Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 17:39
Thanks. Ik wilde ook graag een MacBook Air halen, maar heb 'm net in de winkel bekeken en vind het scherm erg tegenvallen. Het verschil met de Pro is duidelijk merkbaar. Dat vind ik toch wel jammer. Lees op MacRumors ook dat performance tegenvalt, merk jij dat ook? Ik denk dat deze MacBook voor mij toch iets te underpowered is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
MelvinW schreef op donderdag 8 november 2018 @ 18:48:
[...]

Thanks. Ik wilde ook graag een MacBook Air halen, maar heb 'm net in de winkel bekeken en vind het scherm erg tegenvallen. Het verschil met de Pro is duidelijk merkbaar. Dat vind ik toch wel jammer. Lees op MacRumors ook dat performance tegenvalt, merk jij dat ook? Ik denk dat deze MacBook voor mij toch iets te underpowered is..
Ik heb geen zware programma's op mijn Macbook staan, dus ik heb niet de power van een Pro nodig.

Verder bevalt mij het toetsenbord van deze nieuwe Air vele malen beter dan mijn vorige Pro (2017). Typen voelt vele malen prettiger aan.

Verder verbaas ik me echt over TouchID op deze nieuwe Air, die is werkelijk subliem te noemen.
Ik heb iPhones en een Pro 2017 gehad met TouchID (de Pro, met die gare niks meer dan een nutteloze gimmick TouchBar), maar TouchID op deze Air verslaat met lichtjaren TouchID alle iPhones en de Pro van 2017.

Maar je hebt gelijk wat betreft het beeldscherm van de Air; die is beduidend minder dan de Pro. En dat is mijn enige punt van kritiek van deze Air.

Mocht ik deze Air retourneren, dan is een Macbook Pro Retina 2018 sowieso geen optie voor mij.
Heb eerder een Pro gehad met TouchBar, maar wat ik net eerder aangaf; TouchBar is niks meer dan een gimmick en voor 90% van de gebruikers totaal nutteloos en eerder irritant in/tijdens je workflow.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Geert1976 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 19:01:
[...]

Ik heb geen zware programma's op mijn Macbook staan, dus ik heb niet de power van een Pro nodig.

Verder bevalt mij het toetsenbord van deze nieuwe Air vele malen beter dan mijn vorige Pro (2017). Typen voelt vele malen prettiger aan.

Verder verbaas ik me echt over TouchID op deze nieuwe Air, die is werkelijk subliem te noemen.
Ik heb iPhones en een Pro 2017 gehad met TouchID (de Pro, met die gare niks meer dan een nutteloze gimmick TouchBar), maar TouchID op deze Air verslaat met lichtjaren TouchID alle iPhones en de Pro van 2017.

Maar je hebt gelijk wat betreft het beeldscherm van de Air; die is beduidend minder dan de Pro. En dat is mijn enige punt van kritiek van deze Air.

Mocht ik deze Air retourneren, dan is een Macbook Pro Retina 2018 sowieso geen optie voor mij.
Heb eerder een Pro gehad met TouchBar, maar wat ik net eerder aangaf; TouchBar is niks meer dan een gimmick en voor 90% van de gebruikers totaal nutteloos en eerder irritant in/tijdens je workflow.
Als ik 'm zou kopen, dan is het niet om mijn Pro te vervangen, maar meer als laptop die ik meeneem als ik ga reizen. Gebruik daar nu een MacBook 12" 2016 max spec voor, wat ik nog steeds een geweldige MacBook vind. Ik wil best iets inleveren op portabiliteit, zolang ik daar maar betere performance voor krijg. Ik heb niet het idee dat de MacBook Air dat biedt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:14
Ik heb ze (de air 2018 en pro 2018) vandaag naast elkaar gezet in de Apple store en ongeveer op dezelfde heldherheid vergeleken. Ik vind het verschil in kleur erg meevallen. Zodra je de pro op volledige helderheid zet, dan spatten de kleuren er wel af ja. Nog een paar bevindingen:

-Het trackpad op de pro is groter heeft ook meer feedback op dezelfde setting.
-Het toetsenbord van de air lijkt iets minder travel te hebben
- Alle applicaties tegelijk openen duurt vrij lang, in tegenstelling tot de pro.
-Scrollen op de bild.de webpagina gaf wat vertraging
-Animaties, vegen swipen etc wel soepel
-Heerlijk, een nieuwe macbook zonder touchbar ^)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mast
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 18-09 14:16
Scrtz schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:38:
[...]

Air heeft toch hetzelfde vlindertoetsenbord als de Pro en macbook 12" nu?

Het enige nadeel aan de instap MPB op dit moment is dat die nog een 7e generatie i5 dualcore heeft, terwijl de 8e generatie standaard een quadcore betreft. Een heel stuk meer 'oompf' dus inderdaad zodra de instap MPB ook de update meekrijgt (als die dat uberhaupt nog wel krijgt)
En een erg kwetsbaar toetsenbord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:44
Ik heb de MBA 2018 nu 2 dagen in gebruik. Heb een korte 'review' toegevoegd met hetgeen wat mij op is gevallen in deze korte gebruikersperiode, wellicht hebben jullie hier nog iets aan bij het maken van de keuze.

[ Voor 56% gewijzigd door nMad op 09-11-2018 08:32 ]

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05-2024
Niet gelezen, maar inderdaad een Pro heeft veel meer kracht. En 150 euro kan net het verschil maken.

[ Voor 25% gewijzigd door TuffScout op 09-11-2018 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
TuffScout schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 09:30:
Niet gelezen, maar inderdaad een Pro heeft veel meer kracht. En 150 euro kan net het verschil maken.
inderdaad handig als je ook echt daadwerkelijk een Pro gebruiker bent, met bijv zware foto en/of videobewerking.

Maar het zou zonde zijn als je €150 extra uitgeeft voor een machine waar je wellicht nog niet eens 30% van de échte power gaat gebruiken.

Het valt mij op dat op diverse (internationale) fora laatste week maar lukraak de Macbook Pro (2017/2018) aangeraden wordt ivm het betere scherm, zelfs dus voor de casual user met een verre van bijzondere workload.
Dus zit je dan met je 'werkpaard' waar je eigenlijk niet eens echt gebruik van maakt.

Er zijn zat mensen die heel graag TouchID op de Macbook wilden , maar zonder die gare nutteloze TouchBar, waar je ook nog eens ruim €200 extra voor betaald.
Dan is deze Air toch wel een uitkomst; geen gare, totaal onpraktische TouchBar.
Maar wel een ultra bizar snelle TouchID (zeg maar gewoon instant unlocken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:00
10 euro verschil bij BCC.... https://www.bcc.nl/vergelijking?product=14842997,14822373

Dit maakt het wel lastig hoor vind ik.. Kiezen voor de Air voor het vernieuwde keyboard + touch ID + langere accu of de PRO voor extra power en beter scherm..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
finalmen schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 11:51:
10 euro verschil bij BCC.... https://www.bcc.nl/vergelijking?product=14842997,14822373

Dit maakt het wel lastig hoor vind ik.. Kiezen voor de Air voor het vernieuwde keyboard + touch ID + langere accu of de PRO voor extra power en beter scherm..
tsja, bizar dat prijsverschil.
Denk wel dat de nieuwe Air al over een paar weken/maanden in de aanbieding gaat bij diverse webshops, bijv tijdens Black Friday.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Dat lijkt mij dus echt niet last: een Pro, bij far.

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
THE_BASE schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:02:
[...]

Dat lijkt mij dus echt niet last: een Pro, bij far.
Maar wat nou als een klant echt héél graag TouchID op z'n Mac wil hebben? :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Geert1976 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:31:
[...]

Zo belangrijk is Touch ID toch ook alweer niet? Ik vind Apple Watch Unlock prettiger werken dan Touch ID. Voor admin wachtwoord invullen is Touch ID wel handig, maar ook dat wordt niet altijd ondersteund.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Geert1976 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 12:31:
[...]

Mij lijkt het ook handig, echter is Apple Watch net zo prettig. Voor wachtwoorden gebruik ik Sleutelhangertoegang en Apple Pay is er tot 2030 toch nog niet. :)

Ik had een keuze gemaakt voor de Pro. In mijn optiek is MacBook Air 2018 echt een MacBook 13".

EV3 GT LR  iPhone 17 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Pro 2 & Max

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
ah oke, dus én een Macbook Pro kopen én een Apple Watch, voor het handige unlocken van je Mac.

Tim & Co. zijn jullie eeuwig dankbaar voor dit advies ! keep them $$$$ coming ;)

@THE_BASE ik gebruik hier Apple Pay in Nederland al een tijdje met veel plezier (Apple Watch en iPhone, kwam er laatst achter dat ik mijn iPhone in principe thuis kan laten en Apple Pay nog steeds kan gebruiken met mijn Apple Watch)

[ Voor 43% gewijzigd door _Bailey_ op 09-11-2018 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
Ik wil toch graag een pro, omdat ik heel graag Unreal Tournament wil spelen en dat gaat niet op mijn huidige air uit 2014.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TuffScout
Waar zouden jullie een Macbook Pro 13 inch zonder touch en 128GB opslag kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
TuffScout schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:22:
Vandaag bij BCC, morgen weer ergens anders.

Gewoon prijzen in de gaten houden, dat is niet zo moeilijk toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
zo dan! in de VS heeft het bekende warenhuis MicroCentre nu al de nieuwe Macbook Air 2018 in de aanbieding; 8/128 en 8/256 varianten allebei met $200 korting (in store only!)

Dus voor de mensen die binnenkort een tripje hebben gepland in de VS en toch al deze Air wilden aanschaffen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aschja
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-09 22:50
Ik heb een aankoopadvies nodig voor mijn schoonmoeder.

Macbook Air vs iPad Pro

Benodigdheden.
- Facebook en dan met name de spelletjes die je daar op kan spelen.
- TV kijken op de camping via Wifi.

Ik weet dat ze die spelletjes nu gewoon via Safari op de Mac Mini speelt, geen idee of dat ook op de iPad kan. Is de Wifi antenne net zo krachtig als in de Macbook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 23:14
Geert1976 schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 19:36:
zo dan! in de VS heeft het bekende warenhuis MicroCentre nu al de nieuwe Macbook Air 2018 in de aanbieding; 8/128 en 8/256 varianten allebei met $200 korting (in store only!)

Dus voor de mensen die binnenkort een tripje hebben gepland in de VS en toch al deze Air wilden aanschaffen ;)
Zoiets zie je hier helaas nooit. Hier houden ze elkaar de hand boven het hoofd. Vraag me wel altijd af wie hier de kosten maakt, de webshop of Apple ook een deel? :X

Heb jij nog last van strandballen gehad of hier en daar een vertraging opgelopen? Merk je een verschil in snelheid met de pro?
Ik twijfel om van deze Air mijn eerste mac te maken :P , maar hier en daar twijfel ik nog of doorsparen voor de pro een beter plan is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Verwijderd

Na 3 dagen met de air heb ik geen spijt. Voor hetzelfde geld had ik de 2017 MBP nTB kunnen kopen. De extra kracht heb ik niet nodig. Het betere scherm is leuk. Maar het problematische toetsenbord deed me kiezen voor de Air. Ik merk niks van de "traagheid" van de processor. Geen strandballen. Alles werkt prima. Accuduur is lang. Macbook Air is licht en scherm is prima. Ik ga hier jaren plezier van hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
aschja schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:04:
Ik heb een aankoopadvies nodig voor mijn schoonmoeder.

Macbook Air vs iPad Pro

Benodigdheden.
- Facebook en dan met name de spelletjes die je daar op kan spelen.
- TV kijken op de camping via Wifi.

Ik weet dat ze die spelletjes nu gewoon via Safari op de Mac Mini speelt, geen idee of dat ook op de iPad kan. Is de Wifi antenne net zo krachtig als in de Macbook?
Als ik naar haar wensen kijk, dan denk ik dat ze beter af is met een iPad Pro. Ik zou dan wel de 12,9" aanraden, omdat ze ook TV wil kijken op de camping. Voor iOS heb je diverse Apps waarmee ze televisie zou kunnen kijken. Via de Facebook-App zal ze de meeste spellen wel kunnen spelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
noslen schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:26:
[...]

Zoiets zie je hier helaas nooit. Hier houden ze elkaar de hand boven het hoofd. Vraag me wel altijd af wie hier de kosten maakt, de webshop of Apple ook een deel? :X

Heb jij nog last van strandballen gehad of hier en daar een vertraging opgelopen? Merk je een verschil in snelheid met de pro?
Ik twijfel om van deze Air mijn eerste mac te maken :P , maar hier en daar twijfel ik nog of doorsparen voor de pro een beter plan is.
geen last van haperingen en de fan is ook nog niet 1x aangegaan. Snelheidsverschil tussen Air vs. Pro in de niet zware programma's is vrijwel niet merkbaar.
Maar goed, ik gebruik deze Air dan dus ook niet voor zware programma's.

Wil je een écht scherp, helder scherm? Dan raad ik aan om nog even door te sparen voor een Pro ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:04

4POX

Everybody is wired

Verwijderd schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 23:50:
Na 3 dagen met de air heb ik geen spijt. Voor hetzelfde geld had ik de 2017 MBP nTB kunnen kopen.
John Gruber zegt de MacBook PRO escape. Bekt ook veel beter :D

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21:44
Na 3 dagen met de air heb ik geen spijt. Voor hetzelfde geld had ik de 2017 MBP nTB kunnen kopen. De extra kracht heb ik niet nodig. Het betere scherm is leuk. Maar het problematische toetsenbord deed me kiezen voor de Air. Ik merk niks van de "traagheid" van de processor. Geen strandballen. Alles werkt prima. Accuduur is lang. Macbook Air is licht en scherm is prima. Ik ga hier jaren plezier van hebben
Ik deel je ervaring.

Het toetsenbord was bij mij wel echt de doorslaggevende factor. Als het toetsenbord van de MBP 2017 niet zo problematisch was geweest was dan was ik hier wel voor gegaan.

Ik heb meerdere collega's die 2016 & 2017 MBP's hebben en problemen ervaren met het toetsenbord waarbij sommige toetsen slecht werken.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
nMad schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 10:39:
[...]

Ik heb meerdere collega's die 2016 & 2017 MBP's hebben en problemen ervaren met het toetsenbord waarbij sommige toetsen slecht werken.
idem hier.

Toetsenbord van deze Air is duidelijk prettiger in gebruik dan de Pro van 2017.
Er is beduidend meer travel in de toetsen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:36
Ik heb besloten toch voor de Pro 2017 te gaan, met 16GB werkgeheugen en 128GB harddisk. Voor de prijs bij het ' koude blauw' kon ik het toch niet laten, ik ga voor de extra power en hoop dat het toetsenbord niet tegen gaat vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 16:48
Ik zou sowieso nog ff paar dagen wachten tot black friday. Dan gaat zon pro weer voor een 1000 euro weg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aGraPusher
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 17:49
TuffScout schreef op vrijdag 9 november 2018 @ 15:22:
Vandaag de spacegrey MBP 13" bij de mediamarkt gekocht voor EU 1279

Nefit EnviLine Tower Monoblock All Electic - 18x350wp (6300wp) Zuid - iPhone 14 Pro 128 GB Zilver - LG OLED 55” B16LA - Apple TV 4K 32GB – Sonos Beam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 22-09 00:37

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Familielid twijfelt erg tussen air 2018 en Pro 2017 (basisconfiguratie).
Het is erg moeilijk tussen die twee kiezen...

Review QNAP TS-230 NAS

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dutchredgaming schreef op zaterdag 10 november 2018 @ 16:52:
Familielid twijfelt erg tussen air 2018 en Pro 2017 (basisconfiguratie).
Het is erg moeilijk tussen die twee kiezen...
Dat is het zeker. Als de 2017 een 3th gen keyboard had was ik voor die gegaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Dezelfde ervaring voor mij. Ik heb sinds de release deze air. Mijn vorige laptop was een macbook pro early 2011.
Schrikbarend hoeveel de techniek in het scherm, accuduur en toetsenbord vooruit gegaan. Mjin doorslag tussen de pro en de air was de accuduur.
Tijdens het streamen via rtlxl ging de fan wel hard aan en liep de temperatuur van de processor op tot boven de 70 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GrtA
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-09 17:59

GrtA

TEH

_Rayman_ schreef op maandag 12 november 2018 @ 04:24:
[...]

Dezelfde ervaring voor mij. Ik heb sinds de release deze air. Mijn vorige laptop was een macbook pro early 2011.
Schrikbarend hoeveel de techniek in het scherm, accuduur en toetsenbord vooruit gegaan. Mjin doorslag tussen de pro en de air was de accuduur.
Tijdens het streamen via rtlxl ging de fan wel hard aan en liep de temperatuur van de processor op tot boven de 70 graden.
Dit helpt met het maken van mijn keuze :). Mijn huidige MBP is uit 2010 en die loopt nu echt op z'n laatste benen. De touchbar MBPs zijn me toch echt te duur en de non-TB vind ik te risicovol vanwege de keyboardperikelen.

Maar eerst toch even langs de winkel om ze in het echt te bekijken en te betasten. Ik ben benieuwd naar de travel van het Air keyboard...

I can hold my breath for ten minutes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:52
YouTube: 2018 MacBook Air vs 13" MacBook Pro & Old MacBook Air

Kwam nog een aardige vergelijking tegen, misschien interessant voor de mensen die nog twijfelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippewit
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 29-04 01:23
Charly schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:09:
YouTube: 2018 MacBook Air vs 13" MacBook Pro & Old MacBook Air

Kwam nog een aardige vergelijking tegen, misschien interessant voor de mensen die nog twijfelen.
Helaas doet ook deze review niet veel meer dan wat veel andere reviews tegenwoordig doen: de specs die je overal kan opzoeken nog eens navertellen.

Deze review hier vind ik veel waardevoller. De reviewer heeft de laptop tenminste een tijdje gebruikt in het echte leven. Daar heb je volgens mij vaak meer aan dan "volgens de benchmarks is deze een klein beetje beter dan dat".

Zelf heb ik net de Air besteld. Uiteindelijk is dit voor ons de laptop "voor erbij". Zodat mijn vrouw wat kan werken op de trein, ik mijn presentaties kan geven bij klanten, en de kinderen hun schoolwerk kunnen doen. Op basis daarvan dan toch maar gekozen voor de Air, die een betere batterij heeft dan de pro, een (naar het schijnt) beter keyboard dat minder gevoelig is voor vuil (ook handig met kinderen in huis) en taps toe loopt, wat aangenamer is om je handen op te laten rusten bij het typen.

Ik hoop dat het een upgrade is voor onze Air uit 2013, die intussen nog exact 5 minuten zonder kabel kan en waar van user account wisselen ongeveer 2 minuten regenboogbol oplevert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
kippewit schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:08:
[...]

Helaas doet ook deze review niet veel meer dan wat veel andere reviews tegenwoordig doen: de specs die je overal kan opzoeken nog eens navertellen.
Ieder zn ding. Ik vond het wel handig dat ze de apparaten naast elkaar vergelijken. Zo je kunt zien wat nou eigenlijk het verschil is in afmetingen, oppervlakte van de touchpad, een indruk krijgt van het verschil in scherm, etc..

qua informatie verder weinig nieuws idd. Alleen dat verhaal over de verschillen in de voeding had ik nog niet eerder gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:25
GrtA schreef op maandag 12 november 2018 @ 17:15:
[...]

Dit helpt met het maken van mijn keuze :). Mijn huidige MBP is uit 2010 en die loopt nu echt op z'n laatste benen. De touchbar MBPs zijn me toch echt te duur en de non-TB vind ik te risicovol vanwege de keyboardperikelen.

Maar eerst toch even langs de winkel om ze in het echt te bekijken en te betasten. Ik ben benieuwd naar de travel van het Air keyboard...
Schande dat ze die toetsenborden bij het model zonder touchbar niet ge-update hebben. Kennis van me heeft inmiddels 2 keer het toetsenbord van dit model laten vervangen. Sowieso een schande dat een bedrijf dat al zolang notebooks maakt zo'n slecht toetsenbord maakt. Zowel de feel als de kwaliteit. Ik denk dat niemand het erg zou vinden als de notebook 1mm dikker is en er een toetsenbord als dat van de vroegere MacBook pro's in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 23:30:
[...]

Schande dat ze die toetsenborden bij het model zonder touchbar niet ge-update hebben. Kennis van me heeft inmiddels 2 keer het toetsenbord van dit model laten vervangen. Sowieso een schande dat een bedrijf dat al zolang notebooks maakt zo'n slecht toetsenbord maakt. Zowel de feel als de kwaliteit. Ik denk dat niemand het erg zou vinden als de notebook 1mm dikker is en er een toetsenbord als dat van de vroegere MacBook pro's in zit.
Tegelijkertijd blijf je toch wel Apple sponsoren, daar ben ik zelf mee gestopt. Heb mijn Air verkocht en heb nu dus gewoon een veel betere Thinkpad voor veel minder.
Daarbij zeg ik niet dat Apple slecht is. Maar ik ben daar niet geschikt voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Dancing_Animal schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 23:30:
[...]

Zeker mee eens. Na het eerste Butterfly in de MacBooks hoorden ze al klachten. Dat je het verbetert is nog te begrijpen. Maar als dat ook klachten geeft, ga dan niet weer verder, maar staak die ontwikkeling en maak een product een mm dikker voor een goed toetsenbord.

Met dit soort dingen zeg ik nog altijd: Steve had dit nooit zo gedaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Het is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar ik snap het geklaag over die toetsenborden eerlijk gezegd niet zo. Is het het beste toetsenbord ever? Nee, maar ik kan er -zeker voor een laptop- prima mee leven.

Het bevalt mij beter dan die op mijn werk Dell en mijn oude privé Windows laptop... En dan heb ik dus nog de oude versie ook.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Charly schreef op woensdag 14 november 2018 @ 09:32:
Het is natuurlijk een persoonlijke kwestie, maar ik snap het geklaag over die toetsenborden eerlijk gezegd niet zo. Is het het beste toetsenbord ever? Nee, maar ik kan er -zeker voor een laptop- prima mee leven.

Het bevalt mij beter dan die op mijn werk Dell en mijn oude privé Windows laptop... En dan heb ik dus nog de oude versie ook.
Dit toetsenbord biedt vrijwel geen feedback en je voelt ook bijna de overgang tussen de toetsen niet dus dan neem je weleens de verkeerde toets. Sommige mensen tikken sneller wanneer de toetsen duidelijke feedback geven.
Ik begrijp dat ze er geen gamingtoetsenbord met Cherry MX switches in kunnen plaatsen, maar de MacBook pro toetsenborden van voor de unibody modellen tikten heerlijk. Maarja, die wiebelden volgens Apple te veel (volgens hun promofilmpje voor de nieuwe toetsenborden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu
  • Laatst online: 15-07 11:08

Vmu

Rotatate

Helemaal mee eens.
Ik heb de nieuwe air dus nu een week in gebruik en ik begin langzaam te wennen aan het toetsenbord. Dat van mijn air uit 2013 is echt zoveel fijner. Op dit nieuwe toetsenbord voel je veel minder goed wat je doet, ze zitten bovendien dichter op elkaar en de pijltjestoetsen missen die duidelijk vorm. Van mij hadden ze hem best wel een klein beetje minder klein mogen maken als dat een beter toetsenbord betekent.
Het nieuwe trackpad vind ik ook erg wennen, als ik te hard druk dan gebeurt er iets anders wat ik eigenlijk nooit gebruik.
Anyway, ik ben erg blij met hoe soepel alles op deze loopt vergeleken met mijn oude air, die was echt op dus ik ben blij.
Haalt iemand de beloofde 12 uur of zo accuduur? Ik zit voornamelijk in vrij veel browserschermen en wat lichte apps ernaast.
Ik ben gestopt met Firefox omdat ik dat echt niet haal en gebruik nu Safari.
Heb een half uurtje terug mijn lader ontkoppeld en heb nog 96% met een voorspelde accuduur van 7,5 uur resterend. Daarnet stond het nog op 5,5 uur.
Gisteren haalde ik ongeveer 8 uur met 10% over. Ik denk dat dit wel realistisch is maar dat betekent dus wel dat ik toch nog op moet letten dat ik goed opgeladen de deur uit ga en een laadkabeltje in mijn tas heb voor de zekerheid.
O ja en die Touch ID, geweldig!

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 13-06 17:10
Ik wil mijn zakelijke iPad vervangen voor een Macbook. Een kleine.. Deze wil ik ook gebruiken als 'iPad' privé.
Het zal vooral een macbook zijn voor internetten en notities maken. Geen zware taken.

Ik zit nu te kijken of het dan een Macbook 12 inch moet worden of een nieuwe Macbook air. Wat is wijsheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Citroentaart schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:01:
Ik wil mijn zakelijke iPad vervangen voor een Macbook. Een kleine.. Deze wil ik ook gebruiken als 'iPad' privé.
Het zal vooral een macbook zijn voor internetten en notities maken. Geen zware taken.

Ik zit nu te kijken of het dan een Macbook 12 inch moet worden of een nieuwe Macbook air. Wat is wijsheid.
Ik ben zelf een groot fan van 12" MacBook. Erg fijn formaat en perfect voor simpele taken. De MacBook Air heeft wel betere specificaties, maar is ook iets groter en zwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
MelvinW schreef op dinsdag 20 november 2018 @ 14:38:
[...]

Ik ben zelf een groot fan van 12" MacBook. Erg fijn formaat en perfect voor simpele taken. De MacBook Air heeft wel betere specificaties, maar is ook iets groter en zwaarder.
ja, dat had ik ook gezien. 200 gram zwaarder. Ik denk dat de specs van de Macbook (i5) prima zijn. Alleen aardig prijzig nog. De nieuwe Air is dan iets goedkoper.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D. Ninjai
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:43
Wat een gezeik op de frontpage over de prijzen en de specs van de nieuwe Air. Snap het wel maar dan koop je hem gewoon niet. Ik heb hem gekocht omdat ie er slick uitziet, heerlijk typt en prima voldoet naar mijn behoeften; dun, compact, studie, vakantiefoto's en filmpjes monteren met Photoshop en Premiere wil prima. Voor 150eu meer een Macbook Pro met een snellere i5 is leuk maar het formaat van de Air icm touch id bevalt mij meer. Laat mij lekker :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bakkenist
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 18-09 19:30
Ik sta op het punt om zakelijk een Air aan te schaffen. Nu blijkt er een fenomeen "Black Friday" te bestaan, waar ik an sich helemaal niets mee heb, maar mocht ik een voordeeltje kunnen behalen bij de aanschaf van m'n Macbook: why not?

Iemand ervaring met deze uit de VS geïmporteerde gekte en de impact die het heeft op de diverse webshops waar ik een Air zou kunnen scoren? Ik vermoed dat Apple hier zelf niet aan meedoet - Apple kennende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ascension
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:24
Bakkenist schreef op woensdag 21 november 2018 @ 12:46:
Ik sta op het punt om zakelijk een Air aan te schaffen. Nu blijkt er een fenomeen "Black Friday" te bestaan, waar ik an sich helemaal niets mee heb, maar mocht ik een voordeeltje kunnen behalen bij de aanschaf van m'n Macbook: why not?

Iemand ervaring met deze uit de VS geïmporteerde gekte en de impact die het heeft op de diverse webshops waar ik een Air zou kunnen scoren? Ik vermoed dat Apple hier zelf niet aan meedoet - Apple kennende.
https://www.apple.com/nl/shop/gifts/shopping-event

Ik zou even wachten tot vrijdag :-)

• Citroentaart
Om nog eens terug te komen op de Macbook Air 2018. Ik (en zoals veel meer andere) twijfel erg over welke aan te schaffen. Een nieuwe Air of een 13 inch Pro? De pro is 20 euro duurder. De kracht van de Pro heb ik niet nodig. Het enige wat me dwars zit is het scherm. Die is van de Pro veel beter.

De Air wordt een vervanger van mijn iPad air. Dus zal ook een beetje als iPad 'gebruikt' worden.
De Pro is iets zwaarder, maar ook iets dunner. (bij het dikste deel). De Pro is van 2017 met een toetsenbord wat minder prettig is begrijp ik hier?

Wat zou jij doen?

Ik neig naar de Pro vanwege het scherm. Maar die is wel weer een jaar oud en is die wel licht genoeg om lekker op de bank te gebruiken? En het toetsenbord?

[ Voor 12% gewijzigd door Citroentaart op 22-11-2018 11:07 ]

• keanu_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:03
Citroentaart schreef op donderdag 22 november 2018 @ 10:44:
Om nog eens terug te komen op de Macbook Air 2018. Ik (en zoals veel meer andere) twijfel erg over welke aan te schaffen. Een nieuwe Air of een 13 inch Pro? De pro is 20 euro duurder. De kracht van de Pro heb ik niet nodig. Het enige wat me dwars zit is het scherm. Die is van de Pro veel beter.

De Air wordt een vervanger van mijn iPad air. Dus zal ook een beetje als iPad 'gebruikt' worden.
De Pro is iets zwaarder, maar ook iets dunner. (bij het dikste deel). De Pro is van 2017 met een toetsenbord wat minder prettig is begrijp ik hier?

Wat zou jij doen?

Ik neig naar de Pro vanwege het scherm. Maar die is wel weer een jaar oud en is die wel licht genoeg om lekker op de bank te gebruiken? En het toetsenbord?
Ik zou ze gewoon beiden even in het echt bekijken. Wij weten niet van welk gewicht jij stijl achteroverslaat en niet hanteerbaar werkt op de bank ;), of dat jij het toetsenbord minder prettig vindt. Al de ervaringen hier zijn natuurlijk subjectief.

Je zegt jaar oud, maar de hardware is sneller en het scherm beter, dus vooralsnog lijkt dat jaartal niet doorslaggevend toch? Volgens mij is bij jou het 'gebruiksgemak' doorslaggevend.

[ Voor 6% gewijzigd door keanu_ op 22-11-2018 15:15 ]

• Citroentaart
keanu_ schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:13:
[...]

Ik zou ze gewoon beiden even in het echt bekijken. Wij weten niet van welk gewicht jij stijl achteroverslaat en niet hanteerbaar werkt op de bank ;), of dat jij het toetsenbord minder prettig vindt. Al de ervaringen hier zijn natuurlijk subjectief.

Je zegt jaar oud, maar de hardware is sneller en het scherm beter, dus vooralsnog lijkt dat jaartal niet doorslaggevend toch? Volgens mij is bij jou het 'gebruiksgemak' doorslaggevend.
Klopt. Sneller en beter scherm. Alleen het toetsenbord, daar hoor ik nogal wat klachten over van de 13 inch Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valderrama
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 19:39
Nul komma nul problemen met het toetsenbord op een MacBook Pro 13 inch hier. Nog nul keer last gehad van een haperende of niet werkende toets, nul last van de mindere travel.

Sterker nog, ik zou willen dat mijn iMac 2017 5k hetzelfde soort toetsenbord zou hebben als de MacBook Pro. Ik vind de toetsen van het standaard meegeleverde toetsenbord juist te veel travel hebben en het maakt nog meer geluid ook tijdens het typen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Sinds augustus 17' gebruikte ik een iPad pro 10.5 256Gb als meest gebruikte 'computer' want ik heb geen desktop plek meer. (autocorrectie op i productnamen :/ ) Na de presentatie van apple met nieuwe hardware leek een nieuw model 12.9 iPad me wel wat. Of toch weer eens een laptop want ik heb wat studie te doen en groter scherm met de gebruikelijke computer mogelijkheden leek me ook wel weer fijn. Draagbaarheid van een iPad vind ik wel top; de eerste concessies.

Andere laptops ben ik wel gaan vergelijken maar vond met vergelijkbare specs vooral 1080p schermen en een iPad gewend zijnde vind ik dat eigenlijk een te lage resolutie gezien kijkafstand en formaat.
De 128Gb opslag van de macbook '18 leek me wat te weinig maar die meerprijs voor extra ram en opslag (250,- voor 128Gb) vind ik te hoog. Dus een basisconfiguratie besteld om te proberen denk dat het voorlopig wel voldoet.
Alles loopt wel soepel behalve games dus daar heb ik dan ook geen ruimte voor nodig. Als een video export bijvoorbeeld 30 minuten duurt ipv 20 vind ik dat toch nog zo lang dat ik er niet op ga zitten wachten dus dat maakt me niet veel uit.
Als ik wat aan de slag wil met een andere VM, docker oid loop ik misschien wel tegen beperkingen aan. Het is de vraag of dat vervelender is dan meer geld uitgeven of maar helemaal niet aan te schaffen.

Voor video en muziek gebruik ik streaming diensten en eigen materiaal kan ook op: de pc (is toch meer strorage/game server), (i)cloud of andere externe opslag.
Ander voordeel van het 'apple ecosysteem' vind ik de iCloud etc maar ook de foto en imovie app vind ik wel handig, vooral zo lang ik een iPhone en/of ipad gebruik. (voorheen gebruikte ik met name darktable en kdenlive op Linux of affinity photo en imovie op de iPad)

De pro wel overwogen wegens het kleine prijsverschil maar ben toch geen professioneel mac gebruiker :+ Ik mis eigenlijk wel een macbook gaming want daar zijn ze geen van allen goed in ;) maar het os schijnbaar ook niet echt (minder geoptimaliseerd?). Via Steam op de pc streamen naar de macbook gaat prima.
Een Touch Bar heb eigenlijk geen interesse in en zou de knoppen ook missen, zou liever pro-motion zien en gewoon een esc knop voor professioneel vi gebruik ;)

Minder vermogen van de cpu heeft toch ook wel een voordeel want een cpu zet dat om in warmte en aangezien die van de air zuiniger is zou die koeler zijn. Een behuizing die niet warm wordt en gewoonlijk met passieve koeling toe kan vind ik een groot voordeel. Mijn vorige laptop vas een Sony Vaio met een core2duo en die werd gewoon vervelend heet. De thinkpads van m'n werk gebruikte ik altijd op een bureau en dan is warmte weer geen probleem.
Enkele reviewers vermelden dat verschil van temperatuur met de pro ook waarbij die laatste toch wel aanzienlijk warmer zou worden. Zelf heb ik dat niet vergeleken maar plus punt voor de air wat mij betreft met gebruik op de bank etc.

Helderheid is zeker ook zo'n upgrade punt om je een pro te verkopen maar die gebruik ik meestal niet op maximaal. Buiten of in 'goed' verlichte ruimte zou meer helderheid wellicht fijn zijn. Helaas doet het niets aan reflecties waar ik met de iPad pro ook last van heb en uit direct licht heb ik dan weer minder helderheid nodig.
Uiteindelijk is het zoals ik bovenaan m'n post al begon met iPad vs macbook toch een en al concessies doen, eventueel nadelen accepteren en/of meer betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
Valderrama schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:58:
Nul komma nul problemen met het toetsenbord op een MacBook Pro 13 inch hier. Nog nul keer last gehad van een haperende of niet werkende toets, nul last van de mindere travel.

Sterker nog, ik zou willen dat mijn iMac 2017 5k hetzelfde soort toetsenbord zou hebben als de MacBook Pro. Ik vind de toetsen van het standaard meegeleverde toetsenbord juist te veel travel hebben en het maakt nog meer geluid ook tijdens het typen.
Precies; hier ook geen enkel probleem en toetsenbord is een kwestie van wennen. Dat duurde even ja, maar nu vind ik toetsenborden van normale computers vaak niet prettig i.v.m. een te grote travel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Het is een Macbook Air geworden van €999,- :D

(ex. btw :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finalmen
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 18:00

Om mezelf te quoten.. de Pro is nu 50 euro goedkoper dan de air ;-)

• FrE911
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:58
Sinds een paar dagen een uiterst tevreden Macbook Air 2018 gebruiker. Komende van de vorige Macbook Air waar ik ook heel tevreden over was is dit toch een grote upgrade wat mij betreft. Ook een heel goeie deal gedaan. Een jaar geleden een 1 maand oude Macbook Air gekocht voor 800 euro. Deze vorige week voor 900 euro verkocht en voor 1005 euro de nieuwe versie kunnen kopen.

• syltheboy
  • Niet online
FrE911 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:14:
Sinds een paar dagen een uiterst tevreden Macbook Air 2018 gebruiker. Komende van de vorige Macbook Air waar ik ook heel tevreden over was is dit toch een grote upgrade wat mij betreft. Ook een heel goeie deal gedaan. Een jaar geleden een 1 maand oude Macbook Air gekocht voor 800 euro. Deze vorige week voor 900 euro verkocht en voor 1005 euro de nieuwe versie kunnen kopen.
Zo, nog 100 euro winst gemaakt ook! _/-\o_ Dan heeft de upgrade je weinig gekost. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door syltheboy op 29-11-2018 20:45 ]

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
FrE911 schreef op donderdag 29 november 2018 @ 20:14:
Wat zijn volgens jou de grootste verschillen tussen het nieuwe model en het oude?

Ik vraag dit alleen ter verificatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Kwa performance merk ik met mijn gebruik geen verschil. De vorige deed zijn taak al volledig naar mijn zin. Deze doet zeker niet onder.

De rest is enkel maar een vooruitgang. Behuizing is er op vooruit gegaan. Ik heb nu de space grey versie en die ziet er gewoon stukken meer up to date uit. Logisch gezien de leeftijd van de vorige.

Scherm is niet te vergelijken met de vorige. Volgens de reviews nog niet dat van de pro maar ik heb geen vergelijk en merk het verschil dus niet.

Fingerid is handig.

Klavier is wat wennen maar tot nu toe kan ik best wel appreciëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Valderrama schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:58:
Travel en clickyness zijn een gevalletje persoonlijk voorkeur. De problemen met de keys zijn echter iets waar je op dit moment nog niks zinnigs over kunt zeggen omdat bij de klagers die problemen pas na ongeveer een half jaar ontstaan (m.u.v. een aantal waarbij er eerder sprake is van een maandagmorgenmodel, iets wat altijd zal voorkomen).
Ik vind ze vooral responsiever omdat de feedback veel directer en "scherper" is; het sluit beter aan op een keyboard met Cherry MX Blue of Brown switches. Bij de oude modellen vond ik het toetsenbord nogal zompig. Daar kreeg ik dan weer pijnlijke vingers van. Zoals gezegd, dit is allemaal sterk persoonlijk en de reden waarom de ervaringen van type-comfort nogal uiteenlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Citroentaart schreef op donderdag 22 november 2018 @ 15:26:
[...]

Klopt. Sneller en beter scherm. Alleen het toetsenbord, daar hoor ik nogal wat klachten over van de 13 inch Pro.
Nogal wat klachten ja, en dan met name de gebruik(st)ers die eten boven hun macbook van meer dan 100 Euro :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisweb
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:18
Verwijderd schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:53:
[...]

Nogal wat klachten ja, en dan met name de gebruik(st)ers die eten boven hun macbook van meer dan 100 Euro :z
Bullshit. Ik heb nog nooit boven mijn MacBook gegeten, maar heb bij de MacBook Pro, zowel de modellen van 2016 als 2017 toch meerdere keren het toetsenbord moeten laten vervangen. Dat heeft niets te maken met slechte gewoontes of het onjuist gebruik van een product, maar met een flinke portie ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ppl
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Bullshit. Het is niet beperkt tot maar liefst 1 oorzaak, er zijn er meerdere.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Nou ja, een Macbook vol met koeienpoep zal Apple niet meer ter reparatie aannemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Even heel wat anders. Ik haal die 12 uur batterij niet. Eerder 6 of 7....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rKyXBtP1WM2nPLwgc2gYy4OI/thumb.png

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? En wat gebeurt er eigenlijk als ik hiermee naar de Genius bar ga? Ben ik dan mijn laptop eerst een paar dagen kwijt en zitten ze ondertussen fijn in mijn files te grasduinen?
Ruilt Apple hem om voor zo een klacht?

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Vmu schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:23:

[Afbeelding]

Heeft iemand anders hier ook ervaring mee? En wat gebeurt er eigenlijk als ik hiermee naar de Genius bar ga? Ben ik dan mijn laptop eerst een paar dagen kwijt en zitten ze ondertussen fijn in mijn files te grasduinen?
Ik weet niet hoe je gebruik er uit ziet, maar ik hoor om mij heen dat welke browser je gebruikt serieus invloed heeft op hoe lang je met je accu doet.

Tenzij er aantoonbaar hardware problemen zijn zou er iig niet op rekenen dat ze je 'zomaar' een nieuwe meegeven.

[ Voor 7% gewijzigd door Charly op 04-12-2018 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vmu

Vmu

Rotatate

Inderdaad daar ga ik ook niet van uit, daarom is dit des te irritanter. Ik ben al afgestapt van het gebruik van firefox en chrome, die twee eten echt resources alsof het niets is.
Zojuist nog eens in de lijst met energieverbruikers gekeken en zie daar Ultimaker Cura bovenaan staan en heb die afgesloten. Resterende tijd is nu een uur langer.
Gebruikt 3:42, resterend 4:18 dus ik kom nu in ieder geval de werkdag weer door.
Had ik even niet op gerekend, ik had al ergens anders gelezen dat je Safari moet gebruiken als je wilt dat hij het lang doet op de accu.
Maar weer een paar dagen aankijken eerst.

Vmu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Vmu schreef op dinsdag 4 december 2018 @ 11:23:

[Afbeelding]

De batterijduur die Apple aangeeft moet je niet al te serieus nemen. Die 12 uur is gebaseerd op een test van Apple door met Safari naar 25 veelbezochte websites te gaan met een beeldscherm­helderheid die is ingesteld op 75%. Als je andere applicaties op de achtergrond hebt lopen en af en toe een filmpje afspeelt op YouTube bijvoorbeeld wordt de batterijduur al een stuk minder.

Apps als Chrome zorgen overigens ook voor hoog batterijverbruik. Als je op het Batterij-icoontje in de menubalk klikt zie je welke apps veel energie verbruiken. Je kunt dit ook in de Activiteitenweergave-app zien onder Energie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bite
  • Niet online
Het is wel mogelijk om te kijken hoe de accu ervoor staat. Zelf ben ik daar naar gaan zoeken en vond bijvoorbeeld istats
--- CPU Stats ---
CPU temp: 38.88°C ;

--- Fan Stats ---
Total fans in system: 1
Fan 0 speed: 0 RPM;

--- Battery Stats ---
Battery health: Good
Cycle count: 20 ; 2.0%
Max cycles: 1000
Current charge: 3855 mAh ; 92%
Maximum charge: 4403 mAh ; 100.5%
Design capacity: 4381 mAh
Battery temp: 30.59°C

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Verwijderd schreef op zaterdag 1 december 2018 @ 14:53:
[...]

Erken vooral het toetsenbordprobleem niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dancing_Animal schreef op vrijdag 7 december 2018 @ 08:23:
[...]

Erken vooral het toetsenbordprobleem niet.
Die van mij <3 is van Production week : -34- (August) - 2018 dan mag ik toch verwachten dat alle kinderziektes er uit zijn want ik kwam ook onderstaande tegen;

Ssd-serviceprogramma van de 13-inch MacBook Pro (zonder Touch Bar)

Maar die van mij had dat gelukkig niet oOo

Het www doet voorkomen of ALLE Macbook gebruikers dit probleem hebben -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Ik heb nogal een vervelende issue. Mijn macbook Air 2018 begint na ongeveer 5 minuten als een gek te blazen. Het enige wat ik open heb staan is Safari met een aantal forums open. CPU is voor 71% inactief. Dus het lijkt me niet dat hij heel hard moet werken. Is dit normaal?

Mijn MacBook pro uit 2012 is toch een stuk stiller.. :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Citroentaart schreef op maandag 10 december 2018 @ 20:07:
Ik heb nogal een vervelende issue. Mijn macbook Air 2018 begint na ongeveer 5 minuten als een gek te blazen. Het enige wat ik open heb staan is Safari met een aantal forums open. CPU is voor 71% inactief. Dus het lijkt me niet dat hij heel hard moet werken. Is dit normaal?

Mijn MacBook pro uit 2012 is toch een stuk stiller.. :(
Houd de CPU-temperatuur eens in de gaten met een tool als Intel Power Gadget. MacBooks zijn over het algemeen vrij stil en de fan zou pas op hoge snelheid gaan draaien wanneer de CPU-temperatuur 80 graden bereikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Nadat ik hem opnieuw had opgestart is het niet meer voorgekomen. Maar ik zou het even in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
MelvinW schreef op maandag 10 december 2018 @ 21:49:
[...]

Houd de CPU-temperatuur eens in de gaten met een tool als Intel Power Gadget. MacBooks zijn over het algemeen vrij stil en de fan zou pas op hoge snelheid gaan draaien wanneer de CPU-temperatuur 80 graden bereikt.
Hmm hij begon weer te blazen, met alleen Safari open. Dus eigenlijk om niks. De temp was 95 tot 100 graden. Waarom zou je zeggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Citroentaart schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:19:
[...]

Hmm hij begon weer te blazen, met alleen Safari open. Dus eigenlijk om niks. De temp was 95 tot 100 graden. Waarom zou je zeggen?
Die temperatuur is veel te hoog als alleen Safari open staat. Heb je het met specifieke websites? Wat is de temperatuur van je CPU als er niets open staat?

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:04

4POX

Everybody is wired

Citroentaart schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:19:
[...]

Dat heb ik nu alleen op shady websites met blockchain miners.

AKA Rinkel weblog

• Citroentaart
MelvinW schreef op woensdag 12 december 2018 @ 22:28:
[...]

Die temperatuur is veel te hoog als alleen Safari open staat. Heb je het met specifieke websites? Wat is de temperatuur van je CPU als er niets open staat?
Dat vond ik ook al. Nee niet met specifieke websites. Het is nu 2x voorgekomen nadat het batterij percentage onder de 30% is gekomen. Na een herstart was het weer weg. Maarja dat is niet Zoals het hoort lijkt mij.

• kay0313
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-03-2022
Misschien dat het iets is met je Icloud? dat die blijft syncen? Heb ik met mijn macbook pro ook een keer gehad. Bleef ook steeds volop draaien.

• Citroentaart
kay0313 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 09:19:
Misschien dat het iets is met je Icloud? dat die blijft syncen? Heb ik met mijn macbook pro ook een keer gehad. Bleef ook steeds volop draaien.
Aha, waar kan ik dat zien? Bij activiteitenweergave?

• kay0313
Citroentaart schreef op donderdag 13 december 2018 @ 13:37:
[...]

Aha, waar kan ik dat zien? Bij activiteitenweergave?
Ja dat kan bij activiteitenweergave. Je moet dan kijken naar de processen "bird" en "cloudd".

• Citroentaart
Die draaien gewoon normaal (denk ik).

'com.apple.WebKit.WebContent (744)' draait op 99,17 % CPU

Als ik die stop, dan gaat de temperatuur hard naar beneden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kay0313
probeer dit eens:

1. Empty Caches

Safari > Preference > Advanced
Checkmark the box for "Show Develop menu in menu bar".
Develop menu will appear in the Safari menu bar.
Click Develop and select "Empty Caches" from the dropdown.

2. Delete Cookies

Safari > Preferences > Privacy > Cookies and other website data:
Click “Remove All Website Data”.

3. Safari > Preferences > Extensions

Turn off Extensions if any and launch Safari again to test.
Turn on those one by one and test.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
kay0313 schreef op donderdag 13 december 2018 @ 21:48:
probeer dit eens:

1. Empty Caches

Safari > Preference > Advanced
Checkmark the box for "Show Develop menu in menu bar".
Develop menu will appear in the Safari menu bar.
Click Develop and select "Empty Caches" from the dropdown.

2. Delete Cookies

Safari > Preferences > Privacy > Cookies and other website data:
Click “Remove All Website Data”.

3. Safari > Preferences > Extensions

Turn off Extensions if any and launch Safari again to test.
Turn on those one by one and test.
Ik zal het eens testen zodra hij weer begint te blazen.

Hij begon weer te blazen.. toen het bovenstaande uitgevoerd. Na het wissen van de cookies ging het blazen uit. Ik heb verder geen extensies. Moet ik dit nu elke keer weer doen? 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door Citroentaart op 14-12-2018 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kay0313
Citroentaart schreef op vrijdag 14 december 2018 @ 20:08:
[...]

Ik zal het eens testen zodra hij weer begint te blazen.

Hij begon weer te blazen.. toen het bovenstaande uitgevoerd. Na het wissen van de cookies ging het blazen uit. Ik heb verder geen extensies. Moet ik dit nu elke keer weer doen? 8)7
Als het steeds opnieuw blijft terug komen dan is er toch iets anders aan de hand ben ik bang :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrE911
Bizar idd, ik heb bij de mijne letterlijk nog nooit de ventilator gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Ja idd. Het is tot nu nog niet terug gekomen.. Hopelijk blijft het zo. Een SMC reset kan natuurlijk ook maar lijkt me niet helemaal juist bij een MacBook Air van amper 2 weken oud.

Gister deed hij het weer, het kwam weer door 'com.apple.WebKit.WebContent (744)'. Dat weer afgesloten en hij is weer normaal. 8)7

Wat ik ook niet begrijp dat het systeem meer dan 55GB in beslag neemt. Mijn programma's zijn bij elkaar 17GB. Hoe kan het systeem dan zo groot zijn? Van mijn 128GB heb ik nu nog 37GB beschikbaar, terwijl er eigenlijk niet zoveel op staat.

Wat houden die systeem bestanden in?

[ Voor 53% gewijzigd door Citroentaart op 18-12-2018 22:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
Citroentaart schreef op maandag 17 december 2018 @ 20:16:
Ja idd. Het is tot nu nog niet terug gekomen.. Hopelijk blijft het zo. Een SMC reset kan natuurlijk ook maar lijkt me niet helemaal juist bij een MacBook Air van amper 2 weken oud.

Gister deed hij het weer, het kwam weer door 'com.apple.WebKit.WebContent (744)'. Dat weer afgesloten en hij is weer normaal. 8)7

Wat ik ook niet begrijp dat het systeem meer dan 55GB in beslag neemt. Mijn programma's zijn bij elkaar 17GB. Hoe kan het systeem dan zo groot zijn? Van mijn 128GB heb ik nu nog 37GB beschikbaar, terwijl er eigenlijk niet zoveel op staat.

Wat houden die systeem bestanden in?
Kijk even hier https://discussions.apple.com/thread/8582638 en hier https://discussions.apple.com/thread/8502999 (laatste link betreft voornamelijk high sierra).
Tldr : system info zou de ruimte niet goed weergeven en cmd + i vanuit Finder wel. En nog wat tips.

[ Voor 10% gewijzigd door Dancing_Animal op 22-12-2018 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Citroentaart
Dankje @Dancing_Animal Ik ga het even checken.

@Dancing_Animal helaas bij Finder geeft hij dezelfde opslagruimte weer als bij 'over deze mac'..
Toch nog even opzoek naar wat andere tips.

[ Voor 73% gewijzigd door Citroentaart op 27-12-2018 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:38
Ik lees dat veel mensen ook bij deze laptop last hebben van het toetsenbord ( de bekende problemen waar v1 en v2 ook last van hadden), zijn er ook mensen die er geen last van hebben? Die hoor ik helaas nauwelijks.

Het lijkt me een fijne laptop, maar ik ben gewoon bang dat die toetsen problemen gaan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
DonRoger schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:50:
Ik lees dat veel mensen ook bij deze laptop last hebben van het toetsenbord ( de bekende problemen waar v1 en v2 ook last van hadden), zijn er ook mensen die er geen last van hebben? Die hoor ik helaas nauwelijks.

Het lijkt me een fijne laptop, maar ik ben gewoon bang dat die toetsen problemen gaan geven.
Ik werk er nu sinds launch op als daily. Nergens last van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:18
DonRoger schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 11:50:

Bedenk je ook dat enkel mensen met problemen op internet naar hulp of vergelijkbare gevallen gaan zoeken en posten. Als iedereen die nergens last van heeft dit zou gaan melden in een topic als dit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonRoger
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15:38
LaborGardens schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:03:
[...]

Bedenk je ook dat enkel mensen met problemen op internet naar hulp of vergelijkbare gevallen gaan zoeken en posten. Als iedereen die nergens last van heeft dit zou gaan melden in een topic als dit...
Pepppie schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:24:
[...]

Ik werk er nu sinds launch op als daily. Nergens last van.
Fijn om te horen, ik lees vooral op Reddit dat er hier veel klachten over zijn. Ik begrijp dat dit niet representatief is voor de hele verkoop maar ik hoor nauwelijks verhalen over de non defecte toetsenborden.

Daarom vind ik het heel lastig om in te te schatten hoe groot de kans is dat mij dit ook overkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pepppie
  • Niet online
DonRoger schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 14:43:
[...]

[...]

Fijn om te horen, ik lees vooral op Reddit dat er hier veel klachten over zijn. Ik begrijp dat dit niet representatief is voor de hele verkoop maar ik hoor nauwelijks verhalen over de non defecte toetsenborden.

Daarom vind ik het heel lastig om in te te schatten hoe groot de kans is dat mij dit ook overkomt.
Heel globaal; als er problemen zijn met de MacBooks, dan is het met het keyboard. Daarom lees je er veel over. Als je problemen hebt, wordt het keurig opgelost door Apple.

Ik heb een iPhone 3G gehad met het antenne-probleem. Die is keurig gerepareerd.
Ik heb jaren geleden een iMac gehad met het nVidia-probleem. Die is keurig gerepareerd.
Ik heb een iMac gehad met het HDD probleem. Die is keurig gerepareerd.

Lijken veel problemen, maar gaat over een periode van ruim 10 jaar en altijd goed opgelost. Dat is voor mij het belangrijkst!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enit
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20:07
https://www.theverge.com/...air-new-brighter-software

Leuk bericht voor de mensen met een MacBook Air 2018: De helderheid van het scherm is hoger geworden (400 nits ipv 300 nits) sinds de laatste macOS update. Dat was in reviews een veelgenoemd kritiekpunt. Mooi dat de MacBook Air hiermee weer wat dichter in de buurt komt van de MacBook Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Rayman_
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-08-2023

_Rayman_

Verwacht het onverwachte.

Het was me inderdaad al opgevallen dat de helderheid hoger was geworden. Twijfelde of het aan mij lag of aan wat 'anders'. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poops_McGhee
  • Laatst online: 02:40
Ik ben hard van plan om de Air 2018 aan te schaffen als vervanger van mijn 21,5" iMac (late 2013).

Eventuele problemen met het toetsenbord weegt niet zwaar, aangezien ik nog een Magic Keyboard II over heb en bij thuisgebruik de Macbook in een dock aan een 27" LG UKW650 zal gebruiken.

Mijn "oude" iMac begint toch wel kuren te vertonen en erg handzaam/mobiel is ie niet. Momenteel staat ook de iMac aan een externe monitor geschakeld.
Ik zal waarschijnlijk wel iets aan prestaties inleveren (en vooral schijfruimte, wat op te lossen is met externe drives), maar misschien ook niet. Het voornaamste is dat ik Affinity Photo gewoon goed kan draaien op de Macbook Air 2018.

De Macbook Air 2018 zie ik bij meerdere retailers aangeboden voor 1199, wat ik een mooi prijsje vind voor dit apparaatje. Ook mooi genoeg om niet perse te wachten tot er een nieuwe generatie komt, en de oudere weer iets goedkoper worden. En de geruchten omtrent een Macbook Air 2019 laten niet veel zien, dus daarop wachten lijkt me ook niet echt een optie.
Iemand hier ervaring met een dergelijke vervanging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• appelsaus
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 07-03 18:02
Ik ben sinds enkele weken eigenaar van dit apparaat en ben er tot nu toe blij mee. Enige minpuntje is dat het me nog niet gelukt is 5.1 surround werkend te krijgen d.m.v. een USB-C > HDMI adapter.
Pagina: 1 2 3 Laatste