Wailing_Banshee schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:02:
[...]
Wij verwarmen de woning wel 's morgens. Tenminste, een deel van de woning. Het is maar 19 graden, dus alleen tijdens hele koude nachten slaat hij echt aan, maar ik vind het wel prettig om in een warmere ruimte te douchen en ontbijten, of zelfs maar naar beneden te komen.
En ik vraag me af of het nou wel echt zo veel onzuiniger is om het dagelijkse opwarmen in twee delen te doen...
In een hele koude nachten, zoals begin maart dit jaar slaat bij mij de verwarming zelfs 's nachts aan omdat hij onder de nachtverlaging (16,5) komt. Met dank aan een alu serre op het noordoosten en isolatie à la 1977. Tot afgelopen zomer hadden we boven zelfs nog enkel glas.
Het scheelt bij mij wel degelijk. Als het flink afgekoeld is, verstook ik zomaar 1,5m3 om het initieel op 19,5 graden te krijgen. Om vervolgens de verwarming weer uit te zetten, de hut weer af te laten koelen (zij het vaak minder dan 's nachts i.v.m. hogere buitentemperaturen eninstraling van de zon) en 's middags voor de eerste thuis komt wéér alles op te stoken. Maar ik kan me voorstellen dat het in beter geisoleerde woningen lang niet zoveel scheelt
Sowieso verschilt het per ochtendritueel. Als ik de kinderen naar school moet brengen zijn we hooguit een uurtje uit bed, waarbij het vaak op schieten is. En met lagere temperaturen schieten ze tenminste op met aankleden

. Als ik de kinderen niet naar school hoef te brengen haal ik vaak 't half uur niet eens voordat ik in de auto zit.
Maar goed, dit gaat nu wel heel erg off-topic...