Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjank
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 22-03 08:59
Zou windows meer Ram gebruiken dan Mac?

Ik heb een XPS 13 en dan zit ik met wat tabs en wat Office bestanden echt al snel tegen 10GB ram in gebruik.

Zit te twijfelen om over te stappen naar 8 GB maar ben bang dat dat niet genoeg is dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:27

4POX

Everybody is wired

adjank schreef op dinsdag 21 mei 2019 @ 08:35:
Zou windows meer Ram gebruiken dan Mac?

Ik heb een XPS 13 en dan zit ik met wat tabs en wat Office bestanden echt al snel tegen 10GB ram in gebruik.

Zit te twijfelen om over te stappen naar 8 GB maar ben bang dat dat niet genoeg is dan?
Draai je Chrome?

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjank
Ja maak meestal wel gebruik van Chrome inderdaad. Scheelt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik zoek op het moment naar een opvolger van m'n huidige Macbook Air. Ik had Apple eigenlijk al uitgesloten vanwege de toetsenbord problemen maar nu er 'betere' toetsenborden voor de Pro en Air aan zitten te komen twijfel ik weer.

Ik zie overigens nergens genoemd worden wanneer de Air dan met een nieuw toetsenbord wordt geleverd. Een huidig model kopen en laten repareren is voor mij geen optie, dat kost te veel tijd en er zit hier geen Apple store in de buurt. Wachten op een 2019 Air dus waarschijnlijk of een Surface book kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 05-06 19:16
gold_dust schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:02:
Ik zoek op het moment naar een opvolger van m'n huidige Macbook Air. Ik had Apple eigenlijk al uitgesloten vanwege de toetsenbord problemen maar nu er 'betere' toetsenborden voor de Pro en Air aan zitten te komen twijfel ik weer.

Ik zie overigens nergens genoemd worden wanneer de Air dan met een nieuw toetsenbord wordt geleverd. Een huidig model kopen en laten repareren is voor mij geen optie, dat kost te veel tijd en er zit hier geen Apple store in de buurt. Wachten op een 2019 Air dus waarschijnlijk of een Surface book kopen.
Surface Books zijn erg mooi alleen als hier iets mee is dan vervangen ze deze met een refurbished model en lees daar toch vaak over dat deze er dan gewoon gebruikt uit zien.
Bedoel je overigens niet de Surface Laptop? Want een Surface Book kun je vergelijken met bijvoorbeeld een Macbook Pro en een Surface Laptop met een Macbook Air.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik bedoelde eigenlijk de Surface Pro 6 ... en niet de Surface book. Die is qua prijs vergelijkbaar met de Macbook Air, heeft een snellere cpu maar mist usb-c... Het mooie van de Surface Pro is dat het toetsenbord tenminste nog te vervangen is. Eigenlijk zijn zowel Apple als Microsoft niet optimaal op dit moment, Apple door de kwaliteitsproblemen en Microsoft door het gebrek aan usb-c. Wachten is op dit moment waarschijnlijk de beste optie.

De Surface book is qua prijs/kwaliteit voor mij niet interessant. Ik kijk nog wel naar de Lenovo X en T serie. Op dit moment is Lenovo waarschijnlijk de betere keuze maar het design is wel wat traditioneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:49
gold_dust schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 09:02:

Ik heb bij de release onmiddellijk de update van de oudere air naar de nieuwe gedaan. Ik heb geen idee waar al die geruchten van komen maar ik ben meer dan 100% tevreden met die update. Alle puntjes waaraan ik me 'stoorde' bij de oude zijn verholpen met de nieuwe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

adjank schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 07:39:
[...]

Ja maak meestal wel gebruik van Chrome inderdaad. Scheelt dat?
In het verleden stond Chrome er om bekend dat het veel geheugen verbruikt. Ze zijn wel bezig om dit omlaag te brengen. Nu vind ik Safari ook niet de zuinigste. Heb soms maar een paar tabbladen openstaan maar heb al 2,5 GB verbruik.

Nu kan ik werken met 8GB. De SSD kan het swappen erg goed opvangen. Maar ik ben soms wel benieuwd hoe de machine zou werken als ik toendertijd voor 16GB had gekozen.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjank
4POX schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 18:05:
[...]

In het verleden stond Chrome er om bekend dat het veel geheugen verbruikt. Ze zijn wel bezig om dit omlaag te brengen. Nu vind ik Safari ook niet de zuinigste. Heb soms maar een paar tabbladen openstaan maar heb al 2,5 GB verbruik.

Nu kan ik werken met 8GB. De SSD kan het swappen erg goed opvangen. Maar ik ben soms wel benieuwd hoe de machine zou werken als ik toendertijd voor 16GB had gekozen.
Ja precies, heb je vaak last van even herladen dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

adjank schreef op woensdag 22 mei 2019 @ 19:42:
[...]

Ja precies, heb je vaak last van even herladen dan?
Weinig. Een IOS device zal/kan niet swappen. Die gaat een pagina herladen als er geen geheugen meer is. Een OSX machine zal een pagina in zijn swap file plaatsen. Ik denk dat het ophalen van een pagina uit de swap file sneller zal gaan dan herladen.

Is 8GB voldoende. Tricky vraag. Apple verkoopt zijn machines met een vloeiende ervaring op het moment van verkoop. Daarna interresseert het hun niet echt meer. (Altijd de huidige producten hemelen ze de hemel in. Oude producten praten ze gewoon niet meer over)

Dus als je nu een machine met 8GB koopt zal het gewoon lekker draaien. 8GB is tegenwoordig best veel als je bedenkt dat veel programma's en bestanden afgelopen jaren gelijk zijn gebleven of zelf kleiner zijn geworden. 8GB is voldoende voor surfen en communicatie. Het zijn de besluiten die je in de toekomst gaat nemen die impact kan hebben. Misshcine wil je op een dag opeens video editen met FCP. Misschien komt er in de toekomst een nieuwe machine learning applocatie die veel voordeel van veel geheugen heeft.

Kleine aanvulling.

Ik heb een vermoeden dat de T2 chip in de nabije toekomst een grotere rol gaat krijgen. Dat die veel meer functies gaat overnemen van de Intel CPU. Het zou dus zomaar kunnen dat de Air een gratis speedbump hierdoor gaat krijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door 4POX op 23-05-2019 11:19 ]

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adjank
4POX schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 11:17:
[...]

Weinig. Een IOS device zal/kan niet swappen. Die gaat een pagina herladen als er geen geheugen meer is. Een OSX machine zal een pagina in zijn swap file plaatsen. Ik denk dat het ophalen van een pagina uit de swap file sneller zal gaan dan herladen.

Is 8GB voldoende. Tricky vraag. Apple verkoopt zijn machines met een vloeiende ervaring op het moment van verkoop. Daarna interresseert het hun niet echt meer. (Altijd de huidige producten hemelen ze de hemel in. Oude producten praten ze gewoon niet meer over)

Dus als je nu een machine met 8GB koopt zal het gewoon lekker draaien. 8GB is tegenwoordig best veel als je bedenkt dat veel programma's en bestanden afgelopen jaren gelijk zijn gebleven of zelf kleiner zijn geworden. 8GB is voldoende voor surfen en communicatie. Het zijn de besluiten die je in de toekomst gaat nemen die impact kan hebben. Misshcine wil je op een dag opeens video editen met FCP. Misschien komt er in de toekomst een nieuwe machine learning applocatie die veel voordeel van veel geheugen heeft.

Kleine aanvulling.

Ik heb een vermoeden dat de T2 chip in de nabije toekomst een grotere rol gaat krijgen. Dat die veel meer functies gaat overnemen van de Intel CPU. Het zou dus zomaar kunnen dat de Air een gratis speedbump hierdoor gaat krijgen.
Dat vermoed ik inderdaad ook, die T2 kan best wat overnemen.

Duidelijk in ieder geval, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Lees net dat de Air 2018 ook onder het repair-programma valt (keyboard issues). Iemand die dit van plan is te gaan laten doen en hier wil laten weten of er idd een 4th gen keyboard geplaatst wordt (i.p.v. het originele 3th gen keyboard)?

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van het nieuwe keyboard en of het zin heeft om deze te laten vervangen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M617573
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:34
Pepppie schreef op donderdag 23 mei 2019 @ 23:03:
Lees net dat de Air 2018 ook onder het repair-programma valt (keyboard issues). Iemand die dit van plan is te gaan laten doen en hier wil laten weten of er idd een 4th gen keyboard geplaatst wordt (i.p.v. het originele 3th gen keyboard)?

Ben erg benieuwd naar de ervaringen van het nieuwe keyboard en of het zin heeft om deze te laten vervangen!
Ik ga woensdag naar de Apple store om het keyboard te laten vervangen. Gevraagd naar een 4th gen keyboard, anders hoeft het niet. Ze zeiden dat ik die krijg. Nog even afwachten wel ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
M617573 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:01:
[...]

Ik ga woensdag naar de Apple store om het keyboard te laten vervangen. Gevraagd naar een 4th gen keyboard, anders hoeft het niet. Ze zeiden dat ik die krijg. Nog even afwachten wel ;-)
Top! Ben heel benieuwd ☺️👍🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:25
Mocht je twijfelen om een Air te kopen: nu met code KLNT2BBV5 voor 1172€ bij Officecentre en nog 7% cashback (ex btw) via bv cashbackxl van 68€. Net geen 1100€. Nette prijs als je het mij vraagt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Mijn MBA van Officecentre is binnen maar ik vraag mij (voor ik de folie eraf trek) of het om een NL model gaat. Er staat op de doos MBA 13.3 space gray/1.6ghz/8gb/128gb/kb-us/deu Bedoelen ze met “Deu” een Duitse versie? Of staat dat op alle dozen voor NL? Wil geen gedoe met verkeerde toetsenborden en zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:24
laredo schreef op dinsdag 4 juni 2019 @ 21:42:
Mijn MBA van Officecentre is binnen maar ik vraag mij (voor ik de folie eraf trek) of het om een NL model gaat. Er staat op de doos MBA 13.3 space gray/1.6ghz/8gb/128gb/kb-us/deu Bedoelen ze met “Deu” een Duitse versie? Of staat dat op alle dozen voor NL? Wil geen gedoe met verkeerde toetsenborden en zo...
Keyboard US...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laredo
Ik bedoelde vooral het stukje "Deu" achter de keyboard instelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20:40
Vandaag de MBA 2018 aangeschaft en geen spijt. Hij moet de iMac 2013 gaan vervangen. Voorlopig draaien ze nog samen. Heerlijk apparaatje is dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Na lang wikken en wegen toch maar een MBA'18 gekocht... voornamelijk omdat ik al in bezit ben van iPhone/AW/iPad wat gewoonweg goed met elkaar draait. Hoop dat de MBA een mooie toevoeging zal zijn.

Als die-hard windows gebruiker is het wel wennen. Allerlei poespasjes zoals muis in de hoeken bewegen wat meerdere desktops laat zien, de finder, bar boven in het scherm waar je je actieve apps/windows mee moet gebruiken tot aan een aparte plek voor applicaties (waar je schijnbaar ook je applicaties in moet uitpakken(!?))... heel wat anders dan het oh-zo-makkelijke windows.

Maar mooi is ie wel. Lekker licht, beetje klein vergeleken mn oude 17'' maar prima voor (mijn admin) werk.
Toetsenbord is wel zalig, beeld is prima en volgens mij is de batterij ook wel netjes.

Nu maar speuren naar applicaties/toevoegingen. Itsycal en Magnet hebben al een plekje gekregen :) .
Hoe zit het met antivirus? noodzakelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
Ik heb voor de 128GB versie gekozen. Het gemis aan opslagruimte maak ik wel weer goed met een externe HDD, als de tijd daar is. Voorlopig heb ik nog een goeie 90GB over en het belangrijkste deel werkt goed. Affinity Photo draait goed en ik kan er prima mee werken. In de loop van de komende maanden zal ik nog wel op zoek gaan naar een mooie oplossing voor een hub en verbinding met mijn externe 27' monitor. Tot nu toe (goed avondje spelen met het ding), ben ik erg tevreden. Hij draait al minimaal 5 uur en ik zit nog op 62% accu capaciteit.
In vergelijking met de iMac zijn de kleuren iets minder intens, maar ver boven acceptabel. Al met al, heel fijn machientje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krulliebol
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08-01 18:52
Wel jammer dat je er tegenwoordig niet meer zo makkelijk zelf andere onderdelen zoals geheugen in kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
Krulliebol schreef op zaterdag 8 juni 2019 @ 03:43:
Wel jammer dat je er tegenwoordig niet meer zo makkelijk zelf andere onderdelen zoals geheugen in kan zetten.
Meer vanuit het oogpunt om zelf reparaties uit te kunnen voeren, ben ik het met je eens. Mocht je te kort komen aan een Mac qua resources, dan heb je het verkeerde model gekocht, zeg ik maar altijd (smoes om niet teleurgesteld te hoeven raken).
Overigens, 10 jaar geleden had ik om deze reden absoluut geen dergelijk systeem gekocht, maar tegenwoordig moet een pc gewoon doen waar het voor gekocht is. Dat tweaken en upgraden heb ik een beetje achter me gelaten en het moet gewoon werken, zonder dat ik daar zelf allerlei truukjes bij uit hoef te halen. Dan is een Mac toch wel heel fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-06 10:42

Laguna

Connaisseur

Heeft iemand hier toevallig de mdstool geprobeerd?

https://mdsattacks.com

Ik krijg de telkens de melding dat het bestand dat gedownload is, is beschadigd.

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
Is er iemand die ervaring heeft met dit item op de Macbook Air 2018?

https://www.amac.nl/satec...hub-met-4k-hdmi-multiport

Het gaat mij dan vooral om de pasvorm en, ondanks dat het voor de MBP is ontworpen, ook op de MBA2018 past. Qua USB-C poorten heb ik daar niet veel zorgen om, maar het gaat me er meer om of het niet hoger is dan het toetsenbord gedeelte van de MBA2018, aangezien die toch dunner is dan een MBP van 2016.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:27
Poops_McGhee schreef op maandag 10 juni 2019 @ 17:58:
Is er iemand die ervaring heeft met dit item op de Macbook Air 2018?

https://www.amac.nl/satec...hub-met-4k-hdmi-multiport

Het gaat mij dan vooral om de pasvorm en, ondanks dat het voor de MBP is ontworpen, ook op de MBA2018 past. Qua USB-C poorten heb ik daar niet veel zorgen om, maar het gaat me er meer om of het niet hoger is dan het toetsenbord gedeelte van de MBA2018, aangezien die toch dunner is dan een MBP van 2016.
Geen ervaring mee, maar mij lijkt het vast klikken in beide usb c poorten niet zo handig. Ik heb een Anker gekocht voor 30 euro die slechts 1 usb c poort gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
Blik1984 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 19:56:
[...]

Geen ervaring mee, maar mij lijkt het vast klikken in beide usb c poorten niet zo handig. Ik heb een Anker gekocht voor 30 euro die slechts 1 usb c poort gebruikt.
Voor zover ik me kan voorstellen worden beide USB C poorten gewoon verlengd in de hub/dock, dus je hebt niet echt verlies van een USBC poort van je Macbook. Dat is ook niet het punt waarop ik twijfel bij dit dingetje, maar meer de formfactor en of deze niet boven de base van je laptop gaat uitsteken, omdat ie eigenlijk ontworpen is voor een dikkere MBP. Je krijgt er toch een paar extra poorten bij en kaartlezers (kan soms best handig zijn). De Ankers die ik heb gezien, bieden mij niet wat ik nodig heb als uitbreiding op de bestaande poortjes. Vandaar mijn overweging om de gelinkte te kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 19:27
Poops_McGhee schreef op maandag 10 juni 2019 @ 21:02:
[...]

Voor zover ik me kan voorstellen worden beide USB C poorten gewoon verlengd in de hub/dock, dus je hebt niet echt verlies van een USBC poort van je Macbook. Dat is ook niet het punt waarop ik twijfel bij dit dingetje, maar meer de formfactor en of deze niet boven de base van je laptop gaat uitsteken, omdat ie eigenlijk ontworpen is voor een dikkere MBP. Je krijgt er toch een paar extra poorten bij en kaartlezers (kan soms best handig zijn). De Ankers die ik heb gezien, bieden mij niet wat ik nodig heb als uitbreiding op de bestaande poortjes. Vandaar mijn overweging om de gelinkte te kopen.
Ik heb dus deze:

https://www.amazon.de/Ank...-ChromeBook/dp/B071JV4NPS

Zitten dezelfde zaken volgens mij en is wat flexibeler omdat die niet direct vastzit aan je MBA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
Blik1984 schreef op maandag 10 juni 2019 @ 23:40:
[...]

Ik heb dus deze:

https://www.amazon.de/Ank...-ChromeBook/dp/B071JV4NPS

Zitten dezelfde zaken volgens mij en is wat flexibeler omdat die niet direct vastzit aan je MBA
Het verschilt in zoverre dat de dock die ik wil aanschaffen beschikt over een 2e USB C poort, maar feitelijk maakt het inderdaad weinig verschil of je de poort nou op de Mac zelf overhoudt of op een dock.
Het prijsje voor de gelinkte Anker is wel wat zachter dan die van mijn linkje. Dat is zeker het overwegen waard. Persoonlijk heb ik liever iets zonder een extra kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Laguna schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:39:

Ik krijg de telkens de melding dat het bestand dat gedownload is, is beschadigd.
Iemand?

Antec Solo * Corsair HX-650 * Gigabyte EP45-UD3R * Intel Core2Duo E8400 * 4x Kingston 2GB DDR2 PC6400 * Intel Postville 80GB SSD * 4x WD5000AAKS 500GB raid5 * Sony Optiarc AD-7240S * Sapphire HD 5750 Vapor-X * Acer P235H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
M617573 schreef op vrijdag 24 mei 2019 @ 20:01:
[...]

En hoe bevalt het 4th gen toetsenbord? Ben erg benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo5
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-06-2024
Dochterlief gaat volgend jaar naar een onderwijsinstelling waar een Apple Mcbook Air gebruikt moet worden.
Mijn beeld: onhandig om op een onderwijsinstelling te laten betalen voor statussymbolen en fashion-statements - wel petje af hoe knap die marketing in elkaar steekt.
Welnu: hier zitten de kenners: kan ik typisch een back2school stunt verwachten zo her en der. Want de '2017' gebruikt een zwaar verouderde chip en de huidige serie lijkt qua specs stevig over-priced.
2) is een ssd upgrade redelijk uit (te laten) voeren, want dit is ook een bizar verhaal - en ik denk dat onder Trump niemand wacht op Amerikaanse (Apple-) cloud-gebruik.
3) Waar zijn nog goede deals te vinden? VS? China? Deze site is iets beperkt.

Thanks! Met veel respect voor Jobs, al ben ik er nog nooit voor de Apple marketing gevallen ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 4POX

4POX

Everybody is wired

mambo5 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:58:
Dochterlief gaat volgend jaar naar een onderwijsinstelling waar een Apple Mcbook Air gebruikt moet worden.
Mijn beeld: onhandig om op een onderwijsinstelling te laten betalen voor statussymbolen en fashion-statements - wel petje af hoe knap die marketing in elkaar steekt.
Welnu: hier zitten de kenners: kan ik typisch een back2school stunt verwachten zo her en der. Want de '2017' gebruikt een zwaar verouderde chip en de huidige serie lijkt qua specs stevig over-priced.
2) is een ssd upgrade redelijk uit (te laten) voeren, want dit is ook een bizar verhaal - en ik denk dat onder Trump niemand wacht op Amerikaanse (Apple-) cloud-gebruik.

Thanks! Met veel respect voor Jobs, al ben ik er nog nooit voor de Apple marketing gevallen ;).
Moet? Ik dacht dat er nu regels waren over de aanschaf van eigen materialen. Je kan studenten niet dwingen om een dure Apple te nemen. Youtube staat vol met creativelingen die de stap naar Windows hebben gemaakt en nog steeds geld verdienen. Maar je zult altijd docenten hebben die roepen dat je alleen een Apple kunt gebruiken in de creative wereld. In die wereld is maar 1 instrument wat belangrijk is. De brein van de studenten/creativelingen.

Waarom een juist een air?

Ik moet wel toegeven dat ik ook sterk de voorkeur aan Apple geef. Toch werk ik ook soms met Windows. Maar het gaat allemaal net wat moeizamer en langzamer. Windows blijft door het legacy verhaal altijd een beetje achter.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mambo5
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 03-06-2024
Webapplicaties bieden vrijheid. Vele scholen kiezen chromebook, ipad, wintel en deze ene klas Air.
Hoe vind je een (edu-)deal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enit
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11-06 23:08
mambo5 schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 23:58:

Ik ben het eens met de comment hierboven: Is een MacBook (Air) per se nodig voor de opleiding? Maar om je vragen te beantwoorden:

1. Ja Apple heeft vaak in augustus een Back to School actie waarbij je bijvoorbeeld een cadeaubon van €100 krijgt bij aanschaf van een MacBook. Je dochter kan ook de MacBook Air aanschaffen via surfspot.nl zodra zij student is. Naar mijn ervaring zijn de prijzen daar het meest gunstig. Surfspot heeft soms ook Back to School acties in de zomer, maar niet altijd op alle producten.

2. Nee je kunt niet zelf de SSD vervangen van een MacBook Air, dus je moet gelijk bij aanschaf de opslaggrootte kiezen die je wilt.

3. Apple producten zijn (iets) goedkoper in de VS en Hong Kong, maar naar mijn idee wegen de nadelen van importeren / belastingen / garantie niet op tegen de iets lagere prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laguna

Laguna

Connaisseur

Laguna schreef op zondag 9 juni 2019 @ 20:39:

Is het teveel gevraagd of iemand dit even kan controleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vooghel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:44

vooghel

Cunning linguist

Nederlands is makkelijker als je denkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15-06 20:52
Ik heb een vraag: ik ben in de markt voor een macbook pro. Nu heb ik eene zitten klikken op de Onderwijs Store en kan tot aan het betalen doorklikken. Er word niet gevraagd om een bewijs van inschrijving als docent of student. (Ben geen van beide). Blijkbaar kan ik dus de onderwijs korting krijgen. Ik kan de laptop zakelijk afschrijven dus dat helpt ook mee om de prijs te drukken. Is er iemand met ervaring mer het aanschaffen van een macbook op deze manier?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Dat komt omdat Apple steekproeven doet en dus niet alles en iedereen controleert (dat is namelijk gigantisch veel werk). Als je iets als student/medewerker besteld en je bent het niet dan is dat in principe valsheid in geschrifte wat in menig land een misdrijf is. De soep zal niet zo heet worden gegeten als hij wordt opgediend maar het is niet zo dat het zonder gevolgen blijft. Als je mazzel hebt wordt je order alleen geannuleerd.

Verder geldt het oeroude en simpele principe: schaf niet iets aan dat je niet kunt betalen. Dat toch doen is een garantie voor problemen.

[ Voor 4% gewijzigd door ppl op 10-07-2019 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
Ik heb de mijne een maand geleden nog voor 1199 kunnen aanschaffen. Ben ik ff blij dat ik niet even heb gewacht. Ondanks dat de prijzen met 100 euro gezakt zijn, zijn ze nog steeds 50 euro duurder dan wat ik ervoor betaald heb. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Poops_McGhee schreef op donderdag 11 juli 2019 @ 01:38:
[...]

Ik heb de mijne een maand geleden nog voor 1199 kunnen aanschaffen. Ben ik ff blij dat ik niet even heb gewacht. Ondanks dat de prijzen met 100 euro gezakt zijn, zijn ze nog steeds 50 euro duurder dan wat ik ervoor betaald heb. :D
Nee, de adviesprijs is gedaald en dat zegt (zelfs bij Apple) niet altijd wat over de laagste verkoopprijs.

As we speak is de goedkoopste MacBook Air 2018 1169 euro. Goedkoper dus dan jouw 1199 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137811

Vorig jaar een Macbook Air 2018 gekocht als vervanger van mijn Macbook Alu eind 2008. Op dat moment was de Macbook Pro met Touch ID (een vereiste voor mij) nog 2000 euro. Teveel prijs verschil. De Macbook Air voldoet prima. Ook het 3rd Gen keyboard tegenover 2nd Gen bij de instap Macbook Pro zonder Touch ID was een reden. Wel beetje balen dat nog geen jaar later de Macbook Pro met Touch ID 1500 euro is geworden.... 😬

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
Sinds 4 weken ben ik de eigenaar van een MacBook Air 2019 met de opties 512GB SSD en 16GB Memory.
Niet mijn eerste Macintosh, ik heb ook een iMac 27" 2017 model en daarvoor werkte ik al jaren met Hackingtosh. Maar dit is wel mijn eerste Macbook (werkte voorheen altijd met Windows laptops).

Ik twijfelde wel tussen een MacBook Pro en MacBook Air. Maar omdat de Pro alleen nog maar een touch bar heeft en geen normale F keys heb ik bewust voor de Air gekozen. CPU Rekenkracht is voor mij niet heel belangrijk. Mobiliteit, dus een goede accu en veel opslag wel. Ik reis best veel internationaal voor het werk... mede daarom was de Air doorslaggevend.

Nu ik er 4 weken mee heb gewerkt voldoet ie aan al mijn verwachtingen. De accu houd het minstens 8 uur vol. Het beestje kost veel geld.. maar tot nu toe elke euro waard. Hij voelt gewoon 'snel' aan, voor mij meer dan prima dus. Hij doet wat ie moet doen.. en wat ben ik blij dat ik nu ook een systeem onderweg heb met MacOS en geen Windows :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Vraagje tussendoor. Ik heb nu een 13" MacBook Pro uit 2017 (2,3GHz dualcore i5, 16GB ram, 512 GB ssd) die ik sinds kort weer zakelijk gebruik, meestal aangesloten aan een 4K-scherm. De laatste tijd merk ik dat hij daar moeite mee heeft. De muisaanwijzer stottert soms hinderlijk, ik zie geregeld strandballen en ik heb op mijn werkkamer een ventilator gezet om de fans van de MacBook Pro wat te ontlasten.

Ik ontwikkel onder andere apps voor iOS, daarvoor heb ik altijd Docker open, Xcode, Visual Studio Code, Paw, Sketch, Fork, Terminal en een paar browsers.

Ook maak ik Office 365-apps en -workflows. Dat doe ik in VMware Fusion met Windows 10. Daarin draai ik Visual Studio Code, Outlook, Excel, Word en PowerShell. Ik heb 8GB toegewezen aan de VM, dat zou op een standalone Windows-pc ook volstaan voor deze taken. Wanneer ik niet in Windows werk, zet ik de VM uit.

De vraag is nu wat ik kan doen om de performance te verbeteren.

Mijn man heeft een MacBook Pro uit 2018, een quadcore dus, ook met 16GB en 512GB. Hij gebruikt hem minder intensief dus we zouden kunnen ruilen. Zou dit voor mijn werk veel verschil maken?

Ook heb ik gelezen dat Parallels Desktop beter performt dan VMware Fusion. Klopt dat? Ik heb Parallels alleen gebruikt vóórdat Fusion bestond. Fusion gebruik ik al sinds de eerste versie, vanwege de uitwisselbaarheid van VM's met VMware Workstation.

Ik kan ook een remote VM in Azure opstarten. Dit doe ik af en toe wel, maar dat werkt niet altijd soepel bij klanten op locatie, daar ben ik afhankelijk van het plaatselijke (gast)netwerk. Voor een vpn-tunnel of zoiets naar een eventueel workstation thuis heb ik echt te weinig kennis.

Andere oplossingen die zeker werken zijn een Windows-laptopje erbij kopen of de MacBook Pro vervangen door een 15" met 32GB ram. Ik ben vooral benieuwd of het - voorlopig - zonder zo'n investering kan, en hoe. Hopelijk kan ik dan weer verder totdat de 13" MacBook Pro ook met 32GB ram wordt geleverd, want ik wil eigenlijk geen 15".

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meru94
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-06 14:06
https://www.apple.com/nl-edu/shop/back-to-school
Deze aanbieding ziet er toch te mooi uit om waar te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Kijk even op Amac.. al de hele maand -10%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice_1984
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 24-02 16:40
Ik heb gisteren mijn MacBook Air van een schone installatie voorzien. Op zich niks bijzonders maar het ziet er nu iets anders uit. Eerst was het opstarten een zwart scherm met een Apple logo en een balkje die zich vult. Nu start het meteen op naar de achtergrond en moet ik het wachtwoord invullen. Daarna vult het balkje zich bij dezelfde achtergrond. Het enige wat ik kan bedenken is dat het met inschakeling van Filevault te maken heeft. Kan iemand dat bevestigen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:54

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

@Maurice_1984 als je inderdaad je harddisk encrypt (filevault) wordt er tijdens het opstarten om je wachtwoord gevraagd om je harddisk te ontsleutelen en verder te kunnen gaan met het opstarten, daarom zie je een soort gelijk login scherm al vroeg tijdens het opstarten om vervolgens verder te gaan met het process.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meru94
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 14-06 14:06
Hoe maken de meesten hier hun MacBook proper? Gewoon met een vochtig doekje, maar kan dit geen kwaad voor het toetsenbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 18-04 23:02

Vmu

Rotatate

Laat maar & delete

[ Voor 131% gewijzigd door Vmu op 07-02-2020 09:34 ]

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JEL
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16-05-2020

JEL

Heeft iemand ervaring met de internetsnelheid van de Macbook Air 2019? Ik heb thuis glasvezel KPN 500 MB up/down, maar merk dat de internetsnelheid zowel wifi als bekabeld maximaal 300 Mb is (via Speedtest.net en KPN Speedtest). Met mijn werk pc (HP) haal ik wifi ongeveer 450 MB en bekabeld de volle 500 MB. Heb al van alles geprobeerd maar lukt gewoon niet. Met de Macbook Pro (2011) van mijn vrouw en Macbook Air 2018 van mijn zoon heb ik deze problemen niet. Deze werken draaien op High Sierra en mijn Macbook Air Catalina. Zou het hiermee te maken hebben? Sta op het punt om mijn Macbook Air bij de reparateur te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knakker2
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-12-2024
Air 2018 - laatste updates/OS geinstalleerd - 8gb ram - met 50 laadcycles niet echt extreem veel gebruikt sinds 02-2019

Met deze machine heb ik zo nu en dan zo uit het niets een zwart beeld. Batterij heeft genoeg prik.
Tot zover komt het beeld alleen terug als ik 'm dichtklap en weer open maak. In die tussentijd merk ik dat de toetsen die ik indruk tijdens dit zwarte beeld wel aangeslagen worden, maar hebben dus geen effect; beeld blijft zwart

Kan niet echt vinden dat dit een bekend probleem is, dus lijkt niet echt eeb 2018-kwaal.., Wat kan het dan zijn? Iets ernstigs? Is nu 3x de laatste maand voorgekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tux3.14
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:04
Ik heb zowel een MacBook Air 2019 als een iMac model van 2017. Beiden zijn voorzien van USB-C / Thunderbolt.
Als ik de MacBook Air met USB-C/Thunderbolt aansluit op mijn iMac, dan laat hij zelfs een beetje de accu op. Nou vroeg ik mij af of het ook mogelijk is om vanaf mijn iMac de SSD via USB-C/Thunderbolt te benaderen? Dit zou namelijk aanzienlijk sneller zijn dan over het netwerk. Ik heb al het e.e.a. opgezocht, maar niet echt wat nuttigs kunnen vinden.

Alvast vriendelijk bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:15
Ik heb sinds kort een MacBook Air 2018. Nu heb ik net een teams overleg gehad maar de camera vond ik echt heel slecht. Moet je nog iets instellen qua camera op de MacBook?

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
  • Laatst online: 17:47
Een lamp aanzetten helpt doorgaans een stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik1805
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:15
FrankHe schreef op vrijdag 9 april 2021 @ 20:11:
Een lamp aanzetten helpt doorgaans een stuk.
Ah oké. Heb ook een HP elitebook en die is aanzienlijk beter. Beeld is veel scherper

Woning:Hoekwoning uit 1972, HR++ glas, HR++ EPS parels, 109m2 woonoppervlak, radiatoren + HeatBooster(SDI) + eigenbouw ventilatoren, Quatt Mono + Intergas HRE, Tado V3, 5 zonnepanelen. Marstek Venus E 5.12 kWh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
De camera in de MacBook Air / Pro is niet met z'n tijd meegegaan en heeft een stuk meer licht nodig dan 'hedendaagse' camera's. Verder is de resolutie ook enigszins achtergebleven. Zowat iedere andere laptop of telefoon heeft een betere camera dan een MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimscholten
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 02-09-2021
Hoi allemaal, ik heb eind 2019 de Macbook Air 2019 aangeschaft en nog steeds erg blij mee! Alles werkt ook goed, alleen merk ik dat de laatste tijd de accu wel erg snel leeg gaat. Vaak is hij na 4 uur alleen op safari al leeg... Dit vind ik wel erg kort. Nu snap ik dat de accu minder wordt over tijd, maar heeft iemand misschien tips of ideeën wat ik hiermee kan? De batterijconditie staat nog wel op normaal.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankHe
Zou je een screenshot kunnen plaatsen van wat je ziet bij System Information - Power? Voorbeeld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4-oZ0aoeEMgymZ-Z2rv0xVU1cSA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5iHr07StIXRbYSffwDgndhcf.png?f=user_large

De interessante waarden zijn Full Charge Capacity en Cycle Count en maak het serienummer even onleesbaar.

@kimscholten

[ Voor 2% gewijzigd door FrankHe op 31-08-2021 14:52 . Reden: mention, kimscholten ]

• FrankHe
@kimscholten zonder het aanleveren van verdere info gaat het erg lastig worden om je te helpen.
Pagina: 1 2 3 Laatste