Toon posts:

Rijden op een weg met 3 of meer rijbanen

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 9.043 views

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 01:50

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Ik maak maandelijks flink wat kilometers door heel het land en rij dus met regelmaat op snelwegen met meerdere rijbanen. Helemaal fijn natuurlijk! Vrachtwagens rechts en als ze gaan inhalen is er geen probleem want dan kun je altijd nog uitwijken naar de 3e of 4e rijbaan. Ideaal! _/-\o_

Althans, ideaal als het inderdaad zo werkt. De realiteit is iets anders, namelijk enorm veel mensen die compleet lijken te vergeten dat er rechts van ze nog 1 of 2 rijbanen zijn. En dat is ronduit kut. Zo worden namelijk 1 of 2 rijbanen slecht benut en op de 3e rijbaan zitten vaak mensen die de 120km/u niet halen. Dan hou je nog één rijbaan over waar je met 120 of 130km/u overheen kunt jakkeren. Hetzelfde heb je overigens ook op de 100km/u stukken, maar daar speelt de snelheid minder mee.

Ik moet soms echter best gekke capriolen uithalen. Van helemaal rechts naar helemaal links bijvoorbeeld, om één persoon in te halen. Of rechts tijdelijk vast zitten omdat er links van me iemand zit die langzamer gaat dan ik en door drukte kan ik er dan niet omheen. Nu boeit het me vrij weinig als ik even wat minder hard kan rijden want qua tijd maakt het bijna niks uit, maar hoe moeilijk is het om gewoon netjes zo rechts mogelijk te gaan rijden? Kijk, ik snap dat je in ieder gat van 50 meter duikt, maar ik zie regelmatig letterlijk honderden meters lege stukken snelweg omdat er mensen teveel naar links zitten.

Anderen die deze ergernis delen? En hoe los je dat probleem op? Ik ben niet van het seinen met groot licht of bumperkleven. Meestal ga ik om die mensen heen en ga ik wel netjes zo rechts mogelijk in de hoop dat degene achter me de hint snapt, maar vaak snappen ze het dan alsnog niet :+ Rechts inhalen doe ik ook niet, maar dat betekent dus regelmatig dat ik 2 banen op moet schuiven om iemand in te halen terwijl als die persoon zelf één baan op had geschoven (wat vaak prima kan) ik gewoon rechtdoor had kunnen rijden.

Ik Schiet Film | Website | Instagram

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-06 19:13
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:26:maar hoe moeilijk is het om gewoon netjes zo rechts mogelijk te gaan rijden?
Even moeilijk als je aan de snelheidslimiet houden kennelijk.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Brent schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:27:
[...]

Ik volg je even niet? Als je wilt zeggen dat ik me niet aan de snelheid houdt heb je het mis namelijk.

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:11
Dat los je niet op, niet in Nederland tenminste. In Duitsland gaat dit veelal wel goed, maar zij maken meer km/hebben meer 3 baans wegen denk ik...

• Brent
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:28:
[...]

Ik volg je even niet? Als je wilt zeggen dat ik me niet aan de snelheid houdt heb je het mis namelijk.
Dan zit diegene je niet in de weg, toch?

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 23:03

Koppensneller

winterrrrrr

Montaner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:30:
Dat los je niet op, niet in Nederland tenminste. In Duitsland gaat dit veelal wel goed, maar zij maken meer km/hebben meer 3 baans wegen denk ik...
Ik heb geen idee waar dat fabeltje toch vandaan komt, maar in Duitsland wordt net zo slecht gereden als in Nederland hoor, behalve dan dat men logischerwijs beter rekening houdt met grote snelheidsverschillen.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Brent schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:30:
[...]

Als iemand 110 op de 3e baan rijdt met twee zo goed als lege banen rechts en ik kom er met 120km/u aan gereden dan zit diegene me wel degelijk in de weg. Ik moet dan namelijk een extra manoeuvre uitvoeren om die persoon voorbij te gaan.

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-06 22:02
De A2 vanaf vianen naar den bosch is ook zoon stuk je mag daar 120/130 maar de meest rechterbaan is vaak leeg qua personenauto’s.... ik snap niet hoe je niet kan bedenken dat je naar recht moet als je met 110 op de 3de baan zit..

👩‍🚀 -> Astronauts use Linux because you cant open Windows in space <- 🚀

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:47
Heel herkenbaar. Ik haal ook nooit rechts in en moet dus ook noodgedwongen helemaal naar links, maar ik snijd die persoon wel af... Niet netjes, maar 70% snapt de hint wel.

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-06 20:44
Brent schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:30:
[...]

Jij hebt duidelijk geen rijbewijs maar ik wens je alle succes met het behalen daarvan.

Indien je hem gehaald hebt zul je er vanzelf achter komen dat er meer mensen zijn die 110 km/h op een 120 km/h weg rijden dan mensen die ook daadwerkelijk de maximale snelheid op de teller hebben.

• CurtPoindexter
  • Registratie: Februari 2017
  • Niet online
Ik haal stug rechts in, ze kunnen me wat. Vandaag op de A1 ook weer, ergens tussen Amsterdam en Amersfoort is het vaste prik.

Ik ben vast een lul maar ik heb meer te doen.

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Absoluut.
En hoe los je dat probleem op?
Een aparte tweebaans weg voor vrachtverkeer naast de hoofdrijbaan. Dan hoeven mensen niet elke keer een baan op te schuiven.

If you do not wish to be contacted, do not check this box. euhm...right

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07-06 18:07
Dit gaat zelfs in de stad al fout. Veel tweebaanswegen waar mensen gewoon zonder reden links plakken, zelfs als de rechterstrook helemaal leeg is. Aan de andere kant is het soms wel lastig om vanaf de rechterstrook op de linkerstrook te komen om voor te sorteren.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06-06 23:09
Herkenbaar en inderdaad stront irritant, vooral als je op cruise control rijdt.
Ik ben gestopt met 2 banen naar links gaan om er omheen te slingeren, en ga er rechts voorbij.

Geef dan wel wat gas bij om niet in de dode hoek te blijven. En let extra op of ze niet opeens wel naar rechts komen.
Rechtvaardig dit voor mijzelf om het "voorbij rijden" te noemen ipv "inhalen".

• Brent
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:32:
[...]

Als iemand 110 op de 3e baan rijdt met twee zo goed als lege banen rechts en ik kom er met 120km/u aan gereden dan zit diegene me wel degelijk in de weg. Ik moet dan namelijk een extra manoeuvre uitvoeren om die persoon voorbij te gaan.
Dat stond niet in je OP ;) Dit komt veel minder vaker voor (meest linkerbaan) dan lui die graag sneller dan de limiet rijden echter, en wat is nu gevaarlijker?
AlxRoelofs schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:33:
[...]

Jij hebt duidelijk geen rijbewijs maar ik wens je alle succes met het behalen daarvan.
Je bent wat laat, maar toch dank ;)
Indien je hem gehaald hebt zul je er vanzelf achter komen dat er meer mensen zijn die 110 km/h op een 120 km/h weg rijden dan mensen die ook daadwerkelijk de maximale snelheid op de teller hebben.
De categorie hardrijders is groter en schadelijker.

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
CurtPoindexter schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:34:
Ik haal stug rechts in, ze kunnen me wat. Vandaag op de A1 ook weer, ergens tussen Amsterdam en Amersfoort is het vaste prik.

Ik ben vast een lul maar ik heb meer te doen.
Hier hetzelfde verhaal. Op de A1 naar Amsterdam, 6 banen breed. Mensen vanaf de A6 die al 10 kilometer van te voren de twee linkse banen blijven gebruiken. Knettergek word je ervan. Ik ga er dan maar rechts langs, onzin dat je 6 baanwisselingen moet doen om iemand in te halen terwijl de twee rechterbanen zowat leeg zijn... :X

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• AlxRoelofs
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 05-06 20:44
Brent schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:36:
[...]

Dat stond niet in je OP ;) Dit komt veel minder vaker voor (meest linkerbaan) dan lui die graag sneller dan de limiet rijden echter, en wat is nu gevaarlijker?
Dan heb je toch een heel stuk van de OP gemist.
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:26:
De realiteit is iets anders, namelijk enorm veel mensen die compleet lijken te vergeten dat er rechts van ze nog 1 of 2 rijbanen zijn. En dat is ronduit kut. Zo worden namelijk 1 of 2 rijbanen slecht benut en op de 3e rijbaan zitten vaak mensen die de 120km/u niet halen.

• Brent
Ophidian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:37:
[...]

Hier hetzelfde verhaal. Op de A1 naar Amsterdam, 6 banen breed. Mensen vanaf de A6 die al 10 kilometer van te voren de twee linkse banen blijven gebruiken. Knettergek word je ervan. Ik ga er dan maar rechts langs, onzin dat je 6 baanwisselingen moet doen om iemand in te halen terwijl de twee rechterbanen zowat leeg zijn... :X
Voorsorteren, wat is daar mis mee?

* Brent denkt dat deze posters zelden in het buitenland komen en een soort my-first-3+-banen ervaring hebben :+

• Ophidian
  • Nu online
Brent schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:38:
[...]

* Brent denkt dat deze posters zelden in het buitenland komen en een soort my-first-3+-banen ervaring hebben :+
Troll-alert... Maar nee. De Duitsers en Italianen doen het net zo slecht als de Nederlanders.

ZO SE LG Neon 2 - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - CSun 320 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Corsa-E GS-Line | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate

• Derby
  • Niet online
[...]

Oh heet dát voorsorteren. Dat zal ik morgen ook eens doen. Ik moet vanaf mijn huis 45 km verderop de linker baan hebben, dan kan ik best vanaf huis al links aanhouden. :9

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
[...]

Dat stond niet in je OP ;) Dit komt niet veel vaker voor dan lui die graag sneller dan de limiet rijden echter, en wat is nu gevaarlijker?

[...]

[...]

Nou, het is nog niet zo zeker dat hard rijden gevaarlijker is. Daar zijn meerdere onderzoeken over te vinden :)
[...]

Niks mis met voorsorteren maar om dat al kilometers van tevoren te doen gaat ook wat ver :+ Ik ga meestal zo'n ~2 kilometer van tevoren voorsorteren. Zelfs als het druk is gaat het 99% van de tijd prima. Tussen Leenderheide en de Hogt (Eindhoven) heb je ook drie rijbanen maar daar sorteren vrachtwagens vaak al zo snel mogelijk voor waardoor ze flink wat doorstroming bemoeilijken. Ook heel wat auto's die het begrip 'rechter rijbaan' niet lijken te kennen daar.

Daar kan het soms héél druk zijn maar je kunt eigenlijk altijd wel op het einde voorsorteren en de juist rijbaan nemen.

Trouwens @Brent, hard rijden is niet perse minder veilig ;) Langzamer rijden is ook weer niet perse veiliger. Zijn onderzoeken naar gedaan, maar de uitslag is niet altijd gelijk.

[Voor 6% gewijzigd door SomerenV op 18-10-2018 20:43]

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Sinds dat de politie niet meer op de weg zit is het alleen maar erger geworden. Wellicht zitten ze allemaal in de bus, verdekte auto's die alleen maar excesieven zoals rechts inhalers en racemonsters willen bekeuren.
o en traject controle en flitsers zijn natuurlijk ook goed voor het moraal.

YouTube: Dutch Dashcam heel kanaal vol met idioten.

Omdat de smartphone nogal erg belangrijk is, en auto's lane assist hebben is het crouse control aan en app'en geblazen. hoewel de nieuwe tech in auto's erg prettig is .. geeft dit de gebruiker alvast minder tijd om op de weg te letten. jammer genoeg is de nieuwe tech niet slim genoeg om rechts aan te houden.

Hoewel ik de mening deel van dom volk op de weg, vooral enorme egocentrische personages die zich graag laten uitnodigen voor werk op uur reisafstand .. (exclusief file) niet houden van thuis werken ..

* vso denkt ik hoop dat darwin ze een duwtje in de rug geeft ..
maar afsnijden / rechts inhalen (doe ik ook wel eens) denk ik "de moeite" je moet er net 1 hebben die terug gaat zitten treiteren .. en een stuk ijzer oid in de auto heeft .. ben je ook gezegend mee.

Tja vanalles

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 07-06 13:01
Tsja, helemaal mee eens, maar in drukker verkeer zie je dat men op de rechterrijstrook ‘klemgereden’ wordt. Ga je netjes naar rechts, dan moet je dondersgoed je binnenspiegel in de gaten houden om op tijd voor die vrachtwagen weer naar links te gaan, want anders kun je in de ankers omdat iemand het gat dichtrijdt. Als het echt druk is, duurt het erg lang voordat je weer naar links kunt, tenzij je ‘m er echt tussen drukt.

Kijk, als iemand op een leeg stuk snelweg links blijft plakken is dat gewoon stom en irritant. Vaak genoeg ‘s avonds laat mensen links zien rijden op een leeg stuk snelweg, die dan in sommige gevallen naar rechts gaan als ik ze van achter nader, om weer naar links te gaan als ik ze voorbij ben :s. Maar, als je in druk verkeer op de linkerrijstrook in het inhaaltreintje zit, terwijl er rechts een groot stuk leeg is, dan snap ik volledig dat niemand naar rechts gaat. Je komt er simpelweg niet meer tussen. Mensen gunnen elkaar gewoon niets, iedereen wil snel naar huis en denkt dat het langer duurt als je iemand er tussen laat ofzo? :s

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07:32
Ik maak mij er niet druk om, blijf vaak op dezelfde baan doorkachelen, Dan maar rechts voorbij maar let wel extra op als de persoon niet alsnog naar rechts gaat vliegen.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

• CurtPoindexter
  • Niet online
Ophidian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:37:
[...]

Ik doe dat ook altijd in deze situatie:

Dit is niet op schaal natuurlijk maar je ziet wat er gebeurt. Op de middelste baan is iemand druk bezig een vrachtwagen in te halen met ongeveer één km/h verschil. Op de meest linkerbaan doet iemand dat ook maar dan met twéé kilometer per uur verschil. Dubbele bonus als de spitsstrook aan de rechterzijde zit.

Als ik dit zie gebeuren ben ik de rode pijl, zonder te aarzelen. Ik plak er niet eens meer achter. Ik ga gewoon.

• AGee
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

AGee

Formerly known as naitsoezn

Ja.
Niet. }:O

Iets uitgebreider: Nee, die mensen kun je niet opvoeden. Nee, er is geen legale manier om er rechts 'langs te rijden'. Nee, vernieuwde regelgeving gaat niet helpen. Op eigen risico rechts inhalen :P

[Voor 44% gewijzigd door AGee op 18-10-2018 20:48]

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
chup5528 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:44:
Tsja, helemaal mee eens, maar in drukker verkeer zie je dat men op de rechterrijstrook ‘klemgereden’ wordt. Ga je netjes naar rechts, dan moet je dondersgoed je binnenspiegel in de gaten houden om op tijd voor die vrachtwagen weer naar links te gaan, want anders kun je in de ankers omdat iemand het gat dichtrijdt. Als het echt druk is, duurt het erg lang voordat je weer naar links kunt, tenzij je ‘m er echt tussen drukt.
Ja, in zo'n situatie snap ik dat je links blijft. Ik rijd dagelijks op en neer op de A67 en daar is het schering en inslag met inhalende vrachtwagens. Naar rechts gaan als het druk is betekent bijna steevast dat je jezelf klem rijdt en mag wachten tot de trein voorbij is. Op drukke momenten zie je ook altijd bizar weinig personenwagens op de rechter baan omdat vrachtwagens om de haverklap aan het inhalen zijn waardoor er zich een flink treintje vormt.

Daar blijf ik dus ook zoveel mogelijk links rijden. Als de kans er is dan ga ik wel naar rechts, maar dan ga je vaak sneller dan links en dat mag ook weer niet. Je kunt daar gewoon geen kant op. Maar dat is dus anders dan de situatie zoals ik hem beschreven ben. Dat gaat vooral om de rustige momenten maar dat mensen dan alsnog het verrekken naar rechts te gaan terwijl ze honderden meters leeg asfalt hebben op die rechter baan.

[Voor 8% gewijzigd door SomerenV op 18-10-2018 20:49]

• Room42
  • Niet online
Brent schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:27:
[...]

Jij doet hier zomaar twee aannames in één kort zinnetje.
a. TS zou automatisch te hard rijden :?
b. De middenrijder zou zich netjes aan de snelheid houden :?

Helaas, dit is niet hoe de praktijk werkt. Ik herken de situatie van TS enorm goed. Ik houd me op GPS-precisie aan de snelheid maar kom toch regelmatig mensen tegen die op de middelste baan langzamer dan de toegestane snelheid rijden. Dat is strontirritant.

Blokkeert alle ads en trackers met:
- uBlock Origin
- uMatrix
- en Pi-Hole voor de rest van het netwerk.

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:16

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Ik zal blij zijn als in Nederland vanaf 3 rijstroken keep your lane toegestaan is.

Cunning linguist.

• Room42
  • Niet online
Bart ® schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:49:
Ik zal blij zijn als in Nederland vanaf 3 rijstroken keep your lane toegestaan is.
Ik merk dat ik dit al best vaak 'natuurlijk'* in de praktijk breng, op dit soort wegen. Uiteraard met grote alertheid dat ik niemand hinder of gevaar veroorzaak. Maar degene op de middenbaan heeft het vaak niet eens door.

* niet vaak, puur als de situatie ernaar is. Ik probeer absoluut een heer in het verkeer te zijn. Ik heb ook geen enkel probleem om anderen voor te laten gaan, bijvoorbeeld als ik zie dat men zich klemrijdt achter een vrachtwagen, anticipeer ik met mijn snelheid dat ze de tijd en ruimte krijgen om naar links te komen. Daar verlies ik nauwelijks 10 seconden mee.

* Room42 heeft een hekel aan verkeershufters maar kan zich ook heerlijk ergeren aan inefficiënte weggebruikers :P

[Voor 46% gewijzigd door Room42 op 18-10-2018 20:58]

- uBlock Origin
- uMatrix

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-06 19:31

vhal

ಠ_ಠ

Ik haal middenbaanklevers/zombies met gepaste snelheid rechts in, ik ben er mee gestopt om van die paraboolbewegingen te maken. Het mag niet maar tot dus ver bespaard het mij genoeg ergenis.

Nu de A4 vanaf Leiden tot DH 4-baans is geworden, zal bovenstaand nog vaker voorkomen...

STRAVA

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
vhal schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:55:
Ik haal middenbaanklevers/zombies met gepaste snelheid rechts in, ik ben er mee gestopt om van die paraboolbewegingen te maken. Het mag niet maar tot dus ver bespaard het mij genoeg ergenis.

Nu de A4 vanaf Leiden tot DH 4-baans is geworden, zal bovenstaand nog vaker voorkomen...
Ik ben veel te bang dat zo'n mafklapper toch plots besluit om naar rechts te gaan net op het moment dat ik in de dode hoek zit (velen kennen het concept knipperlicht niet dus daar hoef je ook niet op te rekenen). Daarbij verwacht je niet dat iemand rechts voorbij komt. Better safe than sorry dus in mijn geval. Keertje vloeken of zuchten en dan inhalen :+

Ik vraag me trouwens ook af wie er fouter is. De flinksplakker of degene die rechts inhaalt? Rechts inhalen is namelijk het gevolg en het links plakken de oorzaak. Rechts is echter gevaarlijker dan links plakken (al kan dat ook gevaarlijk zijn door afwijkende snelheden en doordat anderen extra manoeuvres moeten verrichten). Ik zou 't wel weten als ik agent zou zijn :+ Linksplakker krijgt stop-teken en rechtsrijder mag door.

[Voor 22% gewijzigd door SomerenV op 18-10-2018 21:01]

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Montaner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:30:
om eerlijk te zijn, nee, ik rij vrij veel in duitsland en heb er ook een tijdje gewoond maar het probleem is daar net zo erg.

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@SomerenV ja, dat is mogelijk een risico. Een dromer is wel in te schatten maar bij zo’n figuur in een tokkiemobiel is het wellicht een ander verhaal.

STRAVA

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
GoldenSample schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:01:
[...]

om eerlijk te zijn, nee, ik rij vrij veel in duitsland en heb er ook een tijdje gewoond maar het probleem is daar net zo erg.
Ik zie de Duitsers hier ook regelmatig hetzelfde geintje flikken. Volgens mij is het daar ook meer gemeengoed dat rechts voor vrachtwagens is, middelste baan voor 120 en rechts voor de mensen die harder willen. Althans, dat is wat me altijd opviel als ik door Duitsland reed.

• Room42
  • Niet online
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:58:
[...] Ik vraag me trouwens ook af wie er fouter is. De flinksplakker of degene die rechts inhaalt? Rechts inhalen is namelijk het gevolg en het links plakken de oorzaak. Rechts is echter gevaarlijker dan links plakken (al kan dat ook gevaarlijk zijn door afwijkende snelheden en doordat anderen extra manoeuvres moeten verrichten). Ik zou 't wel weten als ik agent zou zijn :+ Linksplakker krijgt stop-teken en rechtsrijder mag door.
Als ik de beelden van Blik op de weg mag geloven, is de rechts-inhaler toch vaker het bokje dan de linksrijder :P

- uBlock Origin
- uMatrix

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Room42 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:09:
[...]

Als ik de beelden van Blik op de weg mag geloven, is de rechts-inhaler toch vaker het bokje dan de linksrijder :P
Ja, iets met wetgeving enzo :+ Linksrijders zijn een ergernis, rechts inhalen is strafbaar. Veel mensen halen echter niet zomaar rechts in en vaak is het een reactie op mensen die onnodig links blijven plakken. Het is dus niet zo simpel als 'rechts inhalen is fout'. Je moet naar het totaalplaatje kijken vind ik. Snijdt uiteraard geen hout als je staande wordt gehouden maar toch O-)

• Ophidian
  • Nu online
Onnodig links rijden is ook strafbaar :+ 140 euro. Rechts inhalen 230.

• Room42
  • Niet online
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:10:
[...]

Ja, iets met wetgeving enzo :+ Linksrijders zijn een ergernis, rechts inhalen is strafbaar. Veel mensen halen echter niet zomaar rechts in en vaak is het een reactie op mensen die onnodig links blijven plakken. Het is dus niet zo simpel als 'rechts inhalen is fout'. Je moet naar het totaalplaatje kijken vind ik. Snijdt uiteraard geen hout als je staande wordt gehouden maar toch O-)
Volledig mee eens. Ik zie het ook als 'rechts voorbij rijden', zoals in de file. Maar goed. :)
Ophidian schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:17:
Onnodig links rijden is ook strafbaar :+ 140 euro. Rechts inhalen 230.
Het vervelende is dat het rechts inhalen in een paarhonder meter gedaan is terwijl het onnodig linksrijden kilometers lang kan duren.

- uBlock Origin
- uMatrix

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:06:
[...]

Ik zie de Duitsers hier ook regelmatig hetzelfde geintje flikken. Volgens mij is het daar ook meer gemeengoed dat rechts voor vrachtwagens is, middelste baan voor 120 en rechts voor de mensen die harder willen. Althans, dat is wat me altijd opviel als ik door Duitsland reed.
Je moet de (2-baans) A67/E34 eens richting Antwerpen (óf V.V.) gaan rijden. Gewoon lekker op de rechter baan ALLES aan Engelsen en Duitsers voorbij rijden en af en toe een keer naar links uitwijken omdat er een vrachtwagen rijd.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• AndRo555
  • Laatst online: 10:06
CurtPoindexter schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:45:
[...]

Ik doe dat ook altijd in deze situatie:

[Afbeelding]

Dit is niet op schaal natuurlijk maar je ziet wat er gebeurt. Op de middelste baan is iemand druk bezig een vrachtwagen in te halen met ongeveer één km/h verschil. Op de meest linkerbaan doet iemand dat ook maar dan met twéé kilometer per uur verschil. Dubbele bonus als de spitsstrook aan de rechterzijde zit.

Als ik dit zie gebeuren ben ik de rode pijl, zonder te aarzelen. Ik plak er niet eens meer achter. Ik ga gewoon.
En dan moet de persoon op de tweede baan remmen omdat je er voor invoegt, krijg je een ripple effect van remacties doorheen het drukke verkeer. Met als resultaat een heerlijke file voor al de mensen achter jou,. Thanks.
Al die mensen hun gedrag ga je heus niet veranderen met jouw acties, jij bent hoogstens een handvol auto's voorbij waardoor je 8.56 seconden eerder op je bestemming bent. En de rest van de wagens verder achter je is 5min later op zijn bestemming.

Die treintjes auto's op het 2e en 3e rijvak zijn de oorzaak voor jouw ergernis, de resultaten van jouw acties zijn de ergernis voor honderden zo niet duizenden automobilisten. Denk daar maar eens over na.

• Room42
  • Niet online
wimmel_1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:33:
[...]

Je moet de (2-baans) A67/E34 eens richting Antwerpen gaan rijden. Gewoon lekker op de rechter baan ALLES aan Engelsen en Duitsers voorbij rijden en af en toe een keer naar links uitwijken omdat er daar een vrachtwagen rijd.
"Intentionally Left Blank"
Toepasselijke ondertitel wel dan :+

- uBlock Origin
- uMatrix

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Room42 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:37:
[...]

"Intentionally Left Blank"
Toepasselijke ondertitel wel dan :+
Zal ik er een ":" tussen zetten? :>

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
AndRo555 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:35:
[...]

En dan moet de persoon op de tweede baan remmen omdat je er voor invoegt, krijg je een ripple effect van remacties doorheen het drukke verkeer. Met als resultaat een heerlijke file voor al de mensen achter jou,. Thanks.
Al die mensen hun gedrag ga je heus niet veranderen met jouw acties, jij bent hoogstens een handvol auto's voorbij waardoor je 8.56 seconden eerder op je bestemming bent. En de rest van de wagens verder achter je is 5min later op zijn bestemming.

Die treintjes auto's op het 2e en 3e rijvak zijn de oorzaak voor jouw ergernis, de resultaten van jouw acties zijn de ergernis voor honderden zo niet duizenden automobilisten. Denk daar maar eens over na.
Muah, zo erg als jij het schetst is het niet als je een beetje anticipeert. Op de A67 komt er regelmatig iemand rechts voorbij (wel rustig, dus niet het opgefokte gedoe) maar omdat ik ruim voldoende afstand houd kan die er prima tussen zonder dat ik moet afremmen. Ik moet hooguit héél even m'n gas wat minder ver indrukken maar that's it.

Als er al een file door zou ontstaan dan zou dat komen door de persoon direct achter me die te weinig afstand moet en wél af moet remmen. Maar als je voldoende afstand houdt en anticipeert dan voorkom je echt een hoop ellende. Probleem is alleen dat verreweg de meeste mensen het liefst bij de ander in de wagen kruipen en graag op het rempedaal drukken. Houden van rode lichtjes ofzo :+

[Voor 14% gewijzigd door SomerenV op 18-10-2018 21:41]

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@SomerenV Misschien dat @AndRo555 nóg niet in de gaten heeft dat de A67 in NL 't verlengde is van de Belgische E34 :P

• AndRo555
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:39:
[...]

Muah, zo erg als jij het schetst is het niet als je een beetje anticipeert. Op de A67 komt er regelmatig iemand rechts voorbij (wel rustig, dus niet het opgefokte gedoe) maar omdat ik ruim voldoende afstand houd kan die er prima tussen zonder dat ik moet afremmen. Ik moet hooguit héél even m'n gas wat minder ver indrukken maar that's it.
"als je een beetje anticipeert" Goed dat jij dat doet, maar lang niet iedereen doet dat. En je hebt er maar een nodig om een file te veroorzaken.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
AndRo555 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:41:
[...]

"als je een beetje anticipeert" Goed dat jij dat doet, maar lang niet iedereen doet dat. En je hebt er maar een nodig om een file te veroorzaken.
Tja, wie z'n schuld is dat? Stel iemand haalt mij rechts in en ik zie het aankomen dan kan ik er gewoon prima naar handelen. Niemand die er ooit last van zal hebben en de doorstroming blijft prima. Met een normaal tempo rechts inhalen is vaak een logisch gevolg van de situatie. Daar kan ik persoonlijk niet boos om worden ofzo en ik hou er gewoon rekening mee.

Helaas zijn er inderdaad veel mensen die niet opletten, niet anticiperen en alleen met zichzelf bezig zijn. Tja, dan krijg je inderdaad problemen. Niet alleen met mensen die rechts inhalen, maar ook met bumperkleven, te lang door blijven rijden en hard moeten remmen, dat soort dingen.

[Voor 18% gewijzigd door SomerenV op 18-10-2018 21:45]

• ZieglerNichols
  • Registratie: Mei 2015
  • Niet online
Op de A4 bij Schiphol rij ik zover rechts als mogelijk, maar wel met 120/130. Als er dan iemand op de 2e, 3e of 4e baan van rechts langzamer rijdt, dan ga ik daar dus voorbij. Ik ben wel extra alert op mensen die naar rechts gaan bewegen, dus defensief rijden. Officieel mag dit niet in NL, maar ik ben ook rijden in de VS gewend waar dit normaal is en veilig kan.

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:21
Och jawel, heeft alleen geen zin.
Zoals met elk "probleem" in het verkeer; niet. Je kan dit niet oplossen. Houd de eer aan jezelf en doe wat jou het meest verantwoord/veilig lijkt.

• AndRo555
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:43:
[...]

Tja, wie z'n schuld is dat? Stel iemand haalt mij rechts in en ik zie het aankomen dan kan ik er gewoon prima naar handelen. Niemand die er ooit last van zal hebben en de doorstroming blijft prima. Met een normaal tempo rechts inhalen is vaak een logisch gevolg van de situatie. Daar kan ik persoonlijk niet boos om worden ofzo en ik hou er gewoon rekening mee.

Helaas zijn er inderdaad veel mensen die niet opletten, niet anticiperen en alleen met zichzelf bezig zijn. Tja, dan krijg je inderdaad problemen. Niet alleen met mensen die rechts inhalen, maar ook met bumperkleven, te lang door blijven rijden en hard moeten remmen, dat soort dingen.
Aangezien je nooit 100% van de rijdende bevolking op 100% ideaal rijgedrag kan krijgen (dat is gewoon onmogelijk) ben ik een groot voorstander van de situaties waarin deze slecht reageert te minimaliseren. Rechts inhalen en daar dan voor invoegen reken ik als een van deze situaties.
wimmel_1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:41:
@SomerenV Misschien dat @AndRo555 nóg niet in de gaten heeft dat de A67 in NL 't verlengde is van de Belgische E34 :P
Ik doe beiden dagelijks en kan me niet echt vinden in jouw ervaringen. De meesten gaan gewoon naar rechts wanneer daar plaats voor is, zelfs poolse platenkentekens en polen in britse platenkentekens. Ja soms zijn er situaties waarbij er net genoeg afstand is tussen 2 vrachtwagens op vak 1 dat er naar rechts gegaan zou kunnen worden maar dat niet gedaan wordt.
Bij lange niet zo erg als de gele platen die zich bij de opritten op de A67 zich twee vakken naar links pleuren met 90km/u en een laterale snelheid om u tegen te zeggen.

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

eric.1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:49:
[...]

Och jawel, heeft alleen geen zin.

[...]

Zoals met elk "probleem" in het verkeer; niet. Je kan dit niet oplossen. Houd de eer aan jezelf en doe wat jou het meest verantwoord/veilig lijkt.
Wat wel grappig is: Als je in je auto een systeem hebt wat het actuele verbruik in de gaten kan houden gewoon je auto eens laten rollen.... Dus gewoon op de rechter baan de file op de linkerbaan voorbij rollen/rijden en dan even van baan wisselen als er een mogelijkheid is.... Vervolgens weer op de rechter baan verder gaan rijden....

• Hennie-M
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:10
Ik rij regelmatig na middernacht van Amsterdam naar Den Bosch en zie elke avond mensen, en vooral Belgen, op de 2e en 3e baan rijden. Vooral in het begin van de week is de hele snelweg leeg maar toch blijven ze daar rijden. Hebben ze in België andere regels? Ik heb geleerd dat je altijd de meest rechtse baan aan moet houden.
Hebben ze in België veel last van mensen/dieren/spullen die spontaan de rijbaan oplopen?

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

In België kan men sowieso niet rijden dus wellicht is dat je oorzaak. Een middenplakkende Belg rechts inhalen is een dikke no-no voor mij....die hoekt hem gewoon je portier in :/

[Voor 3% gewijzigd door vhal op 18-10-2018 21:57]

STRAVA

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Hennie-M Nummering van rijstroken begint te tellen vanuit de middenberm dus ik neem aan dat je de eerste en tweede rijstrook bedoeld (in geval dát deel met 5 rijstroken) :+

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
vhal schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:57:
In België kan men sowieso niet rijden dus wellicht is dat je oorzaak. Een middenplakkende Belg rechts inhalen is een dikke no-no voor mij....die hoekt hem gewoon je portier in :/
Oh man, ik weet nog wel dat ik een keertje de ring van Antwerpen op ging. Stelletje kamikazepiloten :X Daar gaat iedereen gewoon lukraak naar links en rechts.

@AndRo555 Ik heb het vooral over het stuk tussen Eindhoven en Asten. Daar is het echt om te janken. Richting Eersel/Antwerpen rijd ik niet heel vaak.

• AndRo555
SomerenV schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:01:
[...]

Oh man, ik weet nog wel dat ik een keertje de ring van Antwerpen op ging. Stelletje kamikazepiloten :X Daar gaat iedereen gewoon lukraak naar links en rechts.
Nee joh, dat is gewoon gecontroleerde chaos en werkt best goed eenmaal je weet hoe het werkt. Toch in de week, in het weekend rijden de occasionele ring gebruikers er en die zijn veel onvoorspelbaarder.
Hennie-M schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:53:
Ik rij regelmatig na middernacht van Amsterdam naar Den Bosch en zie elke avond mensen, en vooral Belgen, op de 2e en 3e baan rijden. Vooral in het begin van de week is de hele snelweg leeg maar toch blijven ze daar rijden. Hebben ze in België andere regels? Ik heb geleerd dat je altijd de meest rechtse baan aan moet houden.
Hebben ze in België veel last van mensen/dieren/spullen die spontaan de rijbaan oplopen?
Dat is het equivalent van en Nederlander met sleurhut die een vrachtwagen aan +1km/h inhaalt in de Ardennen. Daarop baseer ik ook niet mijn idee van het rijgedrag van Nederlanders, en veralgemeen ik het al zeker niet.

Overigens zijn er veel meer autos met adaptive cruise control in België, en dat merk je in het rijgedrag van mensen.

[Voor 60% gewijzigd door AndRo555 op 18-10-2018 22:12]

• ATS
  • Laatst online: 24-05 09:58
Hennie-M schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:53:
Veel wegen waarbij de rechterbaan slecht geworden is door het vele vrachtverkeer wellicht?

Anyway, die ene keer dat ik zelf aan de limiet door wil rijden ga ik er wel eens rechts langs, maar alleen als er een vrije baan tussen mij en de ander zit, anders is het mij te link. Maar meestal ben ik zelf degene die rustig met 110 ofzo op de cruisecontrol tuft. Ik probeer dan wel zoveel mogelijk rechts te blijven, maar ik ga ook niet als een gek slalommen. Als er 3 of meer banen zijn, dan ben ik wat minder geneigd om weer in elk gaatje rechts te gaan rijden vanwege het eerder al beschreven effect dat je klemgereden wordt als je niet heel goed oplet. Dat is irritant. Ik geef wel toe dat ik hem soms (te) dicht op mijn voorganger laat lopen als ik zie dat ik daarna een baan naar links kan achter iemand anders om in te halen. Ik heb helaas geen adaptive cruise control, maar netjes is het niet natuurlijk.

* ATS zou overigens voorstander zijn van een maximumsnelheid van 110 op alle autosnelwegen tenzij matrixborden anders aangeven

[Voor 8% gewijzigd door ATS op 18-10-2018 22:21]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• TomsDiner
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16-07-2022
Is het probleem wel een probleem?

Ik lees in dit topic dat mensen die niet de maximum snelheid rijden, niet snel genoeg naar rechts gaan. En de de posters in dit topic dat liever ook niet doen, want "je wordt er niet meer tussen gelaten bij een vrachtwagen". Het is geen plicht om de maximum snelheid te gaan rijden(!). Ik denk van beide kanten "rekening houden met", en dus niet alleen de maximale snelheidsrijder zijn zin geven.

Mijn rij-instructeur zei altijd (te vaak, veel te vaak) dat je twee dingen onder controle moet houden tijdens het rijden. Allereerst de auto, en als je denkt dat je dat goed kan: je emoties. Het schijnt zo te zijn dat veel huftergedrag, overtredingen en (bijna) ongevallen een ergernis aan andere weggebruikers in de basis hebben.

Ergens lees je dat hierboven ook wel. Iedereen weet dat rechts inhalen niet mag, maar praat het goed bij irritatie. In de praktijk zie ik het overigens vaak op een manier gebeuren die meer iets van "iemand op zijn nummer zetten" te maken heeft.

Misschien ergeren een aantal van jullie zich soms ook wel aan mij. Ik rij gemiddeld 90-110 (waar ik 130 mag), omdat het op mijn 60 kilometer enkele reis in de spits 3-5 minuten scheelt, maar wel bijna 20% brandstofverbruik. En ja: ik ga ook niet altijd terug naar rechts, want dan wordt ik er ook niet meer tussen gelaten.

• Aight!
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07-06 23:25

Aight!

&#039;A toy robot...&#039;

TomsDiner schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 22:49:
Is het probleem wel een probleem?

Ergens lees je dat hierboven ook wel. Iedereen weet dat rechts inhalen niet mag, maar praat het goed bij irritatie. In de praktijk zie ik het overigens vaak op een manier gebeuren die meer iets van "iemand op zijn nummer zetten" te maken heeft.
Ik rij meestal helemaal door op de rechterbaan tot ik niet meer kan en haal zo dus best veel mensen rechts in. Wel met een normale snelheid en rij meestal op CC.

Ik voeg rustig in als er een gat valt en moet zeggen heb nooit een middelvinger, grootlicht of iets dergelijks gehad.

Als je als een malloot iedereen rechts in haalt en dan snel voor een vrachtwagen weer naar links gaan, snap ik wel dat mensen geïrriteerd raken.

• CurtPoindexter
  • Niet online
AndRo555 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 21:35:
[...]

Dat klopt, gegeven dat ze moeten remmen als ik er tussen duik. En ik zorg er wel voor dat dat niet het geval is. We hebben het over een afstand van 100 meter of meer wil ik er op die manier langs gaan. Of, nog erger, de meest rechterbaan is gewoon leeg, 300 meter of meer tot het volgende voertuig.

Ruimte zat, geen ripple effect. Ik blij, zij blij.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik maak maandelijks flink wat kilometers door heel het land en rij dus met regelmaat op snelwegen met meerdere rijbanen. Helemaal fijn natuurlijk! Vrachtwagens rechts en als ze gaan inhalen is er geen probleem want dan kun je altijd nog uitwijken naar de 3e of 4e rijbaan. Ideaal! _/-\o_

Althans, ideaal als het inderdaad zo werkt. De realiteit is iets anders, namelijk enorm veel mensen die compleet lijken te vergeten dat er rechts van ze nog 1 of 2 rijbanen zijn. En dat is ronduit kut. Zo worden namelijk 1 of 2 rijbanen slecht benut en op de 3e rijbaan zitten vaak mensen die de 120km/u niet halen. Dan hou je nog één rijbaan over waar je met 120 of 130km/u overheen kunt jakkeren. Hetzelfde heb je overigens ook op de 100km/u stukken, maar daar speelt de snelheid minder mee.

Ik moet soms echter best gekke capriolen uithalen. Van helemaal rechts naar helemaal links bijvoorbeeld, om één persoon in te halen. Of rechts tijdelijk vast zitten omdat er links van me iemand zit die langzamer gaat dan ik en door drukte kan ik er dan niet omheen. Nu boeit het me vrij weinig als ik even wat minder hard kan rijden want qua tijd maakt het bijna niks uit, maar hoe moeilijk is het om gewoon netjes zo rechts mogelijk te gaan rijden? Kijk, ik snap dat je in ieder gat van 50 meter duikt, maar ik zie regelmatig letterlijk honderden meters lege stukken snelweg omdat er mensen teveel naar links zitten.

Anderen die deze ergernis delen? En hoe los je dat probleem op? Ik ben niet van het seinen met groot licht of bumperkleven. Meestal ga ik om die mensen heen en ga ik wel netjes zo rechts mogelijk in de hoop dat degene achter me de hint snapt, maar vaak snappen ze het dan alsnog niet :+ Rechts inhalen doe ik ook niet, maar dat betekent dus regelmatig dat ik 2 banen op moet schuiven om iemand in te halen terwijl als die persoon zelf één baan op had geschoven (wat vaak prima kan) ik gewoon rechtdoor had kunnen rijden.
Ik hanteer de volgende regel, als er een lege baan tussen zit, ga ik er rechts voorbij. Dus ik tijd op rijbaan 1, 2 is leeg en op 3 rijdt de auto waar ik voorbij wil.

Als er achter die auto wel verkeer is op 1 en 2, ga ik helemaal naar links en wanneer ik achter de auto zit, gepaard met groot licht signaal. Als ik dan voor de auto weer baar rechts schuif doe ik mijn knipperlicht van links naar rechts.

Irritante dikke veroorzakers zijn het. Ze maken eigenhandig een trechter...

Youtube: DashcamNL

• vhal

vhal

ಠ_ಠ

@dfrenner Zo dus? :P

(waar een tweakers fotoalbum wel niet goed voor is...uit den oude doosch van 2011)

[Voor 9% gewijzigd door vhal op 19-10-2018 07:59]

STRAVA

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:24

Tens

My brain hurts

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:22
[...]

[...]

[...]

Het een heeft helemaal niets te maken met het ander, dat snap je zelf toch ook wel?

Ongeacht hoe hard iemand rijdt, zegt dat niets over de vaardigheden van zo'n iemand. Iemand die wel zijn gaspedaal weet te vinden en vervolgens iedere 20 seconden op zijn rem moet trappen omdat hij niet anticipeert en/of gefrustreerd raakt, voegt alleen maar meer harmonica effecten toe aan het toch al drukke wegennet, en frustreert zichzelf op de koop toe.
Anderzijds geldt dat zelfde voor mensen die zich wel aan de limiet houden, door niet te anticiperen wat er achter hen gebeurt. Met een minimaal snelheidsverschil inhalen, niet spiegelen, niet een extra dotje gas erbij om het inhalen sneller te laten gebeuren (iets dat overigens ook wettelijk is opgenomen, maar goed).

Wel kan ik zeggen dat ik hardrijders veel minder vaak gevaarlijke capriolen uit zie halen dan mensen die onder de limiet rijden, zogenaamde zombies. Er zijn hele groepen mensen die allemaal op automatische piloot rijden.

Een hardrijder is naar mijn idee actiever bezig met autorijden, maar daarin heb je ook twee groeperingen;
De ene groep doet er graag wat bovenop maar maakt het niet bont, deze groep neemt een potentiële boete à €100 voor lief. Deze kom je dan het vaakst tegen.
De andere groep heeft kennelijk haast/is gefrustreerd/wil graag laten zien wat die kan en hoekt de auto door het verkeer heen, met veel remmen en acceleratie tot gevolg. Zo'n iemand kom ik misschien eens per week tegen (700km/week).

Vergelijk dat met zombies die op de midden/linkerbaan blijven plakken, een richtingaanwijzer zien als voorrangsmiddel in plaats van een indicator, invoeghulp geven zonder te spiegelen, en ook niet zeldzaam, simpelweg aan het bumperkleven zijn bij een collega zombie terwijl ze lekker zitten te appen. Dit is echt een alarmerend grote groep.

Het is vrij simpel; iedere bestuurder die wenst langzamer te rijden en die zich niet voornamelijk op de rechter baan bevindt, is al de facto niet bezig met autorijden, en daarmee al een gevaar op de weg. Datzelfde geldt voor volk dat continu op de rem moet. Harder willen rijden is wat anders dan harder kunnen rijden.
[...]

Goed dat je voorsorteren aanhaalt. Dus als ik er van uit mag gaan dat midden/links plakkers voorgesorteerd zijn, mag ik deze wettelijk rechts voorbij steken. Dank!
[...]

Ik ben veel te bang dat zo'n mafklapper toch plots besluit om naar rechts te gaan net op het moment dat ik in de dode hoek zit (velen kennen het concept knipperlicht niet dus daar hoef je ook niet op te rekenen). Daarbij verwacht je niet dat iemand rechts voorbij komt. Better safe than sorry dus in mijn geval. Keertje vloeken of zuchten en dan inhalen :+
Snap ik, maar hoe groot is de kans dat een zombie die kilometers op de middenbaan plakt, dan opeens wel naar rechts komt. Ik heb het nog niet meegemaakt. Ik ga er gewoon rechts voorbij hoor, ik ben er klaar mee.
Ik vraag me trouwens ook af wie er fouter is. De flinksplakker of degene die rechts inhaalt? Rechts inhalen is namelijk het gevolg en het links plakken de oorzaak. Rechts is echter gevaarlijker dan links plakken (al kan dat ook gevaarlijk zijn door afwijkende snelheden en doordat anderen extra manoeuvres moeten verrichten). Ik zou 't wel weten als ik agent zou zijn :+ Linksplakker krijgt stop-teken en rechtsrijder mag door.
Wie er fouter is, allebei zijn fout. En het zal van de agent afhangen wie hij aanmerkt. Als je er omheen hoekt, dus echt naar de rechter baan gaat, inhaalt, en weer naar links gaat, wordt het lastig te verklaren. Maar als jij gewoon naar rechts gaat en een kilometer aan leeg asfalt voor je hebt liggen terwijl er van alles op de middenbaan plakt, houd jij je toch aan de basisregel, namelijk rechts houden?

• Derby
  • Niet online
FlowSnake schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:20:
[...]

Wie er fouter is, allebei zijn fout. En het zal van de agent afhangen wie hij aanmerkt. Als je er omheen hoekt, dus echt naar de rechter baan gaat, inhaalt, en weer naar links gaat, wordt het lastig te verklaren. Maar als jij gewoon naar rechts gaat en een kilometer aan leeg asfalt voor je hebt liggen terwijl er van alles op de middenbaan plakt, houd jij je toch aan de basisregel, namelijk rechts houden?
Gelukkig werkt het twee kanten op. Mensen blijven op de middenbaan plakken omdat er geen handhaving is, dus de kans dat de rechts inhaler gepakt wordt is heel klein wederom omdat er geen handhaving is.

Ik heb ook wel eens drie banen van rechts naar links over gestoken om een midden baan plakker te passeren (wel aan de juiste kant) dit terwijl er een politie wagen aankwam. De agenten reden gewoon door. Dus die bizarre manoeuvre heeft ze zelfs niet tot actie bewogen (waren waarschijnlijk op weg naar de koffie).

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-06 20:59
Ik heb er momenteel een sport van gemaakt om zoveel mogelijk rechts te rijden.
(Ik heb soms zelfs het idee dat ik hierdoor nog eens van de weg wordt gehaald ivm te vaak wisselen van rijbaan)

Diep van binnen hoop ik hiermee andere weggebruikers te laten nadenken over het feit dat ze makkelijk even naar rechts kunnen.

De mooiste acties vind ik nog altijd als ik iemand inhaal, terug naar rechts ga, omdat de volgende auto nog even een stukje rijden is. Maar de auto die ik net heb ingehaald al naar links gaat voor de auto die ik nog moet gaan inhaken

• Spoetnik385
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10:28
chup5528 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:44:
.... Mensen gunnen elkaar gewoon niets...
Dit is de kern van het verhaal.

Iemand die rechts rijdt en wil inhalen, laat ik graag voor. Die persoon begrijpt kennelijk dat rechts rijden ook prima kan.
Voor de goede orde: Rechts rijden kan zowel bij V < Vmax, V = Vmax, maar ook bij V>Vmax!

(Sidenote 1: Neem alsjeblieft net "Keep-your-lane zoals in Amerika" als voorbeeld, de hele mentaliteit in het verkeer is daar niet te vergelijken met hier!)
(Sidenote 2: Ik vind 130 op vele stukken een compleet zinloze Vmax. Vrijwel niemand rijdt het (is mijn ervaring) en als het erg rustig is ('s nachts), wordt het overal gereden.)

www.steamloco.info

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
vhal schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 07:55:
@dfrenner Zo dus? :P

[Afbeelding]
(waar een tweakers fotoalbum wel niet goed voor is...uit den oude doosch van 2011)
Jaaaaa dat dus.

Aldan niet gecombineerd met grootlicht achter de rode auto en knippers links/rechts ervoor.

Maar die linksplakkers maken van een 3 balans weg eigenhandig een tweebaans weg. Hogere boetes daarvoor zijn nodig!

Youtube: DashcamNL

• TonVH
  • Laatst online: 01-05-2020
pjot1 schreef op donderdag 18 oktober 2018 @ 20:33:
Heel herkenbaar. Ik haal ook nooit rechts in en moet dus ook noodgedwongen helemaal naar links, maar ik snijd die persoon wel af... Niet netjes, maar 70% snapt de hint wel.
Dat soort lui ken ik maar al te goed.

Scheuren je voorbij ver over de max. snelheid en snijden je af want "je hoort je aan de regels te rijden en dus rechts te houden".

Je kunt je afvragen wie de grootste aso is: degenen die rustig rond de Max in de middelste baan rijdt of de zwabberaar die alle max. overtreedt.

• pjot1
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 10:47
TonVH schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:22:
[...]

Scheuren je voorbij ver over de max. snelheid en snijden je af want "je hoort je aan de regels te rijden en dus rechts te houden".

Je kunt je afvragen wie de grootste aso is: degenen die rustig rond de Max in de middelste baan rijdt of de zwabberaar die alle max. overtreedt.
Of je rijdt gewoon Vmax en degene op de middelste -10/20 Vmax.... :/

Ik kan alles, moet alleen nog een hoop leren.

• p.d.akkerman
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 07-06 20:59
[...]

Als je aan de hand van de hoogte van de boete het aso gehalte zou moeten meten. Dan is de linksplakkers de grotere aso dan de hard rijder. Onnodig linksrijden is 140,-. Daar kun je tot ongeveer 16km te hard voor rijden. Rekening houdend met de correctie zou je daarvoor op een 130km weg 150km kunnen rijden om dezelfde aso te zijn als een linksrijder.

Helaas is de actie die een linksplakker uitlokt, rechts inhalen, een stuk duurder. Dus in deze vergelijking bis de rectsinhaler de grotere aso

• Brent
FlowSnake schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:20:
[...]

Het is vrij simpel; iedere bestuurder die wenst langzamer te rijden en die zich niet voornamelijk op de rechter baan bevindt, is al de facto niet bezig met autorijden, en daarmee al een gevaar op de weg. Datzelfde geldt voor volk dat continu op de rem moet. Harder willen rijden is wat anders dan harder kunnen rijden.
Dat is het grappige van deze topics, elke keer weer hoor je variaties op het hardrijders-zijn-betere-rijders thema ;)
Goed dat je voorsorteren aanhaalt. Dus als ik er van uit mag gaan dat midden/links plakkers voorgesorteerd zijn, mag ik deze wettelijk rechts voorbij steken. Dank!
Dat verbod is een regel uit de tijd dat we 1 a 2 rijbanen hadden. Uiteraard slaat die nergens op met 4+ banen. 3 zou je nog over kunnen twisten.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04:16

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

[...]

Simpel
Oh ben je mij zeker tegengekomen? 'rond' de max is geen max, 118 is geen 120.

Utrecht Amsterdam is daar toch het perfecte stukje voor, 98 is geen 100, 99 is geen 100, baan 2 en baan 3 zijn geen rechts rijden. Ik rij daar bijna strak GPS 100, als ik daar in een goeie week voor elke 'onnodig' links rijder een euro zou krijgen, zou ik zeker 2x per week flink stuk te hard kunnen rijden.

Of je nu rond de max, net eronder, net erboven, als rechts vrij is, hoor je rechts te rijden.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• XiaomiGlobal
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-03-2020
Ah een rijbaan met meer dan drie a vier rijstroken :( Vreselijk vind ik dat, dan moet je plotseling wisselen van snelweg en dan zijn het vijf rijstroken. Mag je even drie rijstroken opschuiven, als je er al tussen gelaten wordt.

Het bijgehouden verbruik van mijn zuinige Thaise Suzuki Celerio

• CurtPoindexter
  • Niet online
Derby schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 08:32:
[...]

Gelukkig werkt het twee kanten op. Mensen blijven op de middenbaan plakken omdat er geen handhaving is, dus de kans dat de rechts inhaler gepakt wordt is heel klein wederom omdat er geen handhaving is.

Ik heb ook wel eens drie banen van rechts naar links over gestoken om een midden baan plakker te passeren (wel aan de juiste kant) dit terwijl er een politie wagen aankwam. De agenten reden gewoon door. Dus die bizarre manoeuvre heeft ze zelfs niet tot actie bewogen (waren waarschijnlijk op weg naar de koffie).
Ik weet dat je alleen hoeft uit te kijken voor de "verkeerspolitie" en motoragenten. De verhoogde Golfjes die je soms op de snelweg ziet zijn negen van de tien keer op weg naar een melding of gewoon verdwaald.

Daar moet je geen capriolen uithalen natuurlijk maar ik ben er nu 2x langsgereden (niet rechts :')) met 20km/h extra op de teller en ze komen je echt niet van de weg plukken oid.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Brent schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:41:
[...]

Dat is het grappige van deze topics, elke keer weer hoor je variaties op het hardrijders-zijn-betere-rijders thema ;)

[...]

Dat verbod is een regel uit de tijd dat we 1 a 2 rijbanen hadden. Uiteraard slaat die nergens op met 4+ banen. 3 zou je nog over kunnen twisten.
@FlowSnake heeft denk ik wel een punt. Namelijk dat er twee type hardrijders zijn. De aso's die vooral haast hebben, gaan plakken en drukken en vooral laat remmen ben je liever kwijt dan rijk. Da's gewoon vervelend volk en door hun abrupte gedrag ook gevaarlijker. Er zijn echter genoeg mensen die gewoon wat meer doorrijden en op de limiet zitten of er net overheen gaan maar waarvan je merkt dat ze goed opletten op wat er om zich heen gebeurt. Daar heeft echt niemand last van om de simpele reden dat ze harder rijden waar het kan en zich aanpassen waar het moet. Kunnen ze 130 dan doen ze dat, maar zodra ze langzamer moeten dan is dat ook geen probleem. In beide gevallen houden ze voldoende afstand, anticiperen ze en remmen ze zo min mogelijk af met de rem.

Zelf rijd ik meestal op de limiet waar het kan. Ik heb geen zin in boetes maar hou wel van lekker doorrijden. Vaak zie kun je al ruim van tevoren zien wat de personen voor je van plan zijn, hoe hard ze rijden en wat je zelf moet (gaan) doen als je bij ze in de buurt komen. Gevolg is dat ik zelden m'n rempedaal nodig heb ook al heb ik zeer wisselende snelheden. Kijk, soms kun je niet anders, maar meestal áls ik af moet remmen dan komt het door iemand voor me die veel te weinig ruimte houdt en daardoor zelf flink moet remmen. Daar kun je met gas loslaten simpelweg niet tegenop. Soms zijn er mensen die ik aan zie komen achter me die harder rijden dan ik en dan ga ik gewoon netjes aan de kant zodra het kan, ook al betekent dat dat ik zelf achter iemand kom die langzamer is dan ik. Ik zal ook nooit m'n wagen naar links gooien als ik zie dat er mensen aan komen die dan mogelijk voor mij af moeten remmen. Gewoon even die extra paar seconden wachten.

M'n vriendin is overigens ook best een linksplakker :+ Inmiddels is het al een stuk minder nadat ik er wel 's wat van gezegd heb trouwens O-) Er was trouwens niet echt een reden dat ze het deed. Ze dacht er gewoon niet echt bij na.
CurtPoindexter schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:58:
[...]

Ik weet dat je alleen hoeft uit te kijken voor de "verkeerspolitie" en motoragenten. De verhoogde Golfjes die je soms op de snelweg ziet zijn negen van de tien keer op weg naar een melding of gewoon verdwaald.

Daar moet je geen capriolen uithalen natuurlijk maar ik ben er nu 2x langsgereden (niet rechts :')) met 20km/h extra op de teller en ze komen je echt niet van de weg plukken oid.
En bij verkeerspolitie ligt het ook heel erg aan de situatie. Genoeg agenten die geen zin hebben in flink wat papierwerk voor een relatief veilige overtreding. Te hard rijden als er geen hond op de weg is, rechts inhalen omdat je al rechts zat, dat soort dingen. Als je gewoon netjes rijdt (ook al hou je je niet helemaal aan de regels) dan val je vaak niet eens op.

Een paar jaar terug ben ik een keer staande gehouden 's nachts. Een onopvallende wagen was me een paar kilometer gevolgd. Toen ik stopte bij mij voor de deur stopte die wagen achter me en stapten er twee agenten uit. Ik reed 80 waar je 60 mocht en ~45 waar je 30 mocht. Dat was echter niet het issue aangezien het laat was en er toch geen hond op de weg was. Waar ze over vielen was dat ik nogal lomp de bochten nam (lees: ik nam ze nogal kort) en daardoor geen overzicht kon hebben in een bocht, en daar hadden ze helemaal gelijk in. Even gebabbeld en de reden dat ze me staande hielden voor het bochtenwerk is omdat ze wilden vertellen dat ik zoiets niet moet flikken overdag omdat de kans op tegenliggers of overstekende mensen dan een stuk groter is. Ik woonde in een wijk met flink wat kinderen dus overdag reed ik (meestal) al een stuk rustiger. Die agenten hadden me echt flinke boetes kunnen geven maar in plaats daarvan kreeg ik een 'prettige nacht nog!'. De agenten die ik door de jaren heen tegen ben gekomen hebben liever dat je in het vervolg netter rijdt dan dat ze boetes uit gaan delen.

[Voor 29% gewijzigd door SomerenV op 19-10-2018 10:09]

• Brent
SomerenV schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:58:
[...]
Er zijn echter genoeg mensen die gewoon wat meer doorrijden en op de limiet zitten of er net overheen gaan maar waarvan je merkt dat ze goed opletten op wat er om zich heen gebeurt.
Daar heb ik het dan ook niet over ben er zelf 1. Maar miepen dat iemand -5 de limiet rijdt, dat vind ik zeer typisch ;)

Ik rij over de A1 dagelijks, en niets is zo hinderlijk als een hardrijder die ook nog eens denkt uiterst rechts te moeten rijden en dus heen en weer zwiert. Drie keer raden wanneer ongelukken 99% van de tijd gebeuren: bij het wijzigen van rijstrook. Met die 5-6 stroken is stay-in-your-lane veel veiliger, om niet te zeggen betere doorstroom.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Brent schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:08:
[...]

Daar heb ik het dan ook niet over ben er zelf 1. Maar miepen dat iemand -5 de limiet rijdt, dat vind ik zeer typisch ;)

Ik rij over de A1 dagelijks, en niets is zo hinderlijk als een hardrijder die ook nog eens denkt uiterst rechts te moeten rijden en dus heen en weer zwiert. Drie keer raden wanneer ongelukken 99% van de tijd gebeuren: bij het wijzigen van rijstrook. Met die 5-6 stroken is stay-in-your-lane veel veiliger, om niet te zeggen betere doorstroom.
Oh, van mij mag iemand ook 100 rijden, of 110, whatever floats your boat zeg maar. Maar blijf dan gewoon zo rechts mogelijk. Je weet verdomd goed dat er heel wat mensen zijn die 125 op de teller rijden waar ze 120 mogen. Als je dan zelf 120 of 115 op de teller rijdt dan weet je dat je die mensen potentieel hindert, dus blijf dan niet onnodig links plakken. Ik val ook niet zozeer over de snelheid maar meer over het onnodig op de verkeerde rijbaan hangen.

Het soort hardrijder die jij beschrijft heb ik ook een broertje dood aan overigens. Prima dat je gas wilt geven maar doe het dan wel met oog op de rest van de weggebruikers. Toevallig gisteren nog achter een Tesla gezeten op de A2 richting Maastricht. Die was echt constant aan het bumperkleven en naar rechts aan het gaan om te kijken of er voorbij kon. Hard gas geven, abrupt remmen, van links naar rechts en weer terug en weer hard remmen. Dat soort mensen zijn onvoorspelbaar, gehaast en daardoor dus een aanzienlijk gevaar. Maar iemand die met 140 (bij wijze van) aan komt rijden, tijdig z'n gas los laat en wacht tot ie weer op kan trekken en door kan rijden daar heeft niemand last van.

• Brent
Nu is de smalste weg waar ik rijdt 3 baans, dus misschien komt het daardoor, maar uiterst links zie ik eigenlijk nooit mensen >10km/u onder de limiet rijden.

Grosso modo negeer ik de 2 rechterbanen (uiterst rechts = vracht, die ernaast is voor de trager donder die >10km/u minder rijden, en de rest al naar gelang ruimte en snelheid.

[Voor 35% gewijzigd door Brent op 19-10-2018 10:18]

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:51:
Ah een rijbaan met meer dan drie a vier rijstroken :( Vreselijk vind ik dat, dan moet je plotseling wisselen van snelweg en dan zijn het vijf rijstroken. Mag je even drie rijstroken opschuiven, als je er al tussen gelaten wordt.
Rij je dan langzamer dan de rest? Ik probeer zo veel mogelijk de snelheid van het overige verkeer aan te houden en heb geen enkele moeite om dan sierlijk zes rijstroken over zwaaien.

• SomerenV

SomerenV

It's something!

Topicstarter
Brent schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:17:
Nu is de smalste weg waar ik rijdt 3 baans, dus misschien komt het daardoor, maar uiterst links zie ik eigenlijk nooit mensen >10km/u onder de limiet rijden.

Grosso modo negeer ik de 2 rechterbanen (uiterst rechts = vracht, die ernaast is voor de trager donder die >10km/u minder rijden, en de rest al naar gelang ruimte en snelheid.
Ik nodig je uit om een keertje over de A67 te rijden :+ Daar kom ik dagelijks mensen tegen die dat flikken, maar dat is dan ook maar een tweebaans weg. Een hele tijd achter een vrachtwagen plakken en dan nét voor jou de wagen naar links gooien met 90km/u om vervolgens misschien net de 110 aan te tikken. Vaak is het ook nog zo dat het achter me op dat moment vrij leeg is dus als ze dan even hadden gewacht waren ze niemand tot last geweest.

• Brent
jadjong schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:18:
[...]

Rij je dan langzamer dan de rest? Ik probeer zo veel mogelijk de snelheid van het overige verkeer aan te houden en heb geen enkele moeite om dan sierlijk zes rijstroken over zwaaien.
Daar waar A6 en A1 samenkomen zie ik het regelmatig: op de A1 zit rechts het trage verkeer, terwijl links op de A6 het snelste verkeer zit. Die laatste stemmen natuurlijk niet af, en de eerste kunnen (vracht) of willen (limiet is er maar 100) niet echt optrekken. Dat duurt dus idd vaak een paarhondermeter voor je een gat hebt (of je geeft het op en gebruikt de banen links zoals ik). Overigens gebeuren hier dus de ongelukken.

Daar waar A10 en A4 samenkomen richting Zuid-as is het nog erger, door de bocht en het beperkte aantal banen. Wekelijks staan daar 2 wagens een eindje na de samenvoeging. Sukkels passen de snelheid niet aan, gaan te snel zwieren en hoppa, bovenop de ander.
SomerenV schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:21:
[...]

Ik nodig je uit om een keertje over de A67 te rijden :+ Daar kom ik dagelijks mensen tegen die dat flikken, maar dat is dan ook maar een tweebaans weg. Een hele tijd achter een vrachtwagen plakken en dan nét voor jou de wagen naar links gooien met 90km/u om vervolgens misschien net de 110 aan te tikken. Vaak is het ook nog zo dat het achter me op dat moment vrij leeg is dus als ze dan even hadden gewacht waren ze niemand tot last geweest.
Bij 2 banen let ik meer op de achteruitkijkspiegel, maar evengoed: ik heb netzomin zin achter een vrachtwagen vast te zitten, dus als je echt harder dan de limiet wil, mag je over de linkerberm van me ;)

[Voor 43% gewijzigd door Brent op 19-10-2018 10:25]

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
XiaomiGlobal schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:51:
Er is in Nederland niks plotseling.
Er staan genoeg borden maar mensen zien die niet omdat ze niet opletten.
Drie rijstroken opschuiven is niet moeilijk.
Als je er niet tussen gelaten wordt dan rij je niet mee met het verkeer en rij je veel te onzeker naar mijn idee.
Ik stel voor om eens wat motorrijlessen te nemen, dan ben je zo van dit "probleem" af.

• Brent
tlpeter schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:25:
[...]

Er is in Nederland niks plotseling.
Er staan genoeg borden maar mensen zien die niet omdat ze niet opletten.
Drie rijstroken opschuiven is niet moeilijk.
Als je er niet tussen gelaten wordt dan rij je niet mee met het verkeer en rij je veel te onzeker naar mijn idee.
Ik stel voor om eens wat motorrijlessen te nemen, dan ben je zo van dit "probleem" af.
Zie Brent in "Rijden op een weg met 3 of meer rijbanen"

Onthou dat bij weefvakken de ongelukken gebeuren. Het is dus kennelijk helemaal niet makkelijk.

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Nu online
Brent schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:27:
[...]

Zie Brent in "Rijden op een weg met 3 of meer rijbanen"

Onthou dat bij weefvakken de ongelukken gebeuren. Het is dus kennelijk helemaal niet makkelijk.
Niks is makkelijk als je het niet begrijpt.
Je kunt een baan opschuiven en een baan opschuiven :)

• HeAdWaVe74
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 14-11-2022

oplossing, gewoon als iemand op de 3e baan rijdt, op de 1e baan inhalen ( ja rechts )

iRacing Profiel

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 06-06 21:59
Helemaal eens met de TS. In Nederland geldt nou ook eenmaal de plicht om zoveel mogelijk rechts te houden. Als er iemand in het midden blijft plakken is dat tegen de regels in (simpelweg verboden, kan beboet worden). Dan schuif ik inderdaad 2 banen op om vervolgens 2 banen naar rechts te schuiven. Rechts inhalen ben ik maar mee gestopt, het levert een hoop ergernis op, is gevaarlijk, kan je een boete opleveren als je pech hebt. Als ik voor de betreffende auto opeens 2 banen opschuif worden ze ook wel regelmatig wakker en gaan ze zelf ook een baantje naar rechts.

Het in het midden blijven rijden is op geen enkele manier goed te praten, zo zijn de regels nou eenmaal niet, levert een hoop ergernis en een hoop file op. Ja, er kan altijd nog iemand langs om in te halen, maar als dáárachter ook auto's rijden (die uiteraard niet voldoende afstand houden) rijd je eigenlijk effectief op een 2-baansweg en is een file of harmonica zó gemaakt, omdat er één persoon makkelijk in het midden blijft rijden.

En er kan inderdaad niets moeilijk zijn aan opschuiven/invoegen/uitvoegen. In Nederland zijn alle op- en afritten ruim van tevoren overzichtelijk en kun je hier gemakkelijk op anticiperen. Zo kun je voordat je aankomt al je positie bepalen en makkelijk invoegen (anticiperen). Dus niet met 90 km/u op de invoegstrook rijden en dan pas beginnen te kijken en er dan achter komen dat er een vrachtwagen naast je rijdt. En dan als klap op de vuurpijl in plaats van even te versnellen op de rem trappen en met 70 km/u achter de vrachtwagen invoegen. En omdat je geen afstand hebt gehouden achter de vrachtwagen ook met 80 km/u naar links schuiven zonder eerst snelheid te kunnen maken. Schoolvoorbeelden die je dagelijks op de weg ziet hoe het niet moet.

Overigens reed ik vorige week (ik heb de hm-bordjes geteld) 2,8 kilometer achter een auto op de linkerbaan die 70 km/u reed (max was ook 70). Naast hem reed een Aygo die ook 70 km/u reed, dus voor 2,8 km reden ze zij aan zij over de weg. Verschrikkelijk. Gelukkig moest ik bij de verkeerslichten afslaan, maar toeterde nog even. De meneer (zeker 70+, gehoorapparaat in, grote bril op) deed zijn raampje open en reageerde boos: 'Het is daar 70 hoor!!!'... 8)7 ;(

[Voor 38% gewijzigd door Divak op 19-10-2018 10:58]

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 08:06
Om nog even terug te komen op de geweldig rijden Duitsers, man man man, de grootste linksplakkers die er zijn. Rij elke dag op de A12 vanaf de A18 tm Ede en word helemaal gek van Duitsers. Elke dag zie ik weer treintjes achter linksplakkende Duitsers en zodra er een bordje 100 in beeld komt keihard op de rem trappen.

• TonVH
  • Laatst online: 01-05-2020
Dat "rechts inhalen" klinkt allemaal leuk maar is onpraktisch en haast waanzin als je op 4, 5 en 6 brandwegen rijdt.

Zie bijv. A1 tussen A'dam en Almere daar is gewoon het "keep your Lane" niet alleen het meest praktische maar ook het veiligst. Kwestie van verstand gebruiken.

• FlowSnake
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 11:22
Brent schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 09:41:
[...]

[...]

Lekker inhoudelijk ook :O

Hardrijden staat niet gelijk aan gevaarlijk. Niet bezig zijn met rijden is gevaarlijk. En of je dat nu in de context hardrijden doet, of economisch rijden doet, maakt hierin niets uit.

Je vergeet dat het merendeel aan snelwegen gewoon 2 stroken zijn, en daarnaast maakt dat niet uit.
Brent schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 10:08:
[...]

Stay in your lane vind ik geen verkeerd idee, dat stel ik ook niet. Maar feit is dat dit niet de realiteit is, en doordat men niet rechts houdt als dat kan, er gevaarlijke situaties ontstaan. Jij vindt dat stay in your lane beter is, en dus doe je dat maar, waarna je voor eigen rechter speelt. Want mensen die sneller willen en zich aan de regels willen houden, mogen maar in de stront zakken omdat het systeem niet deugt. En dus, als gevolg, gaan mensen hierdoor ook voor eigen rechter spelen met verschillende uitkomsten; rechts inhalen, schoolmeesteren dat je naar rechts moet, afsnijden, brake tests, et cetera. Dit valt allemaal in de zelfde categorie. Begrijp me niet verkeerd, verder dan rechts inhalen ga ik niet, maar ook dat zijn allemaal reacties.

En als iemand -5 rijdt, man, dat boeit mij werkelijk niets. Het boeit mij wel als die persoon op de meest linkerbaan zit, omdat er eentje in het midden rijdt die niet begrijpt dat die vrachtwagen op rechts een kilometer verderop rijdt en er dus ruimte zat is. Maar ik wind mij niet op om diegene op links, ik ben capabel genoeg om te zien waar dit door komt. Maar als je hem er voor gooit met -5 en ik met +15 aankom, dan ben ik niet blij met jou, dat mag duidelijk zijn.

Maar, als ik jouw opvattingen lees, verschillen wij niet bijzonder veel van elkaar. Maar je polariseert de boel. Enerzijds schop je tegen het huidige systeem aan en doe jij je eigen ding (keep your lane in drukkere momenten), maar anderen die dus een andere invulling geven aan de gevolgen van het systeem, of die andere regels niet netjes opvolgen, zijn maar gevaarlijk.

En daar ga je in de fout. Want die regels zijn er om een reden, namelijk uniformiteit. Een hardrijder die zich verder goed opstelt is perfect te lezen. Hij gaat naar links om in te halen, gaat naar rechts als hij dat kan, en anticipeert op (mogelijke) situaties zodat die op tijd van het gas af gaat. En als je 4 kilometer verder die persoon aan de kant van de weg ziet staan met een agent, dan is dat 'karma'. Jammer dan, maar dat deed hij zelf. Als hij niet gepakt wordt, welke overlast heb je precies van diegene gehad?

Mensen die de regels niet volgen zijn niet te lezen, want je weet niet wat daar in omgaat. Waarom blijft iemand op het midden plakken, of links? Wat gaat hij doen? Wat snapt hij niet? Heb ik een rood kruis gemist? Nee. Rijdt daar iets? Nee. Hoe vaak ik mee maak dat een auto van de rechter strook naar het midden gaat zonder enige aanleiding. Is hij aan het voorsorteren? Wat, voor die splitsing over 5 kilometer, op zaterdagmiddag, op een verlaten snelweg!? Ik kan het niet weten, en of ik daar links of rechts voorbij ga, het is voor mij allebei een risico.

• 234FaTaLiTy
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 09-04 04:01
Malt007 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:20:
Om nog even terug te komen op de geweldig rijden Duitsers, man man man, de grootste linksplakkers die er zijn. Rij elke dag op de A12 vanaf de A18 tm Ede en word helemaal gek van Duitsers. Elke dag zie ik weer treintjes achter linksplakkende Duitsers en zodra er een bordje 100 in beeld komt keihard op de rem trappen.
Herkenbaar (Rij zelf ook vaak op diezelfde A12)
maar kan me ook voorstellen dat ze bang zijn voor onze boetes :-(

Anoniem: 1031525

Ik herken de ergernis van TS, maar rechts inhalen is levensgevaarlijk en terecht dat daar een veel hogere boete op staat dan op links plakken. Links plakken is een ergernis, rechts inhalen is strafbaar. Als iemand links plakt dan heb je dat te accepteren. Ga dan geen levensgevaarlijke capriolen uithalen waarmee je jezelf en anderen in gevaar kunt brengen. Jammer dat je dan 5 minuten te laat op je locatie aan komt, maar kom op zeg, we gaan rechts inhalen hier op geen enkele manier goedpraten.

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:30
Anoniem: 1031525 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:49:
Links plakken is een ergernis, rechts inhalen is strafbaar.
Links plakken is net zo goed strafbaar.

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Anoniem: 1031525

Cheesy schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:51:
[...]

Links plakken is net zo goed strafbaar.
Ten eerste: zou je dan aan de hand van het wetboek kunnen laten zien waar staat dat dat strafbaar is?
Ten tweede: is jouw opmerking op geen enkele manier een inhoudelijke reactie op mijn reactie.
Ten derde: is links rijden niet levensgevaarlijk. Rechts inhalen is dat wel.

[Voor 27% gewijzigd door Anoniem: 1031525 op 19-10-2018 11:59]

• Theezakje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-06 14:00
Anoniem: 1031525 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:55:
[...]

Ten eerste: zou je dan aan de hand van het wetboek kunnen laten zien waar staat dat dat strafbaar is?
Ten tweede: is jouw opmerking op geen enkele manier een inhoudelijke reactie op mijn reactie.
Niet rechts houden (aka links blijven plakken)

[Voor 25% gewijzigd door Theezakje op 19-10-2018 12:06]

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 04-06 00:32
[...]

ex-zwager heeft weleens een boete gehad op de A10 in Amsterdam voor onnodig links rijden. Dus het is strafbaar. Als ik zo'n goede krijg dan gaat er gegarandeerd een bezwaarschrift uit.

Canon, Apple & Samsung spul

• Cheesy
[...]
Het is inderdaad omgekeerd, er staat niet wat strafbaar is, maar hoe het wel moet. Houdt overigens ook in dat het omgekeerde strafbaar is. Zie ook de link van Gelgersma in "Rijden op een weg met 3 of meer rijbanen"

RVV Hoofdstuk II § 1
Artikel 3 1 Bestuurders zijn verplicht zoveel mogelijk rechts te houden.
Dat geldt overigens net zo goed over jouw opmerking over rechst inhalen:
Artikel 11: Inhalen geschiedt links.
Doe niet zo gepikeerd. Mijn reactie is een aanvulling.
Kan kloppen, wat wil je hiermee zeggen? Ik pleit namelijk nergens voor rechts inhalen.

[Voor 9% gewijzigd door Cheesy op 19-10-2018 12:17]

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

• CurtPoindexter
  • Niet online
Malt007 schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 11:20:
Ik moet zeggen dat Duitsers over het algemeen wat sneller opzouten als je er op af komt rijden. De meeste Hollanders blijven stug plakken.

Maar je kent het Duitse grapje wellicht. Als je in Duitsland drie keer zakt voor je rijbewijs krijg je een geel kenteken. Een Nederlands kenteken dus :P

• Brent
Dit is niet het eerste topic waar hardrijders even komen uitblazen ;) De give-aways zijn dat

a) langzaamrijders (lees: zij die rondom Vmax tuffen) nooit of zelden verdedigt worden
b) de situaties hypothetischer en hypothetischer worden (vrije zaterdag iemand die 30km/u op de 5e baan links rijd :P)
c) zodra je voorstelt dat niet inhalen ook een optie buitelen de reacties over je heen: hoe je het durft een grondwettelijk recht op niet in de weg gezeten te worden door iedereen die niet ook minstens 10km/u over de limiet rijdt ter discussie te stellen.
d) en zo kan ik nog even doorgaan.

TS verbaast me in die zin met zijn redelijkheid ;) De grap is dat mensen mij altijd verwijten hard te rijden (in praktijk 0-10km/u over limiet). Maar ik ga gewoon niet mee in het huilie-huilie dat iedereen maar gewoon uit de weg moet voor mij rijstijl. (OK, stiekem doe ik dat natuurlijk weleens achter het stuur). In principe betaalt iedereen belasting, en ik verzeker je: ongelukken komen vaker door haastig (dwz: snel) rijden dan wat meer links of wat trager dan sommigen hier zouden willen. Andere rijstijlen horen er nu eenmaal bij: ontspan! Die 30 seconden kosten je de kop niet, en als je je er wel aan doodergert moet je toch echt dit land uit naar een gat waar je rustig zonder anderen kunt rijden.
nadroJ schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:05:
[...]

ex-zwager heeft weleens een boete gehad op de A10 in Amsterdam voor onnodig links rijden. Dus het is strafbaar. Als ik zo'n goede krijg dan gaat er gegarandeerd een bezwaarschrift uit.
De Amsterdamse politie zie ik zich werkelijk nooit aan de limiet houden. Dat corps van de weg zou pas echt een verbetering zijn (al gebruik ik ze soms als escorte en race lekker achter ze aan).

[Voor 15% gewijzigd door Brent op 19-10-2018 12:13]

• Cheesy
Brent schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 12:11:
[...]ik ga gewoon niet mee in het huilie-huilie dat iedereen maar gewoon uit de weg moet voor mij rijstijl. (OK, stiekem doe ik dat natuurlijk weleens achter het stuur). In principe betaalt iedereen belasting, en ik verzeker je: ongelukken komen vaker door haastig (dwz: snel) rijden dan wat meer links of wat trager dan sommigen hier zouden willen. Andere rijstijlen horen er nu eenmaal bij: ontspan! Die 30 seconden kosten je de kop niet, en als je je er wel aan doodergert moet je toch echt dit land uit naar een gat waar je rustig zonder anderen kunt rijden.
Amen _/-\o_
Zo wordt het voor jezelf ook veel leuker op de weg.
Tegenwoordig probeer ik ook wat vaker 5 tot 10 minuten eerder te vertrekken dan routeplanner aangeeft. Scheelt zoveel stress, heerlijk 8)

ᴘᴠᴏᴜᴛᴘᴜᴛ

Pagina: 1 2 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee