Door een bocht gaan ?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Sefyu schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:57:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Over wat voor 'langere remweg' hebben we het als ik <20km/u een bocht neem en m'n voet al boven het rempedaal zweeft?
Niet. Het is precies wat @-tom-562 zegt, een typisch GoT topic :D

Het remmen op de motor voegt helemaal niets toe als je hard je rem in trapt (en in situaties waar remweg kritiek is doe je dat dus). Al helemaal niet bij de snelheden waar het hier over gaat. Het gaat over terugschakelen naar 1 dus het zal over maximaal 15 km/h gaan :')

Levensgevaarlijk om stapvoets door de bocht te gaan met de koppeling ingetrapt :D Wat een grap weer dit. Vraag me echt af of mensen die dit schrijven het zelf echt gelolven.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
GreNade schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:01:
[...]

De praktijk wijst anders uit, zeker bij wat tragere auto's helpt het (mits je het goed doet natuurlijk) om juist meer controle te krijgen. Mijn auto heeft onderin compleet geen koppel, en dan helpt het om de motor vanuit wat hogere toeren te laten koppelen.
Dan laat je de koppeling opkomen bij een toerental, waarbij je wel genoeg koppel hebt om voldoende snel weg te rijden.

Volgens mij mis je mijn punt. Het eerste deel van de acceleratie doseer je met de koppeling (met constant gas/toerental), het tweede deel met het gaspedaal (na opkomen koppeling).

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Sefyu schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:57:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Over wat voor 'langere remweg' hebben we het als ik <20km/u een bocht neem en m'n voet al boven het rempedaal zweeft?

De snelste manier om snelheid te maken is toch echt door het toerental op te voeren en met slippende koppeling op te trekken (in mijn auto tenminste). En niet door volledig gekoppeld gas te geven. De motor kan namelijk een stuk meer koppel leveren bij een hoger toerental.

Een remedie daarvoor zou zijn om 'm in z'n 1 te laten, maar dan maak ik veel meer toeren dan ik prettig vind. Een exact getal kan ik niet noemen, maar ik zou dan in een hoop bochten >3000 toeren maken. Wellicht rij ik met een wat hoger tempo dan jullie dat doen.
Reageer je wel op de goede? Ik heb het juist over snelheid verminderen, totaal niet over versnellen. In ieder geval begrijp ik je reactie totaal niet in relatie tot mijn reactie. Ik heb het simpelweg over het niet nemen van een bocht met de koppeling ingetrapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

Glashelder schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:02:
[...]

Het remmen op de motor voegt helemaal niets toe als je hard je rem in trapt (en in situaties waar remweg kritiek is doe je dat dus). Al helemaal niet bij de snelheden waar het hier over gaat. Het gaat over terugschakelen naar 1 dus het zal over maximaal 15 km/h gaan :')

Levensgevaarlijk om stapvoets door de bocht te gaan met de koppeling ingetrapt :D Wat een grap weer dit. Vraag me echt af of mensen die dit schrijven het zelf echt gelolven.
Ja maar de rijinstructeur zei..
Denk dat dat al die mensen zijn die met bokkende motor over het parkeerterrein van de supermarkt voort hobbelen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 10-09 18:42
Glashelder schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 15:02:
[...]

Niet. Het is precies wat @-tom-562 zegt, een typisch GoT topic :D

Wie zegt dan dat het levensgevaarlijk is? Dat uiterste maak je er volgens mij zelf van... het gaat simpelweg om voertuigbeheersing, die heb je vooral in een langzame bocht juist veel meer als je dit doet in de juiste versnelling, dus niet met de koppeling ingetrapt... en zelfs bij 5km/u is dat normaal gesproken de 2e versnelling. Dat is niet typisch 'GoT', dat is typisch hoe het iedereen is geleerd en wat door echte deskundigen ook als de beste manier is bevonden... mag je het prima niet mee eens zijn en als jij graag met je koppeling ingetrapt door een bocht wil gaan en dan proberen je weg weer te vervolgen in de eerste versnelling... ik durf er geld op te leggen dat dit niet zo soepel zal verlopen.

Het gaat dus ook totaal niet over hard remmen, oftewel een noodstop moeten maken waarbij je juist wel je koppeling moet gebruiken om het afslaan van de motor te voorkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Het is gewoon een feit dat het geen zak uitmaakt of je je koppeling ingetrapt hebt of niet als je met +/- 10 km/h door een bocht heen gaat. En getuige de TS, gaat het daar blijkbaar om, omdat hij terug moet naar de eerste versnelling. Alles sneller dan dat is geen discussie want dan heb je inderdaad een betere voertuigbeheersing in de versnelling. Alleen bij de snelheden waar het in dit topic over gaat speelt het allemaal geen rol.

En ik heb geen idee waar je mee rijdt, maar mijn auto kan niet met 5km/h rijden in de tweede versnelling. Overigens is het geen enkel probleem om rijdend weer je weg te vervolgen in de eerste versnelling: ook dit doe ik vrijwel dagelijks (o.a. in de file). Onder de 10km/h vind mijn auto het niet prettig in de tweede versnelling en in de file schakel in dan gewoon terug naar de 1 :p Beter dan continu ontkoppelen :p

En overigens rij ik hier bijna dagelijks de straat in met een ingetrapte koppeling omdat door geparkeerde auto's de straat gewoon niet in te kijken is. Alles boven de 5km/h is al te hard. Dan rij ik in de tweede gewoon weer verder na de bocht.

Wat dat levensgevaarlijk betreft: dat staat in de TS en als je zoekt op 'gevaarlijk' vind je in dit topic genoeg :p

[ Voor 5% gewijzigd door Glashelder op 26-10-2018 15:48 ]

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:00

Destruction

(ex-)Automonteur

deepbass909 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:32:
[mbr]Mag ik iedereen eraan herinneren dat dit nog altijd een serieus topic is en dat grappig bedoelde opmerkingen of opmerkingen in de trant "al x reacties over hoe je een bocht moet nemen" niets bijdragen en je die beter voor je kan houden.

En vergeet niet, in België is het normaal les van familie te krijgen en ongebruikelijk om naar een rijschool te gaan. Met dat in het achterhoofd is de vraag helemaal niet raar en liever dat de vraag gesteld wordt dan dat iemand nu verkeerde zaken aanleert.[/]
Ik denk dat het voor de TS het duidelijkste zou zijn als iemand met 1 of meerder GoPro's in bezit die in z'n auto monteert en een filmpje maakt waarin hij/zij uitlegt danwel laat zien hoe je dat normaal gesproken zou moeten doen.

Ik val daarbij af, ik heb alleen een oude dashcam, bovendien rijdt ik (gelukkig) niet meer dagelijks auto :)

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Destruction schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat het voor de TS het duidelijkste zou zijn als iemand met 1 of meerder GoPro's in bezit die in z'n auto monteert en een filmpje maakt waarin hij/zij uitlegt danwel laat zien hoe je dat normaal gesproken zou moeten doen.

Ik val daarbij af, ik heb alleen een oude dashcam, bovendien rijdt ik (gelukkig) niet meer dagelijks auto :)
Een LOI cursus autorijden.

Nog duidelijker zou zijn om getraind te worden door iemand die weet hoe je auto moet rijden en dit ook kan overbrengen op TS.

The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:00

Destruction

(ex-)Automonteur

Joris748 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 17:04:
[...]

Een LOI cursus autorijden.

Nog duidelijker zou zijn om getraind te worden door iemand die weet hoe je auto moet rijden en dit ook kan overbrengen op TS.
Absoluut mee eens, maar dat ligt in België dus niet zo voor de hand. Vandaar mijn idee'tje, zegmaar.

Ford Transit 2.2TDCi '08 & Citroën C1 1.0 12v '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Ik wil wel filmpjes maken. Wat kost een rijles tegenwoordig, 50 euro per les/uur? Ik doe het zonder factuur voor 40 O-)

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12:29
[...]

Sommige rijscholen hebben dit al voor je gedaan :P
https://www.wolfrijbewijs...den-instructiefilms#video
Is er een van. Nog niet allesomvattend, maar kan best helpen als anders de ouders van de TS de enige instructeurs zijn ^^.

[ Voor 7% gewijzigd door eric.1 op 26-10-2018 18:45 ]

Pagina: 1 2 3 Laatste