Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-09 17:22
No FW rules. And a port profile for the port on which the STB is connected so your Stb gets an ip address from the dhcp pool of your vlan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maziboss
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-02-2022
bvk007 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:26:
No FW rules. And a port profile for the port on which the STB is connected so your Stb gets an ip address from the dhcp pool of your vlan
OK, so assigned a network (not profile) which was created with property data from ISP.
What about power on STB. I know maybe this sounds funny but should i run it after udm pro is fully launched?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
maziboss schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:59:
[...]

OK, so assigned a network (not profile) which was created with property data from ISP.
What about power on STB. I know maybe this sounds funny but should i run it after udm pro is fully launched?
You could always restart your STB...I do not get what your ISP has to do with devices on YOUR network. So wait until your ISP replies with answers to the questions you have.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maziboss schreef op maandag 21 februari 2022 @ 13:59:
Is this you : https://www.reddit.com/r/...ow_to_configure_vlan_for/ :?

I think the answers there are pretty clear :?

The issue is however that the UniFi Controller webGUI and/or the UDR/UDM models do not support such a config without a lot of modding of the device/hacking some kind of config together... :| :/

I think a device like one of the EdgeRouters or even the old USG with some config.JSON editing can do it a lot easier! :)

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maziboss
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 24-02-2022
nero355 schreef op maandag 21 februari 2022 @ 17:30:
[...]

Is this you : https://www.reddit.com/r/...ow_to_configure_vlan_for/ :?

I think the answers there are pretty clear :?

The issue is however that the UniFi Controller webGUI and/or the UDR/UDM models do not support such a config without a lot of modding of the device/hacking some kind of config together... :| :/

I think a device like one of the EdgeRouters or even the old USG with some config.JSON editing can do it a lot easier! :)
Yes.
I spoke with my ISP Provider and he told me:
- we use hybrid solution: untagged Internet and tagged vlan 505 for IPTV
- you should get IP from vlan 505 not from UDM Pro
- we cannot see stb device (when i set on UDM Pro a network with properly DHCP address on port #1).
It is frustrating that the old asus router gets overwhelmed with the settings right away. 2 mins of setup.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15:57
maziboss schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:21:
[...]

Yes.
- we cannot see stb device (when i set on UDM Pro a network with properly DHCP address on port #1).
It is frustrating that the old asus router gets overwhelmed with the settings right away. 2 mins of setup.
This is exactly what i told you on fabians GitHub. You need a bridged config. The tv receivers are directly connected to the wan interface. I’m not sure of this can be arranged with only a UDM of you have a spare managed switch this is possible. Tmobile in the Netherlands use a compareble Solution. There are english written solutions with extra switch on the unifi community forum..

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maziboss schreef op maandag 21 februari 2022 @ 18:21:
Yes.
Sounds like :
rjhilbrink schreef op maandag 21 februari 2022 @ 22:06:
You need a bridged config.

The tv receivers are directly connected to the wan interface.
Indeed! :)

In other words : Your Managed Switch does all the work instead of your Router ;)
That's what I am saying for years : Many consumer level Routers have a lot more usefull settings than the UniFi Controller webGUI and when you flash some kind of OpenWRT/DD-WRT/Merlin like firmware then the UniFi stuff completely loses the fight! :+

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xthephreakx
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19-05 17:26
Coolhva schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:32:
[...]

Er zou een ander apparaat kunne storen, heb je een Chromecast o.I.d.?
Ja ik heb meerdere Chromecast maar die hangen in mijn lan en niet in iptv lan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xthephreakx
Huub- schreef op zondag 20 februari 2022 @ 13:48:
[...]

Heb je ook firewall regels ingesteld om het IPTV verkeer strikt te houden?
Nee ik heb het default script gebruikt en verder niets. Als er nog rules zijn die ik kan toepassen doe ik dat graag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bruzski
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-09 22:13

Bruzski

watte ??

Strebor schreef op zaterdag 19 februari 2022 @ 15:39:
[...]
Maare, ik sluit dit topicje af.
Benieuwd of het @Bruzski helpt om zijn issue op te lossen.
Hoi Strebor,

Ik heb SonosNet uitgezet en draai nu de Amp via de wifi, mijn Arris Box krijgt geen blauw scherm meer zodra ik de boel herstart

dank voor de tip!! 8)

☁ Tech Junky | Smart Things | Motivator | rFactor 2 Sim GT3 Pro ☁ (ICQ 8297373)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strebor
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 29-08 22:57
Bruzski schreef op zondag 27 februari 2022 @ 14:00:
[...]

Hoi Strebor,

Ik heb SonosNet uitgezet en draai nu de Amp via de wifi, mijn Arris Box krijgt geen blauw scherm meer zodra ik de boel herstart

dank voor de tip!! 8)
Fijn dat ik je ermee heb kunnen helpen.

Ik begrijp dat het niet helemaal lekker voelt om voor alle Sonos WIFI te gebruiken i.p.v. bedraad waar mogelijk (en dan dus ook SonosNet, tenzij je alles kunt bedraden en dan WIFI op alle Sonos apparaten uitzet). Maar het lost wel alle STP route issues op, als je alleen Unifi (R)STP laat bepalen.

[ Voor 8% gewijzigd door Strebor op 28-02-2022 15:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EricNL
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 21:45
Stomme vraag: ik gebruik nog steeds het "oude" setroutes.sh script. Kan ik dit 1 op 1 vervangen voor het kpn.sh script?

My PC  Steam Profile  PSN: AfcaEricNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11:41
xthephreakx schreef op donderdag 17 februari 2022 @ 13:21:
@Coolhva

Ik heb gister op verzoek van Unify support mijn volledige setup gereset omdat ik DPI niet werkend kreeg... ik ondertussen weer alles up and running met een werkdende DPI.

Wat ik helaas nu wel heb is dat ik elke X minuten melding krijg dat mijn router niet beschibaar is op mijn tv als ik dan zap doet die het weer tot de volgemde melding. Enige idee hoe ik dit kan troubleshooten/oplossen ?
Ik heb precies hetzelfde probleem. Alleen is dit bij mij uit het niets ontstaan. Configuratie werkt prima maar blijf telkens de "router niet beschikbaar" meldingen die na zappen weg zijn en dan weer terug komen. Als ik de igmp-proxy herstart lijkt het even weg en dan komt het terug. :(

Het heeft sinds januari goed gewerkt

Toevallig al een oplossing gevonden? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xthephreakx
Heijmenberg99 schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 13:59:
[...]

Ik heb precies hetzelfde probleem. Alleen is dit bij mij uit het niets ontstaan. Configuratie werkt prima maar blijf telkens de "router niet beschikbaar" meldingen die na zappen weg zijn en dan weer terug komen. Als ik de igmp-proxy herstart lijkt het even weg en dan komt het terug. :(

Het heeft sinds januari goed gewerkt

Toevallig al een oplossing gevonden? :)
Nouja weet niet of het de oplossing was want soms nog steeds de melding. Maar ik heb dit scriptje erbij gezet van trouble shoot pagina nu zo goed als weg heel soms nog een melding

https://raw.githubusercon...-ftth/master/igmpproxy.sh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
xthephreakx schreef op vrijdag 4 maart 2022 @ 21:18:
[...]

Nouja weet niet of het de oplossing was want soms nog steeds de melding. Maar ik heb dit scriptje erbij gezet van trouble shoot pagina nu zo goed als weg heel soms nog een melding

https://raw.githubusercon...-ftth/master/igmpproxy.sh
Dus die zet je dan naast het kpn.sh bestand op de USG?
Uiteraard ook met rechten dat ie uitgevoerd mag worden.

UPDATE: bovenstaande gedaan maar helpt niet. Iemand anders nog een suggestie?

[ Voor 8% gewijzigd door Heijmenberg99 op 04-03-2022 22:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gotiniens
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40

Gotiniens

Fairly odd Tim

Ik heb sinds een tijdje mijn UDM Pro op mijn tweak glasvezel aangesloten, met de IGMP-proxy zoals beschreven door @fabianishere heb ik live IPTV werkend van Canal Digitaal. maar begin gemist/uitzending gemist werkt niet.

Ik heb al met TCPdump zitten kijken, en het lijkt me dat alles goed lijkt te werken. Iemand anders ervaring met dit probleem?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvk007
Gotiniens schreef op zaterdag 5 maart 2022 @ 13:21:
Ik heb sinds een tijdje mijn UDM Pro op mijn tweak glasvezel aangesloten, met de IGMP-proxy zoals beschreven door @fabianishere heb ik live IPTV werkend van Canal Digitaal. maar begin gemist/uitzending gemist werkt niet.

Ik heb al met TCPdump zitten kijken, en het lijkt me dat alles goed lijkt te werken. Iemand anders ervaring met dit probleem?
Ja deze ellende is bekend....zit in de RTSP streams die nodig zijn om dit verkeer te ontvangen...lees dit topic maar eens verder terug (of zoek op mijn userid).

Ik ben hier ook nog mee aan het worstelen. Ik heb conntrack_rtsp modules gebuild voor de UDM (ik heb een base). en die geïmporteerd, Routes aangemaakt over de IGMP gateway naar de RTSP CIDR en FW rules toegevoegd, maar heb het nog niet aan de praat. Momenteel heb ik wegens privé omstandigheden ook niet veel tijd om hier verder naar te kijken.

@rjhilbrink heeft het werkend bij Tweak alleen op een UDM-SE.

Succes.

Grt, Bas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

Ojee.....

Voor de voetbalvereniging hier lokaal in het dorp hebben we een UDM Pro setup draaien, compleet met gastnetwerk enz enz. De provider is Onvi (via Rodin glasvezel).

Men wil gebruiken van 2x een canaal digitaal decoder, maar begin mij nu af te vragen als dit op de UDM-Pro wel gaat werken.

Wat is jullie advies, UDM-P als router achter glas zetten of toch met de door Onvi voorgestelde Fritz!Box werken, met daar de UDM-P achter?

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
Bullet NL schreef op zondag 6 maart 2022 @ 01:30:
Ojee.....

Voor de voetbalvereniging hier lokaal in het dorp hebben we een UDM Pro setup draaien, compleet met gastnetwerk enz enz. De provider is Onvi (via Rodin glasvezel).

Men wil gebruiken van 2x een canaal digitaal decoder, maar begin mij nu af te vragen als dit op de UDM-Pro wel gaat werken.

Wat is jullie advies, UDM-P als router achter glas zetten of toch met de door Onvi voorgestelde Fritz!Box werken, met daar de UDM-P achter?
Het gaat wel werken...echter heb je wel te maken met wat interactieve diensten die problematisch kunnen zijn (begin gemist en pauze) uitzending gemist werkt wel gewoon...en wat zenders die RTSP gebruiken die werken ook niet (zijn er niet heel veel).

Echter bij een voetbalvereniging zou ik er wel een keer extra over na denken om dit in te zetten...de oplossing van Fabian werkt stabiel, echter zijn er wel wat zaken die roet in het eten kunnen gooien (Firmware updates bv. hoewel die in de recente versie afgevangen worden). Waardoor je klachten kan krijgen tenzij er altijd een Admin in de buurt is die de boel even kan fixen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09-09 22:44
Ik draai de configuratie van @Coolhva, zijn er nog issues bekend met de meest recente firmware voor de USG3?: 4.4.56.5449062

Ik loop al een tijdje achter omdat de zaak nu verder prima draait, maar wil de zaak toch wel eens een keertje updaten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Ik weet wel dat er iemand in huis niet blij gaat zijn als ik de boel stuk maak daarmee :X
Vandaar mijn huivering om te updaten, de laatste keer dat ik dat deed ging het ook niet goed, en heeft een aantal maand het KPN modem weer aan de lijn gehangen omdat ik geen zin meer had in continu haperende TV..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-12-2024

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
EelcoB schreef op maandag 7 maart 2022 @ 16:10:
[...]

Ik weet wel dat er iemand in huis niet blij gaat zijn als ik de boel stuk maak daarmee :X
Vandaar mijn huivering om te updaten, de laatste keer dat ik dat deed ging het ook niet goed, en heeft een aantal maand het KPN modem weer aan de lijn gehangen omdat ik geen zin meer had in continu haperende TV..
twee keer herstarten na firmware upgrade ;-)

ik draai ook de laatste versie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvhemert
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12-09 21:29
Gisteren overgestapt van XS4ALL naar KPN (Internet + IPtv), vrijwel pijnloos. Dank Henk (en iedereen op dit forum) voor de duidelijke uitleg, scripts en configuratie. Kudos!!

Een vraag waar ik in het verleden al eens contact over heb gehad met UNIFI support maar helaas niet mee verder kwam omdat zodra ze in de gaten kregen dat de gateway buiten de UI geconfigureerd is ze niets meer wilden doen :(

Ook bij de laatste versie van de controller (7.0.23) blijft het Traffic Stats dashboard volledig leeg "No statistics data" Ben erg benieuwd of meerdere mensen dit zien en of het te repareren valt.

Voor de volledigheid nog even de versies:
USG-Pro-4 4.4.56
AP's 6.0.14
Switches 5.76.7 / 1.8.5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13:02
@fvhemert,

Gebruik je dan de nieuwe layout (beta) of de oude layout? In de nieuwe layout (beta) werkt namelijk wel meer niet.

[ Voor 28% gewijzigd door king006 op 09-03-2022 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Helaas,

In de legacy interface zie ik ook geen traffic stats of resultaten van DPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@fvhemert,

Uit je verhaal is het antwoord waarschijnlijk "JA" ;) Gebruik je de UniFi firewall direct aan glasvezel? Of zit er nog een modem van KPN tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EelcoB
Coolhva schreef op maandag 7 maart 2022 @ 17:56:
[...]

twee keer herstarten na firmware upgrade ;-)

ik draai ook de laatste versie.
Van de week de gok maar gewaagd, de zaak kwam weer netjes online, Tv ontvanger op de slaapkamer nog niet getest, sinds de nieuwe TV in de woonkamer daar geen settopbox meer aangesloten zelfs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
king006 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 11:56:
@fvhemert,

Uit je verhaal is het antwoord waarschijnlijk "JA" ;) Gebruik je de UniFi firewall direct aan glasvezel? Of zit er nog een modem van KPN tussen?
De USG hangt via ethernet aan de NTU, geen glas rechtsreeks in de USG dus. (de Experia box staat keurig in een doos voor het geval dat ik de helpdesk moet overtuigen dat het echt niet aan mijn apparatuur ligt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Ik heb sinds ongeveer 2-3 weken het probleem dat de tv wegvalt met de melding 'kan geen verbinding met modem maken". Zappen lost dit tijdelijk op en dan is het heel snel weer terug. Ik heb de config van GitHub draaien en heb mijn itv's in een apart vlan staan. Ik heb het script om de proxy automatisch te herstarten al geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Ik heb de configuratie opnieuw geplaats op de cloudkey en usg maar helaas geen verschil.

Ik heb onderstaande gids al gebruikt maar daar is niks nieuws uit gekomen.
https://www.vanachterberg...teway-problemen-oplossen/

Mijn apparatuur is als volgt NTU >> USG >> HP aruba switch >> itv's

Iemand tijd om mee te denken wat het probleem kan zijn? Heb een paar geïrriteerde medebewoners thuis.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• king006
@fvhemert,

Dat is wel vreemd! En als je de cloudkey reset en een back-up terugzet? Dat al geprobeerd?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvhemert
king006 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:58:
@fvhemert,

Dat is wel vreemd! En als je de cloudkey reset en een back-up terugzet? Dat al geprobeerd?
Dat heb ik nog niet gedaan en voordat ik die weg ga zou ik eerst willen begrijpen wat er precies aan de hand is.

Unify wilde ook dat ik een volledige reset van mijn USG en CK deed maar gaf mij het gevoel dat dit nou eenmaal de eerste stap op het lijstje was. Pas daarna zouden ze gaan nadenken over trouble shooting en fout analyse. Er hangen 70+ clients, 2 thuis lerende pubers en een thuiswerkende ouder in het netwerk en het riscio op downtime is gezien eerdere ervaringen wat mij betreft net iets te groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonlamers
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11-2024
Hoi
Zijn er ook mensen die het werkend hebben met glasvezel van online.nl via delta/caiway.
Ik heb wel de fritsbox op de glasvezel aangesloten en een exposed host (dmz) naar de edgerouter x

alvast bedankt
anton

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:28
Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen. We zijn sinds feb. in het bezit van een KPN glasvezel verbinding waarop we een 200/200 internetverbinding en interactieve TV hebben afgenomen.
Als hardware maken we gebruik van een EdgeRouter X, een US-16-150W, 2 stuks US-8, en 2 AC-PRO AP's. De controller software draai ik via een Windows 2019 Server VM
De Edgerouter is ingericht met de scripts vanuit het KPN forum .
Nu heb ik voor de rest binnen de Ubiquiti Unifi alleen IGMP snooping aangezet, wat volgens vele fora's toch genoeg zal moeten zijn.
Nu is het alleen zo dat bijna dagelijks de Arris TV "tuner" toch komt met de zo gehate STB-NMC-400 naar voren komt. Zoals door ook @Heijmenberg99 aangegeven is het door een keer "zappen" opgelost en gaat de TV weer verder

De configuratie naar dit Arris kastje is als volgt : KPN GPON -> EdgeRouter X -> US-16-150W -> US-8 -> Arris

Wie heeft nog tips wat ik kan verbeteren / aanpassen

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strebor
@Pimmetje651 Om problemen te vermijden zou ik de Arris TV tuner op zijn eigen VLAN zetten. Die VLAN zet je enkel op de trunk poorten tussen de switches en de EdgeRouter aan. De poort van de Arris tuner op de US-8 geef je alleen de TV VLAN (untagged).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Morax
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:39
Pimmetje651 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:58:
Ik hoop dat iemand me hier verder kan helpen. We zijn sinds feb. in het bezit van een KPN glasvezel verbinding waarop we een 200/200 internetverbinding en interactieve TV hebben afgenomen.
Als hardware maken we gebruik van een EdgeRouter X, een US-16-150W, 2 stuks US-8, en 2 AC-PRO AP's. De controller software draai ik via een Windows 2019 Server VM
Nu heb ik voor de rest binnen de Ubiquiti Unifi alleen IGMP snooping aangezet, wat volgens vele fora's toch genoeg zal moeten zijn.
Nu is het alleen zo dat bijna dagelijks de Arris TV "tuner" toch komt met de zo gehate STB-NMC-400 naar voren komt. Zoals door ook @Heijmenberg99 aangegeven is het door een keer "zappen" opgelost en gaat de TV weer verder

De configuratie naar dit Arris kastje is als volgt : KPN GPON -> EdgeRouter X -> US-16-150W -> US-8 -> Arris

Ik heb die config eens bekeken, er mist een firewall rule. Voer het volgende eens uit op de router (in configure mode):

code:
1
2
3
4
set interfaces ethernet eth0 vif 4 firewall local name WAN_IPTV_IN
commit
save
restart igmp-proxy

Sowieso zie ik wel wat gekke dingen in die config, dus ben het niet helemaal met die config eens. Maar bovenstaande commando's zouden je probleem moeten fixen. Die config is niet compleet ;)

What do you mean I have no life? I am a gamer, I got millions!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Morax schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:15:
[...]

Ik heb die config eens bekeken, er mist een firewall rule. Voer het volgende eens uit op de router (in configure mode):

code:
1
2
3
4
commit
save
restart igmp-proxy

Sowieso zie ik wel wat gekke dingen in die config, dus ben het niet helemaal met die config eens. Maar bovenstaande commando's zouden je probleem moeten fixen. Die config is niet compleet ;)
Dank voor je reactie, en ik ben echt wel erg benieuwd wat je ontdekt hebt . Dit zal misschien een hoop KPN gebruikers kunnen helpen namelijk :)

De extra fw rule zit er inmiddels in, ben benieuwd

[ Voor 3% gewijzigd door Pimmetje651 op 10-03-2022 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonlamers
Heb al een groot deel van het topic gelezen, maar krijg mijn setup niet werkend. Mijn configuratie is als volgt: fiber -> fritzbox -> edgerouter x -> tplink sg108pe -> settop box.

De fritzbox heeft een exposed host (dmz) naar de edgerouter x

Ik werk met verschillende vlans dit is puur voor IoT en kinderen. Vlan1 daar zit alles in.

Ik krijg de tv het niet werkend ook niet als ik de netwerkkabel in de edgerouter stop. Ik had gehoopt dat het dan wel zou werken omdat ik dan in switch 0.0 zit.

Als ik de netwerk kabel rechtstreeks in de fritzbox stop dan werkt de tv wel.

heeft iemand ook zo'n setup en werkend? Ik heb online.nl via delta/caiway

alvast bedankt

anton

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjarntz
  • Laatst online: 05-11-2023
Ik heb een Solcon glasvezel abonnement (All in one). Nu gebruik ik nog de Fritzbox in huis, wat werkt. Maar ik wil een tweede TV verbinden en we willen de huidige TV verplaatsen.
Daarom zit ik te onderzoeken of ik niet mijn eigen hardware kan gebruiken zodat ik niet allemaal kabels moet gaan trekken. Er liggen wel netwerkkabels, maar die gebruik ik nu voor internet.

Qua hardware gebruik ik nu Ubiquiti Wlan oplossingen, dus ik wil graag van hun ook de andere hardware aanschaffen.

Ik begrijp dat die Dreammachine oplossingen misschien niet de beste voor mijn verbinding zijn. Begrijp ik het goed dat die EdgeRouters een betere oplossing is. Maakt het nog uit welke? De Edgerouter 4 is goed verkrijgbaar. De X versie of 6 eigenlijk niet.

Dank

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morax
mjarntz schreef op zaterdag 12 maart 2022 @ 11:19:
Ik heb een Solcon glasvezel abonnement (All in one). Nu gebruik ik nog de Fritzbox in huis, wat werkt. Maar ik wil een tweede TV verbinden en we willen de huidige TV verplaatsen.
Daarom zit ik te onderzoeken of ik niet mijn eigen hardware kan gebruiken zodat ik niet allemaal kabels moet gaan trekken. Er liggen wel netwerkkabels, maar die gebruik ik nu voor internet.

Qua hardware gebruik ik nu Ubiquiti Wlan oplossingen, dus ik wil graag van hun ook de andere hardware aanschaffen.

Ik begrijp dat die Dreammachine oplossingen misschien niet de beste voor mijn verbinding zijn. Begrijp ik het goed dat die EdgeRouters een betere oplossing is. Maakt het nog uit welke? De Edgerouter 4 is goed verkrijgbaar. De X versie of 6 eigenlijk niet.

Dank
Als je al netwerkkabels door de muur hebt lopen hoef je die niet te vervangen. Je zal alleen aan beide kanten apparatuur moeten hebben die de VLAN's van elkaar kan scheiden, dan kan dat allemaal prima door dezelfde kabel :)

Ik heb begrepen dat je met de dream machine wat minder kan instellen dan op een edgerouter. Dat terwijl je voor glasvezel en IPTV vaak toch wel wat diepgaande settings moet in kunnen stellen (DHCP options meegeven aan de DHCP client op je WAN oa). Dus het zou kunnen dat je met de dream machine misschien opties niet hebt die je wel nodig hebt.

Maar ga niet helemaal van mij uit, ik ben dus een edgerouter gebruiker en heb nog niet met een dream machine gewerkt. Misschien dat iemand anders hier uitsluitsel over kan geven?

Overigens wil ik er nog wel bij kwijt dat een edgerouter wel ingewikkeld kan zijn als je nog niet veel weet van netwerken (VLAN's, zone-based firewall, dhcp server en client en dergelijke).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
antonlamers schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 19:24:
Heb al een groot deel van het topic gelezen, maar krijg mijn setup niet werkend. Mijn configuratie is als volgt: fiber -> fritzbox -> edgerouter x -> tplink sg108pe -> settop box.

De fritzbox heeft een exposed host (dmz) naar de edgerouter x

Ik werk met verschillende vlans dit is puur voor IoT en kinderen. Vlan1 daar zit alles in.

Ik krijg de tv het niet werkend ook niet als ik de netwerkkabel in de edgerouter stop. Ik had gehoopt dat het dan wel zou werken omdat ik dan in switch 0.0 zit.

Als ik de netwerk kabel rechtstreeks in de fritzbox stop dan werkt de tv wel.

heeft iemand ook zo'n setup en werkend? Ik heb online.nl via delta/caiway

alvast bedankt

anton
Heb je de edgerouter wel helemaal ingesteld voor IPTV waar nodig? Dus juiste firewall regel, IGMP proxy ertussen, etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Morax schreef op donderdag 10 maart 2022 @ 13:15:
[...]

code:
1
2
3
4
commit
save
restart igmp-proxy

Helaas was het gisteren weer zoverl TV liep "vast" , als we dan even kanaal naar boven/beneden zappen is werkt het weer.
Had je nog meer vreemde dingen in de config, of misschien hoe we heb beter kunnen inrichten ? Of zal het toch in de IGMP snooping van de Unifi switches liggen, en de TV in een los Vlan hangen zoals hier al eerder geopperd door @Strebor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morax
Pimmetje651 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:51:
[...]

Helaas was het gisteren weer zoverl TV liep "vast" , als we dan even kanaal naar boven/beneden zappen is werkt het weer.
Had je nog meer vreemde dingen in de config, of misschien hoe we heb beter kunnen inrichten ? Of zal het toch in de IGMP snooping van de Unifi switches liggen, en de TV in een los Vlan hangen zoals hier al eerder geopperd door @Strebor
De config van het KPN forum niet out-of-the-box geschikt voor je IPTV devices in een apart VLAN. Kun je delen wat je verder nog hebt aangepast hiervoor?

Loopt hij nog steeds vast op het vaste 4:30 minuten tijdstip? Dan is het probleem in ieder geval dat het KPN netwerk vanaf WAN VLAN 4 niet kan communiceren met de IGMP-proxy op je router. Die extra firewallregel had dat moeten oplossen.

Maar aangezien je je IPTV apparatuur op een apart VLAN hebt (hulde daarvoor, zo heb ik het hier ook gedaan) kan het zijn dat de firewall regel die ik je gegeven hebt niet goed is, of dat je je IGMP proxy nog anders moet instellen.

Kan je wellicht je config delen? (let wel op dat je usernames/wachtwoorden eventueel eruit haalt)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:22
Pimmetje651 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 10:51:
[...]

KPN, IPTV, EdgeRouterX, VLANs..
Zo heb ik het gedaan en werkend: Nnoitra in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Heijmenberg99 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 14:23:
Ik heb sinds ongeveer 2-3 weken het probleem dat de tv wegvalt met de melding 'kan geen verbinding met modem maken". Zappen lost dit tijdelijk op en dan is het heel snel weer terug. Ik heb de config van GitHub draaien en heb mijn itv's in een apart vlan staan. Ik heb het script om de proxy automatisch te herstarten al geprobeerd maar dat maakt geen verschil.

Ik heb de configuratie opnieuw geplaats op de cloudkey en usg maar helaas geen verschil.

Ik heb onderstaande gids al gebruikt maar daar is niks nieuws uit gekomen.
https://www.vanachterberg...teway-problemen-oplossen/

Mijn apparatuur is als volgt NTU >> USG >> HP aruba switch >> itv's

Iemand tijd om mee te denken wat het probleem kan zijn? Heb een paar geïrriteerde medebewoners thuis.

Alvast bedankt!
Niemand?

Ik zit ondertussen al 3 weken zonder tv en kom er niet uit wat het kan zijn. Als iemand met mij mee zou kunnen denken zou dit heel fijn zijn! :)

@Coolhva @fabianishere @xbeam

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Morax schreef op maandag 14 maart 2022 @ 11:16:
[...]

De config van het KPN forum niet out-of-the-box geschikt voor je IPTV devices in een apart VLAN. Kun je delen wat je verder nog hebt aangepast hiervoor?

Loopt hij nog steeds vast op het vaste 4:30 minuten tijdstip? Dan is het probleem in ieder geval dat het KPN netwerk vanaf WAN VLAN 4 niet kan communiceren met de IGMP-proxy op je router. Die extra firewallregel had dat moeten oplossen.

Maar aangezien je je IPTV apparatuur op een apart VLAN hebt (hulde daarvoor, zo heb ik het hier ook gedaan) kan het zijn dat de firewall regel die ik je gegeven hebt niet goed is, of dat je je IGMP proxy nog anders moet instellen.

Kan je wellicht je config delen? (let wel op dat je usernames/wachtwoorden eventueel eruit haalt)
Ze hebben paar dagen geleden de scripts toegevoegd op het KPN forum https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609 heb zelf die VLAN's nog niet gescheiden op dit moment

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Heijmenberg99 schreef op maandag 14 maart 2022 @ 17:24:
[...]

Niemand?

Ik zit ondertussen al 3 weken zonder tv en kom er niet uit wat het kan zijn. Als iemand met mij mee zou kunnen denken zou dit heel fijn zijn! :)

@Coolhva @fabianishere @xbeam
Ik zit te denk aan een paar dingen:

1. Factory reset je USG en zet daarna kpn.sh er weer op en dan een herstart (en daarna weer een herstart)

Kan je een koppelstukje gebruiken om de kabel van de USG direct aan de kabel van de IPTV te hangen en te kijken of de switch misschien roet in het eten gooit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heijmenberg99
Coolhva schreef op maandag 14 maart 2022 @ 21:52:
[...]

Ik zit te denk aan een paar dingen:

1. Factory reset je USG en zet daarna kpn.sh er weer op en dan een herstart (en daarna weer een herstart)

Kan je een koppelstukje gebruiken om de kabel van de USG direct aan de kabel van de IPTV te hangen en te kijken of de switch misschien roet in het eten gooit?
Top man! Ik ga het vanavond even uitproberen. Ik laat weten wat er uit komt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
  • Laatst online: 04-07 20:35
Na een update van de unifi controller of USG pro, en daarna een herstart van de USG pro merk ik dat ik een nieuw IP adres heb gekregen. Ik denk dat ik van XS4ALL over gezet ben naar KPN.
Nu geeft 1 tv kastje een een foutcode bij het opstarten (volgens mij 301), en een ander tv kastje werkt nog wel, maar heeft geen zenderinformatie meer.
Ik draai al langere tijd een XS4ALL versie van Coolhva.
Wat zijn de beste stappen die ik kan ondernemen, zonder dat ik mijn local ip binds, port forwarding etc verlies?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
Dutch-gabber schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 20:59:
Na een update van de unifi controller of USG pro, en daarna een herstart van de USG pro merk ik dat ik een nieuw IP adres heb gekregen. Ik denk dat ik van XS4ALL over gezet ben naar KPN.
Nu geeft 1 tv kastje een een foutcode bij het opstarten (volgens mij 301), en een ander tv kastje werkt nog wel, maar heeft geen zenderinformatie meer.
Ik draai al langere tijd een XS4ALL versie van Coolhva.
Wat zijn de beste stappen die ik kan ondernemen, zonder dat ik mijn local ip binds, port forwarding etc verlies?
factory reset USG, nieuwe KPN zip downloaden en dan nieuwe json plaatsen, kpn.sh en gaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonlamers
Morax schreef op zondag 13 maart 2022 @ 20:40:
[...]

Heb je de edgerouter wel helemaal ingesteld voor IPTV waar nodig? Dus juiste firewall regel, IGMP proxy ertussen, etc?
voor zover ik weer wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:48

mvds

Totally awesome!

Ik heb KPN en ik heb een UDM SE en ik krijg het niet voor elkaar om het TV gedeelte werkend te krijgen. Ik doe vast iets fout. Is er ergens een guide die stap voor stap uitlegt hoe het geheel voor deze combi werkend te krijgen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• rjhilbrink
  • Laatst online: 15:57
mvds schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:44:
Ik heb KPN en ik heb een UDM SE en ik krijg het niet voor elkaar om het TV gedeelte werkend te krijgen. Ik doe vast iets fout. Is er ergens een guide die stap voor stap uitlegt hoe het geheel voor deze combi werkend te krijgen?
Heb je https://github.com/fabianishere/udm-iptv hier al eens gekeken.. dan heb je het mbv een udm-Se binnen 5 minuten werkend. Wel ervanuitgaand dat de udm-Se rechtstreeks op de glasvezel zit. Heb je er nog een andere router voor hangen dan moet je helaas afwijken van de default config.

PV: Panasonic HIT Kuro/SolarEdge HD Wave 4.225 kWp verdeeld over 2600 Zuid Oost en 1625 Noord West

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

rjhilbrink schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 23:29:
[...]

Heb je https://github.com/fabianishere/udm-iptv hier al eens gekeken.. dan heb je het mbv een udm-Se binnen 5 minuten werkend. Wel ervanuitgaand dat de udm-Se rechtstreeks op de glasvezel zit. Heb je er nog een andere router voor hangen dan moet je helaas afwijken van de default config.
Ik heb die bekeken en ook gevolgd voor zover mogelijk was, ik kwam in die beschrijving wat opties tegen die ik niet in de software kon instellen.

Mijn UDM-SE is inderdaad rechtstreeks gekoppeld aan de NTU.

Als ik alle stappen volg dan krijg ik internet werkend zonder problemen. Ik heb een vlan (op id 4) aangemaakt voor IPTV zoals in de stappen beschreven. IGMP Snooping en Multicast routing is beschikbaar in mijn firmware (v2.3.15) en die staat ook aan. Ik heb de udm-iptv package geinstalleerd en de configuratie gedaan zoals beschreven. Incl de optie om alles te behouden na updates.

Als ik de "dpkg-reconfigure -p medium udm-iptv" gebruik dan mis ik echter een aantal opties, ik kan nergens de IPTV_WAN_RANGES, IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS en IPTV_WAN_VLAN instellen. Ik krijg wel de IPTV_LAN_INTERFACES optie waar ik de eerder aangemaakte IPTV vlan kan selecteren.

Als ik "ip -4 addr show dev iptv" doe dan zie ik ipadressen langskomen die buiten het bereik van mijn interne netwerk liggen, mijn netwerk zit in de 192.168.x.x range en ik zie ipadressen met 10.x.x.x langskomen. Gaat het daar misschien verkeerd? Of zijn dat adressen die in gebruik zijn aan de kant van KPN?

En moet ik de poort op de USW-PRO 24 op "All" laten staan of moet ik specifiek IPTV toekennen aan die poort?

[edit] ik heb alleen IPTV toegekend aan de poort, de ontvanger laten herstarten en nu doet hij het. Ik denk dat dat dus het probleem was.

[ Voor 4% gewijzigd door mvds op 18-03-2022 11:07 . Reden: Aanvulling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
mvds schreef op vrijdag 18 maart 2022 @ 11:03:
[...]

Ik heb die bekeken en ook gevolgd voor zover mogelijk was, ik kwam in die beschrijving wat opties tegen die ik niet in de software kon instellen.

Mijn UDM-SE is inderdaad rechtstreeks gekoppeld aan de NTU.

Als ik alle stappen volg dan krijg ik internet werkend zonder problemen. Ik heb een vlan (op id 4) aangemaakt voor IPTV zoals in de stappen beschreven. IGMP Snooping en Multicast routing is beschikbaar in mijn firmware (v2.3.15) en die staat ook aan. Ik heb de udm-iptv package geinstalleerd en de configuratie gedaan zoals beschreven. Incl de optie om alles te behouden na updates.

Als ik de "dpkg-reconfigure -p medium udm-iptv" gebruik dan mis ik echter een aantal opties, ik kan nergens de IPTV_WAN_RANGES, IPTV_WAN_DHCP_OPTIONS en IPTV_WAN_VLAN instellen. Ik krijg wel de IPTV_LAN_INTERFACES optie waar ik de eerder aangemaakte IPTV vlan kan selecteren.

Als ik "ip -4 addr show dev iptv" doe dan zie ik ipadressen langskomen die buiten het bereik van mijn interne netwerk liggen, mijn netwerk zit in de 192.168.x.x range en ik zie ipadressen met 10.x.x.x langskomen. Gaat het daar misschien verkeerd? Of zijn dat adressen die in gebruik zijn aan de kant van KPN?

En moet ik de poort op de USW-PRO 24 op "All" laten staan of moet ik specifiek IPTV toekennen aan die poort?

[edit] ik heb alleen IPTV toegekend aan de poort, de ontvanger laten herstarten en nu doet hij het. Ik denk dat dat dus het probleem was.
Mooi dat het werkt :) Sinds de laatste versie werkt de software met profielen, waardoor die opties die jij "mist" al vooraf ingesteld zijn. Als je het custom profiel kiest zijn ze als het goed is wel beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 16-09 13:06
@Coolhva Ik heb opeens dat me TV zenders af en toe haperen me USG 3P draait nu 50 dagen zonder problemen alleen me Network is onlangs naar Version 7.0.23 geupdate heb hierna niet me USG 3P gereset.
Maar me cloudkey 2 gen plus is wel gereboot.

Heb al een keer ook IGMP proxy herstart handmatig maar dat helpt dan niet altijd.
Als ik dan van kanaal zap en dan weer terug zapt gaat het weer goed.

Heb wel het idee dat dit komt als beide ontvangers in huis aan staan en zelfde zender kijken. (of als beide ontvangers tv kijken)

had ook interfaces gecontroleerd maar alles is correct zoals jij in je uitleg heb staan

[ Voor 8% gewijzigd door mgiebels op 18-03-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngeblikteWafel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-08-2022
Hey iedereen,

Vandaag bezig geweest mijn T-Mobile Thuis via een Edgerouter 4 te laten lopen. Helaas denk ik dat je al weet waar het probleem zit, gezien het topic.

Zover ik weet zit ik nog op de 'oude' IPTV via vlan 640 echter na zo'n beetje alles geprobeerd te hebben (verschil tussen switched/bridged/oud/nieuw maakte het een beetje een doolhof), ben ik nog niet veel verder.

Op dit moment geeft de Entone stb een zwart scherm, reageert niet en heeft de incorrecte tijd staan.

Na alle static routing ingevuld te hebben en een harde reset op de Entone stb hang ik niet meer op 'Verbinding met server maken' maar het lijkt voor mij er op dat hij alsnog geen verbinding kan maken.

Enige suggesties waar ik dit moet zoeken?

Edit: was er zo klaar mee dat ik vergat m'n config toe te voegen.

https://pastebin.com/8BnUyVJT

Beetje een berg van van alles en nog wat.

[ Voor 9% gewijzigd door IngeblikteWafel op 19-03-2022 01:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Comp User
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 04-08 19:56
Deze manier al geprobeerd?

Vaste locatie, vast netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IngeblikteWafel
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 03-08-2022
Ja! Al geprobeerd helaas.
Die manier is wat mij hier leidde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Omdat ik na de overschakeling van XS4ALL naar KPN last heb gekregen van het af en toe stoppen/haperen van IPtv vandaag besloten om de VLAN configuratie van COOLHVA te implementeren.

Bij het toekennen van het VLAN aan de switchport viel het mij op dat het client overzicht per switch poort niet klopt. Bijv. de switch poort waarop de stb zit aangesloten toont in het overzicht twee andere (niet gerelateerde) devices en wanneer ik zoek naar de stb in het client overzicht lijkt deze aangesloten op een downstream switch op de 2de verdieping terwijl die toch echt op de switch op de BG zit. Dit is slechts een voorbeeld maar ik heb meerdere van dit soort fouten kunnen identificeren.

Wellicht kan iemand meer inzicht geven in de volgende vragen:
1. Is dit slecht cosmetisch of is er impact heeft op de onderliggende routering.
2. Hoe kan ik de topology en de poort assignements opnieuw opbouwen?

Voor de volledigheid een klein overzicht van mijn configuratie:
KPN FTTH --> USG4-PRO (4.4.56) met COOLHVA config
USG4 PRO --> USW24-24-PoE BG (5.76.7)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> ARRIS VIP 5202 settop box KPN
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW24-24-PoE 2e (5.76.7)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW24-24-PoE BG2 (5.76.7)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW-Flex-Mini 1e1 (1.8.5)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW-Flex-Mini 1e2 (1.8.5)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW-Flex-Mini 2e1 (1.8.5)
USW-Flex-Mini 2e1 (1.8.5) --> ARRIS VIP 5202 settop box KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
fvhemert schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:53:
Omdat ik na de overschakeling van XS4ALL naar KPN last heb gekregen van het af en toe stoppen/haperen van IPtv vandaag besloten om de VLAN configuratie van COOLHVA te implementeren.

Bij het toekennen van het VLAN aan de switchport viel het mij op dat het client overzicht per switch poort niet klopt. Bijv. de switch poort waarop de stb zit aangesloten toont in het overzicht twee andere (niet gerelateerde) devices en wanneer ik zoek naar de stb in het client overzicht lijkt deze aangesloten op een downstream switch op de 2de verdieping terwijl die toch echt op de switch op de BG zit. Dit is slechts een voorbeeld maar ik heb meerdere van dit soort fouten kunnen identificeren.

1. Is dit slecht cosmetisch of is er impact heeft op de onderliggende routering.

Voor de volledigheid een klein overzicht van mijn configuratie:
KPN FTTH --> USG4-PRO (4.4.56) met COOLHVA config
USG4 PRO --> USW24-24-PoE BG (5.76.7)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> ARRIS VIP 5202 settop box KPN
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW24-24-PoE 2e (5.76.7)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW24-24-PoE BG2 (5.76.7)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW-Flex-Mini 1e1 (1.8.5)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW-Flex-Mini 1e2 (1.8.5)
USW24-24-PoE BG (5.76.7) --> USW-Flex-Mini 2e1 (1.8.5)
USW-Flex-Mini 2e1 (1.8.5) --> ARRIS VIP 5202 settop box KPN
Een flex mini heeft geen IGMP snooping ondersteuning, is dat misschien wel een oorzaak van wat problemen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Good catch! Stond al op het lijstje om er tussen uit te halen zodra de VLAN oplossing geïmplementeerd was. Deze STB wordt nauwelijks gebruikt en staat uit wanneer ik de problemen ervaar.

De problemen spelen bij een configuratie zonder IPTV vlan bij de STB die op de usw-24 zijn aangesloten.

Of dat ook invloed heeft op een incorrecte topologie en poort/aangesloten apparaat info weet ik niet maar lijkt mij onwaarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
fvhemert schreef op zondag 20 maart 2022 @ 11:53:
Bij het toekennen van het VLAN aan de switchport viel het mij op dat het client overzicht per switch poort niet klopt.

Bijv. de switch poort waarop de stb zit aangesloten toont in het overzicht twee andere (niet gerelateerde) devices en wanneer ik zoek naar de stb in het client overzicht lijkt deze aangesloten op een downstream switch op de 2de verdieping terwijl die toch echt op de switch op de BG zit.

Dit is slechts een voorbeeld maar ik heb meerdere van dit soort fouten kunnen identificeren.

Dus TL;DR : De Topology View klopt niet :?

Dat is min of meer normaal te noemen, ondanks dat ze bij Ubiquiti al meerdere malen zogenaamd allerlei improvements hebben toegepast... ;) :X :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strebor
fvhemert schreef op zondag 20 maart 2022 @ 18:25:
Good catch! Stond al op het lijstje om er tussen uit te halen zodra de VLAN oplossing geïmplementeerd was. Deze STB wordt nauwelijks gebruikt en staat uit wanneer ik de problemen ervaar.

De problemen spelen bij een configuratie zonder IPTV vlan bij de STB die op de usw-24 zijn aangesloten.

Of dat ook invloed heeft op een incorrecte topologie en poort/aangesloten apparaat info weet ik niet maar lijkt mij onwaarschijnlijk.
Ik heb thuis twee KPN 4K tuners, aangesloten op Flex mini's. Het werkt prima. Eigenlijk nooit problemen. Maar ik heb wel grondig mijn VLANs en trunks uitgerold op het netwerk:

Ik heb een VLAN voor IPTV. De core switch, een 16 poorts Unifi, geeft enkel IPTV VLAN door op poorten/trunks waarachter in de keten een IPTV tuner zit. Op deze switch gebruik ik nergens het profiel ALL (alle VLANs).

Op de flex mini's waarop een IPTV tuner zit, heeft alleen de uplink (POE poort 1) het ALL profiel (alle Vlans). Dat geeft niet, want hij krijgt van de core switch niet ALL aangediend (enkel de VLANs LAN en IPTV). De poort met IPTV tuner heeft profiel IPTV VLAN (dus geen LAN). De drie overige poorten op de mini hebben profiel LAN (enkel untagged vlan 1).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Nero55: Dus TL;DR : De Topology View klopt niet :?
Correct, en daar maak ik mij niet zoveel zorgen over (is gezien het aantal meldingen niet nieuw), waar ik me wel zorgen over maak is de VLAN assignement van een switchpoort veranderen als in de config staat dat er een downlevel switch (met 15 actieve devices) is een gesloten terwijl er echt alleen de stb is aangesloten.

Strebor: ik snap wat je gedaan hebt, ben nog even aan het kijken of ik dit kan inpassen, alleen IPtv op de downlink port naar de mini-flex, gaat niet werken omdat er ook nog andere apparaten opzitten, IPtv en LAN brengt me terug naar de begin situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tijgetje57
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 16-07 15:24
Strebor: ik snap wat je gedaan hebt, ben nog even aan het kijken of ik dit kan inpassen, alleen IPtv op de downlink port naar de mini-flex, gaat niet werken omdat er ook nog andere apparaten opzitten, IPtv en LAN brengt me terug naar de begin situatie.
[/quote]

Je wijst de apparaten aan die op de poorten zitten om over een bepaald VLAN te gaan. Die nemen dan zelf de route. Dat is makkelijker toewijzen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strebor
tijgetje57 schreef op maandag 21 maart 2022 @ 09:45:
[/quote]

Je wijst de apparaten aan die op de poorten zitten om over een bepaald VLAN te gaan. Die nemen dan zelf de route. Dat is makkelijker toewijzen.
Je begrijpt me verkeerd denk ik (of ik jou).

Op de core switch (geen flex mini) kun je met poort profielen meerdere profielen maken. Je maakt een profiel voor downlink poorten naar Flex mini's. Op dit profiel plaats je VLANs IPTV, LAN (en andere VLANS die je wil doorgeven naar een poort op de flex mini).

Schema:
UDM (P1 - VLAN profiel ALL) <---> Core switch (P16 - VLAN profiel ALL)

Core switch (PoE P1 VLAN profiel LAN+IPTV) <---> Flex mini (P1, VLAN profiel: ALL)

Flex mini (P2, VLAN profiel IPTV) <---> IPTV kastje
Flex mini (P3, VLAN profiel LAN) <---> AppleTV4K
Flex mini (P4, VLAN profiel LAN) <---> PS4

Op de core switch, zet je dus eigenlijk op geen enkele poort VLAN profiel ALL aan en je zet alleen een profiel met VLAN IPTV aan op poorten waarachter ergens in de keten IPTV zit. Zo limiteer je het bereik van IPTV VLAN en is de kans ook op de Flex mini's (zonder IGMP snooping) klein dat je last krijgt van broadcast storms en andere storingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Strebor schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Op de core switch (geen flex mini) kun je met poort profielen meerdere profielen maken. Je maakt een profiel voor downlink poorten naar Flex mini's. Op dit profiel plaats je VLANs IPTV, LAN (en andere VLANS die je wil doorgeven naar een poort op de flex mini).
Ik denk dat we over het zelfde praten, wellicht had ik moeten zeggen "voor de mini veranderd er niks"

Wanneer ik IPtv + LAN op de downstream poort van de Flex Mini zet dan krijgen alle poorten van de mini zowel IPtv als LAN wat voor de mini betekend dat er niks veranderd, voor de rest van van de core switch is er natuurlijk wel een behoorlijke impact en hopelijk verbetering.

Dank voor het meedenken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strebor
fvhemert schreef op maandag 21 maart 2022 @ 11:48:
[...]
Wanneer ik IPtv + LAN op de downstream poort van de Flex Mini zet dan krijgen alle poorten van de mini zowel IPtv als LAN wat voor de mini betekend dat er niks veranderd, voor de rest van van de core switch is er natuurlijk wel een behoorlijke impact en hopelijk verbetering.
Dat is vreemd. Als ik de overige poorten op de Flex mini profiel LAN geef (enkel VLAN 1), dan krijgen ze geen IPTV VLAN verkeer. Ze krijgen bijvoorbeeld van mijn DHCP server een IP adres, niet in de reeks van het IPTV netwerk. En de ledjes op de overige poorten knipperen niet als ik TV kijk (de IPTV poort led gaat tekeer als een malle).

Meedenken, graag gedaan!

[ Voor 7% gewijzigd door Strebor op 21-03-2022 12:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fvhemert
Strebor "Dat is vreemd. Als ik de overige poorten op de Flex mini profiel LAN geef (enkel VLAN 1), dan krijgen ze geen IPTV VLAN verkeer. Ze krijgen bijvoorbeeld van mijn DHCP server een IP adres, niet in de reeks van het IPTV netwerk. En de ledjes op de overige poorten knipperen niet als ik TV kijk (de IPTV poort led gaat tekeer als een malle)."

Hier ben ik abuis (misleid :) ), ik had op reddit gelezen:

I was wondering if anyone has seen this before. On my flex-mini switch when configuring a port in the "switch port profile" section drop-down menu it does not list my manually created profiles. It only lists All, Disabled, and LAN.

en het antwoord:

It is a known restriction of the flex mini that you cannot use custom port profiles.

Deze post kwam ik ook op andere plaatsen tegen en was er daarom vanuit gegaan (zonder te fysiek te controleren) dat het niet mogelijk zou zijn om een profile toe te kennen aan een individuele poort.

Net even in de configuratie gekeken en het lijkt dus wel mogelijk (zoals jij al aangaf).

Ik ga eens kijken of er een momentje is dat ik dit kan gaan testen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Strebor
@fvhemert Met custom port profiles bedoelen ze dus dat je een profiel kunt samenstellen met meerdere VLANS en aangeven welke untagged is. Ook POE enzo kun je in een custom profile instellen. Maar, je kan prima op een Flex mini per poort een andere VLAN instellen (je kunt kiezen uit de ingestelde VLANS op je LAN). En op de uplink kies je ALL (je krijgt alleen van de andere kant niet per se alle VLANs aangeboden, maar dat maakt niet uit, als je maar LAN en IPTV krijgt).

Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supayoshi
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 00:30
Ik heb een vraag, ik heb een USG hier en de controller heb ik extern draaien, nu geeft de handleiding aan https://www.vanachterberg...ftth-iptv-ipv6/index.html

" Let op: Indien de controller zich buiten het interne netwerk bevindt (internet of bij iemand anders thuis) werkt deze setup niet, dit is een bug in de unifi software."

Dat heb ik dus , maar er staat verder niet heel duidelijk wat ik dan moet doen, behalve een aparte controller kopen of lokaal hosten? Iemand een idee wat ik anders kan doen om het toch werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nnoitra
@fvhemert
Heb je wellicht al naar mijn set-up gekeken?

[ Voor 82% gewijzigd door Nnoitra op 21-03-2022 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Nnoitra schreef op maandag 21 maart 2022 @ 17:09:
@fvhemert
Heb je wellicht al naar mijn set-up gekeken?
Dat heb ik nog niet gedaan..... maar je maakt me wel nieuwsgierig :)

Heb even gezocht en zag dat je nogal wat posts hebt, om zeker te zijn dat ik de laatste config heb daarom de (wellicht luie) vraag: waar kan ik die vinden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
Deze; Nnoitra in "[Ubiquiti & IPTV] Ervaringen & Discussie"

Gaat iTV over een eigen VLAN.
Switch die voor de iTV ontvanger zit krijgt 'mixed mode' binnen, stuurt alleen het iTV vlan naar de ontvanger en regulier-verkeer vlan naar de overige poortjes.
Uiteindelijk heeft de iTV verkeersstroom maar 1 pad; van Edgerouter naar de ontvanger.

Ik zie dat ik later nog wat wijzigingen aangebracht heb, haha.

Profiel:
- 'Mixed-mode' ==> Native Network = VLAN2. TaggedNetwork= iTV(661).
- 'itv native' ==> Native Network = iTV(661). TaggedNetwork= none.
- 'VLAN2' ==> Native Network = VLAN2. TaggedNetwork= none.

De eerste switch achter de EdgeRouter heeft als uplink profile 'Mixed-Mode (itv).
De downlink poort geeft profile 'Mixed-Mode (itv) door aan Switch 2.
Alle andere poortjes hebben profile 'VLAN2'.

De 2e switch heeft dus als uplink profile 'Mixed-Mode (itv).
De poort naar de iTV ontvanger heeft 'itv native'.
Alle andere poortjes hebben profile 'VLAN2'.

[ Voor 48% gewijzigd door Nnoitra op 21-03-2022 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Pimmetje651 schreef op woensdag 9 maart 2022 @ 21:58:

Heeelp :)
Heb sinds vandaag mijn EcgeRouter X vervangen door een EdgeRouter 4, en hierin de nieuwste scripts van het KPN forum geladen https://forum.kpn.com/thu...p-v-de-experia-box-458609 en dan dus de Vlan4 versie van 10 maart zonder telefonie.
Nu is de andere hardware zoals in de vorige post en de setup ervan niet veranderd ( KPN GPON -> EdgeRouter X -> US-16-150W -> US-8 -> Arris VIP)

De beschikbare interfaces worden dan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERYvGKBrtDH3qzFiX7X7STlgNn0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3QjF7ozkNk7VRAtlaFlLfDIX.png?f=fotoalbum_large

Nu moet ik dus en Vlan4 gaan aanmaken in/op de US-16 en de US-8, en heb dit op verschillende manieren gedacht te doen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c9W54pte-4bHsupqnzfPYka0Oc8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bAi5TwKTnR0m0ZLMBrfXdc6o.png?f=fotoalbum_large
of
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mf2Uh0oYgN_B3jKd-uZgtjBrBAI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/4OiaDatDmuw5gcvmdDfkiiwx.png?f=fotoalbum_large

en dan op de US-16 de uplink poort naar de US-8 het "all" port profile geven, en dan op de US-8 zelf de poort waarop de Arris staat het "Vlan KPN tv" profiel geven.

Helaas bij beide van de bovenstaande 2 ideeen start de arris op tot 85% en geeft daarna : fout 561

De uplink port vanuit de US-16 naar de US-8 heeft het "all" profiel
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Htp6aFCeNEqDKU05oWq25bG5Pos=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/xYR2DfB4HyjkSlyegvRzX979.png?f=user_large

Wat doe ik fout 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door Pimmetje651 op 21-03-2022 22:45 . Reden: typo aangepast en uplink toegevoegd ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Coolhva

Coolhva

Dr. Zero Trust

Topicstarter
supayoshi schreef op maandag 21 maart 2022 @ 16:43:
Ik heb een vraag, ik heb een USG hier en de controller heb ik extern draaien, nu geeft de handleiding aan https://www.vanachterberg...ftth-iptv-ipv6/index.html

" Let op: Indien de controller zich buiten het interne netwerk bevindt (internet of bij iemand anders thuis) werkt deze setup niet, dit is een bug in de unifi software."

Dat heb ik dus , maar er staat verder niet heel duidelijk wat ik dan moet doen, behalve een aparte controller kopen of lokaal hosten? Iemand een idee wat ik anders kan doen om het toch werkend te krijgen?
Als je een oplossing weet hou ik me aanbevolen! Dit is een bekende bug en heb geen workaround kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
Coolhva schreef op donderdag 17 maart 2022 @ 21:27:
[...]

factory reset USG, nieuwe KPN zip downloaden en dan nieuwe json plaatsen, kpn.sh en gaan!
Vandaag geprobeerd. USG een factory reset gegeven, config.gateway.json op de controller gezet, kpn.sh op de USG gezet, maar helaas kan ik mijn USG nu niet meer adopten in de controller.

Mijn oude situatie was USG op 10.0.0.1, controller op 10.0.0.3
verbinding tijdens installatie is
USG <-> Unifi switch <-> PC, de cloudkey hangt ook aan deze switch

Wat ik precies heb gedaan is:
  1. Factory reset USG pro (reset knop inhouden)
  2. In windows ip veranderen naar 192.168.1.x range
  3. in browser naar USG (192.168.1.1) en instellingen aanpassen:"PPPoE instellen, lan DHCP naar 10.0.0.x, reboot
  4. bestanden via winscp plaatsen op USG (10.0.0.1) en controller (10.0.0.3)
  5. USG rebooten
Internet werkt nu, maar omdat de usg niet wil adopten, kan ik hem niet provisionen met de juiste config, en werkt de TV dus ook niet.

Ik zal wel iets heel doms doen, maar weet iemand waar het fout gaat?
Alvast bedankt _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fvhemert
Dutch-gabber schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:40:
[...]

Vandaag geprobeerd. USG een factory reset gegeven, config.gateway.json op de controller gezet, kpn.sh op de USG gezet, maar helaas kan ik mijn USG nu niet meer adopten in de controller.

3. in browser naar USG (192.168.1.1) en instellingen aanpassen:"PPPoE instellen, lan DHCP naar 10.0.0.x, reboot
  5. USG rebooten
Internet werkt nu, maar omdat de usg niet wil adopten, kan ik hem niet provisionen met de juiste config, en werkt de TV dus ook niet.

Alvast bedankt _/-\o_
Kan het wellicht een versie probleem zijn? Had vorige week hetzelfde probleem, USG factory reset en met geen mogelijkheid te adopteren. (En natuurlijk ook geen foutmelding).

Ik heb handmatig (ssh/putty) de USG geüpgrade en daarna probleemloos geadopteerd. Mijn gevoel zegt dat de USG versie te oud was voor de netwerk versie.

Hoop dat het helpt, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
fvhemert schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:44:
[...]

Kan het wellicht een versie probleem zijn? Had vorige week hetzelfde probleem, USG factory reset en met geen mogelijkheid te adopteren. (En natuurlijk ook geen foutmelding).

Ik heb handmatig (ssh/putty) de USG geüpgrade en daarna probleemloos geadopteerd. Mijn gevoel zegt dat de USG versie te oud was voor de netwerk versie.

Hoop dat het helpt, succes!
Bedankt voor de snelle reactie, usg draait al de nieuwste firmware (v4.4.56) dus dit is het helaas niet :-(

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Dutch-gabber schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 21:40:

5. USG rebooten

Dat is het UniFi systeem dat je iets wil vertellen : Niet VLAN 1 naar een ander subnet omnummeren! :P

Gewoon lekker laten voor wat het is en als Management VLAN gebruiken! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
Inmiddels is de usg geadopt, (bijna) alles lijkt te werken, behalve de tv.
Tijdens het opstarten krijg ik bij 20% (software laden) een foutcode (301, laden van software lukt niet)
Ik krijg deze fout ongeacht of ik de port tag als iptv of untag.
Ik heb de troubleshooting post van coolvha doorlopen, maar al die stappen lijken goed te gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mgiebels
Ik had het vanavond weer me zoon kijkt boven dezelfde zender als beneden en dan krijgen we de smtc error

Het is trouwens ook als je andere zenders kijkt 3 boxen aan gebeurd het vaker (ik heb de Arris VIP 5202)

Ik herstart de igmp proxy en werkt weer paar min en dan weer.

De USG draait nu al 55 dagen met de config van @Coolhva alleen lijkt het toch niet lekker te lopen als je het beide kijkt.

De TV's zitten op de juiste vlan (aparte vlan zoals @Coolhva ook op ze site heeft staan.
Ook de poorten op de switches (gebruikte switches zijn US-8-60W) hebben deze speciale VLAN

Heeft iemand tips wat dit kan zijn?

UPDATE:

Ik zie niet wel dat ik niet de config.gateway.json vanuit de VLAN661 uitleg heb gepakt (@Coolhva zou dit het kunnen zijn?)

[ Voor 9% gewijzigd door mgiebels op 23-03-2022 21:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijgetje57
Strebor schreef op maandag 21 maart 2022 @ 10:08:
[...]

Je begrijpt me verkeerd denk ik (of ik jou).

Schema:
UDM (P1 - VLAN profiel ALL) <---> Core switch (P16 - VLAN profiel ALL)

Core switch (PoE P1 VLAN profiel LAN+IPTV) <---> Flex mini (P1, VLAN profiel: ALL)

Flex mini (P2, VLAN profiel IPTV) <---> IPTV kastje
Flex mini (P3, VLAN profiel LAN) <---> AppleTV4K
Flex mini (P4, VLAN profiel LAN) <---> PS4

Op de core switch, zet je dus eigenlijk op geen enkele poort VLAN profiel ALL aan en je zet alleen een profiel met VLAN IPTV aan op poorten waarachter ergens in de keten IPTV zit. Zo limiteer je het bereik van IPTV VLAN en is de kans ook op de Flex mini's (zonder IGMP snooping) klein dat je last krijgt van broadcast storms en andere storingen.
Ik snap je belang van de 100 euro per switch. maar potentieel kan het je gezeur opleveren. Ik heb alleen maar unifi switches. 2 met POE en eentje zonder als eind switch.

Dan werkt het zoals ik zeg en regelt hij e.e.a. automatisch.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tijgetje57
mgiebels schreef op woensdag 23 maart 2022 @ 20:51:
Ik had het vanavond weer me zoon kijkt boven dezelfde zender als beneden en dan krijgen we de smtc error

UPDATE:

Ik zie niet wel dat ik niet de config.gateway.json vanuit de VLAN661 uitleg heb gepakt (@Coolhva zou dit het kunnen zijn?)
Pas het eens helemaal toe zoals het er staat. Dan krijg wellicht het beoogde resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Strebor
tijgetje57 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:36:

Ik snap je belang van de 100 euro per switch. maar potentieel kan het je gezeur opleveren. Ik heb alleen maar unifi switches. 2 met POE en eentje zonder als eind switch.

Dan werkt het zoals ik zeg en regelt hij e.e.a. automatisch.
Ik heb alleen maar Unifi switches. De core switch is een 16 poorts (8x PoE) ca €200. Dan drie 8x poorts access switches (4x PoE) ca €100. Achter iedere TV hangt juist een kleine energiezuinige Flex Mini, gevoed door PoE. Deze switches geven IPTV tuner, AppleTV4K perfect (die ook achter de TV hangen) ieder keurig op eigen VLAN toegang, perfect samenwerkend met de core en access switches. En de minis kosten slechts €25 bij Unifi. Voor hun doel zijn ze super.

De €100 Euro switches van Unifi zul je toch echt zelf moeten configureren. Ja ze kunnen IGMP spoofing doen, maar daarmee los je echt niet altijd alle problemen mee op. Unifi kan niet automatisch ruiken hoe jij je netwerk wil inrichten en segmenteren. Gelukkig maar :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
Strebor schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:53:
[...]

Ik heb alleen maar Unifi switches. De core switch is een 16 poorts (8x PoE) ca €200. Dan drie 8x poorts access switches (4x PoE) ca €100. Achter iedere TV hangt juist een kleine energiezuinige Flex Mini, gevoed door PoE. Deze switches geven IPTV tuner, AppleTV4K perfect (die ook achter de TV hangen) ieder keurig op eigen VLAN toegang, perfect samenwerkend met de core en access switches. En de minis kosten slechts €25 bij Unifi. Voor hun doel zijn ze super.

De €100 Euro switches van Unifi zul je toch echt zelf moeten configureren. Ja ze kunnen IGMP spoofing doen, maar daarmee los je echt niet altijd alle problemen mee op. Unifi kan niet automatisch ruiken hoe jij je netwerk wil inrichten en segmenteren. Gelukkig maar :+
Flex mini's voor €25 ... waar >:) Ik heb er 1 in gebruik puur in mijn hobbykamer, maar tussen / voor mijn KPN Arris TV kastje heb ik een US-8 gehangen dit puur om het ondersteunen van IGMP Snooping (wat de mini niet ondersteund)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Strebor
@Pimmetje651 De Flex mini kan prima met de ArrisTV kastjes overweg - zonder IGMP Snooping, mits je IPTV netjes op eigen VLAN zet. Bij mij werken zo 3 TVs prima, tegelijkertijd, zonder issues op het netwerk.

Zorg ervoor dat op de mini maximaal een Arris is aangesloten en zet die poort VLAN IPTV. Alleen de uplink poort op de mini geef je profiel ALL. De overige poorten geef je profiel LAN (of kies een andere VLAN).

Op de core switch, zet je uiteraard wel IGMP Snooping aan. Maar ook daarop kan het helemaal geen kwaad enkel VLAN IPTV door te geven aan poorten waarop IPTV is aangesloten (downlink Trunk poort naar FLex mini bijvoorbeeld of poort voor Arris kastje direct op Core switch).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sumac
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 25-08 15:11
Pimmetje651 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 20:47:
[...]

Flex mini's voor €25 ... waar >:) Ik heb er 1 in gebruik puur in mijn hobbykamer, maar tussen / voor mijn KPN Arris TV kastje heb ik een US-8 gehangen dit puur om het ondersteunen van IGMP Snooping (wat de mini niet ondersteund)
Dat is ex btw, en dan de verzendkosten... Bij Coolblue zijn ze nog het goedkoopst geloof ik, als je een enkele nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Strebor schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 18:53:
Unifi kan niet automatisch ruiken hoe jij je netwerk wil inrichten en segmenteren. Gelukkig maar :+
Dat zou ik niet te hard roepen sinds ze wel een beetje die kant op zijn gegaan met die WiFi "AI" ellende en zo... :| :/ :P :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mgiebels
tijgetje57 schreef op donderdag 24 maart 2022 @ 13:37:
[...]

Pas het eens helemaal toe zoals het er staat. Dan krijg wellicht het beoogde resultaat.
Het lijkt nu wel te werken even aankijken komende week

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvk007
@fabianishere

Update: RTSP streams werken op een UDM...Nadat de RTSP handshake plaats heeft gevonden wordt de stream gestart, issue was dat deze idd wel op de WAN interface aankwam maar niet doorgezet werd naar de STB.

Met een DNAT regel naar de STB werkt het wel...maar dat is niet de manier. De RTSP conntracker zou die UDP poort open moeten zetten naar de STB...

Nou is jouw kennis m.b.t. de UDM beter dan die van mij...heb jij enig idee waarom de conntracker van https://github.com/maru-sama/rtsp-linux niet werkt? Terwijl deze wel lijkt te werken op een UDM-SE en deze code wordt afaik ook gebruikt in het openwrt project.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fabianishere
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 20-03-2024
bvk007 schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:13:
@fabianishere

Update: RTSP streams werken op een UDM...Nadat de RTSP handshake plaats heeft gevonden wordt de stream gestart, issue was dat deze idd wel op de WAN interface aankwam maar niet doorgezet werd naar de STB.

Met een DNAT regel naar de STB werkt het wel...maar dat is niet de manier. De RTSP conntracker zou die UDP poort open moeten zetten naar de STB...

Nou is jouw kennis m.b.t. de UDM beter dan die van mij...heb jij enig idee waarom de conntracker van https://github.com/maru-sama/rtsp-linux niet werkt? Terwijl deze wel lijkt te werken op een UDM-SE en deze code wordt afaik ook gebruikt in het openwrt project.
Wellicht heeft de UDM standaard strictere firewall regels dan de UDM SE waardoor het verkeer alsnog wordt geblokkeerd.

Misschien kan dit helpen: https://www.opsist.com/bl...at-iptables-is-doing.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvk007
fabianishere schreef op dinsdag 29 maart 2022 @ 10:20:
[...]

Wellicht heeft de UDM standaard strictere firewall regels dan de UDM SE waardoor het verkeer alsnog wordt geblokkeerd.

Misschien kan dit helpen: https://www.opsist.com/bl...at-iptables-is-doing.html
Check...zal daar eens in duiken...ik zat eerder meer te denken aan een netfilter versie die niet ondersteund wordt oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutch-gabber
Hallo,

Ik krijg mijn IPTV nog steeds niet aan het werken.

Mijn config.json ziet er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
{
    "system": {
        "offload": {
            "ipv4": {
                     "forwarding": "enable",
                     "gre": "enable",
                     "pppoe": "enable",
                     "vlan": "enable"
            },
            "ipv6": {
                    "forwarding": "enable",
                    "pppoe": "enable",
                    "vlan": "disable"
            }
        }
    },
    "firewall": {
        "ipv6-name": {
            "WANv6_LOCAL" : {
                "rule": {
                    "1": {
                        "action": "accept",
                        "description": "Allow ICMPv6",
                        "log": "enable",
                        "protocol": "icmpv6"
                    },
                    "2": {
                        "description": "DHCPv6",
                        "destination": {
                                "port": "546"
                        },
                        "protocol": "udp",
                        "source": {
                                "port": "547"
                        }
                    }
                }
            },
            "WANv6_IN" : {
                    "1": {
                            "description": "Allow ICMPv6",
                            "log": "enable",
                            "protocol": "icmpv6"
                    }
                }
            }
        }
    },
    "interfaces": {
        "ethernet": {
            "eth2": {
                "dhcp-options": {
                    "default-route": "no-update",
                    "default-route-distance": "1",
                    "name-server": "no-update"
                },
                "description": "WAN",
                "vif": {
                    "4": {
                        "address": [
                            "dhcp"
                        ],
                        "description": "IPTV",
                        "dhcp-options": {
                            "client-option": [
                                "send vendor-class-identifier &quot;IPTV_RG&quot;;",
                                "request subnet-mask, routers, rfc3442-classless-static-routes;"
                            ],
                            "default-route": "no-update",
                            "default-route-distance": "210",
                            "name-server": "no-update"
                        },
                        "ip": {
                            "source-validation": "loose"
                        },
                        "mtu": "1500"
                    },
                    "6": {
                            "in": {
                                "ipv6-name": "WANv6_IN",
                                "name": "WAN_IN"
                            },
                            "local": {
                                "ipv6-name": "WANv6_LOCAL",
                                "name": "WAN_LOCAL"
                            },
                            "out": {
                                "ipv6-name": "WANv6_OUT",
                                "name": "WAN_OUT"
                            }
                        },
                        "pppoe": {
                            "2": {
                                "dhcpv6-pd": {
                                    "no-dns": "''",
                                    "pd": {
                                        "0": {
                                            "interface": {
                                                "eth0": {
                                                    "host-address": "::1",
                                                    "prefix-id": ":1",
                                                    "service": "slaac"
                                                }
                                            },
                                            "prefix-length": "/48"
                                        }
                                    },
                                    "rapid-commit": "disable"
                                },
                                    "in": {
                                        "ipv6-name": "WANv6_IN",
                                        "name": "WAN_IN"
                                    },
                                    "local": {
                                        "ipv6-name": "WANv6_LOCAL",
                                        "name": "WAN_LOCAL"
                                    },
                                    "out": {
                                        "ipv6-name": "WANv6_OUT",
                                        "name": "WAN_OUT"
                                    }
                                },
                                    "address": {
                                        "autoconf": "''"
                                    },
                                    "dup-addr-detect-transmits": "1",
                                    "enable": "''"
                                },
                                "default-route": "auto",                                
                                "mtu": "1500",
                                "name-server": "auto",
                                "password": "kpn",
                                "user-id": "kpn"
                            }
                        }
                    }
                }
            },
                "description": "LAN",
                    "address": {
                        "autoconf": "''"
                    },
                    "dup-addr-detect-transmits": "1",
                    "router-advert": {
                        "cur-hop-limit": "64",
                        "link-mtu": "0",
                        "managed-flag": "true",
                        "max-interval": "600",
                        "name-server": [
                            "2606:4700:4700::1111",
                            "2606:4700:4700::1001"
                        ],
                        "other-config-flag": "false",
                        "prefix": {
                            "::/64": {
                                "autonomous-flag": "true",
                                "on-link-flag": "true",
                                "valid-lifetime": "2592000"
                            }
                        },
                        "radvd-options": "RDNSS 2606:4700:4700::1111 2606:4700:4700::1001 {};",
                        "reachable-time": "0",
                        "retrans-timer": "0",
                        "send-advert": "true"
                    }
                }
            }
        }
    },
    "protocols": {
        "igmp-proxy": {
            "interface": {
                "eth2.4": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "upstream",
                    "threshold": "1"
                },
                    "role": "disabled",
                },
                "eth0.661": {
                    "alt-subnet": [
                        "0.0.0.0/0"
                    ],
                    "role": "downstream",
                }
            }
        },
        "static": {
            "interface-route6": {
                "::/0": {
                    "next-hop-interface": {
                        "pppoe2": "''"
                    }
                }
            }
        }
    },
    "port-forward": {
        "wan-interface": "pppoe2"
    },
    "service": {
        "dns": {
            "forwarding": {
                "except-interface": [
                    "pppoe2"
                ]
            }
        },
        "nat": {
                "5000": {
                    "description": "MASQ all traffic to IPTV network",
                    "destination": {
                        "address": "0.0.0.0/0"
                    },
                    "log": "disable",
                    "outbound-interface": "eth2.4",
                    "protocol": "all",
                    "type": "masquerade"
                },
                "6001": {
                    "outbound-interface": "pppoe2"
                },
                "6002": {
                },
                "6003": {
                }
            }
        }
    }
}

Ik heb een USG pro, en draai de config met vlans.
Ik tag expliciet vlan 661 naar mijn decoders
Afbeeldingslocatie: https://i.gyazo.com/145fecee18fbc4e5298e0627a2b22531.png

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
username@ubnt:~$ show interfaces
Codes: S - State, L - Link, u - Up, D - Down, A - Admin Down
Interface    IP Address                        S/L  Description
---------    ----------                        ---  -----------
eth0         10.0.0.1/24                       u/u  LAN
             2a02:a463:eb50:1::1/64
             2a02:a463:eb50:1:b6fb:e4ff:fee5:209/64
eth0.2       10.0.102.1/24                     u/u
eth0.101     10.0.101.1/24                     u/u
eth0.200     10.0.200.1/24                     u/u
eth0.661     10.0.250.1/24                     u/u
eth1         -                                 A/D
eth2         -                                 u/u  WAN
eth2.4       10.225.175.133/22                 u/u  IPTV
eth2.6       -                                 u/u
eth3         -                                 A/D
lo           127.0.0.1/8                       u/u
             ::1/128
pppoe2       77.161.105.242                    u/u
username@ubnt:~$ show ip route
Codes: K - kernel route, C - connected, S - static, R - RIP, O - OSPF,
       I - ISIS, B - BGP, > - selected route, * - FIB route

K>* 0.0.0.0/0 is directly connected, pppoe2
C>* 10.0.0.0/24 is directly connected, eth0
C>* 10.0.101.0/24 is directly connected, eth0.101
C>* 10.0.102.0/24 is directly connected, eth0.2
C>* 10.0.200.0/24 is directly connected, eth0.200
C>* 10.0.250.0/24 is directly connected, eth0.661
C>* 10.225.172.0/22 is directly connected, eth2.4
C>* 127.0.0.0/8 is directly connected, lo
C>* 195.190.228.129/32 is directly connected, pppoe2
K>* 213.75.112.0/21 via 10.225.172.1, eth2.4
username@ubnt:~$ show ip multicast interfaces
Intf             BytesIn        PktsIn      BytesOut       PktsOut            Local
eth2.4             0.00b             0         0.00b             0   10.225.175.133
eth0.661           0.00b             0         0.00b             0       10.0.250.1
eth0.200           0.00b             0         0.00b             0       10.0.200.1
eth0.101           0.00b             0         0.00b             0       10.0.101.1
eth0.2             0.00b             0         0.00b             0       10.0.102.1
pppoe2             0.00b             0         0.00b             0   77.161.105.242
Bij deze troubleshooting stappen lijkt mij niets verkeerd gegaan, maar de decoders geven aan geen update uit te kunnen voeren.

[ Voor 0% gewijzigd door rens-br op 04-04-2022 12:20 . Reden: quote tags toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Van de week is de spanning in het huis eraf geweest (hoofdzekeringen moesten worden vervangen) en nu krijg ik na een paar seconden TV kijken de melding dat de verbinding tussen de TV ontvanger en de modem is verbroken. Het heeft tot die spanningsonderbreking goed gewerkt, weet iemand wat dit kan veroorzaken? Het gaat om een UDM SE en KPN IPTV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huub-
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 18-09 19:29
mvds schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 09:40:
Van de week is de spanning in het huis eraf geweest (hoofdzekeringen moesten worden vervangen) en nu krijg ik na een paar seconden TV kijken de melding dat de verbinding tussen de TV ontvanger en de modem is verbroken. Het heeft tot die spanningsonderbreking goed gewerkt, weet iemand wat dit kan veroorzaken? Het gaat om een UDM SE en KPN IPTV.
Heb je de laatste config van @fabianishere geprobeerd (https://github.com/fabianishere/udm-iptv)?
Had van de week ook opeens problemen, laatste config geïnstalleerd, reboot UDM Pro, probleem verholpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Huub- schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:00:
[...]

Heb je de laatste config van @fabianishere geprobeerd (https://github.com/fabianishere/udm-iptv)?
Had van de week ook opeens problemen, laatste config geïnstalleerd, reboot UDM Pro, probleem verholpen.
Ik heb wel het stukje "Upgrading" gedaan, krijg ik dan de nieuwste config binnen of alleen een update van de udm-iptv package?
Pagina: 1 ... 37 ... 62 Laatste

Let op:
Dit topic is alleen bedoeld voor het bespreken van IPTV in combinatie met Ubiquiti. Algemene vragen over Ubiquiti horen thuis in [Ubiquiti-apparatuur] Ervaringen & Discussie - Deel 4 of een los topic.