Door een bocht gaan ?

Pagina: 1 2 3 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 16:14
Zelf schakel ik altijd voor de bocht naar beneden, flink planken om overstuur uit te lokken en drift ik door de bocht.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 03-09 09:13
Brent schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:46:
Zelf schakel ik altijd voor de bocht naar beneden, flink planken om overstuur uit te lokken en drift ik door de bocht.
Ik neem aan dat je dan wel zo veilig bent door je hand op de handrem te hebben voor het geval je nog even een rondje om de as moet doen?!?!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-09 16:14
Bij het rijden heb ik altijd 1 hand op de pook en 1 op de handrem.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Dit topic begint echt weer uit te monden in een standaard GoT topic :')
-Extreme situaties
-Niet relevante vergelijkingen
-Totaal niet relevante voorbeelden

:P

Beste advies voor de TS is om gewoon een paar rijlessen te nemen IMO. Of een automaat te kopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-09 20:50
@Destruction Ik hou mijn auto eigenlijk altijd boven de 2000 toeren tijdens het rijden. Turboloze 2-liter 16-klepper met al z'n vermogen en koppel bovenin het toerenbereik, dus onder de 2000 toeren kun je er gewoon niks mee.

In de 1e versnelling doe ik eigenlijk alleen vertrekken vanuit stilstand of heel langzaam over een parkeerplaats rollen (afhankelijk van situatie maar meestal 2e versnelling)

Om boven de 2000 toeren te blijven rij ik als volgt bij constante snelheid (dus niet accelereren)
3e versnelling vanaf 30km/h
4e versnelling vanaf 40km/h
5e versnelling vanaf zo'n beetje 65/70

Bij het accelereren loop ik altijd door tot 4000-4500 toeren, vanaf dan begint het feest pas.

Binnen de bebouwde kom doe ik alle bochten, t-splitsingen, kruisingen in de 2e versnelling @ 20-25km/h.

@-tom-562 TS reageert ook niet meer, dan verzanden topics als deze best snel in oeverloze discussie's.

[ Voor 13% gewijzigd door FastFred op 24-10-2018 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
FastFred schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:51:
@Destruction Ik hou mijn auto eigenlijk altijd boven de 2000 toeren tijdens het rijden. Turboloze 2-liter 16-klepper met al z'n vermogen en koppel bovenin het toerenbereik, dus onder de 2000 toeren kun je er gewoon niks mee.

In de 1e versnelling doe ik eigenlijk alleen vertrekken vanuit stilstand of heel langzaam over een parkeerplaats rollen (afhankelijk van situatie maar meestal 2e versnelling)

Om boven de 2000 toeren te blijven rij ik als volgt bij constante snelheid (dus niet accelereren)
3e versnelling vanaf 30km/h
4e versnelling vanaf 40km/h
5e versnelling vanaf zo'n beetje 65/70

Bij het accelereren loop ik altijd door tot 4000-4500 toeren, vanaf dan begint het feest pas.

Binnen de bebouwde kom doe ik alle bochten, t-splitsingen, kruisingen in de 2e versnelling @ 20-25km/h.

@-tom-562 TS reageert ook niet meer, dan verzanden topics als deze best snel in oeverloze discussie's.
toon volledige bericht
Hoewel de tip van @Brent toch wel gepast is, vooral in België waar je nog weleens gaten van 3 meter in het wegdek moet ontwijken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-08 14:20
-tom-562 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:49:
Dit topic begint echt weer uit te monden in een standaard GoT topic :')
-Extreme situaties
-Niet relevante vergelijkingen
-Totaal niet relevante voorbeelden
Vergeet de hit&run TS niet :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-09 15:51

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Destruction schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 11:39:
[...]

Waarschijnlijk nog het oude rijden :P

Ik zou dat nu veranderen in (grofweg):
0 - 10 1e versnelling
10 - 40 2e versnelling
40 - 60 3e versnelling (als je 50 of 60km/u mag rijden wel gewoon in 4 zetten)
60 - 80 4e versnelling
80 - w/e 5e versnelling (maar vanaf 70km/u kan-ie prima in z'n 5 als je geen vermogen meer nodig hebt)

Dit deels afhankelijk van het type auto waar je mee rijdt en hoeveel vermogen dat ding dan heeft, maar over het algemeen geldt wel (zo heb ik het ook aangeleerd) dat je de 1e versnelling niet nodig hebt zolang de auto rolt.

Heb een tijdje in een Fiesta 1.4TDCi gereden, bij dat hok moest ik dus wel terug naar z'n 1e versnelling, dat hok had te weinig kracht om (eenmaal rollend) in z'n 2 weer op gang te komen :') Daarentegen rijdt ik ook regelmatig in auto's waar je de 1e versnelling überhaupt niet nodig hebt, hooguit bij zware belading oid.. :P
toon volledige bericht
Dit soort dingen heb je heel weinig aan want dat is echt per auto verschillend... Bij mijn V40 D3 is het (met als eerste de minimale snelheid voor die versnelling, in het midden de "comfort range", rechts de maximale snelheid waarbij je onder normale omstandigheden zou moeten doorschakelen, en helemaal rechts de "ben je idioot of zo, zo hard hoef je normaal helemaal niet op te trekken" maximale snelheid in die versnelling :D )

1e versnelling 0-(10-20)-30-----40 (de 1e versnelling gebruik je eigenlijk alleen als je met een aanhanger of zwaar beladen optrekt of vanaf stilstand op een helling - of als je echt een idiote stoplichtsprint wil gaan doen)
2e versnelling 0-(20-30)-40-----60 (onder normale omstandigheden rij je weg in de 2e versnelling...)
3e versnelling 20-(30-40)-50-----100
4e versnelling 40-(50-60)-70-----140
5e versnelling 60-(70-80)-120-----190
6e versnelling 80-(100-130)-160-----215

Zoals je ziet zit er een "comfortgat" tussen 80 en 100. Boven de 80 giert de 5 net te veel; de 6 is perfect voor rustig cruisen vanaf 80 maar als je dan wat gas bij wil geven moet je toch echt een versnelling terug. En 60-wegen zijn ook wat irritant. Voor cruisen is de 5 goed maar zodra je iets onder de 60 zakt "moet" je terug naar 4...

Bijna alle bochten kan je wel met 30 doorheen dus meestal in z'n 3. Pas als ik in een bocht echt onder de 20 moet ga ik terug naar 2.

Maar het ziet ernaar uit dat het TS nog schort aan technische voertuigbeheersing. Gewoon veel oefenen lijkt mij het devies, want als je zo langzaam door een bocht gaat dat de auto in z'n 2 gaat bokken dan ben je gewoon te sloom en dat fix je met ervaring en zelfvertrouwen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 04-09 15:59
Ik let er niet zo op, En schakel wanneer ik merk dat het nodig is.

In een bocht met stationaire motor / ontkoppelen kan best levensgevaarlijk worden mocht je opeens moeten versnellen.

Ik doe het alleen wanneer ik iets ga naderen waarvan ik weet dat ik moet stoppen (file/Stoplicht etc) en zet hem dan direct in ze 1 of vrij bij stilstand.

Het is ook niet goed voor de krukas en lagers mocht je weer willen versnellen na een bocht en de auto staat in een te zware versnelling.

Je mag de motor gerust wel wat laten "brommen" bij vertragen of versnellen, Het maakt geen zak uit kwa brandstofverbruik(praktijk zelf bijgehouden bij mijn auto), Zodra je niet meer gaat versnellen(of een klein beetje) dan wel in de juiste versnelling natuurlijk.

En remmen in een bocht is nog veel gevaarlijker doordat de differentieel dan niet meer goed zijn werk kan doen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:34
LopendeVogel schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:00:
Hoewel de tip van @Brent toch wel gepast is, vooral in België waar je nog weleens gaten van 3 meter in het wegdek moet ontwijken.
Het wegdek in België is slechter dan in de buurlanden, maar om nu te stellen dat je constant in de putten rijdt is ook overdreven. Je hoeft er niet de bocht te nemen aan 5km/h.

Het moment van schakelen hangt af van de specifieke koppelcurve van je auto, bij sommigen is het idd goed om te schakelen naar 4e op 50 km/h hoewel ik merk dat je in stadsverkeer toch al vaak terug moet om stil te staan voor lichten of voetgangers.

En bij 80 km/h 4e, 5e of 6e. Als je goed wilt versnellen voelt 6e wat loom aan. Voor eco-driving is hogere versnelling beter, maar het kan niet altijd vlot en/of aangenaam voelen.

Nu het kouder wordt en de ijzel komt is snelheid verlagen ook aangeraden in bochten (afhankelijk van winterbanden of niet). De grip speelt ook mee.

[ Voor 7% gewijzigd door algalid op 24-10-2018 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
algalid schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:14:
[...]

Het wegdek in België is slechter dan in de buurlanden, maar om nu te stellen dat je constant in de putten rijdt is ook overdreven. Je hoeft er niet de bocht te nemen aan 5km/h.

Het moment van schakelen hangt af van de specifieke koppelcurve van je auto, bij sommigen is het idd goed om te schakelen naar 4e op 50 km/h hoewel ik merk dat je in stadsverkeer toch al vaak terug moet om stil te staan voor lichten of voetgangers.

En bij 80 km/h 4e, 5e of 6e. Als je goed wilt versnellen voelt 6e wat loom aan. Voor eco-driving is hogere versnelling beter, maar het kan niet altijd vlot en/of aangenaam voelen.
We hadden het over handrem bochten, de handrem die vereist is voor het ontwijken van gaten die tot wel 3 meter diep kunnen zijn.
Oftewel, volledige sarcasme.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Radiant
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Radiant

Certified MS Bob Administrator

mr_evil08 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:12:
In een bocht met stationaire motor / ontkoppelen kan best levensgevaarlijk worden mocht je opeens moeten versnellen.
In wat voor levensgevaarlijke situaties, bij 20km/u in zijn 2, is versnellen (dus niet hard remmen) de enige optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 25-05 03:09
[...]

0 - 10 1e versnelling
10 - 40 2e versnelling
60 - 80 4e versnelling
80 - w/e 5e versnelling (maar vanaf 70km/u kan-ie prima in z'n 5 als je geen vermogen meer nodig hebt)

Dit deels afhankelijk van het type auto waar je mee rijdt en hoeveel vermogen dat ding dan heeft, maar over het algemeen geldt wel (zo heb ik het ook aangeleerd) dat je de 1e versnelling niet nodig hebt zolang de auto rolt.

Heb een tijdje in een Fiesta 1.4TDCi gereden, bij dat hok moest ik dus wel terug naar z'n 1e versnelling, dat hok had te weinig kracht om (eenmaal rollend) in z'n 2 weer op gang te komen :') Daarentegen rijdt ik ook regelmatig in auto's waar je de 1e versnelling überhaupt niet nodig hebt, hooguit bij zware belading oid.. :P
toon volledige bericht
Nieuwe rijden is 50 km/h ook in de 5e versnelling op doorgaande wegen of lange wegen waar je 50 km/h mag. Dit gaat prima, ook met 1.0 benzine motor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-09 15:55

Wailing_Banshee

You're Next

[...]

0 - 10 1e versnelling
10 - 40 2e versnelling
60 - 80 4e versnelling
Ik heb geleerd om te kijken naar het toerental en te luisteren naar m'n auto :D

0-2: 1e
2-10: 2e
10-30: 3e
30-50: 4e
50 - w/e 5e.

Maar die 3e, 4e, en 5e zijn afhankelijk van de omstandigheden op de weg. Als er veel geremd wordt (en je dus continue aan het acceleren bent), blijf ik gewoon een versneller lager zitten. Maar in z'n 2 rijdt ik eigenlijk nooit, de auto rijdt dan gewoon niet lekker.

Maar daarom rijd ik bochten ook altijd in z'n 3. Tenzij ik te ver moet afremmen.

Maar zoals altijd: ervaring is het belangrijkste. Dus gewoon doen en kijken wat het beste werkt in welke omstandigheden.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:40

WCA

Eli3l schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:17:
[...]

Nieuwe rijden is 50 km/h ook in de 5e versnelling op doorgaande wegen of lange wegen waar je 50 km/h mag. Dit gaat prima, ook met 1.0 benzine motor.
Mijn Aygo'tje sputtert dan best tegen hoor, hij stopt niet ofzo, maar hij gaat niet echt soepel dan.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Metalfreak schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 08:17:
[...]

En zie hier de reden waarom Belgen niet kunnen rijden. :/
Wij hebben dan toch een reden, wat is jullie reden van belabberde rijstijl bij de Nederlanders?

Marstek 5.12kw v151, CT003 v117, Sagecom Xs212 1P,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
GreNade schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:19:
[...]

Mijn Aygo'tje sputtert dan best tegen hoor, hij stopt niet ofzo, maar hij gaat niet echt soepel dan.
Peugeot 108 hier met een 1.0 motor. Vanaf de 40 km/h kan ik rustig in z'n 5 rijden. Vanaf 45 km/h pas comfortabel. Zoals eerder aangegeven ligt het ook aan de weg, als het druk is of er zijn veel stoplichten, alhoewel je bij drukte ook meer afstand kan houden zodat je niet constant hoeft te remmen.

Het ligt natuurlijk ook aan de auto, maar mijn ervaring is dat elk modern blok prima in zijn 5 kan rijden vanaf 45 a 50 km/h. 30 km/h zones kan ik makkelijk in z'n 4 doen, wederom heb ik het dan over wat langere wegen, als er veel kruisingen en drempels zijn rijd ik liever in z'n 3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• algalid
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 00:34
azz_kikr schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:21:
Wij hebben dan toch een reden, wat is jullie reden van belabberde rijstijl bij de Nederlanders?
Ik geloof dat het meer te maken heeft met de slechte weginrichting. Dan vallen minder goede chauffeurs wat sneller door de mand door onverwachte drempels, wegversmallingen en vele snelheidslimieten van 30 tot 50 tot 90 tot 70 en weer 30. Als iemand daar 50 blijft rijden doorheen dat korte traject is het weinig verrassend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Eli3l schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:23:
[...]

Peugeot 108 hier met een 1.0 motor. Vanaf de 40 km/h kan ik rustig in z'n 5 rijden. Vanaf 45 km/h pas comfortabel. Zoals eerder aangegeven ligt het ook aan de weg, als het druk is of er zijn veel stoplichten, alhoewel je bij drukte ook meer afstand kan houden zodat je niet constant hoeft te remmen.

Het ligt natuurlijk ook aan de auto, maar mijn ervaring is dat elk modern blok prima in zijn 5 kan rijden vanaf 45 a 50 km/h. 30 km/h zones kan ik makkelijk in z'n 4 doen, wederom heb ik het dan over wat langere wegen, als er veel kruisingen en drempels zijn rijd ik liever in z'n 3.
Da's exact dezelfde auto als de Aygo, dus da's gek :p

Zal het wel eens bij de garage vragen

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Radiant schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:15:
[...]

In wat voor levensgevaarlijke situaties, bij 20km/u in zijn 2, is versnellen (dus niet hard remmen) de enige optie?
Ligt aan type auto (overbrenging versnellingsbak etc) 20 km/h in ze 2 wil ook prima bij elk auto.
Maar dan rij je ook niet stationair, Tenminste heb ik nog nooit meegemaakt en heb al aardig wat auto,s gereden, Kan het mis hebben.

Met mijn Volvo vroeger deed ik de meeste bochten in ze 3 of 4 en ging probleemloos ook rotondes.
De 2 was alleen bij bochten meer dan 90 graden.

Maar zeg nou zelf 20 km/h is een bocht dan moet het bijzonder zijn, of glad of in een woonwijk, 30-40 lukt prima, Ongemerkt rij je vaak wel harder.

Met mijn Kia is een ander verhaal dan is de 2 wel nodig maar daar zitten de versnellingen veel verder uit elkaar.

Ik heb het wel eens meegemaakt als ik had geremt in een bocht was ik doorgeschoten, gas geven was de beste oplossing waardoor de auto zich weer "rechttrekt", De meeste auto's zijn op de voorwielen aangedreven.

Maar misschien heb ik niet de rijstijl wat de bedoeling is...

Ook vaak genoeg meegemaakt met 1 wiel in de berm met 80 km/h, Niks aan de hand auto "trek" je zo de weg weer op, De meeste mensen raken in paniek en trekken fors aan het stuur en zodra de 2e wiel op de weg komt doorschieten naar de andere kant.

Vraag het maar na bij de instructeur, Remmen is lang niet altijd de beste oplossing.

[ Voor 29% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2018 12:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waah
  • Laatst online: 23:47
azz_kikr schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:21:
[...]

Onze reden? Veel Nederlanders denken dat de maximumsnelheid ook een verplichte snelheid is. O-) en dan wel volgens hun GPS, en niet de km-teller. O-)

En zodra iemand minder hard rijd, zegge 115 waar je 120 mag, en men komt aanstuiven met 130 (op de teller, want afwijking!) vind men dat men het RECHT heeft om te kleven en dat men dan maar moet wachten achter die vrachtwagen die 80 rijd totdat zij voorbij zijn.....

dus onze reden? De "ik" mentaliteit :X

en voor iemand aankomt met "je moet je aanpassen aan het overige verkeer", dat geld dus ook voor de hardrijder.... en voor er extremen komen: met 81km/u een vrachtwagen inhalen tijdens de spits is idd fout als je daar 130 mag. Maar 110 rijden (want druk, dus extra afstand en langzamer rijden voorkomt files als iedereen voldoende afstand houd) mag gewoon.

[ Voor 21% gewijzigd door Waah op 24-10-2018 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-09 15:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Gilles2635 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:44:
Hey tweakers,
Ik ben nu al enkele maanden aan het leren rijden :)
Nu zit het zo. Het nemen van bochten gaat nog altijd niet al te vlot. als ik mijn bochten in 2de neem kom ik meestal aan mijn stationair toerental ( versnellingspook trillt) nu hebben ze mij gezegd dat ontkoppeld in een bocht gaan levensgevaarlijk is en het zacht induwen van de koppeling ervoor zorgt dat je koppeling sneller verslijt.

Iemand tips hoe ik stap voor stap een bocht moet nemen want zelf geraak ik er niet wijzer van.

Thanks Gilles :)
ontkoppelen in bochten levensgevaarlijk :?
Hoogstens als je die bocht op race-circuit snelheden aan het doen bent.
Maar dan heb je ook niet het probleem dat je in zijn 2 afslaat :P

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-08 07:51
Eli3l schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:17:
[...]

Ik vind dat echt dikke bagger met mijn 1.9 turbodiesol.
Ik rij 50 km/h (teller) in z'n 3, pas bij 55-60 ga ik naar z'n 4, en bij 80 naar 5. Daaronder is dikke bagger en als je van daar uit moet accelereren help je zo je motorsteunen naar de filistijnen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Wailing_Banshee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:18:
[...]

Ik heb geleerd om te kijken naar het toerental en te luisteren naar m'n auto :D

0-2: 1e
2-10: 2e
10-30: 3e
30-50: 4e
50 - w/e 5e.

Maar die 3e, 4e, en 5e zijn afhankelijk van de omstandigheden op de weg. Als er veel geremd wordt (en je dus continue aan het acceleren bent), blijf ik gewoon een versneller lager zitten. Maar in z'n 2 rijdt ik eigenlijk nooit, de auto rijdt dan gewoon niet lekker.

Maar daarom rijd ik bochten ook altijd in z'n 3. Tenzij ik te ver moet afremmen.

Maar zoals altijd: ervaring is het belangrijkste. Dus gewoon doen en kijken wat het beste werkt in welke omstandigheden.
toon volledige bericht
Nogmaals, dat is heel erg afhankelijk van de auto. De 1e versnelling gebruik ik bijna nooit - normaal gesproken kan je gewoon wegrijden in z'n 2. En 10 in de 3e of 30 in de 4e dan zou je dat met slippende koppeling moeten doen, dus *nope*. En ik heb er een 6e versnelling bij (die je onder de 80 niet wil gebruiken en het best tot z'n recht komt bij snelwegcruisen tussen de 100 en 130).

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:02

vhal

ಠ_ಠ

5 pagina's aan "advies" hoe je een bocht moet nemen met een auto.

Dit kom je alleen maar tegen op tweakers... :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Waah schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:33:
[...]

Onze reden? Veel Nederlanders denken dat de maximumsnelheid ook een verplichte snelheid is. O-) en dan wel volgens hun GPS, en niet de km-teller. O-)

En zodra iemand minder hard rijd, zegge 115 waar je 120 mag, en men komt aanstuiven met 130 (op de teller, want afwijking!) vind men dat men het RECHT heeft om te kleven en dat men dan maar moet wachten achter die vrachtwagen die 80 rijd totdat zij voorbij zijn.....

dus onze reden? De "ik" mentaliteit :X
O nee hoor ik rij meestal 90 achter de vrachtwagens want dat is lekker zuinig, en heb totaal geen haast.
Het wordt verveld als een auto een vrachtwagen men 2 km/h verschil gaat inhalen, dan denk ik geef dan even gas...
Ik heb nog liever dat vrachtwagens elkaar inhalen dan auto's want dat schiet een beetje op.

Als personenauto's dat doen lok je bumperkleven ook uit, Dat is ook het "ik" mentaliteit (Ik doe het niet).

Bumperkleven heb ik nog nooit gezien wanneer iemand 115 rijd, dan rijdt die persoon echt wel veel langzamer, Maargoed ik kom niet zo vaak in het westen, In de spits is het haast onmogelijk om voldoende afstand te houden want dan rijdt iemand anders het "gat" wel weer dicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
234FaTaLiTy schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:40:
[...]

Ik rij 50 km/h (teller) in z'n 3, pas bij 55-60 ga ik naar z'n 4, en bij 80 naar 5. Daaronder is dikke bagger en als je van daar uit moet accelereren help je zo je motorsteunen naar de filistijnen..
Klopt rijdt bagger en vooral bij een 3 cilinder maar Is dat niet per auto verschillend ?
en/of je een 5 of 6 bak hebt ?

Ik hoef dat echt niet te proberen in ze 5 bij mijn Kia(75pk), De motor gaat dan brommen (loopt vrijwel stationair) Het gat tussen de 4 en 5 is veel te groot, Bij mijn Volvo kon dat prima.

Mijn garage raadde dat ook af wilde ik mijn auto langer houden, Dat beetje benzine wat je bespaart was ik later dubbel kwijt aan reparatie kosten.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2018 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-08 07:51
@mr_evil08 dat zal zeker verschil maken, net als dat de ene auto langere overbrengingen heeft dan de andere. Daarom vind ik het altijd raar dat mensen zeggen "ja, maar bij 50 km/h moet je in z'n 5 rijden!!"
(Ik heb overigens gewoon een 5-bak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Laatst online: 21:02

vhal

ಠ_ಠ

Rijdt er überhaupt een persoon met enig gevoel volgens de schakelindicator?
Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:41:
[...]
De 1e versnelling gebruik ik bijna nooit - normaal gesproken kan je gewoon wegrijden in z'n 2.
Jij rijdt een vrachtwagen met bergen aan koppel? :+

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
vhal schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:57:

[...]

Alle beetje auto's kunnen dit gewoon hoor, bij sommige auto's (vooral de sportievere) wordt het sterk afgeraden om überhaupt de eerste versnelling te gebruiken. Dit zijn dus geen vrachtwagens..
Wil je bijvoorbeeld je Porsche (ik noem maar een auto, maar dit is simpelweg bij de meeste auto's die gewoon wat vermogen hebben en dus geen 65pk snelkookpan onder de motorkap :P ) relatief snel de vernieling in helpen: gebruik vooral je eerste versnelling met optrekken.

Wat dit allemaal bijdraagt aan de vraag van de topicstarter weet volgens mij niemand :D Zijn auto bokt in de bocht in de 2e versnelling, dat heeft niks met een vrachtwagen met veel koppel te maken of met het optrekken.
Kan een slechte auto zijn, kan zijn dat de auto gewoon totaal geen vermogen heeft, kan zijn dat het een hele oude auto is, kan een diesel zijn.. Hoe los je het op? Koppeling intrappen en je voet bij de rem klaar hebben staan, dan kan die niet uitvallen en kan je nog meer bij remmen indien dit nodig is..
Zo pakt iedereen dit probleem op zijn eigen manier aan, de 1 wilt je naar een opfriscursus sturen wanneer je de koppeling gebruikt (waarbij ze bij de cursus kunnen zeggen: trap dan gewoon je koppeling in man?!), de ander wilt niks anders dan de koppeling gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stimpy68
  • Laatst online: 03-09 14:54
Nope :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

[...]

Nee, gewoon een Volvo V40 D3. Staat zelfs in het manual: onder normale omstandigheden is de 2e versnelling de wegrijversnelling. Alleen bij zware belading, met een aanhangwagen, of op een helling dient de 1e versnelling gebruikt te worden. En dat is dus een 150PK diesel.

Bij mijn vorige auto, een Volvo C30 D2... Precies hetzelfde. En dat was een 115PK diesel.

Dat zijn overigens wel allebei auto's met 6-bakken. In de oudere C30s met 5-bak was de 1e wel gewoon de wegrijversnelling.

Heeft alleen ondertussen niet veel meer met de vraag van TS te doen. :)

[ Voor 13% gewijzigd door Mx. Alba op 24-10-2018 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:13:
[...]

Nee, gewoon een Volvo V40 D3. Staat zelfs in het manual: onder normale omstandigheden is de 2e versnelling de wegrijversnelling. Alleen bij zware belading, met een aanhangwagen, of op een helling dient de 1e versnelling gebruikt te worden. En dat is dus een 150PK diesel.

Bij mijn vorige auto, een Volvo C30 D2... Precies hetzelfde. En dat was een 115PK diesel.

Dat zijn overigens wel allebei auto's met 6-bakken. In de oudere C30s met 5-bak was de 1e wel gewoon de wegrijversnelling.

Diesel trek je wel makkelijker weg in z'n 2. Heb ik tijdens m'n rijlessen ook wel eens gedaan (zelfs tijdens m'n rijexamen). Ik kan mijn benzine t/m de 4 van stilstand weg krijgen, maar het makkelijkst gaat het wel in z'n 1 :D (dacht dat ik hem in z'n 2 had staan, bleek dat z'n 4 te zijn :p)

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
[...]

Dat is fijn! 200.000 (probleemloze) kilometers met de C30 gereden en het blijkbaar altijd verkeerd gedaan... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waah
[...]

In mijn peugeot 206 1.4 HDI ging 50 in de 5 prima.

Let wel (of lees goed): 50 in de 5 is als je dus lange tijd op een 50km/u weg rijd. Niet om op te trekken.
Dan rijden de meeste auto's prima 50 in de 5e versnelling.

Als je dan weer sneller mag, trek je natuurlijk niet op in de 5, maar schakel je even terug.... Kleine moeite.

Over koppelingen gesproken: Zijn er mensen die, als ze terugschakelen, ook het toerental matchen?
Dus koppeling in, even extra gas zodat de toeren gelijk zijn aan de verwachtte nieuwe toerental en dan koppeling los?

[ Voor 13% gewijzigd door Waah op 24-10-2018 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mashell schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:29:
Dat is fijn! 200.000 (probleemloze) kilometers met de C30 gereden en het blijkbaar altijd verkeerd gedaan... ;)
Gevalletje RTFM dus, want het stond gewoon in het manual. :D

Al moet ik zeggen dat ik bij de C30 D2 toch bijna altijd in z'n 1 weg reed. Maar nu bij de nieuwe V40 D3 merk ik duidelijk dat het veel fijner is om in z'n 2 weg te rijden. De 1 is zo kort dat het heel erg schokkerig wordt als je die gebruikt... Maar bij zware belading of op een helling is de 1 zeker wel nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gelukkig heb ik een auto waarbij een lampje gaat branden wanneer ik moet shiften...Allemaal zo warrig dat schakelen.. 8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Verwijderd schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:44:
Gelukkig heb ik een auto waarbij een lampje gaat branden wanneer ik moet shiften...Allemaal zo warrig dat schakelen.. 8)
Ach, dat lampje...

Als ik 50 rijd in z'n 4, loopt hij te zeuren dat ik moet schakelen. Zet ik hem dan op de begrenzer en rijd ik tegen die begrenzer aan, dus nog steeds 50 in z'n 4, gaat het lampje weer uit :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:42
vhal schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 12:41:
5 pagina's aan "advies" hoe je een bocht moet nemen met een auto.

Dit kom je alleen maar tegen op tweakers... :+
Gratis rijles!

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 01-09 09:44
Dat kan je 100 keer uitleggen, zoiets moet je voelen...
Ik rijd met zoveel verschillende voertuigen en elk voertuig reageert totaal anders. Met mijn Saxo rijdt ik nooit in eerste, dat dient enkel om te vertrekken, niet om te rijden. Met de BMW van mijn werk is dat totaal anders.
De camionettes rijden nog anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:57

BLACKfm

o_O

Ik vraag mij met zo'n uitspraak toch af of die niet ge-homeschoold wordt met rijlessen...
Gilles2635 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:50:
[...]

I know maar aangezien ik op mijn ouders ben aangewezen en deze dit "onbewust" doen :(
Ik zou gewoon in het weekend een industrieterrein opzoeken en daar even lekker gaan cruisen. Genoeg bochtjes om te nemen daar.

Litebit.eu voorraad check :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 680x0
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 09-03 16:06
CaptainPanda schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:53:
Lijkt me dat het hier om een langzame, scherpe bocht gaat, gezien je te weinig toeren maakt in z'n 2. Gewoon terugschakelen in de 1 voordat je de bocht ingaat als je van tevoren al kan zien dat je veel vaart moet verminderen.
Terugschakelen naar 1 doe je nooit als je in beweging bent, enkel als je stilstaat. Wie wat wel doet kan geen auto rijden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:31

-36-

Trust me. I'm an amateur

Waah schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:30:
[...]
Over koppelingen gesproken: Zijn er mensen die, als ze terugschakelen, ook het toerental matchen?
Dus koppeling in, even extra gas zodat de toeren gelijk zijn aan de verwachtte nieuwe toerental en dan koppeling los?
Nee, maar als je dat goed doet lukt het ook nog wel zonder de koppeling te gebruiken })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-09 10:50

Emiel1984

Made in NL

Wat eric.1 zegt. Als je auto in de 2e versnelling gaat 'trillen' ga je wel heel erg langzaam.
Een beetje meer de snelheid erin houden is wat je moet aanleren is mijn idee hier dus van.

Als je stil gaat\moet staan dan begin je weer in de eerste versnelling.
Dat kan dus gebeuren als je het kruispunt niet goed overziet.
Dan kan je nu in deze fase beter aanleren\aanhouden om echt tot stilstand te komen en weer in versnelling 1 te beginnen. Dat geeft je ook de tijd om echt rond te kijken voor je een manoeuvre uitvoert.

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

cadsite schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:49:
Dat kan je 100 keer uitleggen, zoiets moet je voelen...
BLACKfm schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:59:
Ik zou gewoon in het weekend een industrieterrein opzoeken en daar even lekker gaan cruisen. Genoeg bochtjes om te nemen daar.
Daarom dit. Doen, doen, doen en doen. Zoals mijn rij-instructeur zei: je hebt nu je rijbewijs, nu kun je leren rijden...

Je leert de basis, voertuig controle, en de regels. Maar een deel van autorijden is het kennen van je auto. En dat is voor elke auto anders. De Toyota Auris rijdt ik met name in z'n 5, maar onze MX5 vindt de hogere toeren veel lekkerder en blijft dus veel langer in z'n 4 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waah
Wailing_Banshee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:45:
[...]

Ach, dat lampje...

Als ik 50 rijd in z'n 4, loopt hij te zeuren dat ik moet schakelen. Zet ik hem dan op de begrenzer en rijd ik tegen die begrenzer aan, dus nog steeds 50 in z'n 4, gaat het lampje weer uit :D
Ik heb ooit een huurauto gehad die dat had.... eigenlijk 2.
Een seat ibiza. Die werkte heel goed daarmee. Hield ook rekening met hoe stijl de heuvels/bergen waren. En dat was best handig als hollander, waar alles vlak is....

Daarna een fiat tipo. Die hield nergens rekening mee. En kreeg het zelfs op rechte stukken voor elkaar om te zeggen:
"Je moet opschakelen naar de 5!"
* Waah schakelt naar de 5
"Je rijd te langzaam, schakel naar 4!"
* Waah schakelt naar 4
"Je moet opschakelen naar de 5!"
:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:42

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Wailing_Banshee schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:08:
[...]

[...]

Daarom dit. Doen, doen, doen en doen. Zoals mijn rij-instructeur zei: je hebt nu je rijbewijs, nu kun je leren rijden...
ik neem dat TS in Belgie woont en dus een voorlopig rijbewijs heeft en nu onder begeleiding van een ouder persoon(tot twee mogen op dit voorlopig rijbewijs aangegeven worden) mag rijden
Voorlopig rijbewijs
Wie slaagt voor het theoretisch examen, krijgt een attest.
Dat attest is 3 jaar geldig.
Met het attest kan een voorlopig rijbewijs aangevraagd worden bij het gemeentebestuur. Er zijn 2 types van voorlopig rijbewijs.
Voorlopig rijbewijs met begeleider. Dit rijbewijs kunt u aanvragen vanaf 17 jaar. Er kunnen maximaal 2 begeleiders vermeld worden op het voorlopig rijbewijs.
Elke begeleider moet een vormingsmoment (externe website) volgen van 3 uur vóór hij begeleider kan worden. Op rijbewijzer.be kunt u zien waar er vormingsmomenten plaatsvinden (externe website). De prijs bedraagt 20 euro per begeleider. De leerling mag gratis deelnemen. Na de vorming krijgt de begeleider een attest. Dit is 10 jaar geldig.
Voorlopig rijbewijs zonder begeleider. Dit rijbewijs kunt u aanvragen vanaf 18 jaar. Hiervoor moet u eerst 20 uur praktijkles volgen bij een erkende rijschool (externe website). Als de rijschool oordeelt dat u in staat bent om alleen verder te oefenen, krijgt u een bekwaamheidsattest. Met dat attest kunt u een voorlopig rijbewijs krijgen waarmee u alleen verder mag oefenen.
https://www.vlaanderen.be...rijopleiding-en-rijbewijs

Het probleem is nu dat het misschien zo is dat de begeleider niet zo goed is, en misschien eigenlijk enkel zorgen heeft om de eigen auto en eventuele schade en dan de jonge leerling eerder hindert en verkeerde aanwijzingen gaat geven zodat deze niks meer 'durft'...

bv het heel langzaam door bochten gaan, en kennelijk niet durven een bocht op snelheid te nemen, kan daarop wijzen

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptainPanda
  • Registratie: September 2011
  • Niet online
[...]

Dit vind ik heel verrassend en onlogisch, omdat dat zou betekenen dat de eerste versnelling een soort low-range versnelling is waarbij de tandwielverhouding hoger ligt (voor meer acceleratie en als offer een lagere topsnelheid in die versnelling) en derhalve normaal gezien niet wordt gebruikt. Maar da's niet logisch met zulke auto's met turbomotoren en zat vermogen.

Daarom toch maar in één van de handleidingen zitten neuzen (Volvo V40). Onder het kopje 'Starten en Rijden' met als ondertitel 'Handgeschakelde versnellingsbak' staat er geen adviezen wat betreft wegrijversnelling; sterker nog, er staat dat gewoon de schakelindicator in de gaten moet worden gehouden en de standaardzaken zoals het volledig indrukken van het ontkoppelingspedaal. Slechts in sneeuw wordt er aangeraden om weg te rijden in z'n 3.

Maar ik heb het met een ctrl+F toch nog gevonden en wel onder het kopje 'EU-rijcycli':Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/FO00M3Z.png
De verwoording is nu niet direct het advies aan de lezer om deze uit te voeren, want anders zou deze onder het eerder genoemde 'Starten en Rijden'-hoofdstuk staan en niet zo achterin de handleiding. Waarom wordt dit dan toch zo nadrukkelijk vermeld? Omdat de auto zuiniger door de nieuwe WLTP-test komt; da's voor iedereen goed want zo betalen de kopers minder BPM en Volvo kan adverteren met een zuinige auto. Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/IdnWiR4.png https://publications.tno....CzWY2/TNO-2016-R11285.pdf

Maar als het zuiniger blijkt, zijn er dan geen nadelen aan optrekken in de tweede versnelling? Schijnbaar toch wel, omdat Volvo zelf die kortere, eerste versnelling erin heeft gehouden. In de praktijk is het namelijk het zuinigst om in een zo kort mogelijke tijd te accelereren naar een constante snelheid (dus flink op het gas, in simulaties kan ik me herinneren dat het 3/4 op het gas het zuinigst is, maar de bron kan ik niet meer vinden), maar tegelijkertijd ook om de auto niet teveel toeren te laten maken omdat dit uiteraard veel brandstof kost. Een goede balans vinden tussen de twee tegenstrijdige zaken dus; het 'Nieuwe Rijden' gaat dan ook niet alleen maar om bij weinig toeren al snel op te schakelen, maar ook om redelijk stevig te accelereren.

In de praktijk is het waarschijnlijk met deze auto dan toch sneller én zuiniger om vanuit stilstand naar de 1 te gaan, omdat de auto dan minder tijd kwijt is aan het accelereren, wat dus heel veel brandstof kost in vergelijking met rijden met een constante snelheid. Alhoewel het piekverbruik dus even omhoog gaat terwijl je in de eerste versnelling optrekt, wordt dat gecompenseerd door de lagere tijd die je zit in het acceleratieregime. Exact hetzelfde idee als 'race to idle' voor processoren.

Hoe het echt zit voor deze specifieke auto...tja, dat kan ik niet zeggen omdat dat echt per auto verschilt en daarvoor is dus die schakelindicator. Als die oplicht en zegt dat je een versnelling lager moet zitten op het moment zodra je in z'n 2 optrekt, dan is dat de bevestiging. Zoniet, dan kan het schijnbaar dus prima om in z'n 2 op te trekken zonder te nadelig te zijn. Ik denk dat het niet veel verschil uitmaakt en zoals een aantal ook al hebben gezegd: zolang de auto het aan lijkt te kunnen, gewoon doen.
680x0 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:05:
[...]

Terugschakelen naar 1 doe je nooit als je in beweging bent, enkel als je stilstaat. Wie wat wel doet kan geen auto rijden..
Is het je opgevallen dat de topicstarter nog bezig is in zijn leerfase? En dat hij expliciet heeft gezegd dat de auto in z'n 2 zo weinig toeren maakt dat de motor stottert? Mijn advies blijft dus staan omdat terugschakelen naar z'n 1 technisch het beste is voor de techniek én voor zijn rijvaardigheid omwille van het oefenen; de vlotheid in het rijden komt voor hem later wel als hij eerst de basiscontrole over de auto heeft. :)

Tuurlijk hebben rijders met minder ervaring waarschijnlijk minder vaak of zelfs nooit de eerste versnelling nodig onder het rijden omdat ze simpelweg meer snelheid erin houden. Maar om nou te zeggen dat mensen dan niet kunnen rijden....tja, je hebt nog nooit in een situatie gezeten waar het slim is om stapvoets te rijden? Dichtbij een school, in een woonwijk, in onoverzichtelijke situaties, in bochten waar veel heuvels zijn of net een hoge drempel ligt? Of heb je simpelweg nog nooit gereden in auto's die stotteren in z'n 2 terwijl je stapvoets rijdt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

RM-rf schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:29:
[...]

ik neem dat TS in Belgie woont en dus een voorlopig rijbewijs heeft en nu onder begeleiding van een ouder persoon(tot twee mogen op dit voorlopig rijbewijs aangegeven worden) mag rijden

[...]

Het probleem is nu dat het misschien zo is dat de begeleider niet zo goed is, en misschien eigenlijk enkel zorgen heeft om de eigen auto en eventuele schade en dan de jonge leerling eerder hindert en verkeerde aanwijzingen gaat geven zodat deze niks meer 'durft'...

bv het heel langzaam door bochten gaan, en kennelijk niet durven een bocht op snelheid te nemen, kan daarop wijzen
toon volledige bericht
Ja, dat zou een probleem kunnen zijn. Maar juist met je ouder als "instructeur" is het maken van kilometers juist ideaal. Kost een stuk minder dan rijlessen :p Maar dan moet je natuurlijk niet zo'n panische ouder naast je hebben die continue loopt te zeuren dat je te hard rijdt en langzamer moet rijden, ook al rijd je wel netjes wat mag en kan.

Mijn neefje had z'n rijbewijs voor z'n 18e en m'n broer en schoonzus hebben daar goed gebruik van gemaakt, door hem te laten rijden als ze ergens heen gingen (hoefden ze zelf niet te rijden :p)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

148 reacties hier op, wat heeft dit topic voor toevoeging aan GoT ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Hackus schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:37:
148 reacties hier op, wat heeft dit topic voor toevoeging aan GoT ?
En die reactie voegt wel wat toe, wil je zeggen? _o-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:38:
[...]

En die reactie voegt wel wat toe, wil je zeggen? _o-
ik had gister al gereageerd ;)
verbaas me dat dit nog open is

[ Voor 7% gewijzigd door Hackus op 24-10-2018 14:42 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basilange
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 20-08 18:16
In iedergeval niet ontkoppeld rijden. Je motor gaat dan meer toeren maken en als je dan de koppeling loslaat kan je onbedoeld versnellen wanneer je dat niet wil. Flink vaart minderen en in de bocht weer beginnen met gas geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

CaptainPanda schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 14:31:
[...]

Dit vind ik heel verrassend en onlogisch, omdat dat zou betekenen dat de eerste versnelling een soort low-range versnelling is waarbij de tandwielverhouding hoger ligt (voor meer acceleratie en als offer een lagere topsnelheid in die versnelling) en derhalve normaal gezien niet wordt gebruikt. Maar da's niet logisch met zulke auto's met turbomotoren en zat vermogen.

Daarom toch maar in één van de handleidingen zitten neuzen (Volvo V40). Onder het kopje 'Starten en Rijden' met als ondertitel 'Handgeschakelde versnellingsbak' staat er geen adviezen wat betreft wegrijversnelling; sterker nog, er staat dat gewoon de schakelindicator in de gaten moet worden gehouden en de standaardzaken zoals het volledig indrukken van het ontkoppelingspedaal. Slechts in sneeuw wordt er aangeraden om weg te rijden in z'n 3.

Maar ik heb het met een ctrl+F toch nog gevonden en wel onder het kopje 'EU-rijcycli':[Afbeelding]
De verwoording is nu niet direct het advies aan de lezer om deze uit te voeren, want anders zou deze onder het eerder genoemde 'Starten en Rijden'-hoofdstuk staan en niet zo achterin de handleiding. Waarom wordt dit dan toch zo nadrukkelijk vermeld? Omdat de auto zuiniger door de nieuwe WLTP-test komt; da's voor iedereen goed want zo betalen de kopers minder BPM en Volvo kan adverteren met een zuinige auto. [Afbeelding] https://publications.tno....CzWY2/TNO-2016-R11285.pdf

Maar als het zuiniger blijkt, zijn er dan geen nadelen aan optrekken in de tweede versnelling? Schijnbaar toch wel, omdat Volvo zelf die kortere, eerste versnelling erin heeft gehouden. In de praktijk is het namelijk het zuinigst om in een zo kort mogelijke tijd te accelereren naar een constante snelheid (dus flink op het gas, in simulaties kan ik me herinneren dat het 3/4 op het gas het zuinigst is, maar de bron kan ik niet meer vinden), maar tegelijkertijd ook om de auto niet teveel toeren te laten maken omdat dit uiteraard veel brandstof kost. Een goede balans vinden tussen de twee tegenstrijdige zaken dus; het 'Nieuwe Rijden' gaat dan ook niet alleen maar om bij weinig toeren al snel op te schakelen, maar ook om redelijk stevig te accelereren.

In de praktijk is het waarschijnlijk met deze auto dan toch sneller én zuiniger om vanuit stilstand naar de 1 te gaan, omdat de auto dan minder tijd kwijt is aan het accelereren, wat dus heel veel brandstof kost in vergelijking met rijden met een constante snelheid. Alhoewel het piekverbruik dus even omhoog gaat terwijl je in de eerste versnelling optrekt, wordt dat gecompenseerd door de lagere tijd die je zit in het acceleratieregime. Exact hetzelfde idee als 'race to idle' voor processoren.

Hoe het echt zit voor deze specifieke auto...tja, dat kan ik niet zeggen omdat dat echt per auto verschilt en daarvoor is dus die schakelindicator. Als die oplicht en zegt dat je een versnelling lager moet zitten op het moment zodra je in z'n 2 optrekt, dan is dat de bevestiging. Zoniet, dan kan het schijnbaar dus prima om in z'n 2 op te trekken zonder te nadelig te zijn. Ik denk dat het niet veel verschil uitmaakt en zoals een aantal ook al hebben gezegd: zolang de auto het aan lijkt te kunnen, gewoon doen.

[...]

Is het je opgevallen dat de topicstarter nog bezig is in zijn leerfase? En dat hij expliciet heeft gezegd dat de auto in z'n 2 zo weinig toeren maakt dat de motor stottert? Mijn advies blijft dus staan omdat terugschakelen naar z'n 1 technisch het beste is voor de techniek én voor zijn rijvaardigheid omwille van het oefenen; de vlotheid in het rijden komt voor hem later wel als hij eerst de basiscontrole over de auto heeft. :)

Tuurlijk hebben rijders met minder ervaring waarschijnlijk minder vaak of zelfs nooit de eerste versnelling nodig onder het rijden omdat ze simpelweg meer snelheid erin houden. Maar om nou te zeggen dat mensen dan niet kunnen rijden....tja, je hebt nog nooit in een situatie gezeten waar het slim is om stapvoets te rijden? Dichtbij een school, in een woonwijk, in onoverzichtelijke situaties, in bochten waar veel heuvels zijn of net een hoge drempel ligt? Of heb je simpelweg nog nooit gereden in auto's die stotteren in z'n 2 terwijl je stapvoets rijdt?
toon volledige bericht
Op zich heb je daar wel gelijk in. Vandaar dat ik bij de C30 D2 eigenlijk altijd wel gewoon in z'n 1 optrok. Maar zoals gezegd, nu met de V40 D3 voelt het veel beter om (bijna altijd) in z'n 2 weg te rijden. Je moet dan alleen wel zoals met een benzine wegrijden, dus goed coördineren tussen het gas en de koppeling. Maar als je dat doorhebt dan kan je ook gewoon vlot van je plek zijn, no problem.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:41

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Mag ik iedereen eraan herinneren dat dit nog altijd een serieus topic is en dat grappig bedoelde opmerkingen of opmerkingen in de trant "al x reacties over hoe je een bocht moet nemen" niets bijdragen en je die beter voor je kan houden.

En vergeet niet, in België is het normaal les van familie te krijgen en ongebruikelijk om naar een rijschool te gaan. Met dat in het achterhoofd is de vraag helemaal niet raar en liever dat de vraag gesteld wordt dan dat iemand nu verkeerde zaken aanleert.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 20:26
deepbass909 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:32:
~[mbr]En vergeet niet, in België is het normaal les van familie te krijgen en ongebruikelijk om naar een rijschool te gaan. Met dat in het achterhoofd is de vraag helemaal niet raar en liever dat de vraag gesteld wordt dan dat iemand nu verkeerde zaken aanleert.~[/]
offtopic:
Dit is inderdaad normaal. Echter is in de laatste jaren best wat veranderd ten opzichte van het beeld wat de gemiddelde Nederlander heeft van het "rijbewijs-halen-rondje-om-de-kerk" in België.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

TheBrut3 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 15:50:
[...]

offtopic:
Dit is inderdaad normaal. Echter is in de laatste jaren best wat veranderd ten opzichte van het beeld wat de gemiddelde Nederlander heeft van het "rijbewijs-halen-rondje-om-de-kerk" in België.
Het was ook niet bedoeld als een waardeoordeel over het Belgische systeem (Nederland kent, ondanks de verplichte lessen genoeg uitwassen waarbij kandidaten echt niet goed hebben leren rijden), maar het is goed om te zien dat ze in België inmiddels zich wel hebben gerealiseerd dat het lesgeven door mensen die geen training hebben gehad, misschien niet het beste systeem was.

Maar goed, dan zie ik deze eis:
Voorlopig rijbewijs zonder begeleider. Dit rijbewijs kunt u aanvragen vanaf 18 jaar. Hiervoor moet u eerst 20 uur praktijkles volgen bij een erkende rijschool (externe website). Als de rijschool oordeelt dat u in staat bent om alleen verder te oefenen, krijgt u een bekwaamheidsattest. Met dat attest kunt u een voorlopig rijbewijs krijgen waarmee u alleen verder mag oefenen.
Na 20 uur praktijkles zelfstandig de weg op, er zijn mensen die dat kunnen, maar in Nederland in de randstad geldt dat je toch eigenlijk wel minimaal 30 uur nodig hebt om een beetje te kunnen leren hoe alles werkt. En vervolgens is het nog steeds vrij normaal om de eerste x uur achter het stuur niet alleen te rijden, maar met een ervaren bestuurder naast je (is niet verplicht, maar was in mijn omgeving in ieder geval wel redelijk gebruikelijk).

Maar het was mij de laatste jaren al wel opgevallen dat je tegenwoordig in België meer lesauto's ziet. Vroeger was dat echt een zeldzaamheid.

@Gilles2635
Wat betreft bochten nemen en welke snelheid en versnelling, dat is echt iets wat je moet leren en vormt een basisvaardigheid voor het kunnen besturen van een auto. Let vooral op bij anderen wat zij doen als ze rijden, tot welke snelheid remmen ze af, welke versnelling gebruiken ze, etc. Maar ga er maar vanuit dat als je af moet remmen voor een bocht, je terug gaat naar de 2de versnelling. 1e gebruik je alleen in het geval van extreem scherpe bochten (zo scherp dat je niet verder meer kan sturen), 3de en hoger alleen voor bochten waarvoor je eigenlijk niet af hoeft te remmen. Een trillende versnellingspook betekent altijd dat je in een te hoge versnelling zit. Met de 2de versnelling betekent dat dat je praktisch stil staat (de meeste auto's kunnen vanaf zo'n 10 km/u al in de 2de versnelling rijden) of dat je in een te hoge versnelling zit voor de bocht. Koppeling in trappen en dan toch maar terug schakelen is de enige oplossing.

Terugschakelen in een bocht wordt echter altijd afgeraden. Het is niet levensgevaarlijk (anders zou ik het je na al 20 jaar een rijbewijs hebben niet kunnen vertellen :p), maar vereist wel dat je een goede voertuig beheersing hebt. Bij te ruw terugschakelen kan je namelijk in een slip raken en dan wordt het wel gevaarlijk.
Dus als het onverhoopt toch moet, dan rustig de koppeling op laten komen, en niet ineens laten aangrijpen.

En verder vooral heel veel oefenen, autorijden moet een tweede natuur worden en dat kan alleen door oefening.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

RobinHood schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 00:24:
[...]
Dat wisselt echt van auto tot auto, genoeg moderne auto's die 50 in z'n 4 prima doen, dan moet je hooguit terugschakelen als je harder wilt optrekken.
Nu al aan mijn tweede auto bezig die 50 prima in z'n 5 doet op een vlakke weg.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

@deepbass909 Klopt. Het beste is om te zorgen dat je al voor de bocht terugschakelt en afremt tot de juiste snelheid. En dan liefst in de bocht een beetje gas geven om minimaal dezelfde snelheid te houden - en pro tip, om de bocht uit te accelereren.

Bijvoorbeeld de 270° bocht van de A50 naar de A12 bij Grijsoord, daar kom ik dagelijks langs. Voor de bocht rem ik af tot 80, en schakel ik terug naar 4; dat is een vrij lage versnelling voor 80, normaal zou je 80 in z'n 5 doen, maar door de 4e versnelling te gebruiken hoef ik niet te schakelen als ik in de bocht word opgehouden door langzamer verkeer, en kan ik vloeiend de bocht weer vlot uit accelereren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 12:01
Freee!! schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:17:
[...]

Nu al aan mijn tweede auto bezig die 50 prima in z'n 5 doet op een vlakke weg.
Dus? M'n oude BMW uit 1995 wil echt geen 50 in z'n 5.

Mijn advies automaat rijden :P en gewoon automaatlessen nemen desnoods. Schakelen is zinloos, vooral met de komst van EV's.

[ Voor 19% gewijzigd door YoshiBignose op 24-10-2018 16:49 ]

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jan Smit
  • Laatst online: 04-09 17:01
Inderdaad. Over een paar jaar weet niemand meer wat schakelen is. DSG, DCT, PDK, CVT en nog mooier de EV's. Smooth/soepel. De rest van de wereld rijdt ook al automaat. Nu wij nog.

Homo sapiens non urinat in ventum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eli3l
[...]

Als je moet accelereren dan schakel je uiteraard een versnelling terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
Ik rijd veel in Amsterdam (in een kleine VW) en vind het niet prettig om altijd in de versnelling bochten te nemen. Ik bedoel daarbij in het bijzonder in/uitritten met drempels, en kruisingen waar ander verkeer (fietsers, voetgangers) rechtdoor kan gaan en je daaraan voorrang moet verlenen*. Denk aan een doorgaande weg met een parallel liggend fietspad waar je overheen moet als je rechts/linksaf moet. Vaak staan er tussen de rijbaan en het fietspad nog auto's geparkeerd en zijn er bomen geplant. De zichtbaarheid is dan verre van optimaal. Soms heb je geen mogelijkheid om een fiets überhaupt te zien voordat je de bocht al aan het maken bent.

Wat ik doorgaans doe is ontkoppelen voordat ik instuur waarna ik een nog een keer kijk. Als ik voorrang moet verlenen kan ik direct (hard(er)**) remmen zonder dat ik gehaast de koppeling moet trappen om een stilvallende motor te voorkomen (=opstoppingen veroorzaken). Als ik geen voorrang hoef te verlenen kan ik direct de koppeling weer op laten komen om m'n snelheid te behouden (afhankelijk van de situatie/drempel).

Er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar het idee dat met je koppeling ingedrukt houden een bocht nemen hartstikke gevaarlijk is lijkt mij overdreven. Je hebt toch een rechtervoet waarmee je op de rem kan staan? En als je (snel) vaart moet maken dan kan je toch je gaspedaal indrukken en je koppeling op laten komen? Ik heb het idee dat ik juist sneller kan anticiperen omdat ik direct de juiste versnelling kan selecteren om bijvoorbeeld snel op te trekken. Of juist een lage versnelling kan selecteren om zo tegelijkertijd op de motor te remmen en met m'n rempedaal.

*Ik heb het dus over bochten die je op lage snelheid neemt.

**In Amsterdam ontkom je daar niet aan, je kan vaak pas op het allerlaatste moment zien of je voorrang moet verlenen. Of je moet bereid zijn een doorn in het oog van zowat alle andere automobilisten te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
mashell schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 13:29:
[...]

De Volvo C30 zijn ook auto,s waarbij de versnellingen veel te dicht op elkaar zaten, De auto gaf er niks om als je een versnelling overslaat.

Op de snelweg reed je al ver boven 4000rpm, Wat ik een beetje jammer vond waardoor het brandstofverbruik niet zuinig was...
Mijn kia heeft bij dezelfde snelheid dan nog amper 2800rpm...

De Volvo had 105pk en kia 75pk...
- Beide hebben 5 versnellingen(Benzine).

Vandaar dat ik altijd in de 3 of 4 door de bochten ging.
Bij 60 al de laatste versnelling...

Schakelindicator houd niet rekening met het gewicht was ik achter, Ik rij meestal tussen 1800-2200 , maar bij optrekken liever even iets hoger rond 2500-3000(afhankelijk of ik alleen ben of meerdere personen).

Elk auto kan wel in ze 2 wegrijden, De 4 of 5 kan ook prima zonder al te veel gas geven, Ligt puur aan hoe graag je de koppelingsplaten wil houden.

@Verwijderd
Het beste vraag je instructeur en autogarage voeg het samen en trek je conclusies, Doe wat je zelf vind dat het beste kan.

Iedereen doet het op zijn eigen manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-09 12:01
Klopt sommige mensen gaan in z'n 5 over een rotonde.... tja, het kan. En die hebben dan in 1x hun rijbewijs gehaald en ik ben 1x gezakt 8)7

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
Sefyu schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 19:18:
Ik rijd veel in Amsterdam (in een kleine VW) en vind het niet prettig om altijd in de versnelling bochten te nemen. Ik bedoel daarbij in het bijzonder in/uitritten met drempels, en kruisingen waar ander verkeer (fietsers, voetgangers) rechtdoor kan gaan en je daaraan voorrang moet verlenen*. Denk aan een doorgaande weg met een parallel liggend fietspad waar je overheen moet als je rechts/linksaf moet. Vaak staan er tussen de rijbaan en het fietspad nog auto's geparkeerd en zijn er bomen geplant. De zichtbaarheid is dan verre van optimaal. Soms heb je geen mogelijkheid om een fiets überhaupt te zien voordat je de bocht al aan het maken bent.

Wat ik doorgaans doe is ontkoppelen voordat ik instuur waarna ik een nog een keer kijk. Als ik voorrang moet verlenen kan ik direct (hard(er)**) remmen zonder dat ik gehaast de koppeling moet trappen om een stilvallende motor te voorkomen (=opstoppingen veroorzaken). Als ik geen voorrang hoef te verlenen kan ik direct de koppeling weer op laten komen om m'n snelheid te behouden (afhankelijk van de situatie/drempel).

Er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar het idee dat met je koppeling ingedrukt houden een bocht nemen hartstikke gevaarlijk is lijkt mij overdreven. Je hebt toch een rechtervoet waarmee je op de rem kan staan? En als je (snel) vaart moet maken dan kan je toch je gaspedaal indrukken en je koppeling op laten komen? Ik heb het idee dat ik juist sneller kan anticiperen omdat ik direct de juiste versnelling kan selecteren om bijvoorbeeld snel op te trekken. Of juist een lage versnelling kan selecteren om zo tegelijkertijd op de motor te remmen en met m'n rempedaal.

**In Amsterdam ontkom je daar niet aan, je kan vaak pas op het allerlaatste moment zien of je voorrang moet verlenen. Of je moet bereid zijn een doorn in het oog van zowat alle andere automobilisten te zijn.
toon volledige bericht
Kun je in Amsterdam(binnenstad) überhaupt boven de 15 km/h rijden daar?
Ben er paar keer geweest je staat meer stil dan rijden en mag ogen voor + achter tegelijk hebben...

Dan maakt het idd weinig uit wat je doet.
Vreselijk rijden daar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
YoshiBignose schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:41:
Klopt sommige mensen gaan in z'n 5 over een rotonde.... tja, het kan. En die hebben dan in 1x hun rijbewijs gehaald en ik ben 1x gezakt 8)7
Praktijkexamen is een moment opname, Als je dan toevallig in een goede bui bent en ook nog het verkeer mee hebt en nog op leuke plekken mag rijden kom je er vloeiend doorheen.

(En welke examinator je hebt, Zou niet mogen uitmaken maar gebeurt vast wel).

[ Voor 8% gewijzigd door mr_evil08 op 24-10-2018 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

mr_evil08 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:38:
[...]

De Volvo C30 zijn ook auto,s waarbij de versnellingen veel te dicht op elkaar zaten, De auto gaf er niks om als je een versnelling overslaat.

Op de snelweg reed je al ver boven 4000rpm, Wat ik een beetje jammer vond waardoor het brandstofverbruik niet zuinig was...
Mijn kia heeft bij dezelfde snelheid dan nog amper 2800rpm...

De Volvo had 105pk en kia 75pk...
- Beide hebben 5 versnellingen(Benzine).

Vandaar dat ik altijd in de 3 of 4 door de bochten ging.
Bij 60 al de laatste versnelling...

Schakelindicator houd niet rekening met het gewicht was ik achter, Ik rij meestal tussen 1800-2200 , maar bij optrekken liever even iets hoger rond 2500-3000(afhankelijk of ik alleen ben of meerdere personen).

Elk auto kan wel in ze 2 wegrijden, De 4 of 5 kan ook prima zonder al te veel gas geven, Ligt puur aan hoe graag je de koppelingsplaten wil houden.

@Verwijderd
Het beste vraag je instructeur en autogarage voeg het samen en trek je conclusies, Doe wat je zelf vind dat het beste kan.

Iedereen doet het op zijn eigen manier.
toon volledige bericht
Met een C30 4000 toeren op de snelweg? O, ik zie het al, benzine vijfbak. Ik had een diesel zesbak. In de zesde versnelling zat je bij 120 net boven de 2000 toeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@deepbass909 mooi gebaar, maar zolang TS niet reageert heeft het weinig nut. elke bocht is verschillend en komt in verschillende situaties voor. Dat moet je leren in de praktijk, in de situatie die je tegenkomt. degene die les geeft, kan dat het beste aangeven ter plekke. blijken de ouders niet in staat, zul je echt naar een rijschool moeten. verder is het ook aanvoelen van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Mx. Alba schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:24:
@deepbass909 Klopt. Het beste is om te zorgen dat je al voor de bocht terugschakelt en afremt tot de juiste snelheid. En dan liefst in de bocht een beetje gas geven om minimaal dezelfde snelheid te houden - en pro tip, om de bocht uit te accelereren.

Bijvoorbeeld de 270° bocht van de A50 naar de A12 bij Grijsoord, daar kom ik dagelijks langs. Voor de bocht rem ik af tot 80, en schakel ik terug naar 4; dat is een vrij lage versnelling voor 80, normaal zou je 80 in z'n 5 doen, maar door de 4e versnelling te gebruiken hoef ik niet te schakelen als ik in de bocht word opgehouden door langzamer verkeer, en kan ik vloeiend de bocht weer vlot uit accelereren.
Als je met een voorwiel aangedreven auto de bocht uitrijdt, met kracht op de motor (dus gas gevend), trekt de auto vanzelf recht. Maakt het bocht uitrijden een stukje makkelijker. Met een achterwiel aangedreven auto moet je juist uitkijken met gasgeven in de bocht, omdat je anders je bocht wel eens wat scherper kunt maken dan je van plan was (vooral bochten naar rechts). Je moet dan namelijk niet vergeten weer terug te sturen.

Maar ik ben wel iemand die gek is van bochten, en ga er over het algemeen ook best hard doorheen. Maar ik heb al jaren ervaring met smalle, bochtige weggetjes....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Wegrijden in 2e is altijd slijtiger voor je koppeling dan eerste. Omdat de versnelling zwaarder is, moet de auto meer arbeid leveren, en dat gaat enkel door of meer gas te geven of meer slip op de koppeling.

En als het werkelijk aanrijden om 2e te vertrekken, waarom doen ze het op hun automaten niet? Is in praktijk zelfde als manuele bak bijna.

Als die bak merkt dat die te veel moeite moet doen, zoals bergop of aanhanger, duurt het paar milliseconden om toch naar eerste te gaan.

Dus gewoon eerste aanhouden om te vertrekken,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

azz_kikr schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:31:
[...]

Wegrijden in 2e is altijd slijtiger voor je koppeling dan eerste. Omdat de versnelling zwaarder is, moet de auto meer arbeid leveren, en dat gaat enkel door of meer gas te geven of meer slip op de koppeling.

En als het werkelijk aanrijden om 2e te vertrekken, waarom doen ze het op hun automaten niet? Is in praktijk zelfde als manuele bak bijna.

Als die bak merkt dat die te veel moeite moet doen, zoals bergop of aanhanger, duurt het paar milliseconden om toch naar eerste te gaan.

De meeste automaten hebben niet op de zelfde manier een koppeling als een schakelauto. Meestal is het een vloeistofkoppeling, die werkt heel anders.

Share and Enjoy!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

Er zal vast een kern van waarheid in zitten, maar het idee dat met je koppeling ingedrukt houden een bocht nemen hartstikke gevaarlijk is lijkt mij overdreven. Je hebt toch een rechtervoet waarmee je op de rem kan staan?
De kern is: aandrijving = controle, geen aandrijving = geen controle

Simpel gezegd ben je passagier op het moment dat je auto ontkoppeld door een bocht gaat.

Het argument dat je gehaast de koppeling in moet trappen gaat ook niet op. Dat doe je namelijk tegelijk of een fractie later dan het intrappen.je rempedaal. Als je die routine onder de knie hebt, slaat je motor niet af.
En als je (snel) vaart moet maken dan kan je toch je gaspedaal indrukken en je koppeling op laten komen? Ik heb het idee dat ik juist sneller kan anticiperen omdat ik direct de juiste versnelling kan selecteren om bijvoorbeeld snel op te trekken. Of juist een lage versnelling kan selecteren om zo tegelijkertijd op de motor te remmen en met m'n rempedaal.

Nee, de snelste manier is meteen gas bij geven. Daarom is het belangrijk dat je voor de bocht de juiste versnelling hebt gekozen. Dat is anticiperen.

Juiste* versnelling kiezen, koppeling op laten komen en gas geven is niet snel. Dat kost je zeker 2 seconden.\

*Bij moderne auto's maakt het niet zo heel veel uit als je per ongeluk een versnelling te laag of te hoog zit.

Doe eens een rijvaardigheidstraining of slipcursus. Dan zul je het verschil ervaren.
[...]

Als die slijtage binnen het boekje blijft is het geen probleem. Is het erg dat een koppeling geen 260.000 km mee gaat, maar slechts 250.000 km?

[ Voor 13% gewijzigd door Joris748 op 25-10-2018 08:51 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Joris748 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:48:
[...]
Nee, de snelste manier is meteen gas bij geven. Daarom is het belangrijk dat je voor de bocht de juiste versnelling hebt gekozen. Dat is anticiperen.

Juiste* versnelling kiezen, koppeling op laten komen en gas geven is niet snel. Dat kost je zeker 2 seconden.\

*Bij moderne auto's maakt het niet zo heel veel uit als je per ongeluk een versnelling te laag of te hoog zit.

Doe eens een rijvaardigheidstraining of slipcursus. Dan zul je het verschil ervaren.
Dit is wat ik ook geleerd heb bij mijn rijlessen. Volgens mijn rijinstructeur moest je juist nooit ontkoppeld rijden. Je kunt dan niet snel genoeg reageren. Rijden = gekoppeld, stilstaan = ontkoppeld (waarbij hij in het midden liet of je bij een stoplicht ontkoppeld moest staan of gekoppeld, maar hij had een voorkeur voor de laatste, en ik ook). Dus voor de bocht schakel je naar de versnelling waarmee je de bocht denkt te gaan maken. En alleen in "noodgevallen" kun je in de bocht eventueel nog bijschakelen (er schiet bijvoorbeeld ineens iemand op die rotonde, vlak voor je neus, waardoor je ineens moet afremmen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:08:
[...]

Als je met een voorwiel aangedreven auto de bocht uitrijdt, met kracht op de motor (dus gas gevend), trekt de auto vanzelf recht. Maakt het bocht uitrijden een stukje makkelijker. Met een achterwiel aangedreven auto moet je juist uitkijken met gasgeven in de bocht, omdat je anders je bocht wel eens wat scherper kunt maken dan je van plan was (vooral bochten naar rechts). Je moet dan namelijk niet vergeten weer terug te sturen.

Maar ik ben wel iemand die gek is van bochten, en ga er over het algemeen ook best hard doorheen. Maar ik heb al jaren ervaring met smalle, bochtige weggetjes....
Ook dat valt wel mee, ik rij al jaren met een 170pk sterke BMW uit 1997 (voor toen dus redelijk krachtig) en het moet glad zijn door neerslag of ik moet slechte banden hebben, wil de auto bij het versnellen gaan glijden, zeker in lange doordraaiers waar geen sterke overgangen in de balans van de auto (doordat je van stuurrichting verandert).
Heb je bij lange doordraaiers daar wel last van, dan zou ik maar eens de achterbanden gaan vervangen voor exemplaren met meer grip of de bandenspanning verlagen.

Tegenovergesteld, met een voorwielaangedreven auto te sterk versnellen kan tot onderstuur leiden, waardoor je juist de bocht uit gaat glijden.

Uiteindelijk is de kunst om zo vloeiend/soepel mogelijk te rijden, hoe kleiner de krachtwisselingen op een auto, hoe meer controle en grip je houdt. Daarom lijkt in de autosport een super cleane, snelle ronde ook altijd zo langzaam, omdat het juist soepel en vloeiend verloopt.
[...]

Ligt maar net aan de auto. Met mijn auto is het inderdaad zwaarder op de koppeling, want ik moet hem langer laten slippen voor de snelheid hoog genoeg is om volledig aan te laten grijpen. Maar een ander (wat extreem) voorbeeld, m'n ouders hadden een Ford Transit met extra verkort diff. Stationair in de 2de versnelling reed je nog steeds ruim onder de 10km/u. Bij die bus kon je in de 2de versnelling haast nog beter optrekken dan in de eerste.

Wat betreft automaten, er zijn genoeg automaten tegenwoordig die de 1e standaard overslaan, zeker de 8- en 9-traps bakken die steeds vaker gebruikt worden. Helemaal als het in combinatie met een visco-koppeling is, die hebben altijd slip tenzij ze actief in lock worden gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

deepbass909 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 10:28:
[...]

Ook dat valt wel mee, ik rij al jaren met een 170pk sterke BMW uit 1997 (voor toen dus redelijk krachtig) en het moet glad zijn door neerslag of ik moet slechte banden hebben, wil de auto bij het versnellen gaan glijden, zeker in lange doordraaiers waar geen sterke overgangen in de balans van de auto (doordat je van stuurrichting verandert).
Heb je bij lange doordraaiers daar wel last van, dan zou ik maar eens de achterbanden gaan vervangen voor exemplaren met meer grip of de bandenspanning verlagen.
Nee, het gaat niet over glijden. Maar over het feit dat je in een voorwiel aangedreven auto het stuur lost kunt laten en de auto trekt wel recht. Met een achterwiel aangedreven auto zul je echt zelf het stuur weer recht moeten doen. En als je dat vergeet bij het uit de bocht gas geven, ga je alleen maar harder naar die berm toe :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deepbass909

deepbass909

Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:05:
[...]

Nee, het gaat niet over glijden. Maar over het feit dat je in een voorwiel aangedreven auto het stuur lost kunt laten en de auto trekt wel recht. Met een achterwiel aangedreven auto zul je echt zelf het stuur weer recht moeten doen. En als je dat vergeet bij het uit de bocht gas geven, ga je alleen maar harder naar die berm toe :p
Als je achterwielaangedreven auto het stuur niet rechttrekt, zou ik maar eens langs een uitlijnspecialist rijden en het onderstel/stuurinrichting laten controleren. Mijn BMW trekt het stuur altijd recht als ik het stuur los laat, of ik nou gas geef of niet en zo hoort het ook.

Sterker nog, als een auto goed uitgelijnd is, zal het stuur altijd vanzelf die kant op draaien dat de voorwielen het beste kunnen rollen, dus bij overstuur zal het zelf de neiging krijgen tot tegensturen, alleen moet je zelf iets verder sturen om uit de slip te komen. Maar de voorwielen zoeken zelf de rijrichting op (daarom heeft een auto voor op de weg altijd een toe-in en positieve caster afstelling op de voorwielen).
Ik heb ervaring met 3 verschillende BMW's en sportief sturen (2 3-series en 1 1-serie) en die vertonen allemaal dat gedrag en zo hoort het ook altijd te zijn.

Het is wel zo dat als je met een achterwielaangedreven auto in een bocht flink gas bijgeeft, de bocht in eerste instantie scherper genomen zal worden, de achterkant gaat als het ware meesturen. Dit gebeurt al voor je ook daadwerkelijk de grip verliest. Daar moet je uiteraard wel voor corrigeren. Maar dat heeft niets te maken met dat het stuur niet uit zichzelf zou centreren.

[ Voor 5% gewijzigd door deepbass909 op 25-10-2018 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-09 14:29

Uiteraard moet iedereen het voor zichzelf weten, maar je behoort echt pas te ontkoppelen wanneer het nodig is... zo wordt het iedereen ook geleerd. Als je de koppeling in dat soort situaties gebruikt is je remweg potentieel langer omdat je niet de motor gebruikt om af te remmen. Ook is juist de kans op 'rommelige situaties' groter wanneer je ontkoppelt door de bocht gaat... hieronder een mooie omschrijving van hoe het hoort en de redenen waarom.
Met ontkoppelen wordt bedoeld dat je de verbinding tussen de motor en de wielen verbreekt zodat er geen aandrijving meer is. Dit doe je door het koppelingspedaal helemaal in te trappen.

Het is belangrijk bij het vertragen dat je weet wanneer de koppeling wel gebruikt moet worden en wanneer niet. Het onnodig of te vroeg ontkoppelen kan zorgen voor een langere remweg. Dit komt doordat er niet op de motor wordt afgeremd wanneer de koppeling is ingetrapt met als gevolg dat het remsysteem alles ‘alleen’ moet doen. Een auto remt namelijk het meest optimaal wanneer er afgeremd wordt op de motor èn via het remsysteem (voetrem).

Bij het vertragen om te stoppen de volgende volgorde aanhouden:

Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Wanneer je stationair* rijdt (is iets onder de 1000 toeren) mag wel eerst ontkoppeld worden en daarna worden geremd. Je snelheid is dan zo laag dat dit geen gevolgen heeft voor de remweg.

Bij het vertragen voor een bocht de volgende volgorde aanhouden:

Eerst gas loslaten (dus afremmen op de motor), daarna remmen met de voetrem (remsysteem) en niet voor de 1000 toeren de koppeling in te trappen. Na het kiezen van de juiste versnelling (wordt behandeld bij lesonderdeel 9) eerst het koppelingspedaal laten opkomen tot het aangrijpingspunt (de auto gaat weer afremmen op de motor) en daarna het rempedaal los laten. Dit dient te gebeuren voordat je de bocht in rijdt.
toon volledige bericht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MicGlou schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:18:
[...]

Uiteraard moet iedereen het voor zichzelf weten, maar je behoort echt pas te ontkoppelen wanneer het nodig is... zo wordt het iedereen ook geleerd. Als je de koppeling in dat soort situaties gebruikt is je remweg potentieel langer omdat je niet de motor gebruikt om af te remmen. Ook is juist de kans op 'rommelige situaties' groter wanneer je ontkoppelt door de bocht gaat... hieronder een mooie omschrijving van hoe het hoort en de redenen waarom.

[...]
Oftewel: anticiperen. Zorg dat je geremd hebt, dat je in de juiste versnelling zit (2 of 3), en blijf dan lekker van alles af. Als de auto dan nog begint te bokken, dan heb je dus de versnelling niet juist ingeschat, en moet je de koppeling even indrukken om te zorg dat je niet hortend en stotend door de bocht gaat. Je auto schiet dan ook niet opeens omhoog in snelheid, want in z'n 2 ga je, wat, misschien 15 km/u?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

deepbass909 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:15:
[...]

Als je achterwielaangedreven auto het stuur niet rechttrekt, zou ik maar eens langs een uitlijnspecialist rijden en het onderstel/stuurinrichting laten controleren. Mijn BMW trekt het stuur altijd recht als ik het stuur los laat, of ik nou gas geef of niet en zo hoort het ook.

Sterker nog, als een auto goed uitgelijnd is, zal het stuur altijd vanzelf die kant op draaien dat de voorwielen het beste kunnen rollen, dus bij overstuur zal het zelf de neiging krijgen tot tegensturen, alleen moet je zelf iets verder sturen om uit de slip te komen. Maar de voorwielen zoeken zelf de rijrichting op (daarom heeft een auto voor op de weg altijd een toe-in en positieve caster afstelling op de voorwielen).
Ik heb ervaring met 3 verschillende BMW's en sportief sturen (2 3-series en 1 1-serie) en die vertonen allemaal dat gedrag en zo hoort het ook altijd te zijn.

Het is wel zo dat als je met een achterwielaangedreven auto in een bocht flink gas bijgeeft, de bocht in eerste instantie scherper genomen zal worden, de achterkant gaat als het ware meesturen. Dit gebeurt al voor je ook daadwerkelijk de grip verliest. Daar moet je uiteraard wel voor corrigeren. Maar dat heeft niets te maken met dat het stuur niet uit zichzelf zou centreren.
toon volledige bericht
Ik heb geen idee hoe de termen allemaal heten, ik weet alleen hoe de auto's reageren. En de voorwiel aangedreven auto hoef ik het stuur niet expliciet terug te draaien en als ik dat bij de achterwiel aangedreven auto niet doe, zit ik bij het afrijden van een rotonde (heb het effect eigenlijk nooit gemerkt bij gewone bochten) te ver naar rechts. En een BMW heb ik nog nooit in gereden (oh jawel, ooit 1 keer bij m'n eerste rijlessen serie, zo'n 25 jaar geleden :p)
Jeroenneman schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:23:
[...]
Oftewel: anticiperen. Zorg dat je geremd hebt, dat je in de juiste versnelling zit (2 of 3), en blijf dan lekker van alles af. Als de auto dan nog begint te bokken, dan heb je dus de versnelling niet juist ingeschat, en moet je de koppeling even indrukken om te zorg dat je niet hortend en stotend door de bocht gaat. Je auto schiet dan ook niet opeens omhoog in snelheid, want in z'n 2 ga je, wat, misschien 15 km/u?
En dan weet je je volgende keer weer iets meer, namelijk dat je een versnelling lager moet, of de snelheid iets moet ophogen. Daarom is het zo vreselijk belangrijk om te rijden en nog meer te rijden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-08 16:38

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Gilles2635 schreef op dinsdag 23 oktober 2018 @ 18:44:

Iemand tips hoe ik stap voor stap een bocht moet nemen want zelf geraak ik er niet wijzer van.

Thanks Gilles :)
In elk geval niet zo ingewikkeld als veel mensen hier je willen doen geloven. Het komt neer op: vaart minderen, terugschakelen en de weg blijven volgen.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kuusj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 04-09 12:00

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

mr_evil08 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 20:57:
[...]

Praktijkexamen is een moment opname, Als je dan toevallig in een goede bui bent en ook nog het verkeer mee hebt en nog op leuke plekken mag rijden kom je er vloeiend doorheen.

(En welke examinator je hebt, Zou niet mogen uitmaken maar gebeurt vast wel).
Vooral ook de examinator.. Tijdens mijn TTT (tussentijdsetoets) een examinator gehad die net terug was werken na een jaar ziek te zijn geweest en hij had er overduidelijk geen zin in. Ik was de parkeerplaats van het CBR nog niet af of hij begon al. "Dit niet goed, dat niet goed, zus niet goed", op de snelweg aan mijn stuur trekken, zeggen dat ik nog niet in een rechte lijn kon rijden :+ 'Gezakt' en dus geen vrijstelling van de bijzondere verrichtingen bij het echte examen, terwijl mijn rijinstructeur het een slagingswaardige rit vond en ook een officiële klacht had ingediend. 3 maanden later werd de examinator met vervroegd pensioen gestuurd.. Een goede manier om het zelfvertrouwen als 17 jarige compleet te verliezen :').

Vervolgens het echte examen, na 3 bochten: "jij kunt rijden, dat merk ik al, we gaan een klein rondje doen en dan is het goed". Omkeeropdracht op een gigantisch laad/los terrein gedaan en de parkeeropdracht toen we terug waren bij de parkeerplaats van het CBR.

[ Voor 7% gewijzigd door Kuusj op 25-10-2018 11:34 ]

9800X3D - RX 6900XT - Volvo S40 T5 '10 - Kever '74

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-09 14:29
Jeroenneman schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:23:
[...]

Hoe hard je gaat hangt uiteraard geheel af van het aantal toeren én de motoriek... als je motor 3500 toeren draait in z'n twee dan zal zelfs de meest licht gemotoriseerde auto harder dan 15 km/u rijden. Het is ook niet perse anticiperen, het is voertuigbeheersing... en dat heeft iedereen ook niet even sterk, zeker niet als ze in een auto rijden waar ze nog nooit of weinig in hebben gereden... koppeling kan heel anders aanvoelen, remmen, gas geven.

Maar we zijn het eens dat ontkoppelt door een bocht gaan simpelweg niet hoort en dat er goede redenen voor zijn waarom niet... en voor een ieder die het 'veel werk' vind oid kan ik alleen maar zeggen/aanraden: ga een automaat rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

MicGlou schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:39:
[...]

Hoe hard je gaat hangt uiteraard geheel af van het aantal toeren én de motoriek... als je motor 3500 toeren draait in z'n twee dan zal zelfs de meest licht gemotoriseerde auto harder dan 15 km/u rijden. Het is ook niet perse anticiperen, het is voertuigbeheersing... en dat heeft iedereen ook niet even sterk, zeker niet als ze in een auto rijden waar ze nog nooit of weinig in hebben gereden... koppeling kan heel anders aanvoelen, remmen, gas geven.

Maar we zijn het eens dat ontkoppelt door een bocht gaan simpelweg niet hoort en dat er goede redenen voor zijn waarom niet... en voor een ieder die het 'veel werk' vind oid kan ik alleen maar zeggen/aanraden: ga een automaat rijden.
Natuurlijk. Iedere auto is anders, en een 108 met 5 versnellingen zal een heel andere snelheid hebben, dan een Passat met 7 versnellingen. Een 108 schakelt gewoon niet hoger vanaf 50 km/u, terwijl een andere auto nog schakelt bij de 80 oid.
Maar een bocht in z'n 1 nemen, dat is of een héél onoverzichtelijke situatie, of je bent een gigantische slak ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-09 10:54
deepbass909 schreef op woensdag 24 oktober 2018 @ 16:08:
Maar ga er maar vanuit dat als je af moet remmen voor een bocht, je terug gaat naar de 2de versnelling. 1e gebruik je alleen in het geval van extreem scherpe bochten (zo scherp dat je niet verder meer kan sturen), 3de en hoger alleen voor bochten waarvoor je eigenlijk niet af hoeft te remmen. Een trillende versnellingspook betekent altijd dat je in een te hoge versnelling zit. Met de 2de versnelling betekent dat dat je praktisch stil staat (de meeste auto's kunnen vanaf zo'n 10 km/u al in de 2de versnelling rijden) of dat je in een te hoge versnelling zit voor de bocht. Koppeling in trappen en dan toch maar terug schakelen is de enige oplossing.

Terugschakelen in een bocht wordt echter altijd afgeraden. Het is niet levensgevaarlijk (anders zou ik het je na al 20 jaar een rijbewijs hebben niet kunnen vertellen :p), maar vereist wel dat je een goede voertuig beheersing hebt. Bij te ruw terugschakelen kan je namelijk in een slip raken en dan wordt het wel gevaarlijk.
Dus als het onverhoopt toch moet, dan rustig de koppeling op laten komen, en niet ineens laten aangrijpen.

En verder vooral heel veel oefenen, autorijden moet een tweede natuur worden en dat kan alleen door oefening.
Hier viel bij mij een kwartje: Trillende versnellingspook in de tweede versnelling = bijna stilstaan -> Dan kun je prima terugschakelen. Ook in de bocht. Je staat namelijk vrijwel stil. Er valt dan niet zo heel veel in een slip te raken en als het al gebeurt sta je vrij snel stil (je staat namelijk al bijna stil...)

Terugschakelen in een bocht kan link zijn als je een redelijke vaart hebt. Je banden zijn dan bezig met 2 dingen: Sturen en aandrijven. Als (door het ontkoppelen) dat laatste deel wegvalt, veranderd plotseling het krachtenspel rond band en wegdek. Dat kan zorgen voor vreemde reacties.

Toen ik overigens de TS lag, was mijn eerste gedachte: Rij iets harder. Heb ik ook bij rijlessen moeten leren. De meest waardevolle les die ik had was toen ik van mijn instructeur zo "hard mogelijk" over een bochtige weg moest "omdat we anders te laat bij de volgende leerling kwamen". Je mocht destijds 80 over dat dijkje (nu niet meer, is nu 60). De 80 heb ik volgens mij net gehaald, maar het was een leerzame ervaring. De auto kan best wel wat hebben. ;)

www.steamloco.info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Spoetnik385 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:12:
[...]
Heb ik ook bij rijlessen moeten leren. De meest waardevolle les die ik had was toen ik van mijn instructeur zo "hard mogelijk" over een bochtige weg moest "omdat we anders te laat bij de volgende leerling kwamen". Je mocht destijds 80 over dat dijkje (nu niet meer, is nu 60). De 80 heb ik volgens mij net gehaald, maar het was een leerzame ervaring. De auto kan best wel wat hebben. ;)
De eerste keer dat ik op de snelweg reed: rij-instructeur: gassen, gassen. Todat hij op de teller keek en ik dus al 120 reed (eindelijk eens harder dan die saaie 50!)

Maar bochten nemen op snelheid is iets wat je moet durven. De eerste keer kan best spannend zijn (ontsnapt die auto of kan ik hem onder controlle houden, en je hebt in het begin al heel snel het gevoel van die eerste :p)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 21:42
Joris748 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 08:48:

2 seconden is echt wel héél lang.
Kijk het maar eens na, maar ik doe dat in een halve seconde.

Als schakelen je 2 seconden kost, hoe zou je dan ooit met een auto met handbak onder de 10 seconden van 0 naar 100 geraken.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SadisticPanda
  • Niet online

SadisticPanda

Tommie12 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:31:
[...]

Als schakelen je 2 seconden kost, hoe zou je dan ooit met een auto met handbak onder de 10 seconden van 0 naar 100 geraken.
Vertrekken in 2e, 2 seconden schakelen en dan in 2e doortrekken tot 100? Simpel toch!

Soms schakel je lekker op het gemak, even pauze nemen tussen schakelen kan geen kwaad. Je hoeft hem niet van de ene in de andere versnelling hengsten.

Of je hebt een dogbox, lekker rpmen en dan gewoon doorde versnellingen rzmmen zonder koppeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Tommie12 schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 12:31:
[...]

Tel daar 1 seconden reactietijd bij op en je gaat richting de 2 seconden.

Bij doorschakelen heb je geen reactietijd, omdat je van te voren al bedenkt om te gaan schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

azz_kikr schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:02:
[...]

Vertrekken in 2e, 2 seconden schakelen en dan in 2e doortrekken tot 100? Simpel toch!
Dat kon ik in m'n Yaris wel (die ging tot 115 geloof ik, in z'n 2, weet niet meer precies wat er in het boekje stond), maar m'n Auris wil dat echt niet hebben!
Soms schakel je lekker op het gemak, even pauze nemen tussen schakelen kan geen kwaad. Je hoeft hem niet van de ene in de andere versnelling hengsten.
Dan nog is 2 seconden erg lang hoor. Heb ik ook wel eens, maar dan zit hij niet in de versnelling waarvan ik dacht hij in zat en dan grijp je dus mis :p

Mijn schoonmoeder kon niet snel genoeg schakelen en is toen dus maar voor automaat gegaan (ze heeft pas op latere leeftijd haar rijbewijs gehaald, omdat haar kinderen uit huis gingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Wailing_Banshee schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 13:15:
[...]

Dat kon ik in m'n Yaris wel (die ging tot 115 geloof ik, in z'n 2, weet niet meer precies wat er in het boekje stond), maar m'n Auris wil dat echt niet hebben!

[...]

Dan nog is 2 seconden erg lang hoor. Heb ik ook wel eens, maar dan zit hij niet in de versnelling waarvan ik dacht hij in zat en dan grijp je dus mis :p

Mijn schoonmoeder kon niet snel genoeg schakelen en is toen dus maar voor automaat gegaan (ze heeft pas op latere leeftijd haar rijbewijs gehaald, omdat haar kinderen uit huis gingen)
Die 2 seconden is misschien gechargeerd, maar inclusief reactietijd. Van het moment dat je beseft dat je moet schakelen, juiste versnelling moet bepalen, gaat schakelen tot het moment dat je in de juiste versnelling gas geeft.

Daar is flink meer tijd voor nodig, dan voor harder willen gaan en gas geven. Zeker in een situatie waar je niet op bedacht was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
[...]

Waar staat dat eigenlijk? Ik heb een aantal jaar een V40 D4 gehad, maar in het boekje kan/kon ik het nergens terug vinden. Net nogmaals gezocht in de online manual, maar wederom nergens te vinden. Ik weet dat jij een CC hebt, maar ook daar is niets in te vinden behalve een klein stukje milieuverhaal:
Bij auto's met een handgeschakelde versnellingsbak
geldt de 2e versnelling als wegrijversnelling.
De officiële waarde voor combinatierit, die in de
tabel staat, is zoals wettelijk bepaald werd een
combinatie van de rijcycli "Stadsverkeer" en
"Snelwegrit".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

J0YR1D3R schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 14:19:
[...]

Waar staat dat eigenlijk? Ik heb een aantal jaar een V40 D4 gehad, maar in het boekje kan/kon ik het nergens terug vinden. Net nogmaals gezocht in de online manual, maar wederom nergens te vinden. Ik weet dat jij een CC hebt, maar ook daar is niets in te vinden behalve een klein stukje milieuverhaal:

[...]
Daar zal ik 't dan wel vandaan hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
MicGlou schreef op donderdag 25 oktober 2018 @ 11:18:
[...]

[...]
Overdrijven is ook een vak. Over wat voor 'langere remweg' hebben we het als ik <20km/u een bocht neem en m'n voet al boven het rempedaal zweeft?

De snelste manier om snelheid te maken is toch echt door het toerental op te voeren en met slippende koppeling op te trekken (in mijn auto tenminste). En niet door volledig gekoppeld gas te geven. De motor kan namelijk een stuk meer koppel leveren bij een hoger toerental.

Een remedie daarvoor zou zijn om 'm in z'n 1 te laten, maar dan maak ik veel meer toeren dan ik prettig vind. Een exact getal kan ik niet noemen, maar ik zou dan in een hoop bochten >3000 toeren maken. Wellicht rij ik met een wat hoger tempo dan jullie dat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
Sefyu schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 13:57:
[...]

Overdrijven is ook een vak. Over wat voor 'langere remweg' hebben we het als ik <20km/u een bocht neem en m'n voet al boven het rempedaal zweeft?

De snelste manier om snelheid te maken is toch echt door het toerental op te voeren en met slippende koppeling op te trekken (in mijn auto tenminste). En niet door volledig gekoppeld gas te geven. De motor kan namelijk een stuk meer koppel leveren bij een hoger toerental.

Een remedie daarvoor zou zijn om 'm in z'n 1 te laten, maar dan maak ik veel meer toeren dan ik prettig vind. Een exact getal kan ik niet noemen, maar ik zou dan in een hoop bochten >3000 toeren maken. Wellicht rij ik met een wat hoger tempo dan jullie dat doen.
Toerental opvoeren met slippende koppeling?

Technisch gezien hoor je het iets anders te doen:
  • Met constant toerental/gas koppeling op laten komen
  • Na op laten komen van de koppeling gas bij geven en het toerental op laten lopen
Je hoort te doseren OF met het gas OF met de koppeling. Niet met allebei tegelijk.

Ik heb een blauwe maandag wedstrijden gereden met een racemotor. Daar deden we dat heel extreem. Toerental constant op max koppel, gas constant en al doserend de koppeling op laten komen. Pas nadat koppeling helemaal los was, gaf je gas bij. Deed je dat als de koppeling nog niet los was, dan ging je voorwiel veel te hoog de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Joris748 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:40:
[...]

Toerental opvoeren met slippende koppeling?

Technisch gezien hoor je het iets anders te doen:
  • Met constant toerental/gas koppeling op laten komen
  • Na op laten komen van de koppeling gas bij geven en het toerental op laten lopen
Je hoort te doseren OF met het gas OF met de koppeling. Niet met allebei tegelijk.

Ik heb een blauwe maandag wedstrijden gereden met een racemotor. Daar deden we dat heel extreem. Toerental constant op max koppel, gas constant en al doserend de koppeling op laten komen. Pas nadat koppeling helemaal los was, gaf je gas bij. Deed je dat als de koppeling nog niet los was, dan ging je voorwiel veel te hoog de lucht.
Want met een auto ga je met je voorwielen in de lucht als je te hard gas geeft?

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
GreNade schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:48:
[...]

Want met een auto ga je met je voorwielen in de lucht als je te hard gas geeft?
Nee, bij een auto krijg je wielspin.

Maar dat maakt mijn eerdere post niet minder waar. Op die manier haal je ook met een auto de maximale snelste acceleratie. En belast je de koppeling het minst, mits je met een normaal toerental wegrijdt ipv met toerental met max koppel.

[ Voor 24% gewijzigd door Joris748 op 26-10-2018 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Joris748 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:54:
[...]

Nee, bij een auto krijg je wielspin.

(maar dat maakt mij eerdere post niet minder waar)
Dan moet je echt verdomde veel gas geven hoor. (Tenminste, in mijn auto wel, die is niet zo snel).

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Nu online
GreNade schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:55:
[...]

Dan moet je echt verdomde veel gas geven hoor. (Tenminste, in mijn auto wel, die is niet zo snel).
Het gaat erom dat je geen controle hebt, als je tegelijkertijd koppeling en gas probeert te doseren. Dat probeerde ik met een extreem voorbeeld te illustreren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WCA

WCA

Joris748 schreef op vrijdag 26 oktober 2018 @ 14:58:
[...]

Het gaat erom dat je geen controle hebt, als je tegelijkertijd koppeling en gas probeert te doseren. Dat probeerde ik met een extreem voorbeeld te illustreren.
De praktijk wijst anders uit, zeker bij wat tragere auto's helpt het (mits je het goed doet natuurlijk) om juist meer controle te krijgen. Mijn auto heeft onderin compleet geen koppel, en dan helpt het om de motor vanuit wat hogere toeren te laten koppelen.

Share and Enjoy!

Pagina: 1 2 3 Laatste