Door een bocht gaan ?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles2635
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-12-2023
Hey tweakers,
Ik ben nu al enkele maanden aan het leren rijden :)
Nu zit het zo. Het nemen van bochten gaat nog altijd niet al te vlot. als ik mijn bochten in 2de neem kom ik meestal aan mijn stationair toerental ( versnellingspook trillt) nu hebben ze mij gezegd dat ontkoppeld in een bocht gaan levensgevaarlijk is en het zacht induwen van de koppeling ervoor zorgt dat je koppeling sneller verslijt.

Iemand tips hoe ik stap voor stap een bocht moet nemen want zelf geraak ik er niet wijzer van.

Thanks Gilles :)

Alle reacties

Acties:
  • +67 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vraag het je rij-instructeur, het is letterlijk z'n baan om je dit te leren ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Famous
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-12-2024

Famous

R 400+

Heel iets gas geven zodat je in elk geval iets van toeren behoud? ;)

Xbox live: Ghesous | Polo AW GTI 275pk, 450nm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• OosterF
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 12:22
Voldoende vaart minderen zodat je de bocht veilig kunt nemen, en halverwege de bocht gas kunt geven zodat je de auto door de bocht duwt. Ontkoppeld de bocht insturen lijkt mij niet prettig, aangezien je dan geen gas kunt geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gilles2635
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 02-12-2023
Hahn schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:46:
Vraag het je rij-instructeur, het is letterlijk z'n baan om je dit te leren ;)
I know maar aangezien ik op mijn ouders ben aangewezen en deze dit "onbewust" doen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-07 10:13
Tja, je rijd dan ook niet echt hard in die bocht als je auto op het punt staat op af te slaan. Nu ben ik ook benieuwd wat voor bocht het is?

Want als ik aanvoel dat de auto in te lage toeren komt, ja dan druk ik (volledig) de koppeling in, en uit de bocht laat ik de koppeling weer opkomen en rij door.

Maar de rij instructeur zal misschien iets voor elkaar willen krijgen bij je, hij zal het dan maar even voor moeten doen? Als 1 keer niet genoeg is, een 2e, 3e.. naja je snapt het punt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Lijkt me dat het hier om een langzame, scherpe bocht gaat, gezien je te weinig toeren maakt in z'n 2. Gewoon terugschakelen in de 1 voordat je de bocht ingaat als je van tevoren al kan zien dat je veel vaart moet verminderen.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-06 16:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Zorg ervoor dat je voor de bocht al bent afgeremd en in de juiste versnelling zit dan heb je dat probleem niet.

Voordat de motor gaat bokken moet je al je koppeling gebruiken. Niet laten slippen maar (tijdens het remmen of uitrollen) vol indrukken en dan langzaam voor de bocht in de juiste versnelling weer op laten komen. Bij nog lagere snelheden zoals parkeren en filerijden moet je soms natuurlijk wel rijden (maar zo min mogelijk) met licht slippende koppeling en evt een klein dotje gas geven.

Als je nog wat meer ervaring met schakelen opdoet gaat dat waarschijnlijk vanzelf op de autopilot. Voertuigcontrole is (voor de meesten) één van de makkelijkere onderdelen van het rijbewijs, en goed te leren door het gewoon veel te doen.

En verder nooit naar 1 terugschakelen als je niet uit stilstand wegrijd.

[ Voor 213% gewijzigd door -36- op 24-10-2018 02:38 ]

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
Gilles2635 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:50:
[...]

I know maar aangezien ik op mijn ouders ben aangewezen en deze dit "onbewust" doen :(
Dan zijn zij niet de aangewezen personen om je te leren rijden. Neem een gekwalificeerde rij-instructeur, anders ga je je rijbewijs ook niet halen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Fore!
  • Laatst online: 04-07 10:13
CaptainPanda schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:53:
Lijkt me dat het hier om een langzame, scherpe bocht gaat, gezien je te weinig toeren maakt in z'n 2. Gewoon terugschakelen in de 1 voordat je de bocht ingaat als je van tevoren al kan zien dat je veel vaart moet verminderen.
Nog verder terug dan 2? 1 gebruik je alleen bij helling of stilstaan, verder niet. Dat is sowieso geen rijden en kun je beter spelen met de koppeling zoals ik eerder beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Praten we dan over krappe bochtjes in woonwijken ofzo dat je stationair rijdt in z'n 2? In dat geval: Of kijken of het iets sneller kan, of denken "fuck it", er zijn nou eenmaal bochten die je zo moet nemen, dan loopt ie maar op weinig toeren. Terugschakelen naar de 1 is vaak een minder idee, tenzij het echt een bocht is die je om een of andere reden praktisch stapvoets moet nemen.

Maar andere bochten die je sneller kan nemen gewoon sneller nemen natuurlijk, zoals @OosterF het zegt.

En sommige auto's zijn er ook gevoelig voor dan de ander. Mijn auto heeft nog behoorlijk wat trekkracht onderin dus trillen doet ie niet zo snel, maar de auto van mijn pa is er echt wel gevoelig voor.

Ontkoppeld rijden is inderdaad gevaarlijk, gezien je veel minder controle over de auto hebt.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 13:56
Als je een bocht zo langzaam neemt dat je in zijn twee de pook laat trillen dan ga je waarschijnlijk te langzaam (ala 5-10?). Zeer weinig bochten vereisen deze snelheden. Zodra je rolt kan je praktisch in zijn twee alles doen.

Hoe snel je een bocht in kan gaan dat zul je aan moeten leren voelen. En tijdens je rijlessen kun je dat best een keer verkeerd hebben (zowel te hard als te langzaam).

Anyways, als je ouders dit je niet kunnen leren; dan zul je toch echt voor een echte instructeur moeten gaan. Het nu verkeerd aanleren helpt je echt niet.

Maar goed, stap voor stap;
- voor de bocht Afremmen,
- voor de bocht: Juiste versnelling (voor 90 graden bochten vaak 2),
- voor de bocht: kijken etc...alles klaar;
- in de bocht; Dan beide handen aan het stuur en gaan, de bocht nemen;
- Bocht klaar -> weer opschakelen

[ Voor 20% gewijzigd door eric.1 op 23-10-2018 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SMSfreakie
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
gewoon goed inschatten hoe hard je door de bocht kan cruisen...
als het te hard is voor de 2de (dat is ervaring) schakel je gewoon terug naar de 1e..

404 Signature not found

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
Fore! schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:54:
[...]

Nog verder terug dan 2? 1 gebruik je alleen bij helling of stilstaan, verder niet. Dat is sowieso geen rijden en kun je beter spelen met de koppeling zoals ik eerder beschreef.
Dit kan best hoor, je moet gewoon de versnellingen gebruiken die je tot je beschikking hebt. Ligt ook gewoon aan de auto, als de wagen trilt is het niet lekker voor de motor om vanuit zo weinig toeren nog op te trekken. Dan is dit de enige keuze om niet per se te hoeven versnellen en vlotter te rijden; dit zou ik in deze leerfase ook niet aanraden. Wel snel weer opschakelen als de eerste versnelling kort is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 04-07 13:41
Ergens bij de vijfde reactie (het antwoord van de OP) begon het mij te dagen dat het hier over B gaat. ;)

Normaal gesproken rijd ik altijd in 2 door een bocht tenzij het druk is of er een drempel ligt ofzo. (met een benzine Fiesta)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
[...]

Zijn jouw ouders rijinstructeurs of hoe werkt dit?

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Marcel Br schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:14:
Ergens bij de vijfde reactie (het antwoord van de OP) begon het mij te dagen dat het hier over B gaat. ;)
Toen had ik het ook door
Normaal gesproken rijd ik altijd in 2 door een bocht tenzij het druk is of er een drempel ligt ofzo. (met een benzine Fiesta)
Afhankelijk van de bocht en de maximumsnelheid, neem ik een bocht in een bepaalde versnelling. Er zijn bochten die ik vrij standaard in de 1e versnelling neem, er zijn ook bochten die ik meestal in de 2e versnelling neem en de meeste rotondes gaan in de 3e. Ter info: Ik rijd een Skoda Octavia Combi benzine. En indien echt nodig, kan ik ermee in de 3e versnelling vanuit stilstand wegrijden (gaat niet vlot).
SmurfLink schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:41:
[...]
In België mag iedereen, die meerderjarig is en een bepaald aantal jaren zijn rijbewijs heeft, als rijinstructeur optreden, de reden dat Belgen zo'n beroerde reputatie hebben als chauffeur.

[ Voor 17% gewijzigd door Freee!! op 23-10-2018 19:44 ]

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hahn
  • Nu online
SmurfLink schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:41:
[...]

In België is het gebruikelijker om rijlessen te krijgen van familie. Maar als zij je niet alles kunnen leren, dan lijkt het me heel verstandig om een echte rij-instructeur te gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Freee!! schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:42:
[...]

In België mag iedereen, die meerderjarig is en een bepaald aantal jaren zijn rijbewijs heeft, als rijinstructeur optreden, de reden dat Belgen zo'n beroerde reputatie hebben als chauffeur.
Wat je in de Randstad ziet rijden is ook niet altijd om naar huis te schrijven :X

March of the Eagles

Acties:
  • +25 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
XWB schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:51:
[...]

Wat je in de Randstad ziet rijden is ook niet altijd om naar huis te schrijven :X
Belgen komen inderdaad ook in de Randstad... ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Clush
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 05-07 21:39

Clush

Do as I say...

Lege parkeerplaats opzoeken en achtjes gaan draaien in z'n 2. Ik denk dat je veel langzamer rijdt dan nodig is, dus moet je een beetje gevoel ontwikkelen voor hoe hard je ook nog makkelijk door de bocht kan.

Behalve bij dingen als keren op de weg of inparkeren kan ik weinig bochten voorstellen die zo scherp zijn dat je ze in de 1 moet nemen.

Ontkoppeld door de bocht zou niet nodig moeten zijn, maar levensgevaarlijk wil ik het ook weer niet noemen. Maar dat is precies iets waar je een beetje gevoel moet hebben, en zeker in het begin niet handig om jezelf aan te leren.

[ Voor 11% gewijzigd door Clush op 23-10-2018 19:58 ]

... not as I do.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Bedankt @Freee!! en @Hahn , nooit geweten! Maar dat verklaart wel een hoop dan... dan zou ik de TS van harte aanraden om fatsoenlijk rijles te nemen zodat je het leert van iemand die het niet alleen kan, maar ook kan uitleggen.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Fly-guy schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:52:
[...]

Belgen komen inderdaad ook in de Randstad... ;)
Ik bedoelde juist die auto's met gele kentekens >:)

March of the Eagles

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
XWB schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 19:53:
Ik bedoelde juist die auto's met gele kentekens >:)
Er zijn ook Belgen die naar Nederland emigreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

[...]

Toen had ik het ook door

[...]

Afhankelijk van de bocht en de maximumsnelheid, neem ik een bocht in een bepaalde versnelling. Er zijn bochten die ik vrij standaard in de 1e versnelling neem, er zijn ook bochten die ik meestal in de 2e versnelling neem en de meeste rotondes gaan in de 3e. Ter info: Ik rijd een Skoda Octavia Combi benzine. En indien echt nodig, kan ik ermee in de 3e versnelling vanuit stilstand wegrijden (gaat niet vlot).

[...]

En na x aantal uren rijinstructeur opleiding tgenwoordig voor de ouders.

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Gilles2635 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:44:
Hey tweakers,
Nu zit het zo. Het nemen van bochten gaat nog altijd niet al te vlot. als ik mijn bochten in 2de neem kom ik meestal aan mijn stationair toerental ( versnellingspook trillt) nu hebben ze mij gezegd dat ontkoppeld in een bocht gaan levensgevaarlijk is en het zacht induwen van de koppeling ervoor zorgt dat je koppeling sneller verslijt.

Iemand tips hoe ik stap voor stap een bocht moet nemen want zelf geraak ik er niet wijzer van.

Neem rijles bij een goede rijschool, en wees niet onzeker en ongeduldig.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Highfive95
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 14:11
Wat mij opvalt bij mijn neefjes en nichtjes (net rijbewijs) is dat ze bijna allemaal pas terugschakelen als ze al half in de bocht zijn.

Mij is altijd geleerd afremmen op de motor, remmen en dan terugschakelen voor de bocht. In de bocht geen schakelen meer. Maar veel mensen zitten nog te roeren en moeten dan sturen en dan wordt het soms iets teveel.

Ik kan echt geen bocht hier voorstellen waar je in de 1ste versnelling doorheen moet. Ik krijg hem echt niet in de 1ste versnelling als hij nog rijdt.

Als je in de 2e versnelling zit dan en hij begint te bokken ga je langzaam. Dan zou je koppeling in kunnen trappen, meer gas geven en weer op laten komen. Van die enkele keer dat dit gebeurd gaat echt je koppeling er niet aan.

Denk dat je iets vlotter moet rijden en helemaal klaar moet zijn voor de bocht. Dan lekker vlotjes door de bocht. Kan mij niet voorstellen dat de auto dan gaat bokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:28

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Highfive95 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:23:
Wat mij opvalt bij mijn neefjes en nichtjes (net rijbewijs) is dat ze bijna allemaal pas terugschakelen als ze al half in de bocht zijn.

Mij is altijd geleerd afremmen op de motor, remmen en dan terugschakelen voor de bocht.
Zo heb ik het ook geleerd.
In de bocht geen schakelen meer. Maar veel mensen zitten nog te roeren en moeten dan sturen en dan wordt het soms iets teveel.
Afhankelijk van de situatie schakel ik in de bocht soms op, nooit terug.
Ik kan echt geen bocht hier voorstellen waar je in de 1ste versnelling doorheen moet. Ik krijg hem echt niet in de 1ste versnelling als hij nog rijdt.
Strikt moeten niet, maar ik ken er een paar waarbij dat wel veiliger is (smalle straten met eenrichtingsverkeer, slecht zicht op kruisend verkeer en spelende kinderen op straat), zeker met een koude motor doe je daar heel rustig.
Als je in de 2e versnelling zit dan en hij begint te bokken ga je langzaam. Dan zou je koppeling in kunnen trappen, meer gas geven en weer op laten komen. Van die enkele keer dat dit gebeurd gaat echt je koppeling er niet aan.

Denk dat je iets vlotter moet rijden en helemaal klaar moet zijn voor de bocht. Dan lekker vlotjes door de bocht. Kan mij niet voorstellen dat de auto dan gaat bokken.
Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08:57

-tom-562

Oliesjeik

Ga naar een fatsoenlijke rijschool, anders krijgen we van die Jozef Jozef Jozef taferelen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• wd200
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10:30
Koop een automaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:59
Terugschakelen doe je voor een bocht, niet in een bocht.
Een flink trillende pook door te lage toeren wil zeggen dat je de verkeerde versnelling hebt.
Helemaal in moderne wagens die lagere toeren beter aankunnen dan de oudjes.
Je zou die bocht dan met een hogere snelheid moeten kunnen nemen of een versnelling terug schakelen voor de bocht.
Te lage toeren zijn ook niet echt goed voor je motor etc.

Leren van je ouders is 1 ding, maar als die tekort schieten zou ik echt een erkende leerschool adviseren.
Daar kunnen ze je met de dubbele bediening beter helpen dan je ouders.

Mijn profiel op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ilmar
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-06 21:47
Je verhaal klinkt alsof je de auto door de bocht laat rollen en aan het einde snelheid kwijt bent. Beter is om inderdaad zoals al gezegd vóór de bocht te schakelen en af te remmen, en dan met een beetje gas door de bocht te gaan en aan het einde te versnellen. Je zou in principe aan het einde van bocht (met een mooie recht weg voor je) sneller moeten gaan dan wanneer je er in draait (en je juist moet gaan sturen).

Dus beter vooraf iets te veel remmen en dan gas bij geven. Als je dan te langzaam gaat merk je het wel doordat de motor voor de bocht afslaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 05-07 15:13

aex351

I am the one

Heel simpel. Als je zo langzaam gaat, bocht of niet. En terugschakelen is geen optie. Dan de koppeling gebruiken om je snelheid te doseren. Probeer daar eens op te oefenen.

Ik lees dat sommige zeggen terugschakelen naar de eerste versnelling. Ik denk dat je dat wel kan negeren. De eerste versnelling gebruik je voornamelijk om de auto rijdend te krijgen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rub3s
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 04-07 15:42

Rub3s

+3 , omdat het kan

aex351 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:59:
Ik lees dat sommige zeggen terugschakelen naar de eerste versnelling. Ik denk dat je dat wel kan negeren. De eerste versnelling gebruik je voornamelijk om de auto rijdend te krijgen.
Dat ligt helemaal aan de auto waarin je rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Wat voor auto? Diesel? Benzine? Diesel kan stationair beter aan?

NIET slippen op de koppeling. Daarvoor dient dat ding totaal niet.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nogne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 09:27

Nogne

>.<

Rub3s schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:04:
[...]

In wat voor auto is het handig terug te gaan naar je eerste versnelling? Mij is geleerd dat je de eerste versnelling alleen gebruikt om weg te rijden.

PS/XBL: Nogne

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-07 09:30

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

Snake schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:08:

Een motor dient ook niet op 500 toeren te lopen. Als het echt een hele langzame bocht betreft (hier eentje in dorp een 90 graden bocht met direct een scherpe drempel) vertraag ik tot ongeveer 1300 toeren in de 2, trap de koppeling helemaal in en als ik de drempel met de voorwielen op ben laat ik de koppeling weer netjes langzaam opkomen. Vervolgens ben je als je volledig gekoppeld bent weer bijna met de achterwielen bij het einde van de drempel (is een verhoging die 2 meter lang is) en kun je netjes met 1300 rpm eraf rollen en weer gas geven.

Hoe dan ook, het draait om oefenen. Ik maak denk ik bovengemiddeld veel KM's voor mijn leeftijd en heb ervaring in letterlijk tientallen verschillende ver uiteenlopende auto's, maar het hebben van een goede rij-instructeur is 'key'. Dat Belgische systeem vind ik echt te belachelijk voor woorden.

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12:52

D4NG3R

kiwi

:)

Bedoel je een bocht welke je begonnen bent vanuit stilstand? Sneller optrekken en doorschakelen naar z'n 2.

Als dit je gebeurt tijdens het rijden ga je waarschijnlijk te traag de bocht in. Een scherpe bocht naar rechts doe je in z'n 2 op zo'n 10-20km/h en een scherpe bocht naar links maak je doorgaans in z'n 3 bij zo'n 25 - 35km.

Schakelen doe je voor of na de bocht, niet tijdens. Je verliest namelijk de controle over je snelheid en/of stuur wanneer je in een scherpe bocht moet schakelen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BMW M
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 20-03-2024
Het komt mij wel bekend voor hoe je dit beschrijft. Als je te maken hebt met 90 graden bochten in bv een woonwijk, waar direct na de bocht een drempel volgt is de 2e versnelling soms te hoog. Zoals de persoon hierboven ook beschrijft, bij dit soort bochten kun je indraaien en vlak voor de drempel de koppeling intrappen, wanneer je de hobbel bent gepasseerd laat je de koppeling weer opkomen (versnelling nog in 2), het laatste stuk houd je de koppeling even vast en geef je gas bij, en rustig helemaal laten opkomen.

Andere bochten zou ik proberen iets harder in te gaan, of wellicht door de helft van de bocht weer iets gas bijgeven. Verschilt ook een beetje of je met een diesel of benzine rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:26
Zoals de meesten al zeggen voor de bocht al afremmen en naar de juiste versnelling schakelen.
Dat is voor de meeste auto's de 2e versnelling.
In de bocht met een constante snelheid rijden. Lichte versnelling mag om druk op je wielen te houden.
Na de bocht rustig gas geven en doorschakelen naar de volgende versnellingen.

Merk je tussentijds dat je pook begint te trillen dan net zoals met optrekken vanuit stilstand de koppeling gebruiken om licht te slippen totdat je meer snelheid hebt en de motor het weer trekt.

In een woonwijk met drempels en haakse bochten kan je ook goed afremmen. Koppeling ingedrukt houden en rustig de bocht nemen. Na de bocht net zoals uit stilstand optrekken rustig gas geven en de koppeling laten opkomen.

De eerste versnelling kan maar dat zou ik zelf alleen doen bij sneeuw of ijs. Als je nog een beetje rolt dan kan alles in de 2

Elke auto is helaas anders en kan andere toerentallen aan. Diesel, Benzine of Turbo wel of niet spelen allemaal een rol. In het begin met leren rijden kan je beter aanhouden dat als je onder de 1800 a 2000 toeren komt je in een te hoge versnelling zit.

Rijles nemen is het beste. Een instructeur ziet jou als klant en leert je het goed aan zonder alle fouten die er in de loop van de tijd insluipen bij dagelijks rijden.

wil je toch met familie oefenen zoek dan een grote lege parkeerplaats op en ga ouderwets 8'tjes oefenen. Dan leer je het snelst wat voor bochten je kan maken in welke versnelling en met welke snelheid.

[ Voor 13% gewijzigd door D-dark op 23-10-2018 23:37 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Kuusj schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:22:
[...]
en als ik de drempel met de voorwielen op ben laat ik de koppeling weer netjes langzaam opkomen. Vervolgens ben je als je volledig gekoppeld bent weer bijna met de achterwielen bij het einde van de drempel (is een verhoging die 2 meter lang is) en kun je netjes met 1300 rpm eraf rollen en weer gas geven.

Hoe dan ook, het draait om oefenen. Ik maak denk ik bovengemiddeld veel KM's voor mijn leeftijd en heb ervaring in letterlijk tientallen verschillende ver uiteenlopende auto's, maar het hebben van een goede rij-instructeur is 'key'. Dat Belgische systeem vind ik echt te belachelijk voor woorden.
Optrekken (of afremmen) met een slippende koppeling is een hele dure hobby. Daar is het ding absoluut niet voor bedoeld. Als je iets met je koppeling doet moet je op dat moment niet sneller of langzamer gaan rijden. Om te beginnen is het onprettig, maar het betekend ook dat je alle krachten die er nodig zijn om af te remmen of te versnellen op dat moment gebruikt worden om je koppelingsplaten weg te schuren. En dat is gewoon 500-1000 euro per keer.

Er is als het qua snelheid en toerental zo uitkomt helemaal niets mis om in je eerste versnelling te rijden. Als je de caravan de berg op wilt krijgen zul je wel moeten. En in je eerste versnelling door een scherpe bocht met een drempel is veel beter dan een halve millimeter koppelingsplaat opofferen aan een toerental waarvan jij denkt dat het belangrijk is maar wat in de praktijk niet uitmaakt.

Je weet dat vier van de vijf bestuurders zichzelf tot de beste twintig procent van de weggebruikers rekent?

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

En natuurlijk is een groot deel gewoon rij ervaring opdoen.

Je voelt vanzelf wanneer een auto niet meer wil, en dan kun je prima de koppeling iets indrukken. Filerijden kun je ook bijna niet zonder de koppeling af en toe een beetje half aan te laten haken.

Ik zou me er niet te druk om maken. Je gaat vanzelf verzekerder door de bocht heen als je wat ervaring hebt opgedaan.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• eric.1
D-dark schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:34:
De eerste versnelling kan maar dat zou ik zelf alleen doen bij sneeuw of ijs.
Moet je bij mijn weten juist mee uitkijken. 1e versnelling met iets te veel gas en je hebt mooi spinnende bandjes en je glijd alle kanten op behalve de juiste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:26
eric.1 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:44:
[...]

Moet je bij mijn weten juist mee uitkijken. 1e versnelling met iets te veel gas en je hebt mooi spinnende bandjes en je glijd alle kanten op behalve de juiste.
Klopt, Dat is zeker voorzichtig aan doen. Alleen als het echt glad is en je bijna tot stilstand hebt moeten afremmen. 0-5 km per uur. Dan is het kiezen tussen met de koppeling ingetrapt de bocht nemen of heel rustig in je 1 met druk op de wielen de bocht nemen om grip te houden. Dan echt pas als je de bocht helemaal uit bent rustig gas geven om te versnellen.

---------

De oude regel is globaal als volgt:

0-20 eerste versnelling
20 - 40 2e
40-60 3e
60-80 4e
80 en hoger 5

Wil je het zeker weten dan kan je in het instructieboek van je auto kijken. Zou erin moeten staan.

[ Voor 15% gewijzigd door D-dark op 23-10-2018 23:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
Freee!! schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:52:
[...]

Zo heb ik het ook geleerd.

[...]

Afhankelijk van de situatie schakel ik in de bocht soms op, nooit terug.

[...]

Strikt moeten niet, maar ik ken er een paar waarbij dat wel veiliger is (smalle straten met eenrichtingsverkeer, slecht zicht op kruisend verkeer en spelende kinderen op straat), zeker met een koude motor doe je daar heel rustig.

[...]

Hier kan ik me alleen maar bij aansluiten.
Op de motor remmen door terug te schakelen mag niet meer. Je blijft in de versnelling waar je in zit tot je terug kan schakelen zonder extra af te remmen of tot je op je rempunt bent. Natuurlijk laat je wel het gas los, waardoor je sowieso al een beetje afremt.

In een woonerf moet je stapvoets rijden, dus daar zou in zijn een aan te raden zijn, zo niet de enige optie. Hele smalle onoverzichtelijke straten zijn vaak ook beter om stapvoets doorheen te gaan, vooral als het in een woonwijk met veel kinderen is of in een druk winkel gebied. Voor de rest kan je in bijna elke moderne auto in zijn twee rollen zonder echt gas te geven.

Voor TS: Het is gevaarlijk om bij het insturen van een bocht op de koppeling te gaan staan. Als je langzaam rijdt dan kan de auto vooruit schieten bij het intrappen van de koppeling, waardoor je opeens meer vaart maakt. Meeste moderne autos kunnen makkelijk in de 2e versnelling een kilometer of 15 per uur rijden, dat is vaak langzaam genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

D-dark schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:49:

0-20 eerste versnelling
20 - 40 2e
40-60 3e
60-80 4e
80 en hoger 5

Wil je het zeker weten dan kan je in het instructieboek van je auto kijken. Zou erin moeten staan.
Dat wisselt echt van auto tot auto, genoeg moderne auto's die 50 in z'n 4 prima doen, dan moet je hooguit terugschakelen als je harder wilt optrekken.
eric.1 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:44:
[...]

Dan heb je of gare bandjes, of totaal geen beheersing over je rechtervoet of totaal geen idee wat je aan het doen bent. Tijdens normale omstandigheden met normaal weggedrag moet je serieus je best doen om slippende banden te krijgen en dan ook nog de controle kwijt te raken :X
aex351 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 22:59:
Heel simpel. Als je zo langzaam gaat, bocht of niet. En terugschakelen is geen optie. Dan de koppeling gebruiken om je snelheid te doseren. Probeer daar eens op te oefenen.

Niet perse, ligt echt aan de auto. Mijn huidige auto heeft een relatieve lange 1, dan kan het prima, al doe ik het alsnog nauwelijks omdat mijn auto veel trekkracht onderin heeft en de 2 weer behoorlijk kort is. De auto van mijn vader gebruikt inderdaad de 1 alleen om vooruit te komen, en omdat de 1 bij hem niet gesynchroniseerd is krijg je 'm niet eens in die versnelling tenzij je 5kmh ofzo rijdt.

Punt is: Als je te weinig toeren maakt, moet je dat somehow verhelpen. Dat kan zijn door sneller door de bocht te gaan, maar omdat dat niet altijd een optie is, zoals in woonerven, is het ook een optie om gewoon terug te schakelen.

Koppelen tijdens het sturen is mij echt ten strengste verboden door mij rij-instructeur, op hele specifieke gevallen na zoals wanneer je weet wat dat er inderdaad een drempel ofzo na die bocht komt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
RobinHood schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:24:
[...]

Dan heb je of gare bandjes, of totaal geen beheersing over je rechtervoet of totaal geen idee wat je aan het doen bent. Tijdens normale omstandigheden met normaal weggedrag moet je serieus je best doen om slippende banden te krijgen en dan ook nog de controle kwijt te raken :X
Las je ook dat we het over sneeuw en ijs hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

eric.1 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:27:
[...]

Las je ook dat we het over sneeuw en ijs hadden?
Nee :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gri77ie
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 16-06 03:20

Gri77ie

Ok.... het zal gerust....

Ok... misschien heel ouderwets. Ik heb vanuit mijn werk diverse rijopleidingen gehad.
In een van de opleidingen kwam de term "KRATS" voor. Zorg dat je voor een bocht KRATS toepast.

K = Kijken, Kijk goed waar je heen wilt, bekijk je spiegels en zorg er voor dat je de bocht kunt nemen
R = Richting aangeven, geef op tijd richting aan, zodat je medeweggebruikers zien wat je van plan bent
A = Afremmen, zorg ervoor dat je zover afremt dat je met deze snelheid de bocht kunt nemen
T = Terugschakelen naar de juiste versnelling, Zorg ervoor dat je dit voor de bocht voor elkaar hebt
S = Sturen, de bocht door, doe dit gas-ondersteund. Met je gaspedaal stuur je namelijk ook.

Succes. Autorijden leer je namelijk door veel te doen.

Asus Rog B350-F, Ryzen 3700X, 16 Gb, Asus ROG 2070 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aex351
  • Laatst online: 05-07 15:13

aex351

I am the one

Rub3s schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:04:
[...]

Nee, dat ligt er voornamelijk aan of iemand kan autorijden of niet. Benzine/diesel het maakt niets uit. Terugschakelen en de koppeling gebruiken. En bij uitzondering wanneer je stil komt te staan eventueel terug naar de eerste versnelling.

Degene die anders beweren hebben simpelweg onvoldoende ervaring en voertuigbeheersing.

< dit stukje webruimte is te huur >

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

burne schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:44:
[...]

Optrekken (of afremmen) met een slippende koppeling is een hele dure hobby. Daar is het ding absoluut niet voor bedoeld. Als je iets met je koppeling doet moet je op dat moment niet sneller of langzamer gaan rijden. Om te beginnen is het onprettig, maar het betekend ook dat je alle krachten die er nodig zijn om af te remmen of te versnellen op dat moment gebruikt worden om je koppelingsplaten weg te schuren. En dat is gewoon 500-1000 euro per keer.

Er is als het qua snelheid en toerental zo uitkomt helemaal niets mis om in je eerste versnelling te rijden. Als je de caravan de berg op wilt krijgen zul je wel moeten. En in je eerste versnelling door een scherpe bocht met een drempel is veel beter dan een halve millimeter koppelingsplaat opofferen aan een toerental waarvan jij denkt dat het belangrijk is maar wat in de praktijk niet uitmaakt.

Je weet dat vier van de vijf bestuurders zichzelf tot de beste twintig procent van de weggebruikers rekent?
Allereerst zeg ik nergens dat ik denk tot de beste bestuurders te horen, daar zijn beroepschauffeurs voor :).
Ten tweede heb ik het ook nergens over afremmen of versnellen met een slippende koppeling.
Volgens mij las je mijn bericht verkeerd, wat ik doe is namelijk minder belastend voor de koppeling dan wat jij suggereert, namelijk van de tweede versnelling naar de eerste en dan weer naar de tweede versnelling.

Ik trap de koppeling bij een laag toerental in, rol 'in de vrij' de drempel op. Op de drempel laat ik de koppeling weer langzaam opkomen (een verschil van maar liefst 300 toeren overbruggen) ZONDER gas bij te geven. Het gas geven doe je natuurlijk pas als de koppeling weer volledig gekoppeld is. Knappe jongen die daar een koppeling mee om zeep helpt haha.

Tijdens de rijles rij je vaak in een diesel, en wordt men aangeleerd lekker laag in de toeren te rijden, het nieuwe rijden... Bij maximaal 2000 toeren schakelen staat in het boekje van mijn zusje (die nu bezig is haar rijbewijs te halen). Op een vlakke weg met een diesel lukt je dat misschien met flink wat gas, maar met de gemiddelde benzineauto hoef je dat niet te proberen. Heb ik geluk in de Golf 7 GTI van pa en ma te kunnen rondcrossen (en in N/A 8 kleppers met voldoende volume kan het ook wel) waar dit wel bij *kan* door zijn diesel-like koppel. In de Kia Picanto waar ik dagelijks mee rij is dat een ander verhaal. Of het vervolgens goed is voor de auto is een andere discussie, ook rijlessen hebben ruimte voor verbetering. Hetzelfde als het 6x kijken voordat je van laan wisselt op de autoweg.

[ Voor 18% gewijzigd door Kuusj op 24-10-2018 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borromini
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Borromini

Mislukt misantroop

Da's wat kort door de bocht ;). Sinds vorig jaar mag je alleen na een cursus gegeven door een rijschool als leek nog leerlingen begeleiden.

De opleidingsperiode is ook verlengd van 3 naar 9 maanden minimum.

Got Leenucks? | Debian Bookworm x86_64 / ARM | OpenWrt: Empower your router | Blogje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

Borromini schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:47:
[...]

Da's wat kort door de bocht ;). Sinds vorig jaar mag je alleen na een cursus gegeven door een rijschool als leek nog leerlingen begeleiden.

De opleidingsperiode is ook verlengd van 3 naar 9 maanden minimum.
Gelukkig :) In Nederland mag je natuurlijk beginnen op de dag dat je 16,5 bent met lessen, en op je 17de afrijden. Een half jaartje, dat is ook wat ik (precies) heb gedaan. Dan nog een jaar met je ouders/max 5 personen naast je rijden en dan vanaf 18 mag je helemaal zelf de weg op. Ik vind het echt een zeer geslaagd idee, meteen alleen de openbare weg op is in mijn optiek niet heel slim. Je zit toch altijd nog met vragen die in de 40 uurtjes rijles niet aan bod zijn gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Kuusj schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:44:
[...]
Bij maximaal 2000 toeren schakelen staat in het boekje van mijn zusje (die nu bezig is haar rijbewijs te halen). Op een vlakke weg met een diesel lukt je dat misschien met flink wat gas, maar met de gemiddelde benzineauto hoef je dat niet te proberen.
Soms is het beter om je mond dicht te houden

*knip*

Dat lijkt me in dit geval ook het beste. Als je niet ontopic reageert maar op de man, reageer dan niet.

[ Voor 18% gewijzigd door janvanduschoten op 24-10-2018 12:03 ]

I don't like facts. They have a liberal bias.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

burne schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 01:02:
[...]

Soms is het beter om je mond dicht te houden en te accepteren dat mensen vermoeden dat je een idioot bent, in plaats van je mond open te trekken en iedere twijfel daarover weg te nemen. ;w
Sorry, maar wat is precies je probleem? Als je het (blijkbaar) zo oneens bent met wat ik zeg staat het je 100% vrij daar wat inhoudelijks over te zeggen, graag zelfs. Het zal namelijk best dat wat ik zeg niet 100% klopt, maar je hoeft me niet meteen voor idioot uit te maken, daar ben ik niet van gediend..

Een gemiddelde auto is in mijn ogen een 1 liter 3 cilinder N/A of een 1.2 N/A, en die hebben meestal niet het koppel om zo te rijden als je met het andere verkeer mee wil komen. Als jouw gemiddelde auto een BMW 535i is kan dat natuurlijk wel (:

Waarop ik wel moet toevoegen dat ik in heuvelachtig gebied woon en het rijden zoals in het boekje dus ook gewoon vaak niet werkt. Als ik consequent onder de 2000 toeren zou schakelen met mijn auto moet ik plankgas geven om de rest bij te houden, ook geen pretje voor de motor.

[ Voor 54% gewijzigd door Kuusj op 24-10-2018 01:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 28-06 19:09
Kuusj schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 01:05:
[...]

Sorry, maar wat is precies je probleem? Als je het (blijkbaar) zo oneens bent met wat ik zeg staat het je 100% vrij daar wat inhoudelijks over te zeggen, graag zelfs. Het zal namelijk best dat wat ik zeg niet 100% klopt, maar je hoeft me niet meteen voor idioot uit te maken, daar ben ik niet van gediend..

Een gemiddelde auto is in mijn ogen een 1 liter 3 cilinder N/A of een 1.2 N/A, en die hebben meestal niet het koppel om zo te rijden als je met het andere verkeer mee wil komen. Als jouw gemiddelde auto een BMW 535i is kan dat natuurlijk wel (:

Waarop ik wel moet toevoegen dat ik in heuvelachtig gebied woon en het rijden zoals in het boekje dus ook gewoon vaak niet werkt. Als ik consequent onder de 2000 toeren zou schakelen met mijn auto moet ik plankgas geven om de rest bij te houden, ook geen pretje voor de motor.
Ik denk dat ie bedoeld dat je met een moderne diesel heerlijk vlot kan opschakelen op de 2000 toeren. Sterker nog, in mijn Seat Leon kan ik in rustig verkeer op redelijk vlak terein bij 1500 toeren opschakelen zonder gedonder. Die sweet spot tussen vlot optrekken en verbruik ligt wmb zo rond de 1800. Nu betreft dit een 14% bijtelling model, dus met 50 zit je al in de 4 en met 80 in de 6.

LinkedIn
BlackIntel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

EvilWhiteDragon schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 01:40:
[...]

Ik denk dat ie bedoeld dat je met een moderne diesel heerlijk vlot kan opschakelen op de 2000 toeren. Sterker nog, in mijn Seat Leon kan ik in rustig verkeer op redelijk vlak terein bij 1500 toeren opschakelen zonder gedonder. Die sweet spot tussen vlot optrekken en verbruik ligt wmb zo rond de 1800. Nu betreft dit een 14% bijtelling model, dus met 50 zit je al in de 4 en met 80 in de 6.
Ik heb op dieselgebied niet veel moderns gereden buiten mijn lesauto met een 1.6 HDi, een 2.0TDI in een Passat B8 en een 1.7 Crdi in een Optima. Ik heb (had) vooral bij de 1.6 HDi, een C3, dat er onder de 1800/2000 rpm veel turbolag is en dat reed niet fijn. Dat vond ik bij de krachtigere Passat een stuk minder. Maar ja, ik denk dat gemiddeld eerder een Golf met een 1.6 TDI is dan een 2 liter Passat :+ maar dat kan ik mis hebben. Kleinere diesels zijn in dat opzicht niet veel anders dan kleine benzinemotoren: ze zullen harder moeten werken.

Als @burne dat bedoelde zal ik hem geen ongelijk geven, maar de ongenuanceerde manier van brengen was minder ideaal in mijn ogen ;). We gaan ook redelijk offtopic zo maar goed.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• anessie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 19-06 17:55
Basisregels voor beginners:
  • Bochten in 2, niet in 1 tenzij je <6-8 km/u gaat. Het gaat hier over een normale standaard personenwagen lijkt me.
  • Snelheid waarmee je bocht in gaat is laagste snelheid van het hele bochttraject. Je remt dus af VOOR de bocht (= je schakelt naar 2 terug en geeft jezelf de ruimte om motorrem volledig te benutten VOOR de bocht start (= koppeling volledig los laten na terugschaken uit 3/4/5).
  • Bochten <20km/u mag je koppeling gebruiken (uiteraard enkel in 2de versnelling) om de bocht zelf met een snelheid 8-19 km/u te nemen (veel auto's komen uit op 15-18 km/u stationair in 2de).
  • Bochten> 20km/u nooit koppeling gebruiken, half koppelen op die snelheid bestaat niet op de openbare weg.
  • Doorheen de bocht zeer lichtjes gas geven zodat het gewicht van je auto verspreid raakt naar de achterkant van de wagen (ervan uitgaande dat er geen onderstuur is), wat vlotter stuurt. Dit wil ook zeggen dat je 'corner exit speed' >> 'corner entry speed'. Vanaf het middenpunt (apex) van de bocht langzaam nog meer gas geven.
  • Bovenstaande gaat er wel van uit dat je stuurtechniek/kijktechniek op punt is.

[ Voor 39% gewijzigd door anessie op 24-10-2018 03:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:13
Wie denkt er nu dat TS nog weet wat die moet doen?

We weten nog steeds niet wat voor bocht het is. Als het gaat om een haakse bocht waarbij je ook nog een fietspad over moet moet je in een split second schakelen, spiegels checken, goed op letten dat je geen fietser schept en richting aan geven. Dat heeft bij mij ook wel even geduurd voordat je dat snel genoeg kan in de juiste volgorde. Denk dat advies om veel rondjes over een leeg parkeerterrein rond te rijden nog wel het beste is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Kuusj schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:44:
[...]

Allereerst zeg ik nergens dat ik denk tot de beste bestuurders te horen, daar zijn beroepschauffeurs voor :).
Ten tweede heb ik het ook nergens over afremmen of versnellen met een slippende koppeling.
Volgens mij las je mijn bericht verkeerd, wat ik doe is namelijk minder belastend voor de koppeling dan wat jij suggereert, namelijk van de tweede versnelling naar de eerste en dan weer naar de tweede versnelling.

Ik trap de koppeling bij een laag toerental in, rol 'in de vrij' de drempel op. Op de drempel laat ik de koppeling weer langzaam opkomen (een verschil van maar liefst 300 toeren overbruggen) ZONDER gas bij te geven. Het gas geven doe je natuurlijk pas als de koppeling weer volledig gekoppeld is. Knappe jongen die daar een koppeling mee om zeep helpt haha.

Tijdens de rijles rij je vaak in een diesel, en wordt men aangeleerd lekker laag in de toeren te rijden, het nieuwe rijden... Bij maximaal 2000 toeren schakelen staat in het boekje van mijn zusje (die nu bezig is haar rijbewijs te halen). Op een vlakke weg met een diesel lukt je dat misschien met flink wat gas, maar met de gemiddelde benzineauto hoef je dat niet te proberen. Heb ik geluk in de Golf 7 GTI van pa en ma te kunnen rondcrossen (en in N/A 8 kleppers met voldoende volume kan het ook wel) waar dit wel bij *kan* door zijn diesel-like koppel. In de Kia Picanto waar ik dagelijks mee rij is dat een ander verhaal. Of het vervolgens goed is voor de auto is een andere discussie, ook rijlessen hebben ruimte voor verbetering. Hetzelfde als het 6x kijken voordat je van laan wisselt op de autoweg.
Een auto in zijn vrij laten rollen moet zo een beetje slechtste advies zijn dat ik ooit gelezen heb. Ook al is het maar om een drempel te nemen. Auto in zijn vrij laten rollen is altijd slecht rijden.

@op beste advies is, laat je vooral niet opjakkeren door het andere verkeer. Hang je L duidelijk. En veel chauffeurs hebben geen respect voor mensen die aan het leren zijn. En voor de rest zoveel mogelijk tripjes maken. Ma naar de winkel, jij rijdt. Zus naar de muziekschool, vader zit bij en en jij rijdt.... op duur leer je de grenzen van je wagen vanzelf kennen. Na een tijdje vertaalt dit ook naar andere wagens.

Sommige dingen zijn moeilijk uit te leggen, leer eerst jouw wagen kennen.
En zoals al vaker gezegd, ga op leeg terrein wat 8jes draaien of zet een parcourtje of met wat colaflessen. Kan je rustig oefenen. Liefst met wat volk aan boord, want hoe zwaarder de auto geladen is, hoe sneller foutjes afgestrafd worden,(sneller stilvallen).

Volgende stap, de enige manier om een bocht te nemen....scandinavian flick :+

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

jip_86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:38:

We weten nog steeds niet wat voor bocht het is. Als het gaat om een haakse bocht waarbij je ook nog een fietspad over moet moet je in een split second schakelen, spiegels checken, goed op letten dat je geen fietser schept en richting aan geven. Dat heeft bij mij ook wel even geduurd voordat je dat snel genoeg kan in de juiste volgorde. Denk dat advies om veel rondjes over een leeg parkeerterrein rond te rijden nog wel het beste is.
Ik denk dat een hoop mensen een hoop verschillende voorbeelden hebben genoemd, het zal aan OP zelf zijn te beslissen wat voor een bochten hij moeite mee heeft en de juiste techniek toe te passen.

Al denk ik uiteindelijk dat het toch neer zal komen op oefenen.
azz_kikr schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:48:
[...]

Een auto in zijn vrij laten rollen moet zo een beetje slechtste advies zijn dat ik ooit gelezen heb. Ook al is het maar om een drempel te nemen. Auto in zijn vrij laten rollen is altijd slecht rijden.

@op beste advies is, laat je vooral niet opjakkeren door het andere verkeer. Hang je L duidelijk. En veel chauffeurs hebben geen respect voor mensen die aan het leren zijn. En voor de rest zoveel mogelijk tripjes maken. Ma naar de winkel, jij rijdt. Zus naar de muziekschool, vader zit bij en en jij rijdt.... op duur leer je de grenzen van je wagen vanzelf kennen. Na een tijdje vertaalt dit ook naar andere wagens.

Sommige dingen zijn moeilijk uit te leggen, leer eerst jouw wagen kennen.
En zoals al vaker gezegd, ga op leeg terrein wat 8jes draaien of zet een parcourtje of met wat colaflessen. Kan je rustig oefenen. Liefst met wat volk aan boord, want hoe zwaarder de auto geladen is, hoe sneller foutjes afgestrafd worden,(sneller stilvallen).

Volgende stap, de enige manier om een bocht te nemen....scandinavian flick :+
Eens, ware het niet dat dit alles zich afspeelt in een tijdsbestek van 2-3 seconden ;). Het is makkelijk te oordelen over een situatie die enkel in woorden wordt omschreven.

Je mag het best proberen overigens, niet ontkoppelen of naar de 1 gaan en dan naar de 2, ik denk dat als je de bocht en drempel een keer gehad hebt je 100% begrijpt wat ik bedoel. In dat opzicht ben ik het dan ook volledig eens met @anessie's uitleg. Mijn rijinstructeur heeft het mij +- zo geleerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Kuusj op 24-10-2018 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:28

Metalfreak

Hoije woh!

[...]

En zie hier de reden waarom Belgen niet kunnen rijden. :/

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

jip_86 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 07:38:

We weten nog steeds niet wat voor bocht het is. Als het gaat om een haakse bocht waarbij je ook nog een fietspad over moet moet je in een split second schakelen, spiegels checken, goed op letten dat je geen fietser schept en richting aan geven.
Met het extreme voorbeeld dat je hier noemt en de onervarenheid van de topicstarter, lijkt me dat hij in dit scenario de auto tot stilstand moet brengen, dan goed kijken of hij veilig de bocht in hoek om kan en pas gaan rijden...

Je bent niet verplicht te blijven rijden he? Soms is stoppen beter ;)

Je hebt het hier bovendien over een handeling die vziw normaal gesproken 'afslaan' en/of 'de hoek om gaan' wordt genoemd :)
Dat heeft bij mij ook wel even geduurd voordat je dat snel genoeg kan in de juiste volgorde. Denk dat advies om veel rondjes over een leeg parkeerterrein rond te rijden nog wel het beste is.
Nadeel van een leeg parkeerterrein is natuurlijk wel dat het heel lastig is om echt een 'eng scherpe bocht' te nemen, want je kan 'm onbewust (of zelfs bewust) gewoon wat ruimer of niet helemaal haaks nemen... tenzij ze natuurlijk van die krappe banen tussen de parkeerplekken hebben, dan is het wel interessant :)

[ Voor 5% gewijzigd door ACM op 24-10-2018 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 10:40
Metalfreak schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:17:
[...]

tja, als jullie 40 uur echte rijschoolles nodig hebben....

Ik heb mijn 4 kinderen zelf leren rijden, en dat ging behoorlijk goed.
2/4 waren er bij de eerste poging direct door, de 2 anderen zijn een tweede keer moeten gaan.
Buiten een parkeerbluts hebben ze nog geen schade gereden, dus zo slecht is dat systeem niet.

Je kan pas echt rijden als je ca 40.000km gedaan hebt. Pas dan kan je aannemen dat je elke verkeerssituatie een paar keer hebt meegemaakt.
Het is al een groot verschil of je dagelijk in Zeeland of Friesland rijdt, of in drukkere gebieden.

Ik heb wel de ultieme oplossing voor de TS: automaat kopen. Handschakelen is zo 1980.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Ga gewoon lekker rijden.. liefst alleen. Beetje spelen met (op en terug) schakelen, luisteren naar je motor en de feeling krijg je dan vanzelf.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metalfreak
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 13:28

Metalfreak

Hoije woh!

Tommie12 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:36:
[...]

2/4 waren er bij de eerste poging direct door, de 2 anderen zijn een tweede keer moeten gaan.
Buiten een parkeerbluts hebben ze nog geen schade gereden, dus zo slecht is dat systeem niet.

Je kan pas echt rijden als je ca 40.000km gedaan hebt. Pas dan kan je aannemen dat je elke verkeerssituatie een paar keer hebt meegemaakt.
Het is al een groot verschil of je dagelijk in Zeeland of Friesland rijdt, of in drukkere gebieden.
Fout: als je de basis altijd verkeerd aangeleerd krijgt, zul je het nooit goed doen. Met jouw redenering kun je net zo goed scholen afschaffen. Dat ze geen schade hebben is meer geluk dan wijsheid. Ik zie toch echt vooral Belgen echt ontzettend vreemde fouten maken op de weg. Dat hoeft niet meteen tot schade te leiden, maar kan wel voor gevaarlijke situaties op de weg zorgen.

Ik zie er vooral in dat ze geen verkeersinzicht hebben, niet verder kijken dan hun motorkap lang is. Het ene moment 30km/h onder de maximumsnelheid te rijden, het andere moment zonder aanleiding ineens 30km/h boven de maximumsnelheid rijden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nee, ik kan nu niet zeggen dat het Belgische systeem een verrijking is voor deze wereld. Als de basis niet goed is, zul je een hoop zaken fout blijven doen, hoeveel kilometers je ook maakt. Bij een huis begin je toch ook niet eerst met de bakstenen om achteraf de fundering eronder te graven?

Aan mensen die me ipv mijn gebruiken: hebben jullie in het echt ook zo'n spraakgebrek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

[...]

Mwoah dat valt ook nog wel mee..

Overigens zal dit tot op zekere hoogte een letterlijk oneindige discussie zijn met tot op zekere hoogte algemeen geldende punten voor koppelen en ontkoppelen. @azz_kikr Nee, je wil inderdaad idealiter helemaal niet 100% ontkoppeld rijden met de pook nog in een versnelling, maar als je realistisch bent weet je ook dat minstens de helft van de mensen voor een stoplicht precies zo met de koppeling in staan. Dat praat die maximaal 3 seconden in een bocht natuurlijk niet goed maar is wel een voorbeeld van 'wees realistisch'.

Er zijn oneindig veel situaties en 1 uitwerking als de juiste aanwijzen is wat in mijn ogen net helemaal fout is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Laatst online: 10:40
Metalfreak schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:43:
[...]

Fout: als je de basis altijd verkeerd aangeleerd krijgt, zul je het nooit goed doen. Met jouw redenering kun je net zo goed scholen afschaffen. Dat ze geen schade hebben is meer geluk dan wijsheid. Ik zie toch echt vooral Belgen echt ontzettend vreemde fouten maken op de weg. Dat hoeft niet meteen tot schade te leiden, maar kan wel voor gevaarlijke situaties op de weg zorgen.

Ik zie er vooral in dat ze geen verkeersinzicht hebben, niet verder kijken dan hun motorkap lang is. Het ene moment 30km/h onder de maximumsnelheid te rijden, het andere moment zonder aanleiding ineens 30km/h boven de maximumsnelheid rijden en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Nee, ik kan nu niet zeggen dat het Belgische systeem een verrijking is voor deze wereld. Als de basis niet goed is, zul je een hoop zaken fout blijven doen, hoeveel kilometers je ook maakt. Bij een huis begin je toch ook niet eerst met de bakstenen om achteraf de fundering eronder te graven?
Ons valt het op hoe weinig afstand Nederlanders houden op een autoweg, dus dat allemaal op de rijopleiding steken is wat kort door de bocht.
Sinds dit jaar moeten de ouders die hun kinderen leren rijden ook een test ondergaan.

Het is nu ook niet zo dat rijlesgevers door een zeer lange opleiding moeten...
Ze kost ca 700€, en gaat over 2 (halve) dagen per week gedurende 3-4 maand.
Gaan we daar echt mirakels van verwachten?

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:27
Eli3l schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:03:
[...]Op de motor remmen door terug te schakelen mag niet meer. Je blijft in de versnelling waar je in zit tot je terug kan schakelen zonder extra af te remmen of tot je op je rempunt bent. Natuurlijk laat je wel het gas los, waardoor je sowieso al een beetje afremt.
Heb al ruim 30 jaar mijn rijbewijs en weet niet beter dan ik afrem op de motor, zo is het mij geleerd ook op de vrachtwagen waar ik 9 jaar op gereden heb. In al die jaren nog nooit een koppeling hoeven te laten vervangen in de auto's die ik gereden heb (meeste auto's heb ik toch wel 150k km mee gereden en waren over het algemeen als 2e hands). Afremmen op de motor is ook beter voor het verbruik :) Maar goed, kan best zo zijn dat dat inmiddels nu wel zo geleerd word, net zoals het nieuwe rijden, wat ook niet altijd even goed is voor je auto O-)

Wat er bij mij ingestampt is: alles geregeld hebben voor de bocht, dus snelheid, versnelling enz. en niks in de bocht (op opschakelen na, indien nodig). Zo kan ik mij verbazen over mensen die in een bocht op de snelweg gaan remmen, wat er voor kan zorgen dat je de bocht uit vliegt.

Met al mijn rijervaring heb ik absoluut niet alle wijsheid in pacht en ben ook geen perfecte chauffeur, maar sommige zaken die nu geleerd worden door rijscholen snap ik af en toe ook niet.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 14:31
Als je in de 2e versnelling traag genoeg rijd dat je op het stationair toerental zit dan rij je 1) te langzaam(*) en 2) is het op die snelheid echt geen probleem om de koppeling in te trappen of 3) met slippende koppeling te rijden (ik mag hopen dat je die techniek geleerd hebt?)

(*)In de 2e versnelling haal ik bij stationair toerental 12km/u in mijn auto, dat is zeg maar best langzaam.

[ Voor 21% gewijzigd door FastFred op 24-10-2018 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 09:39
Tommie12 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:49:
[...]

Ons valt het op hoe weinig afstand Nederlanders houden op een autoweg, dus dat allemaal op de rijopleiding steken is wat kort door de bocht.
Dat kunnen wij :+ omdat we die 40 uren professionele rijles hebben gehad.

Maar ja, zelf ben ik toch voor de NL-variant. Want je hebt een bepaalde standaard van rijregels, maar ook rijgedrag.

Als je naar het lijstje kijkt met verkeersdoden per miljoen inwoners, doet NL het best goed (28) tov België (67). NL heeft dus bijna helft van het totaal aantal verkeersdoden van België, met meer inwoner O-)
dat kan natuurlijk aan allerlei redenen liggen, niet enkel aan rijles. Maar het zal vast bijdragen

Normaal zijn de meeste bochten prima in de 2 te nemen.
Kom je een uitzondering tegen?
- Koppeling indrukken zodat je auto niet stottert
- na de bocht koppeling langzaam op laten komen en tegelijk gas bij.
- Zodra de auto "pakt" de koppeling helemaal op laten komen

Als je bijna helemaal tot stilstand komt (bijvoorbeeld een afslag waarbij je goed moet kijken) dan kan je terugschakelen naar de 1. Dat kan prima, maar veel auto's zijn "bokkig" in de 1. En dat maakt het rijden niet zo relaxed. Vandaar liever in de 2.

Je zult zien, hoe meer je rijd, hoe sneller je de bochten pakt en hoe minder vaak je bovenstaande uitzondering tegenkomt. Zelfs iemand die 10x gelest heeft rijd vaak al een stuk vlotter dan iemand die zijn eerste rijles heeft. geef het tijd.

Het belangrijkste is toch kijken.... kijken.... en nog eens kijken. Ik heb liever dat alle weggebruikers goed kijken, dan dat ze perfect de koppeling gebruiken/altijd exact vmax aanhouden. want bijna alle ongelukken gebeuren door slecht kijkgedrag.

[ Voor 15% gewijzigd door Waah op 24-10-2018 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knamix
  • Laatst online: 02-07 09:32
Hey tweakers,

Zou hem lekker in zijn twee blijven nemen en iets meer gas geven. Dit kan je vanaf het begin niet perfect doen (ervaring). Afslaan gaat hij niet doen. Als een auto in een versnelling zit blijft hij rollen op een bepaalde toerental (toerental waar hij ook zit als je stil staat en de auto stationair laat draaien) totdat je de koppeling en rem intrapt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:27
[...]

Sinds dit jaar moeten de ouders die hun kinderen leren rijden ook een test ondergaan.
Mij valt het dan weer op dat de Belgen maar op dezelfde baan blijven rijden ondanks dat er op rechterbaan gewoon ruimte is, dus maar in het midden of links blijven rijden op een vrijwel lege snelweg. Volgens mij is het net als in NL bij jullie ook dat de plaats op de weg rechts is en dat er geen "keep your lane" regel is ;-)

Maar zo kunnen we nog wel even door gaan, maar inderdaad over het algemeen zijn de NL'ers wel bumperklevertjes. Maak mij daar ook wel eens schuldig aan O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
Hey tweakers,

Hier is een tijdje geleden al een leuke discussie over geweest en als de bocht scherp genoeg is trap ik gewoon de koppeling in om rustig de bocht door te gaan. In dat topic waren een boel mensen het niet met mij eens, maar ik vind het zelf fijner rijden dus doe het nog steeds.

Hoe een bocht door te gaan ? ( auto )

[ Voor 3% gewijzigd door Ernemmer op 24-10-2018 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Niet online
dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Ernemmer op 24-10-2018 09:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-07 09:51

WCA

Ernemmer schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:33:
[...]

Hier is een tijdje geleden al een leuke discussie over geweest en als de bocht scherp genoeg is trap ik gewoon de koppeling in om rustig de bocht door te gaan. In dat topic waren een boel mensen het niet met mij eens, maar ik vind het zelf fijner rijden dus doe het nog steeds.
Ik doe 't ook zo als ik eerlijk ben. Nog geen nadelen gemerkt eigenlijk

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

'Levensgevaarlijk'.. Overdrijven is ook een vak.

Koppeling intrappen of gewoon sneller door de bocht gaan. Of een automaat kopen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
Snake schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:08:

Daar is de koppeling juist wel voor, daar is het ding voor gemaakt. Is mij in ieder geval wel geleerd tijdens de rijlessen om op zeer lage snelheid de koppeling te gebruiken.

Jij laat de koppeling altijd in 1 klap opkomen en geeft daarna pas gas?

@Gilles2635 wil je mensenlevens redden, emigreer naar Nederland en neem rijles bij iemand die daarvoor gekwalificeerd is.

[ Voor 11% gewijzigd door FastFred op 24-10-2018 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

GreNade schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:35:
[...]

Ik doe 't ook zo als ik eerlijk ben. Nog geen nadelen gemerkt eigenlijk
Ja precies, ik begrijp de reacties van enkele Tweakers in dit topic niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 05-07 20:27

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

.... nu hebben ze mij gezegd dat ontkoppeld in een bocht gaan levensgevaarlijk is en het zacht induwen van de koppeling ervoor zorgt dat je koppeling sneller verslijt.
'ze' zijn dus je ouders, of misschien specifiek je vader ...?
je leert met een voorlopig rijbewijs onder begeleiding van je ouders lag ik aannemen (belgie?)

Ik vermoed ergens dat deze ouder héél trots en ook erg voorzichtig is op zijn(/haar) auto en je heel sterk op je hart geduwd heeft dat je geen enkele schade mag rijden ...

Dat is natuurlijk zn goed recht, maar het leid er vermoedelijk ook toe dat jij vooral met een hoop angst rijd en je doodsbang het fout te doen...
Dat is geen goede situatie om te leren rijden, sterker nog kan het ertoe leiden dat je juist meer fouten gaat maken en/of nooit werkelijk zelfstandig en goed leert rijden.

Er is maar een goede tip en dat is ook een aantal rijlessen bij een instructeur nemen, juist om beter begeleid te worden.
bochtentechniek is verder vooral iets wat je grotendeels met geenning doet en juist ook vóórdat je een bocht inrijd en op inschatting vooraf, het s ook iets dat je elert door een keertje een bocht te rap of te ruim te nemen en wat fouten te maken en te leren hoe deze te corrigeren

[ Voor 11% gewijzigd door RM-rf op 24-10-2018 10:02 ]

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• geenidee
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-06 10:08
Het is te hopen dat jullie nooit door de bergen hoeven te rijden als je je koppeling intrapt terwijl je een bocht door gaat ga je alleen maar harder.

De bedoeling is voordat je de bocht door gaat al alles gedaan te hebben wat schakelen en afremmen betreft.
Remmen, terug schakelen naar de juiste versnelling en dan de bocht nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 4x2
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online

4x2

lộn xộn quá

Kuusj schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 09:48:
[...]

Ja precies, ik begrijp de reacties van enkele Tweakers in dit topic niet.
Omdat het in de basis niet de juiste methode is, je raakt een heel groot deel van de controle over gewichtverplaatsing kwijt.
Maar zolang je rustig rijdt op normaal wegdek is er idd niks aan de hand, totdat je het uit gewoonte ook doet op hogere snelheid / extreem glad wegdek en je auto wel onvoorspelbaar gaat reageren.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

4x2 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Omdat het in de basis niet de juiste methode is, je raakt een heel groot deel van de controle over gewichtverplaatsing kwijt.
Maar zolang je rustig rijdt op normaal wegdek is er idd niks aan de hand, totdat je het uit gewoonte ook doet op hogere snelheid / extreem glad wegdek en je auto wel onvoorspelbaar gaat reageren.
Op lage snelheid is natuurlijk wat anders dan op hoge snelheid, of bij glad wegdek. Altijd je rijstijl en gewoontes aanpassen op de situatie .

Zeker met trage auto's, heb je naar mijn idee juist meer controle, bij weinig toeren heb je amper vermogen met die dingen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Overigens heb ik het enige juiste antwoord nog niet voorbij zien komen...
Afbeeldingslocatie: https://media.giphy.com/media/3fN8BMRnvIdR6/giphy.gif

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zjorsie
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 03-07 18:18
Hey tweakers,
... ontkoppeld in een bocht gaan levensgevaarlijk ...
Dit heb ik ook geleerd op de motor (en misschien ook auto). gaat dan wel over bochten waar je hard rijdt, bijf bij een u-bocht de snelweg op als het nat is/sneeuwt/....

zou leuk worden bij een stoplicht met een bochtje ervoor. iedereen trapt de koppeling in, BAM, dood :+
... zacht induwen van de koppeling ervoor zorgt dat je koppeling sneller verslijt.
Ja, hij verslijt. Doet ie ook als je vanuit stilstand optrekt of uberhaupt schakelt. Is precies waarvoor ie is gemaakt.

Wat ik met de auto (volgens mij) heb geleerd:
  • kijken
  • richting aan
  • remmen/versnelling aanpassen
  • kijken
  • bocht nemen, halverwege de bocht (apex) weer gas geven
mocht het een erg trage bocht zijn dat je auto gaat brommen kan je gerust een meter of wat half of volledig ontkoppeld rijden (mocht je tegen een drempel op moeten sta je stil als je volledig ontkoppelt, dus rij dan met slippende koppeling door).

Wat al vaker is gezegd: als je ouders je de basisvaardigheden niet (goed) kunnen leren ga je het autorijden ook nooit onder de knie krijgen. Neem een paar lessen voor autocontrole/basisdingen, als je dat snapt/onder de knie hebt kan je daarna wel weer bij je ouders uren maken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
[...]

Niet kunnen rijden? Telkens ik in Nederland ben moet ik ze op de harde manier uitleggen hoe ritsen werkt, ik heb een leasingwagen dus gooi me er gewoon voor. (ritsen is om en om invoegen, ik probeer niet voor te kruipen).
Nederlanders zijn complete aso's in het verkeer.

https://www.autoblog.nl/n...asociaal-rijgedrag-111879
https://www.rtlnieuws.nl/node/692666

Hier nog een leuk artikeltje voor alle Nederlanders om zich bij te scholen:

https://www.autobahn.eu/1...een-totale-lul-te-ritsen/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SirLct
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 05-07 21:13

niet te serieus nemen

[ Voor 43% gewijzigd door SirLct op 24-10-2018 10:47 ]

Life is too short to drive boring cars

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 07:05

Wailing_Banshee

You're Next

Highfive95 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 20:23:

Mij is altijd geleerd afremmen op de motor, remmen en dan terugschakelen voor de bocht. In de bocht geen schakelen meer. Maar veel mensen zitten nog te roeren en moeten dan sturen en dan wordt het soms iets teveel.
Heb ik ook geleerd. Maar hoe vaak ik mensen niet zie remmen in de bocht...

Ik neem mijn bocht eigenlijk altijd in z'n 3... Ik vind mijn auto niet prettig rijden in z'n 2. Hij reageert dan veel te snel op een klein beetje gas meer of minder. Alleen haakse bochten, die je bijna vanuit stilstaand rijdt, zet ik hem in z'n 2 (rotondes rechtsaf gaan wel gewoon in z'n 3).

@Gilles2635 Ik had eens een discussie met m'n rij-instructeur. Wat kun je beter doen in een bocht, remmen of koppelen (dus effectief de kracht van je wielen halen). Nu was er in de woonplaats waar ik toen woonde een hele scherpe bocht afkomende van de snelweg. Ik heb die bocht die dag wel een stuk of 10 keer gedaan. Snelweg op, naar die afrit rijden, snelweg af, bocht nemen, bespreken, weer terug naar die andere oprit, snelweg weer op, etc.

Je kunt het best gewoon een rustig moment/rustige plek zoeken, en gewoon dingen uitproberen. Als dan je motor afslaat is er niets aan de hand (vandaar de rustige plek :p) en heb je weer wat geleerd. Niet bang zijn dat het "fout" gaat, zolang je het niet tijdens drukke spits tijdstippen of op hele drukke plaatsen doet, gaat het gewoo niet fout. Je kunt hooguit een afgeslagen motor krijgen...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kuusj

Kuusj

4x2 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 10:34:
[...]

Ja maar niemand zegt dan ook dat je dit met hoge snelheid moet doen...
Dus vandaar begrijp ik de kritiek ook niet op het ontkoppelen als je praktisch stationair in de 2 aan het rijden bent. Zo ver afremmen dat je motor extreem gaat bokken lijkt mij trouwens ook gewoon niet veilig, je zou door zo'n schok maar per ongeluk het gas of de rem wat indrukken. Maar als ik zo ga redeneren kunnen we beter allemaal de auto laten staan want dan slijt er helemaal niks. ;).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09:14
Tommie12 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:36:
[...]

Ik heb wel de ultieme oplossing voor de TS: automaat kopen. Handschakelen is zo 1980.
Geloof ik direct, sommige regels die rijscholen in NL hanteren helpen je niet bij het zelfvertrouwen op de weg (ontiegelijk veel bange Nederlandse bestuurders op de weg die door hun angst niks anders doen dan fouten maken). Wanneer je het auto rijden leert met een vertrouwt iemand naast je dan pak je alles veel beter op (nu vertel ik het in het algemeen, sommige mensen hebben misschien meer profijt van een rijschool en zijn werkwijze). Ook in NL stappen veel mensen eerst in de auto van hun ouders hoor om op een parkeerplaats de basis dingen te leren, echter is dit zeer beperkt in wat je mag doen. De steken richting de manier van lessen van de Belgen moet je gewoon als een korreltje zout nemen, jaloers dat de Nederlanders zijn (ik vond het ook flink balen dat ik niet gewoon met mijn ouders of iemand anders op de weg mocht oefenen, ik moest verplicht flink veel euro's neerleggen voor de slechte rijlessen) :)

Maar hoe zit het in België met een automaat? Nu lees ik het advies om het gewoon met een automaat te gaan doen (nja eerste probleem zal zijn: hebben zijn ouders / familieleden wel een automaat tot hun beschikking?).
Echter in NL is het volgens mij nog altijd zo: haal jij je rijbewijs met een automaat, dan mag je niet handgeschakeld rijden tenzij je hier opnieuw een examen voor doet.
Wel mag je handgeschakeld je rijbewijs halen en vervolgens een automaat rijden. Zo ben je dus voor nu en in je toekomst verplicht om een automaat te blijven rijden, tenzij je opnieuw je examen wilt doen.
--------
Dan terug naar de topicstarter (voor zover hij hier nog kijkt want ik lees 0 reacties van de topicstarter):
Sommige geven aan dat je niet je koppeling moet intrappen, waarom? I dunno!
Indien jij het idee hebt dat de auto gaat uitvallen in een bocht dan trap je gewoon lekker wel je koppeling in, geen regel die beschrijft dat dit niet mag. Zodra je de bocht uit bent of zover bent dat je weer gas kan geven dan laat je de koppeling op tot het aangrijppunt en geef je gas.
Het enige waar je nog rekening mee moet houden is dat je misschien iets te snel gaat, maar daar is je rempedaal voor.
Klaar, dit is het :)
Vervolgens kan je de boel perfectioneren maar dat gaat meestal samen met meer zelfvertrouwen/inschatten op de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
Indien jij het idee hebt dat de auto gaat uitvallen in een bocht dan trap je gewoon lekker wel je koppeling in,
Dat is een gevolg aanpakken, pak de oorzaak aan. Zorg ervoor dat zoiets niet nodig is. Juiste versnelling + juiste snelheid (en behoud de snelheid) ... no way dat je motor gaat pruttelen.

Hoe rijden mensen hier op een parkeerplaats van een supermarkt bijv? 90% van de tijd met de koppeling half ingetrapt of?

offtopic:
Bij ieder topic omtrent verkeerssituaties en inzichten bekruipt mij toch wel het gevoel dat we zsm een soort opfriscourse moeten verplichten iedere X-jaar dat iemand zijn of haar rijbewijs heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Laatst online: 14:19

Destruction

(ex-)Automonteur

[...]

Het is nu ook niet zo dat rijlesgevers door een zeer lange opleiding moeten...
Ze kost ca 700€, en gaat over 2 (halve) dagen per week gedurende 3-4 maand.
Gaan we daar echt mirakels van verwachten?
In België? In Nederland duurt het wat langer, en kost het een veelvoud van dat geld. Een vriend van me is nu zo'n 2 jaar rij-instructeur (in Nederland dus), zodoende weet ik dit.

En wat 40 rijles uren betreft... Mijn 14'e rijles uur was mijn rijexamen :)

Mijn tip voor de TS, heb je niet een oom of een tante die je dit misschien wat beter uit zou kunnen leggen? Of misschien toch een rijschool voor 1 of 2 lesjes?
eric.1 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:18:
offtopic:
Bij ieder topic omtrent verkeerssituaties en inzichten bekruipt mij toch wel het gevoel dat we zsm een soort opfriscourse moeten verplichten iedere X-jaar dat iemand zijn of haar rijbewijs heeft.
Pak dan liever de rotte appels onder de examinatoren aan, die kennelijk mensen laten slagen terwijl deze er nog niet klaar voor waren (zijn). De goeden moeten al genoeg onder de kwaden lijden.

[ Voor 27% gewijzigd door Destruction op 24-10-2018 11:25 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 13:31
LopendeVogel schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:08:
Maar hoe zit het in België met een automaat? Nu lees ik het advies om het gewoon met een automaat te gaan doen (nja eerste probleem zal zijn: hebben zijn ouders / familieleden wel een automaat tot hun beschikking?).
Echter in NL is het volgens mij nog altijd zo: haal jij je rijbewijs met een automaat, dan mag je niet handgeschakeld rijden tenzij je hier opnieuw een examen voor doet.
In BE is het hetzelfde als in NL, enkel automaat. Tegen 2025 verwacht ik wel meer mensen met automaat door de overstap naar hybrides of puur elektrische auto's.
eric.1 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:18:
Hoe rijden mensen hier op een parkeerplaats van een supermarkt bijv? 90% van de tijd met de koppeling half ingetrapt of?
Er zijn vele supermarktparkings waar voetgangers en fietsers kruisen en dan nog eens een mooie bocht van 90 graden. Dan is de kans op koppeling indrukken wel erg groot. Er zijn wel ruimere parkings waar je kan indraaien op een hoge snelheid maar niet in de steden waar er ook nog eens een smalle garagepoort is waar er juist iemand buiten komt die anderhalve rijstrook inpalmt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07 07:05

Wailing_Banshee

You're Next

LopendeVogel schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:08:
[...]

Geloof ik direct, sommige regels die rijscholen in NL hanteren helpen je niet bij het zelfvertrouwen op de weg (ontiegelijk veel bange Nederlandse bestuurders op de weg die door hun angst niks anders doen dan fouten maken). Wanneer je het auto rijden leert met een vertrouwt iemand naast je dan pak je alles veel beter op (nu vertel ik het in het algemeen, sommige mensen hebben misschien meer profijt van een rijschool en zijn werkwijze).
Ik heb rijlessen gehad, die werkten niet bij mij. Daarna heb ik 12 jaar niet meer in een auto gereden tot ik op een dag besloot weer lessen te nemen. Maar dan niet elke week een uurtje, maar een pakket van x uur, binnen 2 weken. Dat werkte veel beter. Ik zat 2 of 4 uur (met pauzes natuurlijk!) in de auto en daardoor nam mijn zelfvertrouwen ook enorm toe. En was er tijd om wat dingen uit te proberen (zoals die ene bocht).

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

Wailing_Banshee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:25:
[...]

Ik heb rijlessen gehad, die werkten niet bij mij. Daarna heb ik 12 jaar niet meer in een auto gereden tot ik op een dag besloot weer lessen te nemen. Maar dan niet elke week een uurtje, maar een pakket van x uur, binnen 2 weken. Dat werkte veel beter. Ik zat 2 of 4 uur (met pauzes natuurlijk!) in de auto en daardoor nam mijn zelfvertrouwen ook enorm toe. En was er tijd om wat dingen uit te proberen (zoals die ene bocht).
Goed gedaan dus :) Volgens mij kun je van een uurtje rijles per week ook sowieso weinig tot niets leren. Ik heb eigenlijk altijd minimaal 2 uur in de lesauto gezeten, da's ook veel fijner rijden imo :)

Overigens, wat het verdere verkeer betreft: Het gaat al fout bij de benadering van verschillende instructeurs. Mijn rij-instructeur was van het type "Waar staat hier dat je 30 mag? Nergens toch, dan mag je dus 50. Geef maar wat gas bij". Van anderen in mijn omgeving hoorde ik juist dat hun instructeur van het type "Rustig aan, dan breekt het lijntje niet" was. Een veelgehoorde quote was "Doe maar rustig aan, als ze haast hebben moeten ze ons maar inhalen" 8)7

Nou vindt ik dat laatste sowieso een redelijk bizarre opmerking voor een rij-instructeur, het is zijn taak om zijn leerling te leren dat hij/zij de doorstroming van het verkeer zoveel mogelijk moet bevorderen. Maar die verschillen... Dat levert ook anders rijdende bestuurders op natuurlijk.

Hier in Zwolle hebben we een aantal rijscholen, en één overduidelijke kruipschool... Altijd, élke keer weer, als ik vast kom te zitten achter een lesauto die ~40 rijdt waar je 70 mag, blijkt het er wéér eentje van die bepaalde rijschool te zijn (ik zal de naam maar niet noemen).... Hoe heeft die rijschool überhaupt een slagingspercentage? Ze leren hun leerlingen niet besluitvaardig te zijn, schijt te hebben aan de verkeersdoorstroming, etc.. 8)7

[ Voor 44% gewijzigd door Destruction op 24-10-2018 11:34 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
D-dark schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 23:49:

0-20 eerste versnelling
20 - 40 2e
40-60 3e
60-80 4e
80 en hoger 5

Ik ken ook iemand die dat blijkbaar op die manier aangeleerd heeft. Die zet bij 80km/h dus gewoon de cruise control d'r op in de 4e versnelling 8)7 Weet niet of die dat nog steeds doet, maar ik zat me echt grenzeloos te ergeren aan zijn rijstijl en schakelgedrag.

[ Voor 10% gewijzigd door FastFred op 24-10-2018 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-07 20:48
Hey tweakers,
dat ontkoppeld in een bocht gaan [is] levensgevaarlijk
Met 50 of harder, dan heb je een punt. Op de snelheid waarop je auto in 2 bijna afslaat? Nope...
is en het zacht induwen van de koppeling ervoor zorgt dat je koppeling sneller verslijt.
Klopt. Het is dan ook bedoelt om te ontkoppelen en koppelen, niet om te doseren (behalve dan bij wegrijden uit stilstand natuurlijk). Gewoon helemaal indrukken dus als je wil ontkoppelen :)

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

FastFred schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:34:
[...]

Ik ken ook iemand die dat blijkbaar op die manier aangeleerd heeft. Die zet bij 80km/h dus gewoon de cruise control d'r op in de 4e versnelling 8)7 Weet niet of die dat nog steeds doet, maar ik zat me echt grenzeloos te ergeren aan zijn rijstijl en schakelgedrag.
Waarschijnlijk nog het oude rijden :P

Ik zou dat nu veranderen in (grofweg):
0 - 10 1e versnelling
10 - 40 2e versnelling
40 - 60 3e versnelling (als je 50 of 60km/u mag rijden wel gewoon in 4 zetten)
60 - 80 4e versnelling
80 - w/e 5e versnelling (maar vanaf 70km/u kan-ie prima in z'n 5 als je geen vermogen meer nodig hebt)

Dit deels afhankelijk van het type auto waar je mee rijdt en hoeveel vermogen dat ding dan heeft, maar over het algemeen geldt wel (zo heb ik het ook aangeleerd) dat je de 1e versnelling niet nodig hebt zolang de auto rolt.

Heb een tijdje in een Fiesta 1.4TDCi gereden, bij dat hok moest ik dus wel terug naar z'n 1e versnelling, dat hok had te weinig kracht om (eenmaal rollend) in z'n 2 weer op gang te komen :') Daarentegen rijdt ik ook regelmatig in auto's waar je de 1e versnelling überhaupt niet nodig hebt, hooguit bij zware belading oid.. :P

[ Voor 18% gewijzigd door Destruction op 24-10-2018 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

40 in z'n 2? Dan zit ik al lang en breed in z'n 3 hoor, en met 50 in z'n 4, en met 70 in z'n 5

1L 3 cilindertjes, 69PK

[ Voor 12% gewijzigd door WCA op 24-10-2018 11:41 ]

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction

Destruction

(ex-)Automonteur

GreNade schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:41:
40 in z'n 2? Dan zit ik al lang en breed in z'n 3 hoor, en met 50 in z'n 4, en met 70 in z'n 5

1L 3 cilindertjes, 69PK
Dat doe ik zelf ook altijd hoor, maar zolang ik niet weet in wat voor auto TS oefent houden we het maar even hier op :P

Pagina: 1 2 3 Laatste