Makelaar zei dat vloerverwarming energiezuiniger is...
Typisch makelaarsverkoopspraatje.
Vloerverwarming kàn energiezuiniger zijn maar daar zitten wel wat voorwaarden aan zoals goed geïsoleerde woning, zo te lezen is het dat dus niet want temperatuur daalt te snel en je moet lang en hard stoken om het weer op temp. te krijgen.
Die makelaar heeft je een goed-nieuws-show voor de neus gehangen.
Het zuinigste is een combinatie van radiatoren en vloerverwarming, liefst i.c.m. een modulerende HR condensatieketel, een warmtewisselaar,... (in het geval van verwarming met aardgas, PV panelen en elektrische verwarming kan nog zuiniger zijn.) en altijd in een goed geïsoleerde woning.
Dan kan je de vloerverwarming idd. makkelijk op 30° zetten en het water voor je radiatoren op 50 of zelfs 45 zodat je de meest optimale condensatie krijgt qua retourtemperaturen. Je radiatoren zorgen voor de meeste opwarming en je vloerverwarming vult aan. Lage aanvoertemperaturen zorgen voor hoger comfortgevoel én je ketel moet niet stoken en stoken om alles op temp te houden...
Maar dat is allemaal mooi naturlijk maar daar ben jij nu zelf niet mee geholpen... feit is: we weten heel weinig over je situatie, er kunnen zoveel verschillende oorzaken zijn.
Te weinig isolatie en ondermaatse warmte-afgifte van vloerverwarming alléén lijkt me sowieso een punt maar heb je koudebruggen, vocht in huis, lucht in de leidingen waardoor niet alle zones van de verwarming opwarmen,...
Ik zou hier zeker een kijkje nemen
Gas besparen door middel van CV tuning
Gas besparen door middel van CV tuning deel II
maar vooral: informeer je om je woning beter te (laten) isoleren, vaak kan je met relatief kleine interventies al een heel eind, spouwmuren, deur -en raamkozijnen isoleren, je dak hoeft er daarvoor nog niet af of je vloer eruit...
Een paar extra radiatoren in de ruimte die je wenst te verwarmen kan ook een oplossing bieden...
Edit: het is een huurwoning dus ik begrijp dat spouwmuren isoleren en extra radiatoren misschien geen optie is in TS z'n geval... tenzij verhuurder akkoord gaat met investering natuurlijk...
[
Voor 8% gewijzigd door
PinusRigida op 09-11-2018 13:51
]