse eigenaar ben van een prachtige Kai Shun <bla bla> koksmes, zit ik ook wat kritischer naar mijn snijplanken te kijken. Ik gebruik de Aptitlig van Ikea voor het normale werk, maar ben nog op zoek naar een alternatief voor de kunstof Jospeh-Joseph planken voor bijv. kip.

Nu zei de ene verkoper bij mijn reguliere kookwinkel dat daarvoor gewoon een houten plank gebruikt kan worden, maar de andere verkoper raadde me een Epicurean aan (houtvezel en kunststof?). De ene verkoper zijn daar weer van dat ze veel te hard zijn voor mijn mes. Kortom: wat moet ik nu?

Wat doen jullie met kip? Op dezelfde (houten) plank als groenten en vlees? En wat vinden jullie van Epicurean of soortgelijke functies? Zijn ze nu wel of niet geschikt voor goede messen?

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 116604

Cass Casey schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:35:
Nu zei de ene verkoper bij mijn reguliere kookwinkel dat daarvoor gewoon een houten plank gebruikt kan worden, maar de andere verkoper raadde me een Epicurean aan (houtvezel en kunststof?). De ene verkoper zijn daar weer van dat ze veel te hard zijn voor mijn mes. Kortom: wat moet ik nu?
Wat een gelul over die Epicurean. Serieus. Als Epicurean zo hard is als de verkoper beweert waarom zou je dan in godsnaam al die moeite doen om een mes van staal te maken? Sterker nog, je hebt nu een mes van zo'n beetje de hardste staalsoorten gekocht. Als een Epicurean daarvoor al te hard is, dan is er iets goed mis met de planken! Mijn heel wat zachtere Wüsthoff-messen trekken gewoon voren in een Epicurean, comme il faut, en ik heb in vijf jaar intensief gebruik op geen enkele manier gemerkt dat ik die messen sneller moet scherpen of slijpen. Wat ik wel heb gemerkt is dat ik minder houtsnijsel opeet omdat het mes mettertijd de plank kapotsnijdt.

Verkopers weten niet alles. Ik heb er een—bij de grote Amsterdamse kookwinkel D. om precies te zijn—ooit met gortdroge ogen horen beweren dat je een pureepers twee keer hoort te gebruiken. Want dan had je pas écht gladde puree. Volgens mij werkt hij er ondertussen niet meer. En helemaal mooi was de zichtbare worsteling van een verkoper bij de grote Amersfoortse kookwinkel O. toen een goed in de slappe was zittende dame vroeg of zo'n Bigg Green Egg BBQ-tang z'n geld (€65 of zo) écht waard was. Ik heb me, eenmaal op straat, bescheurd van het lachen over het onzinverhaal dat alleen maar bedoeld was om z'n commissie veilig te stellen.
Wat doen jullie met kip? Op dezelfde (houten) plank als groenten en vlees?
Kook je voor kwetsbare ouderen? Nee? Dan zou ik me werkelijk geen enkele zorgen maken. Houd elementaire veiligheid in acht (dus eerst spullen die rauw moeten blijven, dan vlees) en alles sal reg kom. Je kunt na snijden van kip of gehakt als je wilt een beetje zout met citroensap over de plank uitsmeren en even laten inwerken, waarna je de boel kort afspoelt.
En wat vinden jullie van Epicurean of soortgelijke functies? Zijn ze nu wel of niet geschikt voor goede messen?
Ik heb er €300 aan uitgegeven. 'Nuff said.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 116604 op 26-01-2019 22:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
Thanks @Anoniem: 116604 ! Ga ik toch maar zo'n Epicurean halen. Ik kook dan wel niet voor kwetsbare oudjes, maar voor mijn gevoel is 't toch prettiger om rauwe kip op een plank te doen, die ik in de vaatwasser of zo kan schoonmaken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Cass Casey schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 20:35:
Sinds ik een trotse eigenaar ben van een prachtige Kai Shun <bla bla> koksmes, zit ik ook wat kritischer naar mijn snijplanken te kijken. Ik gebruik de Aptitlig van Ikea voor het normale werk, maar ben nog op zoek naar een alternatief voor de kunstof Jospeh-Joseph planken voor bijv. kip.

Wat doen jullie met kip? Op dezelfde (houten) plank als groenten en vlees? En wat vinden jullie van Epicurean of soortgelijke functies? Zijn ze nu wel of niet geschikt voor goede messen?
Ik heb hetzelfde mes, en 4 Eipcurean planken :Y . Veel plezier met je mes *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
Sparhawk schreef op zondag 27 januari 2019 @ 00:20:
[...]

Ik heb hetzelfde mes, en 4 Eipcurean planken :Y . Veel plezier met je mes *O*
Thanks! Lichtelijk off topic, maar wat gebruik jij als aanzetstaal? Keramisch of diamant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Cass Casey schreef op zondag 27 januari 2019 @ 08:50:
[...]

Thanks! Lichtelijk off topic, maar wat gebruik jij als aanzetstaal? Keramisch of diamant?
Niks :$ (Schaam schaam)

Pagina: 1 2 Laatste