Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
Afbeeldingslocatie: https://www.apple.com/newsroom/images/product/mac/standard/MacBook-Air-gold-10302018_big.jpg.large.jpg

Apple heeft vandaag de vernieuwde MacBook Air geïntroduceerd. Deze is voorzien van een 13-inch Retina-display en Touch ID, en heeft een nieuw design waarmee de populairste notebook ter wereld nu nog handzamer is. De nieuwe MacBook Air is verkrijgbaar in drie prachtige uitvoeringen: goud, spacegrijs en zilver, en zoals mag worden verwacht gaat de batterij de hele dag mee. Dit is de betaalbaarste Mac met Retina-display, en is daarnaast voorzien van een door Apple ontworpen toetsenbord, een ruim Force Touch-trackpad, snellere SSD’s, breed stereogeluid, de Apple T2 Security-chip en Thunderbolt 3. Allemaal redenen waarom de nieuwe MacBook Air de perfecte notebook is voor onderweg, thuis of op kantoor.

“Met de eerste MacBook Air werd een nieuwe weg voor Mac ingeslagen vanwege het dunne, wigvormige aluminium ontwerp. De hele markt voor notebooks was nooit meer hetzelfde, en MacBook Air werd al snel ’s werelds populairste notebook”, vertelt Philip Schiller, senior vice-president Worldwide Marketing bij Apple. “De vernieuwde MacBook Air is voorzien van een schitterend Retina-display en een batterij die de hele dag meegaat. Daarbovenop hebben we er Touch ID, de Apple T2 Security-chip, de nieuwste processoren en steengoede geluidsapparatuur aan toegevoegd en zijn er supersnelle Thunderbolt 3-poorten ingebouwd. En uiteraard draait deze nieuwe notebook op macOS Mojave. En natuurlijk hebben we de notebook van een prachtig, dunner en lichter ontwerp voorzien dat geheel uit aluminium bestaat. Genoeg dus om (weer) helemaal verliefd te worden op de MacBook Air.”

Retina-display: nu ook op MacBook Air
De nieuwe MacBook Air is voorzien van een prachtig 13,3-inch Retina-display met een resolutie van meer dan 4 miljoen pixels. Tekst en afbeeldingen in macOS Mojave worden dus haarscherp weergegeven. Met 48 procent meer kleuren dan de vorige generatie zijn afbeeldingen nu nog levensechter.1 En in de nieuwe MacBook Air is ook een FaceTime HD-camera ingebouwd, waarmee je via FaceTime groepsgesprekken kunt voeren met vrienden en familie. Bovendien bevat de notebook drie microfoons, zodat het geluid nog beter is tijdens gesprekken en spraakherkenning met Siri nog beter werkt.

Touch ID en de Apple T2 Security-chip
MacBook Air is ook voorzien van Touch ID, een sensor voor vingerafdrukken, die in het toetsenbord is ingebouwd. Daarmee kun je je MacBook Air in een handomdraai ontgrendelen, je identiteit verifiëren en snel, eenvoudig én veilig aankopen doen met Apple Pay. Ter ondersteuning van Touch ID is MacBook Air uitgerust met de Apple T2 Security-chip, die een extra beveiligingslaag vormt. Met de Secure Enclave van de T2-chip worden de Touch ID-gegevens beschermd. Bovendien wordt er zo voor gezorgd dat er niet is gerommeld met software die tijdens het opstartproces wordt gedownload. De T2-chip beschikt ook over een SSD-controller met snelle gegevensversleuteling waarmee alles op de SSD wordt versleuteld. Hierdoor start de MacBook Air veiliger op en is ook de opslag beter beschermd dan bij andere notebooks. De T2-chip is daarnaast voorzien van een altijd ingeschakelde processor die ‘Hé, Siri’ mogelijk maakt. Hiermee kun je Siri vragen om bijvoorbeeld bestanden of apps te openen.

Het nieuwste toetsenbord en het allerbeste trackpad
MacBook Air is voorzien van een Apple-toetsenbord van de derde generatie waarmee je nog preciezer en sneller kunt typen. Elke toets heeft individuele achtergrondverlichting met LED-lampjes op laag vermogen, zodat de toetsen beter verlicht worden. De nieuwe MacBook Air is voorzien van het allerbeste Force Touch-trackpad dat er is; dit trackpad is drukgevoelig en geeft haptische feedback. Bovendien is hij 20 procent groter dan de trackpads op eerdere MacBook Airs én ook nog eens stiller en veelzijdiger.

Intenser geluid waar je helemaal in opgaat
Dankzij de geavanceerdere luidsprekers en geluidverwerkingstechnologie biedt MacBook Air een betere geluidskwaliteit en wordt audio afgespeeld in brede stereo, waarmee de gebruiker écht helemaal op kan gaan in een film of muziek. De luidsprekers zijn 25 procent luider en hebben een twee keer diepere bas dan de vorige generaties. Zo is het geluid nog rijker en de dynamiek ruimer.

Meer vermogen voor de dagelijkse taken
De nieuwe MacBook Air is voorzien van een Intel Core i5-processor van de achtste generatie, Intel UHD Graphics en een sneller 2133-MHz systeemgeheugen tot 16 GB. Hij heeft dus alles in huis voor de dagelijkse taken, of het nu gaat om foto’s ordenen, internetten, presentaties maken of video’s kijken en bewerken. MacBook Air beschikt ook over SSD’s met een capaciteit tot wel 1,5 TB die tot 60 procent sneller zijn dan die van de vorige generatie. Hierdoor kunnen apps en bestanden nog sneller worden geopend.

Thunderbolt 3: de alleskunner onder de poorten
MacBook Air is nu voorzien van twee Thunderbolt 3-poorten. Daarmee kun je de notebook opladen, snel gegevens overzetten via USB en Thunderbolt en kun je er drie schermen en talloze andere devices op aansluiten. Denk aan externe opslag, docks voor extra poorten, 4K- en 5K-beeldschermen en eGPU’s voor snellere graphics. Kortom, het is de meest veelzijdige poort ooit. Er zijn nu al meer dan 700 devices met Thunderbolt 3 verkrijgbaar en dat aantal neemt alleen maar toe. En dan zijn er ook nog duizenden devices met USB-C. Met de MacBook Air heb je dus keuze uit een hele nieuwe generatie accessoires.

Gloednieuw, handzamer ontwerp; de duurzaamste Mac ooit
De nieuwe MacBook Air bevat al deze features in een nieuw, uniek wigvormig ontwerp. De notebook is nu nog compacter en handzamer en de batterij gaat tot 12 uur mee bij draadloos internetten en tot 13 uur bij het afspelen van een iTunes-film.2 Hij is bovendien milieuvriendelijk geproduceerd en heeft 17 procent minder volume, is 10 procent dunner en is slechts 0,4 cm dik op het dikste punt. En hij weegt slechts 1,24 kg; 113 gram lichter dan de vorige generatie notebooks.

De MacBook Air is nu nog handzamer en is voorzien van een behuizing die voor 100% uit gerecycled aluminium bestaat.
Daarnaast is de behuizing van de nieuwe MacBook Air gemaakt van een aluminiumlegering die Apple speciaal heeft ontwikkeld. Daardoor is de behuizing nu voor het eerst helemaal uit 100% gerecycled aluminium vervaardigd, waarbij het materiaal even sterk, duurzaam en mooi afgewerkt is als het aluminium in alle andere Apple-producten.3 Dankzij deze speciale aluminiumlegering wordt de CO2-uitstoot bij het maken van MacBook Air met bijna 50 procent verminderd, waardoor dit dus de allerduurzaamste Mac ooit is.

UPDATE 09-07-2019 Vernieuwde MacBook Air voor het nieuwe studiejaar
Apple vernieuwde vandaag MacBook Air. Het Retina-display is nu voorzien van True Tone, voor een natuurlijker beeld, en de prijs is verlaagd naar €1249. Studenten betalen een gereduceerd tarief.

MacBook Air heeft een dun en licht design, is verkrijgbaar in drie schitterende uitvoeringen, biedt het gemak en de veiligheid van Touch ID en heeft een dual-core processor van de 8e generatie, indrukwekkend breed stereogeluid en een batterij voor een hele dag. Het schitterende 13-inch Retina-display is nu voorzien van True Tone, waarbij de kleurtemperatuur van het display automatisch wordt aangepast. Dat is prettiger voor de ogen. MacBook Air biedt voldoende kracht voor alledaagse taken, van e-mailen en internetten tot het bewerken van foto’s en het voeren van FaceTime-gesprekken. Met de nog lagere prijs is dit de perfecte notebook voor alle dagelijkse bezigheden van consumenten en studenten.

[ Voor 63% gewijzigd door robcoenen op 09-07-2019 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Dikke kans dat er thuis twee MacBooks 12” worden ingewisseld voor de nieuwe Air: groter scherm, beter toetsenbord, betere processor, TouchID, groter trackpad, beter geluid, maar ook minder opslag. Nemen we op de koop toe!

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 19:54
Dit kan wel eens mijn nieuwe Macbook gaan worden. :) Heb nu een mid 2014 Macbook Pro 13", maar erger me kapot aan de 128gb ssd en deze begint ook wat trager te worden voor mijn gebruik (development, VM's).

Stiekem hoopte ik dat de prijs van de Air op $999 bleef, maar dit is ook nog wel betaalbaar voor wat je krijgt. Ben ook blij dat deze tot in tegenstelling met de Macbook 12" wel eGPU's ondersteund! :D

EDIT: Heb even in de Apple Webshop gekeken, het 256gb model is gewoon 250 euro duurder! €250 voor 128gb extra, dat gaat hem niet worden... 8)7 Waarschijnlijk ga ik dan weer voor het basismodel en koop ik er een externe USB-C SSD bij.

[ Voor 22% gewijzigd door brick5492 op 30-10-2018 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:42
Wij gebruiken in ons gezin een 2013 Macbook Air (8GB, 128GB) waar we zeer tevreden van zijn. Ik ben blij dat Apple dit product een nieuwe wind heeft gegeven.

Alleen, die prijzen.

Naar mijn mening koop je best een variant met 16GB ram (toekomstbestendig) en 256GB SSD (anno 2018 toch het minimum aan opslag dat je wil) en dan kom ik op 1839 EUR. Phieuw.. Misschien moet de oude Air toch nog een paar jaartjes volhouden.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:22
Hier zat ik op de wachten! Ik werk zakelijk op de 12" en we hadden voor privé nog een MB Pro early 2011 in gebruik. Gezien deze geen Mojave meer krijgt een prima reden om te gaan upgraden.

Na enige twijfel (qua config) zojuist de Space Gray / 512GB / 16GB besteld. Het kost wat, maar dan kunnen we hopelijk weer 7 jaar vooruit.

[ Voor 13% gewijzigd door renegrunn op 30-10-2018 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Registratie: Juli 2015
  • Niet online
Darks schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:15:
Wij gebruiken in ons gezin een 2013 Macbook Air (8GB, 128GB) waar we zeer tevreden van zijn. Ik ben blij dat Apple dit product een nieuwe wind heeft gegeven.

Alleen, die prijzen.

Naar mijn mening koop je best een variant met 16GB ram (toekomstbestendig) en 256GB SSD (anno 2018 toch het minimum aan opslag dat je wil) en dan kom ik op 1839 EUR. Phieuw.. Misschien moet de oude Air toch nog een paar jaartjes volhouden.
Je kan altijd nog een Macbook Pro kiezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meraki
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 15-05 23:19
renegrunn schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:16:
Hier zat ik op de wachten! Ik werk zakelijk op de 12" en we hadden voor privé nog een MB Pro early 2011 in gebruik. Gezien deze geen Mojave meer krijgt een prima reden om te gaan upgraden.

Na enige twijfel (qua config) zojuist de Space Gray / 512GB / 16GB besteld. Het kost wat, maar dan kunnen we hopelijk weer 7 jaar vooruit.
Ik heb exact dezelfde configuratie besteld. Levering 13 november (2 weken). Welke datum krijg jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
meraki schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 20:58:
[...]

Ik heb exact dezelfde configuratie besteld. Levering 13 november (2 weken). Welke datum krijg jij?
Ook de 13e.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mprkooij
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 17-06 19:06
Toch wel teleurgesteld dat er geen U processor inzit, maar minder krachtigere Y (Core i5-8210Y.) Ook vind ik de prijs van €1359,- enigszins tegenvallen. Had €1199,- verwacht.

[ Voor 7% gewijzigd door mprkooij op 31-10-2018 01:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
ik stond op het punt deze nieuwe Macbook Air te bestellen (met 256Gb opslag) en mijn MacBook Pro 2017 met 16Gb ram geheugen en 512 Gb ssd te gaan verkopen, omdat mijn Mac op t moment overkill voor mij is.

Mijn MacBook Pro verlaat tegenwoordig nauwelijks mijn huis meer (itt tot en met afgelopen jaar)

Maar nog eens goed overnagedacht en toch maar besloten af te zien van de nieuwe Air.

Ik verwacht toch nog wel ruim 4 jaar met mijn Pro vooruit te kunnen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Langzaam begint hier ook de twijfel te komen. Eerst maar eens de benchmarks afwachten.

Misschien heeft iemand hier een idee hoe groot het verschil in performance is tussen MacBook 12” 2016 m3 en de nieuwe Air met i5 processor?

Het grotere scherm is mooi meegenomen, Touch ID een leuke gimmick en batterij iets langer is ook niet ongewenst, maar een nieuwe MacBook zou ik kiezen om snelheid. Als dat nihil is slaan we nog even over.

Aan de andere kant is 12” nu nog iets waard en over een half jaar wellicht niets meer. Twijfel, twijfel.

iPhone 16 Pro  iPad mini 6  MacBook Air M2  iMac M4  Watch Series 10  TV 4K HDR  AirPods Max & Pro 2  HomeKit  CarPlay  MagSafe  AirTags

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koekiemonster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:35

koekiemonster

want a cookie

Hmm.. ik was aan het kijken naar een 16gb macbook pro, maar de 16gb air lijkt ook prima te voldoen voor Sketch, visual studio code en wat photoshop.

Lastig om nu de ‘juiste’ keuze te maken...

[webhero.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 06-06 09:14
Waar ik heel benieuwd naar ben is dit:
Gelijktijdige ondersteuning voor volledige native resolutie op het ingebouwde display met miljoenen kleuren en:
  • Eén extern display met een resolutie van 5120 x 2880 bij tot 60 Hz
  • Tot twee externe displays met een resolutie van 4096 x 2304 bij tot 60 Hz
Terwijl Intel's specificaties zeggen:
4K Support: Yes, at 60Hz
Max Resolution (HDMI 1.4): 4096x2304@24Hz
Max Resolution (DP): 3840x2160@60Hz
Max Resolution (eDP - Integrated Flat Panel): 3840x2160@60Hz
Dus óf ze hebben een manier gevonden om een Intel-processor een 5k-scherm aan te alten sturen, óf er zit stiekem nog een extra GPU in. (iets uit de Radeon 500-series?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Blijft jammer, de prijs vind ik toch net te hoog, als het instapmodel 1099 was geweest had ik hem sowieso gekocht, misschien dat de webshops er nog wat vanaf kunnen snoepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swinferno
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-04 13:35
Ik overweeg deze aan te schaffen als eerste kennismaking met MacOS. Ga hem gebruiken voor wat simpel kantoor werk (Office), surfen en af en toe wat filmpjes kijken.

Twijfel of ik hem moet upgraden naar 16GB. Voor 240 euro is dat niet goedkoop. Zou dat toch verstandig zijn om hem future proof te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• specops0i0
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09:52
koekiemonster schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 08:38:
Hmm.. ik was aan het kijken naar een 16gb macbook pro, maar de 16gb air lijkt ook prima te voldoen voor Sketch, visual studio code en wat photoshop.

Lastig om nu de ‘juiste’ keuze te maken...
Waar zie jij de air variant met 16gb dan? Ik zie alleen maar met 8gb

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• swinferno
  • Laatst online: 24-04 13:35
specops0i0 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 11:35:
[...]

Waar zie jij de air variant met 16gb dan? Ik zie alleen maar met 8gb
Tijdens het bestel proces kan je RAM en HD ruimte upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 23:42
swinferno schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 10:49:
Ik overweeg deze aan te schaffen als eerste kennismaking met MacOS. Ga hem gebruiken voor wat simpel kantoor werk (Office), surfen en af en toe wat filmpjes kijken.

Twijfel of ik hem moet upgraden naar 16GB. Voor 240 euro is dat niet goedkoop. Zou dat toch verstandig zijn om hem future proof te maken?
Ja daar knelt het schoentje.

Mijn huidige 2013 Macbook Air heb ik specifiek met de upgrade naar 8 GB ram gekocht (standaard was toen 4GB) omdat je hier best een reserve hebt voor de toekomst. Als ik nu de activity monitor raadpleeg kom ik op een gebruik van 5,5 GB ram en dat is met 6 tabs in Safari, iTunes, Messenger, Mail actief op de achtergrond. Dus voor normaal gebruik is 8 GB ram prima, vandaag. Het is dus de vraag hoeveel je verwacht nodig te hebben in de toekomst.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pepppie
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Overweeg mijn 2017 MacBook Pro 13 (2,3GHz i5, 8GB, 128GB SSD) te verruilen voor een 2018 MacBook Air (1,6GHz i5, 16GB, 256GB SSD), maar vraag me af of de processor niet merkbaar trager is.. Iemand een idee?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 01:04
Pepppie schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 16:48:
Overweeg mijn 2017 MacBook Pro 13 (2,3GHz i5, 8GB, 128GB SSD) te verruilen voor een 2018 MacBook Air (1,6GHz i5, 16GB, 256GB SSD), maar vraag me af of de processor niet merkbaar trager is.. Iemand een idee?
Wacht de reviews en benchmarks even af als je je daar zorgen om maakt. Ik weet niet wat je zoal doet met je MacBook, maar ik denk dat je beter af bent met de MacBook Pro die je nu hebt, tenzij je echt behoefte hebt aan een dunnere en lichtere MacBook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Wat vinden jullie van de vooruitgang van een MacBook 12" (2016) 1,1Ghz m3, 8GB, 256GB SSD) naar een MacBook Air (1,6Ghz i5, 8GB, 128GB SSD)?

Ik wacht uiteraard de benchmarks af, maar voor normaal gebruik: is het echt zo'n vooruitgang tussen 1,1Ghz m3 en 1,6Ghz i5?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
THE_BASE schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:39:
Wat vinden jullie van de vooruitgang van een MacBook 12" (2016) 1,1Ghz m3, 8GB, 256GB SSD) naar een MacBook Air (1,6Ghz i5, 8GB, 128GB SSD)?

Ik wacht uiteraard de benchmarks af, maar voor normaal gebruik: is het echt zo'n vooruitgang tussen 1,1Ghz m3 en 1,6Ghz i5?
Je gaat vrijwel geen verschil merken. Er zit ook een Y processor in de Air en hij is ook fanless. Waarom zou je willen upgraden? Als het om het groter scherm gaat, ja, dan moet je het doen, maar zelf zou ik eerder naar een pro 2017/2018 kijken als je echt power nodig hebt.

Deze Air 13 inch had gewoon de MacBook 13" moeten zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door MysticX op 31-10-2018 19:50 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-06 14:53
RWK__ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 19:49:
[...]

Je gaat vrijwel geen verschil merken. Er zit ook een Y processor in de Air en hij is ook fanless. Waarom zou je willen upgraden? Als het om het groter scherm gaat, ja, dan moet je het doen, maar zelf zou ik eerder naar een pro 2017/2018 kijken als je echt power nodig hebt.

Deze Air 13 inch had gewoon de MacBook 13" moeten zijn.
Nou dat delen de geleerden toch niet hoor, Eerst volgende week maar even afwachten.
I am trying to reserve judgement here until we see how the MacBook Air benchmarks compared to the MacBook and the MacBook Escape. In theory, it should be notably quicker than the 12-inch machine, thanks to the higher clock speed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
okio schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:16:
[...]

Nou dat delen de geleerden toch niet hoor, Eerst volgende week maar even afwachten.

[...]
Geleerden? :P

We zullen het inderdaad even moeten afwachten, maar verschil tussen de 12" Macbook en de 13" Air is minimaal en zeker de prijs niet waard. Bovendien zegt een benchmark ook niet veel.

[ Voor 5% gewijzigd door MysticX op 31-10-2018 21:21 ]

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-01 00:40
RWK__ schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:18:
[...]

Geleerden? :P

We zullen het inderdaad even moeten afwachten, maar verschil tussen de 12" Macbook en de 13" Air is minimaal en zeker de prijs niet waard. Bovendien zegt een benchmark ook niet veel.
Waarom zegt een benchmark niet veel? Uit oprechte interesse aangezien ik de nieuwe Air wil kopen, echter twijfel tussen deze en de 2017 13” Pro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Menace_1981 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:24:
[...]

Waarom zegt een benchmark niet veel? Uit oprechte interesse aangezien ik de nieuwe Air wil kopen, echter twijfel tussen deze en de 2017 13” Pro.
Ik bedoelde daarmee dat je gevoelsmatig geen verschil gaat merken tussen de 13" Air vs de 12" Macbook. Als de 13" Air hogere benchmark resultaten zal hebben, betekent dat niet dat je dat ook gaat merken.

Ik vind de prijs van de nieuwe Air te hoog, mede omdat er een 7W Intel chip inzit, met een fanless design. Ik heb eerder een 12" Macbook gehad, en die werkte uitstekend voor de lichtere taken, zoals tekstverwerken, multimedia en dat soort dingen. Als je echter meer gaat vragen (vm's, photoshop, videoediten), dan wordt hij wel echt warm (heet) en zeker zonder ventilator gaat dat gewoon moeilijk. Als je hem voor lichtere taken wilt gaan gebruiken, waarbij accuduur en portibiliteit belangrijke punten zijn, is de Air prima, maar je betaald er wel dik voor.

Als je 1350 wilt betalen voor de base Air, zou ik toch even gaan zoeken naar een Pro 2017/2018 met of zonder Touchbar. Die zijn sowieso sneller en ook gewoon portable.

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
brick5492 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 19:07:
Dit kan wel eens mijn nieuwe Macbook gaan worden. :) Heb nu een mid 2014 Macbook Pro 13", maar erger me kapot aan de 128gb ssd en deze begint ook wat trager te worden voor mijn gebruik (development, VM's).

Stiekem hoopte ik dat de prijs van de Air op $999 bleef, maar dit is ook nog wel betaalbaar voor wat je krijgt. Ben ook blij dat deze tot in tegenstelling met de Macbook 12" wel eGPU's ondersteund! :D

EDIT: Heb even in de Apple Webshop gekeken, het 256gb model is gewoon 250 euro duurder! €250 voor 128gb extra, dat gaat hem niet worden... 8)7 Waarschijnlijk ga ik dan weer voor het basismodel en koop ik er een externe USB-C SSD bij.
Het ligt eraan wat je precies doet, ik zag wel development en VM's, maar geen idee of het Docker is of iets anders.
Maar ik zou eerder voor de Macbook Pro gaan. Omdat de Air iets beter presteert dan de Macbook 12"

@RWK__ zegt het al, zie boven mijn reactie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Menace_1981 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 21:24:
[...]

Om even andere apparaten dan Apple erbij te betrekken.
Maar er zijn bepaalde apparaten die in combinatie met bepaalde API's zoals CUDA of Apple's Metal beter draaien dan een ander apparaat. Of nog makkelijker een CV zegt ook niet alles.

De Macbook Air is voor "gewone taken" Ook al er zijn er mensen die er zware taken op uitvoeren. En als jij mij gelooft, dan kan je zelf naar Apple.nl gaan en kijken waarmee wordt geadverteerd. Ik zie bijvoorbeeld geen Photoshop staan bij de Macbook Air. Ook al kan je dat wel doen.

[ Voor 21% gewijzigd door Berlinetta op 31-10-2018 22:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arosa
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06:21
Ik heb al heel lang het voornemen op mijn MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013) te vervangen, doet het nog prima, zelfs de accu is met 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit nog heel redelijk. Maar na 5 jaar iets nieuwers lijkt mij wel erg lekker. Na deze Keynote moet het toch echt gebeuren, maar mede door de prijsstelling is er wel twijfel.

Alles staat nu op de harddisk (250 GB), maar ik heb sinds kort een NAS (4 TB), dus ik zou de hoeveelheid bestanden enorm kunnen terugbrengen. Maar is 128 GB wel voldoende? MacOS, software, Mail (8 GB), iTunes (25 GB), Foto's (10 GB) en wat 'dierbare/belangrijke/veel gebruikte' bestanden. Als ik naar mijn huidige MacBook kijk zou ik dan op nog z'n 80 tot 90 GB komen, dus circa 30 tot 40 GB vrije ruimte. Houdt niet heel erg over gevoelsmatig. Bestanden worden over het algemeen steeds groter en meer, software vraagt per update ook meer ruimte. Maar 250 euro extra voor een 250 GB uitvoering van de Air, dat is wel serieus geld.

Net als 240 euro voor 16 GB werkgeheugen (ipv 8 GB). Ik heb nu al 8 GB in m'n huidige MacBook en dat was vrijwel altijd voldoende. Maar met de wens om 4 jaar (of langer) met de nieuwe MacBook te doen, dan kan je toch niet anders dan nu voor 16 GB gaan. Toch?

Maar een nieuwe Air met 16GB én 256GB is toch wel een prijzig machientje, dat vind ik toch eigenlijk te gek worden. Maar een gewone MacBook met dergelijke specs is nauwelijks goedkoper en heeft bovendien wel heel erg weinig aansluitingen. MacBook Pro 2017 of 2018 is ook niet echt interessant. Ik heb zelfs nog even buiten de Apple-kaders gekeken, maar laptops met gelijkwaardige specs (scherm, accu, enz.) zijn ook niet dik bezaaid en nauwelijks voordeliger. Bovendien is MacOS ook wel erg fijn.

Dan is erg nog de vernieuwde iPad Pro, die kan ook eigenlijk alles wat ik nu ook doe met de MacBook.

Keuzestress!?! :? Ik lees hier nog even tijdje mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
Prijzen gaan al richting de 1300, bij Amac (weliswaar voor studenten) er al onder:

https://www.amac.nl/apple...campaign=tweakers_student

[ Voor 17% gewijzigd door Jackson6 op 01-11-2018 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brick5492
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-06 19:54
Berlinetta schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 22:03:
[...]

Het ligt eraan wat je precies doet, ik zag wel development en VM's, maar geen idee of het Docker is of iets anders.
Maar ik zou eerder voor de Macbook Pro gaan. Omdat de Air iets beter presteert dan de Macbook 12"

@RWK__ zegt het al, zie boven mijn reactie.
Geen Docker oid, meer Android en iOS VMs (om snel apps te debuggen) en zo nu en dan een Linux of Windows VM voor bepaalde software.

Het wordt dan inderdaad de Pro denk ik, of een 12" Macbook en dan een nieuwe Mac Mini voor op kantoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 08:24
Arosa schreef op donderdag 1 november 2018 @ 07:31:
Ik heb al heel lang het voornemen op mijn MacBook Pro (Retina, 13-inch, Late 2013) te vervangen, doet het nog prima, zelfs de accu is met 80% van zijn oorspronkelijke capaciteit nog heel redelijk. Maar na 5 jaar iets nieuwers lijkt mij wel erg lekker. Na deze Keynote moet het toch echt gebeuren, maar mede door de prijsstelling is er wel twijfel.

Alles staat nu op de harddisk (250 GB), maar ik heb sinds kort een NAS (4 TB), dus ik zou de hoeveelheid bestanden enorm kunnen terugbrengen. Maar is 128 GB wel voldoende? MacOS, software, Mail (8 GB), iTunes (25 GB), Foto's (10 GB) en wat 'dierbare/belangrijke/veel gebruikte' bestanden. Als ik naar mijn huidige MacBook kijk zou ik dan op nog z'n 80 tot 90 GB komen, dus circa 30 tot 40 GB vrije ruimte. Houdt niet heel erg over gevoelsmatig. Bestanden worden over het algemeen steeds groter en meer, software vraagt per update ook meer ruimte. Maar 250 euro extra voor een 250 GB uitvoering van de Air, dat is wel serieus geld.

Net als 240 euro voor 16 GB werkgeheugen (ipv 8 GB). Ik heb nu al 8 GB in m'n huidige MacBook en dat was vrijwel altijd voldoende. Maar met de wens om 4 jaar (of langer) met de nieuwe MacBook te doen, dan kan je toch niet anders dan nu voor 16 GB gaan. Toch?

Maar een nieuwe Air met 16GB én 256GB is toch wel een prijzig machientje, dat vind ik toch eigenlijk te gek worden. Maar een gewone MacBook met dergelijke specs is nauwelijks goedkoper en heeft bovendien wel heel erg weinig aansluitingen. MacBook Pro 2017 of 2018 is ook niet echt interessant. Ik heb zelfs nog even buiten de Apple-kaders gekeken, maar laptops met gelijkwaardige specs (scherm, accu, enz.) zijn ook niet dik bezaaid en nauwelijks voordeliger. Bovendien is MacOS ook wel erg fijn.

Dan is erg nog de vernieuwde iPad Pro, die kan ook eigenlijk alles wat ik nu ook doe met de MacBook.

Keuzestress!?! :? Ik lees hier nog even tijdje mee.
Heb zelf ook de retina 13" late 2013 en inderdaad nog snel genoeg. Zou zeker niet bezuinigen op 256gb pakken boven 128gb maar 8GB is natuurlijk vooral afhankelijk van wat je er mee doet, maar begrijp dat je liever safe wil zitten met 16GB wat anno 2018 ook al vrij standaard is in het algemeen (buiten Apple dan..)

Heb zelf nog niet zo'n upgrade drang maar hou het wel in de gaten en ik vind ook dat er eigenlijk maar weinig interessants in zit, de 12" is me te klein, vooral omdat het retina scherm maar tot 1440x900 scaled, ik wil toch wel minimaal die 1680x1050 scale van de 13" retina behouden. Persoonlijk vind ik de instap 13" pro nog het meest interessants maar dan moet die wel eerst eens de update krijgen naar de 8e of zelfs 9e generatie Intel met quadcore i5, dan weet je zeker dat je samen met 16GB een apparaat hebt wat er weer lang genoeg tegenaan kan.

Het scheelt natuurlijk wel dat de apparaten veel langer meegaan dan voorheen, zei het al in een ander topic, voorheen ging je van een dualcore naar een quadcore en in 2-3 jaar dus zo'n 50% op vooruit qua performance, tegenwoordig ga je van een 4e generatie i5 naar een 8/9e generatie i5 en mag je al blij zijn als je een verbetering van 20% haalt.

De apparaten worden dus wel duurder maar je doet er ook wel jaren langer mee, die late 2013 bijv is ook nog steeds vlot genoeg om nog een paar jaar mee te kunnen vertoeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22:34

johanm3

Het kan altijd slechter

Eindelijk, was al tijdje in de markt om Mn iMac (begin 2009) te vervangen. Heb mijn best moeten doen vorige maand niet een MacBook aan te schaffen.

Nu deze Air direct besteld. Zover ik zie doet deze weinig tot niet onder tegenover de MacBook ( zonder upgrades ).

En qua snelheid ga ik er op alle vlakken op vooruit tegenover Mn oude mac.

Nu kijken of m’n oude iMac nog iets opbrengt. Wellicht zit ik alsnog rond de 1100 euro dan wat ik per saldo heb uitgegeven aan een nieuwe MacBook.

Lever datum 7 nov. ( basis model, Space gray )

Gadgets fan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renegrunn
De eerste unboxing vids verschijnen ook online, zoals: YouTube: 2018 MacBook Air Unboxing - The NEW Gold Edition!

Zien er wel erg strak uit hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09:40
Heb er ook 1 besteld om de Macbook Pro late-2013 te vervangen van mijn vriendin.
Voor haar gebruik is de Pro met 1.8kg in gewicht overkill en heeft liever een lichtere laptop. De Air 2018 met 1.25kg is dan al 1/3de minder.

Ze twijfelde alleen tussen de kleuren. Goud is qua kleur wat "scherper" geworden waardoor het misschien te fel is nu. Uiteindelijk voor zilver gekozen.

Nu wel een MacBook Pro late-2013 over voor v&a :)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DCNY
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 09:18
Ik twijfel tussen een Macbook Air en een Pro met de volgende specs, dikgedrukt de verschillen:

Macbook Air in deze opstelling €2.089,-
1,6‑GHz dual‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie,
Turbo Boost tot 3,6 GHz
Retina-display
16 GB 2133‑MHz LPDDR3-geheugen
512 GB SSD‑opslag
Intel UHD Graphics 617
Touch ID
Force Touch-trackpad

Macbook Pro in deze opstelling €2.237,91
2,3‑GHz dual‑core Intel Core i5‑processor van de 7e generatie,
Turbo Boost tot 3,6 GHz
Intel Iris Plus Graphics 640
16 GB 2133-MHz LPDDR3-geheugen
512 GB SSD-opslag

Macbook Pro Touchbar in deze opstelling €2.489,-
2,3‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie,
Turbo Boost tot 3,8 GHz
Retina-display met True Tone
Touch Bar en Touch ID
Intel Iris Plus Graphics 655
512 GB SSD‑opslag

Wat is wijsheid? Voor de nieuwste en goedkoopste gaan, de Air? Of voor €200,- meer de Pro, maar dan met een i5-processor van de 7e genratie i.p.v. de 8e? Ga je het verschil tussen 7 en 8ste generatie missen?

En wat houdt Intel Iris Plus Graphics in? Of Intel UDH, en wat is het verschil tussen 640 en 655?

Veel leek-vragen dus..

Wat ga ik er mee doen? Hobbymatige videobewerking in Adobe Premiere Pro en After effects, tevens een beetje photoshoppen. Geen pro-gebruik, maar wel zware programma's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
DCNY schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:17:
Ik twijfel tussen een Macbook Air en een Pro met de volgende specs, dikgedrukt de verschillen:

Macbook Air in deze opstelling €2.089,-
1,6‑GHz dual‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie,
Turbo Boost tot 3,6 GHz
Retina-display
512 GB SSD‑opslag
Intel UHD Graphics 617
Touch ID
Force Touch-trackpad

Macbook Pro in deze opstelling €2.237,91
2,3‑GHz dual‑core Intel Core i5‑processor van de 7e generatie,
Turbo Boost tot 3,6 GHz
Intel Iris Plus Graphics 640
16 GB 2133-MHz LPDDR3-geheugen
512 GB SSD-opslag

Macbook Pro Touchbar in deze opstelling €2.489,-
2,3‑GHz quad‑core Intel Core i5-processor van de 8e generatie,
Turbo Boost tot 3,8 GHz
Retina-display met True Tone
Touch Bar en Touch ID
Intel Iris Plus Graphics 655
512 GB SSD‑opslag

Wat is wijsheid? Voor de nieuwste en goedkoopste gaan, de Air? Of voor €200,- meer de Pro, maar dan met een i5-processor van de 7e genratie i.p.v. de 8e? Ga je het verschil tussen 7 en 8ste generatie missen?

En wat houdt Intel Iris Plus Graphics in? Of Intel UDH, en wat is het verschil tussen 640 en 655?

Veel leek-vragen dus..

Wat ga ik er mee doen? Hobbymatige videobewerking in Adobe Premiere Pro en After effects, tevens een beetje photoshoppen. Geen pro-gebruik, maar wel zware programma's.
Het verschil tussen de 7e en 8e generatie i5 in de Pro reeks is dat de 7e generatie nog een dualcore is en de 8e generatie een quadcore i5 is. Als ik jou was zou ik persoonlijk wachten tot de instap 13" Pro ook de update naar de 8e generatie i5 krijgt, met die i5 quadcore + 16gb + SSD kun je veel langer vooruit en is je apparaat voor jou werkzaamheden ook echt een heel merkbaar stuk sneller.

Oh zie nu dat je de pro met touchbar ook als optie had, die kiezen dan, al ben ik persoonlijk geen fan van de touchbar, je moet even goed nadenken of je hier baat bij hebt want het kan je ook best wel belemmeren in je werkzaamheden en het kost een paar honderd euro extra

[ Voor 6% gewijzigd door Scrtz op 01-11-2018 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:48
Ben heel benieuwd naar de benchmarks. Zat al een tijd te wachten op de aankondiging, maar voor deze prijs twijfel nog een beetje tussen een instap air 2018 en een instap MBP (dus zonder touch bar).

Enige 'zware' taak die het ding voor zn kiezen zal krijgen is een beetje home foto en video editing. Maar als ik een dergelijk bedrag aan een laptop uitgeef wil ik wel dat ie de komende jaren vooruit kan. Storage en RAM maak ik me niet zo'n zorgen over. In mn huidige windows desktop kom ik daar ook prima mee rond.

Keyboard is misschien ook nog wel een dingetje. Die in de MBP zitten schijnen nog wel eens problemen te geven?

[ Voor 12% gewijzigd door Charly op 01-11-2018 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Charly schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:25:
Ben heel benieuwd naar de benchmarks. Zat al een tijd te wachten op de aankondiging, maar voor deze prijs twijfel nog een beetje tussen een instap air 2018 en een instap MBP (dus zonder touch bar).

Enige 'zware' taak die het ding voor zn kiezen zal krijgen is een beetje home foto en video editing. Maar als ik een dergelijk bedrag aan een laptop uitgeef wil ik wel dat ie de komende jaren vooruit kan. Storage en RAM maak ik me niet zo'n zorgen over. In mn huidige windows desktop kom ik daar ook prima mee rond.

Keyboard is misschien ook nog wel een dingetje. Die in de MBP zitten schijnen nog wel eens problemen te geven?
De MB, MBA en MBP delen nu alle drie hetzelfde toetsenbord ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Inmiddels heb ik wel besloten nog even door te gaan met MacBook 12" 2016 m3 1,1Ghz. Het voldoet voor mij gebruik prima. Het voordeel is wel een lichter en compactere machine dan de nieuwe MacBook Air. En dat de huidige dubbel zo veel opslag zou hebben als de basis van de nieuwe Air.

Wat ik dan nog zou overwegen, als we toch overstappen: MacBook 13" zonder Touch Bar wanneer deze geupgrade wordt naar nieuwe processors van de 8e-generatie.

Voor nu laat ik de nieuwe Air even voor wat het is. Het is in mijn optiek voor wat ik doe te overpriced en zeker gezien het minimale verschil met een 12". Uiteindelijk is het gewoon een MacBook 13" met 2x USB C, een nieuwe processor en Touch ID.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
THE_BASE schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:47:
Inmiddels heb ik wel besloten nog even door te gaan met MacBook 12" 2016 m3 1,1Ghz. Het voldoet voor mij gebruik prima. Het voordeel is wel een lichter en compactere machine dan de nieuwe MacBook Air. En dat de huidige dubbel zo veel opslag zou hebben als de basis van de nieuwe Air.

Wat ik dan nog zou overwegen, als we toch overstappen: MacBook 13" zonder Touch Bar wanneer deze geupgrade wordt naar nieuwe processors van de 8e-generatie.

Voor nu laat ik de nieuwe Air even voor wat het is. Het is in mijn optiek voor wat ik doe te overpriced en zeker gezien het minimale verschil met een 12". Uiteindelijk is het gewoon een MacBook 13" met 2x USB C, een nieuwe processor en Touch ID.
Hoe bevalt je die m3 processor eigenlijk? Merk je daar veel van met een beetje office gebruik? Ik zou wellicht ook eerder een 12" overwegen aangezien ik toch een desktop heb met i9 en de macbook vooral voor onderweg of op de bank/bed wordt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 137811

Vorige maand mijn MacBook Alu Late 2008 verkocht met de gedachte ooit een keer een mooie Pro te kopen. Nu deze Air uit komt gaat het toch wel kriebelen. Mooie MacBook met prima specs voor een betaalbaarder prijs. De 12 inch MacBook met 1 USB poort was het niet, maar hier kan ik denk wel mee uit de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 11:36
Ik heb ook gewacht met de aankoop van een nieuwe macbook tot de aankondiging van dinsdag. Eisen voor een machine waren:

256gb SSD
16GB geheugen
Touch ID
Knappe processor (heb een 12" macbook 2017 gehad en ik werd niet warm van de prestaties...)

Prijs MacBook Air 2018 in deze config: € 1839,-
Prijs MacBook Pro 2018 in deze config: € 2239,-

MacBook Pro is een stuk krachtiger (quad core processor en veel beter grafische kaart), de Air heeft een iets lager gewicht.

Vond het prijsverschil tussen de air en de pro te klein en ben dus voor de pro gegaan. Tot nu toe zeer tevreden mee! Prachtige laptop.

Ik had eigenlijk verwacht dat Apple de Macbook 12" en de air eruit zou gooien en met een nieuwe Macbook 13" zou komen voor een lagere prijs. Dat viel een beetje tegen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Scrtz schreef op donderdag 1 november 2018 @ 15:51:
[...]

Hoe bevalt je die m3 processor eigenlijk? Merk je daar veel van met een beetje office gebruik? Ik zou wellicht ook eerder een 12" overwegen aangezien ik toch een desktop heb met i9 en de macbook vooral voor onderweg of op de bank/bed wordt
In dat geval echt doen! Ik vermaak me er heerlijk op en vind het vooralsnog toch fijner dan bijvoorbeeld een iPad Pro wat redelijk hetzelfde kan, zij het met een ander OS. Ik vind macOS dan toch fijner.

Voor Safari, Chrome, Spotify, Office, YouTube, Netflix voldoet het uitstekend. Een enkele keer wil ik wel eens een video converteren voor werk en dan duurt het wat langer, so be it.

Een nadeel kan één USB-C-poort zijn, maar dat ervaar ik hooguit eens per maand als ik de externe schijf er aan wil hangen en MacBook blijkt vrijwel leeg te zijn. Maar ook daarvoor zijn oplossingen.

Ik denk dat 12" nog altijd meer mobiel is dan de nieuwe MacBook Air met 13.3".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
THE_BASE schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:29:
[...]

In dat geval echt doen! Ik vermaak me er heerlijk op en vind het vooralsnog toch fijner dan bijvoorbeeld een iPad Pro wat redelijk hetzelfde kan, zij het met een ander OS. Ik vind macOS dan toch fijner.

Voor Safari, Chrome, Spotify, Office, YouTube, Netflix voldoet het uitstekend. Een enkele keer wil ik wel eens een video converteren voor werk en dan duurt het wat langer, so be it.

Een nadeel kan één USB-C-poort zijn, maar dat ervaar ik hooguit eens per maand als ik de externe schijf er aan wil hangen en MacBook blijkt vrijwel leeg te zijn. Maar ook daarvoor zijn oplossingen.

Ik denk dat 12" nog altijd meer mobiel is dan de nieuwe MacBook Air met 13.3".
Ja zeker waar, die usb C poort is ook niet echt een probleem aangezien ik er bijna nooit iets aanhang, of gewoon draadloos bestanden deel of overzet. Enige nadeel vind ik toch wel de prijs, dan neig ik toch weer sneller naar een Pro die toch een stuk betere specs heeft voor niet heel veel meer geld.. lastig haha

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

DCNY schreef op donderdag 1 november 2018 @ 13:17:
Wat is wijsheid? Voor de nieuwste en goedkoopste gaan,?
Wat wijsheid is, is onder geen beding de meerprijzen betalen voor de SSD's en zeker niet van 128 GB naar 512 GB. De meerprijs is zo buiten proportie dat je beter jezelf kan aanleren zuinig met ruimte te zijn en een extra externe SSD kopen (USB-3 zoals de T5 van Samsung).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Delerium schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:11:
[...]

Wat wijsheid is, is onder geen beding de meerprijzen betalen voor de SSD's en zeker niet van 128 GB naar 512 GB. De meerprijs is zo buiten proportie dat je beter jezelf kan aanleren zuinig met ruimte te zijn en een extra externe SSD kopen (USB-3 zoals de T5 van Samsung).
Helemaal mee eens, lekker een snelle USB-C aanhangen of desnoods een NAS aanschaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Scrtz schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:35:
[...]

Ja zeker waar, die usb C poort is ook niet echt een probleem aangezien ik er bijna nooit iets aanhang, of gewoon draadloos bestanden deel of overzet. Enige nadeel vind ik toch wel de prijs, dan neig ik toch weer sneller naar een Pro die toch een stuk betere specs heeft voor niet heel veel meer geld.. lastig haha
Maar in het geval van MacBook Pro lever je absoluut in op draagbaarheid. Heb soms niet eens door dat mijn MacBook in m'n rugzak zit, zo licht is het ding. Doet niet af onder een iPad. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
THE_BASE schreef op donderdag 1 november 2018 @ 19:25:
[...]

Maar in het geval van MacBook Pro lever je absoluut in op draagbaarheid. Heb soms niet eens door dat mijn MacBook in m'n rugzak zit, zo licht is het ding. Doet niet af onder een iPad. :)
Ik heb zelf ervaring met beide machines, en ik kan dat wel beamen. Uiteindelijk wilde ik toch een MacBook Pro, vanwege de extra power en het grotere scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekiemonster

koekiemonster

want a cookie

De goedkoopste 13 pro is ook een dualcore. Met dat in gedachte lijkt een air best een redelijke prijsverhouding, of zie ik meer over het hoofd.

Zo niet, dan ga ikmorgen de nieuwe air bestellen met 16GB geheugen voor ongeveer 1800 euro.

[webhero.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekiemonster

koekiemonster

want a cookie

MikeL schreef op donderdag 1 november 2018 @ 18:05:
Ik heb ook gewacht met de aankoop van een nieuwe macbook tot de aankondiging van dinsdag. Eisen voor een machine waren:

256gb SSD
16GB geheugen
Touch ID
Knappe processor (heb een 12" macbook 2017 gehad en ik werd niet warm van de prestaties...)

Prijs MacBook Air 2018 in deze config: € 1839,-
Prijs MacBook Pro 2018 in deze config: € 2239,-

MacBook Pro is een stuk krachtiger (quad core processor en veel beter grafische kaart), de Air heeft een iets lager gewicht.

Vond het prijsverschil tussen de air en de pro te klein en ben dus voor de pro gegaan. Tot nu toe zeer tevreden mee! Prachtige laptop.

Ik had eigenlijk verwacht dat Apple de Macbook 12" en de air eruit zou gooien en met een nieuwe Macbook 13" zou komen voor een lagere prijs. Dat viel een beetje tegen ;)
De pro voor deze prijs met 16GB is dan de dualcore zonder de touchbar, correct?

[webhero.nl]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MelvinW
Eerste benchmark van de MacBook Air is opgedoken: https://browser.geekbench.com/v4/cpu/10565877

Scoort iets hoger dan een MacBook 12" met i7 en lager dan de basisconfiguratie MacBook Pro 13" 2017.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Nu heb ik zelf ook een vergelijk, niet iets om over naar huis te schrijven, mijn MacBook haalt blijkbaar 3060 Singlecore, de nieuwe Air 4248. Dat is toch iets meer. Maar of je dat echt merkt met huis-tuin-keuken gebruik? Ik wacht nog even met upgraden. Draagbaarheid gaat me dan toch nog even voor.

Vroeg me wel af, ze waren over het Retina scherm zo lovend, is dat dan heel anders dan die van MacBook 12”? Ik zie bij beiden 300 nits staan, alleen resolutie is hoger, maar dat zou door het grotere display komen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joint_me
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-06 20:47
Tot nu toe neig ik nog naar een nieuwe batterij ipv een nieuwe air. Mijn huidige air is 5 jaar oud en is voor huis tuin en keuken gebruik goed genoeg, werken doe ik wel op mijn laptop van werk.

Ik vind de iPad Pro een goeie zet, als je ziet dat deze full Photoshop draait. Als er meer softwaremakers volgen dan komt de Macbook op ARM ook een stuk dichterbij. Mijn plan is om het dan nog maar een jaartje uit te zingen en zien wat 2019 brengt.

Hello fellow humans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pina
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16-06 13:28
iemand die weet hoe ik de verschillende macbooks met elkaar best kan vergelijken? Ik heb bvb nu een MBP 2013 met Quad Core i7, maar werkt die dan nog altijd sneller dan deze Dual Core Macbook Air of met pakweg een MBP Pro 13" ? Want die zaken zijn voor mij altijd heel onduidelijk bij nieuwe releases...

[ Voor 5% gewijzigd door pina op 02-11-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joost79
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
joint_me schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 10:14:
Ik vind de iPad Pro een goeie zet, als je ziet dat deze full Photoshop draait. Als er meer softwaremakers volgen dan komt de Macbook op ARM ook een stuk dichterbij. Mijn plan is om het dan nog maar een jaartje uit te zingen en zien wat 2019 brengt.
Dat doet mij ook overwegen om mijn 2014 MBP voorlopig nog even aan te houden, kijken wanneer meer duidelijkheid komt over de ARM upgrade en dan mee te springen.

Ik denk dat ik voor mijn vader wel een AIR ga bestellen, 256gb en 16gb geheugen, kan hij weer voorlopig vooruit de komende jaren. Hij werkt nu nog met mijn oude MBP, dan kan ik direct ook eens merken hoe het snelheidsverschil is tussen de 2014MBP en 2018 AIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nickdew
  • Laatst online: 17-06 19:55
Heb gewacht tot deze air. Ben nu aan het twijfelen tussen instapmodel van 1349 en macbook pro instap 2017 1299,-. Wat ga ik er op doen. Vooral veel mails en internet. Toekomst ook beetje photoshop. Wat raden jullie aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
nickdew schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 15:58:
Heb gewacht tot deze air. Ben nu aan het twijfelen tussen instapmodel van 1349 en macbook pro instap 2017 1299,-. Wat ga ik er op doen. Vooral veel mails en internet. Toekomst ook beetje photoshop. Wat raden jullie aan?
Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen wat je belangrijker vindt in een laptop. De MacBook Pro heeft een beter scherm en een krachtigere processor. De MacBook Air is daarentegen stiller, lichter, gaat langer mee op een batterijlading en beschikt over Touch ID. Beide MacBooks zullen echter alles kunnen doen wat jij ervan verwacht. Persoonlijk zou ik dan voor de MacBook Air kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackson6
  • Niet online
MelvinW schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:11:
[...]

Ik denk dat je voor jezelf moet bepalen wat je belangrijker vindt in een laptop. De MacBook Pro heeft een beter scherm en een krachtigere processor. De MacBook Air is daarentegen stiller, lichter, gaat langer mee op een batterijlading en beschikt over Touch ID. Beide MacBooks zullen echter alles kunnen doen wat jij ervan verwacht. Persoonlijk zou ik dan voor de MacBook Air kiezen.
Waarom is het scherm van de Pro beter, is het scherm in de Air 2018 anders dan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MelvinW
Jackson6 schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 16:39:
[...]

Waarom is het scherm van de Pro beter, is het scherm in de Air 2018 anders dan?
Het scherm van de MacBook Pro is 500 nits en die van de MacBook Air is 300 nits. Het scherm van de Pro heeft dus een hogere brightness. Ook ondersteunt het display van de Air geen brede kleurweergave (P3).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeL
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17-06 11:36
koekiemonster schreef op donderdag 1 november 2018 @ 23:18:
[...]
De pro voor deze prijs met 16GB is dan de dualcore zonder de touchbar, correct?
Nee, dat is de quad core mét Touch Bar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• syltheboy
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 31 oktober 2018 @ 04:19:
ik stond op het punt deze nieuwe Macbook Air te bestellen (met 256Gb opslag) en mijn MacBook Pro 2017 met 16Gb ram geheugen en 512 Gb ssd te gaan verkopen, omdat mijn Mac op t moment overkill voor mij is.

Mijn MacBook Pro verlaat tegenwoordig nauwelijks mijn huis meer (itt tot en met afgelopen jaar)

Maar nog eens goed overnagedacht en toch maar besloten af te zien van de nieuwe Air.

Ik verwacht toch nog wel ruim 4 jaar met mijn Pro vooruit te kunnen ;)
Jij weet ook niet wat je wil. 8)7
3 dagen na je ‘besluit’ heb je je huidige MacBook toch maar te koop aangeboden. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
syltheboy schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 11:49:
[...]

Jij weet ook niet wat je wil. 8)7
3 dagen na je ‘besluit’ heb je je huidige MacBook toch maar te koop aangeboden. :P
Bij nader inzien :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:16
Ben op de nieuwe Air aan het loeren als opvolger voor mijn 2015 Pro.
Zin in een nieuwe. >:)

[ Voor 15% gewijzigd door Bushalte op 03-11-2018 13:24 ]

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 19:02

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Heb in juli de 2017 Air gekocht met een 256 gb SSD. Voldoet voor mij meer dan prima. Lekker vlot en stil. Scherm is goed genoeg voor de enkele keer dat ik op pad ben. Thuis hangt hij aan een full HD scherm.

Die nieuwe Air is allemaal leuk en aardig. Maar ik houd het wel bij mijn huidige. Ik heb geen USB C hardware in huis. Mijn Air heeft 2 USB 3.0 poorten en een SD Card Reader. Welke alle gebruikt worden. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-06 18:31

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Bushalte schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 13:23:
Ben op de nieuwe Air aan het loeren als opvolger voor mijn 2015 Pro.
Zin in een nieuwe. >:)
Mwah dat is toch geen upgrade?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
8Gb/256Gb Air besteld.

Zeer benieuwd, hiervoor een Macbook Pro gehad. Deze Pro had veel betere specs, maar werd overkill voor mij door voornamelijk verandering in werk.
Zal deze nieuwe Air voornamelijk privé gebruiken en dan hoofdzakelijk webbrowsing, Mail, zeer licht Word gebruik, heel af en toe 1 of 2 fotootjes bewerken (geen video bewerking), mijn Sonos/Spotify aansturen en FaceTime
Verder wat werkrooster technische zaken die via de webbrowser plaatsvinden.

Ik verwacht (en hoop) toch wel zo'n 3 jaar vooruit te kunnen met 8Gb geheugen , kijkend naar mijn niet echt bijzonder grote workload.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menace_1981
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-01 00:40
Twijfel! Ik heb een van de beter gespeccte macbook pro’s van 2017 en zoek een lichtere, meer mobiele laptop voor erbij mét een goede accuduur. Die pro vind ik op dat vlak tegenvallen. Alleen die Air vind ik meteen zo duur als ik de 16GB / 256 GB zou bestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Bummer!
Helaas word mijn nieuwe Air niet morgen, maar donderdag “pas” thuisbezorgd. Wellicht dus net iets te laat besteld voor levering op release dag.

Zeer benieuwd naar de reviews die later vandaag online komen wanneer het embargo opgeheven wordt

[ Voor 3% gewijzigd door _Bailey_ op 06-11-2018 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Spannend! Morgen wordt de air geleverd. Zending alleen nog niet te volgen bij UPS...

Wordt een avondje lekker pielen op de nieuwe MacBook. Shit overzetten van de oude iMac, oude iMac opruimen.
Heerlijk!

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Morgen ophalen. Kan niet wachten. Zit nog steeds te wachten op mijn 44mm Apple watch space black steel. Dus dit is een leuk tussendoortje 🤣

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Embargo is zojuist opgeheven denk ik; eerste review van laptopmag is zojuist online verschenen

Edit: the Verge nu ook online

[ Voor 14% gewijzigd door _Bailey_ op 06-11-2018 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johanm3

johanm3

Het kan altijd slechter

Denk dat ik wel een hub nog moet aanschaffen. Zat zelf te kijken naar de ugreen hub cm136 voor 26 euro ( 20 euro op 11-11-2018 )
https://s.click.aliexpress.com/e/bNvMdWUu

Of de ugreen cm179 ( HDMI versie ) hier zit ook een internetaansluiting op en cardreaders. 35 euro ( 30 euro op 11-11-2018 )
https://s.click.aliexpress.com/e/bo0E37RE

Gadgets fan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Als ik die reviews lees neig ik toch naar een base mbp geloof ik. Het verschil in prijs en gewicht zijn verwaarloosbaar en je krijgt toch net iets meer "oompf" onder de motorkap als ik het zo lees.

Alleen geen touch id en membraam toetsenbord, die de air wel heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrtz
Charly schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:36:
Als ik die reviews lees neig ik toch naar een base mbp geloof ik. Het verschil in prijs en gewicht zijn verwaarloosbaar en je krijgt toch net iets meer "oompf" onder de motorkap als ik het zo lees.

Air heeft toch hetzelfde vlindertoetsenbord als de Pro en macbook 12" nu?

Het enige nadeel aan de instap MPB op dit moment is dat die nog een 7e generatie i5 dualcore heeft, terwijl de 8e generatie standaard een quadcore betreft. Een heel stuk meer 'oompf' dus inderdaad zodra de instap MPB ook de update meekrijgt (als die dat uberhaupt nog wel krijgt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Charly schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:36:

Als je al denkt die extra “oompf” nodig te hebben, dan zou ik zeker voor een MBP nTB gaan ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 11-06 20:51
Een review van laptopmag https://www.laptopmag.com...ps/apple-macbook-air-2018

Edit : iemand was me voor :)

[ Voor 15% gewijzigd door Dancing_Animal op 06-11-2018 12:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Mmm...waar ik eerder een leverdatum van 8 november kreeg van Apple, staat mijn status nu al wel een uurtje op ‘verzending wordt voorbereid”.
Dan zou bezorging toch ook wel al morgen mogelijk moeten zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charly
Scrtz schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:38:
[...]

Het enige nadeel aan de instap MPB op dit moment is dat die nog een 7e generatie i5 dualcore heeft, terwijl de 8e generatie standaard een quadcore betreft. Een heel stuk meer 'oompf' dus inderdaad zodra de instap MPB ook de update meekrijgt (als die dat uberhaupt nog wel krijgt)
Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze die gaan upgraden zonder daar ook een forse prijsstijging aan te koppelen. Als ze de base mbp quadcore maken zou dat de verkoop van de air in de weg zitten, waar ze net een hele redesign tegenaan gegooid hebben.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 06-11-2018 13:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Scrtz
Charly schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 13:30:
[...]

Ik denk eerlijk gezegd niet dat ze die gaan upgraden zonder daar ook een forse prijsstijging aan te koppelen. Als ze de base mbp quadcore maken zou dat de verkoop van de air in de weg zitten, waar ze net een hele redesign tegenaan gegooid hebben.
Dat wordt lastig aangezien de versie met touchbar wel al de 8e gen heeft met quadcore dus de prijspositionering staat al vast, hoogstwaarschijnlijk vertaald dit zich dus terug in geen update meer voor de instap non touch MBP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dancing_Animal
  • Laatst online: 11-06 20:51
Scrtz schreef op dinsdag 6 november 2018 @ 12:38:
[...]

Air heeft 3e gen. met een extra laagje eronder waardoor het toetsenbord tegen kruimels kan. Macbook 12" heeft de 2e gen en de Pro zonder touchbar volgens mij ook. Die met touch bar is op zeker 3e gen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JesseSebastian
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09:19
Na wat skeptisch te zijn of de nieuwe MacBook Air aan mijn daily tasks kon voldoen toch een 128 gb base model gekocht. Na wat reviews gelezen te hebben toch over de streep getrokken, de pro versie was uiteraard beter maar hoe langer ik erover nadacht hoe minder ik het prijsverschil kon verantwoorden bij mezelf.

Wel meteen een externe 500gb ssd erbij besteld.

Ga hem met name gebruiken voor browser/email wat licht photoshop werk en wat Ableton/Logic muziek producties.

Hoop dat mijn storage management voldoende icm de externe ssd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Mijn base macbook pro is inmiddels onderweg. Gisteren een aantal reviews van de air gezien en performance komt toch wel vaak naar voren als punt van zorg, zodra je iets meer wil dan office taken en een beetje surfen.

Op het moment is de base MBP zelfs goedkoper dan de air, want BCC is sinds gisteren nog 2 tientjes gezakt.

[ Voor 3% gewijzigd door Charly op 07-11-2018 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Charly schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:04:
Mijn base macbook pro is inmiddels onderweg.
je Pro is onderweg? Zit je dan niet in het verkeerde topic? :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Charly
Geert1976 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:19:
[...]

je Pro is onderweg? Zit je dan niet in het verkeerde topic? :+
Point taken ;w

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Maar ik heb een beetje hetzelfde gevoel als jij @Charly, na het lezen van de diverse reviews.
Bij mij is het met name de helderheid van het scherm waar ik me zorgen om maak, 300 nits tegen 500 nits van de Pro.
Het scherm schijnt aanzienlijk minder te zijn dan de Pro.

Ik krijg 'm morgenvroeg bezorgd. Ik kijk het 3 a 4 dagen aan en bevalt ie me niet gaat de Air retour Apple

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Macbook Air opgehaald. Vanavond het magische uitpak moment en wat software installeren

Macbookje uitgepakt en geïnstalleerd. Lekker apparaatje. Maar klopt het dat elke toets een power knop is. Als ik de Macbook uitzet kan ik hem booten met elke toets van het keyboard

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 137811 op 07-11-2018 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Berlinetta
  • Niet online
Geert1976 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 12:25:
Maar ik heb een beetje hetzelfde gevoel als jij @Charly, na het lezen van de diverse reviews.
Bij mij is het met name de helderheid van het scherm waar ik me zorgen om maak, 300 nits tegen 500 nits van de Pro.
Het scherm schijnt aanzienlijk minder te zijn dan de Pro.

Ik krijg 'm morgenvroeg bezorgd. Ik kijk het 3 a 4 dagen aan en bevalt ie me niet gaat de Air retour Apple
Jij bent ook overal hé. Geen sarcasme.
Ik dacht eigenlijk dat je voor pro ging, geen idee waar ik dat op baseer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08:40

4POX

Everybody is wired

Anoniem: 137811 schreef op woensdag 7 november 2018 @ 13:08:
Macbook Air opgehaald. Vanavond het magische uitpak moment en wat software installeren

Macbookje uitgepakt en geïnstalleerd. Lekker apparaatje. Maar klopt het dat elke toets een power knop is. Als ik de Macbook uitzet kan ik hem booten met elke toets van het keyboard
Dat lijkt me lastig schoonmaken. Ik zet vaak mijn MacBook uit als ik de toetsen even ga 'poetsen'

De MacBook Pro late 2013 heeft een 320nits scherm. Ik heb nooit problemen gekend dat niet genoeg is. Als de MacBook air sneller is dan de Macbook Pro, dan kan het een leuke opvolger worden. Helaas zit ik met de schijf ruimte. Ik heb in mijn MacBook Pro een 1 TB SSD. Omdat ik die zelf kon vervangen. Maar voor de Macbook air zit ik vast aan 256GB. Meer kost te veel.

De afgelopen jaren heb ik er nooit bij stilgestaan dat er een groot verschil zit tussen Intel HD en Intel Iris. Ik dacht dat bijna elke Intel CPU ongeveer dezelfde GPU heeft. Maar de afgelopen week door alle berichten kom ik langzaam tot het besef dat er een groot verschil in GPU's zit. De reviews van de nieuwe Mac Mini zeggen bijvoorbeeld dat de Intel GPU van de Mac Mini minder krachtig is dan de intel GPU in een MacBook Pro.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Is dit een kruiswoordpuzzel? :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
vanochtend rond 9 uur mijn nieuwe Air (256Gb/8Gb) bezorgd en direct time machine backup teruggezet.

Tot dusver tevreden voor mijn gebruik; tot ongeveer een half jaar geleden had ik wat zware programma's die ik nu niet meer gebruik (ivm werk)
Deze Air is grotendeels voor (zeer licht) Word gebruik, webbrowsing, webbased werkroosters maken, Mail, Spotify, Sonos, sporadisch Netflix, YouTube.
Uiteraard gaat dat meer dan prima op deze Air.

Als ik 1 groot minpunt mag noemen is het toch echt wel de helderheid en kleuren van het display.
Ben je een Macbook Pro Retina van 2016/2017/2018 gewend, ga je niet echt happy zijn met het scherm van deze Air; is gewoonweg stukken minder.
Het scherm doet een beetje ''washed out'' aan.
Dus voor de fanatieke / professionele foto- en videobewerkers zou ik zelfs deze Air willen afraden.

Daarentegen werkt TouchID echt belachelijk snel en 100% betrouwbaarheid.

Het base model had eigenlijk 256Gb moeten hebben en niet 128Gb; en al helemaal kijkend naar de prijs

Qua prestaties dus voor mij persoonlijk dik in orde, het beeldscherm (helderheid) ga ik de komende dagen verder ''testen''.

Base model had wel 256Gb moeten hebben en niet die louzy 128Gb

Ik zou deze Macbook Air 2018 eigenlijk de Macbook Pro Light 2018 willen noemen... :+

[ Voor 18% gewijzigd door _Bailey_ op 08-11-2018 16:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• THE_BASE
  • Niet online
Geert1976 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:34:

Ik zou deze Macbook Air 2018 eigenlijk de Macbook Pro Light 2018 willen noemen... :+
En toch noemen vele journalisten en reviewers het apparaat liever een MacBook 13". :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bushalte
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23:16
Geert1976 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 15:34:
vanochtend rond 9 uur mijn nieuwe Air (256Gb/8Gb) bezorgd en direct time machine backup teruggezet.

Tot dusver tevreden voor mijn gebruik; tot ongeveer een half jaar geleden had ik wat zware programma's die ik nu niet meer gebruik (ivm werk)
Deze Air is grotendeels voor (zeer licht) Word gebruik, webbrowsing, webbased werkroosters maken, Mail, Spotify, Sonos, sporadisch Netflix, YouTube.
Uiteraard gaat dat meer dan prima op deze Air.

Als ik 1 groot minpunt mag noemen is het toch echt wel de helderheid en kleuren van het display.
Ben je een Macbook Pro Retina van 2016/2017/2018 gewend, ga je niet echt happy zijn met het scherm van deze Air; is gewoonweg stukken minder.
Het scherm doet een beetje ''washed out'' aan.
Dus voor de fanatieke / professionele foto- en videobewerkers zou ik zelfs deze Air willen afraden.

Daarentegen werkt TouchID echt belachelijk snel en 100% betrouwbaarheid.

Het base model had eigenlijk 256Gb moeten hebben en niet 128Gb; en al helemaal kijkend naar de prijs

Qua prestaties dus voor mij persoonlijk dik in orde, het beeldscherm (helderheid) ga ik de komende dagen verder ''testen''.

Ga je hem houden denk je?

 MacBook Air M2 2022 / MacBook Pro Retina 13" 2015 / iPhone 16 Pro Natural Titanium 

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
Als ik hem zou retourneren, zou het alléén vanwege het display (kleur/helderheid) zijn. Voor de rest vind ik het echt een prima en snelle Macbook.

Kleine toevoeging; kan me herinneren dat bij voorgaande nieuwe Macbooks waar ik net een time machine backup had teruggezet, soms last kon hebben van traagheid of strandballen, dit ivm indexeren; hier bij deze Air nog geen enkele keer meegemaakt.
Alles apps die ik heb draaien nu kon al ik prima mee werken direct na de time machine backup terug te hebben gezet, zonder enige vorm van vastlopers of traagheid/stroperigheid

[ Voor 15% gewijzigd door _Bailey_ op 08-11-2018 16:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Geert1976 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:19:
[...]

Als ik hem zou retourneren, zou het alléén vanwege het display (kleur/helderheid) zijn. Voor de rest vind ik het echt een prima en snelle Macbook.

Kleine toevoeging; kan me herinneren dat bij voorgaande nieuwe Macbooks waar ik net een time machine backup had teruggezet, soms last kon hebben van traagheid of strandballen, dit ivm indexeren; hier bij deze Air nog geen enkele keer meegemaakt.
Alles apps die ik heb draaien nu kon al ik prima mee werken direct na de time machine backup terug te hebben gezet, zonder enige vorm van vastlopers of traagheid/stroperigheid
Zou je eens een Blackmagic SSD Speedtest willen doen? Ben wel benieuwd naar hoe de SSD presteert in de MBA, of het vergelijkbaar is met de MBP of dat Apple hierop bezuinigd heeft.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TuffScout
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-05-2024
Voor 150 euro meer, heb je een Macbook Pro met meer processor kracht (dubbel), een veel betere videokaart en een veel beter retinascherm, scherper en meer helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Niet online
MelvinW schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:23:
[...]

Zou je eens een Blackmagic SSD Speedtest willen doen? Ben wel benieuwd naar hoe de SSD presteert in de MBA, of het vergelijkbaar is met de MBP of dat Apple hierop bezuinigd heeft.
ben zo ff de deur uit, ben niet bekend met de door jouw genoemde Speedtest. Moet ik daar een programma voor downloaden (uit de App Store)?
Kan ik het later even voor je doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MelvinW
Geert1976 schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:27:
[...]

ben zo ff de deur uit, ben niet bekend met de door jouw genoemde Speedtest. Moet ik daar een programma voor downloaden (uit de App Store)?
Kan ik het later even voor je doen.
Staat in de App Store inderdaad: https://itunes.apple.com/...ed-test/id425264550?mt=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-06 19:02

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

TuffScout schreef op donderdag 8 november 2018 @ 16:24:
Voor 150 euro meer, heb je een Macbook Pro met meer processor kracht (dubbel), een veel betere videokaart en een veel beter retinascherm, scherper en meer helderheid.
Staat me iets van bij dat hij net een zeer recente en veel beter gespecte Pro verkocht heeft. Omdat het iets teveel van het goede was .

He who controls the Spice, controls the Universe.

Pagina: 1 2 3 Laatste