Geen zin het hele topic door te lezen (daarvoor zijn er teveel reacties en heb ik te weinig tijd), maar ik heb zelf een 2012 F30 320iA High Exe, december 2014 gekocht als premium occasion bij de dealer (toen dik 2 jaar oud, heb de auto op een maand na dus 4 jaar). Auto staat op ~96.xxx km nu.
Heb 3 problemen met de auto gehad;
1: een lampje bij de portier welke kapot was (kan gebeuren, gemaakt onder garantie)
2: rammeltje bij de HVAC bedieningsunit (stelt niet voor, gratis gemaakt bij de dealer)
3: distributieketting die in maart dit jaar vervangen is. Kosten €2100, dealer heeft me wel een nette coulante gegeven dus de uiteindelijke kosten waren lager.
De ketting is een issue welke je meer ziet, voor de rest is de auto (tot nu toe...) eigenlijk probleemloos geweest. Gezien je budget kijk je naar auto's met (zeer) hoge kilometerstanden, kans dat de ketting al vervangen is, is daarbij wel groter natuurlijk.
Opzicht is de F30 een hele fijne auto, goeie mix tussen comfort en een sportief weggedrag. Ruimte achterin is oke, maar relatief matig in verhouding met veel auto’s van een zelfde formaat.
Stuurgevoel is niet geweldig (dat is een algemeen probleem bij auto's met elektrische stuurbekrachtiging). Onderstel zelf is erg goed, voor de sportieve rijder is het M onderstel wel een aanrader (ik heb deze).
Verbruik is opvallend goed; je kunt vrij probleemloos 1:15 rijden op langere stukken.
Onderhoud qua basis valt mee; bij mij kwam dit neer op 1x per 1,5 jaar, normale beurt kost je bij de dealer een €350. Vergeet niet dat dingen als remschijven bij een automaat relatief hard slijten, kortom die verslijt je met 60-80k. Slijtagedelen zijn duurder als veel auto’s.
Vergeet niet dat de maandlasten van een dergelijke auto best fors zijn, zeker als je nog vrij jong bent (toen ik 24 was, was het verzekeren van een toen nog relatief recente E46 serieus duur).
Ik ken je prive situatie niet, maar ik zou het mensen niet snel aanrader om een 3 serie te kopen met >200k op de klok. Het kan probleemloos gaan, maar je moet gewoon rekeninghouden met forse onderhoudskosten. Naast het kettingprobleem zijn schokdempers, waterpomp (elektrisch, maar die kan kapot), wielophanging rubbers etc gewoon onderdelen die hun beste tijd gehad hebben. Kortom hoe wakker lig je er van om een keer €3-4k aan onderhoud te betalen?; doen. Lig je dit wel (en dat verwacht ik.. anders had je wel meer budget gehad); zoek verder.
XiaomiGlobal schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 09:30:
BMW is een premium automerk: of ja eigenlijk is het dat allang niet meer

Maar het heeft wel nog enigszins die status en nieuw zitten er modellen tussen, die gauw een ton kosten. Na 6 jaar zijn die auto's dan natuurlijk nog maar een fractie waard.
Ik denk dus niet dat BMW gelijk staat aan kwaliteit: maar wel aan het leeg zuigen van je portemonnee, alles is gewoon peperduur. Zelf rij ik een Suzuki Celerio, terwijl ik ook wel een BMW 1 Serie had kunnen kopen: nieuw kosten die ja maar 29k en dus tweedehands een stuk goedkoper. ( 29k vind ik eigenlijk dan nog niet zo schokkend duur voor een BMW )
Zoiets heb ik echter bewust niet gedaan, omdat het doodzonde is om zoveel geld in een auto te steken. Die auto's zakken namelijk alleen maar minder in waarde en zijn ontiegelijk duur in verzekering, wegenbelasting en onderhoud. En niet per definitie betrouwbaar hoor.
Dit is een discussie die maar met 2 dingen te maken heeft; hoeveel geld heb je en hoeveel geld heb je er voor over. Ik zou voor €10-15k (en geen zin om veel aan onderhoud uit te geven) een jong gebruikte Focus kopen denk ik; stuurt goed, volwassen auto en je skip de eerste €10k aan afschrijving.
Heb 4 van die auto's zakelijk rijden (gekocht, geen lease dus), allemaal aangeschaft toen ze 1-2 jaar oud waren met 40-50k op de klok. Auto's hebben allemaal wisselende bestuurders en worden alleen zakelijk ingezet.... . Veel slimmer kun je niet kopen als je een goeie verhouding wilt tussen betrouwbaar, toonbaar, ruim en goed rijdend.
[
Voor 54% gewijzigd door
Tortelli op 14-11-2018 14:27
]