Brent schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:36:
[...]
Dat stond niet in je OP

Dit komt veel minder vaker voor (meest linkerbaan) dan lui die graag sneller dan de limiet rijden echter, en wat is nu gevaarlijker?
[...]
Je bent wat laat, maar toch dank
[...]
De categorie hardrijders is groter en schadelijker.
Het een heeft helemaal niets te maken met het ander, dat snap je zelf toch ook wel?
Ongeacht hoe hard iemand rijdt, zegt dat niets over de vaardigheden van zo'n iemand. Iemand die wel zijn gaspedaal weet te vinden en vervolgens iedere 20 seconden op zijn rem moet trappen omdat hij niet anticipeert en/of gefrustreerd raakt, voegt alleen maar meer harmonica effecten toe aan het toch al drukke wegennet, en frustreert zichzelf op de koop toe.
Anderzijds geldt dat zelfde voor mensen die zich wel aan de limiet houden, door niet te anticiperen wat er achter hen gebeurt. Met een minimaal snelheidsverschil inhalen, niet spiegelen, niet een extra dotje gas erbij om het inhalen sneller te laten gebeuren (iets dat overigens ook wettelijk is opgenomen, maar goed).
Wel kan ik zeggen dat ik hardrijders veel minder vaak gevaarlijke capriolen uit zie halen dan mensen die onder de limiet rijden, zogenaamde zombies. Er zijn hele groepen mensen die allemaal op automatische piloot rijden.
Een hardrijder is naar mijn idee actiever bezig met autorijden, maar daarin heb je ook twee groeperingen;
De ene groep doet er graag wat bovenop maar maakt het niet bont, deze groep neemt een potentiële boete à €100 voor lief. Deze kom je dan het vaakst tegen.
De andere groep heeft kennelijk haast/is gefrustreerd/wil graag laten zien wat die kan en hoekt de auto door het verkeer heen, met veel remmen en acceleratie tot gevolg. Zo'n iemand kom ik misschien eens per week tegen (700km/week).
Vergelijk dat met zombies die op de midden/linkerbaan blijven plakken, een richtingaanwijzer zien als voorrangsmiddel in plaats van een indicator, invoeghulp geven zonder te spiegelen, en ook niet zeldzaam, simpelweg aan het bumperkleven zijn bij een collega zombie terwijl ze lekker zitten te appen. Dit is echt een alarmerend grote groep.
Het is vrij simpel; iedere bestuurder die wenst langzamer te rijden en die zich niet voornamelijk op de rechter baan bevindt, is al de facto niet bezig met autorijden, en daarmee al een gevaar op de weg. Datzelfde geldt voor volk dat continu op de rem moet. Harder willen rijden is wat anders dan harder kunnen rijden.
Goed dat je voorsorteren aanhaalt. Dus als ik er van uit mag gaan dat midden/links plakkers voorgesorteerd zijn, mag ik deze wettelijk rechts voorbij steken. Dank!
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:58:
[...]
Ik ben veel te bang dat zo'n mafklapper toch plots besluit om naar rechts te gaan net op het moment dat ik in de dode hoek zit (velen kennen het concept knipperlicht niet dus daar hoef je ook niet op te rekenen). Daarbij verwacht je niet dat iemand rechts voorbij komt. Better safe than sorry dus in mijn geval. Keertje vloeken of zuchten en dan inhalen

Snap ik, maar hoe groot is de kans dat een zombie die kilometers op de middenbaan plakt, dan opeens wel naar rechts komt. Ik heb het nog niet meegemaakt. Ik ga er gewoon rechts voorbij hoor, ik ben er klaar mee.
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:58:
Ik vraag me trouwens ook af wie er fouter is. De flinksplakker of degene die rechts inhaalt? Rechts inhalen is namelijk het gevolg en het links plakken de oorzaak. Rechts is echter gevaarlijker dan links plakken (al kan dat ook gevaarlijk zijn door afwijkende snelheden en doordat anderen extra manoeuvres moeten verrichten). Ik zou 't wel weten als ik agent zou zijn

Linksplakker krijgt stop-teken en rechtsrijder mag door.
Wie er fouter is, allebei zijn fout. En het zal van de agent afhangen wie hij aanmerkt. Als je er omheen hoekt, dus echt naar de rechter baan gaat, inhaalt, en weer naar links gaat, wordt het lastig te verklaren. Maar als jij gewoon naar rechts gaat en een kilometer aan leeg asfalt voor je hebt liggen terwijl er van alles op de middenbaan plakt, houd jij je toch aan de basisregel, namelijk rechts houden?