Hoge stookkosten ondanks energielabel A.

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 16.293 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1136097

Topicstarter
Hallo,

ik ben heel recent naar een huurwoning verhuist. Volgens de website van de makelaar zou deze een energielabel A hebben. De makelaar vindt ook dat deze woning energiezuinig is. Nu zie ik op de energielabelwebsite dat het label voor deze woning een C is. Ik verbruik op dit moment rond 4-5m^3 gas per dag, grotendeels voor rond 40m^2. De rest van de woning verwarm ik niet eens meer, en het is nog niet eens winter. Dat is niet bepaald energiezuinig, en had ik dat geweten had ik deze woning niet gehuurd.

Ik heb geen idee hoe goed de woning geisoleerd is, maar als ik de verwarming uit zet wordt het redelijk snel koud. Dit in combinatie met een vloerverwarming. Ik zit dus blijkbaar een jaar aan dit contract vast. De huur is al hoger dan vergelijkbare woningen. Voordat ik met de makelaar in gesprek ga: is er iets wat ik kan doen? Heb ik nog mogelijkheden? Is het mogelijk dat deze woning toch een label A heeft en de energielabelwebsite heeft het mis?

Samenvatting: ik zit dus met een dure woning die niet zoals toegezegd energiezuinig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 14:52

4POX

Everybody is wired

Ik heb jarenlang in een betonnen blok gewoond. Label F of G. Ik gebruikte 1 kuub gas per dag voor verwarmen, douchen en koken.

Hoe wordt er verwarmd? Moderne HR ketel? Heb je onderburen?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 17:40
Hele dag stoken op 21? Wat is de temperatuur op dit moment? Staan er ramen open? Hoeveel graden daalt de temperatuur in een uurtje? Staat 'tapwater voorverwarmen' aan?

Energielabel zegt niks over gasverbruik, maar over isolatie. Daarom moet je toch echt met meer feiten komen.

Er staat op de site dat het label C is. In welke papieren heb jij staan dat het label A zou moeten zijn? Of stond het alleen op de website?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
4POX schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 04:25:
Ik heb jarenlang in een betonnen blok gewoond. Label F of G. Ik gebruikte 1 kuub gas per dag voor verwarmen, douchen en koken.

Hoe wordt er verwarmd? Moderne HR ketel? Heb je onderburen?
Ja, moderne cv ketel. De woning is 2 jaar oud. Helaas geen onderbeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
President schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:00:
Hele dag stoken op 21? Wat is de temperatuur op dit moment? Staan er ramen open? Hoeveel graden daalt de temperatuur in een uurtje? Staat 'tapwater voorverwarmen' aan?

Energielabel zegt niks over gasverbruik, maar over isolatie. Daarom moet je toch echt met meer feiten komen.

Er staat op de site dat het label C is. In welke papieren heb jij staan dat het label A zou moeten zijn? Of stond het alleen op de website?
Het stond, en staat nog steeds op de website van de makelaar. cv ketel staat op 45 grad voor vloerverwarming. Geen idee wat de instelling is voor water. volgens mij duurt het een tijdje totdat ik warm water heb. Staan geen ramen open.

Hoeveel de temperatuur daalt kan ik op dit moment niet zeggen. Als ik de verwarming uitzet dan duurt het heel lang en kost het veel geld om weer op temperatuur te komen. De thermostaat staat op 20 C en ik verbruik dus automatisch gas zodra de temperatuur in de woning daalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:22

Kalkie

NLMP

45 graden voor vloerverwarming lijkt me heel hoog. Ik heb m op 30 graden staan.

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kalkie schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:45:
Hij kan dus een heleboel lager? Hoeveel gas verbruik jij, en hoe woon je als ik het mag vragen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Heb je alleen vloerverwarming? Of ook nog radiatoren? Je hebt geen programmeerbare thermostaat?

Wel dubbel glas?

[ Voor 9% gewijzigd door MikeyMan op 09-11-2018 07:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartendd
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 14:17
Dit ligt geheel aan wat voor verdeler je gebruikt. De vloerverwarming is dan wel 30 maar als hij vermengt met de retour moet juist je aanlevering hoger zijn. Dicht ligt geheel aan wat voor vloerverwarming installatie je hebt (type (hoofd of bij) lus grote , enz)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:47:
Heb je alleen vloerverwarming? Of ook nog radiatoren? Je hebt geen programmeerbare thermostaat?

Wel dubbel glas?
Ja, alleen vloerverwarming. Makelaar zij juist dat het verbruik laag zou zijn omdat er vloerverwarming ligt. Hat ik niet moeten geloven. Dubbel glas natuurlijk. De woning is al wat ouder maar is 2 jaar geleden van een commercieel gebouw helemaal rondom verbouwt, nieuwe ramen, vloerverwarming erin.

Ik heb geen idee of de thermostaat programmeerbar is Volgens mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
maartendd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:48:
[...]

Dit ligt geheel aan wat voor verdeler je gebruikt. De vloerverwarming is dan wel 30 maar als hij vermengt met de retour moet juist je aanlevering hoger zijn. Dicht ligt geheel aan wat voor vloerverwarming installatie je hebt (type (hoofd of bij) lus grote , enz)
Wat voor installatie weet ik helaas niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalkie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08:22

Kalkie

NLMP

Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:46:
[...]

Hij kan dus een heleboel lager? Hoeveel gas verbruik jij, en hoe woon je als ik het mag vragen?
Ik verbruik 0 kuub gas, zit op een warmtenet aangesloten dus dat wordt lastig vergelijken. Je zou kunnen proberen om lager te zetten en kijken wat dat doet. Let wel op de opmerking die hierboven wordt gemaakt over aanvoer en retour. Ik ben geboren met 2 linkerhanden dus meer technische tips kan ik je niet geven :). Anders even een installateur inschakelen die even komt kijken naar jouw situatie.

XBL: KalkieNL PSN: KalkieNL

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vloerverwarming is in principe niet zuiniger dan normale radiatoren. Dezelfde CV ketel moet dezelfde ruimte opwarmen. Het is normaal gesproken wel comfortabeler warmte, dus ik merk dat ik de thermostaat wel een graadje lager zet zelf.

Acties:
  • +19 Henk 'm!

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16:10

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 03:42:
Ik heb geen idee hoe goed de woning geisoleerd is,
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:37:
[...]Geen idee wat de instelling is voor water.
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:37:
[...]
Hoeveel de temperatuur daalt kan ik op dit moment niet zeggen.
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:02:
[...]
Ik heb geen idee of de thermostaat programmeerbar is
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:03:
[...]
Wat voor installatie weet ik helaas niet.
begin eerst al eens met wat data te verzamelen, voor je aan anderen vraagt hoeveel ze verstoken.
appelen met peren vergelijken lukt sowieso al niet, en als je dan ook nog niet eens het gewicht, de kleur, het type, de prijs en de smaak van je appel kent, raak je niet echt ver natuurlijk

[ Voor 7% gewijzigd door Kheos op 09-11-2018 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Hier hebben we geen vloerverwarming, maar heeft de CV nog niet aangestaan in de afgelopen week. Is nu 18 graden, prima temperatuur.

Maar nogmaals, gasverbruik zegt niet iets over energielabel. Zorg ervoor dat je achter de antwoorden komt van alle vragen, zodat er meer te vertellen valt.

En duik de papieren in om te zien wat er zwart op wit staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kheos schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:13:
[...]

[...]

[...]

[...]

[...]

begin eerst al eens met wat data te verzamelen, voor je aan anderen vraagt hoeveel ze verstoken.
appelen met peren vergelijken lukt sowieso al niet, en als je dan ook nog niet eens het gewicht, de kleur, het type, de prijs en de smaak van je appel kent, raak je niet echt ver natuurlijk
Kijk, de energielabel heeft betrekking op hoe goed de woning geisoleerd is. Als deze niet goed geisoleert was had hij geen hoge energielable zou ik zeggen. makelaar zegt het is A, Hier: https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/ zie ik dat het blijkbaar een C is.

De verwarming over nacht lager zetten vergelijken met altijd aan laten staan is moeilijk aangezien de buitentemperatuur en de hoeveelheid zon ieder dag anders is. Als ik de verwarming helemaal uit zet kost het heel veel geld en duurt het lang totdat de woning weer warm is. Plus ik werk, en kan niet kijken wat er gebeurt.

De thermostaat lijkt niet programmeerbaar.

De rest weet ik niet en de eigenaar en de makelaar zijn niet echt goed in het verstrekken van informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
President schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:13:
Hier hebben we geen vloerverwarming, maar heeft de CV nog niet aangestaan in de afgelopen week. Is nu 18 graden, prima temperatuur.

Maar nogmaals, gasverbruik zegt niet iets over energielabel. Zorg ervoor dat je achter de antwoorden komt van alle vragen, zodat er meer te vertellen valt.

En duik de papieren in om te zien wat er zwart op wit staat
Op het contract staat geen energielabel. Dit staat alleen op de website van de makelaar.

Als ik de verwarming uitzet zal de temperatuur behoorlijk laag komen te zitten. toen ik er ging wonen stond de verwarming 3 dagen uit. De vloer was helemaal koud, en binnen was het 15 grad. Maar het buitentemperatuur was wat hoger dan nu.

Ik heb geen handleiding van de cv installatie en de informatie online lijkt vooral voor installeerders te zijn

[ Voor 15% gewijzigd door Anoniem: 1136097 op 09-11-2018 08:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Als je vloerverwarming en radiatoren in dezelfde ruimte hebt, draai dan de radiatoren dicht, anders krijgt de vloer de kans niet om goed op te warmen en stook je je te pletter met weinig comfort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:42:
Als je vloerverwarming en radiatoren in dezelfde ruimte hebt, draai dan de radiatoren dicht, anders krijgt de vloer de kans niet om goed op te warmen en stook je je te pletter met weinig comfort.
heb ik helaas niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 18:08
Lees even de posts hierboven. Verzamel feiten. Energielabel kun je online opzoeken.

Uiteraard kun je de verhuurder opbellen en aangeven dat je niet begrijpt waarom er 4 kuub gas nodig is? Wellicht defect cv, verkeerd ingeregeld? Dan sturen ze iemand langs. Weet je met iets meer zekerheid dat het daar niet aan ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ok, blijkbaar is er vanacht iets mis gegaan. De thermostaat toont nu een foutmelding en ik kan er niets meer mee. Ik heb sindsdien ook geen gas meer verbruikt. De temperatuur is op rond 1.50m hoog (zelfde hoogde als de thermostaat) sinds ergens vanacht om rond 2-2.5 grad gedaalt en de vloer voelt niet meer warm. Ik heb, toen ik dit berichtje geplaats had mijn wekker met thermometer in de woonkamer gezet om te kijken hoe warm het in de ochtend in de woonkamer is. Toen was de temperatuur gevoelt nog op ongeveer het pijl van toen ik naar bed ging.

edit: Hier is dus wat informatie: 2-2.5 grad lager dan in de avond. Sinds wanneer kan ik niet zeggen maar rond middernacht is er nog gas verbruikt en de thermostaat stond op 20 grad. Ik weet dat de wekker de kamertemperatuur bij ieder temperatuurinstellung rond 1 grad warmer dan de thermostaat toont.

[ Voor 23% gewijzigd door Anoniem: 1136097 op 09-11-2018 09:13 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 30-06 23:01
Of je nou een A-label of een C-label hebt, als je de hele dag door aan het stoken bent dan kom je altijd wel op 4-5 kuub per dag. Ik woon in een ongeïsoleerde woning uit de jaren 20 van 120m2 en verbruik nog niet eens 5 kuub per dag deze periode.

Kijk eerst naar je eigen verbruik en hoe je de thermostaat instelt voordat je iemand om het label de schuld geeft. Want dat label zegt niet zoveel als je je eigen gedrag niet aanpast op een zuinig verbruik. In de avond/nacht/als je niet thuis bent de thermostaat omlaag zetten, niet onnodig stoken scheelt al heel veel.

En zoals ik het nu begrijp kun je nergens de temperatuur in de kamer aflezen of de temperatuur van de thermostaat bekijken? Dan zou ik dat maar eerst eens oplossen voordat je ook maar iets zinnigs over het verbruik kan zeggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Divak op 09-11-2018 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Divak schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:19:
Of je nou een A-label of een C-label hebt, als je de hele dag door aan het stoken bent dan kom je altijd wel op 4-5 kuub per dag. Ik woon in een ongeïsoleerde woning uit de jaren 20 van 120m2 en verbruik nog niet eens 5 kuub per dag deze periode.

Kijk eerst naar je eigen verbruik en hoe je de thermostaat instelt voordat je iemand om het label de schuld geeft. Want dat label zegt niet zoveel als je je eigen gedrag niet aanpast op een zuinig verbruik. In de avond/nacht/als je niet thuis bent de thermostaat omlaag zetten, niet onnodig stoken scheelt al heel veel.

En zoals ik het nu begrijp kun je nergens de temperatuur in de kamer aflezen of de temperatuur van de thermostaat bekijken? Dan zou ik dat maar eerst eens oplossen voordat je ook maar iets zinnigs over het verbruik kan zeggen.
Ik verwarm dus een opperflakte van 40m^2 en niet een vrijstaand huis van 130m^2. Mijn verbruik lijkt op dit moment meer op een huis dan een woning.

Ik kan de temperatuur in de kamer aflezen, maar nu is de thermostaat dus stuk of gecrasht en kan ik het niet meer. Ik wacht dus op een belletje van een installateur. Vooraangaand toonde de thermostaat de gekozen temperatuur +- 0.5 grad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Alle vragen zijn al gesteld behalve wat voor vloer je hebt. Voel je op een stenen vloer of ligt er bijv. laminaat/vloerbedekking?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
dvl-2 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:24:
Alle vragen zijn al gesteld behalve wat voor vloer je hebt. Voel je op een stenen vloer of ligt er bijv. laminaat/vloerbedekking?
pvc dat op hout lijkt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

dvl-2 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:24:
En er komt nergens een duidelijk antwoord op.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:57:
Ok, blijkbaar is er vanacht iets mis gegaan. De thermostaat toont nu een foutmelding en ik kan er niets meer mee. Ik heb sindsdien ook geen gas meer verbruikt. De temperatuur is op rond 1.50m hoog (zelfde hoogde als de thermostaat) sinds ergens vanacht om rond 2-2.5 grad gedaalt en de vloer voelt niet meer warm. Ik heb, toen ik dit berichtje geplaats had mijn wekker met thermometer in de woonkamer gezet om te kijken hoe warm het in de ochtend in de woonkamer is. Toen was de temperatuur gevoelt nog op ongeveer het pijl van toen ik naar bed ging.

edit: Hier is dus wat informatie: 2-2.5 grad lager dan in de avond. Sinds wanneer kan ik niet zeggen maar rond middernacht is er nog gas verbruikt en de thermostaat stond op 20 grad. Ik weet dat de wekker de kamertemperatuur bij ieder temperatuurinstellung rond 1 grad warmer dan de thermostaat toont.
en hier kan ik dus echt niks van maken :?
dus je thermostaat toont een foutmelding? WELKE? is hij stuk? Als hij stuk is, wat ben je dan aan het meten: "Hoe slecht een thermostaat werkt die stuk is?" 8)7

En hoe kun je nu zeulen met wekkers en thermometers, en dan terugkomen met "en de vloer voelt niet meer warm." en "Toen was de temperatuur gevoelt nog op ongeveer het pijl van toen ik naar bed ging."
Ben je nu temperaturen aan het meten met je thermometer of met je hand?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Zit even naar mijn eigen verbruik te kijken... Met een vrijstaande woning van 210m2 zit ik deze week tussen de 5,5 en 7 kuub... Er wordt dus wel wat veel verstookt. Goed, is wel een A label woning, maar zou winst te halen moeten zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kheos schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:27:
[...]

en hier kan ik dus echt niks van maken :?
dus je thermostaat toont een foutmelding? WELKE? is hij stuk? Als hij stuk is, wat ben je dan aan het meten: "Hoe slecht een thermostaat werkt die stuk is?" 8)7

En hoe kun je nu zeulen met wekkers en thermometers, en dan terugkomen met "en de vloer voelt niet meer warm." en "Toen was de temperatuur gevoelt nog op ongeveer het pijl van toen ik naar bed ging."
Ben je nu temperaturen aan het meten met je thermometer of met je hand?
Sorry. Ik ben geen Nederlander.
Ergens vanacht is er iets mis gegaan en de woning wordt sindsdien niet meer verwarmt. Ik heb geen gas meer verbruikt en een thermometer toont een temperatuur die 2-2.5 grad lager is dan de temperatuur die op de thermostaat ingestelt stond. Dit geeft dus wat informatie over hoe snel de woning afkoelt. Hoeveel de temperatuur op de bodem verandert is weet ik natuurlijk niet.

De thermostaat toont een foutmelding die niet in de handleiding van de thermostaat staat. Ik wacht dus dat een installateur mij opbelt.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:37:
[...]

Sorry. Ik ben geen Nederlander.
Ergens vanacht is er iets mis gegaan en de woning wordt sindsdien niet meer verwarmt. Ik heb geen gas meer verbruikt en een thermometer toont een temperatuur die 2-2.5 grad lager is dan de temperatuur die op de thermostaat ingestelt stond. Dit geeft dus wat informatie over hoe snel de woning afkoelt. Hoeveel de temperatuur op de bodem verandert is weet ik natuurlijk niet.

De thermostaat toont een foutmelding die niet in de handleiding van de thermostaat staat. Ik wacht dus dat een installateur mij opbelt.
Maar, geef nou eens antwoord op alle vragen die gesteld zijn dan...

Wat voor thermostaat heb je? Wat voor ketel heb je? Welke foutmelding komt er naar voren?
Je geeft hier alleen maar paniekreacties, maar de weg naar een eventuele oplossing verloopt toch echt via een normale analyse.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
ik ben ook geen Nederlander, maar daar heb ik me nog nooit voor moeten excuseren hoor. :P
[...]

Ergens vanacht is er iets mis gegaan en de woning wordt sindsdien niet meer verwarmt. Ik heb geen gas meer verbruikt en een thermometer toont een temperatuur die 2-2.5 grad lager is dan de temperatuur die op de thermostaat ingestelt stond. Dit geeft dus wat informatie over hoe snel de woning afkoelt.
euh, kan best zijn dat ik het niet begrijp maar wil dat niet gewoon zeggen dat er een afwijking van 2-2.5 graden op die 2 thermometers zit?

als ik naar thermometer A kijk en die zegt 20 graden, en daarna naar thermometer B en die zegt 22 graden is mijn kamer geen 2 graden opgewarmd op een seconde tijd he. dan zit er gewoon een verschil van 2 graden op die thermometers
[...]
automagisch? of heb je ze al gebeld en gaan ze je terugbellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
MikeyMan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:40:
[...]

Maar, geef nou eens antwoord op alle vragen die gesteld zijn dan...

Wat voor thermostaat heb je? Wat voor ketel heb je? Welke foutmelding komt er naar voren?
Je geeft hier alleen maar paniekreacties, maar de weg naar een eventuele oplossing verloopt toch echt via een normale analyse.
Sorry als ik wat vragen mis. Ik zit op mobiel.

Ketel en thermostaat zijn van Nefit. Modelnaam staat er niet op, maar het lijkt om een thermostaat uit de moduline en een ketel uit de ProLine NxT serie te gaan. De foutmelding is A61. Volgens de handleiding zou er een subcode getoon moeten worden, wat dus niet het geval is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kheos schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:45:
[...]

ik ben ook geen Nederlander, maar daar heb ik me nog nooit voor moeten excuseren hoor. :P

[...]

euh, kan best zijn dat ik het niet begrijp maar wil dat niet gewoon zeggen dat er een afwijking van 2-2.5 graden op die 2 thermometers zit?

als ik naar thermometer A kijk en die zegt 20 graden, en daarna naar thermometer B en die zegt 22 graden is mijn kamer geen 2 graden opgewarmd op een seconde tijd he. dan zit er gewoon een verschil van 2 graden op die thermometers

[...]

automagisch? of heb je ze al gebeld en gaan ze je terugbellen?
Ik heb natuurlijk gebelt. (Loodgieter heeft net gebelt: hij is er in 30 minuten)

De 2 thermometers: ik probeer alleen te zeggen dat ik me ervan bewust ben dat de thermostaat en de thermometer verschillende temperaturen kunnen tonen, en ik weet hoe groot het verschil is. Voor het geval dat iemand hier zegt: ja, maar hoe weet je dat de thermometer en de thermostaat goed werken en dezelfde temperatuur tonen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:55:
[...]
Ik heb natuurlijk gebelt. (Loodgieter heeft net gebelt: hij is er in 30 minuten)
jij vind dat natuurlijk, ik na alle reacties hier helemaal niet zo natuurlijk.
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:55:
[...]
De 2 thermometers: ik probeer alleen te zeggen dat ik me ervan bewust ben dat de thermostaat en de thermometer verschillende temperaturen kunnen tonen, en ik weet hoe groot het verschil is. Voor het geval dat iemand hier zegt: ja, maar hoe weet je dat de thermometer en de thermostaat goed werken en dezelfde temperatuur tonen?
dus je weet dat ze een afwijking hebben, en daarom ga je op 2 verschillende tijdstippen met 2 verschillende thermometers meten om te concluderen dat je vloer afkoelt. Ligt het aan mij...? 8)7
met alle respect, maar doe dat dan gewoon niet.

reageer gewoon niet meer tot je vanavond weer thuis bent, doorloop dan op je gemak dit topic, alle reacties, alle vragen, wacht tot je ketel hersteld is, meet dan wat je moet weten en kom dan terug in dit topic met de antwoorden.
Dit schiet zo niet op.

[ Voor 51% gewijzigd door Kheos op 09-11-2018 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kheos

Kheos

FP ProMod
dubbelpost

[ Voor 98% gewijzigd door Kheos op 09-11-2018 10:00 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Vanaf 2015 is de minimale EPC 0.4 voor nieuwbouw. Voor zover ik zie komt dat overeen met energielabel A++(+).

Mogelijk dat de vergunning al iets eerder is verleend, maar dan nog zal het eerder gebouwd zijn voor energielabel A dan C.
Blijkbaar is het een geconverteerd kantoorpand. Geen idee wat de regels dan zijn.

Het lijkt me dus zaak de oorzaak te vinden voor het verschil tussen veronderstelde energie-onzuinigheid en de verwachting op basis van het energielabel.

Ik zeg veronderstelde, want dit topic is een uitermate goed voorbeeld van beroerde wijze van vragen stellen en informatieverschaffing. http://catb.org/~esr/faqs/smart-questions.html

[ Voor 7% gewijzigd door Rukapul op 09-11-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xs2tom
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-06 10:49
En hoe meet je de m3 gas die je verbruikt? De apps van de leverancier(s) i.c.m. een slimme meter zijn niet altijd up to date of correct. Zelf dus aflezen van de meter zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17:20
Wat voor soort woning is het dan? Ik kreeg uit een eerdere post de indruk dat het om een geconverteerd kantoorpand gaat? Is het een appartement, een vrijstaand huis, heb je buren boven, links, rechts, onder? Ik kan wel scenarios bedenken waarin je een relatief gunstig label hebt maar je toch veel zult moeten stoken. 2+ graden daling in een nacht is best veel, dat hoort in ieder geval niet bij een goed geïsoleerde woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Firestorm
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 27-06 14:51

Firestorm

Ik hou altijd schroefjes over

https://mindergas.nl/ <<-- account aanmaken, tijdje monitoren en dan aangeven wat je m3/graaddag is. geeft een veel zinniger gesprek dan 'het is wat veel' of 5m3/dag (wat best zuinig is als het buiten -20 is, maar veel als het 18 graden is)
je geeft aan dat 5kuub veel is, blijkbaar had je andere verwachtingen, hoeveel is dan wel 'zuinig'?
Je geeft aan dat je geen 'Nederlander' bent, met het risico dat ik een vooroordeel uitdraag; hoe hoog heb je de thermostaat staan? persoonlijke ervaring met een stel Surinaamse buren heeft me geleerd dat bij hun thuis de kachel op standje sub-tropisch staat, want: koud! (buiten 18 graden oid).

context, data en realistische verwachtingen kunnen veel doen in dit verhaal!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 15:20
Data data data.
Naast alle andere vragen.
Hoe lang en vaak douche je /of jullie?
Ben je energie zuinig bezig, of laat je continue de hete kraan lopen bij het scheren en afwassen?
Hoe warm staat je thermostaat?
Heb je een centrale afzuigbox? En op welke stand staat die?
Meet je de temperatuur op 2 verschillende hoogtes? Of beide gelijk? ( kan zomaar 2c schelen).

American Express vraagbaak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drardollan
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 16:20
Zelfs 30 is nog aan de hoge kant, ergens tussen de 22 en 28 is prima normaliter.
President schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:13:
Het is maar wat je een prima temperatuur vind, maar ik ga niet zitten blauwbekken met 18 graden.

@Anoniem: 1136097 :
Houd er rekening mee dat vloerverwarming een langere tijd nodig heeft om op te warmen en langzamer afkoelt. Als je op dezelfde manier stookt als met normale radiatoren dan kost dat een hoop gas. Radiatoren warmen sneller op en geven sneller warmte af.

Als je dus normaal om 18:00 thuis bent en tot 23:00 op de bank TV kijkt en dan naar bed gaat dan zou je de verwarming met radiatoren zo instellen dat deze rond 17:30 naar 21 graden gaat en dan rond 22:15 terug naar 15.
Met vloerverwarming moet je dat veel verder naar voren halen. Dus bijvoorbeeld om 16:30 naar 21, dan is het rond 18:00 lekker warm. En dan kan je rond 21:00 weer terug naar 18.

Houd er ook rekening mee dat het voordeliger kan zijn om je vloerverwarming op een hogere temperatuur te houden zoals in mijn voorbeeld. Omdat het allemaal langzamer gaat kost het veel tijd en energie om terug te komen van 15 graden. Door je vloer tijdens afwezigheid en nacht op 18 (en dat is nog vrij laag) te houden heb je bij aanwezigheid veel minder energie nodig om 21 graden te halen.

Ook is het een voordeel dat je ketel minder vaak brand als je vloerthermostaat op 25 graden staat. Er wordt dan minder warmte aan het CV water onttrokken en daardoor slaat de brander uit en blijft enkel de pomp actief. Nu met 45 graden blijft zowel je brander als pomp als een gek draaien. De warmteafgifte van de vloer veranderd er echter niet door.
!! Let op, bij een vloerverwarming zit naast een thermostaat knop ook een temperatuurvoeler die de pomp schakelt bij te hoge temperaturen. Als die nu op 35 staat dan is het helemaal een feest qua stoken. !!

Houd er ook rekening mee dat temperaturen van 30+ graden in de vloer schadelijk kunnen zijn voor je vloer. De boel kan gaan scheuren omdat het te warm wordt.

Conclusie: vloerverwarming thermostaat knop fors omlaag, probeer eerst maar eens op 25 (en de temperatuurvoeler voor afslaan van de pomp op max 35). Stookmoment naar voren halen en dus tijdig laten uitschakelen en temperatuur tijdens afwezigheid niet tever laten zakken.

[ Voor 7% gewijzigd door Drardollan op 09-11-2018 11:14 ]

Automatisch crypto handelen via een NL platform? Check BitBotsi !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Drardollan Heb je het hier nu over de CV temperatuur of Vloer temperatuur?
Ik zou de CV temperatuur niet al te laag zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
xs2tom schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:16:
En hoe meet je de m3 gas die je verbruikt? De apps van de leverancier(s) i.c.m. een slimme meter zijn niet altijd up to date of correct. Zelf dus aflezen van de meter zou ik zeggen.
Ik lees dus zelf de meter af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
MikeyMan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:11:
@Drardollan Heb je het hier nu over de CV temperatuur of Vloer temperatuur?
Ik zou de CV temperatuur niet al te laag zetten.
Vloer temperatuur. Heb mijn verhaal getracht iets duidelijker te maken zojuist.

Maar ook de CV temperatuur kan je mee spelen. Als je enkel vloerverwarming hebt dan kan die gerust naar 45 graden. Als je ook nog radiatoren hebt dan moet je hem hoger hebben.

[ Voor 6% gewijzigd door Drardollan op 09-11-2018 11:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ASW1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:20:
Wat voor soort woning is het dan? Ik kreeg uit een eerdere post de indruk dat het om een geconverteerd kantoorpand gaat? Is het een appartement, een vrijstaand huis, heb je buren boven, links, rechts, onder? Ik kan wel scenarios bedenken waarin je een relatief gunstig label hebt maar je toch veel zult moeten stoken. 2+ graden daling in een nacht is best veel, dat hoort in ieder geval niet bij een goed geïsoleerde woning.
Buren boven mij, recht en links. Aan de achterkant garages.
Verwachting: ik heb in het verleden in een moderne woning op de begane grond gewoont. wel electrisch gestookt. Mijn energieverbruik was laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Firestorm schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:22:
https://mindergas.nl/ <<-- account aanmaken, tijdje monitoren en dan aangeven wat je m3/graaddag is. geeft een veel zinniger gesprek dan 'het is wat veel' of 5m3/dag (wat best zuinig is als het buiten -20 is, maar veel als het 18 graden is)
je geeft aan dat 5kuub veel is, blijkbaar had je andere verwachtingen, hoeveel is dan wel 'zuinig'?
Je geeft aan dat je geen 'Nederlander' bent, met het risico dat ik een vooroordeel uitdraag; hoe hoog heb je de thermostaat staan? persoonlijke ervaring met een stel Surinaamse buren heeft me geleerd dat bij hun thuis de kachel op standje sub-tropisch staat, want: koud! (buiten 18 graden oid).

context, data en realistische verwachtingen kunnen veel doen in dit verhaal!
Ik heb een aantal dagen 20C geprobeert, en een aantal dagen 19C. Het verbruik was zo'n beetje hetzelfde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Geef nou eens wat meer informatie over wat voor soort pand het is, desnoods een streetview link.
Wees niet selectief in het beantwoorden van de vragen, maar probeer alles te beantwoorden.

[ Voor 36% gewijzigd door ASW1 op 09-11-2018 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drardollan
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:17:
[...]

Ik heb een aantal dagen 20C geprobeert, en een aantal dagen 19C. Het verbruik was zo'n beetje hetzelfde.
Logisch met vloerverwarming.

Het zou mijn niet verbazen als 20 graden constant goedkoper is dan constant van 20 naar 15 laten gaan bij afwezigheid en van 15 naar 20 bij aanwezigheid.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17:16

M2M

medicijnman

Drardollan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:20:
[...]

Het zou mijn niet verbazen als 20 graden constant goedkoper is dan constant van 20 naar 15 laten gaan bij afwezigheid en van 15 naar 20 bij aanwezigheid.
nee dat laatste is goedkoper omdat de hoeveelheid weglekkende warmte energie afhankelijk is van het temperatuursverschil tussen buiten en binnen.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Stinger_Ventura schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:27:
Data data data.
Naast alle andere vragen.
Hoe lang en vaak douche je /of jullie?
Ben je energie zuinig bezig, of laat je continue de hete kraan lopen bij het scheren en afwassen?
Hoe warm staat je thermostaat?
Heb je een centrale afzuigbox? En op welke stand staat die?
Meet je de temperatuur op 2 verschillende hoogtes? Of beide gelijk? ( kan zomaar 2c schelen).
Ok, daten.

Thermostaat eerst op 20C, laatste paar dagen of 19C, watertoevoer naar slaapkamer, hal en badkamer laag. Heb ook geprobeert om de temperatuur op de andere kamers hoog te houden. Verbruik blift in ieder geval tussen 4-5kuub.
Ik douche of in de gym, of heel kort thuis. Verbruik is rond 0.2 kuub per douche.
Koken: Op dit moment 15 minuten op een klein pitje, of een magnetronsoup. Dus ook heel wenig.
Ik gebruik in de ochtend koud water om wakker te worden. Ben een vrouw.
Zentrale afzuigbox, staat op laagste stand.
Kan temperatuur op dit moment maar op een hoogte meten aangezien ik maar een thermometer heb. Zelfde hoogde als de thermostaat en 40cm ernaast.

Heb eens in een woning zonder isolatie gewoont, buitenmuur aan 3 kanten, vakantiewoning eronder (vaak leeg), andere woning erboven. In de winter waren 10C in de slaapkamer niet heel bijzonder als de verwarming uitstond. Alsnog veel minder energie verbruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:20:
[...]

Inderdaad. Ik verander de temperatuur tussen afwezigheid en aanwezigheid niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
4 of 5 kuub/dag om 40m² te stoken bij deze buitentemperaturen is heel erg veel. Geneuzel over of een graadje nachtverlaging wel of niet is een zinloze discussie daarmee ga je niet je gasverbruik halveren en ook niet dit verbruik verklaren.
Als je 4 kuub gas verstookt dan komt daar een enorme bak warmte bij vrij, de vraag is waar die warmte blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ASW1
ASW1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 10:20:
Wat voor soort woning is het dan? Ik kreeg uit een eerdere post de indruk dat het om een geconverteerd kantoorpand gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:04
Titel gerepareerd

@Anoniem: 1136097 Plaats zoveel mogelijk berichten in één bericht als je nog steeds de laatste bent die heeft gereageerd, het voorkomt allerlei dubbelposts.

Het energielabel zegt niks over de gebruiker. Ook hebben we een paar koude nachten gehad en is wellicht het gebouw niet volledig bezet. Als jouw appartement ook op de noordkant zit, dan is het allicht wat kouder en moet je iets meer stoken. Ben je de hele dag thuis?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Drardollan schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:09:
[...]

Zelfs 30 is nog aan de hoge kant, ergens tussen de 22 en 28 is prima normaliter.

[...]

Het is maar wat je een prima temperatuur vind, maar ik ga niet zitten blauwbekken met 18 graden.

@Anoniem: 1136097 :
Houd er rekening mee dat vloerverwarming een langere tijd nodig heeft om op te warmen en langzamer afkoelt. Als je op dezelfde manier stookt als met normale radiatoren dan kost dat een hoop gas. Radiatoren warmen sneller op en geven sneller warmte af.

Als je dus normaal om 18:00 thuis bent en tot 23:00 op de bank TV kijkt en dan naar bed gaat dan zou je de verwarming met radiatoren zo instellen dat deze rond 17:30 naar 21 graden gaat en dan rond 22:15 terug naar 15.
Met vloerverwarming moet je dat veel verder naar voren halen. Dus bijvoorbeeld om 16:30 naar 21, dan is het rond 18:00 lekker warm. En dan kan je rond 21:00 weer terug naar 18.

Houd er ook rekening mee dat het voordeliger kan zijn om je vloerverwarming op een hogere temperatuur te houden zoals in mijn voorbeeld. Omdat het allemaal langzamer gaat kost het veel tijd en energie om terug te komen van 15 graden. Door je vloer tijdens afwezigheid en nacht op 18 (en dat is nog vrij laag) te houden heb je bij aanwezigheid veel minder energie nodig om 21 graden te halen.

Ook is het een voordeel dat je ketel minder vaak brand als je vloerthermostaat op 25 graden staat. Er wordt dan minder warmte aan het CV water onttrokken en daardoor slaat de brander uit en blijft enkel de pomp actief. Nu met 45 graden blijft zowel je brander als pomp als een gek draaien. De warmteafgifte van de vloer veranderd er echter niet door.
!! Let op, bij een vloerverwarming zit naast een thermostaat knop ook een temperatuurvoeler die de pomp schakelt bij te hoge temperaturen. Als die nu op 35 staat dan is het helemaal een feest qua stoken. !!

Houd er ook rekening mee dat temperaturen van 30+ graden in de vloer schadelijk kunnen zijn voor je vloer. De boel kan gaan scheuren omdat het te warm wordt.

Conclusie: vloerverwarming thermostaat knop fors omlaag, probeer eerst maar eens op 25 (en de temperatuurvoeler voor afslaan van de pomp op max 35). Stookmoment naar voren halen en dus tijdig laten uitschakelen en temperatuur tijdens afwezigheid niet tever laten zakken.
Ik heb dit een aantal keren gelezen maar weet nog steeds niet wat ik moet doen.

Ik heb een thermostaat aan de muur. Daarmee meet ik de temperatuur op deze hoogde (rond 1.50m). Deze staat op 19 of 20C. De watertemperatuur aan de cv ketel staat op 45C. Dus jij zegt dat ik de watertemperatuur aan de ketel naar 35 of lager moet gaan zetten en de kamertemperatuur op 1.50m hoogte omhoog naar 25C?
ASW1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:36:
4 of 5 kuub/dag om 40m² te stoken bij deze buitentemperaturen is heel erg veel. Geneuzel over of een graadje nachtverlaging wel of niet is een zinloze discussie daarmee ga je niet je gasverbruik halveren en ook niet dit verbruik verklaren.
Als je 4 kuub gas verstookt dan komt daar een enorme bak warmte bij vrij, de vraag is waar die warmte blijft.
Dat is mijn gevoel. Voor zoveel gas heb ik niet echt veel warmte.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 1136097 op 09-11-2018 11:41 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:04
Ik denk dat je beter eerst in kan lezen over de werking van verwarmingssystemen voor je aan allerlei knoppen gaat draaien. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Señor Sjon schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:38:
[mbr]Titel gerepareerd

@Anoniem: 1136097 Plaats zoveel mogelijk berichten in één bericht als je nog steeds de laatste bent die heeft gereageerd, het voorkomt allerlei dubbelposts.[/]

Het energielabel zegt niks over de gebruiker. Ook hebben we een paar koude nachten gehad en is wellicht het gebouw niet volledig bezet. Als jouw appartement ook op de noordkant zit, dan is het allicht wat kouder en moet je iets meer stoken. Ben je de hele dag thuis?
Ik werk en ben dus niet thuis. Buren rechts zijn de hele dag thuis vanwege ziekte. Boven weet ik niet, links werkt men.

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 1136097 op 09-11-2018 11:44 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
De woning is al wat ouder maar is 2 jaar geleden van een commercieel gebouw helemaal rondom verbouwt, nieuwe ramen, vloerverwarming erin.
Jammer dat de vragen over wat voor soort gebouw het dan is niet beantwoord worden.

Ik ga een theorie poneren: het is een voormalig bedrijfspand met een zeer zware ongeisoleerde betonvloer geschikt om met zware voertuigen over te rijden. De warmte die je in de vloerverwarming stopt verdwijnt grotendeels in een enorm dikke ongeisoleerde betonplaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ASW1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:44:
[...]

Jammer dat de vragen over wat voor soort gebouw het dan is niet beantwoord worden.

Ik ga een theorie poneren: het is een voormalig bedrijfspand met een zeer zware ongeisoleerde betonvloer geschikt om met zware voertuigen over te rijden. De warmte die je in de vloerverwarming stopt verdwijnt grotendeels in een enorm dikke ongeisoleerde betonplaat.
Ik weet het niet. Heb het aan de makelaar gevraagt maar nog geen antwoord ontvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ASW1
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:46:
[...]

Ik weet het niet. Heb het aan de makelaar gevraagt maar nog geen antwoord ontvangen.
Je kunt er zelf toch wel iets over zeggen? Woon je op de begane grond? Streetview link van het gebouw?

En vraag je buren links en rechts eens wat zij verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollercopter
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 14:28
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:39:
[...]

Ik heb dit een aantal keren gelezen maar weet nog steeds niet wat ik moet doen.

Ik heb een thermostaat aan de muur. Daarmee meet ik de temperatuur op deze hoogde (rond 1.50m). Deze staat op 19 of 20C. De watertemperatuur aan de cv ketel staat op 45C. Dus jij zegt dat ik de watertemperatuur aan de ketel naar 35 of lager moet gaan zetten en de kamertemperatuur op 1.50m hoogte omhoog naar 25C?

[...]

Dat is mijn gevoel. Voor zoveel gas heb ik niet echt veel warmte.
Ga eerst een account aanmaken op mindergas.nl en vul je meterstanden in zodat je het gasverbruik / graaddag weet.
Ga voorlopig niet lopen klooien met het aanpassen van de CV instellingen ! Observeer eerst hoe de installatie nu werkt.

- Staat de CV ketel continu te branden of start hij om de 15 minuten even en slaat hij dan na een x aantal minuten weer af ? Als hij steeds aan/uit gaat = niet goed. Staat hij continu te draaien dan is dat meestal beter.
- Wat is de temperatuur aangegeven op de CV ketel ?
- Voel aan de aanvoer leiding (= de warmste leiding) met de hand en aan de retour leiding. Is de retour leiding ook heel warm ? Als deze net zo warm is als de aanvoer leiding zit er iets niet goed.
- Hoor je de CV ketel water druppelen ? Dat is het condenseren van de rookgassen, dat is een goed teken. Als de retour leiding heel warm is zal hij nauwelijks druppelen en gaat er een hoop energie verloren.
- Ben je 24/7 thuis ?
- Al die energie uit het gas moet ergens heen gaan, door bovenstaande te checken kunnen we hopelijk zeggen of er iets verkeerd is aangesloten of dat er iets mis met de CV ketel inregeling.
- Als dat in orde lijkt, zou ik het probleem in de vloer of isolatie zoeken .. alle energie gaat de vloer in en verdwijnt vervolgens. Ik heb op tweakers wel eens een verhaal gezien van iemand die een ongeisoleerde betonvloer aan het verwarmen was ... Als het een nieuw pand is zal er ook meer gestookt moeten worden om al het bouwvocht eruit te krijgen.

[ Voor 17% gewijzigd door Lollercopter op 09-11-2018 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Een twee jaar oude woning (gebouwd volgens het bouwbesluit) is in principe energiezuinig. Jouw woning is dus zeker goed geïsoleerd.

Ervan uitgaande dat het niet aan jezelf ligt, is er iets mis met je installatie en/of met je afgiftesysteem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Joris748 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:00:
Jouw woning is dus zeker goed geïsoleerd.
Nee, dat is het niet.
De woning is al wat ouder maar is 2 jaar geleden van een commercieel gebouw helemaal rondom verbouwt, nieuwe ramen, vloerverwarming erin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 07:33:
Ja, moderne cv ketel. De woning is 2 jaar oud. Helaas geen onderbeuren.
De woning is dus geen twee jaar oud.

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Gunner schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:09:
[...]

[...]

De woning is dus geen twee jaar oud.
Precies. De woning is wel aangeboden als zijnde 2 jaar oud. Ik heb van mensen uit de buurt vernomen dat de woning dus niet nieuw is, maar helaas niet gevragd wat voor bedrijf er inzat. Van buiten kan je niet zien dat het geen nieuwe woning is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koetsier88
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 30-06 18:43
Nu stel ik een paar vragen en probeer daar antwoord op te geven.
Er wordt heel veel gevraag en nergens goed een antwoord op te geven.

Het is een appartement welke verdieping.
Wat voor soort gebouw. Echt woonruimte of verbouwd kantoor.
Hoeveel radiatoren bij de vloerverwarming.
Wat voor ketel
Wat voor raam oppervlakte. Dus veel muren of heel veel ramen.
Wat voor Glas (dubbel glas HR- HR++ glas)
Douche je heel veel (ivm vocht kleine ruimte)
Hoe vochtig is het huis. Je moet het zo zien een pan met klein beetje water kookt sneller als een pan vol met water. Zo is het ook in je huis.
Hoe dik is de laag boven op de vloer verwarming. Is er geëgaliseerd en daarop de PVC Vloer
Hoe warm staat de CV ingesteld.
Waar zit je thermostaat (dicht bij een open deur zorgt ervoor dat hij veel aanslaat)

Het is moeilijk om antwoorden te geven als er niet veel duidelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

Bij een dergelijk grote verbouwing (en waarschijnlijk wijziging van bestemming) moet het bouwbesluit van het jaar waarin de verbouwing plaats vind gevolgd worden:
Artikel 3.2
Van een ingrijpende renovatie als bedoeld in artikel 5.6, vierde lid, van het besluit is sprake wanneer meer dan 25% van de oppervlakte van de gebouwschil, bepaald volgens ISSO 75.1, uitgave juli 2014, wordt vernieuwd, veranderd of vergroot en deze vernieuwing, verandering of vergroting de integrale gebouwschil betreft.
paar keer verder klikken:
https://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd5/afd5-1/art5-3
Hier staan de normen welke van toepassing zijn. (NEN1068)

Pittige kost, maar hierin staat wel waar je isolatie aan moet voldoen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ASW1
Firestorm schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:28:
Bij een dergelijk grote verbouwing (en waarschijnlijk wijziging van bestemming) moet het bouwbesluit van het jaar waarin de verbouwing plaats vind gevolgd worden:

[...]

paar keer verder klikken:
https://www.bouwbesluitonline.nl/Inhoud/docs/wet/bb2012/hfd5/afd5-1/art5-3
Hier staan de normen welke van toepassing zijn. (NEN1068)

Pittige kost, maar hierin staat wel waar je isolatie aan moet voldoen.
Ik ben niet echt thuis in de materie, maar dat hoeft ook niet echt aangezien je in de praktijk ziet dat er appartementen getimmerd worden in voormalig bedrijfspanden die energetisch dramatisch slecht presteren.
Zomaar een voorbeeld van wat te koop is: https://www.funda.nl/koop...em-de-zwijgerlaan-334-e7/
Of dat dan eventueel het ontduiken of omzeilen van regelgeving is, geen idee, maar je kunt niet zomaar aannames doen over hoe de woonruimte van ts inelkaar steekt. Sommige gebouwen zitten constructief dusdanig slecht in elkaar dat wat dubbelglas en gevelisolatie niet noodzakelijk veel zoden aan de dijk zetten , bijvoorbeeld omdat je met een ongeïsoleerde betonvloer zit waar weinig aan te doen is zonder verregaande renovatie. Veel van dit verouderde kantoorbestand wordt afgedankt omdat vanaf 2023 minimaal energielabel C vereist is zolang het een kantoorfunctie heeft. Wanneer omgezet naar woonfunctie geldt dit niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59

PinusRigida

I put the p in pool.

Makelaar zei dat vloerverwarming energiezuiniger is...

Typisch makelaarsverkoopspraatje.

Vloerverwarming kàn energiezuiniger zijn maar daar zitten wel wat voorwaarden aan zoals goed geïsoleerde woning, zo te lezen is het dat dus niet want temperatuur daalt te snel en je moet lang en hard stoken om het weer op temp. te krijgen.

Die makelaar heeft je een goed-nieuws-show voor de neus gehangen.

Het zuinigste is een combinatie van radiatoren en vloerverwarming, liefst i.c.m. een modulerende HR condensatieketel, een warmtewisselaar,... (in het geval van verwarming met aardgas, PV panelen en elektrische verwarming kan nog zuiniger zijn.) en altijd in een goed geïsoleerde woning.

Dan kan je de vloerverwarming idd. makkelijk op 30° zetten en het water voor je radiatoren op 50 of zelfs 45 zodat je de meest optimale condensatie krijgt qua retourtemperaturen. Je radiatoren zorgen voor de meeste opwarming en je vloerverwarming vult aan. Lage aanvoertemperaturen zorgen voor hoger comfortgevoel én je ketel moet niet stoken en stoken om alles op temp te houden...

Maar dat is allemaal mooi naturlijk maar daar ben jij nu zelf niet mee geholpen... feit is: we weten heel weinig over je situatie, er kunnen zoveel verschillende oorzaken zijn.
Te weinig isolatie en ondermaatse warmte-afgifte van vloerverwarming alléén lijkt me sowieso een punt maar heb je koudebruggen, vocht in huis, lucht in de leidingen waardoor niet alle zones van de verwarming opwarmen,...

Ik zou hier zeker een kijkje nemen
Gas besparen door middel van CV tuning
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

maar vooral: informeer je om je woning beter te (laten) isoleren, vaak kan je met relatief kleine interventies al een heel eind, spouwmuren, deur -en raamkozijnen isoleren, je dak hoeft er daarvoor nog niet af of je vloer eruit...

Een paar extra radiatoren in de ruimte die je wenst te verwarmen kan ook een oplossing bieden...

Edit: het is een huurwoning dus ik begrijp dat spouwmuren isoleren en extra radiatoren misschien geen optie is in TS z'n geval... tenzij verhuurder akkoord gaat met investering natuurlijk...

[ Voor 8% gewijzigd door PinusRigida op 09-11-2018 13:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ruuds
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15:52
Toen ik het topictitel las dacht ik "Ha! Energielabel."

Toen wij ons huis (1915) kochten had het energielabel B. Wel overal enkel glas met hier en daar een voorzetraampje, slecht tot niet geisoleerde bovenverdieping en een nagenoeg ongeisoleerde vloer op het zand.

Maar wel een zonneboiler, warmtepomp en zonnepanelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
PinusRigida schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:43:
Makelaar zei dat vloerverwarming energiezuiniger is...

Typisch makelaarsverkoopspraatje.

Vloerverwarming kàn energiezuiniger zijn maar daar zitten wel wat voorwaarden aan zoals goed geïsoleerde woning, zo te lezen is het dat dus niet want temperatuur daalt te snel en je moet lang en hard stoken om het weer op temp. te krijgen.

Die makelaar heeft je een goed-nieuws-show voor de neus gehangen.

Het zuinigste is een combinatie van radiatoren en vloerverwarming, liefst i.c.m. een modulerende HR condensatieketel, een warmtewisselaar,... (in het geval van verwarming met aardgas, PV panelen en elektrische verwarming kan nog zuiniger zijn.) en altijd in een goed geïsoleerde woning.

Dan kan je de vloerverwarming idd. makkelijk op 30° zetten en het water voor je radiatoren op 50 of zelfs 45 zodat je de meest optimale condensatie krijgt qua retourtemperaturen. Je radiatoren zorgen voor de meeste opwarming en je vloerverwarming vult aan. Lage aanvoertemperaturen zorgen voor hoger comfortgevoel én je ketel moet niet stoken en stoken om alles op temp te houden...

Maar dat is allemaal mooi naturlijk maar daar ben jij nu zelf niet mee geholpen... feit is: we weten heel weinig over je situatie, er kunnen zoveel verschillende oorzaken zijn.
Te weinig isolatie lijkt me sowieso een punt maar heb je koudebruggen, vocht in huis, lucht in de leidingen waardoor niet alle zones van de verwarming opwarmen,...

Ik zou hier zeker een kijkje nemen
Gas besparen door middel van CV tuning
Gas besparen door middel van CV tuning deel II

maar vooral: informeer je om je woning beter te (laten) isoleren, vaak kan je met relatief kleine interventies al een heel eind, spouwmuren, deur -en raamkozijnen isoleren, je dak hoeft er daarvoor nog niet af of je vloer eruit...
Bedankt. Ik huur deze woning en zit er dus nog meer dan 11 maanden aan vast. Had ik geweten dat de woning a) oud is en dus niet uit 2016 zoals aangegeven en b) dus niet energiezuinig had ik het contract niet getekend. Nu zit ik dus met de peren. Ik vraag me af of het zin maakt om lid te worden van de woonbond en eens met hun erover te praten. Immers is mij een woning met energielabel A, bouwjaar 2016 aangeboden maar nu zit ik in een veel oudere woning die niet energiezuinig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 17:14
Als je de thermostaat omlaag draait naar 12 graden bijvoorbeeld. Verbruik je dan nog steeds zo veel gas? Das even een weekendje/avondje met dikke trui, sjaal etc, maar 4-5 kuub is zo veel dat ik me afvraag of er iets defect is ergens.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ASW1
Oplossingen als cv tuning zijn lapmiddelen, als je een redelijk geïsoleerd appartement van 40m² moet stoken bij de huidige temperaturen zou je met een kuub per dag af moeten kunnen. Laten we het eens heel ruim nemen dus zeg twee kuub. Dan verbruikt ts nog steeds meer dan het dubbele daarvan, en dat ga je echt niet terugwinnen met een paar lapmiddeltjes.
Omdat ze zegt wel buren links rechts en boven te hebben ga ik er vanuit dat de warmte allemaal de vloer in verdwijnt. Misschien zit ze wel boven een tochtige parkeerkelder, om maar een mogelijke oorzaak te noemen.
Als de warmte in die vloer verdwijnt dan moet er een pak isolatie bovenop en opnieuw vloerverwarming aanleggen. Door wat aan je cv ketel te rommelen ga je dit echt niet oplossen.

TS, geef nou eindelijk eens antwoord wat er dan onder je zit. Wat is het voor gebouw?

[ Voor 5% gewijzigd door ASW1 op 09-11-2018 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PinusRigida
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15:59

PinusRigida

I put the p in pool.

Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:48:
[...]

Bedankt. Ik huur deze woning en zit er dus nog meer dan 11 maanden aan vast. Had ik geweten dat de woning a) oud is en dus niet uit 2016 zoals aangegeven en b) dus niet energiezuinig had ik het contract niet getekend. Nu zit ik dus met de peren. Ik vraag me af of het zin maakt om lid te worden van de woonbond en eens met hun erover te praten. Immers is mij een woning met energielabel A, bouwjaar 2016 aangeboden maar nu zit ik in een veel oudere woning die niet energiezuinig is.
Ik heb daar te weinig kennis over dus ik laat het aan anderen om je hier raad of tips over te geven maar ik vind het toch de moeite waard om je hierover eens te gaan informeren bij specialisten, zo te lezen lijk je toch in het ootje genomen te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ASW1 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 13:56:
Oplossingen als cv tuning zijn lapmiddelen, als je een redelijk geïsoleerd appartement van 40m² moet stoken bij de huidige temperaturen zou je met een kuub per dag af moeten kunnen. Laten we het eens heel ruim nemen dus zeg twee kuub. Dan verbruikt ts nog steeds meer dan het dubbele daarvan, en dat ga je echt niet terugwinnen met een paar lapmiddeltjes.
Omdat ze zegt wel buren links rechts en boven te hebben ga ik er vanuit dat de warmte allemaal de vloer in verdwijnt. Misschien zit ze wel boven een tochtige parkeerkelder, om maar een mogelijke oorzaak te noemen.
Als de warmte in die vloer verdwijnt dan moet er een pak isolatie bovenop en opnieuw vloerverwarming aanleggen. Door wat aan je cv ketel te rommelen ga je dit echt niet oplossen.

TS, geef nou eindelijk eens antwoord wat er dan onder je zit. Wat is het voor gebouw?
Kijk, ik heb geen idee wat onder mij zit. Waarschijnlijk een oude, dicke betonplaat; boven en naast mij zijn verdere woningen. De geluidsisolatie is goed. Het gebouw is dusdanig verbouwd dat je niet kan zien dat het een oud gebouw is. Wat ik nu weet: het gebouw is van 1953, en niet, zoals van de makelaar aangeboden van 2016. Waarschijnlijk is het gebouw in 2016 verbouwt. Er zit een redelijk grote ruit, dubbele of betere verglazing en een waarschijnlijk moderne muur omheen. Verdere informatie heb ik nog niet, en zal er voor Maandag ook niet komen.

Zoals jullie zeggen vermoed ik ook dat de bodem het probleem is: de woning wordt warm, de muren zijn niet koud, er is geen condensatie op de muren of ramen. Maar de warmte verdwijnt snel weer, waarop de cv ketel weer gaat lopen.

(Maar dit helpt op dit moment ook niet aangezien de loodgieter geconstateerd heeft dat de thermostaat het begeven heeft, en hij pas Maandag een nieuwe in kan bouwen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tukkertje-RaH
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:06
Anoniem: 1136097 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 08:37:
[...]Kijk, de energielabel heeft betrekking op hoe goed de woning geisoleerd is. Als deze niet goed geisoleert was had hij geen hoge energielable zou ik zeggen. makelaar zegt het is A, Hier: https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/ zie ik dat het blijkbaar een C is.
Volgens mij is het label per "default" C (voorlopig label). Als een woning nog nooit is geïnventariseerd, dan krijg je automatisch een C-label. Bij mij is jaren geleden iemand langs gekomen om de woning te checken (moest om subsidie te krijgen). Dat resulteerde in een G-label (prima - is eigen keuze). Maar mijn buurman had voor 't zelfde huis een C. De hele buurt had een C.

Kortom; dat label op een website zegt vrij weinig. Anderzijds, als jouw makelaar 't als een A-label wegzet, dan mag je daar zeker vragen over stellen...

https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/

[ Voor 5% gewijzigd door Tukkertje-RaH op 09-11-2018 15:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 28-06 12:23
Ja, zeker als daarmee geadverteerd wordt. Ik denk dat je onder het huurcontract uit komt als je aan kunt tonen dat je verkeerd bent geïnformeerd door de makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tukkertje-RaH schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:55:
[...]

Volgens mij is het label per "default" C (voorlopig label). Als een woning nog nooit is geïnventariseerd, dan krijg je automatisch een C-label. Bij mij is jaren geleden iemand langs gekomen om de woning te checken (moest om subsidie te krijgen). Dat resulteerde in een G-label (prima - is eigen keuze). Maar mijn buurman had voor 't zelfde huis een C. De hele buurt had een C.

Kortom; dat label op een website zegt vrij weinig. Anderzijds, als jouw makelaar 't als een A-label wegzet, dan mag je daar zeker vragen over stellen...

https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/
Ok, dat wist ik dus niet. Goed, dan kan ik met de energielabel waarschijnlijk niet verder.

Maar als er met een bouwjaar van 2016 geadverteerd werd (en het staat nog steeds bij de advertentie) en het gebouw is van 1953...
Stijnd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:00:
Ja, zeker als daarmee geadverteerd wordt. Ik denk dat je onder het huurcontract uit komt als je aan kunt tonen dat je verkeerd bent geïnformeerd door de makelaar.
... dan vraag ik me toch af of ik een of andere mogelijkheden heb. Als de temperatuur niet veranderd zal ik deze maand rond 100 Euro voor gas betalen, zonder belasting, leverkosten, enzovoort. Een woning hier vinden is niet makkelijk en 13m^3 meubelen en spullen verhuizen kost ook weer een heleboel tijd en geld. Plus waarschijnlijk een boete van de energieleverancier... Een tegemoetkoming van de eigenaar voor de stookkosten zou misschien wel een oplossing zijn. Of dat mogelijk is? Geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1111801

Ik zou die loodgieter die maandag langskomt eens bevragen. Een beetje ervaren loodgieter zal in een paar minuten meer zien dan wij hier in pagina’s vol beschrijvingen. Mogelijk is hij ook bekend met de historie van het gebouw, of de situatie bij andere woningen in het pand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 1111801 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 18:45:
Ik zou die loodgieter die maandag langskomt eens bevragen. Een beetje ervaren loodgieter zal in een paar minuten meer zien dan wij hier in pagina’s vol beschrijvingen. Mogelijk is hij ook bekend met de historie van het gebouw, of de situatie bij andere woningen in het pand.
De loodgieter is niet bekent met de geschiedenis van het gebouw. Hij zij dat 4-5kuub per dag voor deze woning gewoon veel te hoog is. Maar de cv ketel werkt zoals het moet en zelfs als de thermostaat eerder al kapot was geweest dan had ik alsnog een erg warme woning gehad voor al het gas dat ik verbruikt heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En nu heb ik dus helemaal geen thermostaat tot Maandag aangezien hij het niet meer doet. Ik kan dus alleen de ketel helemaal aanzetten (1kuub gas per 45 minuten) of uit. Wat ik vannacht ga doen weet ik niet. De temperatuur in de woning is sinds vannacht behoorlijk gedaald en natuurlijk is het nu nog niet weer warmer geworden... nou, ik weet het ook ff niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Och, wij zitten hier ook in 18 graden overdag en in de nacht koelt het af naar 17. Prima temperaturen.

De ideale slaapkamer temperatuur is 16-18 graden, lekker uit laten dus vannacht. Beetje wennen aan temperaturen van 18 graden en het voelt met een trui/vest prima aan. Het is niet alsof je thuis uren achter elkaar stil zit :-)

En anders lekker kleedje op de bank, probleem ook opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
President schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:09:
Och, wij zitten hier ook in 18 graden overdag en in de nacht koelt het af naar 17. Prima temperaturen.

De ideale slaapkamer temperatuur is 16-18 graden, lekker uit laten dus vannacht. Beetje wennen aan temperaturen van 18 graden en het voelt met een trui/vest prima aan. Het is niet alsof je thuis uren achter elkaar stil zit :-)

En anders lekker kleedje op de bank, probleem ook opgelost.
Nou kijk, ik zit nu dus al op 18C. Morgen zal de temperatuur lager zijn, en zodra alles weer werkt zit ik weer met een helemaal koude woning en geef bakken geld uit om de temperatuur omhoog te krijgen en weer heel zuinig maar 4-5kuub per dag te verbranden. Ik ben trouwens op dit moment ook ziek en heb in ieder geval in de avond koorts.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:35

RvL

Tja ieder z’n ding maar overdag staat ie hier op 19-19,5 en ‘s avonds op 20-20,5. Ook hier 4 tot 5 kuub per dag op dit moment maar....

Wel in een hoekwoning uit 1977 met een oppervlak beneden van bijna 75m2 met een open hal richting voordeur en een serre van 18m2 op het noordoosten. Open trap, boven voorzien van een schuifdeur helpt ook niet. Totale oppervlakte 132m3.

Dus 4-5 kuub op 40m2 is erg veel. Laat de installatie eens nalopen. Misschien is er ergens een overloop of andere reden waardoor er erg warm water steeds retour gaat naar de ketel i.p.v. de vloerverwarming in

[ Voor 5% gewijzigd door RvL op 09-11-2018 19:22 ]

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Het energielabel is ook bepalend voor het puntenstelsel. En daarmee dus ook of het wel of geen vrije sector woning is.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 09-11-2018 21:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• O085105116N
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 16:54
Of een gaslek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markje1
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-06 21:10
Heb je een slimme meter? Zo ja, dan kan je deze zelf uitlezen via de p1 poort icm raspberry pi of iets soortgelijks. En als het goed is kan de slimme meter zelf zijn standen elk kwartier versturen naar de leverancier. Mogelijk kan je via een portal zien hoe het verbruik over de dag is.

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Amphiebietje
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 07:54

Amphiebietje

In de blubber

markje1 schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 12:38:
Heb je een slimme meter? Zo ja, dan kan je deze zelf uitlezen via de p1 poort icm raspberry pi of iets soortgelijks. En als het goed is kan de slimme meter zelf zijn standen elk kwartier versturen naar de leverancier. Mogelijk kan je via een portal zien hoe het verbruik over de dag is.
Gezien dat typenummers vinden en andere informatie verschaffen al erg moeilijk is, denk ik niet dat Oats dit gaat lukken...

Overigens is mij ook niet duidelijk waarom Oats gedurende de dag zijn woning loopt te verwarmen als hij op die tijden werkt en dus afwezig is. Dat is gewoon weggegooid geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-06 16:38
Goeie opmerking, al eens gekeken als de ketel helemaal afligt dat er niets veranderd op de teller? Testen op minimum een uur of 4 uiteraard.

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AMDFreak
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:31

AMDFreak

Intel is zo..

Ik betwijfel of je dan inderdaad een A-label woning hebt.

Zelf woon in een nieuwbouwwoning uit 2015 (met energielabel A), hier schommelt het verbruik tussen de 1 - 4 m3 per dag. Waarbij onze thermostaat lekker op 21/ 21,5 graden staat, 's nachts overigens gewoon uit, maar dan is het 's ochtends nog 20 graden in huis.

Totale woonoppervlakte 120m2

9x Jinko 420Wp = 3780wp - Zuid 35

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
4m3 gas met dit weer voor 40m2 opwarmen dat kan niet anders dan een defect of groot warmtelek zijn. Zelfs een woning met label G verbruikt minder.

Een groot deel van de defecten kun je makkelijk uitsluiten door een dag niet te verwarmen. Wat is je verbruik dan?

[ Voor 9% gewijzigd door Sethro op 11-11-2018 07:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
ben wel benieuwd of er dit weekend zonder stoken gas doorheen is gegaan?
Dat zou nl een lek betekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firestorm

Firestorm

@Anoniem: 1136097 lees deze topicstart eens door: Vragen over onze vloerverwarmingsinstallatie dat is de manier om een helder verhaal te omschrijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Anoniem: 1136097 nu al 20 graden stoken is niet zuinig. hier staat het op 18.5gr nu. verder ligt het eraan of je overdag stook en hoe je de temp in de nacht hebt. mooi zo'n energielabel, maar je kunt nog veel verbruiken door niet slim te stoken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 93986

20gr is een hele normale temperatuur. Ongeacht de tijd van het jaar. Dat jij het met 18,5gr comfortabel vind in huis is prima natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:35

RvL

Hackus schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 22:59:
@Anoniem: 1136097 nu al 20 graden stoken is niet zuinig. hier staat het op 18.5gr nu. verder ligt het eraan of je overdag stook en hoe je de temp in de nacht hebt. mooi zo'n energielabel, maar je kunt nog veel verbruiken door niet slim te stoken.
18,5 graden vinden de veel mensen niet comfortabel. Ook wij niet :)

Wel kun je de temperatuur aanpassen op de warmtebehoefte van de mens. Dat doe ik hier ook. Overdag staat de verwarming lager dan b.v. 's avonds: overdag ben je vaak bezig waardoor je het sneller warm zal hebben dan wanneer je 's avonds vermoeid op de bank zit.

Ik stook daarom overdag 19 - 19,5 graden en 's avonds gaat hij naar behoefte wat hoger. Vaak is die behoefte er ook overigens niet. Daarmee verstook ik op een dag als gisteren, als er de hele dag iemand thuis is, zo'n 4m3 per dag, maar wel op een veel grotere oppervlakte dan de TS, met verschillende factoren die de zuinigheid niet ten goede komen (hoekwoning uit '77 met label D, alu serre, open hal en trap).

De verwarming (ruim) voordat je naar bed gaat lager zetten scheelt ook een hoop verbruik. En uiteraard niet stoken als je niet thuis. Ik stook b.v. ook 's morgens de hut niet op als ik een half uur later naar m'n werk ga. De hele toko opstoken om vervolgens van huis te gaan :?

Om 4m3 per dag voor 40m3 te verstoken, moet je wel iets meer doen dan de temperatuur iets hoger te zetten. Dan is er echt iets aan de hand. Maar goed, aangezien de TS (@Anoniem: 1136097) niet meer reageert...

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15:36

Wailing_Banshee

You're Next

RvL schreef op woensdag 14 november 2018 @ 08:29:
[...]
De verwarming (ruim) voordat je naar bed gaat lager zetten scheelt ook een hoop verbruik. En uiteraard niet stoken als je niet thuis. Ik stook b.v. ook 's morgens de hut niet op als ik een half uur later naar m'n werk ga. De hele toko opstoken om vervolgens van huis te gaan :?
Wij verwarmen de woning wel 's morgens. Tenminste, een deel van de woning. Het is maar 19 graden, dus alleen tijdens hele koude nachten slaat hij echt aan, maar ik vind het wel prettig om in een warmere ruimte te douchen en ontbijten, of zelfs maar naar beneden te komen.

En ik vraag me af of het nou wel echt zo veel onzuiniger is om het dagelijkse opwarmen in twee delen te doen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
Wailing_Banshee schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:02:
[...]

En ik vraag me af of het nou wel echt zo veel onzuiniger is om het dagelijkse opwarmen in twee delen te doen...
Wat je niet opwarmt, kan ook niet afkoelen.

Jij zet toch ook niet s'ochtends alvast het bad aan, om s'avonds er in te gaan zitten. Kan je beter op het laatste moment doen vlak voordat je er in gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Leuk al die verhalen over opwarmen en afkoelen, maar TS heeft vloerverwarming. Die staat bij ons gewoon continue aan op 22,5. Stel je zet die op 21 dan zou ik die ook continue laten gaan, dat is bij (goed aangelegde) vloerverwarming veel efficiënter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Anoniem: 224360 schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:16:
Leuk al die verhalen over opwarmen en afkoelen, maar TS heeft vloerverwarming. Die staat bij ons gewoon continue aan op 22,5. Stel je zet die op 21 dan zou ik die ook continue laten gaan, dat is bij (goed aangelegde) vloerverwarming veel efficiënter.
Leuk dat verhaal, maar dat gaat alleen op bij een hele goede isolatie en een efficiente bron.
Heb je dat niet, kun je beter wél verlaging toepassen.

En met vloerverwarming de thermostaat op 22,5??? Ben je een verstokt nudist toevallig???

[ Voor 5% gewijzigd door MikeyMan op 14-11-2018 09:18 ]

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.