Vragen over onze vloerverwarmingsinstallatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• robinvd
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05 12:17
Ik heb wat vragen over de vloerverwarmingsinstallatie bij ons thuis. Om een goed beeld te geven geef ik eerst een introductie en een overzicht van de situatie. Onderaan het bericht staan bijlages met de tekeningen en wat foto's.

De situatie
Vorig jaar hebben we een nieuwbouwhuis gekocht. Dit huis is voorzien van een fijn energielabel A en alle 3 de verdiepingen zijn voorzien van vloerverwarming. Dit is ook meteen de hoofdverwarming van de woning. In november 2017 zijn we in de woning getrokken en hebben daarom ook meteen uitgebreid de vloerverwarming kunnen gebruiken/testen.

De installatie
Onze ketel is een Intergas HReco 36. Ons huis is gebouwd en opgeleverd in maart 2017, dus alles is nog vrij nieuw. De installatie bestaat uit 12 groepen (zie bijlages):
  • 4 groepen voor de benedenverdieping: keuken, woonkamer en gang
  • 1 groep voor de badkamer
  • 2 groepen voor slaapkamer 1
  • 1 groep voor slaapkamer 2 en 1 voor slaapkamer 3
  • 3 groepen voor de zolder (onbenoemde ruimte)
De verdeler lijkt van het merk Vorlauf, maar ik kan alleen een merkloze vinden op internet. Het is een passieve (zonder pomp) verdeler met 12 groepen. De aansturing is een Alpha Direct installatie. We hebben 1 thermostaat (van Busch Jaeger free@home) die de ketel aanstuurt. Volgens mij is het een ‘domme’ thermostaat die alleen een signaaltje aan/uit doorgeeft (via free@home). Dichtbij de CV zit een schakelaktor die met de aansturing (het ‘basisstation’) verbonden is. Aan deze thermostaat zitten 4 thermische motoren die de 4 groepen van de benedenverdieping regelen (allemaal hetzelfde aangestuurd dus).
In elke slaapkamer zit een thermostaat met daarop de waardes 1-5. Deze in totaal 3 thermostaten zitten op het basisstation allemaal op een aparte groep aangesloten. Vanuit de slaapkamer 1 groep worden 2 thermische motoren aangestuurd (voor de 2 groepen voor slaapkamer 1) en voor slaapkamer 2 en 3 beide 1 motor met 1 groep.

Eerste probleem
Initieel leek het erop dat de vloeren vrijwel niet warm werden. De bouwer van de woning heeft toen de installateur van de verwarming langs gestuurd. Door de monteur werd vastgesteld dat alle flowmeters nog dicht zaten en de verwarming nooit ingeregeld was. Na deze 'kleine' tegenvaller werden de vloeren warm en leek alles prima te werken.

Vloer wordt niet egaal warm
Na een paar weken begon het ons toch op te vallen dat de vloer beneden (woonkamer + keuken, 1 ruimte, 4 groepen) niet egaal warm werd. Bij de oplevering van de woning zat een tekening van de verwarmingsinstallatie met daarop ook de (berekende) flow waardes voor elke groep.

We hebben contact opgenomen met de bouwer en die heeft de installateur laten komen om de boel na te kijken. Deze monteur heeft nog wat aan de flowmeters gedraaid en de warmtetemperatuur van de ketel afgesteld (naar 45 graden aanvoer) en gezegd dat het daarmee opgelost moest zijn.

Helaas ondervonden we nog steeds hetzelfde probleem: de vloer werd niet egaal warm. En dan bedoel ik niet 3 of 4 graden verschil, maar echt een overgang van warm naar koud. De retour van de koude groepen voelde ook niet warm aan, terwijl de retour van de verwarmde groepen dat wel was.

De monteurs zijn inmiddels nog 6 (!) keer langs geweest. Er zijn infraroodcamera’s aan te pas gekomen en mij is uitgelegd dat de situatietekening (van de verwarmingsbuizen) ‘nergens op sloeg’, omdat dit dezelfde tekening was voor elke woning in ons rijtje (allemaal nieuwbouw, onderdeel van 1 project). Volgens hem zouden de buizen allemaal ongeveer dezelfde lengte hebben en daarom de flowmeters allemaal dezelfde waarde moeten hebben. Dat is ook hoe ze de flowmeters de laatste keer hebben ingesteld.

Inmiddels was het lente 2018, en hadden we de verwarming niet meer nodig. Ik heb afgesproken met de bouwer dat we de verwarming weer opnieuw zouden testen in de herfst. Indien er dan nog problemen zouden zijn, zou ik weer contact kunnen opnemen.

Je raadt het al, het is herfst, de verwarming staat weer aan en we ondervinden weer problemen. Afgelopen donderdag de verwarming voor het eerst aangehad en de beneden ruimte werd deels warm.

Aansturingsprobleem
Een raarder probleem ondervond ik afgelopen zaterdag: na een dag weggeweest te zijn viel het ons op dat het keukengedeelte erg warm aanvoelde. De rest van de woonkamer was koud. Ik heb ons gasverbruik van die dag bekeken en er was 8m2 doorheen gestookt. Meer dan 2x zoveel op een normale dag. De thermostaat in de woonkamer stond gewoon op 19.5 graden en het was niet abnormaal koud buiten.

Ik heb de flowmeters bekeken en daar bleek dat, ondanks dat alle retouren dicht zaten, de keuken wel flow had (~1.1 L/m, zie ook foto). Daarnaast was het zo dat de aansturing (Alpha Direct basisstation, stuurt de ketel aan) de ketel continue aan had staan zonder dat er door een thermostaat warmte gevraagd werd. Ik heb de aansturing gereset (stekker uit/in) en de ketel ging daarna meteen uit.

Ik heb de thermische motor van de keukenretour eraf gehaald en de retour handmatig dicht geschroefd (met een afsluitdop), maar er bleef nog steeds water door de groep stromen. Ook als ik zelf de retour dichtduwde (pinnetje naar beneden) bleef er water stromen.

Vragen
Voordat ik actie wil ondernemen (zelf aan de slag, of de installateur weer laten komen) wil ik begrijpen hoe de installatie werkt en wat er aan de hand is. Ik heb inmiddels een redelijk idee van de verschillende onderdelen (aansturing, zones, verdeler, cv), maar heb nog wat vragen aan de hand van bovenstaande problemen.
  1. Hoe zou het kunnen dat de keukengroep blijft doorstromen ondanks dat ik de retour helemaal dicht zet? Het lijkt er sterk of dat hij niet 100% dicht kan. Zou er vuil tussen zitten? Enig idee hoe dit op te lossen? Of is de verdeler niet helemaal goed?
  2. Als ik het goed begrijp zouden alle zones egaal warm moeten worden als de flowmeters goed afgesteld staan en de retouren van de groepen open staan. Klopt dit? Zou het probleem van het niet egaal worden liggen aan het feit dat de flowmeters niet goed afgesteld staan? Of zou er nog iets anders aan de hand kunnen zijn?
  3. Tijdens de oplevering van de woning werd ons verteld dat de hoofdthermostaat "leidend is". Als de thermostaten op de slaapkamers opengedraaid worden, wordt er geen warmte gevraagd als de thermostaat in de woonkamer niet aanslaat. Pas als deze aangezet wordt zal de ketel aangestuurd worden en ook de slaapkamers verwarmd worden.
    Ik heb de handleiding van de aansturing gelezen en ook na testen lijkt dit onjuist te zijn. Elke thermostaat die warmte vraagt zorgt ervoor dat de ketel aanslaat. Klinkt dit logisch?
  4. Op dit moment missen er 4 zones aansturing (badkamer, staat altijd deels open, zolder, 3 groepen, staan altijd dicht). Ook hebben we de slaapkamers vrijwel nooit aan, omdat het minimaal een uur duurt voordat de vloer wat opgewarmd wordt. Ik zou graag elke zone apart willen kunnen aansturen en dit willen laten regelen door software die ik kan draaien op mijn server of een pi. Dit kan ervoor zorgen dat ik de verwarming op tijd kan aansturen en de badkamer ook niet continue aan hoeft te staan.
    Wat zijn dingen om rekening mee te houden? Niet wat betreft aansturing/software, maar technisch/mechanisch gezien. Kan ik alle groepen gewoon dichtknijpen? Of moet er altijd een groep iets openstaan? Wat gebeurt er als alle groepen dicht staan en de ketel toch gevraagd wordt om warmte te geven? Is dit schadelijk?
  5. Laatste vraag: in de handleiding van de ketel staat dat de sivon onder de ketel een laagje water moet bevatten om de schadelijke gassen af te vangen. Ook zit er vrij veel afval in de sivon. Ik heb dit aangegeven bij de monteur. Hij gaf aan dat de sivon maar 1x per paar jaar geleegd hoeft te worden en dat water niet nodig is. Op mij kwam dit niet erg geloofwaardig over. Wat is jullie advies?
  6. Nog andere tips?
Bijlages

- Schematische tekeningen
- De aansturing van Alpha Direct
- Foto’s van verdeler/aansturing (+ meer foto's)
- Foto van flowmeter van keuken die flow aangeeft terwijl de retour dichtzit
- Foto van sivon van ketel
- Foto van een thermostaat in een van de slaapkamers

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-06 17:14

JdM

Humbled

Slakkenhuis motief is zo te zien wel gelegd, maar hier en daar wat rommelig door elkaar. Warme leidingen van een groep lopen langs de koude leidingen van de andere groep, daarmee is het logisch dat je temperatuurverschillen voelt.

Voor wat betreft de juiste flow: dat kun je alleen echt goed inregelen door met een warmtecamera te werken en er een halve dag voor uit te trekken. Je knijpt dan iedere groep apart op het doorstroomventiel, tot de delta-T overal gelijk is en passend is bij een vloerverwarmingssysteem (de bijbehorende waardes daarvoor ken ik niet, maar die zijn wel te achterhalen via de informatie op het net).

[ Voor 25% gewijzigd door JdM op 29-10-2018 20:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Poeh, wat een ellende...

Hulde voor OP met duidelijke omschrijving en bijlagen (y)
Helaas heb ik hier niet genoeg verstand van om er iets zinnigs over te zeggen. Wat ik verder niet uit het verhaal haal is in hoeverre er nog sprake is van garantie; normaliter heb je toch zeker minimaal 2 jaar garantie op je installatiewerk. Heb je al contact gehad met de ontwikkelaar en wat zegt deze ervan?

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvd
JdM schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 20:43:
Slakkenhuis motief is zo te zien wel gelegd, maar hier en daar wat rommelig door elkaar. Warme leidingen van een groep lopen langs de koude leidingen van de andere groep, daarmee is het logisch dat je temperatuurverschillen voelt.

Voor wat betreft de juiste flow: dat kun je alleen echt goed inregelen door met een warmtecamera te werken en er een halve dag voor uit te trekken. Je knijpt dan iedere groep apart op het doorstroomventiel, tot de delta-T overal gelijk is en passend is bij een vloerverwarmingssysteem (de bijbehorende waardes daarvoor ken ik niet, maar die zijn wel te achterhalen via de informatie op het net).
Ja inderdaad, een klein verschil in temperatuur (bij een lage delta-T) is te verwachten. Dat is ook wel prima (huis was al opgeleverd, ik heb geen zeggenschap gehad in het ontwerp). Helaas is de situatie nu dat de ene zone koud is en de andere warm, dat moet op te lossen zijn.

Op het moment dat ik weet hoe de flow van de keukengroep op 0 te kunnen zetten (dat is het grootste probleem imo op dit moment) kan ik eens een goede dag te tijd nemen om met een warmtecamera aan de slag te gaan. Op het moment dat je goed alles doormeet moet het te doen zijn om alles netjes in te stellen lijkt me. Ik lees op internet dat een delta-T van 5 tot 10 graden 'normaal' is voor een systeem met HOH van 15cm en een buis van 16mm (volgens de tekening is dat de diameter).
Harrie_ schreef op maandag 29 oktober 2018 @ 22:32:
Poeh, wat een ellende...

Hulde voor OP met duidelijke omschrijving en bijlagen (y)
Helaas heb ik hier niet genoeg verstand van om er iets zinnigs over te zeggen. Wat ik verder niet uit het verhaal haal is in hoeverre er nog sprake is van garantie; normaliter heb je toch zeker minimaal 2 jaar garantie op je installatiewerk. Heb je al contact gehad met de ontwikkelaar en wat zegt deze ervan?
De ontwikkelaar heeft inmiddels 7 keer de installateur laten langskomen. Drama met thuisblijven en vrij nemen van werk. Dat is ook de reden dat ik er een beetje klaar mee ben. Technisch gezien valt dit allemaal onder de SVK en zou er 3 jaar garantie op moeten zitten. De bouwer (Heijmans) geeft ook aan dat zij niet snappen waarom het nog niet opgelost is en dat ze op dit moment niks anders kunnen doen dan de installateur langs te sturen.

Ik weet juridisch gezien ook niet precies waar ik sta op dit moment. Ik neem aan dat Heijmans de verantwoordelijke is (we hebben de woning van hen gekocht) en dat als zij het niet kunnen oplossen het hun probleem is. De vraag is alleen hoe je dat duidelijk moet maken aan ze :)

Ik wil ook niet meteen de strijd aan gaan. De eerste stap is zelf begrijpen wat de problemen lijken te zijn. Daarna mag de installateur nog een langskomen en mij uitleggen waarom ze het niet kunnen oplossen. Als ik beter weet hoe de boel in elkaar steekt kan ik ze ook betere vragen stellen. Mochten we er dan nog niet uitkomen dan zien we wel verder. Ik zou ook nog een andere installateur kunnen inschakelen en de kosten op de bouwer kunnen verhalen, maar dan heb ik liever dat zij dat zelf regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Even een paar snippets
RvD2002 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 09:49:
De ontwikkelaar heeft inmiddels 7 keer de installateur laten langskomen. Drama met thuisblijven en vrij nemen van werk. Dat is ook de reden dat ik er een beetje klaar mee ben.
[...]
Ik wil ook niet meteen de strijd aan gaan.
Gezien het feit dat de woning al vorig jaar is opgeleverd en er al 7 keer (!) een installateur langs is geweest zonder gewenst resultaat, is de tijd dan niet aangebroken om de strijd wel aan te gaan?
Ik weet juridisch gezien ook niet precies waar ik sta op dit moment. Ik neem aan dat Heijmans de verantwoordelijke is (we hebben de woning van hen gekocht) en dat als zij het niet kunnen oplossen het hun probleem is. De vraag is alleen hoe je dat duidelijk moet maken aan ze :)
Het lijkt me evident dat Heijmans verantwoordelijk is. Schrijf, mail, bel en documenteer alle correspondentie.
De eerste stap is zelf begrijpen wat de problemen lijken te zijn.
Waarom? Even heel kort door de bocht; waarom zou je zelf moeten begrijpen wat de problemen zijn? Je hebt een VV die al meer dan een jaar niet naar behoren functioneert, dat moet gewoon opgelost worden lijkt me. Hoe de bouwer dat regelt moeten ze zelf weten; al laten ze 5 clowns een regendans uitvoeren in je woonkamer.

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalevandaal
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 13-06 13:28
Heb je een rechtsbijstand?
Je moet Heijmans (of in het verlengde hiervan zijn installateur) de gelegenheid geven om het op te lossen.
Dit lijkt mij duidelijk dat die gelegenheid is geweest, misschien nog een laatste ingebrekestelling verzenden, maar dat zal de adviseur beter kunnen beoordelen.
Los daarvan zou je denk ik even kunnen kijken bij https://gathering.tweaker...message/43498574#43498574 of je hier wat meer wijs uit wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvd
Harrie_ schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 10:02:
Waarom? Even heel kort door de bocht; waarom zou je zelf moeten begrijpen wat de problemen zijn? Je hebt een VV die al meer dan een jaar niet naar behoren functioneert, dat moet gewoon opgelost worden lijkt me. Hoe de bouwer dat regelt moeten ze zelf weten; al laten ze 5 clowns een regendans uitvoeren in je woonkamer.
Zeker, daar heb je 100% gelijk in. Het is mijn ervaring alleen dat de afgelopen 7 keer (ik was zelf 2x thuis) de monteurs niet duidelijk kunnen aangeven wat het probleem is en daardoor 'proberen' ze elke keer wat om te zien of dat het oplost.
Mijn vrouw kan alleen hun antwoord aanhoren en ik zelf kreeg te horen dat mijn aannames incorrect waren. Ik wil daarom de boel goed snappen om, als ze nog 1 keer langskomen, ze een goed tegenwoord te kunnen geven met alle zekerheid dat ik weet waar ik het over heb.
sbruynis schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 13:19:
Heb je een rechtsbijstand?
Je moet Heijmans (of in het verlengde hiervan zijn installateur) de gelegenheid geven om het op te lossen.
Dit lijkt mij duidelijk dat die gelegenheid is geweest, misschien nog een laatste ingebrekestelling verzenden, maar dat zal de adviseur beter kunnen beoordelen.
Los daarvan zou je denk ik even kunnen kijken bij https://gathering.tweaker...message/43498574#43498574 of je hier wat meer wijs uit wordt
Nee, helaas geen rechtsbijstand. Wel een advocaat in de familie waar we terecht kunnen voor advies en brieven.

Het topic wat je aangeeft lijkt erg uitgebreid. Vooralsnog veel over radiatoren vooral gelezen, maar er lijkt ook wat informatie te zijn over vloerverwarmingen. Een boel om te lezen, daar zal zo nu en dan doorheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Road-runner83
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
@robinvd Bij onze 2-kapper (uit 2016) lijkt de vloerverwarming het ook niet altijd even lekker te doen. Van de installatie heb ik ook nog weinig kaas gegeten.

Vorig jaar is bij ons de Keuken zone aan de Woonkamer zone gekoppeld omdat het daar dezelfde temperatuur mag zijn (je kunt ze wel afsluiten middels schuifdeuren maargoed we hebben net zo lief dezelfde temperatuur). Ik heb gisteren een energie meter tussen de pomp geplaatst want ik heb vernomen dat die pompen vaak ook aanstaan wanneer het niet nodig is. Daarnaast zojuist nog even onze aannemer gecontact om een installateur samen met mij te laten kijken of alles goed is ingeregeld.

Wordt bij jullie wel de juiste temperatuur gehaald (die ingesteld is)? En waar denk je dat de warmte vandaan komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 22:28
Waarschijnlijk een domme opmerking, maar bij ons werden bepaalde groepen er niet warm door, maar is er geen sprake van lucht in je pijpen / is er goed en regelmatig ontlucht? Mogelijk alleen van toepassing met een warmtepomp..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvd
De installateur is net langs geweest. Ik heb mijn vragen aan hem voorgelegd:
  1. Het bleek dat er een rubber miste bij het retourventiel van de verdeler bij de keukengroep. Hij heeft deze vervangen en de groep sluit nu weer correct. Hij gaf aan dat verdelers vanuit de fabriek zo geleverd werden en hij niet snapte dat dit rubber miste. Dat is ook de reden dat dit probleem nooit door hen geconstateerd is: ze kijken er vrijwel niet naar. Alleen omdat ik nu zelf het probleem herkend heb, konden ze snel het ventiel vervangen en het probleem oplossen.
  2. Flowmeters stonden redelijk goed afgesteld. Het feit dat de keukengroep warmer werd kwam omdat een andere thermostaat (slaapkamer) warmte vroeg en de retour van de keuken niet dicht zat (door issue 1).
  3. De informatie die ons gegeven is tijdens de oplevering is incorrect. Elke thermostaat kan individueel de CV aansturen (via de controller). Doe je de slaapkamer aan en de woonkamer niet, dan wordt de slaapkamer prima warm.
  4. Kan ik zelf vervangen door een andere aansturing (bijv. Honeywell HCE80), maar ik wil eigenlijk zelf aan de slag met een relayboard en een ESP32. In elke kamer een temperatuursensor en draadloos de temperatuur doorgeven naar de ESP32 die dan de relay kan aansturen. Maar dit wordt een langere termijn project.
    Als de ketel trouwens om warmte gevraagd wordt, maar alle groepen staan dicht, dan zou de ketel moeten afslaan. De installateur gaf aan dat ze de badkamer groep eigenlijk altijd open laten om te zorgen dat de ketel z'n warmte kwijt kon, omdat dit beter was. Waarom dat zo was kon hij mij niet vertellen.
  5. De sivon zat blijkbaar zo vol met water, dat het voor mij lastig te zien was dat er water in zat. Deze installateur gaf ook aan dat er gewoon water in moet en dat het hier goed zit. Legen deed hij niet, want dat hoorde bij de onderhoudsbeurt.
Nu probleem 1 opgelost is, kan ik zelf bijhouden hoe de verschillende zones het doen en zo nodig de flow meters af en toe bijstellen. Het lijkt erop dat het probleem wat sinds de aankoop van de woning bestaat nu eindelijk opgelost is. Ik vind het wel erg interessant dat de installateur na 6x langskomen het probleem niet kan constateren. Pas als de klant zelf met de oorzaak komt, kan het probleem meteen opgelost worden.

Bedankt voor alle hulp tot nu toe!
Road-runner83 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 12:16:
@robinvd Bij onze 2-kapper (uit 2016) lijkt de vloerverwarming het ook niet altijd even lekker te doen. Van de installatie heb ik ook nog weinig kaas gegeten.

Vorig jaar is bij ons de Keuken zone aan de Woonkamer zone gekoppeld omdat het daar dezelfde temperatuur mag zijn (je kunt ze wel afsluiten middels schuifdeuren maargoed we hebben net zo lief dezelfde temperatuur). Ik heb gisteren een energie meter tussen de pomp geplaatst want ik heb vernomen dat die pompen vaak ook aanstaan wanneer het niet nodig is. Daarnaast zojuist nog even onze aannemer gecontact om een installateur samen met mij te laten kijken of alles goed is ingeregeld.

Wordt bij jullie wel de juiste temperatuur gehaald (die ingesteld is)? En waar denk je dat de warmte vandaan komt?
De installateur heeft ook de temperatuur in de kamer nagemeten en het bleek dat de thermostaat onjuist gekalibreerd was. Hij gaf 2 graden hoger aan dan dat het daadwerkelijk was. Dit was makkelijk in te stellen. Ik ben benieuwd hoe het nu gaat.
Bij ons kwam de warmte in de woonkamer voornamelijk vanuit de keukengroep. Ik heb nu al 2 uur de verwarming aan en het lijkt ook alsof de overige zones nu warmer worden, heel prettig _/-\o_

[ Voor 21% gewijzigd door robinvd op 13-11-2018 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 30-06 16:22
4. zie je ook bij warmtepompen. Een open circuit is een soort buffervat waarin een tijdelijk teveel aan warmte in geparkeerd kan worden zonder dat je ketel gaat pendelen (telkens aan/uit omdat hij bij zijn minimale omslagpunt zit voor verwarmen).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Peetman

Tjah....

Wij hebben een gelijke installatie. Ook een Heijmans huis, opgeleverd in maart van dit jaar, met de technische installatie verzorgt door Breman.

Wij hebben ook een aantal issues gehad met de vloerverwarming, daar bleek ook dat de monteurs die het onderhoud / garantie doen, niet degenen zijn die de boel ook installeren. Daar zit dus ook een kennisgat. De monteur die bij ons langkwam dacht ook dat de kamerthermostaten afhankelijk waren van de hoofdthermostaat in de woonkamer, maar dat is dus niet het geval. Badkamer / overloop / wc eerste verdieping is ook bij ons een open circuit.

1 van de issues die wij hadden was dat de verdeler op zolder een thermostaat bevat die de ketel uitschakelt als de temperatuur te hoog wordt van het water dat de vloer in gaat. Die stond alleen te laag afgesteld, waardoor de ketel elke keer werd afgekapt als er door die verdeler water begon te stromen.

Ik denk dat ik de thermostaat in de woonkamer ook maar eens ga kalibreren, want dat lijkt ook niet te kloppen.
Kan je dat zelf doen of moet dat ook door een monteur worden gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 22:16
robinvd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:49:
[...]
De sivon zat blijkbaar zo vol met water, dat het voor mij lastig te zien was dat er water in zat. Deze installateur gaf ook aan dat er gewoon water in moet en dat het hier goed zit. Legen deed hij niet, want dat hoorde bij de onderhoudsbeurt.
[...]
Als de sifon nog verder volloopt komt er water in de brander te staan en gaat de ketel in storing, dat heb ik een keer meegemaakt met een Intergas-ketel, dus op termijn moet het wel opgelost worden. Het lijkt me alleen zo weinig werk dat ik me afvraag waarom die monteur het niet direct kon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robinvd
Señor Sjon schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 10:52:
4. zie je ook bij warmtepompen. Een open circuit is een soort buffervat waarin een tijdelijk teveel aan warmte in geparkeerd kan worden zonder dat je ketel gaat pendelen (telkens aan/uit omdat hij bij zijn minimale omslagpunt zit voor verwarmen).
Goed om te weten. Dan is het handig daar de badkamer (of als ik de badkamer in de toekomst wil sturen: de zolder) voor te gebruiken.
Peetman schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:09:
Wij hebben een gelijke installatie. Ook een Heijmans huis, opgeleverd in maart van dit jaar, met de technische installatie verzorgt door Breman.

Wij hebben ook een aantal issues gehad met de vloerverwarming, daar bleek ook dat de monteurs die het onderhoud / garantie doen, niet degenen zijn die de boel ook installeren. Daar zit dus ook een kennisgat. De monteur die bij ons langkwam dacht ook dat de kamerthermostaten afhankelijk waren van de hoofdthermostaat in de woonkamer, maar dat is dus niet het geval. Badkamer / overloop / wc eerste verdieping is ook bij ons een open circuit.

1 van de issues die wij hadden was dat de verdeler op zolder een thermostaat bevat die de ketel uitschakelt als de temperatuur te hoog wordt van het water dat de vloer in gaat. Die stond alleen te laag afgesteld, waardoor de ketel elke keer werd afgekapt als er door die verdeler water begon te stromen.

Ik denk dat ik de thermostaat in de woonkamer ook maar eens ga kalibreren, want dat lijkt ook niet te kloppen.
Kan je dat zelf doen of moet dat ook door een monteur worden gedaan?
Wij hebben een Busch-Jaeger systeem en de thermostaat maakt daar ook onderdeel van uit. Dat systeem kun je via een webportal (of API) benaderen en configureren. De monteur heeft met een meter de temperatuur rondom de kamerthermostaat opgenomen en het verschil van de meetwaarde en de waarde die de thermostaat aangeeft kon ik makkelijk in de webomgeving de correctiewaarde aangeven. Ik weet niet welke thermostaat jij hebt, maar wellicht dat het ook via een configuratietool kan.

Wij hebben ook een temperatuurvoeler op de leidingen, maar die lijkt vooralsnog goed afgesteld. Ik heb daar geen problemen mee gehad en daarom ook niet verdiept in hoe deze af te stellen. Bij ons is het een oranje kastje die op de controller aangesloten is.
De monteur heeft trouwens ook de nalooptijd op 0 minuten gezet (wat in de praktijk blijkbaar op 2 minuten neerkomt) zodat de controller geen warmte meer vraagt als de thermostaten allemaal geen warmte vragen.
AlbertJP schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:06:
[...]

Als de sifon nog verder volloopt komt er water in de brander te staan en gaat de ketel in storing, dat heb ik een keer meegemaakt met een Intergas-ketel, dus op termijn moet het wel opgelost worden. Het lijkt me alleen zo weinig werk dat ik me afvraag waarom die monteur het niet direct kon doen.
Ik denk dat het een principe-kwestie is. Die gasten zijn nu al 7x langs geweest om de installatie (onder garantie natuurlijk) te fixen. Dan gaan ze geen minuut extra werk doen wat eigenlijk onder een onderhoudsbeurt valt.

Een klein beetje water zou genoeg moeten zijn? Ik kan de ketel ook uitschakelen, sivon schoonmaken, er voldoende water in doen en weer terughangen. Het lijkt een simpel trek-los/klik-vast systeem.

[ Voor 7% gewijzigd door robinvd op 13-11-2018 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlbertJP
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-06 22:16
robinvd schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 12:41:
[...]

Een klein beetje water zou genoeg moeten zijn? Ik kan de ketel ook uitschakelen, sivon schoonmaken, er voldoende water in doen en weer terughangen. Het lijkt een simpel trek-los/klik-vast systeem.
Ik heb geen idee hoe je die los kunt maken, dus dat is voor jou geheel op eigen risico. Je wilt in ieder geval niet dat er lucht door komt, dus de bocht onder water. Als er geen vuil meer in zit, stroomt een teveel aan water er vanzelf uit.
Pagina: 1