Zowat de helft van de met de wagen rijdende bevolking, de andere helft zijn de midden -en linkervakrijders.
Ik heb me er vaak aan geërgerd, ik reed sinds 2003 tot midden 2014 dagelijks op de autosnelweg in België (E40 en later A12) en ik zag dit soort dingen dagelijks.
In het begin deed ik wel de moeite om met m'n grootlichten te signaleren met als resultaat: een paar keer gehad dat ze agressief worden en gevaarlijke manoeuvres doen of het middenvingertje buiten steken, maar de meesten begrepen niet waarom ik het deed, ofwel hadden ze niks door: no reaction what-so-ever.
Tegenwoordig laat ik het vaak gewoon zo, afhankelijk van de drukte zal ik na hen voorbij te steken even voor ze gaan rijden met mijn 4 richtingaanwijzers tegelijk aan maar ik ga ervan uit dat de meerderheid nog steeds niet door heeft wat die gek met z'n 4 pinkers z'n probleem is
Ik denk -weet zeker- dat veel mensen als zombies in hun wagen zitten en alléén maar letten op wat er recht voor hen is en totaal niet door hebben wat er zich achter of naast hen afspeelt.
Dat merk ik nu met de fiets nog steeds aan de gigantische hoeveelheid mensen die zonder richtingaanwijzer en zonder gebruik van zijspiegels gewoon rechtsafslaan en het fietspad dwarsen, zo ben ik al aangereden geweest, sindsdien heb ik geleerd om op hun voorwielen te letten, van zodra die 2 cm. naar buiten gaan weet ik dat ze gaan afslaan... idioten...
Ik snap óók niet wat er inshemelsnaam zo enorm moeilijk is aan 'rijden hoe het moet'... Van mij hoef je geen perfecte chauffeur te zijn maar doe tenminste moeite om je aan de basisregels te houden: richting aangeven, spiegels gebruiken, rechts aanhouden waar dat kan, ritsen waar het moet en voorrangsregels respecteren. Maar helaas, de realiteit is dat velen hun rijbewijs absoluut niet verdienen.
Ofwel kénnen ze de regels niet, ofwel kennen ze ze wel maar boeit het hen niet, in beide gevallen vraag ik me af wat ze achter het stuur van een wagen zitten te doen.
Ik heb me jarenlang mateloos geërgerd aan andere weggebruikers tot ik begon te merken dat het samen met nog wat andere dingen die me stress gaven, m'n gezondheid begon te beïnvloeden.
Ik probeer -dat lukt niet altijd- me nu niet teveel meer aan te trekken van wat anderen doen, in de meeste gevallen lukt dat en blijft het bij eens met m'n ogen draaien, tenzij hun gedrag overdreven asociaal/gevaarlijk/dom/egocentrisch is.