Vraagje tussendoor. Ik heb nu een 13" MacBook Pro uit 2017 (2,3GHz dualcore i5, 16GB ram, 512 GB ssd) die ik sinds kort weer zakelijk gebruik, meestal aangesloten aan een 4K-scherm. De laatste tijd merk ik dat hij daar moeite mee heeft. De muisaanwijzer stottert soms hinderlijk, ik zie geregeld strandballen en ik heb op mijn werkkamer een ventilator gezet om de fans van de MacBook Pro wat te ontlasten.
Ik ontwikkel onder andere apps voor iOS, daarvoor heb ik altijd Docker open, Xcode, Visual Studio Code, Paw, Sketch, Fork, Terminal en een paar browsers.
Ook maak ik Office 365-apps en -workflows. Dat doe ik in VMware Fusion met Windows 10. Daarin draai ik Visual Studio Code, Outlook, Excel, Word en PowerShell. Ik heb 8GB toegewezen aan de VM, dat zou op een standalone Windows-pc ook volstaan voor deze taken. Wanneer ik niet in Windows werk, zet ik de VM uit.
De vraag is nu wat ik kan doen om de performance te verbeteren.
Mijn man heeft een MacBook Pro uit 2018, een quadcore dus, ook met 16GB en 512GB. Hij gebruikt hem minder intensief dus we zouden kunnen ruilen. Zou dit voor mijn werk veel verschil maken?
Ook heb ik gelezen dat Parallels Desktop beter performt dan VMware Fusion. Klopt dat? Ik heb Parallels alleen gebruikt vóórdat Fusion bestond. Fusion gebruik ik al sinds de eerste versie, vanwege de uitwisselbaarheid van VM's met VMware Workstation.
Ik kan ook een remote VM in Azure opstarten. Dit doe ik af en toe wel, maar dat werkt niet altijd soepel bij klanten op locatie, daar ben ik afhankelijk van het plaatselijke (gast)netwerk. Voor een vpn-tunnel of zoiets naar een eventueel workstation thuis heb ik echt te weinig kennis.
Andere oplossingen die zeker werken zijn een Windows-laptopje erbij kopen of de MacBook Pro vervangen door een 15" met 32GB ram. Ik ben vooral benieuwd of het - voorlopig - zonder zo'n investering kan, en hoe. Hopelijk kan ik dan weer verder totdat de 13" MacBook Pro ook met 32GB ram wordt geleverd, want ik wil eigenlijk geen 15".
Apparticle SharePoint | Apps | Articles